To nie chce ci się ręcznie dopisać transpondera brakującego i przeszukać go? Wolisz ryzykować wgrywaniem?
BSi na HC912 to używany pilot nie zadziała spowrotem po czyszczeniu bsi ,tylko fabrycznie nowy wsad,tak samo jak włożenie i dopisanie nowego transpondera bo jest ściśle powiązany z pilotem.
Pewno nie ma tego transpondera w pamięci i trzeba go dopisać ręcznie. Przeszukanie transpondera- dodaj nowy - wpisujesz parametry nowego i przeszukanie.
Wydaje mi się ze że żaden z nich tego nie robi ale mogę się mylić. Vas napewno da rade.
Kluczy z immo 1 nie dopiszesz do immo 2 . To samo sterownika z immo2 nie dopiszesz do immo 1 . Musisz wymienić puszkę i komputer na immo 2 kod w zasadzie nie ma znaczenia bo starych transponderów z immo1 raczej nie dopiszesz do puszki z immo 2 . Najszybciej będzie wymienić puszkę i sterownik na immo 2 wziąć dwa nowe transpondery i dopisać je do kompletu...
Przypuszczam, że musisz dopisać dodatkowe transpondery i je przeskanować. Nie mam przy sobie tunera ani wykazu programów wiec nie mogę podpowiedzieć. W każdym razie transponder 11158 MHz i 12360 MHz musi być. Mówimy oczywiście o Hotbird. TVP1 i TVP2 w zestawie polsatu na transponderze 12322/27500/
Jeśli w twoim ECU jest przykładowo pamięć EEPROM 25020 to możesz ją odczytać programatorem, który nie jest drogi. Można podobno dopisać dane transpondera 4C do pamięci EEPROM ale nie robiłem tego osobiście. Spotkałem taki temat na innym forum. Poszukaj w Google "add 4c key data to yaris 2002 ecu eeprom 25020".
No i coś chyba napsociłem, Forscan zadziałał ale wykasowałem klucze i o ile zdalny dostęp pokazuje, że dopisał 2 piloty pomimo, że nie działają to nie odpalę auta bo klucze do zapłonu mi wykasował a dopisać nie chce. Dostęp zdalny niby przyznany ale nie chce dopisać kluczy do zapłonu. Masz na to jakąś radę? Mam dwie karty i w nich dwa kluczyki z transponderami...
Pozostaje usunięcie programowe z eepromu, albo kod dostępu, nowe transpondery i dopisać klucze.
Przecież tak nie dopiszesz ,jak dopisujesz po nowym pinie to nowe transpondery włóż bo to immo3.Wtedy klucze dopiszesz ale auta nie odpalisz bo sterownik silnika nie bedzie od kompletu.No i w liczniku bedzie inny vin niz w aucie.
Ten kod jest potrzebny tylko i wyłącznie do tego by dopisać transpondery do immo co Ci jest d niczego nie potrzebne. Co z tym nr sterownika poduszek?
Ten samochód należy tak zabezpieczyć aby usunięcie immo lub dopisanie nowego transpondera nie pozwoliło na uruchomienie silnika. Nie napiszę co odciąć, ale mogę powiedzieć, że dla "fachowca" któremu zależy na Twoim samochodzie nie wystarczy odcięcie zasilania pompy paliwa, zasilania ECU, plusa po stacyjce (15) na ECU, czujnika hamulca przy automacie,...
Tylko trzeba się domyśleć czy czy autorowi chodzi dopisanie transpondera czy pilota, bo ja myślę że o transponder: Mam jeden kluczyk tylko nie mam zapasowego i czy da rade zaprogramować go
Golf IV z zabezpieczeniem pompy paliwa, by dorobić klucz z centralnym zamkiem wystarczy zrobić kopię transpondera + dopisać centralny vcds-em czy jeszcze gdzieś trzeba go dopisać ?
Transponder Sokymat Crypto 8E. Nie zrobisz tego commanderem, potrzebujesz odpowiedniego transpondera, potrzeba przygotować go pod daną markę pod Twoje auto i dopiero można dopisać do pojazdu.
Do dopisania transpondera mam sprzęcik Advanced Code (programuje czysty transponder na podstawie pamięci immo) Dlatego musiałem sczytać pamięć. PIN zdążyłem odczytać przed wyczyszczeniem pamięci
To wejdź w ustawienia i sobie dopisz brakujące transpondery.
Co to ma do tego czy to diesel czy benzyna? To samo z oznaczeniem silnika. Bez PINu nie dopiszesz transpondera.
Transponder immobilizera i pilot centralnego zamka to dwa niezależne systemy znajdujące się w obudowie kluczyka samochodowego. Dopisanie transpondera nie pozwoli na otwieranie samochodu pilotem lecz tylko na uruchomienie silnika kluczykiem.
Czy dopiszesz używane transpondery to nie wiem ,ale jak Jurek mówi ze nie to nie.
nie musisz zmieniać softu! Wystarczy przeskanować satelitę, Bądż ręcznie dopisać transpondery, które ostatnio się zmieniły.
Witam Chcę dopisać sobie drugi kluczyk do Partnera rocznik 2004,r silnik 1,9D... czy do tego modelu niezbędne jest posiadanie PREKODOWANEGO dla Peugeota transpondera ? Tu akurat jest zastosowany transponder ID46 - PCF7936. A może możliwe jest dopisanie czystego transpondera ? Poczytałem trochę i spotkałem info na forum że "dla Peugeota 206 transponder...
Dopisałem nowe transpondery i działa
To przyjmij do wiadomości że to on jest odpowiedzialny za diodę immo i to że silnik gaśnie. I co teraz zrobisz? Masz czym go wyczyścić, dopisać transpondery i całość sparować ze sterownikiem silnika?
dopisz nowe transpondery ,jak nie da rady to nic z tego,chyba że jest możliwość w adaptacjach jakiś zmian.
Kwestia transpondera i jego dopisania to jakieś 150 plus suruwka i rzeźba. Do tej operacji potrzebny PIN jak nie masz to dodatkowa 100. Transponder jest jednorazowy w kluczyku. Nie wiem czy da rade go skopiować wpunkcie chyba nie, to chyba zmiennokodowy.
Transponder musi być wcześniej zakodowany pod opla. Inaczej Nie dopiszesz.
Przy cenie 600 zeta to faktycznie lepiej zlecić. A dlaczego bez tego s-key nie jestem wstanie dopisać transpondera VCDS'em znając PIN? Tyle jest opisów na necie że można a ja nie mogę u siebie w Seacie
Jeśli wykasowano klucze i próbowano dodać tylko jeden to będzie 0, procedura dopisania transponderów wymaga minimum 2 by ukończyła się pomyślnie.
masz 2 wyjscia albo zabrać całe auto do elektryka odczytać pin code przez obd i dopisać transponder albo wyjąć sterownik dać komuś kto odczyta pamięć programatorem ,doda nowy transponder do pliku i zapisze go z powrotem do modułu,sam musisz sprawdzić co się bardziej opłaca
możliwość sklonowania, wykonania drugiego immobilizera BLE42 Sklonowania - NIE Dopisania drugiego transpondera do centralki BLE42 - TAK https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewto... tylko jeden immobilizer Wiem, że Toyota daje tylko jeden transponder. Dziwi mnie tylko to, że kupując BLE42 w kartoniku, otrzymujesz dwa transpondery....
Nie ma możliwości wpisania recznie wartości 11508. Każdy dekoder posiada opcję dopisania transpondera. Oprócz dekoderów flagowych!
Nie wyleci, w twoim aucie zostanie. Tylko dopisz wszystkie.
Spróbuj zrobić reset ecu i reset immo a później programowanie ecu i immo następnie dopisz transpondery (jest możliwość ze ci nie przyjmie tych starych i będziesz musiał nowe czyste zaprogramować). Jak sobie nie poradzisz to daj znać na PW to ci pomogę .Z jakiego miasta jesteś ?
Pilot - sterowanie centralnym to jedno transponder- immo to drugie Jest możliwość dopisania pilota jednak co to da ? skoro transpondera sam nie dopiszesz więc na co Ci sam pilot ?
Touran 2007r.TDI Czy może mi ktoś podesłać procedurę dopisania nowego kluczyka (transpondera) do immobilizera?. Oczywiście posiadam PIN.
Ja bym jeszcze jednoznacznie krzyżyka na sterowniku nie postawił. Spróbuj podstawić sprawdzony dobry czujnik. Ten czujnik to hallotron. Jeżeli będziesz zmieniał jednak sterownik to masz następujące opcje do wyboru: - wymian kompletu, sterownik, immo, transpondery (lub dopisanie tych transponderó co masz, ale będziesz potrzebował PINa z tego immo - dawcy)...
Jest jeszcze trzecia-nowy komplecik. Z nową Żoną! A na poważnie, najtańsze będzie dopisanie nowego transpondera.
Na zdrowy rozum - jeśli masz transpondery dopisane do nowego licznika to nie dopasujesz do ECU (musiał byś mieć transponder dopasowany ze starego licznika), można by spróbować zrobić odwrotnie - dopasować ECU do licznika. Zas licznik odczytuje mi teraz pin bledny 19424 i nie ma wsadzie Vin a zalogowac do licznika moge sie tylko na pin prawidlowy 08693....
Dziękuje za pomoc, transpondery dopisane, fura śmiga :-)
Nie jestem pewien czy trzeba wpisywać 0 , czy po prostu: test i zapisz. Procedura vag-tacho jest nadzwyczaj prosta i chyba nie można się pomylić, więc jeśli nadal nie da się dopisać kluczy to może wina jest w wadliwym transponderze?
Łatwiej dopisać nowe/używane transpondery.
No to już coś :-) - Nie dokładne ustawienie anteny (teraz to wymaga naprawdę precyzji - dokręcając jażma antena też się przestawia) - kąta skręcenia konwertera (ok 6° od pionu) - jeśli przywróciłeś ustawienia fabryczne, to dopisać ręcznie nowe transpondery i przeskanować
Są różne rodzaje BSI więc o tym napisałem by zaraz nie pisać innym o tych na Motce. W ECU nie ma przebiegu. Co do klucza to są różne rodzaje. Z tego co widzę to nie masz scyzoryka. W scyzoryku jest transponder wlutowany na płytce pilota. Gdy dasz nowy transponder u siebie to dopiszesz go do immo. Pilot jeżeli da się dopisać to dopisałbyś go już teraz...
Dokładnie, tylko wywalenie immo w sterowniku silnika, albo odczyt pinu z immo i dopisanie nowego transpondera. Jak immo się nie dogada ze sterownikiem to nie włączy wtrysków / pompy.
Witam ponownie. Sprawa juz rozwiązana. Serwis nie dorabia samych transponderów i nie koduje ich do auta. Trzeba najpierw u nich zamowić klucz - moze być najtańszy (wtedy można przełożyć transponder do innego klucza). Ja z moim Audi temat rozwiązałem u elektronika. Gość podszedł z kompem 3 minuty i PIN wyciągnięty z licznika. Inni nie potrafili. Neestety...
Nie można nic skopiować ,trzeba dopisać transponder. zwykły klucz na gotowo jak wyżej 200zł.Czyli docięcie grotu i zaprogramowanie immo. Pilot najtańsze rozwiązanie to centralka uniwersalna. Dociąć groty i zaprogramować transpondery i są dwa klucze scyzoryki. Przy takim układzie gdzie będziesz miał swoje klucze zrobienie dwóch transponderów z docięciem...
I co z tego że obsługuję ? A choćby password do transpondera znasz? Wiesz jak dopisać id transpondera do wsadu immo ? Najprościej z pinem... Ciesz się, po 2007 roku transpondery są szyfrowane 128bit AES, pod numer nadwozia. Tylko serwis ma dostęp do kluczy szyfrujących transpondery,a wszystko z tym związane robi główny serwis z Niemiec via Internet.
Polskie programy tak jak pisałem,1,2,Polonia ,kultura,info Polsaty itd.. Nic z TVN ! niestety nic to nie dało informacja została taka sama, 1,2,oraz polonia jest na kanale 943 ,Dekoder sortuje kanały alfabetycznie. Dalej nic się nie dzieje brak TVN. Jakie Polsaty? 1 i 2 są w pakiecie TNK. Listę możesz ułożyć sam a nie dekoder ją układa. Jak brak to...
Tak mam Opcoma. Nim właśnie przypisałem nowy transponder. A jeśli chodzi o błędy to tak jak już pisałem uhc nie zgłasza żadnych błędów tylko sterownik całą masę. Dioda na zegarach świeci ciągłym światłem co oznacza ze niema komunikacji immo uch z ecu. Dodano po 1 A jeśli chodzi o eeprom to jak by był wsad skopany to nie dopisał bym transpondera. Czy...
Daj nowy transponder. Ten wedle bloku 23 jest zablokowany i nie można go tutaj już dopisać. Sadzać po PINach to tutaj powinien być ID48 TP23 czyli prekodowany pod markę. Twój opis procedury jest bardzo chaotyczny. Tak jakbyś nie kończył procedury dodania kluczy i od razu przechodzisz do dopisania licznika do auta. To osobne procedury i wykonujemy je...
Czy Strong 6860 to "złom" to się okaże bo to nowe .Kilka sztuk zaliczyłem, na gorąco powiem że : 1.Obraz i dżwięk dobrej jakości 2.Możliwość oglądania kanałów FTA bez karty 3.Posiada DiSEqC 1.0,1.1,(1.2 do sterowania obrotnicą) 4.Teletekst z polskimi znakami 5.Możliwość grzebania w menu ,ręcznie można dopisać transpondery,utworzyć cztery listy ulubionych...
Mam taki, raczej do odbioru FTA, bo nie posiada żadnego czytnika kart. Można aktualizować soft, zobacz http://www.elbenk.nl/english/pixx.html Co do brakujących programów należy ręcznie dopisać brakujące transpondery i zadać przeszukiwanie.
" transponder jest normalny węglowy " podaj typ tego transpondera.
Prawdopodobnie chodzi o to że polskie programy przeszły na nowego satelitę (Hot Bird 7A) i w związku a tym na nowe transpondery i nowe częstotliwości.W tym tunerze są wpisane częstotliwości tranponderów Hot Birda 1 a one są już nieaktualne (z wyjątkiem analogowego TVN). Proponuję dopisać nowe transpondery i je przeszukać i wszystko się znajdzie: http://www.lyngsat.com/...
czy mogę użyć transponder z innego używanego kluczyka aby dograć do swojego auta ? Możesz dopisać inny.
Jeszcze napisz jakie masz ori transpondery, a jakie kupiłeś nowe. Możliwa przyczyna, że TP są inne albo nie prekodowane do dopasowania testerem diagnostycznym. Jakby coś, mogę dopisać nowe TP z pliku i maszyna ci zapali.
Nie wiem po co mieszasz tymi softami jak ten pierwszy był dobry? Jak jakiegoś programu nie było to trzeba było sprawdzić na jakim transponderze nadaje, jak tuner go nie ma to dopisać , przeszukać go i ułożyć kolejność na liście. Soft z wyższym bootem można wgrywać, odwrotnie nie.
Listę możesz pobrać " z nieba"- przeszukanie. Brakujące transpondery dopisać. " header error" to znaczy zły nagłówek.
Musisz mieć wylogowany sterownik bo inaczej immo tego sterownika będzie blokowało a wylogowany sam się dopisze do immobilisera i transpondera który posiadasz (oczywiście jeżeli to wina sterownika ale skoro mechanik tak twierdzi to pewnie tak jest zresztą te sterowniki są dość awaryjne)
Klon niedziałającego ? w jakim celu?Przecież też nie będzie działał. Trzeba dopisać nowy.
Skoro jest immo to oczywiście trzeba będzie dopisać nowe transpondery (a stare usunąć). Jeśli alarm dało się uzbroić/rozbroić samym kluczem (nie tylko z pilota) to będzie działał, podobnie jak centralny. Pilot podobnie jak immo musi zostać dopisany. Nie mam pojęcia jak ta procedura wygląda w Mini i czy potrzeba to tego karty kodowej jak w innych markach...
kup transponder,dopisz go do immo i to wszystko....
Prekodowany.
Jeżeli po ustawieniach fabrycznych jest to samo , to masz do wymiany 2 elektrolity po 100 mikro ( koło siebie niedaleko głowicy ). Czy aby na pewno? Znam problem schnących elektrolitów, ale tuner ogólnie działa bardzo dobrze, nie wiesza się i działa bardzo regularnie - z na hotbirdzie odbiera wszystko (dużo). Wydaje mi się mało prawdopodobne, że elektrolity...
Przyznam, że kompletnie nie mam pojęcia w tym temacie Zapytaj w punkcie dorabiania kluczy.[ quote="Andrzej Ch.,post=21237768"]Oba klucze mają transponder ID CHIP[/quote] Sprawa polega na zakupie klucza surowego z obudową z przyciskami do otwierania i zamykania, nacięciu grota, przełożeniu transpondera i "dopisaniu" go do centralki . Decyzję jak to...
Tak ID48 ale nie tak łatwo będzie bo trzeba przyszykować transponder by go dopisać. Trzeba odczytać SB z licznika i na jego podstawie przyszykować transponder, dopiero później dopisanie go do licznika. Wejdź na stronkę harkan.pl, zadzwoń do nich, powiedź co chcesz zrobić i w jakim aucie to Ci powiedzą jaki transponder i czy dasz radę.
Dopiszesz bez problemu
Musisz sprawdzić czy masz wprowadzone wszystkie transpondery, ewentualnie dopisać brakujące i zrobić ponowny skan.Sprawdż też w menu tunera ustawienia Diseqc.
Dziękuję Andiv za zwięzłą odpowiedź. Punkty już poleciały. Transpondery zostały dopisane do immobilizera. Wszystko działa jak powinno. Zamykam temat.
Ale transpondera używanego też nie dopisze
Witam, powiedzcie mi proszę dlaczego nie mogę znaleźć na Hot Birdzie pakietu TVN na Fergusonie AF- 7318UCI, przeszukiwałem wszystkie satelity po kilka razy i nic, aa mam C+. Mam też drugi tuner Stronga i tu TVN- y są, czyli antenę ustawiłem dobrze. Podejrzewam że soft należy zaktualizować, ale może się mylę. Proszę o pomoc, pozdrawiam Jak przeszukiwałeś...
Jak na gaz to możesz spróbować odpalić z gazu. W lanosach immo odcina pompę paliwa i wtryski. Iskra zostaje ;) Możesz wywalić immo ze sterownika, ale to musisz dać komuś do zrobienia. Mozesz też tak jak przedmówca napisał kupić klucze (mogą być używane - a w zasadzie same pastylki immo z nich wystarczą) i dopisać nowe transpondery do sterownika. Trzeba...
Można albo dopisać nowy transponder albo zrobić immo off .
Vag tacho ogarnie na 100% pin i dopisze transponder
Model 200 nie ma 20 lat i dla przypomnienia to firma ma ponad. Gdybyś czytał ze zrozumieniem to nie pisałbyś...... Napisałem "programowo" czyli, jak pisze Kocurek, zapomniany przez Boga i ludzi. Tyle i tylko tyle a problemem stało się twoje dukanie na komputerze zamiast ręcznie dopisać brakujące transpondery i przeszukać. Wykaz dał Kocurek i na tym...
immo3 = nowe transpondery
Nie spasujesz sb. tych liczników inne procesory. Znasz piny dopasuj cały licznik nowe transpondery i dopisać klucze.
Witam wszystkich! Z tego co się orientowałem najtańszym sposobem będzie wymiana stacyjki, sterownika komputera i immobilizera. Najtaniej będzie dopisać nowe klucze (transpondery) do auta co potrafi niemal każdy kluczykarz który trudni się dorabianiem kluczy z transponderami immobiliserów.
Nie męcz się zawieź do fachowca od elektroniki samochodowej , zegar wymaga naprawy lub wymiany w zależności od usterki poza tym w części tych zegarów może znajdować się immo co oznacza że samodzielnie go nie wymienisz bo auto nie będzie paliło . Niestety te modele tak miały spadały wskazówki do zera , potem wylatywało immo i klucze z zawartości i auto...
Vectra C to transponder ID46 razem z pilotem. Zwykły transponder można dopisać Tango do pliku, po obd tylko z pilotem.
Do zaprogramowania transpondera potrzebny jest kod dostępowy i urządzenie diagnostyczne, bez nich nie uruchomisz procedury dopisania klucza w UCH. Kod można uzyskać z ASO lub z pliku wyciągniętego z 93c66 w UCH. Sam, bez wiedzy i sprzętu nic nie zdziałasz, zleć robotę w punkcie dorabiania kluczy i masz zrobione.
Dopisać pilotem! Instrukcji nie czytasz?!
Czyli aktualna a na którym transponderze jest teraz TVN? chyba 11,393 i jego tam brakuje. Dopisałem ręcznie ale jeszcze nie wiem czy dobrze
Na pewno w tunerze jest opcja przeszukanie transpondera . Dopisz nowy i przeszukaj go i będziesz miał nowe częstotliwości.To czy Hotbird 1 cz 7 to tylko zmiana satelity a nie miejsca nadawania i ewentualnie inne częstotliwości programów nadawanych. Tu wykaz : http://www.lyngsat.com/hotbird.html W wyszukiwaniu ustaw FTA bo inaczej załaduje ci kilka tysięcy...
Aby samemu uaktualnić listę to co robimy: Czy automatycznie ściągam programy a później sortuje listę, czy też brakujące muszę dodać ręcznie, wpisując ich parametry. Robert Przeszukanie pojedynczego transpondera a jak tuner go nie ma to dopisanie go i wtedy przeszukanie tego transpondera.
Najprościej to z EDC odczytać. Najtaniej to z otwieraniem EDC. Wtedy do odczytu 24C04 przez programator pamięci lub BDM100. Czasem pamięć jest po drugiej stronie płyty i robi się problem bo nie wiadomo czy edc nie uszkodzi się przy odklejaniu pyry od obudowy. Wtedy lepszym rozwiązaniem jest BDM100. Może być też KTag ale to już większą kwota i też otwieranie...
Musisz mieć transpondery Id48 i dopiszesz to bez problemu. Mogą być one nawet używki od immo2 - czyli Passat przed liftem lub stary Golf 4.
Witam,trzeba ręcznie dopisać transponder i przeskanować dopisany TP.Pozdrawiam
Tego klucza nie można już dopisać , trzeba nowy transponder którego samym VCDS też nie dopiszesz. Sprawdź inny kluczyk jak takowy posiadasz . Ale wydaje mi się że najtańszą opcją będzie immo off.
Taki sterownik na wynos to tylko na Immo off, albo w zestawie startowym. Wtedy jednak musiał byś przełożyć transpondery w kluczykach i być może i tak trzeba by coś dopisać. Sterownik parę stów bo to EDC16, parę stów immo, parę stów DPF off i EGR-em wyrównać do okrągłego rachunku. O Vacie nie wspomnę. Najlepsza bo najtańsza opcja obarczona małym ryzykiem,...
Chyba prościej dopisać transponder i przeskanować go?
1) jak w temacie jaka jest procedura dopisania nowego transpondera do używanego ecu ? 2) przy okazji jaki polecacie soft do motocykli BMW ? pozdr.
Płytka to kawałek laminatu ze ścieżkami więc możesz ją przekładać dowoli. Chodzi o scalaki na płytce. Jeżeli sprawne i przerzucisz je do na nową płytkę to pilot będzie działał. Jeżeli są uszkodzone to musisz kupić nowego pilota. Tam są piloty z transponderem przy grocie i z transponderem na płytce. Włożenie nowego transpondera i dopisanie go do immo...
Czy on pyta o piracenie czy o legalny odbiór TV Polonia ? Polonia jest na 11513.00 MHz Horizontal 27500 3/4. Trzeba ten transponder dopisać (i przeszukać) i będzie i polonia i polsaty. No i instrukcje obsługi wypadałoby poczytać.
Na ECHOSTARZE działa tylko trzeba recznie dopisać transponder
Raczej odczytac zawartosc immoboxa i dopisac transponder.
Usunięciu pamięci z płytki aby odczytać o dopisać transponder wedle tej pamięci.Czyli jak pisałem dopisać klucz.
Kolego metod jest sporo z czym każda wymaga ingerencji w sterownik (komputer na stole) odczytanie pamięci odczytanie numeru klucza dodanie klucza odczytanie nowego transpondera dopisanie go. Nie zdaje mi się żeby metoda domowa to wykonać. Jest metoda mniej inwazyjna czyli sklonowanie twojego kluczyka koszt dużo mniejszy ale trzeba mieć odpowiedni sprzęt...
Specjalnie sprawdziłem , i bez powrotu do ustawień fabrycznych dopisałem ten transponder i znalazł. A przedtem nie znajdował? już dwukrotnie pisałem, przeszukanie konkretnego transpondera czyli 11508 Mhz V skutkuje, że nic nie znajduje na tej czestotliwosci. Można było go wykasowac i dopisać.
excel dopisanie dopisanie pilota dodanie transpondera
przetwornik cyfrowo analogowy bremen samsung pralka bosch bęben rozbieralny
Dell Latitude E5530 - Czy posiada Bluetooth? Pralka Beko - komunikat "dodaj odzież" i brak prania