E, tam bywał uruchamiany podciśnieniem zawór nagrzewnicy jak pamiętam?
Witam. Na 90% zawór EGR jest zapchany ale sprawdź jeszcze wężyki podciśnienia te od gruszki.
Plus po zapłonie i masa sterująca wystawiona przez sterownik silnika jeśli ten chce otworzyć zawór.
To jest zawór nagrzewnicy. Sterowany jest podciśnieniem. Dochodzi do niego tekalan, nie linka. Ogólnie dostępny.
Napięcie maleje przy dodawaniu gazu. Btw. ta gruszka sterowana podciśnieniem to zawór wastegate?
Podczas odpalania silnika niech druga osoba zerknie czy cięgno gruszki turbiny podciąga się ok.13mm. Jak stoi to trzeba prześledzić wszystkie podciśnienia.Aby wyeliminować zawór turbiny wystarczy wyjąć z niego rurki i połączyć ze sobą.Wtedy podczas pracy silnika powinno podciągnąć gruszkę. Oczywiście jeśli podciśnienia szczelne.A błąd p1590 nie dotyczy...
Borykam się z tym problemem już trzeci sezon. Ciśnienie na ssaniu sprężarki oscyluje około 4,5 bar, natomiast na tłoczeniu 25 bar i w związku z powyższym sprężarka strasznie hałasuje(300g czynnika w układzie a powinno być 900g ) i temepatura z nawiewu oscyluje w okolicy -(minus)3stopnie. Wymieniłem sprężarkę, zawór regulacyjny w tej drugie sprężarce...
Witam kolegów Mam Vectrę C i mam kłopot z kładem wysokiego ciśnienia na listwie CR po prostu błąd 0002. Podłączyłem kompa na boczne siedzenie i w drogę co się okazuje. Ustawiłem parametry do podglądu wartości ciśnienia na listwie z ciśnieniem żądanym przez sterownik i co się okazuje !!!!! że przy spokojnej jeździe oba parametry się pokrywają lecz przy...
Witam i proszę o pomoc podczas jazdy praca silnika jest nierówna przez co czuć szarpanie ,przy wyzszych obrotach jest to mniej wyczuwalne natomiast już na czwartym biegu przy obrotach 1500-2000tyś szarpie. Tak się dzieje na bęzynie jak i na gazie. Odczytałem błędy i wyszły cztery-0351, 0352, 0353, 0354 co mam dalej zrobić? Z tego co wyszukałem to są...
Witam problem polega na klekocie silnika jak zadana masa powietrza spadnie do 88 wtedy zmienia się dźwięk silnika czemu tak się dzieje w załączniku nagrany filmik z pomiarów
witam mam mały problem z vectra c z 2006 roku z silnikiem 2.2 direct a mianowicie samochód nie wkręca sie na obroty jego maksymalny zakres nawet na postoju to 3000 rpm podłączyłem go do swojego luncha i wyszło wypadanie zapłonów na 4 cylindrze świeca rzeczywistości lekko okopcona. Natomiast po wymianie cewki zero poprawy wyskoczył kolejny błąd tym razem...
Jeśli membrany szczelne to źle podłączone zawory lub podciśnienia. Zakładam że podciśnienie ok.
Mam vectre z 90r. jak w temacie silnik C16NZ, komp Multec. Zdjagnozowalem silnik programem Monitor do poloneza GSi tak jak mi ktos radzil w innym temacie. Co sie okazalo?? Temperatura powietrza szaleje. zmienia sie od 130 (zimny silnik) do -12 czy jakos tak. Temp podalem w Celcjusz'ach oczywiscie. Po drugie cisnienie paliwa przed zapaleniem wynosi ok...
Traz jak zrobiło się chłodno, słychać stuki w samochodzie jakby coś się odkręciło albo lużno gonił amortyzator. Sprawdzałem i nic nie zauważyłem. Amartyzatory wykręciłem i obydwa samoczynnie wypychały się do góry to znaczy że są dobre. Proszę o poradę co w tych samochodach w zawieszeniu wysiada najszybciej abym wiedział na czym skupić uwagę. przejechane...
Witam miałem kolizje tłoki zaworami w opel vectra a 1992r 17 D silnik ohc. Postrzelały cztery krzywki zaworów ssących a wydechowe ocalały i rozebrałem głowice sprawdziłem szczelność zaworów, zawory delikatnie sie pocą mechanik twierdzi ze to jest w normie mianowicie wymieniłem pasek rozrządu rolki napinająca i stałą i po złożeniu w całość okazało sie...
Witam.Mam dziwny przypadek z zasilaniem listwy cr ,pacjent to vectra c 1,9 dtl 101 km na pompie wtryskowej cp1h1 .Mianowicie pompa nie daje żadnego ciśnienia ani nie zasysa paliwa z baku.Po podpięciu pod komputer błąd p0090-5b i p0090-0a w parametrach jest ciśnienie na listwie cr25,4mpa a ciśnienie żądane 18mpa.Po wypięciu wtyczek z czujnika ciśnienia...
Witam. Mam Vectrę B z następującą usterką - auto zapala normalnie, po kilku minutach pracy zapala się lampka "helikopter" , a odczytany błąd to P0400-5. Zacząłem szukać od nieszczelności w podciśnieniach i znalazłem pękniętą membranę w siłowniku który porusza klapy w dolocie. Wymiana na nowy nic nie dała. W danych na żywo zauważyłem że ciśnienie atmosferyczne...
Zacznę od początku.Miałem mały wyciek.Okazało się że na wtryskach więc decyzja o wymianie kompletnego uszczelnienia wszystkich wtrysków.Przy okazji wymiana przelewów, uszczelki vacum pompy, czyszczenie kolektora i poduszki tylnej silnika.Części to uszczelka pokrywy zaworów, górna i dolna kolektora, uszczelka vacum pompy plus komplet uszczelnienia zaworów...
Witam Mam problem z moja vectra 2,5 V6. Auto chodzilo idealnie do czasu gdy zdjelismy pokrywy zaworow. Teraz wychodzi na to ze ma jakies 40KM mocy. Wkreca sie na obroty bardzo wolno ale w calym zakresie obrotow. Czyli czujnik walka wykluczamy. Po odpieciu czujnika walu auto gasnie czyli tez jest ok . Przewody daja prad, cewka dobra, swiece obdymione...
Vectra jak w temacie. Po zatankowaniu do pełna (pierwsze odbicie pistoletu), wskaźnik paliwa szybko doszedł do połowy po czym przez jakieś 45 minut doszedł do ok 2/3 pojemności. Jak można sprawdzić czy zawiesza się wskazówka, czy pływak, czy coś jeszcze jest uszkodzone? Samochód przed długi czas (2 - 3 lata) był tankowany po kilka litrów (za 10 - 20...
Witam, [Vectra C, 1.8, 03') mam problem przekaźnikiem biegów dmuchawy 1-3 (niebieski GM 24459504), tzn po włączeniu biegu dmuchawy przekaźnik działa tylko przez kilka sekund potem się wyłącza. 1. Czy to może znaczyć, że np cewka w przekaźniku już się psuje? 2. czy ew. może też znaczyć, że sygnał z panelu zanika? Pozdrawiam
Pytanie do znawców tematu - czyli tych co widzieli silnik o kodzie z22yh na oczy a nie gdybaczy. Auto szarpie przy maksymalnym obciążeniu , tyko w upalne ,klima w korku dłuższym, gdy temperatura dolotu przekracza 60c spadki ciśnienia z żądanych 7000 na 390 chwilowe gdy jest chłodno niema najmniejszego problemu, wszystkie parametry wzorowe tylko te cholerne...
Witam Vectra c 2004 1.8 122KM bez EGR szarpie na biegu jałowym. Ewidentnie za dużo powietrza. Po odpaleniu ok 30KG/H póżniej spada do 20. Przepływomierz podmieniony na jeden nowy zamiennik drugi oryginalny, na wszystkich te same wskazania. Sondy ubogo obie ok 20mV, po podaniu plaka w dolot wszystko się stabilizuje, sondy zaczynają pracować prawidłowo....
Witam tak jak w temacie autko. Szarpie wyświetla P0505 -(za wysokie napięcie regulacji biegu jałowego)który da się skasować-i przez krótką chwilę jest ok, po czym błąd powraca jak i również szarpanie. Przepustnica była wymieniana 2 razy. przewody sprawdzone ok. Czyżby to był sterownik....? Co mógłbym jeszcze sprawdzi...?
witam ,mam problem z układem podciśnienia w vectra c 2.2 dti 125KM.Problem polega na wywalaniu trybu serwisowego przy ciągłej jeżdzie na trasie itp przy stałych prędkościach.Doszedłem że os nie tak z układem podcisnienia i feralnymi zaworami.Wydaje mi się że brakuje czegoś na kolektorze ssącym i coś nie tak z zaworami.Ktoś wie jakie powinny być zawory...
To, że da się to zrobić bez ściągania głowicy wiadomo. Pytanie tylko czy w silniku 1.6 16v (gdy ustawi się GMP to 1 i 4 cylinder można robić) jak nie będzie się podawać z kompresora powietrza albo wpychać do cylindra sznurka jak to też piszą na necie, czy zawory nie opadną za nisko. Czy da się zdemontować uszczelniacze w sytuacji gdy tylko zawory podeprą...
Witam Wszystkich Mam taki troche dziwny problem Po włączeniu zapłonu słychać jak pompa podpompowala paliwo ale jak odkrecilem korek na listwie wtryskowej do podłączenia manometru to nie lecialo paliwo (?) A jak odpale samochód wystarczy że lekko poluzuje ten korek to sika benzyną Dodam że odpala dobrze tylko szybko musze go przygazowć zeby utrzymał...
Kolego,na początek powinno się zacząć od pomiaru podciśnienia jakie daje vacum ,min.0,8bara.Potem w układzie(trójnik).Jak nie będzie podciśnienia ,będzie generowało błąd egr i błąd systemu krytycznego 2.Oczywiście auto będzie słabe i będzie się palił check.Jak ciśnienie jest ok,możesz sprawdzić te wężyki podciśnienia jak ich prawidłowość połączeń.Na...
Sprawdź podciśnienie wytwarzane przez vacumpompke, sprawdź sam zawór elektromagnetyczny turbiny.
A jak ma się zawór podciśnieniowy w komorze silnika? Podciśnienie i sterowanie.
Tak jak pisze kolega MartBan, do przeglądnięcia podciśnienia na podszybiu i zaworze nagrzewnicy.
Otrzymałem specyfikację dla pojazdu po podłaczeniu do komputera: Kod błędu:P0400 tj. system AGR obniża poprzez doprowadzenie spalin do komory spalania składników toksycznych w spalinach, obniżenie temp. spalania, obniżenie wytwarzania NOx. Oprócz tego w pomocy diagnostycznej widniało: bardzo często uszkodzenie masowego przepływomierza powietrza przez...
OK kolego, najpewniej nie masz zasilania na wszystkie ZAWORY a nie czujniki.
Podciśnienia są na wszystkich 3 zaworach? Sztangę od turbo wciąga na maxa?
Nie. Wejście VAC powinno być niezależne - od pompy Mówisz , że każdy zaworek powinien być podłączony bezpośrednio do pompy. Szkoda bo pompa ma tylko jedno wyjście . Trójnik rozdziela podciśnienie na obydwa zawory. A dokąd idą przewody podciśnieniowe z tego zaworu ????
"Tyka" ci, bo słyszysz spaliny cofające się do węża pompy przy otwartym zaworze. Zaślep to podciśnienie i problem zniknie
Za ten błąd odpowiada uszkodzony EGR, który się otwiera, kiedy nie potrzeba (czyli, kiedy stoimy w miejscu, albo mamy lekko wciśnięty pedał gazu) .] Kolego zanim zaczniesz pisać głupoty to się zastanów. Błąd ten będzie generowany przy słabym podciśnieniu,uszkodzonych zaworach ,pękniętych membranach ,oleju w wężach ,uszkodzonym MAF. Błąd systemu krytycznego...
Kiedyś uruchomiłem silnik ze zdjętą rurą dolotową powietrza i zauważyłem, że te objawy wiążą się z przedostawaniem spalin do układu dolotowego, wygląda to jakby zawór EGR był wysterowywany i wpuszczał spaliny do dolotu. Sam zawór był czyszczony, tak że odpada jego mechaniczna nieszczelność, poza tym po około minucie spaliny przestają się przedostawać...
A pompka podciśnienia?,skoro na wolnych to może mała wydajnośc.
Zmienna geometria jest to sterowanie turbiny (taka gruszka na turbinie) sterowana na podciśnienie, przy dodawaniu gazu ma być widać jak pracuje ćięgno sterowania. Poza tym zawór EGR można zaślepić.
Wężyk ten idzie elektrozaworu sterującego zamykaniem i otwieraniem klapy od zamkniętego i otwartego obiegu powietrza w kabinie. Elektrozawór znajduje się pod podszybiem, no chyba że masz klimatronika to wtedy musisz szukać innego urządzenia sterowanego podciśnieniem typu, zawór EGR, czujnik MAP, zawór ciśnieniowy w listwie paliwowej itp.
Zaworek nie daje podciśnienia, jedynym jego źródłem jest pompa podciśnienia, zaworek je tylko puszcza na siłownik. Steruje nimi komputer. Jak zawór jest w pełni (sterownie PWM) otwarty to za nim jest takie podciśnienie jakie daje pompa czyli 0,5-0,7MPa.
Możliwe że pomoże w 50%, pozostałe 50% może być uszkodzony zawór sterujący EGR-em, może być rozszczelniony układ podciśnieniowy, a może być uszkodzona pompa vacu, która ma za małą wydajność i brakuje podciśnienia na sterowanie zaworu EGR.
Skoro dalej pokazuje egr to go sprawdź - wykręć go, wciśnij grzyb i zatkaj króciec który idzie do pompy vacum. Puść grzyba - jak wróci to egr zwalony, jak będzie w miejscu a na palcu z króćcem poczujesz ssanie to jest ok. Jeśli masz vacumetr pomierz podciśnienia: na wężu od egr, na zaworach od klap w kolektorze i turbinie. Schemat podłączenia oraz prawidłowe...
Nie znam się na naprawie też temu zakładam temat. To jak sprawdzisz zawór EGR o którym piszą?Dodał bym do tego jeszcze podciśnienia i "n75" Jak i to czy sztanga porusza się płynnie i czy jest zaciągana po odpaleniu.
Witam Okazało się że przepuszcza zawór przełączający ilość otwartych zaworów 8/16. Jest sterowany podciśnieniem i jak przepuszcza to brakuje podciśnienia na resztę czyli np. załączenie turbiny. Pozdrawiam Maciej
Pasuje błędy odczytać,może coś wyjdzie i sprawdz podciśnienia przy turbie i zaworze co nim steruje ,są tam takie gumowe kolanka przyglądnij się im czy nie uszkodzone
Witam ! Ten "dyngs" jest nierozbieralny. Jest tam regulacja na takiej mosiężnej śrubie(rzadko się udaje). W środku jest bimetal i kulka. Przy zamkniętym zaworze podciśnienie przechodzi dalej do siłownika i zamyka klapę. Przy otwartym podciśnienie ciągnie z filtra i siłownik jest otwarty. Pozostaje wymienić ten zawór albo coś pokombinować z klapą. Jeszcze...
Witam mam problem z Opel Vectra 1.9 DTH 150 KM . Mianowicie auto traci moc , raz przyspiesza normalnie zwolnię chce przyspieszyć ponownie i auto już nie ma mocy , na jakąś chwilę auto ma moc z powrotem nie ma reguły kiedy to nastąpi jest to losowe . Raz po prostu jest moc przez chwilę raz nie ma . Auto wyświetla tylko jeden błąd P2279-11 . Co jest zrobione...
Ten luźny przewód jest od zaworu EGR (recyrkulacja spalin) Zalecam zaślepienie tego ustrojstwa i zaślepienie tego przewodu ew. króćca. Ja swego EGRa zaslepiłem i auto nieco żywsze. Możliwe,że sam zawór nieszczelny i to podciśnienie za to "szwankuje". Obejrzyj pozostałe przewody i króćce od podciśnienia. Po latach są twarde i pękają.A już jeśli ktoś...
witam wszystkich mam problem z verką 2.0 dth z 2000r cały czas wywala bląd p0400 wymieniłem zawór podciśnieniowy z dobrego ałta i dalej to samo mierzyłem sygnał oscyloskopem na zawór i jest ok ciągłość przewodów i zasilania do komputera ok odlączyłem zawór wykonawczy i zaślepiłem podciśnienie do niego i dalej ten sam błąd czy może mi ktoś powiedzieć...
Witam Mam problem z turbinę w Vectra B 2200 ccm DTI. Turbina była sprawdzana powiedziano mi że jest w pełni sprawna, ale przy zapalonym silniku nie działa. Sprawdzane były jakieś zawory podciśnienia okazały się tez ok. dopiero przy naciśnięciu na siłownik znajdujący się przy turbinie zaczyna działaś i nabija ciśnienie w przewodzie idącym do interculera...
Wepnij vakuometr z trójnikiem przy wyjściu vakupompy (jak nie masz to albo jedź do mechanika albo go sobie kup, drogi nie jest). Jak elektrozawór podciśnienia puści (jest nieaktywny) to siłownikiem można swobodnie ruszać, to jest normalny objaw. Jak wchodzi w tryb awaryjny to siłowniki "puszczają", m. in. otwierając zawór obejścia turbiny. Możliwe,...
Nie mam problemu z naprawą samochodu samemu, tylko dopytuję ludzi którzy mogą mi pomóc z takim problemem. Wszystko co jest opisane w błędzie 0108 mam zrobione i działa prawidłowo bo robiłem to przy ostatnich naprawach, zawór jak i czujnik mam wsadzone nowe a przewody są całe, nie pokazuje już żadnego check engine. Samochód ma muła przy obrotach 800-2000...
Dalej polecamy sprawdzenie podciśnienia i elektrozaworu (aktywna diagnostyka) bo Samo odczytanie błędów to żadna diagnostyka... Jak już się z tym uporasz to podaj wyniki diagnostyki i wtedy się coś poradzi. A błąd pewnie masz P400...
Zawór EGR jest zwykły mechaniczny sprawdzany i przemyty bendzynką , wężyki podciśnienia również przedmuchane i sprawdzone. Dziś się umówiłem z elektrykiem pogrzebiemy bo podejrzewujemy sprawy elektryczne bo mechanicznie przekopane wszystko, a może, mi ktoś podpowiedzieć jakie napięcie ma być na elektrozaworkach? Bo mi od EGR mi pokazuje 6,2V a od turbinki...
W trakcie robienia testu zawór może okazać się sprawny ale pewnie tak nie jest. Wymień zawór i po kłopocie, ale nie na używkę bo zaraz napiszesz że dalej to samo. Poza tym zastanów sie jakie katorgi on przeżywa w trakcie pracy, z jednej strony ogień z drugiej zimno, jakaś sadza, nadciśnienie , podciśnienie. Można zgłupieć :) i jeszcze mieszka wtym silniku.
Podpiąć wakuometr (miernik podciśnienia) drżenie wskazówki wskazuje na podpalony lekko zawór wydechowy. Pomiar kompresji zazwyczaj takiego stadium nie wykazuje. Objawy wypadanie zapłonów na wolnych obr na jednym cylindrze, wskazania sondy lambda oscylują do za bogatej mieszanki.
Elektrozawór vacu podciśnienia najlepiej sprawdzić : -ODpinamy zawor i ustami zasysamy powietrze gdzie pisze vacu, nie powinno byc przejscia. Jeżeli możemy zassać powietrze na vac- zawo uszkodzonu. Mozna zassac powietrze na vac- jak jest napiecie podane. -na oucie powinniśmy zasysac powietrze z zewnątrz czyli z grzybka lub z trzeceigo wyjscia na którym...
Witam ... Poprzednicy mają szczerą rację , sprawdz podciśnienie vacuometrem bo to podstawa , bez prawidłowego vaccu sterownik silnika nie jest w stanie uzyskać prawidłowych parametrów pracy ... Często padają zawory sterujące ( lubią być nieszczelne ) i to na nich czasami gubi się vaccu .. Oczywiście podstawa to szczelność przewodów i gumowych złączek...
olej zasysa właśnie z pod pokrywy zaworów z napędu Totalna bzdura nie widziałem jeszcze w wężykach oleju?? Pomyśl przez chwile, czym jest smarowana vacuum pompa, gdzie jest przepompowywane powietrze z instalacji VAC, gdzie jest olej a gdzie może się dostać i co najważniejsze "kiedy" - to nie takie trudne. No pomyśl że jak zasysa np;wspomaganie serwa...
Siłowniki wszystkie chodzą tylko właśnie wydaje mi się, że podciśnienie w tym układzie jest za niskie żeby je ruszyć... i chciałbym się zapytać jak je sprawdzić i jakie ma być. Jeśli ktoś ma Astrę, Zafirę lub Vectrę z takim silnikiem to czy mógłby zdjąć ten rozdzielacz z króćca na pompie i sprawdzić jakie ona wytwarza podciśnienie (jeśli to w ogóle...
djxander napisał w #12: ...Za to w zbiorniczku wyrównawczym cisza i spokój Czyli co - nie ma przepływu? Jeśli nie ma zmiany to zdjąłbym chłodnicę (pokombinuj i wyciągniesz ją bez ruszania klimy) i przepłukał ją wodą, zatykając po kolei otwory. Może b.drobne kawałki z węży (miałeś popękane) albo szlam przytkały kanały w chłodnicy. Miałem przypadek w...
W tych silnikach to częsty problem. Sam mam ten problem. Ja bym sprawdził najpierw jakie popa vac taje pod ciśnienie jeśli wiecej niż -7 to jest ok. Sprawdź przewody podciśnienia ( zasysasz ustami z jednej strony, z drugiej zatykasz palcem. Sprawdź też te kolanka od przewodów, bo często twardnieją i pękają. Metoda taka sama jak przy przewodach. Nowe...
...owszem, jest w tym miejscu elektrozaworek, ale łączy on z kolektorem dolotowym czujnik podciśnienia. Stwierdziłem że ten elektrozaworek nie przełącza po podaniu napięcia ( mimo że ma rezyst. R=ok.40om) przez to był na początku jeszcze jeden błąd - MAP (podcisnienia). Usunąłem więc całkiem ten elektrozaworek, błąd MAP znikł i został mi tylko błąd...
Podstawa to dobra pompa vacum min.0.8bara,oczywiście wężyki podciśnienia szczelne ,sprawne zaworki i szczelne wszystkie membramy w elementach wykonawczych.Ale przy niesprawnej pompie vacum powinno chyba walić błąd systemu krytycznego 2(turbo)u ciebie posprawdzaj węzyki koło akumulatora pewnie sam egr sprawny .No chyba że membrama poszła ,i sprawdz czy...
Co sprawdziłem: -podciśnienie w zaworze EGR- OK -turbina- OK -odpowietrzony- OK -sczytanie błędów- NOK, dziś jadę z nim do mechanika to może się co wyjaśni. Nic nie sprawdziłeś bo: Podciśnienie ma być min 0.8 bar nie tylko na egr ale przed każdym elektrozaworem a nic nie wiadomo jakie jest. Przy odłączonym egr nie będzie mocy Przy nie szczelnych przewodach...
jeśli mogę odnowię temat vectra B 1.8 silnik x/z18xe1 benzyna gaz polift 2000r. brak ogrzewania climatronic posiadam manualny, wymieniony zawór trójdrożny, wymieniony termostat, wymieniony elektrozawór na podszybiu skutki weże doprowadzające do nagrzewnicy i odprowadzające w komorze silnika ciepłe, w kabinie koło nóg pasażera na wyjściu z nagrzewnicy...
Te elektrozawory na dole to jeden idzie na siłownik klap kolektora a drugi na zawór pompy powietrza dodatkowego.Podciśnienie pobierają zaraz z ssącego od dołu.Dalej,z zaworu egr przewód idzie bezpośrednio do ssącego ,regulator ciśnienia paliwa idzie do obudowy przepustnicy (z tyłu)ale nad przepustnicą.Evap wchodzi za przepustnicą i obok niego idzie...
Wszystkie wężyki to rozumiem że, chodzi o wężyki do podciśnienia. Byłbym wdzięczny jakby ktoś powiedział do czego idą wężyki które wchodzą do przedziału kierowcy. Co do zaworu ERG to jaki może mieć wpływ na moc i obroty. Jak sprawdzić ten zawór. A co do czujnika wałka jak ma ktoś dane jakie powinien mieć parametry do zmierzenia omomierzem to sobie sprawdzę....
zawora podciśnienie vectra podciśnienie zawora podciśnienie peugeot
foxess norma pomiar impedancja transformator raspberry temperatura
napęd somfy problemy mikrotik chateau lte18
Brzęczący wiatrak procesora w komputerze - co robić? Oznaczenie wyłącznika różnicowoprądowego dla kabli dwużyłowych w mieszkaniu