Po kilku latach, paru eksperymentach, kilku rozerwanych turbinach sam sobie odpowiem. Taki układ jak najbardziej będzie działał ale... Kręcenie turbo bez potrzeby do max ciśnienia wymaga dużo energii. W praktyce to pochłonie od jednego litra do dwóch paliwa na 100. Żywotność turbo mocno się skróci. Pojawią się problemy z przegrzewaniem powietrza, ogólnie...
Raczej nie ma wplywu. Prędzej na poranne odpalanie. Zaniki mocy to turbo - lub jego sterowanie.
Dobry pomysł ze strony autora wykorzystując turbosprężarkę ze zmienną geometrią. Dobrze wysterowana taka geometria zwiększa moment obrotowy w szerszym zakresie obrotów, niż w przypadku zwykłej turbosprężarki na wastegate. Lepszy przyrost około 8 km z ładna charakterystyką silnika niż 15 km, gdzie najwyższa wartość momentu będzie się zaczynała np od...
Sterowanie podciśnieniem, nie pamiętam dokładnie ale chyba po uruchomieniu silnika kapa ma być otwarta i przymykać się odpowiednio do regulacji doładowania
Do kontroli masz system adblue, noxy, dozowanie adblue, egr, tłumik, sterowanie turbo. Ten sprzęt za wiele nie powie, możliwe że trzeba wykonać programowanie sterownika również ale, to po konkretnym sprawdzeniu w aucie.
Zrób jeszcze raz logi ale poprawnie, z tego co widać to nie masz totalnie doładowania, sprawdź turbo i jej sterowanie, wężyki.
Kod błędu nic mi nie mówi, ale typowy problem z w/w przyczyn to turbo/sterowanie turbo.
Turbo nie jest w stanie utrzymywać stabilnego ciśnienia (do sprawdzenia sterowanie turbo jak i samo turbo, pompa podciśnienia i wężyki). Dwa BIP-y na - wszystkie plus szarpanie czyli pompa tandem (paliwa plus podciśnienia) do weryfikacji ciśnienie na pompie. Jaki przebieg? Oringi na pompkach były robione?
Wtyk 1 +12v idzie z bezpiecznika nr.23 zasila również elektrozawór regulujący ciśnienie turbo,wtyk 2 sterowanie B15
sprawdz sterowanie turbo 9podciśnienia i jego stabilność przy hamowaniu i przegazowywaniu na wejściu do elektrozaworu turbo) bo tutaj jest problem
Witam. Problem leży zapewne w zacinającej się zmiennej geometrii turbosprężarki dlatego ją "odcina" komputer widzi za wysokie bądź za niskie ciśnienie doładowania i wyłącza sterowanie turbo. Trzeba zdemontować turbo oddać do czyszczenia geometrii i po problemie. koszty samego czyszczenia nie powinny przekroczyć 250zł plus demontaż i montaż to już w...
Witajcie. Czy ktoś miał podobny problem jak na filmie? [youtube]https://youtu.be/IwxtcnGC5NA[/y... Co było do tej pory sprawdzone: podciśnienia szczelność gruszki sprawność zaworka wiązka zaworek -> sterownik wiązka po stronie zasilania zaworka (+ po stacyjce) czujnik ciśnienia czujnik różnicy ciśnień odpięty alternator sterownik czy nie zalany...
do sprawdzenia cisnienei turbo oraz geometria turbiny i jej sterowanie
Brązowy - Zasilanie 12V - pin 2 w wtyczce przy zaworze do pinu 35 w sterowniku , Biały - masa pin 1 przy zaworze do pinu 48 w sterowniku.
Dali turbo jest po naprawie zmienna geometria poleciała zawór od turbo steruje geometrią w parametrach widać ze turbo dmucha czujniki temp pracują dobrze . I biega mi o to czy ten zawor ELAB jest przykręcony do tej pompy wysokiego czy gdzies indziej go znajde?????????????
Masz jakiś problem z nastawnikiem turbosprężarki, do posprawdzania nastawnik ,sterowanie ,turbo ,adaptacje itd.
Nie obrazaj sie. Pokpiwamy troche, bo pytanie troche chaotyczne i, prawde mowiac, bez sensu. Moze nie twoja wina. Uzywasz jakiegos dziwnego diagnoskopu i w dodatku wyciagasz dziwne wnioski. Opis kodu, ktory prawie na pewno nie pochodzi z PP2000 (choc nie znam polskiej wersji i moge sie mylic), mowi o przepustnicy spalin, a ty wyciagasz wniosek, ze to...
Sprawdź: szczelność za przepływomierzem do kolektora oraz turbo - sterowanie, mechanicznie itp.
Nie ma chipa? może ktoś przesadził z doładowaniem i turbo leci. Albo komp w aucie nie widzi rzeczywistego doładowania i źle steruje turbo
Gruszka sama w sobie może być uszkodzona. Poprawność połączenia podciśnień przy n75 zachowana? Kolektor ssący nie jest zasyfiony nagarem? katalizator drożny? Przewód pd n75 do filtra drożny? Przy takiej masie powietrza jaką widać w logach, turbo ma nieprawidłowe sterowanie, geometria nie zamyka się do końca.
sprawdz dobrze sterowanie turbo podciśnienia i prądy
L2722
Ale zaraz... Silnik 90 KM wyposażono w soft-turbo bez sterowania elektronicznego. Tam nie ma elektrozaworu sterującego turbo i czujnika ciśnienia w kolektorze ssącym. Były one stosowane w mocniejszych silnikach.
Błąd p0401 za mały przepływ przez EGR. Jak EGR wydaje się sprawny to przytkane mogą być rurki od niego lub jeżeli jest chłodnica EGR. Błąd p0299 to ciśnienie doładowania- nie osiągnęło zadanego poziomu. Tu trzeba by sprawdzić turbo ,sterowanie turbo, szczelność dolotu i zaworu EGR. Ja sprawdził bym jeszcze przepływomierz bo on może powodować oba błędy.
Żużyte pompowtryski, pompa tandem, pompa w zbiorniku paliwa, nieszczelność w układzie paliwowym. EGR, uszkodzenie sterowania turbo, nieszczelność w dolocie.
Ponieważ to wyje turbo. Jak odłączasz sterowanie to turbo nie jest w stanie wytworzyć ciśnienia na tyle dużego, żeby pojawił się ww efekt.
Ja mierzyłem multimetrem, nie mam oscyloskopu itp. Pomiar wykonałem podpinając jeden przewód (-) do minusa aku a drugim (+) dotykałem konektory w kostce. Multimetr ustawiony na V zakres automatycznie. Pewnie nie jest to poprawna procedura ale nic innego mi do głowy nie przyszło. Na wszystkich 4 kostkach wynik był 1.8 V więc przyjąłem ten wynik za poprawny. Wiesz...
Witam. Mam S-Maxa 1.8 TDCi 125KM 2009r. 270tys km przebiegu. Jest problem z TURBO, elektryczny nastawnik. Na ciepłym turbo gwiżdże przy przyśpieszaniu, a przy puszczaniu gazu furkocze - efekt SURGE - przeładowanie, zwiększone ciśnienie, zawirowania powietrza w dolocie. Tylko na ciepłym. Jest moc, ale silnik głośno pracuje przez ten gwizd i SURGE. Po...
Brakuje turbo? Gruchą steruje?
No i oczywiscie dopasowanie immo. Hmm... coś mi nie gra ale nigdy nie pomieniałem (wgrywałem) softu z innego sterownika, (przećwiczę to bądź co bądź flesze są w podstawkach najwyżej nie silnik nie odpali), wracając do wątku to immo adaptowało się (dopasowywało) tylko przy zmianie sterownika a nie softu. Co do wątku zmiany mapy EGR na sterowanie turbo...
EGR nie działa sprawdź czy nie masz dziurawej gruchy i nie ucieka podciśnienie. Coś nie tak z turbiną, przejrzyj sterowanie, w ostateczności czyszczenie turbo.
Mam problem w volvo v50 2.0d 2005r bez dpf. Auto na postoju przechodzi w tryb awaryjny - odcina sterowanie turbo i wyrzuca błąd P2263 - Działanie układu sterowania ciśnieniem doładowania turbosprężarki/sprężarki doładowującej. Po skasowaniu błędu i odpaleniu zawór regulacji turbosprężarki idzie na 99% (ciśnienie kolektora około 1000, zadane 1035). Po...
Proszę ,schemat sterowania.
manometr w dolot i podaj parametry turbo. Zobacz sterowanie - nie pamiętam jak tam turbo jest sterowane, zdaje sie że obejściem. odepnij całkiem wydech wtedy patrz.
zawór n75 (ten od turbo) na pewno jest sterowany masą z sterownika a + 12 jest po zaplonie. I z tego co mnie pamięć nie myli to te zawory są zasilane jednym przekaźnikiem który znajduje się pod fotelem. Na próbę możesz odciąć przewody plusowe przy zaworach i dać +12 z aku przez jakiś bezpiecznik i wykonać testy.
Sterowanie gruszką do kontroli. Dawkowanie paliwa do kontroli Przepustnica do czyszczenia
Jakie podciśnienie na wężykach ?, w 90KM silniku jest wastegate w turbo sterowane ciśnieniem. A w sterowniku jest zabudowany map sensor i ma widzieć prawidłowe ciśnienie w dolocie
http://i-pl.org/download/3320.PDF Coś cienko z tym szukaniem :-)
Jaki silnik rok samochodu??? Objawy wskazują na to, że sterownik samochodu wchodzi w tzw. tryb awaryjny. Są tego różne przyczyny, najczęściej jest to za duże ciśnieniem w kolektorze dolotowym (czyli za duże ciśnienie z turbo) za sterowanie jest odpowiedzialny zaworek N75. Podaj rok i model silnika to będzie można podpowiedzieć Tobie gdzie się ten zaworek...
Jak nie reaguje na regulacje geometrii to zawór sterowania turbo do wymiany ewentualnie do wyczyszczenia , warto sprawdzić czy połączenie zaworu z atmosferą nie jest zapchane .
proszę przetłumaczyć na polski Dzięki Wstępna ocena dostępnych informacji Masz Forda Fiestę z 2015 roku z silnikiem Diesla 1.6, w którym pojawiają się dwa specyficzne kody błędów: P2562 (błąd w obwodzie czujnika położenia turbosprężarki) i P132B (niewłaściwe działanie sterowania doładowaniem turbosprężarki). Z opisu wynika, że czujnik położenia turbosprężarki...
Miałem identyczne problemu panowie 3/4 sukcesu leży w sterowniku silnika gdy go otworzycie zobaczycie ze piny nie są wlutowane są zaginane rozwiązaniem jest oddać sterownik do elektronika żeby przerobił to i wszystkie polutował kolejna sprawa zawory od turbo sterowane są z minusa który wychodzi z sterownika silnika i na nim też występuje napięcie 12v...
Zwykle tego typu problemy występują gdy turbo nie jest w stanie wytworzyć wystarczająco dużego ciśnienia przy małych obrotach silnika, wtedy to mapa dymu nie pozwala na większą dawkę, bo przy małej ilości powietrza wtryśnięte paliwo zamieniło by się w czarny dym. Powodem może być problem ze sterowaniem turbo , ustawieniem turbo , uchylonym EGR . Przejrzyj...
Nie pracuje turbo: nieszczelność w układzie dolotowym, sterowanie turbo, samo turbo.
Jakie podciśnienie u układzie vacum? Co z przepływką?
Obstawiam u ciebie problem ze sterowaniem turbo jak masz na podciśnienie to zmień zawór sterujący turbo chyba że jeszcze jest opcja wieszającego się egr te dwie rzeczy na początek do sprawdzenia
Witam Widać z foty że sterowanie na nóżce 3. Więc może to być triak. Pozdrawiam
P2263 Turbo/Supercharger Boost System Performance Błąd nie mówi o czujniku boost tylko o wydajności systemu doładowania. Uszkodzone sterowanie turbo, samo turbo lub dziura w dolocie.
Ja obstawiam sterowanie turbo i przeładowanie powyżej 3000
Możesz zawsze kupić prawdziwe turbo elektryczne. Pozostaje sterowanie i zasilanie. Obecnie elektroturbo jest używane w pojazdach z siecią 48V. Dla zobrazowania sytuacji, moc pobierana do 3,5kW, czas reakcji 0,25s do 70000 obr/ min. Lepiej i taniej założyć klasyczne turbo, temat opracowany.
E chyba nie ten wężyk powinien iść do elektrozaworu który tym steruje popatrz dobrze
Turbo z czujnikiem położenia sztangi? Sterowanie dobrze podłączone? Przewody podciśnieniowe nie pomieszane?
Ale czego kolega oczekuje? Że ktoś powie jak na tym zrobić pinMode(), digitalRead() i digitalWrite() ? Przecież przykłady są podane właśnie w 1 pozycji z załączników. Problem w tym, że taki pinMode(0,OUTPUT) to byłoby coś w stylu: [syntax=c] #define OUTPUT 0 #define INPUT 1 #define LOW 0 #define HIGH 1 #define PORTDIR 0x864 #define PORTIO 0x866 void...
R01 sie zacinają ale w ostatecznosci mogą być, ile masz mocy? Ile doładowania? Moze lepsze dwa zavolaki przynajmniej klapkowe, wypatroszyc ze sprezynek grzejnych? Kme twin? Choc ten jest slaby termicznie z kolejnej strony watoliwa jest ciagla jazda na pelnej mocy przez dlugi czas wiec raczej bedzie to chwilowe palowanie i 200kmh... zawsze lepszy i bezpieczniejszy...
Przyjaciele, wciąż uważałem, że przyczyną problemu, brak wydajności może być wadliwa pompa próżniowa. Włącz wspomaganie hamulca i sterowanie wszystkimi podłogami, sterowanie turbo, egr, egr, ssanie. Jeśli robi się mała próżnia, hamulce są w porządku, ale nie ma co kontrolować próżni silnika. Jeśli wszystkie zawory zostaną uruchomione (myślę, że jest...
Raczej tranzystor który steruje turbo-szczotką.
Prawdopodobnie chodzi ci o przewód, który idzie do zaworu wodnego na odcinku vacuum. Jest zaworek dławiący podciśnienie, żeby płynnie się otwierał. Od turbo masz 2 inne zawory plus sterowanie klapą na małym turbo. Jeden zawór jest na pokrywie u góry, a drugi jest na rozrządzie przytwierdzony.
Nieszczelność dolotu lub sterowanie turbo Dolot szczelny. Sterownik.. - mówisz o tym plastikowym zaworze zamontowanym na belce obok filtra powietrza, który zdaje się steruje też egr-em?
Cisnienie na cylindrach: 1-29, 2 i 3 - 28.5, 4- 30 bar czyli ok. Pompa na zimnym na początku nie wytwarzała ciśnienia dzisiaj ale zapomniałem dodać, że układ zasilania od zbiornika strasznie bomblue więc prawdopodobnie pompa ma problem wytworzyc cisnienie jak układ się zapowietrza. Zaraz biore się za pomijanie układu zasilania i powrotu od zbiornika...
Egr , klapy , sterowanie turbo , nieszczelność , przepływomierz , do sprawdzenia .
Ten bezpiecznik poprzez przekaźnik ,,engine control,, zasila wszystkie newralgiczne elementy osprzętu silnika i sam sterownik, zasilanie z niego leci na przepływkę, zawór podciśnienia EGR, zawór turbo, sterowanie modułu świec. Trzeba sprawdzić po kolei zasilanie tych podzespołów aż znajdzie się przetarty przewód bo bezpiecznik pali się najczęściej z...
Jeśli sterowanie turbo sprawne, to tak.
Witam mam takie pytanie, chciał bym zmienić turbo w 1.9 tdi afn na turbo z awx i chodzi mi czy sterowanie jest takie same czy trzeba coś zmieniać, przerabiać jeżeli tak to co?
Sterowanie turbo. Okablowanie od sterownika do zaworu, podciśnienia, gruszka i okolice. Ściąga sztangę na wolnych? Manometr weź i popatrz czy map nie kłamie.
Ty robiłeś tą modyfikacje o turbo? Jak to sterujesz? Jakie paliwo lejesz?
Po przesiedzeniu z masterem nocy znalazłem kabel zgniły w wiązce i dla potomnych, bo robiłem baypass. Kable przy sterowniku mają inny kolor niż te na wtyczce od sterowania turbo i warto sprawdzić bezpieczniki.
Serwis bądź osoby zajmujące się podnoszeniem mocy, adblue, zdejmowaniem immobilizera. Ja po wymianie sterownika miałem tylko błąd sterowania turbo. (Fizycznie brak sterowania przy turbo) więc tak zostawiłem
Ja też jestem samoukiem(elektroda dużo pomaga:))Ciśnienie paliwa jest w normie, robiliśmy przejażdzkę z kompem w aucie. W tym aucie podobno jest turbo. ze zmienną geometrią.
Może nie tyle turbo co jego sterowanie
Ja mam podobny problem po diagnozę w Niemczech mechanik stwierdził że trzeba zmienić sterowanie turbo czy jak to się tam nazywa to jest montowane przy turbinie tylko ze u mnie jeszcze z dołu silnika słychać takie budzenie jakby kompresor chodził jeszcze tego nie wymieniłem więc nie wiem czy trafił
Czasami spada zawleczka z Westgate (taka "gruszka" z ciegnem) I turbo się nie steruję tyczy się to też błędu 4591
Wiem że temat stary, ale mam ten sam problem. Czy poradziłeś sobie z turbo i jego sterowaniem?
Raczej nie, musisz szukać podobnego jak na zdjęciu nadajnika, przeglądaj giełdy i portale typu alledrogo. http://obrazki.elektroda.pl/1977284900_1... Zamieść ogłoszenia.
Jakie wartosci widzi? Uwalone sterowanie turbo? Dziura w ic lub wezu. czujnik cisbienia? Otwarty egr?
Sterowanie turbo do kontroli.Jak jest vnt to tym bardziej.Parametry do kontroli.Po co wymieniłeś przepływomierz?
tu jest skan od tego scalaka, sprawdź czy są podobne elementy (niestety w dojcze szprache) http://forum.electronicwerkstatt.de/phpB... dzieki szkoda że niemiecki :( tak jak pisalem tak tez zrobiłem :) zrysowałem oba obrotomierze wersja benzynowa działa bez problemu (pochodzi z uno turbo) sterowany z impulsu...
W twojej wersji EGR nie jest sterowany podciśnieniem tylko silnikiem elektrycznym ...Możesz ściągnąć tą szarą osłonkę i poruszać dźwignią czy lekko pracuje i się nie zawiesza ...
Gdzie tego szukać kolego ? Błąd wskazuje na źle działający zawór VTG Turbo Wastegate , chodzi o zawór sterowaniem turbo i przepustnicy spalin .
Wastegate przy turbo oraz jego sterowanie. Zobacz czy pracuje.
Wszystko czyli nic, ciekawe jak turbo a raczej jego sterowanie !
Do sprawdzenia;ciś paliwa ,sterowanie,połączenia turbo, szczelność egr.
Sprawdź sterowanie turbo. Podcisnienie albo nadciśnienie, nie wiem jakie tam jest, wężyk mógł pęknąć, mała nieszczelnosc i turbo się nie rusza. Przepływomierz sprawdź czy nie zaśniedział ale on z wiekiem też odmawia posłuszeństwa. Przepustnice sprawdź, ściągnij węża i przyglądnij się jak ona pracuje gdy dodajesz gazu, powinna się ładnie otwierać i zamykać,...
Jeszcze mam pytanie jak objawia się uszkodzona vacu pompa???? brak podcisnienia do sterowania między innymi turbo, EGR, brak wspomagania hamulca.
A co mam zrobić, jeżeli w WinXP nie ma bezpośredniego dostępu do portu. W tym przypadku nawet wstawki z assemblera nie działają.
W Astrze H z silnikiem Z17DTH po raz kolejny w krótkim czasie padła turbosprężarka. Co może być przyczyną i co należałoby sprawdzić, żeby ustrzec się kolejnej awarii? Planuję zakup regenerowanej sprężarki i nowego zaworu sterującego. Do tego sprawdzenie ciśnienia i przepływu oleju przez sprężarkę. Kolektor dolotowy jest wyczyszczony, klapy wirowe chodzą...
kolego załóż podciśnienie bezpośrednio z pompy vacum na gruszke turbo i zobacz czy bedzie poprawa przez chwile(później notlauf) jeżeli bedzie to znaczy że sterowanie turbo nie jest ok i bedziemy szukać dalej
Witajcie po kolejnym długim czasie. Zregenerowałem turbo, wyczyściłem dolot, Poproszę o rzut oka na log dynamiczny 011. https://vaglogs.com/log/011-Not-Running-... Dzięki! Dalej masz problem z turbo przeładowanie, sprawdź sterowanie
Zawór kopiowania Turbo działał odwrotnie czyli odwrotnie sterował zaworkiem n75. Po wymianie problem znikł. Można go wykręcić i ręcznie naciskać i patrzyć czy pojawia się podciśnienie na vacumetr. Bo po wykręceniu gruszki nam nie zaciągnie bo czujnik robi jako uszczelnienie. Proszę o info czy pomogłem
Wątpię by czujnik miał aż taki wpływ.Być może sterownik przyjął wartość zastępczą.Sprawdź napięcie na wtyczce.A co do mocy to przydały by się jakieś logi albo kontrola stanu turbo.To samo układ dolotowy jak i sterowanie turbo i wszystkie podciśnienia.
sitko miałem załatwić dziś lub jutro ale trochę mi zeszło z deseczką :) to nie jest moja pierwsza cytrynka anie żabka ale tutaj sie lekko napociłem i nie zrobiłem. Orientujesz się jaki oring jest pod turbo na grzybku - sterowanie turbo bo tam mi cieknie olej. Może znasz numer katalogowy albo rozmiar, po weekendzie będę szukał ponownie w kolejnych seriwsach...
tak jak mówiłem najlepiej byłoby podpiąć auto pod jakis komputer, nie wiem jak wyglada sterowanie turbo w tym silniku ale posprawdzaj wszystkie podcisnienia, jesli egr jest również sterowany podcisnieniowo to też może byc po drodze jakas nieszczelność, ciężko tak wróżyć z fusów
Jak ściągniesz wężyk z gruszki powinno Ci turbo teoretycznie bić największe ciśnienie bo klapka na stronie gorącej jest wtedy zamknięta. Dodano po 3 Dzięki wielkie za wskazówki, a jeszcze jedno takie pytanko... jeżeli podłączyłbym na chwilę wężyk od turbo do gruchy, podpiąłbym vag-a, sprawdzał doładowanie i jeżeli nagle pojawi się ciśnienie (tak wiem,...
Ok , ale patrząc na dane rzeczywiste można zobaczyć zawór EGR , w celach kontrolnych może być podtrzymywany 5% uchyleniem a co za tym idzie niedomknięty EGR plus 5% podtrzymania to napewno większy przepływ niż teraz bez tych 5% z tąd ta różnica , możliwe że to nie to ale wiem z doświadczenia EGR-y dają nam niezły zastrzyk robocizny ,a poza tym sterownik...
witam wskazania przeplywki sa o wiele za duze i stad te cuda .Zdejmij wtyczke z przeplywki iprzejedz sie jak bedzie ok wymien przeplywke a jak nie to wina bedzie turbo lub sterowanie turbina
Ogólnie jak samochód jedzie pod górkę czasami się zdarza że turbo cichnie i samochód traci moc, miał ktoś takie coś ? To tak jakby paliwa nie dostawał ? czy może sterowanie turbo ? dodam że jest to nie regularne
Witam, Saab 9-5 2.0T 2004r. potrzebuje schematu bądź rozpiski jak podłączyć przewody podciśnieniowe do 2 zaworów w okolicy nagrzewnicy. Jeden to grzybek przy nagrzewnicy a drugi sterowanie turbo ?.
Diagnoza i wtedy można dyskutować!Turbo przeładuje,silnik wpada w awaryjny tryb i skrzynia tez dlatego nie rzuca biegami.Trzeba sprawdzić sterowanie turbo.
Tu raczej wiązka czy wtyczka kompa do przejrzenia . Błędy od zaworów sterującego EGR , sterowania turbo N75, wtrysku sterującego oraz czujnika temperatury. Ja bym zaczął od prześwietlenia wiązki od tych elementów do ECU plus ewentualne masy jak i główna masa silnika.
W tym silniku sterownik nie steruje turbo, zwykła gruszka i wastegate. Tak jak koledzy napisali bez diagnostyki nic nie zwojujesz.
poz.8 i 9 sprawdź sterowanie turbo i egr
sterowanie turbo laguna sterowanie turbo sterowanie turbo laguna
kodowanie kluczyka pestki tda2030a zasilanie naprawa silniczka wycieraczki
samsung rsh5zlbg ue55nu7092 podświetlenie
Czy skrzynia biegów z Forda Mondeo 2.0 16V '98 pasuje do Forda Galaxy '97? Opel Vectra C DIRECT - Dopuszczalne zużycie oleju