Ciekawi mnie na jakiej podstawie kolega ~zeimp~ oparł swoją jakże celną poradę? Otóż nie, nie wystarczy,a nawet jeśli,to nie tego dotyczyło pytanie.Tak więc tego typu porady są co najmniej nie na miejscu i użytkownicy elektroda.pl raczej nie tego oczekują,a od moderatorów zwłaszcza. Co...
Czy wtórne to trudno powiedzieć. Zawór odpowietrzania ma zaraz koło filtra powietrza i może na szybkiego sprawdzić, czy wtyczka nie spadła. Na rurze ssącej ma czujnik temperatury powietrza. Usterka powstaje najczęściej jak ktoś musi zdemontowac rurę ssącą z puszką filtra powietrza (np...
Potwierdzam, że wymiana regulatora pomogła. Dla osób, które będą miały podobny problem to kilka wskazówek: 1. Po przekręceniu kluczyka na desce rozdzielczej brak świecenia lampki akumulatora 2. Po włączeniu silnika napięcie alternatora 12V, w dalszym ciągu brak światełka akumulatora...
A czy po zwiększeniu obrotów alternator dostaje wzbudzenie?
Witam Skoda Fabia 1.9 TDI 101KM silnik ATD 2001 rok. Alternator 120A Bosch Występuje problem z ładowaniem akumulatora. Zaczęło się od tego że 1-2 razy dziennie mignęła kontrolka ładowania. Ale ładowanie było i wszystko OK. Następnie podczas jazdy wyczerpał się akumulator "do dna". Diagnoza...
ociz -> Alternatory to też prądnice. Alternatory z magnesami trwałymi i współcześnie spotyka się w motorkach. A biorąc pod uwagę rozwój elektroniki, to kto wie czy i w samochodach nie wyprą za jakiś czas tych ze wzbudzeniem elektromagnetycznym bo są tańsze w produkcji i nie posiadają szczotek....
Dzień dobry! Chcę dziś przedstawić swoją konstrukcję agregatu 12V z niewielkiego silnika spalinowego i alternatora samochodowego. Wstęp/założenia Przyczyną powstania konstrukcji była bardziej chęć ciekawego wykorzystania starych silników Honda G100 które posiadam i sprawdzenia...
Witam, Tak przypadkiem, przy okazji innych tematów z alternatorem trafiłem na ten temat i podzielę się swoimi doświadczeniami. Alternator samochodowy bez przeróbek, nie nadaje się kompletnie na jakikolwiek wiatrak. Tutaj nawet nie chodzi o opory przekładni. Nie dość, że do alternatora trzeba...
W fordzie alternator jest wyposażony w regulator który jest połączony z komputerem sterującym pracą silnika,jest takim wzmacniaczem działającym na aktualne potrzeby .Wymiana regulatora sprawnego na nowy nic nie da bo dalej będzie tak samo zarządzany przez E C M. Częstym problemem jest wiązka...
Witam, Mam problem z alternatorem w A-klasie jak jest na wolnych obrotach to strasznie huczy aż przygasza silnik i obroty spadają jak dam troszeczkę gazu przestaje. Jest problem z regulatorem napięcia w alternatorze ale wyjąłem go i zawiozłem do speca powiedział ,że dobry tylko szczotki zmienił...
Tak, może, o ile faktycznie to jest problemem (to jest tylko możliwość, jedna z wielu). Zużyty lub sprawny, ale niedoładowany akumulator obciąża alternator. Ten z kolei obciąża mechanicznie silnik tym bardziej, im więcej prądu ciągnął z niego odbiorniki, czyli osprzęt samochodu (standardowo)...
No taki jest problem, że nie ma żadnych oznaczeń. Tak. To bym był pewien na sto procent że nie wysłali wadliwego alternatora. Kontrolka podłączona jest tym brązowym kablem pod śruba m6. Gasnie po odpaleniu, ale ładowanie kiepskie. Praktycznie brak. 12,4V jak odpalę i tak urosnie max do 12,6V...
Po awarii alternatora wymieniłem go na właściwy (poprzedni mechanik wstawił na byle jaki - taki urok awarii na trasie) czyli Mitsubishi A5T06891. Po wymianie napięcie trzymało sie 14V (bez względu na obroty/obciążenie) wiec wydawało sie ze jest wszystko ok, poza niedziałającą kontrolka...
Witam! Odkopuje temat :) z przed 2 lat! Posiadam obecnie 2 alternatory od OPEL VECTRA firmy DELCO REMY, pierwszy to jest ten z początkowych postów, w którym do wymiany dioda i regulator napięcia, przeleżał tak przez 2 lata, troszkę zardzewiał ale postanowiłem go reaktywować, i trochę na nim...
Czytałem gdzieś na forum, że te alternatory są bezszczotkowe. Co do koła, to nie jest tak czasem że czym większe koło tym będzie on miał większe obroty ? Gdybym zwiększył obroty to znowu rozsadziło by akumulator przy większych obrotach silnika gdyby to ładowanie miało tak wyglądać,...
Szanowni (i ew Szanowne jeżeli takie tu są). Miałem problem z alternatorem (nap ładowania na poziomie 11,4V) - wymieniłem dziada na nowy-używany. Obecnie, przy wyłączonych światłach, nawiewie ogrzewaniu szyb, foteli itp - napięcie ładowania mam na poziomie 13,9V. Po włączeniu świateł,...
Witam, Kilka dni temu zauważyłem że w mojej Corsie przy krótszych 'podjazdach' całkowicie rozładowuje się akumulator. Sprawdziłem i napięcie na wolnym obrotach przy zimnym silniku nie przekraczało 12,6V. Po dodaniu gazu napięcie wzrastało do 13,8V. Pomyślałem że uszkodzony jest regulator,...
Witam, mam problema świeci mi się lampka ładowania akumulatora na alternatorze jest napiecie około 15 V i podobne jest na akumulatorze (niskie obroty) przy obciązeniu światłami i zwiększeniu obrotów napięcie na akumulatorze wzrasta do ok 16,5 V. Co to może być ? Regulator napiecia zmieniłem...
Witam Mam w kombajnie zamontowany (Kiedyś była prądnica) alternator A124n. Z tego co mi się wydaje to 9cio diodowy. Jest przy nim dokręcony regulator. Nie wiem jakie ma oznaczenie bo symbole wytarte. Dla pewności dodam zdjęcie czy połączenie do alternatora jest poprawne. Włożyłem nowy...
jak w temacie, czasem po odpaleniu silnika słychac gwizd przy pracującym silniku - myslałem że to bezpieczniki albo przekaźnik, gwizd znika po zwiększeniu obrotów silnika i juz nie wraca, choc przed naprawa alternatora wracał gdy obroty spadły ponizej wartości obrotów biegu jałowego, np przy...
Witam! Coś mam nie tak z ładowaniem alternatora. Żeby zaczął ładować muszę mu dać obroty na 1500 dopiero potem ładuje, ale kontrolka od ładowania się zapala jak ładuje, a jak nie ładuje kontrolka jest zgaszona, czyli całkiem na odwrót. W dodatku nie działa mi podgrzewanie lusterek i...
Witam Zaobserwowałem dziś bardzo niepokojący objaw. Otóż dziś nagle podczas jazdy zapaliła mi się kontrolka rezerwy, choć bak prawie pełen. Na jałowym lampka ledwo się pali, ale po zwiększeniu obrotów świeci się mocniej. Na dodatek spod maski smród jakby ktoś palił izolację z kabli....
Najpewniej uszkodzona jest któras dioda w mostku prostowniczym w alternatorze, widać jak sam mówiłeś w pulsacji ładowania. Co do diód to sprawdziłem wszystkie i każda przewodzi tylko w jednym kierunku. Czyli wydają się, że są ok. A co do migania światła to faktycznie występuje taki...
Wykonałem pomiary i co wyszło. Nap. aku. w stanie spoczyn. 12,48V Po włączeniu zapłonu 12,33V Ład. wolne obroty 13,88V aku. 13.92V alte. ład. wolne obroty światła 13,20V aku 13,30V alte. ład. wolne obroty światła...
Podczas pracy silnika na wolnych obrotach (ok.850 obr/min) wibruje mi pasek napędu alternatora. Pasek rónocześnie napędza sprężarkę klimy i pompę wspomagania. Zostal wymieniony pasek rolka prowadząca oraz napinacz bo takie byly podejrzenia, ale jednak to nie to powoduje wibrację. Objawia...
Witam ! Po uruchomieniu alternator się nie wzbudza, dopiero po zwiększeniu obrotów, po wzbudzeniu stawia bardzo duży opór silnik nie może pracować, swobodnie na wolnych obrotach, proszę o poradę. Pozdrawiam
Witaj.Jeżeli na wolnych obrotach masz pulsowanie swiateł,które zanika po zwiększeniu obrotów silnika to rzeczywiście może to byc wina regulatora lub zabrudzonych szczotek.A napiecie w granicach 13,8 pod obciążeniem nie rewelacyjne.Jeśli pod obciążeniem i przy ok.2000 obr silnika masz lekko...
Podobno da sie sprawdzić. Ja osobiscie nigdy nie próbowałem. Zawsze gdy nie byłem pewny lub szczotki nie były juz zbyt wspaniałe to poprostu wymieniałem na nowy i po problemie czy jest dobry czy nie, oczywiscie uprzednio sprawdzajac cały alternator a nie rozrusznik jak to napisałeś ( oczywiscie...
Witam. Alternator Valeo 125A. Na wolnych obrotach ładuje normalnie ok. 14,3V, po zwiększeniu obrotów do ok. 3000 świeci kontrolka ładowania i wyświetla się komunikat BATTERY LOW. Szczotki i pierścienie ślizgowe wymienione. Dziękuję za wszelkie sugestie.
Jeszcze raz wytłumaczę. Pozycja zapłon - kontrolka akumulatora świeci Wolne obroty około 650 rpm (V 6) - kontrolka nie świeci, brak ładowania, na akumulatorze napięcie spada poniżej 12 V. Zwiększenie obrotów silnika powyżej 1500 rpm skutkuje normalnym ładowaniem, na akumulatorze napięcie...
Na wolnych obrotach napięcie ładowania wynosi ok 15,2V, z włączonymi odbiornikami. Po zwiększeniu obrotów napięcie wzrasta do 15,5V. Miga kontrolka ładowania. Kilka tygodni temu zostały wymienione szczotki wraz z regulatorem (Cargo) (wtedy objawem było brak ładowania). Sprawdzone połączenia...
Dzięki za odpowiedź Moc zakładam, że oryginalnie około 80W. Mam dwa takie magneta, czyli stojany i koła magnetyczne. Jeden stojan (uszkodzony mechanicznie) właśnie przewijam jak oryginał, czyli drutem 1mm w podwójnej izolacji, uzwojenia pierwsze 80zwoi w prawo drugie w lewo itd 4 cewki do...
Zwykły woltomierz podłączony do akumulatora. Najpierw sprawdź bez świateł czy masz 14.4V następnie włącz światła. Zwiększ obroty, również powinno być 14.4V i tak w całym zakresie obrotów (nie licząc biegu jałowego, bo może mieć mniejszą wydajność prądową przy tak niskich obrotach)....
Witam zmierzyłem napięcie ładowania na zaciskach półrocznego akumulatora w moim jeepie i okazało się, że na wolnych obrotach wynosi on 16.8 Volt a na szybkich 17,7 Volt zamieniłem na akumulator stary który tracił w zimę napięcie i okazało się, że na nim prąd U wolnych obrotów wynosi...
Niestety jeszcze nie dopiero jak wrócę do domu :/ Ok dodatkowa wsuwka jest oznaczona jako "W". Po podłączeniu B+ na W występuje napięcie od 5.6 do 6.7v zależne od obrotów na złączu oznaczonym na zdjęciu żółtym kolorem jest tyle co na B+ (12.2v) a na zielonym nic nie wskazuje. Po zwiększeniu...
Witam, od jakiegoś czasu miałem problem z kontrolką alternatora - nie przestawała sie świecić. Podłączyłem zastępczy układ (elektrozawór pompy wtryskowej - żaróweczka - alternator), który na razie zdaje egzamin ale lampka niestety jest w środku i tak troszkę głupio, bo zawsze mam obawy,...
Co do koszenia to ogród jaki mam jest tak przygotowany że wszędzie na obrzeżach czy wokół krzaków jest dużo wolnego miejsca a jak nawet coś zostanie to nić :) Obszar do koszenia jest nieregularny tak więc kosiarka musi skręcać, cofać zawracać. Tak to z tym 300W i długość noża masz...
Często spotykane symbole wejść na alternatorach: B+....................... na akumulator ("przewód mocy") IG (R, 15)...........B+ (po stacyjce - "włącznik/wyłącznik regulatora") I (IGN).................B+ (po stacyjce - "włącznik/wyłącznik regulatora") R............................
Witam. Mam pytanie dotyczące ładowania alternatora w MF 255 Są podobne tematy ale nie znalazłem podobnego problemu jaki ja mam. Więc alternator 55ah i 110 ah akumulator czyli typowe w fergusonie. Prąd ładowania na alternatorze przy zdjętych klemach wynosi 14 volt czyli normalnie, natomiast...
Alternator Hitachi, po zapaleniu silnika kontrolka ładowania gaśnie, napięcia mierzone na akumulatorze na biegu jałowym: 1. Podczas pracy świec żarowych 10,5 V 2. Po wyłączeniu świec 13,7 V 3. Po włączeniu świateł 12,5 V Po zwiększeniu obrotów silnika do ok. 2000/min: 1. 11,5 V 2....
W październiku ubiegłego roku dokonałem naprawy alternatora w wykwalifikowanym warsztacie, wymienione części to szczotko trzymacz i mostek prostowniczy. Alternator oddałem do naprawy z powodu niskiego prądu ładowania(12.4V), a w chwili gdy oddawałem go do warsztatu przestał ładować. Dzisiaj...
Alternator sam się wzbudzi po znacznym zwiększeniu obrotów właśnie dzięki magnetyzmowi szczątkowemu. Często przyjeżdzają klienci z urwanym przewodem kontrolki (ford,skoda fabia itp) i alternator po gwałtownym przegazowaniu "załapuje" ładowanie.Jak sie urwie/upali/wygrzeje główny plus to...
Witam! Problem polega na tym, że W pewnym momencie na konsoli zapaliła się kontrolka ładowania. Zgasilem silnik i uruchomiłem go ponownie, znów to samo; kontrolka się pali a po zwiększeniu obrotów ma przebłyski typu raz mocniej a raz słabiej się pali. Następnie stwierdziłem, że...
Przy opisanych objawach (między innymi mrugająca kontrolka ładowania) sprawdziłbym jak się zachowuje napięcie (najlepiej woltomierzem wskazówkowym), przy załączonych światłach i zwiększonych obrotach na alternatorze . Jeżeli pływa, to w pierwszej kolejności sprawdziłbym stan szczotek...
Witam, powinno być 14,2-14,4 niezależnie, czy światła są włączone czy nie. Ale może są nieco za niskie obroty, czy po zwiększeniu obrotów napięcie nie podnosi się?
Udało się problem rozwiązać ładowanie jest. Aczkolwiek sprawdzałem na jakim poziomie jest ładowanie ok 13,20 a na pełnym gazie 13,55-58V tak jak patrze to powinno być ~14,4V powiedzcie jak się do tego ustosunkować, czy jest to prąd wystarczający żeby naładować aku? pod obciążaniem...
A ty przywracasz instalację do oryginału czy coś rzeźbisz po swojemu? Taki alternator był tam oryginalnie? Tak działa w oryginale. W instrukcji napisane "jak pali się lampka od ładowania zwiększ obroty silnika aż zgaśnie" :) Ten led i dioda pomiędzy ledem i alternatorem to fabryczny...
Normalne zjawisko. Wydajność alternatora na obrotach biegu jałowego jest znacznie mniejsza niż przy obrotach użytkowych (normalnej jazdy). Jeżeli przy zwiększeniu obrotów napięcie wzrasta do 13.5 V, to oznacza że bilans jest dodatni — akumulator jest doładowywany. Napięcie 14.4 V...
Pytanie-czy po zwiększeniu obrotów lampka gasnie w sposób zdecydowany,czy wygaszanie lampki następuje w sposób stopniowy?I czy z alternatora nie dochodzi odgłos przypominający wycie?Objawy o których piszesz wyglądają na uszkodzony stojan,niestety-pomiar miernikiem nic szczególnego nie wniesie,nie...
No raczej nie bardzo da się zamienić przewody regulatora bo mają inne końcówki. Sprawdzę może jeszcze jutro czy na tylnym deklu alternatora, tam gdzie są diody jest dobra masa, bo nie ma żadnego przewodu minusowego dochodzącego do alternatora. Ale dziwne jest to że ta kontrolka działa jakby...
Witam wszystkich! Mam problem polegający na tym że gdy jadę wieczorem, mam włączone radio, światła mijania i podświeltenie deski rozdzielczej i stane np. na światłach to na jałowym biegu wszystko "siada" tzn wszysktie swiatełka dość znacznie przygasają, zwłaszcza radio. Dodam że wyminiełem...
No przy pełnym obciążeniu czyli włączeniu świateł, wentylatora nagrzewnicy, ogrzewania tylnej szyby i lusterek, halogenów , tylne przeciwmgielne i klimatyzacji napięcie na zaciskach akumulatora spada poniżej 13V na wolnych obrotach i nie wzrasta w ogóle po zwiększeniu obrotów. A jakie...
Włożyłem szeregowo dodatkowy płaski bezpiecznik 15A z gniazdem, a oryginalny podwatowałem - na jedno wyjdzie. Dopiero teraz miałem czas wrócić do motocykla i mam problem a właściwie dwa. 1. Otóż, akumulator najwyraźniej padochnął. To bardzo dziwne, bo ma mniej niż dwa lata i był...
Witam, ok rok temu kupiłem Władka, wyeliminowałem problemy ze skrzynią o których była mowa w innym temacie, naprawiłem hamulce i wymieniłem alternator, ale problemem, który dręczy mnie praktycznie od zawsze, od kiedy go mam jest to, że ciężko wkręca się na obroty... I to wcale nie pod...
Witam.Posiadam Fiata Siene 1.2MPI 75KM z instalacją gazową firmy LAndi Renzo.Od dłuższego czasu nie trzyma obrotów ,faluje gaśnie przy dojeżdżaniu do świateł.Około miesiąca temu spędziła tydzień u mechanika,pochodziła w miarę dobrze i znowu się zaczeło.Wymienione zostało: silnik krokowy,alternator(stary...
Witam, Tak jak w temacie: VW Polo, 1.2 v6, 2004(model 2005), silnik AWD lub BMD... Interfejs: Interfejs VAG USB KKL + OBD2 + OBD1 +piny... Po podpięciu, pokazuje obroty 704 ob r/min. Mieszkam na wulkanicznej Wyspie, kupiłem autko za "małą" kasę i chciałbym zwiększyć obroty biegu jałowego...Kupiony...
silniczek krokowy jest nowy i robi to samo oprucz tego gdy nadusze gwałtownie gaz to obroty wchodzą po chwili napięcie bez obciążenia wynosi 14.09 gdy włącze światła 13.60 a z wętylatorem 12.90 . czujnik położenia przepustnicy też czyściłem. czy to wina alternatora . gdy porusze kostkie...
Sprawdziłem po podłączeniu akumulatora ładowanie, było poniżej 13V, jednak teraz już wiem, że trzeba zwiększyć obroty do ~ 3 tysięcy by wzbudzić alternator. Jutro sprawdzę jeszcze raz napięcie ładowania i napiszę.
Jedyne co przychodzi mi do głowy to zwiększenie obciążenia alternatora przez dmuchawy, lub z włączeniem kompresora klimy. Sprawdź, czy usterka nasila się w zależności od poziomu ustawienia dmuchawy ( większy poziom - mocniej dusi). Dla pewności sprawdź też czy jest to związane z uruchomieniem...
Niestety lipa!!! Po złożeniu wszystkiego "do kupy" i przejechaniu kilku kilometrów zauważyłem, że problem dalej istnieje. Tak jak wcześniejm, lampka zaświeca się od czasu do czasu i przygasa jak zwiększę obroty silnika. Reasumujac: nowy regulator, sprawdzony mostek (9 diod - sprawne)...
Dzięki za pomoc "wzagra". Najbardziej chodzi mi o zasilenie pompki do centralnego ogrzewania 230V 90W i ewentualnie kilka żarówek. Przy zwiększeniu obrotów migotanie troche zanika, ale pompka po podłączeniu nie działa. Chyba najlepszym sposobem będzie kupno agregatu prądotwórczego. Czy na...
Nic Ci nie da zwiększenie obrotów, jeżeli regulator podaje zbyt małe napięcie. Szybciej zamęczysz i szczotki i reszte zespołu mechanicznego w altku. Proponowałbym zacząć od podmiany tej części, a potem szukaniu usterki w czym innym.
Można dać przekładnię pasową i zwiększyć obroty.
mój problem polega na tym że po uruchomieniu silnika nie gaśnie kontrolka ładowania tylko dopiero gdy zwiększę obroty silnika kontrolka przestaje świecić ale coś jest nie tak bo pomrugują mi światła i kontrolki w samochodzie
Dzięks Panowie! HULA aż miło stary regulator wywaliłem, przewody zabezpieczyłem. Podłączenie istniejących przewodów to już bajka - plus (gruby przewód z oczkiem fi 6) do plusa na obudowie, drugi przewód (fi 5 bodaj) pod literę µ (rosyjskie C) na obudowie. Odpalam, prąd na miejscu,...
Potrzebuje porady albo diagnozy. Żarzy mi się lampka od ładowania w audi 80 regulator i szczotki wymienione na nowe i to samo żarzy się lampka przy próbie zwiększenia obrotów silnika. Z góry dziękuje.
no więc tak: dziś wywaliłem wyłącznik obwodu masy i podpiąłem przewód masowy bezpośrednio mor jedną ze śrub mocujących rozrusznik. Pd razy zdjałem pokrywe nad akusem i podłączyłem multimetr: napiecie bez uruchomienia silnika wynosi 12,7. No to teraz rozruch, napięcie w czasie rozruchu...
On musi mieć dobry styk, bo od niego zależy wszystko.Ten przewód daje napięcie na regulator w miarę zwiększenia obrotów regulator sterowany jest z "małych" diód i kontrolka gaśnie sygnalizując ładowanie. Kontrolka od akumulatora gaśnie lecz zaczyna się żarzyć dopiero przy wyższych...
Tak więc tak: Dopiero teraz wykonałem instalację w aucie i dokonałem pomiarów. Silnik odpalony 14,6V włączone światła w aucie 14,4V podpięta przyczepa, obciążenie 10A 13,6V przyczepa podpięta, obciążenie 20A 13.6V Po zwiększeniu obrotów, z maksymalnym obciążeniem dodatkowym...
Witam, co do ładowania to wadliwy okazał się siłownik od napinacza. Teraz ładowanie jest rzędu 14,3 V. Ale zaraz po odpaleniu auta ładowania nie ma, jest 12V. Dopiero jak dodam lekko gazu żeby zwiększyć obroty to ładowanie jest. Czemu może tak się dziać? Regulator napięcia założyłem...
Zastanawia mnie kwestia mechaniczna, a konkretnie "mocowa". Załóżmy że średnie obroty alternatora powinny być na poziomie 3500/min. (teoretycznie). Załóżmy również, że wiatrak w sprzyjających warunkach osiągnie 100 obr/min. Przekładnia musi zwiększyć obroty 35 razy, ale tym samym...
Już mam ochotę się poddać. Moje dotychczasowe pomysły - przypomnę. Na aku mam 12.7v po 2h postoju. Gdy alternator ma odpieta wtyczkę nie ma żadnego falowania. Silnik pracuje idealnie równo. Gdy tylko podłącze do niego wtyczke silnik dostaje obciążenia przez alternator i zaczyna falowac....
Tu jest porównanie charakterystyk prądnicy i alternatora, w funkcji obrotów: Moc elektryczna prądnicy P=U*I wynika z dostarczonej mocy mechanicznej P=M*ω (moment razy prędkość kątowa, czyli obroty). Prąd prądnicy jest ograniczony przekrojem drutów, jakim jest nawinięta. Napięcie...
Witam wszystkich Od pewnego czasu mam w Gelendzie taką sytuację, że po uruchomieniu silnika nie gaśnie kontrolka ładowania, przygasa wraz ze wzrostem obrotów, ale nie gaśnie - zazwyczaj, bo czasem gaśnie :( Wyczyściłem klemy akumulatorów (są dwa instalacja 24V) i wszystkie styki, które...
Witam wszystkich. Zmagam się z nietypową przypadłością auta. Po nagrzaniu na wolnych obrotach silnika zaczyna falować obrotami w górę i w dół, od wolnych 635 do 1100 a czasem spada poniżej 600 do 550 obrotów. W tym czasie zapalone światła mijania i wentylator kabiny na 2. Normalne obciążenie...
(at)LemuRR 11 1- magnesy trwałe na stałe blokują możliwość ponoszenia obrotów przy małym obciążeniu alternatora ( jazda pod dużym obciążeniem wymaga dużego pola magnetycznego wirnika. Niestety duże pole magnetyczne wpływa na obroty, silnik jest bardzo mocny, ale ma małe obroty.. jeśli...
Witam, Posiadam Chevroleta g20 z przełożonym silnikiem (2.5D z w124). Ostatnimi czasy pojawił się problem z ładowaniem na wolnych obrotach przy obciążeniu. Sprawa wygląda tak: 1. Ładowanie na alternatorze na wolnych obrotach bez obciążenia: 14.2V 2. Włączam światła i dmuchawę. 3....
Tak, to prawda; ale kolega piter253 w swoim wcześniejszym poście napisał "Koło alternatora jest delikatnie mniejsze, ale koło na wale jest większe niż poprzednie" stąd prosty wniosek że w jego przypadku zwiększył przełożenie, i na jeden obrót wału (koła napędowego) jego alternator...
Według mnie alternator powinien bez problemu wytrzymać, gdyż 11tys obrotów to nie tak dużo. Zwróćmy uwagę na kółko pasowe przy alternatorze. Jest ono wielokrotnie mniejsze (przynajmniej u mnie) od koła na wale. Stąd wniosek, że alternator pracuje normalnie przy 2 lub 3 razy większej prędkości...
Czyli dobrze rozumiem, że podłączenie obciążenia nie tylko obniża napięcie na wyjściu uzwojeń z powodu spadku napięcia na stosunkowo dużej rezystancji uzwojeń (ok. 1ohm) oraz ich reaktancji ale jeszcze sam pobór prądu powoduje zmniejszenie indukowanej SEM. Przez nasycenie szczeliny powietrznej?...
Podłączyłem woltomierz do akumulatorów i 24V pokazywał po zapaleniu, po zwiększeniu obrotów też 24v
Dla danej prądnicy napięcie jest proporcjonalne do obrotów, a moc przy małych obrotach do ich kwadratu (przy większych prąd jest ograniczony przekrojem uzwojeń, więc moc jest proporcjonalna do napięcia i przez to do obrotów, ale straty na opornościach uzwojeń są stałe, więc rośnie sprawność). Powiększenie...
Dobra przekładnia elektryczna. Przekładnia Elektryczna mieści się we wzorze P = U x I.Trzeba tylko zmienić długość i grubość drutu. Zamiast manewrować obrotami i momentem - manewrujemy Amperami i Woltami. Moc jest taka Sama!Alternator ładuje 12 V przy 32 ob./min - taka przekładnia....
Oprócz stołu probierczego robiłem próby też w samochodzie. Próby pomiaru na alternatorze bezpośrednio, masa miernika na obudowie alternatora więc straty na przewodach itp. można wykluczyć. Bez obciążenia: B+ 13,9V D+ 14,1 Z obciążeniem częściowym: D+12,7 na biegu...
Ten z kolei twierdzi że alternator nie ma siły przepchnąć prądu bo jest problem ze stykiem. Coś w tym jest bo Alternator sie strasznie grzeje oraz plusowa klema przy akumulatorze. Nie podoba mi się ta gorąca klema. Być może fabryczne zagnieceni się utleniło, masz możliwość...
Jak wytłumaczyć zwiększony prąd obciążenia tuż po wzbudzeniu alternatora przy niskich obrotach? Dlaczego tak sie dzieje ? zamieszczam wykres gdzie dokladnie to widac
wolne obroty 13,25V zwiększenie obrotów nic nie daje Jeśli mierzyłeś to na akumulatorze to są dwie opcje masz problem z alternatorem lub masz problem z miernikiem.
piotrek0207 napisał: pkorol napisał: Hamowanie i napędzanie odbywa za pomocą paska alternatora Czytałem o tym już, że chcesz użyć paska. Chodzi mi o to , że w tym całym łańcuchu w którym przepływa energia z kół do twojego silnika BLDC czy alternatora masz po drodze taką ciężką...
Dzień dobry, Do C-330 założyłem alternator do Golfa III (wcześniej miałem od poloneza). Podłączyłem gruby kabel do styku przy rozruszniku a drugi cienki kabel do kontrolki. Po odpaleniu świeci się kontrolka i ładuje prądem od 12 do 13 V. Dopiero po zwiększeniu obrotów (przegazowaniu)...
jeżeli przewine stojan na większy prąd, a więc drutem o większym przekroju to zwiększeniu ulegnie tylko maksymalny prad ładowania czy większy prąd uzyskam też w dolnym zakresie obrotów?
Witam.Problem z aternatorem ? Po rozruchu zimnego silnika słychać świst o zmiennej wysokości zależnej od obrotów.Spryskałem pasek preparatem "guma" do zwiększenia przyczepności,trochę pomogło ale na krótko,czyli co ? łożysko ?Ładowanie jest OK.Nie widać pęknięć na obudowie (od góry)przebieg...
Póki co mam jedną cewkę, więc można wykluczyć problem z uzwojeniem. Jestem przekonany, że cewka jest poprawnie rozmieszczona względem magnesów. Ramiona (pełne i puste kółko) ustawione są dokładnie naprzeciw wzmocnionych biegunów S i N: A tak wyglądają magnesy: Tu jest...
2.0 TDCI nie posiada sterownika pompy ani fabrycznie puszczonego alternatora ze sprzęgiełkiem jednokierunkowym więc pewnie masz silnik TDDI. Najlepiej podaj kod silnika będzie wiadomo. A problem może być w układzie ładowania bo układ współpracuje z PCM a PCM ze sterownikiem pompy. Z wyjścia...
Od jakiegoś czasu zastanawiam się nad szeroko dyskutowaną kwestią - czy zwiększony pobór prądu z alternatora powoduje większe zużycie paliwa w samochodzie? Obserwacje potwierdzają to założenie, ja jednak chciałbym zagłębić się dokładnie w samo sedno zagadnienia. Wszyscy twierdzą,...
Idąc tym tokiem rozumowania to ja proponuje zdemontować silnik i tez na stół żeby wykluczyć "czy aby przyczyny tej nie powoduje" silnik. Chyba są inne symptomy które wskazują w pierwszej kolejności na coś innego niż alternator... Tymi obrotami pasowało by się zająć w pierwszej kolejności,...
Dotyczy ostatniego postu-jak już wcześniej pisałem na tym portalu są osoby o dużym zakresie wiedzy i na nich liczę , na nich wsparcie wiedzą. A żartownisiom , grzecznie pisząc dziękuje. Twój układ będzie jak najbardziej działał. Musisz mieć silnik DC 12 V o mocy około 400 W oraz...
Mianowicie w tym starze po nadbudowaniu strażackiego wyposażenia brakuje prądu na wolnych obrotach bo alternator jest ten okrągły bez łapek i ma za wolne obroty żeby cokolwiek zasilać. A drugiego alternatora tam raczej nie upcha chyba że ktoś wie coś o tym. Dołożył bym chętenie z...
Pojemniejsze akumulatory to jedno z rozwiązań. Nie są jakoś tak specjalnie drogie (80 zł za akumulator żelowy 12V i 18 Ah da się przełknąć). Pedałowanie to też kolejne rozwiązanie. Ale pedałowanie rowerem ważącym 130 kg (z kierowcą) w dodatku bez żadnych przerzutek i z innym rozkładem...
Witam, Zawsze kiedy jest zwiększona wilgotność powietrza, np rano, późnym wieczorem lub kiedy pada/padało a silnik jest zimny ( uruchamiana po dłuższym postoju, np nocy ) piszczy mi pasek osprzętu. Różnie kiedy wchodzi na obroty lub na wolnych. Kiedy jest ciemno a zaczyna piszczeć zauważyłem...
Bardzo fajna sprawa to co zrobiłeś, ale nie rozumiem dlaczego dałeś trzy wirniki w jednej obudowie. Co ci to dało czy zwiększyłeś obroty przez to czy co innego. Myślę że z jednym kompletem łopatek będziesz miał lepszy efekt. Druga sprawa zwiększenie średnicy tylko na wlocie nic ci nie...
Witam serdecznie. Przeczytałem sobie wątek i mam kilka informacji odnośnie łożysk stosowanych w alternatorach. Zgłębiłem wiedzę z racji "regeneracji" kilku już alternatorów, a obecnie to BOSCH 0124 325 060 90A. Oryginalnie w alternatorach BOSCH-a przeważnie siedzą łożyska markowe, Japońskie:...
Przyznasz że zachodzi korelacja? Przyznasz, że żadna książka z teorii silników jest Ci nie znana. Gdyby była, nigdy nie użył byś pojęcia 'spalanie wybuchowe' bo takie nie istnieje w fachowej literaturze (dotyczącej silników spalinowych). Jeżeli twierdzisz inaczej posłuż się cytatem...
ten syf się tak psuje, czy te diody wysiadają od temperatury? Bo na postoju po zapaleniu silnika nie mozesz nic włączać aż jedziesz na wyższych obrotach. Działą na 100%.
Witam serdecznie. Wożę się autkiem jak w temacie. Fabrycznie trochę golas - wspomaganie, centralny itp. Chciałbym nieco doposażyć - podgrzewane lusterka, lepsze audio, potem zobaczymy. Problemem jest ładowanie akumulatora - na wolnych obrotach, pod obciążeniem (światła + dmuchawa) napięcie...
Mam książeczkę "Elektronika w technice motoryzacyjnej" mgr inż. Marian Konopiński. Jest tam o doborze pojemności akumulatora. Z tej to książeczki: 1.pojemność resztkowa akumulatora w celu rozruchu zimnego silnika przy minus 20 stopniach i pojemności ok. 2 litry to nie mniej niż 20Ah. 2.akumulator...
Głównym powodem takiego zachowania się alternatora są zbyt niskie obroty (1500-2500). Jak sam nadmieniłeś , stan ustalony osiąga on przy 6500 obr./min. Ilość impulsów napięciowo-prądowych jest min.3-krotnie mniejsza od w/w. stanu. Z tego powodu wynika niestabilne praca (brak tzw. sztywności). Podwojenie...
Silnik mam 1.6 8v nie pamiętam oznaczenia. Spadek mierzony pomiędzy + alternatora a + akumulatora wynosi ok. 0,3V. Podałem to co jest na biegu jałowym, po zwiększeniu się obrotów napięcie pozostaje na podobnym poziomie. W alternatorze wymieniane były szczotki z regulatorem, pierścienie i łożyska.
Panowie, tam jest popierniczone te ładowanie - regulator napięcia współpracuje ze sterownikiem silnika - łącząc się z nim 3-ema drutami - sterownik silnika dostaje informacje o ładowaniu (dla zgaszenia kontrolki), obciążeniu alternatora (chyba dla podniesienia obrotów) oraz w drugą stronę...
Tylko że w ciągnikach obroty sa niższe niż w samochodzie, i używając rozumu należało by zwiększyć prąd wzbudzenia celem szybszego i pewniejszego wzbudzenia. Dokładnie tak jak piszesz. Wzbudzenie osiąga dopiero przy ok 1000obr/min czyli na biegu jałowym gdzie obroty ma w granicach...
Witam Mam problem z ładowaniem W czasie jazdy nagle zpaliła sie kontrolka braku ładowania z alternatora, a po kilku minutach zgasła. Zwiększyły się też obroty silnika w tym czasie. Teraz mam tak że czasami ładuje a czasami nie. Gdzie może być problem? Renault Clio 91" 1.2 RN Proszę...
Witam Chcę przerobić alternator samochodowy na magnesy .Alternator ma 6- par biegunów i wzbudza się przy około 1000 obr/min. Potrzebuję aby dawał pełne napięcie przy połowie tych obrotów .czy jak zwiększę ilość biegunów to uzyskam zamierzony cel ?
Witam, alternatory ze względu na ograniczenie gabarytów są projektowane tak aby uzyskać z nich maksymalną możliwą moc. Dlatego podejrzewam że przełączając uzwojenia nic nie zyskasz, regulator napięcia dla jego utrzymania zwiększy napięcie wzbudzenia na tyle ile będzie mógł ale to może...
Witam! Jestem szczęśliwym posiadaczem renault clio I. Auto ma silnik 1.2 60 koni na gazie. Jest to wersja 5 drzwiowa. Mój problem polega na tym, że autko dostaje wariacji na biegu jałowym. Najwięcej kłopotu z tym, że gdy jadę i wrzucam na luz to po prostu gaśnie. Jednak nie dzieje się tak...
Witam wszystkich. Mam problem z moją Renatką. Jak zapale auto obroty są na ok 900. Jak ruszę i potem dam na luz to obroty są na poziomie 1200-1500 do czasu aż zatrzymam auto. To samo jak je odpale i wyjde z auta i zaczne je delikatnie pchać to tak samo wzrastają. Auto ma serwo elektryczne...
kkknc napisał: Załączam rysunek robiony na szybko od ręki, paintem więc jakość taka sobie, ale widać, o co chodzi. Poniżej rysunek. Z rysunku wynika że układ nie ma prawa pracować! Nawet jak się to połączy jak należy, czyli wejścia AC mostków międzyfazowo, to układ ma sporo...
A czy to nie jest przypadkiem tak, że te silniki od kosiarek nie powinny chodzić pod obciążeniem na niskich obrotach ze względu na małą wydajność wbudowanego chłodzenia (koło magnesowe z łopatkami)? Przy okazji tego, co napisał kolega wyżej, coś takiego mi się przypomniało, ktoś tu...
Odłącz od szczotkotrzymacza przewód z mostka, wchodzi za plastikową obudowę alternatora i dodatkowym kabelkiem połącz wolny styk na szczotkotrzymaczu z plusem na alternatorze Świetny pomysł, odpalenie alternatora na maxa z pominięciem regulatora. Gratuluję. Maluchy tak mają. Jedynym rozwiązaniem...
Z tego co wiem to sytuacja jest taka. To co zaobserwowałeś z tym skręcaniem... to tak rzeczywiście jest. Parownik ma membrany podciśnieniowe a więc takie, które są sterowane podciśnieniem z gaźnika. I na nie działają także siły bezwładności. Więc jak skręcasz w lewo to membrana się...
Nie wiem jak tam wszystko jest korygowane. Jeżeli włączysz światła i spadną obroty to komputer powinien je podnieść tak by uzyskać właściwe obroty tym samym zwiększy się prąd ładowania. Sprawdż w podobnym modelu czy tak jest. Jeżeli takiej funkcji nie ma to masz problem z ładowaniem...
Zauważyłem że od jakiegoś czasu alternator nmie doładowuje akumulatora. Przy włączonych światłach napięcie ładowania na wolnych obrotach czasem jest około 14V a czasem spada do 12,8-13V i wtedy przygasają światła. Dodanie gazu powoduje zwiększenie napięcia do 14-14,5V. Co moze być przyczynątakiego...
Witam. Auto trafiło do mnie na ustawienie rozrządu ponieważ urwał się pasek. Wymienili pogięte zawory, poskładali i przyprowadzili. Najpierw próbowałem ustawić bez blokad, na różne sposoby co nie dało razulatatu, zdesperowany więc zakupiłem blokady, złożyłem na nie i nadal nic się...
Co sie nie myle alt z mal daje max ok. 40 A, jak byś zwiększył obr, to dałby np. 15A (= żarówki po 90 W). Czy to Cie nie zadowala? A choćbyś wymienił na większy to i tak musisz mu dopasować odp. min. obroty.
Włączę się do dyskusji, chociaż znam problem jedynie z teorii. Po pierwsze, jest rzeczą dziwną, i raczej nie spotykaną, aby kilkakrotnie, w krótkim czasie występowały awarie regulatorów. Po drugie, uczono mnie, aby napięcie mierzyć na zaciskach akumulatora (czym innym będzie pomiar...
Wyjście W jest podpięte do jednej cewki, przy pomiarze mam próg napięciowy dzięki czemu mierzę tylko jedno maksimum. A mam 6 maksimów na obrót. To po co jest tyle sekcji wirnika i statora? Przypadkiem nie po to aby zwiększyć częstotliwość a przez to zmniejszyć pulsacje na wyjściu?
Tak jak sugeruje kolega wyżej. Zaproś kogoś do pomocy, aby uruchomił silnik i zwiększał obroty, natomiast Ty (po otwarciu maski) musisz nasłuchiwać skąd dobiega ten gwizd. W zależności od miejsca skąd ten gwizd dochodzi i natężenia hałasu można wywnioskować, co silnikowi dolega. Może...
Ponizej 1000 obr/min występuje czasami "terkotanie" ,które dość ciężko zlokalizować, ale raczej w okolicy paska wieloklinowego. Po dodaniu gazu ustępuje, ale czasem w trakcie jazdy coś też zaterkocze. Silnik 2.0 tdci 140 KM (PSA),2008r. nakulane 280kkm. Koło pasowe raczej odpada, nie lata...
Potwierdzam, że wymiana regulatora pomogła. Dla osób, które będą miały podobny problem to kilka wskazówek: 1. Po przekręceniu kluczyka na desce rozdzielczej brak świecenia lampki akumulatora 2. Po włączeniu silnika napięcie alternatora 12V, w dalszym ciągu brak światełka akumulatora...
Osobiście słyszałem opinie, że wypada podnieść obroty silnika dawcy w momencie odpalania silnika biorcy, aby zwiększyć obroty alternatora, a co za tym idzie wydajność prądową. Mogę (z praktyki) napisać o konieczności podniesienia obrotów w silniku "dawcy" aby podnieść minimalnie...
Tak. Zwiększa dawkę ten element którego szukam, jednocześnie odpalasz z wyprzedzonym wtryskiem. Dawka wraca do nominalnej po osiągnięciu odpowiedniej temperatury płynu, natomiast kat wtrysku wraca do nominalnego po dodaniu gazu (zwiększenia obrotów alternatora)
Napisałem o tej wadzie układu i spytałem o dotychczasowy sposób kontroli prądu ładowania. Jeśli go nie ma, to uszkodzenia akumulatora mogą wynikać nie tylko z powodu przekroczenia dopuszczalnego napięcia końcowego, ale także - prądu (autor pytał tylko o napięcie). Pozdrawiam. Nie...
Witam, od niedawna mam trochę dziwny problem w swoim samochodzie VW Polo 1.4TDI 2003rok silnik BAY, mianowicie przestała świecić kontrolka akumulatora na desce rozdzielczej po przekręceniu zapłonu. Po uruchomieniu silnika, na biegu jałowym(zauważyłem, że lekko wzrosły obroty) kontrolka również...
Witam, już raz prosiłem o pomoc w podłączeniu alternatora, ale wtedy miałem ciągnik rozebrany i problem żeby to wszystko sprawdzić jak jest z ładowaniem. Teraz ciągnik już jest na chodzie i mam taka prośbę o wytłumaczenie zasady działania układu ładowania. Instalacje podłączyłem jak...
Witam, Passat B6 2.0TDI 140KM CBAB Po odpaleniu samochodu kontrolka akumulatora gaśnie, akumulator nie jest ładowany, wystarczy jednorazowo na chwilę zwiększyć obroty powyżej 2 tysięcy i zaczyna ładować. Wszystkie rezystancję pomiędzy bliskie zeru. klema dodatnia-biegun dodatni...
Po naładowaniu starego akumulatora podłączyłem biegun ujemny do masy alternatora natomiast dodatni na chybił trafił próbowałem bo nie wiem co znaczą te oznaczenia okazało się że tylko na wejściu "BRAK OZNACZENIA" otrzymywałem napięcie no i chciałem sprawdzić jakie napięcie i...
Witam wszystkich. Było słabe ładowanie akumulatora. Wymieniłem pasek alternatora (był już zużyty). po napięciu nowego paska ładowanie nadal było słabe tzn. wartości napięcia nie były stałe a skakały z 12,5 na 13,8V i nie chciało być więcej po zwiększeniu obrotów i włączeniu wszystkich...
Ostatnio WOM pracował 2 lata temu przy rozrzutniku bez zarzutu. Dziś podpięty pod rozsiewacz po włączeniu (wszystkie ustawienia 540/1000/eco) pracuje chwilę(średnio ok 20sek), kontrolka WOM zaczyna migać i WOM zatrzymuje się powoli. Okresy pracy są różne - szybciej wyłączy się po zwiększeniu...
Dzień dobry, mam generator (230V sinus na wyjściu, 1kW). Posiada on swoje własne akumulatory (3x12V 7Ah) - wystarczają one na kilka minut pracy (możliwe, że są zużyte). Jako że przez 90% czasu używam tylko ok. 130W, a przez ok. 5% 800W (rozruch silnika od lodówki) pomyślałem, że mogę...
Witam, Samochód jak w tytule, silnik benzynowy 1,6 82 KM, skrzynia automat. Mam pytanie odnośnie napinacza paska wielorowkowego - na zimnym silniku (gdy ma zwiększone obroty) po przełączeniu skrzyni na D i trzymaniu na hamulcu czuć i słychać drgania, które pochodzą od napinacza paska. Po ruszeniu...
Witam. Od paru dni zajmuje się polonezem caro. Jest to 1.5 gaźnikowy 92r. Miało iść na złom ale odkupiłem je bo było mi szkoda. Auto jest w bardzo dobrym stanie tylko co pewien czas trzeba doładowywać akumulator. Przed chwilą sprawdziłem mu ładowanie i chyba znalazłem przyczynę. Przy obrotach...
Alternator w FSO1500 z tego co mi wiadomo występował w wersjach "6-diodowej" i "9-diodowej" (różniły się typem regulatora i schematem podłączeń". Sprawdzenie alternatora bez udziału regulatora jest możliwe - trzeba zasilić prądem ok. 1-1,5 A (do "masy") uzwojenie wzbudzenia (chyba styk...
Kolego jakiś czas temu założyłem podobny temat, chciałem wykorzystać alternator samochodowy. Niestety nikt mi nie odpowiedział na moje pytania ? Pomysł miałem by alternator ładował akumulator, a całość służyła do oświetlenia garażu max 2 godziny dziennie. Zastanawiało mnie kilka...
Chyba jednak przekładnie. Obroty bez obciążenia wyniosły by 2000/min i jest to mało i tak. Włączając obciążenie obroty by spadły i spadły by zależnie od tego jakie by to było obciążenie. Należy pamiętać, że alternator musi mieć na stałe podłączony akumulator i nawet naładowany...
AlternatorCzęsto zdarza się że ładowanie akumulatora zawodzi. Sprawdzenie naciągu paska alternatora, połączeń masy i przewodu dodatniego nic nie dają. Na wolnych obrotach kontrolka lekko przygasa a po zwiększeniu obrotów prawie całkiem nie widać że świeci. Jednak gdy się przyjrzeć dokładnie...
Witam! Problem polega na tym, że napięcie na alternatorze bez obciążenia jest 14,2V po włączeniu świateł mijania i przeciwmgłowych spada do 13,4V a po dołączeniu jeszcze ogrzewania szyby spada do 12,8V i nawet po znacznym zwiększeniu obrotów nie przekracza 13,2V. Oprócz mojego podstawiałem...
jeżeli 1300 W to przy 14V masz prawie 100A to raczej oryginalny alternator nie da rady chyba że ta moc będzie pobierana w niedługim czasie ale i tak dał bym większy alternator jakieś 150 lub 180 A i wtedy większy akumulator żeby dał radę na postoju a zwiększenie obrotów biegu jałowego to...
Witam Mam vw polo II fox z 1992r. alternator BOSH, stary akumulator nie trzymał dobrze (przy - już nie można było odpalić) choć miał tylko 3 latach byl to exide classic 55 AH, teraz kupiłem Centre Future i jest wszystko OK ale magiczne oko jest czarne czyli mówi żeby go doładować, sprawdziłem...
Sprawdź czy w momencie kiedy nie ładuje obraca się prawidłowo .Alternatory zaczynają ładować w zakresie obrotów 900÷1100 (obroty wirnika alternatora) a znamionową moc osiąga przy zwiększeniu obrotów o 1000.Jeśli na alternatorze masz koło pasowe z wolnobiegiem może przepuszczać napęd...
Witam tak jak w tytule mam awarie ładowania- czerwona kontrolka akumulatora i napis stop - migające kontrolki które znikają i się pojawiają. Komputer nie wywala żadnego błędu sprawdzałem ładowanie i raz pokazuje 13.8v a czasem nie ma nic tak na zmianę sprawdzałem miernikiem na klemach ale...
Najpierw trochę informacji o autku: alternator, 6 diodowy, Ok 40A (ile dokładnie to jest tajemnica wojskowa - nie umiem znaleźć takiej informacji). Bezstykowy aparat zapłonowy, cewka zapłonowa 0.9 Ohm, prosty tranzystorowy moduł zapłonowy czyli teoretycznie impulsy zapłonowe mogą mieć 12A...
Alternator może dawać takie napiecie (7V) przy odłączonym akumulatorze. Według mnie za małe ma obroty alternator przy wolnych obrotach silnika. Można je zwiększyć przez zmianę (zmiejszenie) średnicy koła pasowego na alternatorze.