tu1
Ten silnik posiada bezimpulsatorowy układ CDI. Masz trzy możliwości: 1. Uszkodzona cewka zasilająca 2. Zwarcie na gaszeniu (stacyjka, wyłącznik awaryjny) 3. Uszkodzenie modułu zapłonowego
Na bank stacyjka.
http://obrazki.elektroda.pl/2544687700_1... http://obrazki.elektroda.pl/2544687700_1...
witam Auto jak w temacie, silnik nie odpala. Sprawdzone: rozrząd, cewki, świece, ciśnienie paliwa, komputer widzi jedynie błąd czujnika faz rozrządu - ale to raczej nie powinno mieć wpływu na rozruch (chyba, że się mylę...), Powinno. Czujnik na prawym kole rozrządu do wymiany.
Raczej sam sterownik i kluczyk Ci nic nie pomoże. Chyba ze przerzucisz immo. Jezeli masz zasilanie na sterowniku a wywala Ci brak komunikacji to wymontuj sterownik i daj go komus kto to ogarnie .. Jaki symbol sterownika ?
Jest to monowtrysk , sterownik Mono Motronic. Trzeba sprawdzić czy masz ciągłość przewodu pomiędzy pinem 24 sterownika ,a modułem zapłonowym - pin środkowy. Jeżeli jest ok , to sprawdzić , czy jest + 12 i masa na cz. halla i ciągłość przewodu z pinu środkowego halla do pinu 13 sterownika silnika. Gdy te sprawdzenia będą OK , wtedy brać się za sterownik.
schemacik http://obrazki.elektroda.net/94_12588850...
Aparat zapłonowy do naprawy, standard w nissanach. Za około 200 zł znajdziesz w internecie regenerowany na wymianę.
Właśnie o to chodzi , jak się sprawdza halla i moduł z cewką ? Jakie parametry powinny być gdy są sprawne . Jeśli nie masz interfejsu i możliwości podpięcia- Z aparatu wychodzą trzy przewody - (+),(-), i sygnał do modółu (-) . Wymontowany aparat z silnika ale podłączony do instalacji , zapłon, miernik (V) pomiędzy styki aparatu (+) i sygnał- pokręć...
Można pokusić się o przegięcie przewodu pinu 3 na hallu i podaniu na przewód idący do halla plusa z akumulatora. Przecięcie ... :) Dodatkowo, po podaniu masy na środkowy pin powinna przeskakiwać iskra, uruchamiać się wtrysk i pompa paliwa na kilka sekund. Jeśli nie, to usterka może być poważniejsza.
W takim razie sprawdź czemu nie działa kontrolka immo, z jednej strony jest podłączona do stałego „+”, z drugiej strony przewodem żółtym do modułu.
Ma to być tak jak na rysunku: http://obrazki.elektroda.pl/4824956600_1... Jeśli jest jak pisze Kolega - powodem jest stałe zwarcie do masy na "zielonym" odcinku (przetarty, przyszczypany przewód, zwarcie w przerywaczu lub też źle złożony przerywacz, dotykanie masy źle przykręconą końcówką przewodu na przerywaczu) albo też uszkodzony...
A nie masz w tym skuterze takich wyłączników przy hamulcu lub/i stópkach ?? Czasem jest to tak zrobione, że prąd od stacyjki idzie przez te wyłączniki, żeby dla bezpieczeństwa odpalać tylko postawioną i zabezpieczoną maszynę ? Naprawiałem takie coś w Polskiej motorynce Stella. Dwa to banał... Może bezpiecznik masz gdzieś spalony ??
To je podłacz. I będzie iskra.
Sprawdzę, a tak pytam bo napiecie na końcówkach a i b po zdjęciu przewodów z cewki to ok 2,6V przy kreceniu kluczem elektrycznym i odkręconej świecy. To chyba trochę za mało i może dlatego słaba iskra.
Rozrząd (pasek,napinacz,pompa) wymieniany był w sierpniu , silnik jest kolizyjny więc po przeskoczeniu usłyszał bym stukanie zaworów o tłoki , ale nic takiego nie było słychac , w piątek wieczorem przyjechałem normalnie bez żadnych problemów, rano w sobote nie odpalił Nic byś nie usłyszał. rozrusznik potrafi zagłuszyć. Rozrząd potrafi przeskoczyć właśnie...
Prrr, powoli panowie. Vectra A posiadała generalnie 2 rodzaje układów zapłonowych. Domyślam się że chodzi koledze o silnik C16NZ. Jest to stary układ, bodajże Hitachi, z wbudowanym modułem zapłonowym. Owszem, jest tam wtyczka 4-pin, ale oprócz niej musi być wtyczka 2-pin. 4-pin nas nie interesuje(dane do sterownika silnika), natomiast 2-pin(przewód...
A masz pewność że aparat z szrotu jest sprawny?? Masz możliwość sprawdzenia na innym aucie??
Witam, 2 lata temu zdjąłem z mojego bashana instalacje żeby założyć mu nową gdyż stara nie działała. Po dwóch latach postanowiłem wkońcu się za to zabrać, kupiłem nową instalacje, poszukałem schematów i zacząłem podłączanie. Podczas zabawy przy tym napotkałem problem, silnik kręci ale niema iskry. Najpierw pomyślałem ze to świeca, ale gdy zmierzyłem...
Ustawiałem na szczelinomierz i nic nawet niema prądu (mrowienia )
To jest sterowanie cewkomodułem /impulsy zapłonowe/.P
Witam, mam nadzieje ze mogę się podpiąć pod ten temat, ponieważ też mam problem, Junkers w ogóle się nie włącza i nie daje iskry. Junkers ładnie się palił, lecz zakręciłem gdy zakręciłem kran, ten nadal się palił .... dobrze ze szybko to zauważyłem bo mogłoby być nieciekawie. Po tym incydencie Junkers już się nie włącza.... Ma ktoś pomysł co to może...
Witam całe grono czy ktoś poradził sobie z usterką? mam taki sam problem nie wiem co już mam robić mechanicy nie potrafią sobie z tym poradzić a u mnie w okolicy kończą się elektro mechanicy .
sprawdz opornosc czujnika obrotow
Podstawa to, dobre solidne markowe alkaiczne baterie 7÷8 zł/szt....Sama iskra to nie wszystko, ważna jest jakość iskry i poziom napięcia. Zwróć uwagę na kontakt elekt. w magazynku baterii.
Czytaj opis działania. W czasie ładowania kondensatory są połączone równolegle i jest na nich to przykładowe 500V. Gdy napięcie na kondensatorach osiągnie wartość umożliwiającą przeskok iskry przez iskrownik, to kondensatory są połączone szeregowo, więc każdy z nich jest pod napięciem jakie było potrzebne do przeskoku iskry, a później ono maleje.
Sprawdź przy braku iskry: napięcie, przejście na włączniku i wiązce zabezpieczeń. Jeśli wszystko OK to wskazanie na sterownik.
Nie mam czym zmierzyć, brak mi wiedzy i doświadczenia do pomiarów takich napięć. Orientacyjnie można określić na podstawie odległości z jakiej przeskakuje iskra. W badziewnych urządzeniach jest ryzyko, że kiedy oddalimy elektrody wystarczająco daleko, przebije nam izolację wewnątrz. Oprócz możliwości generatora, to szerokość przerwy iskrowej wyznacza...
ile płaciłeś za fachowca
Sory panowie! Nie miałem neta. Mój skuter to Barton bt49qt-6 80ccm. Kupilem dzisiaj nowy iskrownik i tez nie ma iskry. Juz naprawde nie wiem co moze byc przyczyną braku iskry. Jak myślicie?
Przerywacz ustawiałem w ten sposób, że najpierw zapłon na 3mm przed gmp, a później na najwyższym rozwarciu przerywacza 0,4 mm. Przewód od gaszenia zchowałem i podłączyłem(i niema żadnych przebić). Wymieniłem przewód w/n i po przyłożeniu do cylindra pojawia się iskra ale jak podłącze do fajki to na świecy nie ma iskry. Dodam, że fajka została wymieniona,...
Witam! Jeśli nie ma bezpiecznika na U systemowym, to rozumię że napięcie dochodzi w miejsce odpietego BU.. jeśli tak to spróbowałbym dokładnie pomierzyć ten tranzystor! Osobiscie miałem pare razy dziwne przejścia między bazą a emiterem ! pozdrawiam!
Masz kiepską masę na moduł.
Napięcie na pompie paliwowej pojawia się na chwilę w momencie kiedy przekręcasz kluczyk w stacyjce po tym czasie jeżeli silnik się nie uruchomi pompa już nie dostaje napięcia.
Witam. A to fiat. Nie ma tam tego wyłącznika awaryjnego w słupku czy pod siedzeniem? Z cudzego forum ale warto zobaczyć. http://fiat.auto.com.pl/forum/viewtopic.... Pozdrawiam.
miałem tak samo padł czujnik hala
Witam,dostałem skuter za free bo klient nie mógł zdiagnozować usterki. W szoku byłem jak zobaczyłem co jest w zbiorniku paliwa-ruda woda i muł, to samo było w przewodach, na filtrach i w gaźniku. Wszystko pomyłem, zalałem benzyną i nic, z nóżki nie odpala, podłączyłem akumulator i też nic. Ze startera nie odpala ani przy złożonej ani przy rozłożonej...
Usterka była spowodowana uszkodzeniem instalacji - przetarte przewody pod silnikiem. Zostaly polutowane i auto odpala bez problemów.
W lampiaku było możliwe, przy CMOS i 3V napięcia iskry nie skaczą.
Wątpie żeby na 4x 9V poszło (mała wydajność prądowa) na aku elegancko by było.
Jak czytałeś to wiesz co, jak i gdzie mierzyć... Nie ściemniaj tylko wymień co może być do zmierzenia. A wariantów CDI jest kilka. Napisz jak cie nakierować nie mając schematu? Nie każdy ma taką NSR "pod ręką" aby napisać przykładowo: Rozepnij wtyczkę tą a tą i zmierz rezystancję między pinami tym a tym.
Dobra, odkopuje kotleta, kopiłem nowy zapłon. Wszystko okej ale raz jest iskra raz jej niema, silnik raz odpala raz nie a jak odpali to przerywa co chwile, a po jakimś czasie zgaśnie i już nie odpali, wadliwy zapłon czy coś?
sprawdź kostkę ale od stacyjki:D
Witaj, jakbyś raczył napisać zgodnie z regulaminem temat to nie trzeba by się domyślać jaki masz silnik w tym aucie i ktoś by coś podpowiedział. Po drugie masz podpowiedzi w formie błędów sprawdziłeś je?
Wymiana sterownika ECU
Okazało się że nowy moduł był uszkodzony. Po wymianie na inny, motor zapalił. Dziękuję wszystkim za pomoc i pozdrawiam.
Ten schemat powinien pasować do Twojego digifanta. Wedle tego schematu ze skrzynki bezpiecznikowej ze styku B15 idzie zasilanie po stacyjce na cewkę zapłonową i bezpiecznik 27. O ile schemat jest poprawny to gdy na cewce jest niższe napięcie to takie samo powinno być na bezpieczniku 27. Sprawdź czy tak jest. Jeżeli na bezpieczniku jest ok a na cewce...
Witam Wymień końcówki masy pod aku,są wsuwki i oczka taka listwa .Najlepiej zalutuj cyną nowe i przykręć nową śrubą.Powinno pomóc,bo to stały temat Fiatów Pozdrawiam
Da się to jakoś przerobić? Statora i magneta do RMX nie dostanę nigdzie, chyba że po 300 euro nowe, ale to bez sensu, taniej by było wymienić resztę instalacji. Dodano po 17 Pojawiła się iskra, ale bardzo słaba. Oryginalne magneto jest większe, więc i cewka ma pewnie więcej zwoi. Czy nawinięcie większej ilości zwoi przy mniejszym magnecie (słabsze magnesy)...
To nie wina regulatora przebija główną diodę lub jest wylutowana z mostka.P
Witam ma problem z Oplem Calibra a mianowicie nie pracuje na wszystkie cylindry , pracuje tylko na 3 , 1 cylinder się nie załącza, napięcie na listwie wtryskowej mam , na wszystkich wtryskach , tak samo jest iskra na fajce 1 cylindrze i dobra świeca , co może być przyczyną że nie pali 1 cylinder, a ściągając kabel wysokiego z 1 cylindra samochód pracuje...
Problem rozwiązany poprzez zmianę silnika na 1,7
A środkowego pinu modułu wzmocnienia?
Powielacz możesz zrobić z diod i kondensatorów, tylko że nie będzie ciągłego wyładowania, następujące po sobie iskry
czujnik wału do wymiany, standard jak się tylko zrobi trochę cieplej
Doszedłem do tego ,że za zasilanie m.in. układu zapłonu i sterowanie pompy paliwa odpowiada moduł , który znajduje się w komorze silnika pod komputerem. Modułem tym steruje komputer, po podaniu masy na moduł (na tym wejściu , które jest podłączone do komputera ) zaczyna pracować pompa paliwa i pojawia się zasilanie na module zapłonu ale samochód nie...
Ciekawe jakie napięcie jest w przewodzie? kopać może ale czy to wystarczy by przeskoczyła iskra. Zmień świece (tylko taką dedykowaną do tego motorka) lub jeszcze cewka zapłonowa lub przebicie na przewodzie wys. napięcia.
Pompę odpowietrzysz odkręcając dużą śrubę po środku korpusu. Pompa oczywiście musi pracować.
Czy odzywa się pompa paliwa po przekręceniu kluczyka. Wydaje mi się że , dobrze zrozumiałem : na cewkach i wtryskiwaczu brakuje plusa, a nie impulsów ze sterownika. Znasz budowę tego układu i wiesz, że plus tam pojawia się na kilka sekund po przekręceniu kluczyka i w czasie startowania, oraz pracy silnika.
Witam mam problem z fordem i problem polega na tym że nie ma iskry błędów brak sterownik czysty. A dokładnie zaczęło się od tego, że autko stanęło pierwsza myśl kręci nie odpala ale coś za szybko kręci słaba kompresja wahała się między 8 a 9, no to rozbieramy okazało się ze zawory pogięte dokładnie 4 ssące i 2 wydechy ale rozrząd był dobrze ustawiony...
wypina się wtyczkę ze sterownika i wysterowuje przekaźnik kontolując przy tym czy zapina zsilania.
nie ma tam elementów kluczujących to tylko jakaś bateria kondensatorów, poszukaj sobie schematów przetwornic i przeanalizuj wszystko:)
Objawy przy pomiarze oporności, które kolega opisał, wskazują na uszkodzenie cewki. Zwiększony opór cewki pierwotnej (NN), powoduje, że przez nią płynie mniejszy prąd i wytwarza mniejsze pole magnetyczne i to powoduje, że na cewce wtórnej (WN), wytwarzane jest za niskie napięcie, konieczne do przeskoku iskry w warunkach panujących w cylindrze (ciśnienie)....
Witam posiadam opla astre F 1992r problem jest następujący brak iskry sprawdziłem miernikiem napiecie w przewodach które prowadzą z modułu zapłonowego do cewki WN dokładnie idą 2 przewody od modułu i 3 kabel gdzieś z silnika miernik pokazuje 12,4 V na przewodzie idącym od silnika i na jednym idącym od cewki czyli wychodzi na to ze moduł jest ok bo do...
Witam! Mój problem jest taki że auto odpala mi na zimnym silniku,a po przejechaniu kilka kilometrów,gdy go zgaszę i pójdę do sklepu i wracam nie odpala na ciepłym silniku.Elektryk powiedział mi że to nie moduł,bo w ogóle bym nie zapalił auta.Jak go sprawdzał to nie było iskry na kostce,która idzie do aparatu zapłonowego,a także niebyło napięcia na przekażniku...
sprawdzałeś czy dochodzi zasilanie do cewki i modułu.
samochód mi nie zapala, niema iskry :( po przekręceniu kluczyka (zaświeceniu kontrolek) do cewek doprowadzane jest napięcie :( CO MOŻE BYĆ NIE TAK Z TYM WOZEM ?
W dalszym ciagu poszukuje iskry.Czy jest mozliwosc sprawdzenia opto. Kody blyskowe nie wskazuja na aparat.Jak pisalem wczesniej cewka jest sprawna napiecie do cewki dochodzi.Co jeszcze moze odcinac zaplon???
Nie podpięta lub zamieniona wtyczka od czujnika obrótów silnika Jaki typ silnika?
Środkowy czyli który? Nr 4 w złaczu B ma tracić napięcie.
Moduł podmieniałem wiec to nie to prosiłbym o jeszcze rozpiske pinów do cewki i aparatu Pozdrawiam
wtryskiwacz paliwo podaje,w tym czasie na cewce jest 12V,a mimo to iskry brak.
samochód nie odpala ponieważ nie ma iskry patrzyłem niema napięcia na przewodach które idą do cewki ... nie wiem czy jest jakiś bezpiecznik czy co ? pomocy
Tego samego :D. Odległość na jaką "przeskakuje" iskra zależy od napięcia. W transformatorze stosunek napięć pierwotne/wtórne jest stały. Zwiększ napięcie "wejściowe". Aby nie "męczyć" bateri-zasilacza użyj kondensatora elektrolitycznego np 1000 mikrofaradów naładowanego do 12V np z zasilacza. Użyj szukaj: "generator HV", "generator WN"
Przepalanie bezpiecznika to zawsze jakiś rozprysk stopionego drutu bezpiecznikowego oraz przeskok iskry. Im wyższe napięcie, tym większy jest rozprysk i iskra, a bezpiecznik musi to opanować. W bezpiecznikach samochodowych 32V drut bezpiecznikowy jest na otwartym powietrzu, niczym nie obudowany bo przeskok iskry i rozprysk jest niewielki. Bezpieczniki...
Warunki przeskoku iskry pogarszają się proporcjonalnie do wzrostu ciśnienia [powietrze jest izolatorem,więcej powietrza to większy izolator proste] paliwo musi się od tej iskry zapalić dlatego napięcie na cewce zapłonowej dochodzi do 30KV prąd ok80A.Problem jest z zapłonem ubogich mieszanek 50\1 a w samochodach współczesnych wynosi 14,2\1 jest to proporcja...
Nie ma zamontowanego immobolisera ani alarmu. Stacyjka była wymieniana 1,5 roku temu, rozrusznik normalnie kręci.
Zwykła cewka nawinięta wokół przewodu WN + wzmacniacz. Przy przeskoku iskry zaindukuje się napięcie w cewce.
Iskra nie ma nic do pozycjonera,pozycjoner blokuje tylko rozruch w innej pozycji niz P iN
Rezystancja cewek w porządku. Odłącz od modułu przewód od gaszenia (typowo czarno-biały). Miałem przypadek spalenia wyłącznika zapłonu na kierownicy. Przy okazji sprawdź czy moduł ma masę, czy cewka WN jest sprawna. Jeśli masz oryginalną fajkę z ekranem, to ekran wyrzuć. Te fajki bardzo często miały przebicia. Iskrę sprawdzaj na samym przewodzie WN.
oczywiście :)
Napiecie do cewki WN niby dochodzi, zwierając cewkę do masy iskra jest natomiast tak normalnie niema, jaka moze byc przyczyna?.
Witam, Podczas jazdy mój polonez nagle zaczął tracić moc aż w końcu stanął na dobre. Zacząłem szukać przyczyny po kolei. Sprawdziłem pompkę paliwa bezpieczniki. wszystko sprawne się okazało. Potem sprawdziłem świece, cewki, kable i wymieniłem czujnik położenia wału. Rzeczy sprawdzałem na drugim polonezie wiec są na pewno sprawne. Teraz niepokoi mnie...
Witam! Słuchaj czy,jak wymieniłeś cewkę WN.? to czy też,wymieniłeś przewód WN.? Bo tak powinieneś zrobić razem z czapeczką. Czapeczki,sa teraz z opornikiem przeciwzakłóceniowym więc ja osobiście! kupiłbym bez,jak były kiedyś. Moim zdaniem co do iskry,to ma być,błękitna,niebieska.Widocznie masz jakieś przebicie,miedzy cewką WN,a świecą. Swieca do simsonka...
brak iskry,po sprawdzeniu czujnika halla okazało się że brak prądu w środkowym przewodzie,idzie on z ecu-przepalony tym bardziej że po przekręceniu kluczyka w stacyjce pompa paliwa nie uzupełnia ciśnienia,a jest to wtrysk ciągły mechaniczny. prosze o sugestie co,lub jak moge jeszcze sprawdzić!:?:
Zapłon mam dc CDI moduł wymieniałem tylko nie wiem właśnie czy dobry kupiłem. I dlatego napisałem ten post (chodzi mi o regulator napięcia nie cewki pradowe) rozrusznik kreci ładnie wszystko git tylko nie ma iskry i napięcia na kablach do cewki wn i stator też jest git więc zostało jedynie moduł bo instalacja jest gitara więc został moduł
Jeździłem na oryginalnych BOSCH'ach dwuelektrodowych jak producent przykazał, ale od czasu gdy poleciała cewka zapłonowa i kiedy przeczytałem artykuł o różnicach w zapalaniu mieszanki benzyny z powietrzem i LPG przerzuciłem się na jednoelektrodowe NGK'i. Przerwę zmniejszyłem o ok. 0,2mm tak aby napięcie iskry zmniejszyło się do poziomu odpowiadającego...
Jeżeli jest gaz, jest iskra,napięcie 230VAC +- 20% ,L-Faza,cewki sprawdzone (V2 ok.1,8kom-V1 ok.3,1kom) - to wskzanie jest na płytę elektroniczną Nr kat. 8 707 207 250. Możliwa awaria transformatora - konieczne pomiary uzwojenia wtórnego i pierwotnego.Powodzenia w pomiarach.
Raczej możesz podłączyć te 12v ale sprawdź może ten przekaźnik co ze soba zwiera kiedy sie załancza i na odwrót.
Wartość 3kV/mm to duże uproszczenie. Na odległość przeskoku ma jeszcze wpływ kształt elektrod(iskierników), wielkość i ich sposób połączenia. Czy przeskok ma nastąpić między dwoma iskiernikami o przeciwnych biegunach, czy też jeden jest uziemiony. Czy to jest udar czy też napięcie narastające. Także otoczenie ma wpływ na napięcie przeskoku.
Proszę zwrócić uwagę na generator iskry bo ww jest zasilany bezpośrednio napięciem 230v i po uruchomieniu dmuchawy załącza się generator iskry i podaje wysokie napięcie na świece przez cały czas pracy nagrzewnicy.
może [URL=http://vault16.webpark.pl/]coś takiego? Ewentualnie jakiś generatorek HV. Pomyślałbym też (jeżeli ograniczeniem nie są gabaryty) o wykorzystaniu cewki zapłonowej z samochodu / motoru.
Witam. Mam problem z spawarką po podłączeniu do sieci włącza się jest napięcie wyjściowe załączona jest tylko zielona kontrolka sygnalizująca pracę. Gdy dotykam elektrodą obiektu spawanego nie ma praktyczniej żadnej iskry i napięcie wynosi 0V i pokazuje się kontrolka przegrzania. Przetestowałem przekaźnik rozłączający termistory rozruchowe transy tory...
Witam posiadam seat atoledo 2,0 91 autko nie chce odpalac myslalem na początku że to cewka lub moduł ale po włożeniu nowej nic sie nie zmienilo mysle dalej czujnik halla ale też jest sprawny wszystkie kable przeswietliłem i wychodzi mi na to że prąd z czujnika dochodzi do komputera ale nie wychodzi na cewke co robic. Komputer jest digifanta
Witam, jestem początkujący. Czy ktoś może zrobić schemat i wytłumaczyć, jak zrobić powielacz napięcia, by zrobić iskrę i nie używać transformatora, ale baterię LiPo 3,7 V/1800 mAh oraz moduł z układem NE555 do generowania częstotliwości? AI: Jakie napięcie i energia iskry są Ci potrzebne? Chodzi o konkretną wartość napięcia lub długość/skuteczność iskry?...
witam zgadzam sie z przed mowca ale sprobuj jeszcze wymatowac trafo i dokladnie je wyczysc i wlutuj ponownie mialem kiedys taki problem gdy trafo bylo zawilgotniale i jeszcze po tym zabiegu dziala bez wymiany.
A położona na cylidrze świeca włożona w fajkę też nie daje iskry? Pozostało zwracie na kabelku do gaszenia silnika, niebieskim. Ten przewód ma kilka punktów, gdzie może się przetrzeć mu izolacja, dotknąć masy i wyłączyć iskrę.
Witam auto mi zgasło i nie chce odpalić. Okazało się że jest brak iskry, Zmierzyłem napięcie zasilające cewki i jest 6,3V a powinno być 12V? Co mogło się stać że tak obcina napięcie? Proszę o pomoc skończyły mi się pomysły.
Mam takie pytanie. Przy jakiej odległości przewodów nastąpi przeskok iskry, jeśli napięcie wynosi 400 kV?
iskra jakie napiąć wysokie napięcie iskra napięcie instalacji iskra
czarny ekran internet telewizorze rozszerzyć wolumin płyta główna głośnik piszczy
schemat elektryki skutera schemat elektryki skutera
Zapłon na stałe po podpięciu klemy - przyczyny Stukanie w silniku Ursus C-330: przyczyny i diagnoza