Alternator służy do przekształcania energii mechanicznej na elektryczną. Nie służy to jej wyczarowywania :D Naturalnie musi pobierać energię z wału silnika w postaci momentu obrotowego (to co nazywasz oporem) i oczywiście musi być ruch w tym przypadku obrotowy. Im większy pobór prądu tym większy moment obrotowy potrzebny do jego napędu. Silnik spalinowy...
tak samo dodam że wpływa również sprężarka klimatyzacji,doskonale to mozesz sobie sprawdzić jak do zapalonego auta pracującego na wolnych obrotach dołączysz kablami drugi pojazd z rozładowanym akumulatorem ,zwróć uwagę jak spadna obroty twojego auta,niestety dla nas energia nie bierze się z nikąd , jezeli alternator ma np.1,5 kw to ta energia musi być...
(at)pkorol Masz do wykorzystania tylko tyle ile bierze alternator. Wytrzymałość jak masz pasek który wytrzymuje 10 kW napędzając klimę pompę wody i alternator przekazując alternatorowi 3 kW z tego to jak podłączysz silnik 10 kW to będziesz miał przekroczone obciążenie o 7 kW. A gdzie 10 kW stawia alternator. Chyba w ciężarówce. 14 V 150 A to dopiero...
mianowicie po uruchomieniu silnika obroty są na poziomie 700 RPM, po dodaniu gazu i puszczeniu nie jest w stanie utrzymać obrotów i gaśnie. Co ciekawe po odłączeniu kabli od alternatora i uruchomieniu silnika na samym akumulatorze problem znika, silnik pracuje elegancko tak jak powinien. czyli alternator stawia silnikowi bardzo duży opór Oczyściliśmy...
Cześć. Otóż podstawą problemu z połączeniem jest moc: P która wyraża się wzorem U x I gdzie U to napięcie akumulatora lub alternatora samochodowego 12V(przy odpalonym silniku 14,4V). P jakie bedzie ci potrzebne z zapasem licząc to 500W czyli po przekształceniu prąd I jaki popłynie kablem z akumulatora do przetwornicy to: 500/12V nieco ponad 40A Więc...
Inteligentnego ładowania to tam nie ma, a często siadają mostki albo wirniki w tych alternatorach, efekt taki że ma zaniżone napięcie niby jest normalne tak około 14 v ale jak włączysz większe obciążenie to siada.
powiem tak jak masz dobry akumulator i chcesz to dobrze zrobic to rob ;) ale na zasilanie wzmacniacza daj grube kable najlepiej + i - z akumulatora i daj kondensator poprawia dzwiek i szybkosc basu :) nawet w zwykłych głosnikach a co do zapasu mocy to napewno jest bo alternator ma doładowac jeszcze akumulator zapewnic dostawe pradu do wszystkiego co...
A tak na poważnie? Stwierdzenie kolegi (at)gkwiatkowski jest całkowicie poważne. To, że kolega wzbrania się przed poczytaniem literatury o maszynach elektrycznych to nie nasza wina. W zasadzie prowadząc dalej ten watek napiszemy podręcznik z maszyn elektrycznych rozdział synchroniczne prądnice trójfazowe a publikacja podręczników nie jest celem tego...
Witam. Po udanym oświetleniu ogrodu za pomocą panelu fotowoltaicznego postanowiłem zbudować instalacje oświetlenia podjazdów do garaży zasilana dzięki alternatorowi (elektrownia wiatrowa). Miałbym pytanie do wtajemniczonych. Czy istnieją jakieś reguły doboru długości łopat do takich elektrowni? I od czego one zależą? Jakie polecacie regulatory do takiej...
Rozumiem, że 120W mocy elektrycznej - z czego to wynika? 35W+35W na światła mijania - czy może teraz jest więcej? jakie jeszcze światła powinien mieć włączone samochód podczas jazdy?
Silnik rozgrzany, ogrzewanie wyłączone? Jakie obciążenie alternatora pokazuje w parametrach?
Złącze po koło rozrusznika to z czterema pinami sprawdzone? Kabelki po akumulatorem sprawdzone? Jakie obciążenie alternatora widzi sterownik silnika?
Witam wszystkich, od zawsze przeglądam elektrodę i pierwszy raz potrzebuję sam zadać pytanie bo nie umiem znaleźć odpowiedzi na wszystkie pytania odnośnie instalacji PV jaką będę montować w kamperze. Założenia: - planuję mieszkać i pracować z kampera zdalnie, bez potrzeby odwiedzania kempingów - całe zapotrzebowanie na prąd ma być z naddatkiem zapewniane...
Obciążenie alternatora jakie wtedy?
Jest to wada producencka uzasadniona innymi czynnikami Nie masz racji. Jest to wada z punktu widzenia posiadacza samochodu ale rezultat świadomego działania producenta w postaci takiego a nie innego projektu produktu nie jest wadą producencką. Wadą byłyby uzyskane w produkcji wyniki gorsze niż obliczone w projekcie. Np. obliczono, że napięcie na wolnych...
do klon111 - Trzeba to obliczyć. 1.Moc dopuszczalna wirnika 15 V x 2 A = 30 W .Takie ampery zmierzyłem po regulatorze w wirniku.Przyjąłem 2 A jako dopuszczalne w tym Swoim wirniku alternatora. 2.Opór uzwojenia wirnika R = U/I = 15 V / 2 A = 6,5 Ω ≈ 7 Ω 3.Prąd przy 120 V w wirniku I = U / R = 120 V / 7 Ω = prawie 20 A ( do tego...
Kiedy obciążysz alternator, napięcie spada, regulator to kompensuje, ale ma swoje ograniczenia. Dlatego żeby utrzymać nominalne napięcie przy rosnącym obciążeniu potrzeba zwiększać obroty.
Witam. W swoim aucie Passat B5 TDI (AFN) mam świece żarowe w układzie chłodzenia zdj. nr 1. Są to trzy świece żarowe a działają tak: Warunki załączenia tych świec : - silnik pracuje od min. 10 s - temp. płynu chłodzącego < 70° - temp. powietrza < 5° - obr. silnika > 800 - obciążenie Alternatora < 50% jedna -" małe grzanie " dwie lub trzy...
Przepraszam za posty jeden pod drugim, ale minęło już trochę czasu a nikt nie odpisał. No więc kupiłem nowy reg. napięcia F00M Bosch. W opisie u sprzedawcy było napisane że jest na 14.4 V, natomiast u mnie na zimnym silniku mam równe 13.92V,na ciepłym 13.60V. Jedyna zaleta, że ładowanie mam od razu po uruchomieniu silnika i nie ważne jakie dam obciążenie...
gdy silnik schodzi z obrotów np z 3000 do jałowych napięcie spada do 13.00V i wraca do 14.5V Zmierz jakie jest obciążenie [A] alternatora w tym momencie ? Jakim prądem ładuje ?
Witam pozwolę że odświeżę temat. Ostatni post prawie nic nie wnosi do tematu, po prostu za mało danych/opisów/porównań i nie lubię niedokończonych/urwanych tematów. Z doświadczenia mam takie wyniki co do prądnic samowzbudnych, zwykłych czyli obcowzbudnych, a neodymowych. Z tym ostatnim to mało miałem do czynienia lecz wiem jak działa i testowałem ręcznie...
Mi natomiast przy sprawnym akumulatorze i oczywiście podłączonym w ciągniku rolniczym resetował się sterownik skrzyni, objawiało się to zrzucaniem połówek biegu i nie poprawnie działającym ekektrorewersem. Winnym okazał się alternator a raczej jego szczotki, które dobrze nie przylegały do pierścieni wirnika. Wiecie co pomagało na resety? Włączenie świateł....
Sterownik widzi obciążenie alternatora?
Obwód C odpowiada za sterowanie trybem ładowania. W zależności jakie jest zapotrzebowanie na energię, ECU sygnalizuje tryb niskiego lub wysokiego poziomu wyjściowego. Niskie napięcie ładowania (12,4-12,9V) utrzymywane jest przez ECU podczas uruchamiania silnika lub przy spełnieniu warunków: - prąd obciążenia mniej niż 15A (odbiory wyłączone); - obroty...
Jakie masz przełożenie między wałem silnika i alternatorem? Sprzęgło odśrodkowe zostawiłeś? Przy odpowiednio dobranym przełożeniu, bez jakiegokolwiek regulatora obrotów, należałoby najpierw dać pełny gaz, a dopiero potem obciążenie elektryczne. "Agregat" ma służyć wyłącznie do ładowania akumulatora?
L-kontrolka do plusa i tylko to trzeba podłączyć, DF to obciążenie alternatora sygnał wyjściowy do ECU tego nie musisz podłączać
Czy ty myślisz że moc alternatora zależnie od obrotów opisuje jakiś uniwersalny wzór? Takie parametry zależą od konstrukcji (kształt biegunów, rezystancja uzwojeń, szczelina powietrzna, prąd magnesujący, indukcyjność wzbudzenia itd.). Jeśli chcesz wiedzieć jakie będzie napięcie i prąd przy danych obrotach i obciążeniu, to musisz wykreślić charakterystykę...
Z tym paskiem to bzdury piszecie aż wstyd. Pasek ma wypełniać przekrój w kole pasowym i tyle. Jakie to ma znaczenie, czy jest od Poloneza, czy od Jaguara? Jeśli dobrze rozumiem twoje opisy to masz zwyczajnie marny akumulator. Czyli podejrzewam okresowo duże obciążenie alternatora i taki rodzaj napędu nie jest najlepszym rozwiązaniem dla tej sytuacji....
Rozumiem więc, że oryginalny aku BOSCH po prostu był lepiej wykonany i dlatego nie wydawał takiego dźwięku? A.Gieronimo Mówisz, że akumulator wyładowany - jakie powinien mieć prawidłowe wartości? Czy wymiana akumulatora na nowy może zmniejszyć obciążenie alternatora, a co za tym idzie ten świst? Wojtek(KeFir), Dziękuję CI za opinie - rolki są nowe,...
Nigdy się nad tym nie zastanawiałem. A szkoda! Wiem jedynie jakie były wyniki mojej jazdy samochodem z generatorem HHO, ale bez elektroniki. Samochód miał dużo większą moc, ale spalanie wzrosło o około 4 l. Czy nie sądzisz, że obciążenie alternatora elektrolizerem powoduje zwiększenie obciążenia silnika, a zatem zwiększenie zużycia paliwa? "Dużo większa"...
06061947 nie bierz mnie pod włos dobrze wiesz jakie są prawa fizyki , już nie jeden alternator przerobiłeś . Ale mimo wszystko odpowiem bo pytanie dotyczy konkretnego zagadnienia " Czyli wychodzi, że moc wzbudzenia jest poniżej 1Wata, czy dobrze zrozumiałem ???? " . Tak moc wzbudzania jest poniżej 1W . Tylko co przez to rozumiemy : uzyskanie napięcia...
Teoretycznie ECU zwiększa obciążenie alternatora i przy wypaleniu DPf temperatura paliwa ma jakiś wpływ. Żarówkę na próbę zamiast podgrzewacza?
Akumulator służy do zasilania odbiorników wówczas kiedy nie pracuje prądnica/alternator a nie do ładowania. Tak więc to właśnie alternator musi pokryć zapotrzebowanie na moc pobieraną oraz utrzymanie w dobrym stanie akumulatora. Z pewnością alternator utrzyma akumulator w dobrym stanie i pozostaje pytanie jakie obciążenie można podłączyć dla właściwej...
Witam Planuję planuję zrobić stół probierczy, posiadam silnik obcowzbudny Komel 230V DC 1,2 kW z oporową regulacją obrotów. Obciążenie maksymalne alternatora 24V to by było ok 40A. i ok 80A przy 12V. Planuję zrobić obciążenie z drutu oporowego o wartości 5A, 10A, 20A, 40A, 60A i 80A. Wzbudzenie z transformatora z mostkiem Graetza 12 i 24 V. Jak myślicie...
Jeżeli używasz sprintera i masz mobilny warsztat na samochodzie proponuje zainwestować w dwie baterie 110-120 Ah (nie musza być nowe) i wykonać prosty układ ładujący z alternatora. Sam instalowałem kilka w mojej firmie i doskonale się sprawdza. Baterie montujemy z tyłu samochodu (zabudowane) , 2 wtyczki typu "anderson" i wyłącznik do baterii na mostku....
Pomysł fajny ale mało wydajny :) chodzi o to że alternator powinien kręcić się 3000obr/min żeby był optymalnie wydajny a dochodzi do tego obciążenie jakie wytworzy alternator przy obciążeniu akumulatorem silnik samochodu ma siłe kręcic ten alternator a ty jak zrobisz przełożenia z dużego na małe to myśle że obciążenie na nogi będzie tak silne że nie...
Zgodzę się z kolegą, tylko chyba troszkę się nie zrozumieliśmy, pewnie ja źle wytłumaczyłem za co przepraszam z góry, chodzi mi nie o obciążenie alternatora by uzyskać ową moc, lecz o dołożenie modułu, np: silnik elektryczny 230V przerobiony na prądnice 230V gdzie na wirniku miał by magnesy neodymowe, i tu dokładniej temat rozwinę by coś takiego skonstruować...
agm, 100mAh Czy faktycznie jak wygląda problem? Jakie funkcje w aucie będzie miał ten akumulator? I oczywiście kolejne pytanie, czy taki istnieje? I jak to się ma do Skoro ta ładowarka ogranicza prąd do 1-10A, to chyba nie muszę się bać, że przez kable popłynie jakiś ogromny prąd w przypadku podłączenia (prawie) pustego aku i kable od gniazdka zapalniczkowego...
Witam - podepnę się pod temat choć widzę iż od dłuższego czasu nikt nic nie wniósł do sprawy. Mam ten sam problem w swojej Okci - mam ten sam silnik AHF 110 koni tylko moja jest rok starsza (1999r.) Postaram się jeszcze raz opisać dokładnie problem bo z ostatniego postu wynika że nie wszyscy go rozumią - wszystko oczywiście co pisze sprawdzam przy użyciu...
Nie rozumiem o co chodzi z tym 1400W. Napisałem tak - alternator ma moc 2400W. Przyjmując sprawność alternatora 50% oraz 90% sprawność przekładni wychodzi, że aby uzyskać moc elektryczną 2,4kW musisz odebrać z turbiny moc ok. 5kW. Hamowanie realizuje się na wiele różnych sposobów - może być dodatkowym hamulcem, może być elektryczne, możesz przestawiać...
niestety nie wiem jakie było obciąszenie, gdy mechanik dał bardzo duże obciążenie (tak mówił) to alternator prawie całkowicie sie zatrzymywał Dodano po 1 Mam takie pytanie, czy mogę podłączyć bezpośrednio kabel plusowy od akumulatora do alternatora ? Dodano po 4 Mam takie pytanie, czy mogę podłączyć bezpośrednio kabel plusowy od akumulatora do alternatora...
witam, spotkało mnie ciekawe zaskoczenie, tzn. padły mi łożyska w moim starym alternatorze i uszkodził się wirnik - rozpadł się na dwie części :( no ale wymieniłem stary wirnik alternatora (60A) na wirnik z innego 45A-mperowego alternatora i złożyłem wszystko do kupy tzn. stojan z oryginalnego 60A -mperowego alternatora z wirnikiem 45A, no i teoretycznie...
Witam, Zawsze kiedy jest zwiększona wilgotność powietrza, np rano, późnym wieczorem lub kiedy pada/padało a silnik jest zimny ( uruchamiana po dłuższym postoju, np nocy ) piszczy mi pasek osprzętu. Różnie kiedy wchodzi na obroty lub na wolnych. Kiedy jest ciemno a zaczyna piszczeć zauważyłem że światła przygasają jakby zanikło ładowanie a nawet kiedy...
Nie można oczekiwać, że alternator da powiedzmy nominalne 70A, jeśli nie ma poboru prądu: co taki "Ciapek" pobiera? Jedynie uzupełnianie akumulatora po rozruchu. We Fabii wyniki są większe, bo i elektryka samochodów jest rozbudowana. Kontrolny pomiar wydajności musiałby Kolega przeprowadzić podłączając obciążenie takie, by alternator mógł się "wykazać"....
Właśnie tutaj utknołem i się zastanawiam jakie obciążenie dać 0,43 kW to 430W h4 ma 55W X3 =165W a potrzeba by 500W obciążyć... Problem też z ustaleniem czy uzwojenie jest w gwiazdę czy w trójkąt da się to jakoś sprawdzić... oczywiscie tabliczki znamionowej nie ma ani dokumentacji. Silnik elektryczny ciężko podłączyć by było ale można precyzyjnie obroty...
Witam. Alternator uległ uszkodzeniu? i nie ładuje, tzn. ładuje tylko na wolnych obrotach -kontrolka "braku ładowania" NIE świeci, ale jak tylko troszkę depnę na pedał gazu, to zaczyna świecić -akumulator mi padł podczas jazdy na światłach... Odpiąłem akumulator przy uruchomionym silniku na wolnych obrotach i chodził normalnie, po czym troszkę przygazowałem...
No to zwiększ naciąg tego paska. Przy nieobciążonym alternatorze nie ma prawa się ślizgać (przy obciążonym zresztą też). Prawidłowo napięty pasek powinien ugiąć się maksymalnie 10 mm pod naciskiem palca (naciąg paska należy sprawdzać w połowie odległości między kołami pasowymi).
Tak, zużycie paliwa jest uzależnione od obciążenia. Podobnie jak w aucie, przy jeździe na światłach spalanie nieco wzrasta (większe obciążenie alternatora), co było jednym z argumentów przemawiającym przeciwko jeździe na światłach mijania przez całą dobę.
Mam trzy niesprawne alternatory które podobno zle ładowały Rozłozyłam je i sprawdziłam diody przy napięciu 12V izolacje stojana i wirnika przy napięciu 220V I wszystko niby jest w porządku Ktoś mi powiedział ze to musi być regulator napięcia A czy może być tak ze dopiero pod obciążeniem jest jakieś przebicie? A tak wogóle to regulator napięcia można...
Co do pompy a raczej pomp. Zacznę od jednej oompy nsz16 na przystawce mocy. Do napędu ramienia, oraz drugiej nsz10 napędzanej z koła pasowego silnika do napędu tura i orbitrola przez regulator VPR3. Kłopot mam z tym że silnik który wybrałem nie ma miejsca mocowanie czegoś poza alternatorem. Wychodzi na to że pompę muszę przymocowac do ramy i napinać...
Witam. Taka sytuacja: Alternator zwarty (zamiast obciążenia kawał drutu,czyli maksymalne obciążenie). Czy po zasileniu uzwojenia wzbudzenia z osobnego źródła (odłaczone oryginalne diody, napięcie 14V podane na szczotki wirnika), alternator ma jakiś początkowy moment rozruchowy? Tzn. chodzi mi o to, czy stawia opór (powiedzmy gdy by go kręcić ręką),...
Czesc! Czy alternator powinien caly czas trzymac 14-14.4V czy po naladowaniu regulator powinien zmniejszyc napiecie na ponizej 14V ? Jak to powinno dzialac ? W tym momencie testowalem dwa rozne alternatory, kazdy z nich jak pracuje z czasem obniza napiecie. W skrajnym przypadku w trasie po paru godzinach jazdy mam 13.3 na alternatorze Valeo 180 A. Tak...
Chyba jednak przekładnie. Obroty bez obciążenia wyniosły by 2000/min i jest to mało i tak. Włączając obciążenie obroty by spadły i spadły by zależnie od tego jakie by to było obciążenie. Należy pamiętać, że alternator musi mieć na stałe podłączony akumulator i nawet naładowany trochę obciąża. W pierwszej chwili dodatkowe obciążenie brało by energie...
ładuje a kontrolka świeci coraz jaśniej. o co chodzi? proszę o jaknajszybszą pomoc :(
Trafiła do mnie kolejna walnięta maszyna budowlana. Tym razem nie ma ładowania. Silnik sw 400, osprzęt elektryczny chyba typowy.Typu alternatora nie moge doczytać, bo go już "fachowcy" zdarli, a dane na obudowie nawet młotkiem zatłukli (ręce opadają). Regulator mechaniczny typu chyba W9 (wibite na pokrywie regulatora). Objawy sa takie: brak ładowania,...
Witam! Mam takie pytanie: Ile wytrzyma akumulator, alternator, przy obciążeniu 30A ciągle w czasie jazdy po mieście? Czy szybciej będzie się zużywał? Czy nie okaże się że po pół roku akumulator jest do wymiany i nie można odpalić samochodu?
Witam. Wyczytalem gdzies ze jest to sygnal obciazenia alternatora, ktory idzie do komputera i w zaleznosci od niego steruje praca silnika (zmniejsza, zwieksza obroty). Gdzies takze wyczytalem ze komputer zmniejsza obciazenie silnika praca alternatora, przez co moze on przez okreslony czas ladowac z mniejszym napieciem w okolicach 13V. Nie moge nigdzie...
Ja mam gorzej gdyż nie mam żadnej wiedzy o mechanice tego typu niż wygooglana czy nabyta nie drogą uczelnianą/szkolną. Pytanie... Ponoć alternator przy obciążeniu łapie opór. Co to za opór? Mechaniczny? Jakieś hamulce czy coś? Czy obciążeniem nazywamy tu zwyczajne ładowanie czegokolwiek (akumulatora) czy też pobieranie większej mocy, niż jest w stanie...
jakie ładowanie powinien mieć alternator z włączonymi światłami i bez włączonych i czy ładowanie sprawdza sie normalnie na akumulatorze czy bezpośrednio na alternatorze
Alternator po remoncie (wymiana regulatora ze szczotkami, pierścień, łożyska) na maszynie pokazywał 14,5V. Po zamontowaniu w samochodzie miernik pokazuje zaraz po uruchomieniu 14V, po włączeniu świateł napięcie spada do 13,7V, dalej naciskam stop, włączam przeciwmgielne i nawiew to napięcie spada do 12V. Jaka może być przyczyna? Czy jak dam dodatkowy...
Witam, jakis czas temu przy wyzszych obrotach (ok 4000) migala kontrolka ladowania (Felicia 1.3). Poniewaz wymiana regulatora napiecia nic nie dala, wymienilem wirnik (pierscienie wydawaly mi sie dosyc zuzyte). Od tego czasu na wysokich obrotach jest juz ok, natomiast problem jest na biegu jalowym (okolo 800). Otoz praktycznie brak ladowania, napiecie...
Jak wytłumaczyć zwiększony prąd obciążenia tuż po wzbudzeniu alternatora przy niskich obrotach? Dlaczego tak sie dzieje ? zamieszczam wykres gdzie dokladnie to widac https://obrazki.elektroda.pl/9115038000_...
Witam Kolegów! Mam taki problem: alternator (z zewn. reg. nap.) przyjmuje napięcie w zakresie 12,7 .. 14,0 V. Jaka moze być przyczyna tak niskiego U ? Moim zdaniem alternator ma zbyt małe obroty i należało by założyć mniejsze koło pasowe.
Witam, chciałbym podłączyć przetwornicę 12/230v 2000w do akumulatora samochodu o pojemności 115 Ah i mam pytanie czy alternator (przy włączanym silniku) da rade ładować akumulator w tym czasie? Pozdrawiam,
Witam kolegów. Mam taki oto problem: założyłem do mojego ciągnika alternator z wbudowanym regulatorem napięcia ( alternator bosch,, dla pewności wymieniłem regulator na nowy) poprzednio był altek 6 diodowy bez wbudowanego regulatora. Alternator podłączony jest poprzez żarówkę 12V/4W do gniazda nr 15 stacyjki. I teraz: przy wyłączonym silniku żaróweczka...
Witajcie ponownie, Niestety poprzedni temat zamknąłem bo myślałem , że już wszystko ok. http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic11... Niestety. Ładowanie na wolnych obrotach ok, ale podczas zwiększania obrotów rośnie do ~17 V przy 4,5-5 tys obr. Pod obciążeniem jest w miarę ok. Czyli włączone wszystkie odbiorniki. Po odłączeniu kostki z alternatora...
Tego konkretnie nie wiem w jakich pojazdach może występować, ale powinien występować we wszystkich tych gdzie są akumulatory, a ich ładowanie odbywa się z generatora działającego podobnie do jak dynamo w rowerze (cewka i ruchomy magnes stały). Regulacja napięcia w takim regulatorze polega na tym ze jest on obciążeniem regulowanym dla w/w generatora,...
Włączając światła zwiększasz obciążenie alternatora, a tym samym obciążenie silnika, przed co komputer silnika zwiększa lekko obroty aby nie dopuścić do zgaśnięcia. Jeśli zainstalujesz ledowe światła dzienne, to zmiana obciążenia alternatora będzie niezauważalna dla silnika i nie powinien zwiększać obrotów. Światła dzienne podepnij pod terminal 15 stacyjki(zapłon)....
obciążenie alternatora jakie obciążenie alternator jakie aktywny obciążenie
oprogramowanie edimax p0340 astra rozciągnąć pasek
bateria macallister poczta polska
Jak dotrzeć głowicę w skuterze 4T 80 ccm? TG789vn Technicolor - Router z funkcjami VoIP