Dokładnie, ale jest też prostsza metoda: przyświeć sobie latarką, tak, aby widzieć kręcący się wirnik/wentylator alternatora i niech Ci druga osoba wyłączy silnik, powinien po zatrzymaniu paska zrobić jeszcze parę obrotów
Spuszczenie silnika to jakieś 2,5 h plus drugie tyle na montaż jeśli posiadasz podnośnik.Jeśli go nie masz radzę się pogimnastykować- jest to do zrobienia
Może niech kolega zada jakieś pytanie Są załączone zdjęcia,problem opisany w tytule. Pytanie nasuwa się samo-co z tym zrobić żeby silnik nie zachowywał się jak w opisie?
Tu zobacz jak jest zbudowany ten napinacz: https://obrazki.elektroda.pl/5329209200_... https://obrazki.elektroda.pl/4125866800_... https://obrazki.elektroda.pl/4729584700_...
Czytałem gdzieś kiedyś, ale nie potrafię podać źródła, że pasek po rozgrzaniu jest bardziej napięty niż zimny. Wydaje się to przeczyć zdrowemu rozsądkowi, ale podobnie działają napinacze w benzynowych 2 litrowcach ABT/ABK ze starych Audi B4, gdzie pasek jest luzowany w miarę wzrostu temperatury napinacza.. Tak czy inaczej, nikt za bardzo w to nie wnika....
Oczywiście że bez żadnego luzu. Chcesz żeby kolejna pękła?
Patrzyłem w dwóch katalogach i nie widzę napinacza do wersji bez klimatyzacji .
możesz to rozebrac nic się nie stanie,ale to nic nie da ,bo naciągu paska się nie reguluje,reguluje to ten napinacz oznaczony u ciebie numerem 2,jeśli naprawdę jest to kłopotliwe to tylko jego wymiana,a koszt ok.200zł.Można spróbowac załozyc nowy pasek o innej długości,czasami pomaga.
Napinacz do wymiany, oprócz oleju tam jest jeszcze gaz pod ciśnieniem. Śruby głowicy mają taki element sprężysty, że tak to nazwę Uszczelka głowicy w silniku benzynowym nie ma stopniowanej grubości
Montowałem Ruvilla jakieś 2 lata temu i do tej pory nic się nie dzieje bo auto wraca na obsługi.
Koledze wyżej pewnie chodzi o kółko alternatora ze sprzęgłem kierunkowym. Zwal pasek i zobacz, czy sprzęgiełko przepuszcza w jedną stronę.
Wsadzić rączkę za alternator z kluczem 16 na przedłużce i odkręcić.Nigdy nie rozbieram przodu do wymiany napinacza.Troszkę ekwilibrystyki zawsze dobrze robi.Przecież dostałeś punkty na zachętę nie zmotywowały?
Prześledź po kolei czy wszystko podłączyłeś tak jak powinno być, może jest gdzieś błąd. Że nie masz jazdy bo chyba o to Ci chodzi jak dobrze zrozumiałem?!
Tak, to jest pompa. Przyjrzyj się dokładnie skąd leje.
wystarczy napiąć kluczem
Jak to jaki problem , zatarte lub brak sprzęgiełka na alternatorze.
no to masz rozwiązanie a co do pomiaru kół to mierzysz owalizację (czy są okrągłe czy może z jakiejś przyczyny biją albo zrobiło się jajko.
musisz zdjac pasek odkrecic rolke i napinacz ktory jest po drugiej stronie preta ktory trzyma rolke (2 sruby imbus 5 mm) i musisz odkrecic jeszcze napinacz od tego preta
Przeciwnie do ruchu wskazówek zegara (czyli w lewo).
Prawdopodobnie czeka cię wymiana koła pasowego wału korbowego. Tanio nie będzie bo tylko markowe podejdzie, tani nowy chińczyk hałasuje jeszcze bardziej.
A co masz na uwadze pisząc sztywne koło i wolnobieżkę ? Sprzęgło jednokierunkowe alternatora
Witam i niech zyja specjalisci! Faktycznie istnieje taki montaz bez napinacza w silnikach DV4TD i DV6ATED4. Pasek jest specyficzny, elastyczny i wymaga narzedzi specjalnych do montazu i demontazu. W przypadku wymiany paska Peugeot zaleca noz jako narzedzie do demontazu. Pozdrowienia, Georges
Nie miałem do czynienia z tym samochodem, ale jeżeli nie ma napinacza to poluzuj śruby alternatora. Pod jedną ze śrub jest naciąg paska. Jak odkręcisz naciąg to alternator opadnie i wówczas ściągasz pasek. Dodano po 3 Tutaj masz filmik. Może pomoże. https://www.youtube.com/watch?v=g-2dkfqE...
Ewentualnie jakbyś miał Torx T40 lub 45 ( mam w garazu ten napinacz chyba i z tego co pamietam tam jest śruba M8 z Torxem ) i udało Ci się wejść od tylu ramienia to byś nie musiał wykręcać całkiem napinacza
Zakładasz klucz bodajże 15 i w lewą stronę odciągasz napinacz i zakładasz pasek.
1.9, 2.0, 2.4 mają identyczne paski i zawsze jest to 199 zębów.
Tak, ta "czarna puszka" ma zejść z dźwigni/osi napinacza. Tam na środku puszki jest jeszcze jedna śruba, bodajże torx E20
Jak nie możesz znaleźć informacji to z rozrządem lepiej nie zaczynaj bo koszt naprawy będzie duży. Nawet jak znajdziesz info to nie znaczy że zrobisz dobrze bo np. autodata i vivid zalecają dokręcić napinacz paska w VW 1,9 tdi 45Nm a tam jest szpilka M8 i zrywasz gwint w głowicy. Pzdr.
ze ke?? no toz wlasnie o tym pisze... jak masz eak to mozesz wylaczyc immo do czasu przycisniecia dowolnego przycisku na pilocie (albo pewnie wymiany aku albo innej awarii elektrycznej.. :p)... a procedura jest taka (dla kodu 1234): 15 sek. przytrzymac w pozycji zamkniete (w lewo btw.), kluczyk na srodek, w prawo raz i na srodek, w lewo raz, na srodek...
Mam ich sporo, zawsze zostają po wymianie. średnica 2,5mm dł 20 mm do oczka
Na dobieraniu części po VIN można się przejechać bo wystarczy że ktoś zrobi SWAP-a i dobierasz źle. Chyba że masz pewność że silnik oryginał. PS Wydaje mi się że napinacz jakby był za mały ale to może moje wrażenie ze zdjęć.
Zespół napinacza paska klinowego, Merc B-clasa 180, oraz świece żarowe.
Do zrobienia. Dość ciasno, ale jak masz zdolności, to wymontujesz go bez demolki. Zajrzyj od dołu.
Amortyzator napinacza paska wielorowkowego
Nie opuszczać tylko najpierw trzeba popuścić/lekko odkręcić na poduszkach i jak zacznie się silnik i skrzynia wyraźnie ruszać to próbować tak manewrować silnikiem żeby zrobić trochę miejsca dla napinacza.
Jeśli chodzi Ci o napinacz w postaci rolki, to bym go odpuścił. Lepiej zrobić napinanie paska poprzez ruchome mocowanie silnika, tak w oryginalnych konstrukcjach jest to rozwiązane. Co to za sprężarka że koło 6 tysięcy obrotów potrzebuje?
Problem tkwi w napinaczu paska wieloklinowego.
Jak problem? Przecież wałek rozrządu ma wcięcie i zakładasz w jeden sposób koło wałka rozrządu. Później blokady, napinacz paska na 4 mm i wszystko powinno być dobrze.
Może być dużo przyczyn i nikt tego nie napisze bez dodatkowych informacji. - łożysko alternatora - łożysko sprężarki klimatyzacji - wirnik turbosprężarki - napinacz paska klinowego wielorowkowego lub coś w silniku...
alternator od uno turbo Aternator tez turbo czy zwykły ? Pomęczyłem dzisiaj stary kompresor i powiem ze przy dwóch hs 14 jest moc, jak wrzucę pierścienie to już całkiem będzie szał [oryginał Chełmno] Do zrobienia jeszcze w niedalekiej przyszłości osłona na paski[nigdy nie było] napinacz paska i filtr powietrza do przeróbki
Właśnie mam napinacz że starego samochodu. W takim badz razie zastosuje. Nie problem coś do spawać.
Widzę dwie możliwości: 1. Napinacz drga z częstotliwością obrotów silnika — zjawisko normalne lub spotęgowane np. kołem pasowym z tłumikiem drgań lub twardą pracą silnika (oprogramowanie sterownika, układ wtryskowy). 2. Napinacz drga z dużo wyższą częstotliwością przy obrotach biegu jałowego, słyszalny charakterystyczny ton wycia przy wyższych obrotach...
Możliwości są trzy a całość sprowadza się do jednego nieprawidłowy montaż napinacza. Nie wykluczam, choć też nie za bardzo potrafię wymyślić, co mogło pójść nie tak. Generalnie otwór na godzinie 6, naciągam imbusem w kierunku strzałki i blokuje przez dokrecenie śruby (dokręcona na moment). A jakie są te trzy możliwości?
Sprawdź napinacz paska i sam pasek. Voltomierz w rękę i sprawdzić ładowanie na wolnych obrotach.
Dzisiaj padało cały czas, więc tylko tyle udało mi się zrobić, co ustawić kąt, bo auto stoi na zewnątrz, nie w garażu. Jutro sprawdzę, jak nie odpali, to na placu test.
Witaj! Sprawdź olej miarka, zobacz co jest pod korkiem.Jak olej będzie dobry to sprawdź osprzęt. Alternator,napinacz paska. Pozdrawiam Miro.Nasz
Napinacz paska wielorowkowego - właściwie to śruba rolki - Skoda Fabia 1.2 - czyli pochodne też z tymi silnikami - Audi A2/VW Polo itp.
Te obudowy pasują i od silników om601 2.0 i om602 2.5. Było ich kilka rewizji różniącymi się wzmocnieniami w okolicy napinacza paska. Ostatnia wersja miała numer A6010150601 Wymiana jest bardzo upierdliwa, trzeba opuścić miskę olejową.
Prawdę powiedziawszy to traktorek z skrzynią hydrostatyczną nie powinien dać się przepchać swobodnie. Być może gdzieś jest błąd,sprawdź i przeanalizuj, Co mogło stać się? Wszystko na to wskazuje jak sam napisałeś; skrzynia była wpełni sprawna do momentu wymiany. Oczywiście że tam powinien być olej, przynajmniej 1/3 zbiorniczka.
Wprowadziłem mod. Napinacz paska. Pasek stopniowo się rozciąga i u mnie był juz luźny a nie mam jeszcze kasy. Zrobiłem napinacz z rolki od chińczyka, sprężyny, kawałka blachy, takiej profilowanej od tapczanu i zamocowalem to do osi którą wczesniej miałem pod kolo pośrednie. http://obrazki.elektroda.pl/5744344900_1...
Moim zdaniem nie jest to hałas od alternatora. Może on pochodzić od łożysk rolek, napinacza paska rozrządu, pompy wodnej lub pompy wspomagania (jeśli auto posiada).
Czy mogło to spowodować zbyt duże naciągnięcie napinacza paska rozrządu? Nie ma takiej opcji. Ktoś kiedyś musiał użyć młotka jako ściągacza.
Dzięki za info, problem mam w tym ze wkładam klucz nasadowy i odkręcam nakrętkę, podkręciłem kilkanaście przeskoczeń grzechotki ale nie czuje żeby rolka się poluzowała, mało tego patrzę na nakrętkę a ona nawet o jeden gwint się nie odkręciła, czy możliwe że śruba na której siedzi rolka i nakrętka wykręca się z napinacza? Panowie czy nie trzeba czasem...
1138257
Podnieś obroty ISTA, tylko jak będziecie kodować, to muszą być wykasowane wszystkie błędy, bo przyjmie, ale po wyjęciu kluczyka wróci do starych ustawień. Mam to samo, podniosłem obroty do 850 3 lata temu, ale już falują przy zatrzymaniu. Obstaję przy odmie i uszczelce pod kolektorem dolotowym i to będę wymieniał, ale we wrześniu. Jak coś zrobisz, daj...
Wiecie moze czy na czas kiedy uszkodzony jest silownik napinacza mozna jezdzic bez niego? Czy cos sie stanie?
Napinacz paska napędowego w porządku? Jeżeli zgubiła się sprężyna to nie przesadź z nową. Pasek powinien być naciągnięty tylko tyle żeby traktrorek jechał, nadmierne naciągnięcie zniszczy ułożyskowanie wału w misce olejowej, a to już kosztowna naprawa.
Po prawej stronie jest mała blaszka o odpowiednich profilach która pracuje jednocześnie jako napinacz paska. jeżeli wypadła z mocowania to należy jej szukać w obudowie po prawej stronie.
tkamicki5 , skoro sępisz na nowy amortyzatorek, to zregeneruj sobie stary. [url=http://www.w202.pl/viewtopic.php?t=... masz opis. Co prawda demontaż dotyczy C-klasy, ale metodyka naprawy taka sama. Po regeneracji daje spokojnie rade kolejne 20kkm.
Witam jak poluzować taki napinacz w Leonie ? https://obrazki.elektroda.pl/1682146600_...
Fachowo, by zdjąć alternator, trzeba zacząć od odłączenia plusa na akumulatorze. Ja bym jednak zaczął od minusa. Masz rację. Ja bym nawet powiedział(napisał), że jak się nie wie co i jak robić, to może warto zlecić to komuś, co zrobi to profesjonalnie, a przy okazji nic nie zepsujemy.
Mistrzostwem inżynierii jest ten napinacz paska zębatego. Reszty bzdur nie skomentuję.
Kontrolka ładowania się nie świeciła więc może alternator cały ?!... Zaświeca się po włączeniu zapłonu?
Czyli mogę np spróbować wspawać elektrodą nakretke do tej śruby urwanej? Gdzie tam miejsce na nakrętkę? Elektrodą "osmarkasz" wszystko w około. Gwintownik lewoskrętny i śruba z oporem czołowym (pewnie trzeba będzie zrobić na tokarce). Powodzenia. Dodano po 7 Nie używaj tych wykrętaków bo to syf.To tylko ci rozpycha śrubę na boki. Dlatego opór "czółkiem"...
a czy luz osiowy na pompie wspomagania rzedu 1,5-2 mm moze byc tego przyczyną? Witam Nie, taki luz nie ma raczej wpływu, to normalne w tych pompach. Szczególnie trzeba zwrócić uwagę na napinacz paska. Pozdrawiam
Witam, przymierzam się do wymiany napinacza paska alternatora. Jeszcze nie hałasuje ale zauważyłem że po zdjęciu paska na rolce jest spory luz na boki. Potrzebuję moment dokręcania śrub napinacza do bloku/poduszki silnika ale nie mogę nigdzie znaleźć w Internecie ani strony gdzie mogę takie informację znaleźć. Pomoże ktoś? :) Silnik 1.6 TDCI 115KM
Wg mnie gdyby pompa wody była zatarta to prędzej by pasek pękł niż napinacz wypadł,a jeśli tak by było to śruba by została urwana. Ale wielu mechaników nie wymienia przy rozrządzie pompy wody,wiem bo też jestem mechanikiem i z niejednym takim pracowałem. Po prostu uważają że jesli jest dobra to nie wymienią. Mógł ten rozrząd zrobić także jakiś uczen...
Cześć, pospieszyłem się z rozbiórką silnika i wykręciłem już napinacz paska rozrządu bez wcześniejszego wciśnięcia pręta i zabezpieczenia, czy mogę zrobić to teraz w imadle żeby ponownie go użyć? https://obrazki.elektroda.pl/9010472000_... Tak wyglada owy napinacz, zdjęcie z internetu, mój jest z wysuniętym patyczkiem i czy mogę to...
Witam, Proszę o pomoc w rozwiązaniu problemu luźnego paska zębatego środkowego (tego długiego) - prawdopodobnie problem jest z napinaczem. Wymieniałam koła walcowe, zakładając po naprawie całość na miejsce okazuje się że pasek nie jest napięty. Do tej pory zrobiłam następujące rzeczy: - odkręciłam silnik i gniazdo by mieć lepszy dostęp. Zdjęłam pokrywę...
Po złożeniu na blokady na początku też będzie stukać. Z nagrzaniem chodzi bardziej o napełnienie szklanek. Napinacz paska głównego tak pracuje, na zimnym silniku strzałka jest pomiędzy wycięciami w gmp ( na znakach), w innym położeniu nie musi być w środku.
Witam panowie posiadam vectre b 1.8 16v X18XE1 problem wyglada tak wymieniłem sobie rozrzad i jęczy napinacz paska po rozgrzaniu sie auta jezeli jest zimny nie jeczy. Moje pytanie brzmi czy wymienic ten napinacz czy po prostu tak jezdzic? jezdze juz tak jakis miesiac i zrobiłem około 1200km bo na jakims forum przeczytałem ze jakis jeki paska i rolki...
Po odpięciu wtyczki od alternatora powinien ładować ok 14v awaryjnie tj kontrolka ładowania się świeci a napięcie jest prawidłowe. Jeśli tak nie jest szukaj problemu np. z napinaczem paska, kołem pasowym wału lub sprzęgłem alternatora. Warto sprawdzić masę na silnik, czy główny prąd po bezpieczniku na akumulatorze. Alternator sterowany LIN więc regulator...
No to może tak: silnik w którym wymieniał Pan tulejkę, za pomocą ślimaka, napędza zębatkę, ta z kolei napędza dużą białą zębatkę z "wyżłobieniami" po których przesuwa się właśnie ta listwa. Najczęściej po odkręceniu blaszki z napinaczem paska zębatego widać to pęknięcie.
Jakbyś napisał jasno i zrozumiale podając szczególnie markę samochodu i cały post zgodnie z zasadami forum byłoby łatwiej a tak zgaduj -zgadula o co tobie chodzi.
Popytaj użytkowników tego forum: https://pilarz.org/index.php https://pilarz.org/viewforum.php?f=32
Może staruszek z 1993 roku nie daje się nabrać na napinacz paska ? ;) Albo ma problem z czujnikami bo to 3 x capstan motor albo może gdzieś jest zakurzony czujnik dowijania np. na fotokomórce. Ale przy luźnym pasku to żadne filce na sprzęgle mu pewnie nie pomagają.
Należy zdemontować mechanizm napinacza który przykręcony jest do wspornika trzema śrubami M8
Na razie zmieniłem samą rolkę z paskiem, luz na ramieniu jest znikomy, będę obserwował jego zachowanie, w razie czego kupię kompletny napinacz, aczkolwiek sam element nie wydaje podejrzanych dźwięków podczas pracy.
Witam,jak w temacie napinacz się rozleciał ale pasek nie spadł.Kierowca zrobił około 20 km na takim pasku,nie wiem czy jakieś kontrolki ładowania czy inne świeciły w tym czasie.Auto zostało zaparkowane by naprawić napinacz.Po wymianie napinacza (wyciągnięta chłodnica i rury dolotu i odpięciu kilku czujników w celu ułatwienia pracy) auto przestało odpalać.Na...
Kolego co ty wogóle kombinujesz na forum elektronicznym takie rzeczy. Idż lepiej na szrot i ci wykręcą takową szpilkę z bloku. A jeśli to jest samoprzeróbka to lepiej poszukać z innego auta czy w sklepach szpilek np ze stargo auta np skody fiata czy żuka. Napewno coś się znajdzie. Możesz jeszcze zrobić tak. Wkręcasz śróbę o rozmiarze takim jaka cię...
Tak.
Witam. mam problem z napięciem paska klinowego Nie mam takiego smochodu.Nie wiem z jakiego powodu odkręciłeś napinacz.Wydaje mi się,że do zdjęcia paska trzeba odchylić rolkę napinającą a nie odkręcać napinacz.Po założeniu paska należy odchylić rolkę włożyć pasek puścic rolkę,która naciągnie pasek.Tak robię u siebie w HYNDAIU. Zdejm pasek przykręć napinacz...
Przepraszam, chodzi o 15000 do 20000 km. Po wymianie napinacz pracuje cicho i równo, po ok 10000 km coraz głośniej i coraz większe są drgania, aż nie wytrzymuje sprężyna wewnątrz.
Napinacz paska - o ile jest dostęp do paska - można sprawdzić naciskając pasek palcem w połowie drogi od altka do innych rolek, powinien się ugiąć ok 1cm zanim złamiesz palec :)) Jeśli więcej to trzeba podciągnąć. Druga kwestia taka czy pasek dobrze się zazębił w kołach, czy gdzieś się nie ślizga, ale tego nie sprawdzimy ręcznie... I tak stawiam na...
Ciekawy projekt- zdaj później relację z działania.
Wymiana amortyzatora napinacza paska alternatora
Pozostaje koło wału , może mieć bicie.
Na znanym portalu aukcyjnym wpisz "napinacz paska 607 2.7 hdi". Ostatnią ofertą jest sama rolka.
Koło pasowe możesz sprawdzić odpalając bez paska, sprawdź tak jak pisał nikusert czy czasem nie zblokowało się koło alternatora. A tam jest samonapinacz, czy samemu trzeba ustawić naciąg paska? Jeśli ta druga opcja to może przesadziłeś przy wymianie z naciągiem paska? I jak możesz to wrzuć zdjęcie :) Pozdrawiam
Witam. Proszę o pomoc, mam Toledo 1,9TDI 110KM i od kilku m-cy mam problem z amortyzatorkiem napinacza paska alternatora, mianowicie po zakupie auta i wymianie w/w amortyzatorka na nowy (stary był całkowicie wyrobiony) - DWUKROTNIE JUŻ !!! w odstępie 2 m-cy doszło do URWANIA górnego elementu łapy alu do której mocuje się ten amortyzator. Jednocześnie...
A czy można jeździć z takim klekotaniem? Co ewentualnie grozi zostawiając to na późniejszy termin wymiany? Ja mam cos podobnego z tym że wydaje sie to jakby to były jakieś łożyska. Pompa ich nie ma więc może to napinacz paska. Jakby mógłby mi ktoś doradzić to nagrałem swój dźwięk silnika. PS. Bez znaczenia czy ciepły czy zimny, tak samo. http://w804.wrzuta.pl/audio/7ZGA6lwRPoJ/...
Pasek sprawdzony, przy zakładaniu alternatora. Napinacz paska też ok
Rozrząd zrobiony. Dziecinnie proste. Na gornej metalowej obudowie sa znaki ktore mają sie pokryc z kołami wałków. Na dolnym kole jest znak i na plastikowej obudowie. Caly rozrzad to pasek i rolka. Napinacz paska pk przykrecany pod osłoną rozrządu.
Przecież to koła zmiennych faz rozrządu one mają luz dopiero ciśnienie oleju je stabilizuje . Dajesz blokadę na wałki rozrządu (liniał od tyłu głowicy) zakładasz na wałki koła zmiennych faz i przykręcasz palcami śruby tych kół . Zakładasz blokady na koła , zakładasz pasek rozrządu , zwalniasz napinacz paska i dokręcasz koła odpowiednim momentem (oczywiście...
Witam audi A4 b9 mam błąd U017e00 sterownik przedniego lewego napinacza paska bezpieczeństwa co to za sterownik i gdzie jest może ktoś podpowie
Chcę dokręcić odpowiednią siłą napinacz paska rozrządu (nakrętka pod śrube 8mm). Jaka to jest siła w Nm? Jest jakaś książka do tego z rozpisanymi siłami, ktora jest do czego, jakiego modelu silnika itp.?
Witam, jak w temacie Seat Toledo 1.9 TDI 81kW 1999r. Zmiana i ustawienie rozrządu to nie kłopot, mam jednak pytanie . Jak autko przyjechało do mnie to motor pracował głośniej niż kombajn, dzwonił zgrzytał, rzęził, i wszystko co można sobie tylko wyobrazić. Wydawało mi się że wszystkie te dźwięki dochodzą od strony rozrządu. Pomijając że ktoś zrobił...
Witam Posiadam traktorek MTD E165 i potrzebuję zdjęcie sprężyny, długość sprężyny i grubość drutu z jakiego sprężyna została wykonana. Chodzi mi o sprężynę od napinacza ( załąńczania ) paska napędu noży. Składam ten traktorek i nie wiem jaka jest tam sprężyna. Numer katalogowy sprężyny 732-0262. Z góry dziękuje http://obrazki.elektroda.pl/1455264000_1...
Trzeba rozebrać maszynę i posprawdzać, ale typował bym na rolkę napinacza paska.
Czyżby nie było na tym forum ludzi którzy wiedzą jak działa napinacz w 2,5 tdi ?
napinacz paska napinacz paska wieloklinowego napinacz paska laguna
oscyloskopy naprawa rubens wałka laserowej volvo silnika
skasować citroen programator czasowy
Tryb serwisowy pralki Haier HW70-BP1439 - instrukcja krok po kroku Krzyżak do pralki Bosch Silence Maxx For Kids - jak dobrać?