Przypuszczam że masz uszkodzony ZBR. Dostaję takie do naprawy. Często padają w takich sytuacjach. Sprzęt serwisowy tu nic nie pomoże. Czy przy rozruchu była podpięta "matka"? Czy było tylko normalne ładowanie?
Poprawiłem zimne luty
Możesz robić hermetyczną obudowę.
Dla czego przesadził. Dobrze że ma chłopak jakąś pasję w życiu. Kolego pokażesz efekt końcowy?
[url=https://www.youtube.com/watch?v=gtg...
Witam wszystkich Zegar powstał z inspiracji internetowej, zobaczyłem podobny i stwierdziłem, że chcę taki mieć. https://obrazki.elektroda.pl/8794650200_... Na początku potrzebowałem wskaźników tablicowych, znalazłem mikroamperomierze analogowe na OLX 3 szt. Następnie przyszedł czas na cyferblaty, zaprojektowane w CAD, a wydrukowane...
Jaka to konfiguracja? Ciągnik czy jakaś inna 6x6 czy 6x4? W TGX do 2010 były zegary właśnie takie jak na zdjęciu, dopiero potem wprowadzili zmianę, że poziom AdBlue i ON przełącza się i jest wskaźnik w jednym miejscu i są 2 zegary od powietrza. Może to 2010 ale jakiś początek produkcji, ciężko powiedzieć
wiec tak, chodzi oto ze nie powinnos ie dac opornik chociaz 100 Ohm, powiedz jakie szeregi Ci nie swieca czyli jakie sa w nich diody i jaki dales opornik to Ci powiem, moze chodzi oto ze opornik jest tam zaduzy i prawdopodobnie taka jest przyczyna słabszego świecenia, Twoj zasilacz jest dobry 1A w zupełności wystarczy do testowania diodek, napisz mi...
Wszystko znajdziesz w Opel TIS
W tico jest sterowanie czujnika paliwa masą wiec jeden kabel przykręcamy do masy a drugi idzie do wskaźnika paliwa w zegarze .
A masa na obudowę zegara ??
Miałem coś podobnego 2X i było w jednym przypadku brak masy na desce a innym razem puściły 3 luty na desce a co jest u ciebie musisz sam sprawdzić.
Tak, zimne luty często występują w tych zegarach, na stabilizatorze napięcia(dla wskaźników paliwa i temperatury) i na złączu.
Wentylator włączy się jeżeli jest sprawny, i nie dziąłający wskaźnik nie ma tu żadnego znaczenia. Jeżeli rozebrałeś zegary to pewnie tam w środku jest problem
Piszę o kompletnym zespole wskaźników, popularnie nazywanym "zegarami"
- Masa zestawu wskaźników (za zegarami na grodzi) wymaga poprawy - dokładne oczyszczenie szybkozłączek zestawu wskaźników - dokręcenie trzech śrubek łączących obrotomierz z resztą zestawu wskaźników (+, -, Sygnał).
uszkodzony stabilizator napiecia bądź zimne luty w zegarach.
Kup jakikolwiek pływak, zasad jest taka żeby wysokośc baku była podobna. Następnie otwornicą robisz otwór w baku przed wlewem, wkładasz pływak i się cieszysz wskaźnikiem, oczywiście zegar ma być z tego samego samochodu co pływak. O tir-a są za długie. Podobno od audi 100 PB podchodzi.
Nie wszystkie ale też, na pewno kontrolka przegrzania silnika, ładowania akumulatora to do masy, migaczy do plusa i światła drogowe. Nie kojarzę tylko jak było kontrolka ciśnienia oleju bo chyba 2 miała już dynamiczną kontrolę ciśnienia i nie wiem czy to był osobny moduł czy było w liczniku. Jak osobny moduł to tylko jeden pin odpowiada kontrolce oleju...
Czerwony czujnik jest od modelu ze wskaźnikiem temperatury na zegarach, czarny to tylko bimetal zapalający kontrolkę przy przegrzaniu silnika
Dwa słowa wprowadzenia - o czym już kilkakrotnie pisałem. W202 to dwa zupełnie różne auta: przedliftowy, z klasyczną stacyjką i mało rozbudowanym CAN-em, i poliftowy, z kluczykiem "rybką" którego instalacja elektryczna oparta jest całkowicie na technologii CAN. Te dwa auta są całkowicie nieporównywalne pod względem elektrycznym. Poliftowy 202 to w zasadzie...
Masz pewnie uszkodzone zegary. Możesz dla pewności zrobić test zegarów.
Jeżeli przestał działać m.in. wskaźnik temperatury to napraw to jak najszybciej u właściwego mechanika jak nie chcesz zapłacić za naprawę później wielokrotnie więcej.
On nigdy nie trzymał nie będzie trzymał równego 90 bo to co pokazuje wskaźnik dalekie jest od realnej temperatury. nie jest normalne że silnik osiąga temp 100 na postoju Właśnie że jest jak najbardziej normalne. Pytanie tyko czy to prawdziwa temperatura czy to co wskaźnik na zegarach pokazuje.
Wskazówka jest sprzężona magnetycznie z mechanizmem "pływaka", ustawia się to tak, że tankuje się do pełna i kręci tym całym modułem, tak żeby wskazówka pokazywała "prawie" max. Wskaźnik pokazuje to co wskazówka (chyba, że jest uszkodzony. Cały moduł wskaźnika (z tym "zegarem") można wymienić, bez rozszczelnienia zbiornika.
Przepraszam, ale podnoszę temat, w celu wyjaśnienia mojego problemu, który spowodowany był splotem niefortunnych zdarzeń. Dziś pomierzyłem napięcie na pinach wtyczek zegarów. Okazało się, że ochrona samochodu (immobiliser) dostaje napięcie, tylko włożyłem tam żarówkę W1,2W na 12V, a powinna znajdować się tam dioda LED, tak jak w oznaczeniach. Kolejna...
Witam Twój problem to nie zwarcie a otwarty obwód dla każdego zegara. Tak zachowują się zegary w 4-ce; odpięcie czujnika powoduje wychylenie wskaźnika na max. Skoro podmienione zegary działają prawidłowo to na "uszkodzonej" płytce szukaj zimnych lutów, często pomaga poprawienie lutów na metalowych koszykach ustrojów pomiarowych.
Wskaźnik ten pokazuje ciśnienie układu poziomowania (poduszki)
Nie sądzę aby pojemność zbiornika miała wpływ na zakres pomiarowy wskaźnika... albo wskaźnik albo potencjometr w zbiorniku jest uszkodzony. W Polo nie słyszałem żeby ktoś narzekał na wskaźnik paliwa po wymianie zegarów na takie z Ibizy.
Zmierzone zewnętrznym zegarem (diagnostycznym przez mechanika) czy zegarem zamontowanym w tablicy wskaźników?
Wolna wtyczka jest od czujnika temperatury oleju, ale nie wszystkie zegary miały taki wskaźnik.
Bezpośrednio ,zegar czujnik.
Żaden zestaw wskaźników nie pasuje zamiennie do 600. Dodatkowy zegar+czujnik załatwi sprawę.
Na 99% uszkodzony impulsator bądź wiązka od niego, miałem identyczny przypadek w Passacie B5 że przy uszkodzeniu impulsatora świrował wskaźnik poziomu paliwa, podobno te zegary tak mają. Po wymianie impulsatora i prowizorycznie położeniu nowej wiązki jego do zegarów problem się rozwiązał.
A w Jędrzejowie jest takie piękne muzeum takowych "urządzeń". Byłem tam, a kiedy byłem :?: no niestety dokładnego roku nie pamiętam, ale nie wiem czemu zapamiętałem ostatni prezentowany zegar, może raczej wskaźnik (zegary, wskaźniki montowane w Polonezie). Wystawa, prezentacja odbywała się od najstarszych "odmierzaczy" czasu, a na końcu był ów zegar,...
na co tyle zabawy podaj mase na czujnik paliwa lub temperatury tam ggzie ma bys i na 99% po problemie bo pewnie padła masa czujnikow ze zegarów.
Były wersje bez wskaźnika temp na zegarach. [url=https://www.google.pl/search?q=cadd...
Witam Panowie Jestem nowy i na poczatku chcialbym wszystkich powitac i z gory uprzedzic ze w kwestii elektroniki to jestem lajkonik jakiego nie ma:) Mam Pytanie dotyczace konstrukcji elektronicznych zegarow do mojej renaty. Standartowe wskazowki chcialbym zastapic wskaznikami led. (tak jak np w kadecie gsi) Paliwo, temp i poziom oleju - teoretycznie...
Witam. Mam problem z zegarami z auta Opel Astra F, nie działa wskaźnik chłodzenia silnika. Wymieniłem czujki i termostat. Wymieniłem również żarówki podświetlenia, bo myślałem że tak jest to zasilane i nadal nic... Co jeszcze może być? https://obrazki.elektroda.pl/8305961200_...
Musisz kolego podłączyć auto pod interfejs diagnostyczny i podejrzeć wartości temperatur z czujnika G62 i G2 i je porównać. Jeśli termostat wymieniłeś na odpowiedni to zapewne będzie oszukiwał czujnik G2, który daje sygnał do wskaźnika temperatury w zegarach.
Czekam na użycie wskaźników (zegarów) z desek rozdzielczych samochodów.
Może sygnalizacja wyładowania baterii od zegara? Podobny wskaźnik istnieje w modelach innych firm, albo najwyższy czas, prać tylko chemicznie. :) Pozdrowienia.
Tablica wskaźników."Zegary" to potocznie.
Po prostu idzie z niego 10V na wskaźniki temperatury i poziomu paliwa.
Witam, mam pytanie. Jak wykonać test wskaźników, zegarów w LT35 02R?
Zasada jest taka, że jak masz nowy licznik z niższym przebiegiem, to wpisuje się Twój. Jak masz nowe zegary z wyższym przebiegiem, to wpisuje się on na stałe. Więc jak szukać zegarów to z niższym od Twojego przebiegiem.
Mogę jeszcze dodać że po wyciągnięciu bezpiecznika nr.36 wskazówki opadają do zera, jest to bezpiecznik zasilający wskaźniki zegarów w aucie. Układ nie wydaje się skomplikowany, tylko trzeba wiedzieć gdzie co sprawdzić ? Chodzi mi o te dwa przewody z potencjometru który jest umieszczony w baku to wymierzę gdzie ?
Jedynym ustrojstwem samochodowym gdzie widziałem lampę VFD był swego rodzaju "komputer pokładowy" w mojej Dacii 1310. Był w nim zegar, obrotomierz i wskaźnik wyprzedzenia zapłonu. To jedyna rzecz jaką widziałem i była prod. radzieckiej więc możliwe, że Ty również miałeś styczność z podobnym wynalazkiem. Niestety lampa uległa uszkodzeniu podczas demontazu...
Witam! Miałem podobny problem w swoim pasku. Okazało się że był słaby lut przy złączu. Wariował wtedy właśnie wskaźnik paliwa i temp a dodatkowo resetował się zegar i migało oświetlenie wskaźników. Posprawdzaj również masę wskaźników. To jest dość newralgiczne miejsce. Pozdrawiam
Zacznijmy od tego że w tym silniku byly dwie opcje. 1)Z jednym czujnikiem podpiętym do ecu i ecu na wskaźnik temperatury. 2)Z dwoma czujnikami. Jednym do ecu. Drugim bezpośrednio na zegary. Teraz pytania: Czy działa wskaźnik temperatury w zegarach? Czy przypadkiem nie był kiedyś wymieniany silnik? To na zdjęciu to czujnik temperatury.
Witam gdzie odczytać motogodziny kombajnu massey ferguson 240 jeśli zegar przy kierownicy nie posiada takiego wskaźnika?
musisz sprawdzić instalację czu nie masz gdzies powię kszonego oporu na linji do wskaźnika Oczywiście wiesz że masz tam dwa oddzielne czujniki jeden na zegar drugi na wskaźniki podłącz Vaga i porównaj temperatury z silnika i zestawu
O ile pamiętam, to we wskaźniku " + " (ze stacyjki!) i " - " to jest jasne, natomiast przewód ze wskaźnika do czujnika podłączamy do styku " T " na wskaźniku - to o oleju; zegar to stały plus i minus naturalnie.
http://obrazki.elektroda.pl/6554191300_1... http://obrazki.elektroda.pl/5581133800_1... http://obrazki.elektroda.pl/7187715600_1... Witam. Odświeżam temat i proszę kolegów "Radzących" o poważne podejście do tematu, gdyż samochody SHARANY niestety są samochodami wadliwymi (już nie jednego posta przeczytałem...
Mam podobny temat, wyciągnąłem płytkę z wyświetlaczem LCD, steruje nim własny mikrokontroler. Niestety nigdzie nie mogę znaleźć modułu LCD jako części zamiennej, są jedynie całe moduły wskaźników z zegarami i lampkami za około 7500 zł. https://obrazki.elektroda.pl/9403505000_...
Sprawdź czy przypadkiem nie jest uszkodzona przetwornica pod wyświetlaczem-bardzo częsta usterka.
Czujnik temperatury dla zegarów/licznika a termowłącznik wentylatora to dwie osobne sprawy, nie powiązane z sobą. W plikach są wartości oporów czujników; nr 2 dla zegarów, nr 1 dla elektroniki silnika. Materiały są od Golfa 3, dla Golfa 2 są te same tylko czujniki są rozdzielone (w Golfie 3 są dwa w jednej obudowie, stąd w tekście uwaga o numerach pinów)....
http://obrazki.elektroda.net/28_12404311... Zegarów wszelakiej maści jest pełno na elektrodzie i w Internecie – jednakże nie znalazłem konstrukcji zegara binarnego na nixie. Jeśli nie ma – to dlaczego nie być pierwszym ;) Ot i tak powstał cudaczek, który od samych początków wzbudza mieszane uczucia u rodziny i znajomych. Konstrukcja...
https://obrazki.elektroda.pl/9563195800_... Nie trzeba żadnych blokad, jedynie zalecany jest przyrząd do przytrzymania koła pasowego, ale to tylko taka sugestia. Nie przejmuj się tym czy znak będzie po środku wycięcia czy na początku, takie różnice są dopuszczalne i wystąpią na pewno po wymianie. Różnica jednego zęba to coś czym dopiero...
Odświeżam bo raczej udało mi się rozwiązać problem i może komuś się przyda. Wymiana kondensatora elektrolitycznego naprawiła problem, po kilku dniach zniknęły wszystkie objawy opisane wyżej więc nie jest to raczej wina elmosa tylko problem z napięciem.
Co to znaczy "Wskaźnik / zegar pokazuje 203"? Czego tyle pokazuje? Caly czas tylko to pokazuje? Zegar jest wskazowkowy? Co jest opisane na tych kontaktach z czrna podkladka izolacyjna? Chyba cos zle laczysz; "+" pod czerwony, masa pod zielony a plywak pod te wlasnie kontakty. I co to znaczy "Pływak pokazuje zakres 034-251"?
Uszkodzony licznik, mogę naprawić.
A więc po wyjęciu kluczyka z stacyjki świecą wskaźniki zegara i kilometrów Tak ma być, to jest vw. jest prąd w gnieździe zapalniczki Tak też ma być- tak to zaprojektowali. slychać w odstępie +/- 1 minuty pukanie z glośników To do sprawdzenia.
Miałem taki przypadek w swojej 520 - wymieniając deskę trzeba zwrócić uwagę na e-proma to taka kosteczka wtykana z tyłu deski najczęściej w kolorze zielonym, tam zgromadzone są wszystkie dane do zegarów i licznika tzw. mapa. jeżeli tej kostki nie ma to pojawi się napis code ,lub jeżeli kostaka jest nie od tego zestawu wskaźników. Spróbuj przełożyć od...
Co może być przyczyną? Czujnik od wersji z wskaźnikiem temperatury, podłączony do zegarów bez wskaźnika (tylko z kontrolką).
CAN panie kolego,nic nie da dublowanie kabli czujnika(bo go nie ma w kościach zegarów)
Podejrzewam zimne luty w liczniku albo uszkodzony układ ELMOS, który steruje wskaźnikami. Można też sprawdzić stabilizator napięcia w liczniku.
Czy czasami deski rozdzielczej ostatnio nie czyściłeś? Masz tam nastawę jasności podświetlenia zegarów , która działa po włączeniu świateł!?
Wskaźnik paliwa/temperatury też reaguje na migacze? Obrotomierz, albo inne wskaźniki reagują np na włączenie podświetlenia zegarów? Albo wskazują trochę wyższe wartości po uruchomieniu silnika, gdy ładowanie wzrośnie do tych 14V?
Wymień czujnik temperatury silnika :) . Znam to z autopsji :) Koszt max 40 pln . Też byłem sceptycznie nastawiony , ale wszystkie dolegliwości z podwójnym zapalaniem ustąpiły . Wprawdzie czujnik pokazuje temperaturę na wskaźniku zegarów , ale sterownik silnika nie ma dokładnych danych . Jeżeli zadziała a na pewno tak będzie to daj znać .
Witam serdecznie. Poszukuje schematu wskaźników/ deski rozdzielczej / liczników ( różnie się to nazywa ) do samochodu Fiat Bravo I 1.9 JTD CF2 105KM. Nie mogę zlokalizować eLearna do tego modelu, np w Stilo fajnie jest rozpisana gniazdo A i B i opis poszczegolnych pinów, coś takiego własnie potrzebuje
no to dam opis wymontowania zegarów
Ale co po nazwie? W 19, jak w kazdej reno, bezpieczniki maja ikonki zamiar opisu nazwa, znajdz taki z zegarami (zolty) i zmien.
Witam.W każdym samochodzie znajduje się na wierzchu zbiornika.Zdemontuj tylną kanape i poszukaj włazu do czujnika.
Mogę dodać, że jest to 2 pinowy czujnik - jedno pinowy jest od wskaźnika na zegarach
Witam Wszystkich-(at) Sprawa wyglada następująco; awaria powstała podczas sprawdzania (dla kumpla),czy we wtyczce zasilającej cewkę wys.napięcia jest prąd.U niego nie było /ma Babcię z 90'/,natomiast u mnie po włączeniu stacyjki pojawiało się 12V.O.K.-lecz przy wyjętej wtyczce z cewki-natomiast -myślimy sobie-sprawdźmy,czy będzie po podpięciu tej wtyczki...
Tak powinno być. Zobacz kompem co na prawdę widzą zegary.
Nissan qashqai II n-connecta po kolizji zegary i wskaźniki nie podświetlają się. Czasami przy rozruchu zaświecą się zegar. Po czym wysgasają i nie świecą. Później już nie świecą. Czy może być to usterka jakiejś masy?
Myślałem też o tym, ale ostatecznie nie znalazłem nic niepokojącego. Komunikacja między zegarami a modułem SAM jest cyfrowa i wydaje się działać prawidłowo, skoro wskaźnik poprawnie pokazuje poziom paliwa powyżej połowy baku. Tym samym stwierdziłem, może błędnie, że w zegarach nie ma co szukać problemu.
a jak ogrzewanie ? leci ciepłe powietrze? morze zapowietrzony wentylator nie kręci się cały czas? jak nic z tych przyczyn to szukaj problemu w silniku krokowym w zegarach a jak masz zegary jeagera to w 90 procentach siada ci silnik w zegarach
Temat zamknięty. Nie dla wszystkich Citroen jumper 2012 2,2 hdi DPF kontrolka oleju po uruchomieniu mruga 30 sek. i kolejnych 200 też Cały czas mruga Może właściciele przegięli z terminem wymiany oleju - nie wiem ale by zrobić w nim reset kontrolki to nie przez wskaźniki (tam też ale okres serwisowy) tylko przez sterownik silnika - jest tam opcja resetowania,...
I tak, mierzone konkretnym manometrem, a nie na niespecjalnie precyzyjnym wskaźniku w zegarach...
A nie prościej zrobić jakiś układ oparty o fotodetektor, czujnik Halla czy nawet zwykły mikroswitch wykrywający przejście wskazówki godzinowej przez 12:00 i w tym momencie zmieniający stan wskaźnika AM/PM ? Zegar "analogowy" to i rozwiązanie powinno być analogowe.
Hej Ma ktoś schemat, jak podłączyć zegary VW Golf 4 do Arduino UNO? Przetrzepałem pół z YouTube i Googla i nie mogę nic znaleźć. Chodzi głównie o: podświetlenie, obrotomierz, prędkościomierz, miernik paliwa, temperaturę cieczy, migacze i światła długie. Pomoże ktoś? Dodano po 3 Na razie udało mi się znaleźć taki schemat, ale to do AUDI A3: https://obrazki.elektroda.pl/1219762700_...
Prądnice są dwa rodzaje, starszy model i zegary pod kątem za taką klapką jak na tej fotce (najstarszy jaki mam z tego modelu to 1963 ale nie na zbyciu), od chyba 1970 były z trochę inną prądnicą i zegarami montowanymi na pionowej ściance i tu jest mowa w obu przypadkach o wojskowych, były też takie podobne do tego nowszego modelu i bez jakichkolwiek...
Czyli mam na myśli wskaźniki z zegarem
Poszukuję schematu jak w temacie. Chodzi o zestaw wskaźników z zegarem LCD i podświetleniem i kontrolkami led.
Cały czas nie wiemy czy to jest quattro (a pochodzenie z Norwegii na to wskazuje), a to istotne, bo ma wtedy 2 pływaki i pompę przelewową. Ponadto w vcds można odczytać ilość paliwa w zbiorniku i porównać to co "widzą" zegary z tym co pokazuje wskaźnik
Ładowarka akumulatorowa STRAUS 6V/12V (żadnych więcej danych) ładuje ale zegar / wskaźnik nie reaguje. Jak szukać uszkodzenia?
Masa zegarów jest współna z podświetlaniem,.
http://obrazki.elektroda.pl/9525252600_1... Autorem projektu jest użytkownik Sine1040 forum "Tube Clock". Około 2007 roku, autor projektu kupił cztery wskaźniki stosowane w samolotach. Na początku nie miał żadnego pojęcia, co można byłoby z nich zbudować. Nie miał żadnego pomysłu jak je zmodyfikować, żeby były pożyteczne. Wiedział jednak,...
Witam W pierwszej kolejności trzeba zdjąć osłony głośników z pokrycia tablicy rozdzielczej i odkręcić śruby mocowania (po jednej z każdej strony). Następnie odpiąć przednią część pokrycia (podnieść przód do góry). Zaczepy są właśnie z przodu na linii brzegowej pokrycia i nie powinny się uszkodzić. Zdejmujesz (do siebie) pokrycie i masz dostęp do zestawu...
Nie zaszkodzi wyjąć deskę ze wskaźnikami(zegarami),mogą być zimne luty,też mam audi, nieco młodsze,ale problem zaczyna się około 10 roku użytkowania i w b4 zdarza się częściej niż w b3(obserwując znajomych co mają).Wtyk szeroki na tylnej ścianie nie zaszkodzi przemyć po rozłączeniu środkiem typu kontakt(do elektrtycznych połączeń)
W takim razie, skoro wskazywana temperatura jest za wysoka, to znaczy, że oporność jest za mała. Można spróbować dołożyć szeregowy opornik. Jeszcze pytanie: jakie jest napięcie na czujniku (między jego końcówkami), jakie (i jaki znak) między masą czujnika, a masą wskaźnika (zegarów)?
Jest jeden czujnik, do ster. silnika i wskaźnika temp na zegarach. Wentylatorem chłodnicy steruje ster. silnika
Witam masz uszkodzony regulator napięcia jeśli jest za wysokie napiećie zegary lubią spadać na zero.
podaje masę na żółty kabel jak rozłącza się plus tak? bo tak rozumiem schemat - przy normalnie załączonym akumulatorze obwód tego kabla jest rozłączony. Tak i tak ma być. jak zatrzymuje się zegar (czas) to na 99% musi się gubić zasilanie to bezpośrednie z akumulatora0 (+lub -) dobrze myślę? Jak zniknie zasilanie to tak...... Tacho ma zasilania w pkt....
sprawdz stabilizator +10v z tylu zegarów
Słyszałem też o zimnych lutach na zegarach Skoro słyszałeś to to sprawdź.
W tym uazie wskaźnik jest jako osobny zegar? Jeśli tak wymontuj go i podepnij zasilanie bez czujnika jeżeli będzie dalej tak wskazywał to po prostu go wymień element śmiesznie tani do kupienia nowy za 40zł a używane i po 10 widziałem. Można spróbować otworzyć pokrywę od tylu zegara i zobaczyć czy nie posiada gdzieś widocznych uszkodzeń ale takie elementy...
passat wskaźnik zegar wskaźnik kierunek wskaźnik kierunek zegar mastercook zegar piekarnik
wzbudzanie wzmacniacza lampowego arduino przerwania wewnętrzne tworzyć instalka
pozycja pływająca pozycja pływająca
Lokomotywy spalinowe H0 z systemem dymienia - dostępność i funkcje Regulacja gaźnika w piłach Oleo-Mac 937: śruba L czy H?