No i cacy. Następnym razem podziel się z nami co było powodem problemów.
ośkę gdyby urwało były by większe szkody. Nawet gładzi nie ruszyło, kilka pieczątek na denku i krzywe dwa ssące.
Skoro komputer pokazał błąd czujnika to trzeba sprawdzić przewody miedzy komputerem a czujnikiem. Te objawy bardziej mi wyglądają na jakieś nieszczelności w kolektorze ssącym.
Rozrzad i zaplon sprawdz. Mialem podobny problem i problemem bylo zle ustawienie rozrzadu o jeden zabek.
Odłącz przepływomierz i zobacz jak będzie palił, odłącz elektrycznie ( odłącz obrotową wtyczkę) i zdejm jeszcze rurę ssącą.
w takim razie wymień filtr gazu koszt 5zł i sprawdź poziom płynu w układzie chłodzenia może być że reduktor jest nie dogrzany i dlatego takie rzeczy sie dzieją.... za skakanie wolnych obrotów winne jest też lewe pwietrze na gumie dolotu lub kolektorze ssącym....
Witam, mam pytanie: czy zacięty fazownik koło VANOS BMW F01 44i Twin Turbo na wałku ssącym spowoduje tryb awaryjny i wypadanie zapłonu na trzech cylindrach oraz czy wymiana nadmienionego koła VANOS rozwiąże problem?
jest pod kolektorem ssącym
Blokady są nie zbędne żeby to poskładać, a ta podstawa ze sprezynami co ja widać w linku z drugiego postu trzyma wałek zaworów ssących.
Gość kupił auto i ujechał nim 10km, po czym silnik zaczął szarpać,dławić się itd, po zgaszeniu już nie odpalił. Trochę go piłował na rozruszniku ale w efekcie auto wylądowalo na lawecie i u mnie. Po zdjęciu dekla i zamontowaniu blokad wałek ssący przestawiony ale talerzyk nadawczy czujnika wałka na właściwym miejscu.Waritatory wyglądają na nowe a śruby...
B jest od wałka strona ssąca.
Jeżeli jeden z króćców ma połączenie z kolektorem ssącym to zapewne regulator ciśnienia paliwa .
Podmień czujniki wałków rozrządu i zobacz czy błąd przeniesie się na ssący.
nie twierdzę że nie potrzebuje tylko że jest ciśnienie i przestawia się tylko na jednym walku i to ssącym
witam prawdopodobnie masz pęknięty przewód przy silniku wolnych obrotów lub zrzucony przewód podciśnieniowy pod kolektorem ssącym
Bo taka jest jego rola w tym układzie.Ciśnienie paliwa zależy od podciśnienia w kolektorze ssącym.
Coś to napięcie na przepływce nie pasuje do kilogramów.W tym silniku napięcie na jałowym oscyluje około 2,2-2,3V.Tam jest przeplywka bosch z końcówką 010.
W przepływomierzu masz czujnik temperatury zasysanego powietrza!!! może to problem z przepływomierzem albo czujnik temperatury silnika jest na wykończeniu a znajduje się on na bloku silnika pod kolektorem ssącym.
odma do wymiany na nową,jest pod kolektorem ssącym,pozdrawiam
Teoretycznie tak bo będzie ssał lewe powietrze.Sprawdź połączenie servo kolektor ssący.
1.8 bara to za mało. Sprawdź szczelność całego dolotu łącznie z kolektorem ssącym i egerem.
Wydaje mi się że w głowicy, pod kolektorem ssącym, gdzieś w okolicy 5 i 6 cylindra.
czy ktos odp Nie rozumiem jaki masz problem? kod 112 to zawór przełaczania kolektorem ssącym
Witam potrzebuje sprawdzić czujnik ciśnienia w kolektorze ssącym i jakie ma mieć wartości mam bmw 530d e-39 2002r 193km w automacie
Witam, mam problem z moim BMW F07 N55, otóż cały czas walczę z ubogą mieszanką i nierówną pracą silnika, szarpaniem podczas przyspieszania. Wszystkie świece i cewki wymienione, świece białe, co świadczy o ubogiej mieszance. Pompa HPFP ok, VANOS okej, w komputerze brak błędów, tylko uboga mieszanka. Otóż przy sprawdzaniu szczelności rozebrałem chargepipe...
Klapki w kolektorze ssącym są wszystkie
Jesteś pewny że to silnik VVT? Może po prostu zbieg okoliczności z jego wymianą. Jeśli silnik miał zarejestrowany błąd valvetronica, to vanosy też nie pracowały. Zobacz w Inpie czy skaczą wartości wychylenia zaworów ssących.
Witam Czy ma ktoś informacje na temat klapy krętej w układzie ssącym silnika BMW 2.0 d symbolu 20 4D 4 pracującego np. w X3 E90 .Problem polega na tym iż silnik nie wkręca się na obroty dynamicznie idzie z oporem poza tym zauważyłem że ma przedmuch ze skrzyni korbowej przebieg auta to 150 tys. km
Tak silnik n42 a czy z valvetroniciem to szczerze nie mam pojęcia . Moge powiedzieć ze na forum dużo piszą bym wtryski wymienił bo ponoć 4 jest powodem wypadania cewki z rana inni zaś bym sprawdził uszczelki pod kolektorem ssącym
Bardzo prosty.Nie mam rysunku ale mogę opisać bo znam na pamięć.Z vakuum pompy gruby przewód plastikowy czarny do serwa chamulców.Po drodze wychodzą z niego cienkie króćce do podłączenia poszczególnych zaworów.Przewód prowadzący do zaworu regulacji doładowania jest przyłączony do tłumnika podciśnienia dopiero po nim jest podłączony do zaworu w miejsce...
Co znaczy nietypowa śrubka? Taka do której mogę nie mieć kluczyka;) Czy wymontowując listwę wtryskową muszę zdejmować kolektor ssący?
falowanie może być spowodowane -przepływomierz -sonda -czujnik położenia wału -silniczek krokowy -zbyt mały poziom płynu w chłodnicy -zasysa lewe powietrze w kolektorze ssącym
Może uszczelka się podwineła od ssącego i ciągnie powietrze.
Uszkodzony przepływomierz lub dziura w kolektorze ssącym.By pass jest na woskowym reg.obr.b.jałowego może uszkodzony w 20-letnim aucie napewno.
Monterzy gazu upierają się przy wtrysku sekwencyjnym, a ja się pytam szanownego gremium czy można zamontować system II generacji ( zwykły duży reduktor lub dwa, sterownik, emulator, zawór krokowy) do 12 cylindrowego silnika z aluminiowymi kolektorami ssącymi ??
jezeli nei miałes załozonej klapy antywybuchowej przepływomieerz dawno juz szlag trafił(badz tego pewien) napisz jakiej firmy masz instalke i czy jest tam chociaz pełny komp gazu czy tylko najprostsza instalka na centralce i registerku...
Szukał bym problemu w przepływonierzu i w składzie mieszanki, to że strzela i dymi znaczy że nie dopala moieszanki w cylindrach, lub tylko w którymś cylindrze. Powinieneś sprawdzić ciśnienie i spróbój wyczyścić przepływonierz.
Czujnik temp. powinien być w kolektorze ssącym, z prawej strony przepustnicy, nie w przepływomierzu. Dla silnika 20 6S 1lub2 oporność przy 15-30C to 1300 do 3600 Ohm, piny przy sterowniku 77 i 78.
Jakie masz ciśnienie paliwa? Zaglądałeś jak wygląda wałek zaworów ssących i popychacze od valvetronika?
Kolego czy zostawiłeś swoją pompe wtryskową? Czy tez przyszła z silnikiem , i już uprzedzam kolejne pytanie czy masz z plastikowym kolektorem ssącym czy metalowym.?
Jaka pojemność silnika bo M40 1.6 nie posiada czujnika spalania stukowego a w M40 1.8 jest. Jeżeli robi to na wyższych obrotach to usterek może być np. spada ciśnienie oleju i źle pracują samo-regulatory. Czy samochód dobrze pracuje na ssaniu czy w momencie dodawania gazu tez strzela w ssący .
Znalazłem taką informację:na przewodzie brązowo-czerwonym od czujnika temp. powinno być napięcie przy 20 stop.-3,5V,przy 80 stop.C -1V dla Motronic 1.7.2 a dla Motronic 1.7.3 przy 20 stop.C -3,6V a przy 80 stop.C -0,7V.Czujnik od temperatury znajduje się na środku silnika pod kolektorem ssącym.
Żeby rozebrać odme w twoim przypadku trzeba zdjąć kolektor ssący. Często dolny przewód odmy pod kolktorem jest pekniety i przez to nie ma żadnej reakcji na otwarcie korka oleju. Jestem prawie pewny ze cały blok pod kolektorem ssącym jest zawalony olejem.
Skoro silnik cały czas pracował na otwartym zaworze przewietrzania zbiornika to po zaślepieniu zanim na wolnych złapie nowe adaptacje to trochę zejdzie.Proponuje odpiąć klemy na godzinkę będzie szybciej.Te odgłosy przy kolektorze ssącym to może być luzna klapa zaworu DISA,pierwsza fota na samym dole kolektora.Ale skoro ma moc,nie słychać tam odgłosów...
Powinno być -0,65 -0,70 i nie powinno pulsować. Skoro AFR na wolnych w porządku, to zawory nieszczelne, podparte, wałki mogą być wytarte i za wcześnie otwiera ssące itp. Sprawdził bym szczelność ale w inaczej. Czy nie syczy ze ssących w GMP.
W BMW E36 320i trzeba wymontować najpierw kolektor ssący, osłony podszybia, wycieraczki z mechanizmem, przednią osłonę mieszalnika i silnik dmuchawy jest wyjęty. Medal dla konstruktora. Polecam.
BMW E61 N47 - wymieniona pompa wysokiego ciśnienia, wtryski, kolektor ssący. Samochód jedzie dobrze, przy nagłym wciśnięciu gazu do oporu, wchodzi w tryb awaryjny. Po zgaszeniu, wszystko wraca do normy i ponownie po wciśnięciu gazu do oporu, to samo. Dzieje się to powyżej 3500 obrotów.
A elektrozawór vanos'a to może być przetarty przez łańcuch jeśli ślizg jest pęknięty ? Bo na niskich obrotach silnik ładnie pracuje a po dodaniu gazu strzela najprawdopodobniej w kolektor ssący. Po zmianie elektrozaworów z BMW E46 316Ti Compact N42 patrząc na nie to ten dolny został obtarty a nie było na nim żadnych uszkodzeń
Wymieniamy był też kolektor ssący na OE regenerowany Tu szukałbym przyczyny.Może coś z długością średnicą.
wygląda jak by była rozłączona rura ssąca pomiędzy przepustnicą a przepływomierzem.
Temat zakończony Pomogła wymiana : sondy lambdy , rury ssącej , kolektora ssącego oraz wymiana przepływomierza.
witam czy przypadkiem się nie urwała klapka w kolektorze ssącym bardzo łatwo to sprawdzić bardzo częsty przypadek pozdrawiam
Kolego emir52 w prawo, czyli zdodnie z ruchem wskazówek zegara. Jak stoisz przed silnikiem i widzisz koła rozrządu. Jeśli wydechowy wałek masz ustawiony na znaki, lub korzystasz z blokady do rozrządu. To następnie poluzuj śruby w wałku wydechowym, przekręć oba kółka napędające wałek ssącyw prawo o obliczone +8°- to niewiele. Powinno się udać. Podane...
Silnik widlasty V8, wolnossący, 4998cm3, 400KM. Kompresor pojedynczy czy podwójny? Bo w silnikach typu V chyba może być problem z dostarczeniem doładowania do kolektorów ssących w przypadku tylko 1 kompresora.
Witam forowiczów mam taki problem z BMW E46 m54b22. 1.Stukanie w silniku i nierówna praca silnika. Widziałem już na forum jakimś ze jest takie coś ale nie pisze rozwiązania. Daje link do stukotu https://youtu.be/MMpkWYJ7Tgg?si=iVx01cyV... 2. Syczenie za kolektorem ssącym jutro zobaczę podciśnienia i dam znać.
Skup sie na silniczku krokowym, przepływomierzu i gumie łączącej kolektor ssący z przepływomierzem.
pisałem - szczelność kolektora ssącego z głowicą - sprawdzone?
Gumowo/aluminiowa uszczelka wpadła do zaworu ssącego Zawór ssący stanowi jednoelementową odkuwkę. Nie ma żadnej możliwości, aby coś do niego wpadło! Odkręcić kolektor. Dobrym światłem i haczykiem z cienkiego mocnego drutu zlokalizować ciało obce i starać się je wyjąć w całości! Gdyby przy próbach wyjęcia doszło do rozerwania uszczelki , wyjąć wszystkie...
Są dwa różne, opisane in i ex. In to ssący ex to wydech. Wychylenie sprawdzisz na podgladzie parametrow
Witam mam ten sam problem z bmw 323ci to korektor ssący!!!U mnie padł rozrusznik,konieczny jest demontaż korektora ssącego,przy składaniu powinna być nowa uszczelka korektora ktorej nie miałem ponieważ nie mieszkam w pl a tu problem z czesciami,beta nie chodzi faluja obroty strzela gasnie a wczesniej bylo ok czekam wlasnie na uszczelke :D Dodano po...
Na dzień dzisiejszy wszystko sprawdzone i wykluczone.Błędów brak wciąż nie jest tak jak trzeba.Jedyne do czego się można przyczepić to wałki rozrządu których numerów nie ma w wykazie części bmw ani na realoem ani na bmwfans.Jutro powinienem mieć wałki na podmianę.Po przełożeniu dam znać. Może ktoś potwierdzić po numerach co to za wałki ssący 1738369...
No właśnie sprawdź czy twój M54b22 dostaje równomiernie tlen czyli cały układ ssący do sprawdzenia jak już chcesz sam naprawiac.
Posiadam bmw 525i 24v plastikowy kolektor ssący chce wrzucic gaz nie mam za duzo kasy prosze o rade jaki gaz dziekoje z gory pozdrawiam[/b]
Panowie mam problem w swoim aucie taki że wskaźnik przebiegu nie podświetla. Mianowicie po przekręceniu stacyjki w pozycję 1 powinno podświetlić mi przebieg samochodu a tak nie jest, totalna ciemność. Po włączeniu pozycji podświetlają się zegary i widać że pokazuje przebieg lecz nadal jest nie podświetlony. Nie wyciągałem licznika jeszcze bo późno już...
są 2 opcje jak po wymianie końcówek. 1- jak zakładałeś kolektor ssący były 2 wężyki 1 do zaworu recyrkulacji spalin 2 do czujnika ciśnienia turbo (mały czarny 3 pinow kwadracik z wężykiem) na lewyn nafkolu. 2- przy montażu końcówek uszkodziłeś czujnik ruchu iglicy(wtrysk z kablem)
Mnie to też dziwim ale znajomy miał podobny temat w BMW zapchany katalizator uszkodził vanosy. Bierze olej ? I jeszcze jedna sugestia - czy nie bierze lewego powietrza np uszczelka na kolektorze ssącym, pęknięty kolektro ?
Najprawdopodobniej nie układnie robi ciśnienia Nie będzie robił, jeśli nie zostanie obciążony- zabity filtr pyłkowy jest temu winien. Jeśli naturalnie wierzyc, że jest właściwa ilość czynnika. Do autora: czy rura ssąca jest wyraźnie zimna?
Wygląda na nieszczelność w kolektorze ssącym, ewentualnie uszkodzony przepływomierz. Sprawdź przewody odmy i resztę przewodów od podciśnień.
Ktorej generacji masz gaz ,jakiej mocy masz reduktor i jaki to 2,0 129 cz 150km(chodzi o kolektor ssący plastik czy aluminium)
Czujnik położenia wału założyłeś oryginalny? Z Twojego opisu wynika, że nie. Błąd 2796 często oznacza albo przepustnicę do czyszczenia bądź wymiany. 281E coś się dzieje na zaworze w kolektorze ssącym. Nie jestem pewien, czy te trzy elementy są na jednym zasilaniu z ECU. Jeśli by tak było, to poprzez chiński czujnik masz szopki.
Czy ktos wie jak sterowane jest automatyczne ssanie w BMW 318 rocznik1985
https://filmy.elektroda.pl/77_1707944191... Witam, chciałbym podzielić się problemem.Ustawiam rozrząd w bmw e46 N46B18 niby wszystko jest w blokadach ustawione a samochód delikatnie trzęsie się tak jakby na chwilę wywalało zapłon. Nie ma żadnych błedów w kompie.Nie wiem jak prawidłowo ustawić kąty vanosów ponieważ raz mam kąt 120 ssący i wydech 78...
raczej nie, gdyż w aucie nie widać żadnych dodatkowych zbędnych modułów, przekaźników czy innych przełączników a poprzedni właściciel nie mówił o jakiś "większych" przeróbkach. jedynie co było to niebieskie ledy podświetlające nogi kierowcy i pasażera ale zaraz po zakupie auta zostało to zdemontowane z auta, gdyż zależy mi na oryginalności i nienawidzę...
Uszczelniacz- oring. Kolektor ssący won mapewno. Alternator też jak dobrze pamiętam. Wymiar uszczelniacza podam ci jutro bo mam gdzieś w warsztacie.
odkręciłem kolektor ssący, czysto, jutro ściągam głowice i się przekonam co to jest , jeśli tuleja to wymieniam słupek .
Jak masz blokadki to wałki z tyłu powinny być zablokowane taką podwójną podkową przykręcaną na 2 śruby do głowicy (wydechowy) i pojedynczą (ssący). Wałki powinny stać ścięciami w pionie a nie w poziomie.
To jest bmw wymysł więc tu wszystko jest możliwe. A najpewniej mechanicy nieuki, plus cięcie kosztów. A tak na prawde to pękł wałek czy sruba gdzieś wpadła?
Witam. Ciśnienie paliwa jakie jest ? ma być 3-3,5 Bara na próbę zaciśnij przewód powrotu z listwy paliwowej ,wylot masz pod kolektorem ssącym przy grodzi. Czy podając w kolektor ssący jakiś preparat np. samostart lub Plak silnik wchodzi na obroty?
ajak wygląda sprawa luzu zaworowego jeśli na zimno podparte ssące to powinna walić jak złoto
Witam Mam pytanie odnośnie luzów zaworów w prowadnicach. Jest to głowica BMW 318tds z '95r. silnik M41. Otóż zdemontowałem zawory żeby zobaczyć, jakie są te luzy. No i wszystkie wydechowe mają takie sobie nieduże luzy w prowadnicach, natomiast wszystkie ssące mają dużo większe (kilka krotnie większe) w porównaniu do luzów na wydechowych. No i pytanie:...
Takrze rozebralem silnik i okazalo sie ze wydechowe zawory spotkaly sie z tlokiem po przestawieniu rozrzadu(odbite zawory na tloku)... profilaktycznie zrobilem rewizje panewek bo duzo w misce bylo tych drobinek z prowadnic plastikowych i jak na 160 tys przebiegu to nie ma dramatu i pytanie terqz czy tylko wymienic te panewki bez zadnego chonowania walu...
Za wolne obroty jest odpowiedzialny silnik krokowy więc w pierwszej kolejności demontaż i czyszczenie jest jak dobrze pamiętam pod kolektorem ssącym. Jaki masz filtr powietrza? I czy napewno jest cały dolot jak i wydech szczelny?
zaworu odmy nie uszczelnisz, to jest taka bańka z kilkoma przewodami, a w środku jest zawór z membraną ( jeżeli mówimy o tyn samym typie) takie coś plastikowe pod kolektorem ssącym. jeżeli nie to sprawdż błędy na benzynie, być może vanos się zacią.
Witam--- trzeba sprawdzić te wężyki podciśnieniowe przy kolektorze ssącym oraz taki grubszy co idzie do serwa czy nie są pęknięte przetarte a może spadły
Przepraszam że wtrącę się jako laik, ale nie przemawia do mnie stwierdzenie, że niema ukadu dodatkowego powietrza dla zimnego silnika.Niewiem jak to jest w tym przypadku rozwiązane ale skoro silnik dostaje dodatkowe paliwo to musi i dostać dodatkowe powietrze czy to na zasadzie by-pas przepustnicy, czy też ukadu wymuszonego uchylenia przepustnicy dla...
Tam gdzieś pod kolektorem ssącym, ale wywalało by ci błąd wypadania poszczególnych cylindrach i nie palił by więcej tylko mniej bo odcina kolejno wtryski na pół gwizka.
Jeśli montujesz korbowody i zamki są po jednej stornie korbowodu zarówno w korbie jak i w stopce to montuj wszystkie korbowody w tą samą stronę. Po której stronie mają być zamki w tym silniku tego nie wiem ale czy nie idzie tego wywnioskować np z ustawienia tłoka? Tłoki nie mają strzałki? Albo nie różnią się wycięcia na tłoku dla zaworów ssących i wydechowych?...
Puma. Silnik (chyba) yamahy ze zmiennymi fazami na ssących, nieźle się zbiera, płyta podłogowa fiesty czyli części tanie i ogólnodostępne.
Tak. Nie tylko koło przepływki, koło przepustnicy i w ogóle w okolicach kolektora ssącego.
Występują trzy rodzaje zaworów sterujących przestawiacza wałka rozrządu z gwintem M12, M21 lub M22. Moment dokręcania zależy od rodzaju zamontowanego zaworu sterującego przestawiacza wałka rozrządu. Dokręcić zawór sterujący przestawiacza wałka rozrządu zaworów ssących w następującej kolejności rys.1.7: Gwint M12: Etap 1: 30 Nm. Etap 2: 50 Nm. Etap 3:...
Podstawa to sprawdzić nieszczelności w układzie ssącym, często problemem są cienkie wężyki przy ścianie grodziowej. Następnie układ odmy - na czas diagnozy można ją odpiąć od grzebienia przy kolektorze, zaślepić otwory w kolektorze, a odmę puścić w atmosferę. Jeśli się poprawi - do wymiany separator odmy i rurki. Tylko niech Ci nie przyjdzie do głowy,...
Cześć potrzebuje rady poszukuje lokalizacji czujnika położenia wału w bmw x3 e83 3.0d rok 2004. Myślałem że jest pod kolektorem ssącym jak w 2.0d ale go tam nie widać. Ktoś podpowie gdzie go szukać ?? podejrzewam że gdzieś w okolicy skrzyni -kola zamachowego ale go tam nie widze. Proszę o pomoc, sprawa dość pilna. Objawy takie że auto ciężej pali i...
czy to ten czujnik w kolektorze ssącym tak pośrodku. Jeśli to ten to go czyściłem ale może wiecie jakie powinien mieć wartości, chyba że czyszczenie nic nie pomaga.
3.0 r6 bmw zenit i hercules. Śmiga po druciarzu od 1.5 roku. Pamiętaj 10% jazdy na Pb a 90% na lpg i ważniejsze jest lpg. Zmieni się odrobinę emisja dusić nie będzie.
Jeżeli chodzi ci o klapki anty wystrzałowe na kolektorze ssącym to mają dolegać szczelnie a co do reduktora OMVL to nie znam jego budowy.pozdrawiam
Bez gazu 2.0 benzyna. W kolektorze ssącym było ponad litr wody, jak go odpaliłem jeszcze trochę wyleciało i od tamtej pory nic nawet kropelki.
Turbina czym bliżej końca tym bardziej hałasuje najczęściej jest to szum i popiskiwanie przy schodzeniu z obrotów ( puszczenie gazu) czasem potrafi tak pracować jeszcze długo . Świst nie koniecznie musi dochodzić z samej turbiny może też być nieszczelność w kolektorze ssącym która jest słyszalna dopiero na wolnych obrotach warto się przyjrzeć połączeniom...
Czujniki zostaw w spokoju, oba nie mogły klęknąć, tak jak kolega wyżej napisał rozrząd do sprawdzenia, jeśli będzie git to masz vanosa uszkodzonego. Trzeba zrzucić pokrywę i pokręcić, wariator ssący i wydechowy muszą zacząć obracać się w tej samej chwili, nasadka 22 na śrubę dużego koła pasowego i kręcisz.
Reduktor zamontowany :) trochę ciężko było ale upchany :) Kolektor Ssący już też :) ale mam pytanie z praktyki gdzie najlepiej zamocować wtryskiwacze od góry i pod co jest przymocować ?
Bmw e46 2,0 d 150 km problem polega na tym że pojawił sie olej w wydechu i w interkolerze. Została zregenerowana turbina i żadnego efektu to nie przyniosło dalej olej dostaje sie do układu dolotowego, po zdjęciu odmy w przewodzie jest olej tak jak w interkolerze i w wydechu. Cały układ ssący przed wymiana turbiny wymyty. samochód ma przebieg 205 tys...
przewód ssący układ ssący wentylator ssący
photosmart aparat programowanie lenze odczyt błędu pralki electrolux
Czas mnożenia liczb całkowitych przez komputer Czujnik zużycia klocków w Volvo FH12 - jak działa?