Możesz mi wysłać immobox to Ci to ogarne.
Zrozumiałem że w drugim kluczyku nie transmitera bo wypadł poprzedniemu właścicielowi. Trzeba poszukać w okolicy kogoś co ci wpisze inny t......er do immo. Sam nic nie zdziałasz.
Jak masz tak nowe auto to masz drugi kluczyk, chyba że masz auto bez kluczyka a tu coś podejrzane. Mocno trzeba kluczykiem walić żeby transponder wypadł.
Podczas wymiany baterii zgubiłeś transponder który był w kluczyku.
Zgubiłeś transponder, który był w obudowie. Trzeba kupić nowy i zakodować. Potrzebny pin i PP2000
no tak, te pompy mają niestety wadliwe sterowniki. Możesz ew sprawdzić czy nie jest zapowietrzony, ale raczej szykuj sie na wymiane/naprawe sterownika. Bateria przy kluczyku nie ma wpływu. Chyba ze przy jej wymianie zgubiłeś transponder hihih :)
B5 - Szklany tzw. Megamos 48 generacji pierwszej.
Pestka plastikowa lub szklana jest w części z grotem. Są dwie wersje : -zgubiłeś transponder (pestka), poszukaj dokładnie tam gdzie robiłeś -uszkodziłeś pestkę (raczej mniej prawdopodobne). Gdybyś nie znalazł tej pestki to najtańszym i najlepszym rozwiązaniem problemu będzie zakup na aledrogo emulatora immo i jego montaż.
viptradeac-możesz nie pierniczyć głupot? I o jakim numerze transpondera piszesz? I jakim przepisywaniu? Opcja jest jedna -uzyskać PIN ze serwisu na podstawie nymeru VIN lub odczyt PIN modułu immo ( koszt okolo 100) -zakpić transponder ( allegro) lub na autozłomie kupić kluczyk z skody\vw lub innego seata Doprogramować.
Zgubiłeś transponder z kluczyka.
Witam serdecznie, kiedyś wymieniałem wkładkę w aucie i poszedłem ze starym kluczykiem od stacyjki do mechanika, który przełożył mi chip i nowy kluczyk odpalał auto jak stary oryginalny ale teraz zgubiłem klucz z chipem i nie mam chipu. Mam klucz zapasowy ale nie ma chipu więc mam pytanie: co mam teraz zrobić z góry dziękuję. Post był raportowany, poprawiłem...
Źle sądzisz. Nie miał prawa się rozkodować. Są dwie możliwości. 1. Uszkodziłeś elektronikę przy wymianie baterii. 2. Zgubiłeś transponder podczas wymiany Wrzuć fotkę kluczyka i tego co ma w środku.
Jak jestes z Dublina to Maciej z Tallaght ogarnie Ci temat. Info na priv.
Wymiana aku nie ma nic do tego. Albo palisz niewłaściwym kluczem, uszkodziłeś albo zgubiłeś transponder z kluczyka, albo padła puszka lub cewka immo.
Albo zgubiliście transponder, albo zapowietrzony?Znowu trzeba się domyślać bo nawet nie wiemy czy kręci.
Witam czy są emulatory na ten system, bo gość ma zepsuty immo, w 2 dni jak auto czekało na naprawe grzebał i w dodatku zgubił transponder.
bateria napewno nic nie ma wspólnego z immo i napisem safe. albo zgubiłeś transponder , albo uszkodziłeś płytkę w kluczyku
Zgubiłeś transponder z kluczyka.
Pewnie zgubiłeś transponder. https://obrazki.elektroda.pl/6087922000_... Na lewym zdjęciu w prawym górnym rogu.
Kluczyk cały? Możliwe że zgubiłeś transponder z kluczyka.
Witam mam problem z alfa gtv 2.0 Właściciel zgubił transponder z kluczyka , wyciąglem moduł imo zawiozłem na nowe dorobienie transpondera wróciłem auto odpaliło , na drugi dzień już nie , wymieniłem antenę i dalej nic , później nowy moduł i ponownie zaprogramowany został nowy transponder a auto jak nie paliło tak nie pali . Gdzie szukać dalej przyczyny...
Podczas rozbierania obudowy klucza zgubiłeś lub uszkodziłeś transponder immobilizera.
Tak najprawdopodobniej zgubiłeś transponder immo.
Fabryczny immobilizer blokuje. Zepsuł się, albo zgubiłeś transponder z kluczyka.
Jaka resztę? Tak zgubiono transponder jednak właściciel upiera się by wyłączyć a nie dopisać nowe pastylki. W załączniku oryginalny wsad.
Zgubiłaś transponder skoro auto wcześniej chodziło, lub ktoś umieścił go na stałe w pętli i odpadł. Tak czy inaczej, potrzebujesz fachowca.
Nie obraź się ale z taką wiedzą to ciężko Ci będzie. Nic nie da wymiana modułu który szukasz bo to jest sterownik poduszek AIRBAG. Napisz skąd jesteś to może ktoś Ci wtedy pomoże. Pewnie zgubiłaś transponder z kluczyka a nie immobilizer. W takim przypadku można by wymienić komplet czyli kluczyk ze stacyjką, sterownik silnika i moduł UCH. Sterownik...
Witam!Mam taki problem z Galaxy.Właściciel z kolega wymieniali baterie w kluczyku i przypuszczalnie zgubili transponder z kluczyka.Silnik nie odpala.Wie ktoś może jaki to transponder?Jak go zaprogramować?Z góry dziękuje.
Mam jeszcze jedno pytanie bo probmlem z immobilajzerm zaczął się od tego że wymieniłem baterie i już pilot nie działał czy to moja wina bo czytałem że mogłem zgubić transponder ale czytałem też że w tych modela jest przez podczerwień
Witam, czy można prosić o info na temat rezultatu całej operacji? Jakie immo jest w tej Octavii i co trzeba było zrobić? Mam podobną sytuacje (octavia98 tdi-zgubiony transponder)i będę wdzięczny za wszelka pomoc Pozdrawiam Sebastian Kaźmierczak
Podmiana nic Ci nie da, kluczyk a dokładnie pestka z niego jest sparowana z tym modułem immo, wtedy ono wysyła pozwolenie do sterownika silnika. U ciebie albo kluczyk nie nadaje bo uszkodził się transponder, albo moduł immo zgubił jej nr i trzeba od nowa zaprogramować.
Z opisu błędów wynika iż nie działa prawidłowo układ immobilizera. Podejżewam uszkodzenie linni kodowej sterownik silnika licznik, ewentualnie musiał byś zmierzyć miernikiem rezystancję pętli umieszczonej na stacyjce. A czy posiadasz drugi klucz do tego auta? możliwe że ktoś wymieniał baterie w pilocie i zgubił transponder który odpowiada za blokowanie...
Jeśli zgubiłeś transponder to w serwisie lipa bo w serwisie nie spżedawają osobno transpondery tylko nowy zestaw kluczy.Transponder taki gdzieś mam, tylko kwestia programowania, ja mogę Ci to zaprogramować, tylko potrzebny jest sterownik silnika i cewka z immobilaizera, albo całe auto. Pozdrawiam!
Pewnie transponder zgubiłeś z kluczyka. Żadne "Gaga" tu nie pomoże.
dalej lipa, nie mogę dodać kluczyka, ale przyszło mi coś takiego do głowy, żeby rozbierać kluczyk (tak, żeby zobaczyć co w środku, bo raz samochód go widział, a raz nie) i z tego co wyczytałem na forum, mogłem zgubić transponder. Może mi ktoś powiedzieć, czy on u mnie jest, czy go zgubiłem i gdzie on w kluczyku sie znajduje ? http://obrazki.elektroda.net/29_11631494...
jeśli kontrolka mruga to immo blokuje, przy wymianie bateri zgubiłeś transponder (wyleciał z klucza). żeby zainicjować pilota centralnego zamka nie trzeba zamykać drzwi, poza tym to tylko inicjacja pilota zamka a nie immo, to są dwie różne sprawy. Jeśli jest transponder w kluczyku to jakimś cudem wywaliło go z systemu (trzeba ponownie zaprogramować...
A ja miałem przypadek, że po prostu właściciel zgubił transponder z kluczyka i przysięgał się, że go nie rozbierał ani mu nie upadł. Normalnie podjechał pod dom, zgasił auto a gdy po godzinie wyszedł z domu i chciał go odpalić- nic, cisza, tylko mrugała kontrolka check. Po zholowaniu go do mnie okazało się, że wszystko z autem OK tylko brak zagody na...
Chciałem dodać, że posiadam 32-pinowy kod, który jest wpisany do transpondera (dostałem go jak dorabiałem drugi kluczyk na podstawie tego oryginalnego). Drugi kluczyk właśnie zgubiłem.
Raczej odczytac zawartosc immoboxa i dopisac transponder.
https://obrazki.elektroda.pl/1025207800_... Witam wszystkich serdecznie. Jestem tu nowy, i poszukuję pomocy w sprawie brakującego transpondera pilota centralnego zamka. Ktoś kto naprawiał mi microschwitch ( sorry,jeśli błędnie napisałem) , przy naprawie zgubił mi transponder ( mowa o cewce w lewym górnym rogu) jeśli dobrze rozumiem,...
Możesz też dać wyłącznik równolegle do immo, jak zgubisz swój transponder, wyłącznik pozwoli ci dalej jechać ;) Moim zdaniem, masz jeszcze immo w kluczyku. Zobacz robiąc test z owinięciem kluczyka sreberkiem, jak mówił jeden z kolegów!
Zdemontować immobox odczytać pamięć eeprom i dopisać nowy transponder.
Może więc należałoby to zrobić jak należy, tj. wykodować pilota, a przede wszystkim transponder zgubionego kluczyka.
Też czytam i nic nie rozumiem z tego . Tak czy owak obejrzałem plik załączony do postu i pin kod można z niego uzyskać bez problemów. To tyle jak idzie o immo fabryczne. A co do dalszej części twojego Postu , to tym samochodzie wewnątrz kluczyka jest transponder zupełnie osobno i nie mający nic wspólnego z baterią która ci wypadła. No chyba że przy...
Witam. Zapomniałem wspomnieć, że 30.05 wgrałem nowy soft Open ATV 7.3, ale programy satelitarne wtedy były. Dopiero od tygodnia się zgubiły. Zdefiniowałem wczoraj transponder do przeszukania, taki, który działa na innym sprzęcie w domu, jakość i siła sygnału była OK, a po przeskanowaniu (dosyć długim) nic nie wyszukał. Nie wiem o co chodzi?
A nie zgubiłeś transpondera? To takie małe czarne cosik w kluczyku.
Vag Tacho i Vag Commander to podobne kabelki(korekta przebiegu ,zczytywanie immo), tym ostatnim można rownież kasować crasch data ze sterowników poduszek .Jezeli chodzi o ceny -podstawowa zasada cena = jakość ,polecam kabelki od Viakena .Do zaprogramowania kluczyków będziesz potrzebował czysty transponder "Crypto 48"
Nie zmieni to faktu ze go otworzy,przekręci w pozycje zapłon i np.odholuje.😞 Będzie chciał go ktoś ukraść, to ukradnie i bez kluczyka. Podjechać wpierw do jakiegoś zegarmistrza/innego punktu dorabiania kluczy samochodowych, skopiować grot i transponder, potem podjechać do pierwszego lepszego warsztatu żeby usunęli zagubiony kluczyk z systemu...
Transponder zgubił kod????????? Jakoś nie wieże że nagle go amnesta ogarneła.
Witam koledzy, na początek mam proźbę aby nie kasować mojego tematu. Zgubiłem ten transponder z kluczyka. Miga mi kontrolka od immo. Przyjechał do mnie gość który dorobi mi taki transponder i przy okazji kluczyk dodatkowy. Zabrał mi też to urządzenie od immo. Czy można uruchomić auto jakoś na "krótko" bez immo i wywalić je w piz....... Z góry dziękuję...
To wpisz 00XXX.
Jeśli IMMO blokuje, to nie można się połączyć np Opcomem ze sterownikiem ? Sterownik był sprawdzany w firmie która się tym specjalizuje, i u nich była komunikacja ze sterownikiem, a wysyłałem sam sterownik, czyli sprawdzali na swoim aucie, no to tam IMMO też powinno blokować połączenie. Zapomniałem dodać ważnej rzeczy, mianowicie jakiś rok temu zgubiłem...
Uderzyłem jedynym kluczem w drzwi przy wysiadaniu. Kluczyk się rozpadł? Jeśli tak, to zgubiłeś pewnie transponder od immo. Ratuje Ciebie drugi kluczyk, jeśli masz lub fachowiec, który klucz dorobi lub immo usunie.
Ok, ok... Temat taki jest, że gość na dzień dzisiejszy zgubił transponder z kluczyka, a kluczyk miał 1 ,odczyt pinu fejsem do opelków niestety legł - nie odczytał. No to wylut pamięci 29F010 z simtec'a i pamięć do programatora. Pamięć sczytana Wsad przemielony i immo wyłączone. Niestety przy próbie zapisu pamięci willem'em 7.0 jest problem. Pamięci...
Od A4 B6 tak. Tyle zastanów się po co Ci taki kluczyk? Użyjesz go tylko w momencie kodowania, później będzie leżał w szafie. Lepiej dać zwykły kluczyk bez pilota jako zapasowy. Jeżeli kiedykolwiek zgubisz ten z pilotem to wtedy dokupisz kluczyk z pilotem i przełożysz tylko sam transponder z tego zapasowego do nowego z pilotem.
jak jest na ews to bardzo prosto mozna dorobić transponder :)
po wymianie baterii (Audi A3 z 2008) mogę otwierać i zamykać auto ale nie mogę odpalić auta Nie zgubiłeś transpondera z klucza? po otwarciu klapki mam tylko gniazdo pod baterię reszta jest skręcona śrubkami i zabudowana, jak wygląda taki transponder i co ewentualnie mozna zrobić gdyby nie było? Teoretycznie nie powinien wypaśc, bo pilot nie był odręcany...
Do samochodu dostałem tylko 1 transponder. Chciałem go profilaktycznie dorobić na wypadek zgubienia. Po tym jak uporam się z podstawowymi naprawami zajmę się alarmem. Czy demontaż takiego ustrojstwa (wiem, że nie widząc tego może być ciężko się wypowiedzieć) to dużo roboty? Chodzi zdemontowanie kluczowych podzespołów tak, aby nie blokowały samochodu.
Jak masz dorobiony kluczyk to wystarczy zakodować transponder i odpali. Udzielanie informacji na temat zdejmowania zabezpieczeń w autach jest zabronione zgodnie z regulaminem forum, więc nie otrzymasz tutaj na ten temat informacji.
Miałem taki jeden przypadek: Przyszła klientka ze złamanym kluczykiem. Dorobilem drugi a transponder przełożyłem. Jednak klucz nie działał. Ponowne wkodowanie pomogło. Prawdopodobnie transponder zgubił kod, bo klientka twierdziła, że klucz był od tego auta.
nie prościej z immo dorobić transponder ?
Jeżeli Obie płytki są takie same, to oznacza, że został zgubiony jeden transponder. Może być też tak, że drugi pilot był dorabiany i ma cewkę transpondera na płytce. A te cewki łatwo uszkodzić np. przy niezręcznym zatrzaskiwaniu obudowy kluczyka. W takim przypadku wystarczy wymiana uszkodzonej cewki. W przypadku pilota z osobnym transponderem (PCF7936)...
Jak chcesz przelutować elektronikę w kluczyku skoro został zgubiony a drugi nie jest zczytywany transponder to nie podczerwień
Kluczyk napewno jest rozbieralny. Powinno być w nim miejsce do podważenia i zdjęcia przykrywki przy dziurce na kółeczko. Podważ go delikatnie wkrętakiem. Transponder (pestka immo) jest w części przy grocie kluczyka (części metalowej). Jest kształtu ściętego z rogu prostokąta. Jak będziesz rozbierał kluczyk to uważaj żeby nie zgubić transpondera bo w...
Mam transpondery do opla (PCF'y) Aby doprogramowac musi znać security code (powinien być z papierami samochodu,albo do uzyskania na serwisie na podstawie VIN,albo mozna odczytać z moduliku Immo).No i konieczny Tech,ewentualnie równowazny sprzęt.
Nie prościej zrobić transponder do immo?
Jezlei za bordowym kode gasnie , a na niebieskich nie to prawdopodobnie w niebieskich kluczach brak transponderów lub sa niewłasciwe ewentualnie w bordowym kluczu jest włozony transponder z starego klucza niebieskiego
Jak by Ci immo zdjoł to auto by paliło. Który rok auta 99 ,2000? jak rozpołowisz klucz to wewnątrz jest taka mała rurka szklana, to transponder.
Nie bardzo rozumiem, zgubiłeś płytkę z pilota i odpalasz auto to powinieneś mieć osobny transponder nie na płytce.
Obydwa urządzenia robią inną robotę, SBB robisz dopisywanie i usuwanie kluczy z pamięci, zapisywanie transponderów czystych czasem nawet jeśli nie posiadasz oryginału (ostatni klucz lub transponder zgubiony), kopiarka to kopiarka. Nią jak zrobisz klucz to nie trzeba nic mieszać w aucie (dodawać nowego) bo jest on rozpoznawany jako oryginał, czyli kluczyk...
jakby ktos wiedzial co zrobic zeby opalal na tym głownym byłbym wdzieczny za ospowiedz Transponder od immobilizera zgubiłeś.
Tak, można "sklonować" transponder na podstawie zawartości centralki immobilisera...
Udało się przejezdzić rok i nie zgubić jedynego kluczyka ,i sprzedać auto. Nie dorabiałem drugiego kluczyka.
Kod Pin wyciągnąć i dopisać nowy czysty transponder. Najprościej,ale sam tego nie zrobisz.
A nie zgubił transpondera przy wymianie bateri?
Tylko Tech 2 (urządzanie, nie program uprzedzając pytanie) lub MDI z emulacją Tech-a. I do tego potrzebny jest jeszcze kod immo z karty Opel Carpass. I oczywiście świeży transponder immo.
Dokładnie tak jak przedmówca napisał, nie rozpadł Ci się kluczyk przypadkiem? nie zgubiłeś transpondera ze środka? pozdr
prawdopodobnie rozkodował mi się kluczyk który został ułamany Po pierwsze , czy masz transponder w kuczyku czy już zgubiony? Jeśli nie masz to nic sam nie zrobisz.
To coś co nazwałeś antenką to transponder, zgub albo zepsuj to, to nie masz już po co otwierać samochód :)
pewnie tylko techem którego nie mam dziś się postaram dowiedzieć czy na czy nie , może to głupie ale z transpondera można go odczytać lub z radia ? czy każdy jest do czegoś innego radio inny transponder inny i pin też inny?
Transponder to jest ten element który zgubiłeś. Nawet jak go kupisz to sam nie odpiszesz więc czy tak czy tak musisz do jutra wytrzymać. Chyba że znajdziesz ten który zgubiłeś.
Otwierałeś chłopie kiedyś taki samochód wkładką po zamknięciu pilotem ? NIe, bo gdybyś to robił, nie pisałbyś głupot. Centralny nie ma nic do tego, otwierając drzwi z wkładki zamka, otwierasz tylko drzwi kierowcy, resztę otworzysz przyciskiem odryglowania dopiero po przekręceniu stacyjki kluczykiem ! i kiedy system wykryje zaprogramowany w niej transponder....
Da rade pilotem otworzyć i zamknąć auto? Nie spotkałem się jeszcze z Vectrą C w roczniku 2004 i wyżej żeby miała transponder. To miejsce między pilotem a obudową grota jest puste. Transponder jest wlutowany na płytce pilota.
mam podobny problem tzn zgubił się kluczyk z wbudowanym pilotem IR został tylko kluczyk zapasowy ale już bez wbudowanego pilota. Immo jest odblokowywany przez transponder, który można przełożyć z jednego kluczyka do drugiego. Czy można jakoś zaprogramować pilota IR z kluczyka od innego kangoo aby otwierał centralny?
no wlasnie problem w tym ze na tym "wielkim" serwisie aukcyjnym jest 1 oferta i to w "wielkiej" ilości 10szt (id41/42/44/45) dziwne ze "czysty" też sie nie nadaje. poszukam moze u dorabiajacych kluczy bo tych które zgubiłem chyba już nie znajde :/
Jaki kod ?? Żeźby kluczyka , elektroniczny Transpondera , czy dostępu do IMMO . Co właściwie chcesz zrobić ? Skopiować , zgubiłeś i nie masz nawet czym otworzyć auta ?
Chyba pomyliło Ci się coś z Fordem? Musisz dorobić mechanicznie klucz, prekodować transponder i przypisać go do samochodu. Którą z tych czynności chces wykonać samemu?
W kluczyku jest transponder dopisany do konkretnego auta,lub jak masz radiowy system dezaktywacji immo to pilot potrzebny,a to tylko nowy Dodano po 6 Który rok? jaki silnik?
tylko co żeby już tego sterownika nie wymieniać i nie bawić się to trzeba jakiś kod z klucza mieć i wziąć go zakodować nie? tylko nie wiem czy ten gość ma ten kod.... Nic to nie da trzeba rozebrać Twój komputer i zmienić wsad Motki F1. A więc daj elektrykowi swój komputer i niech zrobi co trzeba. Albo kup zestaw rozruchowy 2x droższy. Dodano po 3 Kolego...
Ha, no przecież, kiedy zmieni się modulację z DVB-S na DVB-S2, to stary dekoder tego nie odbierze... chociaż nie, odbierze, tylko będzie czarny obraz lub informacja, że kanał kodowany. Kolega ma kartę i mu zabierają dostęp do wielu kanałów a on myśli, że to wina 27500. Zwłaszcza, że tam jest jeden transponder z kanałami dla dorosłych, których autor...
Wracaj do nich na reklamację,zapłaciłeś za usunięcie immo a nie pali?Ja bym za takie coś nie wziął kasy.A jeżeli motali coś w pamięci to muszą mieć oryginał. Dodano po 2 A dopiero doczytałem że masz 400 km.Zapytaj więc dokładnie co zrobili i poproś o wsad ori to kluczykasz dorobi transponder z pliku.
Jeśli w aucie i sterowniku ,który ma tyle lat co ten nikt nie wymyślił jak wyłączyć immo można z dużym prawdopodobieństwem przyjąć że tego zrobić się nie da , można wsadzić emulator immo JULIE bo niby udaje immo , ale jaki w tym sens jeśli da się wziąć transponder i zakodować . Cena emulatora kontra cena transpondera jest mało atrakcyjna bo za jeden...
Możliwości jest kilka. Wymiana sterownika silnika na taki bez immo (Astra, Corsa przed 1994 rokiem), zdobycie kompletu pętla+transponder i dopasowanie do sterownika, zezłomowanie auta? Gratisowej domowej recepty na ta bolączkę nie ma.
witam, zgubiłem kluczyk do audi a6 c5 ale mam przy sobie zapasowy kluczyk bez transpondera. Co mogę zrobić, czy wystarczy dokupić transponder i go zamontować i zaprogramować czy będę musiał się przygotować na kolosalny wydatek ?
.Jestem zielony w tym temacie i trzeba jak do dziecka Chodzi o to , aby było to tanio! Jak ma dać komuś do wykonania dwa kluczyki z transponderami i przyporządkować je w pamięci sterownika, to tanio nie będzie!
Chciałbym się upewnić że tylko posiadany przeze mnie klucz będzie otwierał moje auto... A pomyślałeś pisząc ten tekst? Pilota można usunąć ale fizycznie kluczyka nie czyli dopóki nie wymienisz zamków w drzwiach i stacyjki dopóty ten kto ma drugi kluczyk będzie mógł go otworzyć a przekręcając jeszcze stacyjkę czyli włączając zapłon zakodowanie nowego...
Nie da się ominąć immobilizera, poprzez połączenie czy rozłączenie kabelków. Trzeba albo modyfikować pamięć w sterowniku silnika, albo wyciągnąć pin z puszki i dopisać nowy, nawet używany transponder. Innych metod nie ma. Chyba że wyprawa na złomowisko/portal ogłoszeniowy i sterownik sprzed bodaj 1995 roku, bez immobilizera.
NIe przełożyłeś transpondera lub zgubiłeś albo uszkodziłeś.
Na chwilę obecną wszystko działa, jednak przy gorszej pogodzie sygnał na w/w. transponderach potrafi się mimo wszystko zgubić. Pozdrawiam. Karol
Mam kluczyk szary i jeszcze jeden czarny. Czyli najrozsądniej opcja 3 używany kluczyk z pilotem i dorobić grot. Masz może te procedury dodawania plota i transpondera? Da się wywalić z systemu zgubiony kluczyk?
klucz zgubi zgubi telefon zgubi partycja
kosztorysy elektryczne śrubki srubki laptopa kodowanie thomson
pe1091 v28a001434b1 orginalny pilot
Oznaczenia ECE, VP2, FL w radiu Fiat 250 FL VP2 ECE Czy kocioł na pellet powinien posiadać uziemienie?