Nie wiem po co Ci pomiar napięcia indukowanego po odjęciu zasilania. Do hamowania przy użyciu mostkowego przekształtnika DC/DC (tzw. mostka H) potrzebny Ci jest pomiar prądu płynącego przez silnik. Przy hamowaniu zadajesz prąd o przeciwnym zwrocie i żądanej wartości, a układ sterowania ma tak wysterować...
Jeśli na uzwojenia poda się napięcie stałe (hamowanie DC), to w obracającym się wirniku indukowane jest napięcie, które w zwartej klatce idzie na straty. Jeśli na uzwojenia podane jest napięcie trójfazowe o częstotliwości podsynchronicznej, to silnik staje się prądnicą, energia jest zwracana do obwodu...
Witam Kolegów, Ktoś może podpowiedzieć gdzie kupić podwójny moduł tyrystorowy produkcji Semikron, model Semitop3 SK80TAA16 ? Tu jest dokumentacja: Nie mogę nigdzie znaleźć tego modelu, napisałem do producenta i milczy. To jest produkowane na specjalne zamówienie dla Siemens'a?
Witam. Jeżeli na silnik poda się zasilanie w przeciwnym kierunku, to nazywa się to hamowanie przeciwprądem. Jest bardzo skuteczne. Silnik szeregowy w zasadzie nie różni się od prądnicy szeregowej i jeśli ma obroty, a zabierzesz mu zasilanie to jest gotowy aby oddać prąd (jeśli będzie miał zamknięty...
Jeżeli mechanizm napędzanej maszyny na to pozwoli, to zastosuj hamowanie przeciwprądem. W literaturze o napędach znajdziesz zasady i schematy jak to ma pracować. Pozdrawiam wzystkich jjanek
Przekaźnik z dwoma parami styków NO i NZ Pytanie czy zwarcie uzwojeń silnika wystarczy czy potrzebne hamowanie przeciwprądem?
Patrząc na twój rysunek C i uwzględniając indukcyjność silnika, widzę że podczas hamowania, zarówno przy załączonym jak i wyłączonym PMOSFET'cie indukcyjności pracują szeregowo, od stosunku indukcyjności będzie zależało która przeniesie więcej mocy i jak się rozłożą straty. Dlatego uważam że warto zmierzyć...
Nic się nie stanie, jak dasz hamowanie DC. Raczej nie ma możliwości żeby się coś odkręcało przy okazji. Jaki masz czas hamowania teraz? Taki też zrób. Hamowanie przeciwprądem musi wiedzieć kiedy ukłąd ma prędkość 0 wtedy wyłącza żeby nie przeciągnąć obroty w drugą stronę. Tak ci tylko przytoczę...
Dalej wychodzi że to wiertarka na 230 V: Wyłącznik w takich wiertarkach nigdy nie posiada funkcji hamowania dynamicznego. W tym modelu jest jeszcze przełącznik prawo-lewo zamieniający kolejność połączeń uzwojeń stojana względem szczotek (piny 1–4). Silnik komutatorowy będzie pracował z prądem...
Na razie chcę to sprawdzić jak się w praktyce zachowuje. Testowo sprawdzę jeden silnik i zobaczę, czy to uderzenie jest faktycznie takie młotkowe i destrukcyjne - gorsze od standardowego hamulca elektromagnetycznego chyba nie?? W sieci znalazłem laboratorium z "Hamowanie prądem stałym jest mniej skuteczne...
Owszem jest taki rodzaj hamowania, ale nie nadaje się do hamowania (zatrzymania) podnoszonych przedmiotów. Może jedynie trochę spowolnić opadanie. Przy hamowaniu prądnicowym (nie przeciwprądem) efekt hamowania będzie występował tylko wtedy jak jest ruch (prądnica-silnik się kręci) i zależy od prędkości...
W silnikach DC hamowanie jest przez zwarcie pełne a nie przez żaden rezystor, a w przy silnikach AC hamowanie jest przeciw prądem A kto zabrania hamowania rezystrem np. 1Ω, bądź przeciwprądem silnika DC ? UFO ?
Witam zainteresowanych! Jestem uczniem technikum i poszukuje informacji do pracy dyplomowej na temat chłodzenia i hamowania silników elektrycznych. Chodzi mi zarówno o proste chłodzenie wentylatorem ale w szczególności o jakieś nowe rozwiązania. Co do hamowania to zależy mi na innych sposobach niż przeciwprądy....
Hamowanie przeciwprądem to nie odwrotnie podłączone napięcie, tylko napięcie niższe od tego, które wytwarza silnik - jak masz silnik np. na 12V, i on kręcąc się wytwarza 10V, to do hamowania dajesz mu 8V - wtedy płynie taki sam prąd, jak przy normalnej pracy, ale w przeciwną stronę, i hamuje silnik. Na...
szukam schematu wyłącznika typu hs-s-10 do silnika 3~1,1 kw z układem hamowania silnika (przeciwprądem). Wyłącznik był produkowany przez Unitra cemi, zumpe Szczytno, w 1989 roku i montowany w pilarkach REMY dmxa-32.
- Hamowanie Prądem stalym , tj. podlączenie do uzwojeń napięcia stalego. - Hamowa przeciwprądem ,tj zmiana kierunku wirowania pola magnetycznego na przeciwny do kierunku wirowania wirnika. Obawiam się że "normalnych" użytkowników wedlug Twojej klasyfikacji może nie być zbyt wielu. Zresztą nie...
Witam. Jeśli chcesz stosować klucze tranzystorowe, to lepszym rozwiązaniem jest zastosowanie MOSFET'a. Główną zaletą jest zminimalizowanie strat. Moje wątpliwości budzi założenie o hamowaniu przeciwprądem. Jeśli silnik nie jest przystosowany do takiej pracy, to może ono doprowadzić do szybkiego...
Możesz spróbować hamować przeciwprądem przy obniżonym napięciu i przy zmniejszeniu prędkości zwiększać napięcie . Takie rozwiązanie pozwala zatrzymać płynnie obrót żurawia wieżowego (kilka - kilkanaście ton balastu przeciwwagi rozpędzonych na promieniu 10-15m , wysięgnik ze względu na długość też ma...
Faktycznie, zbyt szybko i nie uważnie przeczytałem post. Przepraszam za wprowadzenie zamieszania. A wracając do pytania, wydaje mi się, że napięcie wirnika podczas hamowania będzie rosło. Napięcie wirnika maleje wraz z poślizgiem, skoro poślizg rośnie (w przypadku hamowania jest większy od 1), to napięcie...
Panowie to juz wemy jak nie hamowac a jakie sugestie jesli chodzi o natychmiastowe zatrzymanie takiego silnika?? Jakies sugestie? Zgaduje ze proste odciecie zasilania nie jest opcja??? Hamowanie przeciwprądem, wbrew opiniom powyżej, jest dopuszczalne i stosowane. Problem z masowym paleniem zabezpieczeń...
Prąd przemienny: AC-1 obciążenia nieindukcyjne lub o małej indukcyjności, piece oporowe AC-2 silniki pierścieniowe: rozruch, wyłączenie AC-3 silniki klatkowe: rozruch, wyłączenie podczas biegu *1) AC-4 silniki klatkowe: rozruch, hamowanie przeciwprądowe, nawrót, impulsowanie ...
Witam po przerwie. Korzystając z odrobiny czasu wysyłam schemat układu sterującego silnikami. Ja użyłem silników 100W 24V bo takie miałem. Przy pełnym obciążeniu biorą one lekko ponad 5A. Próbowałem zasilić je z moich akumulatorów przy zablokowanym układzie napędowym i zmierzyć prąd i wyszło 23A. Więc...
Ok, ale odnosząc się do tego co ja napisałem powyżej, to jest to racja czy nie? Prosziłbym bardzo o konkretne odpowiedzi na moje punkty. Pozdrawiam. W ogólnym przypadku nie masz racji. ad 1. Załóżmy że napięcie na silnik podajesz z PWM z wypełnieniem 50%, wszystko zależy jaki prąd płynie w obwodzie....
Witam. Sprawdź jaki rodzaj hamowania zapewnia falownik. Może np. zwracać energię do sieci lub hamować przeciwprądem. Poczytaj o sposobach hamowania silnika a następnie sprawdź w dokumentacji do falownika jak to jest realizowane. Pozdrawiam.
Do poniedziałku już i tak nic nie sprawdzę. Muszę dodać, że pierwszy raz się za prądnicę wziąłem więc doświadczenia nie mam żadnego. Jeszcze tylko chciałem dopisać, że próbowałem odwrócić biegunowość na wzbudzenie to prądnica nie dławiła silnika ale też nie wytworzyła żadnego napięcia (czyżby coś z magnetyzmem...
Autor postu powinien jednak napisać, co ten silnik ma napędzać. Być może będzie potrzebował rozruchu gwiazda-trójkąt. Ale jakie to ma znaczenie? Typowy "grzybek", czyli Stop Awaryjny ma tylko za zadanie wyłączyć obwód sterowania i po wcisnięciu ma zostać w tej pozycji, w przeciwieństwie do zwykłego...
Zmiana kierunków obrotów silnika trójfazowego przy wirowaniu w jednym kierunku na drugi to hamowanie przeciwprądem. Nie jest to zbytnio zabójcze dla silnika lecz nie wytrzymują zabezpieczenia termiczne i bezpiecznikowe. Najkożystniej silnik zatrzymać i puścić w drugą stronę. Pozdrawiam. Spektra
I może jeszcze z jaką częstotliwością ma się zmieniać kierunek obrotów. Być może miałoby sens zrobienie multiwibratora na jakimś CMOS-ie Nie wiemy do czego ten układ ma służyć. Silnik może nie być przystosowany do pracy nawrotnej z dużą częstotliwością i hamowaniem przeciwprądem. Wtedy między pracą...
Najprościej wyjdzie zrobić sterowniczek oparty na układzie NE 555, a element wykonawczy - dowolny przekaźnik z cewką na napięcie stałe i trzema torami roboczymi. Styki muszą być zwierno - rozwierne. NE 555 służy do załączania i wyłączania przekaźnika, a sam przekażnik do zmiany kolejności faz na silniku,...
Przecież po rozruchu pierścienie są zwierane i programator rozruchu jest odłączany. Nie znam przekaźnika AESY - u nas w firmie stosowane są programatory czasowe 4 do 6 stopni. Hamowanie przeciwprądem jest wyposażone w detektory częstotliwości wirnika w celu wyeliminowania przeciwnych obrotów po wyhamowaniu....
Temat skądś mi znajomy. Wprawdzie nie znam szczegółów konstrukcji, ale wydaje mi się że zastosowanie silnika liniowego do tego zadania to nieporozumienie. Przypuszczam, że droga jaką przebywa klatka jest krótka i cały czas silnik jest na rozruchu, do tego pewnie zmiana kierunku i hamowanie przeciwprądem....
Może rozdielić obwody kierunku obrotów ( przez odłączenie zasilanie mostka tyrystorowego-wymontowując bezpieczniki z jednego mostka) i sprawdzić oddzielnie jak układ pracuje dla kazdego kierunku. Da to odpowiedź , czy winny sterownik czy też współpraca mostków - ( moim zdaniem ,przełączanie kierunków...
Tylko pamiętaj aby dobrać sporą rezerwę mocy na tranzystorach, przy takim hamowaniu przeciwprądem będą mocno obciążone.
Dzięki _jta_ za tak dokładną analizę. Doszedłem do podobnych wniosków oglądając oscylogramy i testując napęd. Co do mojego schematu to klasyczny układ H więc co tu rysować? Co do przerw między PWM, nie rozumiem o co dokładnie chodzi. Sterowanie to zwykłe PWM, a nie jakieś FM czy obydwa na raz....
No a może dało by rade zrobić coś takiego, żeby się zatrzymywał np. na sekundę , a potem kręcił 5 sekund i tak w kółko. A wiesz jak długo kręcą się talerze (napędzane takim silnikiem) w HDD po wyłączeniu zasilania? Musiałby być ten silnik najpierw hamowany przeciwprądem aż do zatrzymania się i ponownie...
Mało danych! Jakie obciążenie? Nie lepszy softstart od g/t? Zmiana kierunku jaka? Łagodna, nawrót, hamowanie przeciwprądem czy jak? strona 52,53 - tak dla przykładu.
Eksperymentowałem dość dawno z bardzo podobną konstrukcją, używając lusterek przytwierdzonych do mechanizmów pozycjonowania głowicy z HDD. (Później galwa ze starego odtwarzacza płyt optyczych - laser gazowy He-Ne). Efekty były fajne ale bez rewelacji. Żeby była możliwość wyświetlania ostrych kantów,...
wszystko zależy od tego jaki moment bezwładności wisi na silniku. Jeśli po zdjęciu napięcia silnik wiruje długo to musisz go zahamować metodą np. zwierania uzwojeń lub metodą wysterowania prądem stałym ale wiadomo musisz kontrolować prąd jaki płynie przez uzwojenia. I musisz wprowadzić zwłokę czasową...
Wszyscy zajmują się sterowaniem, ale jest inny problem. Nie jestem pewien, czy zwykły silnik poradzi sobie z taką ilością nawrotów. Silnik indukcyjny jest przeważnie przeznaczony do pracy ciągłej. I wytrzymuje skutki cieplne prądu znamionowego. A przy tym reżimie pracy, co 5 - 10 sekund dostaje prąd...
Zapomniałem dodać, że Ith dla tego stycznika wynosi 20A. No i druga kwestia, w jakiej kategorii rozpatrywać zasilacze impulsowe? Stycznika ten ma prąd pracy 7A, ale dla AC-3. Podejrzewam jednak, ze zasilacze tego typu zaliczają się raczej do innej grupy. AC 1 - obciążenie nieindukcyjne lub małoindukcyjne...
Przy zwieraniu silnika dla przyspieszenia jego zatrzymania pojawia się prąd generowany przez silnik. Z kolei gdy silnik jest rozpędzony i zmienisz przepływ prądu zasilającego to zafundujesz mu hamowanie przeciwprądem i będzie to związane z prądem większym, niż prąd jaki płynie przez silnik przy zatrzymaniu...
Albo wszystko na raz. Może układ przystosowany jest do hamowania przeciwprądem. ;)
Raczej o klasę/rząd. Trudno byłoby procentowo, skoro np. prąd znamionowy silnika to 11A a klasa stycznika 12A (np. LC1D12B7). Dodatkowo trzeba liczyć się z ilością rozruchów w czasie. Na ogół dobieramy styczniki dla AC3, ale tu niemal zahaczamy o AC4... Hamowania przeciwprądem nie ma, ale impulsowanie...
Hamowanie przeciwprądem jest najszybsze ;) elektronika tu niepotrzebna w sumie ;)
podłączam np. taką manetkę Link, zapytaj doradcę (tel. 61 22 27 422) Jaki interfejs? Analogowy lub PWM? (Analogowy 0-10V, 0-5V, 4-20mA) A jakie zasilanie manetki, bo jeżeli interfejs analogowy 4-20mA to zasilanie manetki może być z pętli prądowej. pomiędzy sterownikiem a silnikiem Link instaluję...
Efektywnie i prosto do sieci można wykorzystać pracę prądnicową napędu. Hamowanie przeciwprądem będzie nieodzowne przy przejściu z pracy prądnicowej do zatrzymania wciągarki.
Zamiast hamulca użyć silnika hamującego przeciwprądem. Regulując jego prąd można zmieniać siłę naciągu.
Tak jak zaznaczyłem, układ służy raczej nauce i zabawie, więc wszelkie sugestie mile widziane. Podstawowa rzecz do nauczenia, zanim sie zacznie cokolwiek robić, trzeba dokładnie poznać obiekt którym chcesz sterować. Na wstępie zaznaczę, iż dotychczas miałem do czynienia wyłącznie z układami sterowanymi...
Witam! A może uszkodzenie następuje przy nawrocie - zbyt wcześnie włączasz przeciwny kierunek obrotów i hamujesz przeciwprądem?
Mam wkrętarkę AEG, która kosztowała 4-ro cyfrowo. I też iskrzy. Jak trochę nią popracujesz i szczotki ułożą się dobrze na komutatorze to iskrzenie się zmniejszy, ale nie zniknie zupełnie. Na Politechnice Łódzkiej w pewnej maszynie z dużym silnikiem też zainstalowano hamulec (hamujący przeciwprądem)....
Ten aparat to przełącznik kierunku jazdy. Więc kolego albo wózek nie ma sprawnych hamulców, albo operator się bawi i hamuje przeciwprądem. "Palenie gumy" też taki skutek niesie.
(at)Expert Grupa Topex dziękuje za odpowiedź, podejrzewam że silnik (a konkretnie komutator) dostaje w kość przy takim hamowaniu, ale do tego silnik służy i zużywa się jako część eksploatacyjna. Cieszę się, że post dotyczący naszego sprzętu wywołał taką ożywioną i merytoryczną dyskusję. Prawdą...
Zastanawiałem się nad tym z kumplami i wymiękliśmy. Można próbować uruchamiać sprężarkę pomocniczą i podnosić pantografy w celu uruchomienia sprężarek głównych. Jeżeli cylindry hamulcowe były uszkodzone to jedynie to co tu wyżej koledzy napisali - próbować hamować przeciwprądem, ale do tego musisz mieć...
Wszystko fajnie, ale ten schemat nadaje się bardziej do celów poglądowych Oczywiście. Do zastosowań idiotoodpornych stosuje się styczniki z blokadą mechaniczną, która w 100% uniemożliwia załączenie dwóch styczników jednocześnie. Blokada elektryczna jest trochę mniej skuteczna, ale wystarczająca aby...
Zwarcie silnika działa przy pracy prądnicowej i słabnie przy zmniejszaniu obrotów. Hamowanie przeciwprądem jest skuteczniejsze. Wystarczy że go wyłączysz po zahamowaniu silnika. Po eksperymentach można zastosować czasówkę.
...ŁUK40 miały taką przypadłość że spadała rączka i wstawiona w nieodpowiednim miejscu... Nie było takiej opcji. Chyba, że użytkownik nie wiadomo po co odkręcił śrubkę mocującą "rączkę" i ją zgubił. W tym wyłączniku w ogóle nie było potrzeby demontowania "rączki" podczas wykonywania jakichkolwiek...
Jedna ważna sprawa: Przełączenie przełącznika silników gdy silnik jest zasilany (kręci sie, jest hamowany przeciwprądem itp) jest jednym z najprostszych sposobów na ubicie falownika.
teraz mi przyszła taka myśl. Dlaczego hamowanie dynamiczne? Czy nie można tego zrobić przeciwprądem? Jak sądzicie? czy nie taniej, bardziej opłacalne będzie zahamować silnik klatkowy napędzający wentylator przeciwprądem, czy zrobić jednak dynamiczne?
Jeśli się nie sprawdza, to oznacza, że silnik ma za dużą prędkość lub/i tarcza ma za dużą bezwładność. To jest hamowanie na zwarciu silnika i nie ma już nic skuteczniejszego i prostego . Jest jeszcze hamowanie przeciwprądem , ale nie jest to proste w wykonaniu.
Szybkie hamowanie w servo silnikach polega na hamowaniu dynamicznym (przeciwprądem). Servo silniki są silnikami krokowymi więc jest to troche bardziej skomplikowane niż w normalnych silnikach asynchronicznych. Niektóre servomotors (jak w przypadku silników używanych do napędu osi ruchu innych niż poziome)...
W sumie kolega ma racje. Gdy nastawimy mały czas hamowania to falownik podaje "przeciwprąd" i wtedy w niesprzyjających okolicznościach pojawia się często komunikat "zbyt duże napięcie w szynie prądu stałego" czy jakoś tak. Wtedy stosuje się tzw "czoper" i rezystor hamujący, ale to tylko w zaawansowanych...
Silniczki prądu stałego z wkrętarek raczej trudno się otwiera. Nie we wszystkich wkrętarkach jest stosowane hamowanie silnika przeciwprądem. Jak powoli puszczasz przycisk wyłącznika to nie iskrzy bo nie hamuje. Gdyby silnik był uszkodzony ( szczoteczki lub komutator ) iskrzył by silnie przy największych...
Silnik z kondensatorem to znaczy asynchroniczny silnik indukcyjny, zwany też klatkowym. Zwykle takie silniki zasila się z sieci trójfazowej. W silnikach tego typu jednofazowych stosuje się dodatkowe uzwojenia włączone na czas rozruchu lub pracy poprzez kondensator, z tąd potocznie mówi się o silnikach...
Ja brałem udział na Olimpiadach w Wałbrzychu i w Gliwicach. W obydwóch zaliczyłem testy i przesyłem do Laboratorium. Na laborce jakie pamiętam: 1)Banie wyłącznika różnicowo-prądowego 2)Był dany amperomierz woltomierz i watomierz i trzeba było zmierzyć moc czynną bierną i pozorna opornicy suwakowej...
jaki to jest silnik ? dobrze wiedzieć jakiego producenta i typ (parametry)w jaki sposób ma sie odbywać regulacja - skokowo, płynnie, w jakim zakresie obrotów itd ... czy sterowanie silnika ma być "dynamiczne" -- tzn czy przewidujesz częste zmiany kierunku obrotów -a to się wiąże z hamowaniem (obciążenie...
tak, tak zgadzam sie ze silnik od razu nie zatrzyma się, dlatego wymyslilem algoytm (tylko zapomnailem o tym napisac w poprzednim poscie)ze sterownik na początku zasila silnik prądem stałym o jakiejs wartości (faza rozpedzania), potem po pewnym czasie jak juz bedzie osiągnięte okreslone położenie(informacja...
Ja sam myślałem żeby koło postawić na jakimś wale, który byłby połączony z silnikiem elektrycznym. Hamować możnaby wtedy przeciwprądem generowanym przez dynamo lub prądnice połączoną również z tym wałem. Pytania: 1. Silnik na prąd zmienny czy stały? 2. Jaka moc powinien mieć ten silnik? Nie pamiętam...
Podaj napięcie silnika. Sterowanie to nie problem. Sa 3 proste rozwiązania do pomiaru obrotów: - czujnik oparty o efekt Halla - prądnica tachometryczna - enkoder Nawet problem hamowania też da się rozwiązać np. przeciwprądem. Warto też dokonywać pomiaru prądu pobieranego przez silnik. Nie...
Witam serdecznie! Moim zdaniem problem z paleniem styków w stycznikach nie jest spowodowany kurzem tylko tym, że podczas zmiany obrotów silnik nie zdąży się zatrzymać i następuje najpierw hamowanie silnika przeciwprądem, a co za tym idzie duży wzrost prądu i co za tym idzie nadpalanie styków. Zastosuj...
Poszukam jeszcze czegoś z tego tematu tylko na poziomie technicznym. Jednak zaczynam się domyślać, o co chodzi nauczycielowi. W momencie kiedy płynie prąd wzbudzenia, silnik pracuje także jako PRĄDNICA. Dzieje się tak dlatego, że strumień elektromagnetyczny (kiedy płynie prąd) z uzwojenia wzbudzenia...
Zwykle dwa przekaźniki są po to, żeby można było wprowadzić opóźnienie pomiędzy ruchem w górę i ruchem w dół. Jak będziesz hamował roletę podając przeciwprąd na silnik (przecież napęd nie zatrzyma się w ciągu 0ms) to nie ma siły żeby się styki nie kleiły. Wariant drugi to możliwe, że kupiłeś lipę a nie...
Oczywiście że tak. Moja wypowiedź miała na celu przybliżenie autorowi działania potencjometru i PWM. Trzeba podzielić ADC na 2 dodać do tego jakieś 10 punktów histerezy. Przy wypełnieniu PWM 1% silnik na pewno nie ruszy, tym bardziej że będzie obciążony. Ja bym zaczął od wypełnienia 50% i regulował...
Dziękuje za odpowiedzi. Sterowanie nie jest problemem, mam do tego DCS`a którego już jestem w stanie skonfigurować, podaje 24V na przekaźnik i to będzie sterować tym silnikiem. Tak z ciekawości jeszcze zapytam. Czy mogę podawać napięcie na tego typu silnik np. przez 0.2 sekundy, potem 0.2s przerwy...
Chciałbym zadać banalne pytanie biorąc pod uwagę moje wykształcenie. Ale mam wątpliwości a ktoś mi je rozwieje w dosłownie kilka sekund. Załóżmy że mam generator wiatrowy z magnesami stałymi, gdzie nie ma oczywiście możliwości wyłączenia wzbudzenia ani hamowania przeciwprądem. Energia jest produkowana...
W tokarkach są ( były) układy hamowania silnika ( wrzeciona) przeciwprądem - przeciwnymi obrotami, to fabryczne rozwiązania sprzed paru-dziesięciu lat. Co do tematu: Easy 512 byłby wygodny, nie zaprzeczam, ale za ok 500zł to jednak za drogo.
Szczotka mogła się urwać z trzech powodów. 1. Silnik pracował w trybie ciągłym w przeciwnym kierunku obrotów, "pod włos szczotki". 2. Silnik został przeciążony dwa razy większym napięciem i prądem, hamowaniem dynamicznym lub przeciwprądem. 3. Długotrwała praca przy zbyt wysokich obrotach spowodowała...