cd4060 http://www.datasheetcatalog.org/datashee... na 4 stronie RC oscillator R2 - zwora; R1 i C ustala częstotliwość oscylacji. http://www.electronics-tutorials.ws/sequ... NAND Gate Astable Multivibrators Odnośnie przybliżonego szacowania częstości oscylacji.
Wbij w wyszukiwarkę znanego portalu aukcyjnego " obrotomierz diesel". Ja nabyłem coś takiego w wersji cyfrowej z voltomierzem. Jest instrukcja podpięcia pod alternator i sposób regulowania.
Wyciągnij zestaw wskaźników, prześledź drogę dla sygnału obrotów od wejścia na zestaw (pomierz ostrożnie wartości napięć) poprzez elementy, sprawdź całość ścieżek i elementów, spaleniznę, swąd, zmianę barwy. Gdybyś znalazł gdzieś schemat (albo zdejmij z natury), to już połowa sukcesu.
Stosunkowo łatwo byłoby mnożyć x 3 ale wtedy zamiast 1000 będzie 1140 przy 380. Może dodatkowo należałoby zmienić przełożenia między alternatorem a silnikiem ? Różnica średnic kół byłaby niewielka.
Witam chciał bym zamknąć temat dzieki Aleksander-01 strzał w 10 wymieniłem przedni sam i po problemie a Pan fachowiec od mercedesów Gerri ktury potrzebuje nr opon i lakieru nie powinien się wypowiadać. Fachowcy tacy jak Aleksander wiedzą o co chodzi jeszcze raz dziękuję Reg. 3.1.9. Nie ironizuj i nie bądź złośliwy w stosunku do drugiej strony dyskusji....
Tam sygnał idzie ze sterownia skrzyni Też tak myślę, i potrzebuję schematu żeby sprawdzić czy sterownik ma sygnał z czujników i z alternatora a następnie czy wysyła do obrotomierza impuls. Obrotomierz dostaje sygnał z alternatora. Skrzynia i podnośnik wymagają sygnału ale właśnie z alternatora. Dodaję schemat.
Powinno pomóc
Przed prostownikiem Wybacz , ale sugerowałem się alternatorem od "Fiaciora" i tam żadna końcówka nie jest "przed". Jedna z 2-połówkowego 3-f ,druga 1-połówkowego 3-f i trzecia przez szczotki na wirnik.Może teraz w nowoczesnych są jakieś dodatkowe , ale mnie nic o tym niewiadomo.Jeszcze nie rozbierałem takowego :wink: Pozdrawiam Piotrek
Zainteresowanym jeszcze jedna istotna rzecz. Sterownik pneumatyki otrzymuje również sygnał z alternatora. Uszkodzenie alternatora blokuje jego pracę.
DF idzie do komputera i pobiera sygnał o obciążeniu alternatora można pominąć.
L-LAMPKA DFM-SYGNAŁ STERUJACY ALTERNATOREM POPRZEZ STEROWNIK SILNIKA.
L-kontrolka do plusa i tylko to trzeba podłączyć, DF to obciążenie alternatora sygnał wyjściowy do ECU tego nie musisz podłączać
EXC- wirnik to samo co DF czy 67.P
Sprawdź czy jak włączysz zapłon to do cieńszego przyłącza alternatora dochodzi sygnał +12V.
Wtyczka jest pięcio pinowa lecz przewodów jest cztery DFM - pusty pin S - stałe napięcie 24v i takie jest 15 - +24v po zapłonie i takie jest L - ..........impuls na kontrolkę?...czy tak? W - ........impuls na tachograf?...czy tak? Dla jasności: "W" nie jest do tachografu - bo po co w tachografie sygnał z alternatora. To sygnał sinusoidalny (sprzed...
Pomiar napiecia przemiennego. Tam masz bezpośrednio fazę z uzwojenia. Obrotomierz musi być dopasowany do sygnału. Na schemacie alternator G1 , przewód obrotów W. D+ kontrolka. Plus B+ do rozrusznika M1 sruba 30
Witam Muszę przetestować licznik ( obrotomierz )z MF 6100. Jaka jest częstotliwość sygnału W z alternatora przy 1000RPM i 2000RPM?
No to jest raczej bardzo łatwe. w dieslu obrotomierz jest lączony pod alternator. Powinno być wolne miejsce (wsuwka) spróbuj tam sie podłączyć. Na wejściu sygnału w obrotomierzy powinien być w szereg włączony kondensator i nawet nieprawidłowe podłączenie nie powinno uszkodzić orotomierza. Niemniej jednak w dieslu to sygnał z alternatora bierzemy.
W dieslach obrotomierz pobiera sygnał z alternatora. Dlatego jak padło ładowanie to też i brak wskazań obrotomierza. Objawy wskazują na uszkodzenie alternatora (jak zrozumiałem kontrolka świeci). Najprawdopodobniej szczotki.
Sprawdź sygnał wzbudzenia na alternator.
L (D+) - lampka alternatora-sygnał wejściowo /wyjściowy; Fr -sygnał wyjściowy informujący o obciążeniu alternatora(field report) G- jak IG, w niektórych rozwiązaniach służy do wyłączenia alternatora
Oczywiście że się da ominąć, ale nie masz takiej funkcji jak WOT i EVAP, załaczanie po zapaleniu silnika najlepiej zrealizować poprzez sygnał z alternatora. Ale można też podpiąć pod sterownik silnika jeśli jest kompatybilny .
Sygnał z alternatora stosuje się w silnikach diesla a sygnał z cewki może uszkodzić licznik bo występuje tam przepięcie. Podaj mi typ silnika jaki masz bo były dwa czy nawet trzy rodzaje. Sprawdzałeś licznik czy pytasz teoretycznie bo tak jak mówiłem nie mam pewności czy sygnał nie jest doprowadzony fabrycznie.
Jaka nośna ? Jeśli alternator pracuje w trybie slave to nie wysyła nic do czasu gdy dostanie odpowiednie zapytanie z urządzenia master .
pozostaje sprawdzić czy alternator się wzbudza. obroty podnosi Bordnetz , bo ma aktywną funkcję Load Management, korzysta z sygnału DF alternatora.
Do sprawdzania alternatorów sterowanych sygnałem z ECU wymagane są specjalne testery,( nawet nie typowe diagnostyczne) koszt to ponad 2000 zł.... Jeden pin to sterowanie, kolejny sygnał DFM czyli obciążenie alternatora, kolejne mogą byc nieaktywne... Ale tak jak pisałem , bez testera który sprawdzi komunikacje po odpowiednim protokole nic nie zrobisz......
A co to za auto?
Może tak z łaski swojej podasz typ ciągnika bo "ursus" trochę ich naprodukował.
P0a1a - Signal from the piloted alternator (BSS line): Value received incorrect. Jeśli w waszym francuzie wystąpi taki błąd i wykluczycie awarię alternatora i jego kabla (sygnał BSS / LIN) to usterką będzie moduł akumulatora mimo błędnego opisu kodu P01a1. https://obrazki.elektroda.pl/1444876100_... Uwaga, w przypadku usterki alternatora...
Na podstawie jednego zdania i jednego zdjęcia to trudno podpowiedzieć. A sygnał z alternatora jest?
To zrobiłbym na przekaźniku czasowym. Można wykorzystać sygnał z alternatora lub z czujnika ciśnienia oleju i zastosował prosty układ, który po określonym czasie od podania sygnału sterującego odetnie sterowanie przekaźnikiem, o czym informować może właśnie gasnące podświetlenie. Układ czasowy jest potrzebny po to, by w przypadku przygasania kontrolek...
Alternator sterowany sygnałem LIN, nawet w przypadku uszkodzenia sterownika BSI, BSM czy przerwanego przewodu tego cienkiego MUSI ładować ok 13,8V (tryb awaryjny) jeśli nie ładuje wcale to winny jest alternator - brak szczotek, koło pasowe alternatora, regulator lub koło pasowe wału.
z alternatora.
Z czujnika wału raczej nic nie zrobisz. Sygnał w alternatora trzeba by było przerobić na prostokątny za pomocą jakiegoś tranzystora. Wtedy podać go ECU i patrzeć co będzie. Nie wiadomo jaką prędkość będzie widział ECU bo przy zbyt małej nie załączysz tempomatu.
DFM w twoim przypadku jest zbędne, potrzebujesz tylko D+. Ten co musisz założyć: http://www.motointegrator.pl/produkty/33... Poszukaj gdzieś używanego nawet - one są bezawaryjne.
Nie jest tak zawsze, spotkałem się, że DFM zasuwał sygnał wpływający na pracę alternatora. Zastanowiło mnie to, a ja mam taki nawyk, że muszę wszytko wybadać i wyszło mi, że DFM leci na tą szczotkę, która była komutowana (druga leciała na diody wzbudzenia). Z tej szczotki był brany sygnał o obciązeniu alternatora -wiadome-stan na niej był wymuszany...
Sygnał wzbudzenia alternatora pochodzi z bezpiecznika trąbki.
Nie jestem pewien jak u Ciebie, miałem kiedyś opla combo 1.7d i tam sygnał do obrotomierza szedł z alternatora
Jest np od astry G , potrzebuje sygnału z alternatora ,nawet diagnoza wychodzi.Ale czy to się sprawdzi nie wiem.
Witam, posiadam przekaźnik sterownia elektrycznymi szybami, który najprawdopodobniej potrzebuje informacji o uruchomionym silniku. Ten sygnał idzie od alternatora. Pytanie z jakim się zwracam, czy po podłączeniu do tego przewodu żarówki i włączeniu zapłonu, żarówka miga słabym światłem. Po uruchomieniu silnika świeci mocnym, ciągłym światłem. Czy takie...
Układ dynamiczne kontroli ciśnienia oleju, który jest w zegarach potrzebuje do działania sygnału W z alternatora, oraz informacji z 2 czujników ciśnienia oleju
Witam A można wiedzieć, dlaczego skreśliłeś pobranie impulsów z alternatora. przecież to jest najlepsza metoda.
gdzie znajdę D+ złącze X4 czy to jest któraś z wtyczek do FR? Tak jest to złącze X4 sterownika FR wtyczka 18 polowa pin 13.Podłączony jest tam sygnał D+ z alternatora.
siemka Buduje mały sterownik do samochodu (VW golf mk2 1.6 TD) jednym z jego elementów ma być obrotomierz cyfrowy który jest już na ukończeniu. Mam jednak problem z wyskalowaniem obrotomierza. Obrotek do swojej pracy analizuje sygnał "W" z alternatora ( firmy BOSH ). Moim pytaniem jest, jaki jest charakter tego sygnału, a dokładniej ile impulsów sygnału...
Układ sygnalizacji stanu alarmowego. Działa z czujnikiem przegrzania silnika (styk w czujniku temperatury silnika) oraz z czujnikiem ciśnienia oleju silnikowego. Dość oryginalne rozwiązanie układowe. Zadziałanie któregoś z czujników powoduje podanie masy na przerywacz i zadziałanie piszczyka oraz kontrolek ostrzegawczych STOP. Zasilanie do przerywacza...
Tam alternator jest sterowany sygnałem LIN, jeśli sterownik uzna, że nie potrzeba obciążać alternatora to zmniejsza napięcie ładowania. W silnikach zasilanych wtryskiem nie ma żadnego ssania, sterownik silnika dobiera parametry pracy odpowiednie to temperatury silnika, zewnętrznej, ciśnienia atm. itd,itd Jeśli sterownik uzna, że potrzeba więcej prądu,...
Zapomniałem dodać, jak kontrolka zapala się od razu, a w body widnieje błąd sygnał alternatora d+ To szukać na linii wzbudzenia tak jak wyżej pisałem. Jak kontrolka zapala się po chwili dopiero, a obroty silnika rosną powoli to oznacza faktyczny brak ładowania.
Ładowanie ładowaniem ,ale czy alternator wysyła sygnał do upc.?
Uszkodzony przewód od akumulatora
Licznik jest z t3 sygnał wyciągnięty z uzwojenia alternatora przed mostkiem lecz nie mam pojęcia czy dobrze jest wpięty w licznik. Na zdjęciu są opisy pinów na liczniku ja myślicie gdzie ma być wpięty sygnał z alternatora?
jeśli deska od diesla to tak sygnał jest brany z alternatora deska od bezyny i TDI niestety nie
Obrotomierz wykorzystujący sygnał z alternatora to nic innego jak miernik napięcia. Tutaj uwaga. Musi być alternator z odpowiednim wyprowadzeniem a nie wiemy, czy kolega pytający taki posiada. Kolega kkknc ma rację. Z tym , że pisałem o przedmiocie jako elemecie przystosowanym do oceny prędkości obrotowej. Czyli w gruncie rzeczy mierzy scalkowane ilmulsy,...
https://obrazki.elektroda.pl/8309320500_...
Duże obciążenie -> mniejsze napięcie w instalacji -> pompa wspomagania zostaje wyłączona. Ta pompa działa nawet bez ładowania, byle by był sygnał załaczenia z alternatora i ze stacyjki.
Ten alternator jest wzbudzany sygnałem cyfrowym z modułu PSF1, typ sterowania DFM (Digital Field Monitoring), swego czasu to rozgryzałem z alteratorem CL18 Mitsubishi w P407. V.
Witam Zobacz przetwornik f/u (częstotliwość - napięcie) np. LM2907N. Zakładam, że podłączysz się do jednej z faz "przed diodami", oraz uwzględnisz przełożenie silnik alternator. Pozdrawiam Janek.
Masz na alternatorze dwa piny ,L i DFM. L t kontrolka a DFM to sygnał do komputera o aktualnym obciążeniu
Dziękuję za informację temat ogarnięty brakowało sygnału z alternatora Dodano po 48 Dziękuję za informację temat ogarnięty brakowało sygnału z alternatora
Załóż regulator do alternatora 6-ciodiodowego np. Jezpol i jego pin 15 to plus po stacyjce, pin 67 idzie na pin DF tego alternatora. I woltomierz jakiś na desce do kompletu lub kontrolka, ale musiałbyś wtedy z alternatora wziąć z uzwojenia sygnał na przekaźnik kontrolki. Ten alternator chyba nie ma tego wyjścia. Nie użytkuj ciągnika z takim ładowaniem...
ok ale ja nie widze odczytu błedów z auto scanu powinny byc odczyt ze sterowników abs wspomagania licznika centralnej elektryki komforu widze tylko odczyt z adresu08 czyli klmatyzacji automatycznej na dodatek w błedach jest bład odczytac błedy z adresu 17 czyli licznika trzeba wejsc w pozostałe sterowniki całosc fajnie realizuje vcds w łuncji autoscan...
Tak jak pisałem da się z CPS a i sygnał W z alternatora. To bez nałożenia fazy sygnału da się też z cewki da się z wtryskiwaczy.
Sygnał brany jest z alternatora.
Chodzi ci o podgrzewacz wody? Do świec są dwa przekaźniki sterowane z ecu w konfiguracji 1-1 mała moc 1-2 duża moc czyli jeden przekaźnik uruchamia 1 świecę drugi przekaźnik 2 świece. Sterownik je włącza na podstawie tez obciążenia alternatora czyli sygnał DF z alternatora. Wiem że 3 grzeją do 25stC płynu a później 2 do 70stC Wiec skoro działa obwód...
Pewnie już sobie dawno poradziłeś, ale trafiłem tu przypadkowo, szukając informacji o mniejszym Calira Tremat TS45, którego mam w kamperze. D (czyli styk nr 3) to jest (sygnał) z alternatora, który powoduje, że separator łączy ze sobą akumulatory w momencie, kiedy pracuje silnik i jest ładowanie z alternatora.
obrotomierz raz działa raz nie działa czasami wskazuje błędny odczyt zaniża obroty jeżeli usterka jest w samym obrotomierzu to bez fachowca sie nie obejdzie , sygnał dostaje z alternatora moze tam jest usterka jak w domowych warunkach sprawdzi czy sygnał z alternatora jest prawidłowy .na portalach aukcyjnych jest sporo obrotomierzy elektronicznych cyfrowych...
A nadaje się to do diesla? Orientuje się ktoś czy sygnał z 'W' alternatora będzie wystarczający do działania obrotomierza? P.S. projekt super, na pewno się przyda :)
Sygnał obrotomierza jest brany z alternatora, sprawdź czy ładuje. Może być też oderwany jeden z kabli przy alternatorze (najczęściej przy samej wtyczce).
Sprawdź czy sygnał dla obrotomierza nie idzie z zacisku W alternatora.
To pulsujące napięcie z alternatora poprzez diodę.
Zacznij od sprawdzenia bezpieczników, przełącznika "grzybka" i ewentualnie przełączników zwalniających hamulec wom-u. Problem wygląda na ewidentnie elektryczny. Alternator też dobrze byłoby sprawdzić - to, że ładuje to nie wszystko - sterownik na podstawie sygnału z alternatora sprawdza poślizg sprzęgła wom, jeżeli ma nieprawidłowy sygnał z alternatora...
właśnie nie bardzo mogę znależć coś na ten temat
1117 to nieprawidłowy/nieprawdopodobny sygnał DF (sygnał obciążenia alternatora dla ECU). To nie problem z napięciem albo zły regulator albo dziwne obciążenie alternatora. Rzadko ale zdarza się że niewłaściwy akumulator go generuje. Może też by problem z przewodem sygnału DF.
A może łatwiej będzie zastosować obrotomierz od diesla i sygnał wyjąć z alternatora? Takie luźne przemyślenie.
Do adam7009: Ja wiem, że łatwo jest się naśmiewać z kogoś kto się nie zna, ale jakby każdy był "alfą i omegą" to by nie trzeba było tworzyć działów pomocy. Jakby obrotomierz był sterowany zmiennym napięciem to wstawienie rezystora byłoby dobrym rozwiązaniem, także nie wiem po co się wyśmiewasz jak widzisz, że nie wiem jak to jest sterowane. Zamiast...
Sygnał wyjściowy informujący o obciążeniu alternatora(field report) leci na ECU silnika (pin 1B).
Powolutku panowie, ciągłość kabli sprawdzona? Chodzi o sygnał wzbudzenia , obciążenia alternatora? Sprawdzone parametry akumulatora ?
Raczej tak, inaczej nie było by w ogóle prądu, chyba że o czymś nie wiem. Zastanawiam się jak sprawdzić czy ECU wysyła jakikolwiek sygnał do alternatora... Bo może kabel sygnałowy jest gdzieś uwalony, chociaż tego nie widać? Jak zlokalizować pin wyjściowy? Bo komputer ,,to to coś" koło akumulatora, na dwa duże wtyki, co nie? A jakby się okazało jednak,...
Oprucz impulsu z cewki zapłonowej do pracy obrotomierza wykorzystuje się sygnał "W" z alternatora więc sprawdź czy masz styk "W" na alternatorze .Poza tym do prawidłowej pracy obrotomierza potrzebna tzw "15" czyli + i masa czyli "-", a żeby było widać wskazania także w nocy potrzebne jest podświetlenie czyli tzw. kl. 58. Obrotomierze mają też tzw.switche...
Witam. Mam pytanie odnośnie carriera mistral 700. Agregat odpala ale po pewnym czasie ponownie załącza rozrusznik. Chciałbym się dowiedzieć czy odpowiedzialny za sygnał obrotów jest alternator czy może jakiś czujnik? Chciałbym też zapytać na jakiej zasadzie działa wzbudzenie alternatora w tym agregacie? Pozdrawiam
Sprawdzić i oczyścić wtyczkę do alternatora lub (i) wymienić regulator napięcia na inny egzemplarz.
witam dziękuję za zainteresowanie nie to 1.6 hdi kod silnika to 9HR rok 2011 grudzień Dodano po 10 Znalazłem ten kod P0A3B Sygnał alternatora sterowanego. temperatura zbyt wysoka - czasowy . Co prawda alternator był regenerowany i jak sobie przypomnę to wentylator włączał się właśnie po naprawie ale czy Czy to wina samego alternatora czy jakiegoś czujnika...
Sygnał do obrotomierza brany jest z alternatora, sprawdź połączenia bo nieraz "śniedzieje"
w Peugeotach obrotomierze nigdy nie brały sygnału z alternatora.
Witam być może bo ten bezpiecznik to sygnał z alternatora https://obrazki.elektroda.pl/9299222500_... https://obrazki.elektroda.pl/7709613300_...
Miejsce oznaczone - do masy pojazdu,oraz masy akumulatora,oznaczone + do plusa na akumulatorze. Tylko sprawdzić czy śruba plusowa nie ma połączenia ztobudową. Mała czarna wtyczka to sygnał na kontrolkę.
To prawda, moduł regulacyjny musi dostać sygnał że alternator ładuje. Na zgaszonm elektrowentylator nie będzie pacował. Sygnał alternatora nie ma tu znaczenia. Kalkulator wtrysku wysyła sygnał do BSI o pracującym silniku. Gdyby nie było ładowania dmuchawa tez powinna pracowac przy uruchomionym silniku.
z tego co ja sie orientuje bo tez przerabiałem ten temat (tylko ja miałem wypaloną czarną skrzynke padł jeden z tranzystorów mocy ,zakupiłem używaną pompe i działa ) z tymi kablami chodzi o to ze 2 grube (czerwony +12V , brązowy -12V) pozostają 2 cienkie kabelki (czarny +12V z pod stacyjki ,a niebiesko biały jest to PLUS + z pod alternatora jeżeli nie...
Witam. Odkopię stary temat, ale mam pytanie kolego czy tym analizerem Lin da się sterować alternatorem chodzi mi o to żeby dało się odczytać ramki ze sprawnego auta i zasterować sygnał alternatora na stole w celem testu ladowania?.
Podobnie jak tu: http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic19... Tam jest L i DFM i się da, u kolegi jest COM i DFM, sygnał pwn z Boedentza.
Sygnał że sterownika do obejrzenia na oscyloskopie, jeżeli nie masz, to przez diodę. Jak sygnały sterujące ok, to alternator pod pachę i na stół. Błędy w sterowniku silnika są?
To do dokładnego pomiaru też się średnio nadaje, bo zależy od zużycia paska klinowego itp...
Z tego co już się dowiedziałem, to ten alternator jest wzbudzany za pomocą sygnału z BSI poprzez sygnał PWN i teraz kwestia czy różnica w alternatorach nie powoduje, że BSI nie daje sygnału wzbudzenia. Sama budowa alternatora jest mi znana.
Witam , Nie cytuję ale to że alternator daje 14 V nie świadczy o czymś tzn , Hm jak to ująć widzisz z tego go co wywnioskowałem to sygnał z alternatora faktycznie idzie na licznik tylko że nie bezpośrednio na / żartem powiem , cyfromierz , / lecz na jakąś elektronikę która to przelicza , poza tematem dla przykładu ten sam alternator ładowanie OK a problem...
Jako, że wróciła zima, postanowiłem zaktualizować wątek moimi letnimi doświadczeniami z piecem. W skrócie mówiąc - udało się go odpalić. Niestety nie udało mi się połączyć do niego i zdiagnozować Techem 2 (- finalnie nie pojechałem na Techa bo piec zadziałał). W każdym razie najprawdopodobniej u mnie wszystko działało poprawnie od razu po wymianie świecy......
Najprostrze do przeróbek to chyba z jakiś renówek i mercedesa A klasy ,gdzie potrzeba tylko sygnał ładowania alternatora i zasilanie .(wiem że nie na temat ale może :| )
D+ to lampka kontrolna, W to sygnał obrotomierza. Ma wewnętrzny regulator.
Aby wykasować błędy należy przy wyłączonym zapłonie wcisnąć przycisk "Chech Engine" i trzymając wciśnięty, włączyć zapłon, odczekać ok 10 sek. i puścić przycisk, wyłączyć zapłon. Część z tych kodów to kody informacyjne: zaciągnięty ręczny, brak sygnału z alternatora - silnik stoi, itp. Masz silnik z EDC, jak w VOLVO F12 ( nie FH12 ), poszukaj w Google...
Alternator wymieniłem na sprawny z drugiego samochodu, kontrolka bez zmian, takie cos ... Czy ten system byłby na tyle sprytny ze w momencie duzego poboru pradu np uszkodzony akumulator zapala kontrolke. Z tym ze silnik odpala normalnie. Najbardziej mnie ciekawi czemu kontrolka gasnie po wyjeciu wtyczki z alternatora, ładowanie na jałowych na poziomie...
Witam. W moim mondku !,8 TD obrotomierz bierze sygnał z alternatora przewód ma kolor biały.Jak masz dwa przewody do alternatora to nie masz z alternatora a jak trzy to pewnie będzie jak u mnie z alternatora.
Jak podepniesz w ten sposób to zawsze tak będzie wskazywać. . Obrotomierz z diesla pracuje jako woltomierz i sygnał powinien być brany z alternatora z wyjścia W. W dieslu nie ma cewki zapłonowej! http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic14...
mercedes sygnał alternatora sygnał obrotów alternatora sygnał zacisku alternatora
kostka wycieraczek makro przycisk access prosty regulator oświetlenia
budowa sprężarki śrubowej sprężarki śrubowej
Jak otworzyć zablokowaną pralkę Whirlpool z komunikatem "serwis"? Choinka kontrolek w Audi A2 - przyczyny i diagnostyka