Alternator służy do przekształcania energii mechanicznej na elektryczną. Nie służy to jej wyczarowywania :D Naturalnie musi pobierać energię z wału silnika w postaci momentu obrotowego (to co nazywasz oporem) i oczywiście musi być ruch w tym przypadku obrotowy. Im większy pobór prądu tym większy moment obrotowy potrzebny do jego napędu. Silnik spalinowy...
tak samo dodam że wpływa również sprężarka klimatyzacji,doskonale to mozesz sobie sprawdzić jak do zapalonego auta pracującego na wolnych obrotach dołączysz kablami drugi pojazd z rozładowanym akumulatorem ,zwróć uwagę jak spadna obroty twojego auta,niestety dla nas energia nie bierze się z nikąd , jezeli alternator ma np.1,5 kw to ta energia musi być...
(at)pkorol Masz do wykorzystania tylko tyle ile bierze alternator. Wytrzymałość jak masz pasek który wytrzymuje 10 kW napędzając klimę pompę wody i alternator przekazując alternatorowi 3 kW z tego to jak podłączysz silnik 10 kW to będziesz miał przekroczone obciążenie o 7 kW. A gdzie 10 kW stawia alternator. Chyba w ciężarówce. 14 V 150 A to dopiero...
Witam masz pod maską strasznie ciasno bardzo trudno jest tam założyć 2 altek. poza tym 2 kontrolka do wzbudzenia ,dodatkowe kable.Ale najgorsze jest napęd paskiem a nie masz jeszcze 1 wolnego koła pasowego :sm37: . i to jest trudne choć czego się nie robi dla Miusic :D.Będzie więcej palił i na wolnych obr.duże obciążenie na silnik.
Cieszę się, ze pomogłem Wodniakowi, może to Kolega rozpropagować. Z łódkę i akumulatorem na niej, jest jeszcze jeden problem. Małe obciążenie instalacji. Jakie Kolega posiada na swej łódce odbiorniki energii elektrycznej obciążające alternator silnika podczas pracy ? Mam Suzuki 120hp, akumulator 45Ah i pracuje zawsze GPS, echosonda, kilka światel, prawie...
http://www.terytorium126p.pl/forum/ladow... Masz tam wykresy charakterystyk prądnicy i alternatora. Wszystko zależy, jakie obciążenie planujesz, trzeba to policzyć. Resztę załatwi odpowiednia przekładnia, by nadać wybranemu generatorowi odpowiednią prędkość przy typowej pracy silnika. I pamiętaj, że zarówno prądnica, jak i alternator...
mianowicie po uruchomieniu silnika obroty są na poziomie 700 RPM, po dodaniu gazu i puszczeniu nie jest w stanie utrzymać obrotów i gaśnie. Co ciekawe po odłączeniu kabli od alternatora i uruchomieniu silnika na samym akumulatorze problem znika, silnik pracuje elegancko tak jak powinien. czyli alternator stawia silnikowi bardzo duży opór Oczyściliśmy...
Czy ty myślisz że moc alternatora zależnie od obrotów opisuje jakiś uniwersalny wzór? Takie parametry zależą od konstrukcji (kształt biegunów, rezystancja uzwojeń, szczelina powietrzna, prąd magnesujący, indukcyjność wzbudzenia itd.). Jeśli chcesz wiedzieć jakie będzie napięcie i prąd przy danych obrotach i obciążeniu, to musisz wykreślić charakterystykę...
Cześć. Otóż podstawą problemu z połączeniem jest moc: P która wyraża się wzorem U x I gdzie U to napięcie akumulatora lub alternatora samochodowego 12V(przy odpalonym silniku 14,4V). P jakie bedzie ci potrzebne z zapasem licząc to 500W czyli po przekształceniu prąd I jaki popłynie kablem z akumulatora do przetwornicy to: 500/12V nieco ponad 40A Więc...
powiem tak jak masz dobry akumulator i chcesz to dobrze zrobic to rob ;) ale na zasilanie wzmacniacza daj grube kable najlepiej + i - z akumulatora i daj kondensator poprawia dzwiek i szybkosc basu :) nawet w zwykłych głosnikach a co do zapasu mocy to napewno jest bo alternator ma doładowac jeszcze akumulator zapewnic dostawe pradu do wszystkiego co...
Jakie powinno być prawidłowe napięcie ładowania? U mnie w zasadzie nie przekracza 14V, zwykle jest to 13,5V na wolnych i 13,8V w czasie jazdy. Obciążenie ksenonami, ogrzewaniem, nawiewem nie robi większej zmiany niż 0,1-0,2V także teoretycznie wszystkie jest ok. W instrukcji akumulatora producent zabezpiecza się, że ładowanie ma być 14-14,4V. Akurat...
Właśnie to wszystko zależy ile się "wpompuje" w wirnik i jakie jest obciążenie na wyjściu. Nie wiemy jaki reg. i jak sterowany bo nie wiemy jaka fabia. Autor żyjesz?
Nie no perpetum mobile nie ma. Jak wkładasz mechanicznie 100W to możesz przy idealnych warunkach tak z 90 % (90W) energii elektrycznej idzie wyciągnąć. Tu bardziej chodzi o to żeby właśnie złapać balans i akurat odbierać tyle ile daje. Prądnica czy alternator sam do tego dąży ale przy przekroczeniu pewnej mocy wykładniczo rosną straty. Ma to dwie poważne...
Sprawdziłem ładowanie z i bez obciążenia. Brak obciążenia: - Alternator - 15V - Akumulator - 14.9V Obciążenie - Alternator - 15V - Akumulator - 14.8V Strata na kablach praktycznie zerowa. Czy dalej zostaje kwestia rozrusznika czy może to być coś innego?
Jest to wada producencka uzasadniona innymi czynnikami Nie masz racji. Jest to wada z punktu widzenia posiadacza samochodu ale rezultat świadomego działania producenta w postaci takiego a nie innego projektu produktu nie jest wadą producencką. Wadą byłyby uzyskane w produkcji wyniki gorsze niż obliczone w projekcie. Np. obliczono, że napięcie na wolnych...
Fakt, już ją masz i nie zwracasz Chińczykom. Traktujmy więc obliczenia jako przewidywane "zyski". Znajdź w necie statystyki wiatru w wawie z poprzednich kilku lat abyś wiedział ile jest dni w roku z wiatrem o prędkości 4 5 6 8 m/s. Tyle pkt wystarczy, ewentualnie jeśli okaże się że jest więcej niż tydzień silniejszych wiatrów, uwzglednij je też Dodano...
Obciążenie alternatora jakie wtedy?
do klon111 - Trzeba to obliczyć. 1.Moc dopuszczalna wirnika 15 V x 2 A = 30 W .Takie ampery zmierzyłem po regulatorze w wirniku.Przyjąłem 2 A jako dopuszczalne w tym Swoim wirniku alternatora. 2.Opór uzwojenia wirnika R = U/I = 15 V / 2 A = 6,5 Ω ≈ 7 Ω 3.Prąd przy 120 V w wirniku I = U / R = 120 V / 7 Ω = prawie 20 A ( do tego...
Kiedy obciążysz alternator, napięcie spada, regulator to kompensuje, ale ma swoje ograniczenia. Dlatego żeby utrzymać nominalne napięcie przy rosnącym obciążeniu potrzeba zwiększać obroty.
Witam pozwolę że odświeżę temat. Ostatni post prawie nic nie wnosi do tematu, po prostu za mało danych/opisów/porównań i nie lubię niedokończonych/urwanych tematów. Z doświadczenia mam takie wyniki co do prądnic samowzbudnych, zwykłych czyli obcowzbudnych, a neodymowych. Z tym ostatnim to mało miałem do czynienia lecz wiem jak działa i testowałem ręcznie...
Sterownik widzi obciążenie alternatora?
Obwód C odpowiada za sterowanie trybem ładowania. W zależności jakie jest zapotrzebowanie na energię, ECU sygnalizuje tryb niskiego lub wysokiego poziomu wyjściowego. Niskie napięcie ładowania (12,4-12,9V) utrzymywane jest przez ECU podczas uruchamiania silnika lub przy spełnieniu warunków: - prąd obciążenia mniej niż 15A (odbiory wyłączone); - obroty...
Mi natomiast przy sprawnym akumulatorze i oczywiście podłączonym w ciągniku rolniczym resetował się sterownik skrzyni, objawiało się to zrzucaniem połówek biegu i nie poprawnie działającym ekektrorewersem. Winnym okazał się alternator a raczej jego szczotki, które dobrze nie przylegały do pierścieni wirnika. Wiecie co pomagało na resety? Włączenie świateł....
Rozumiem więc, że oryginalny aku BOSCH po prostu był lepiej wykonany i dlatego nie wydawał takiego dźwięku? A.Gieronimo Mówisz, że akumulator wyładowany - jakie powinien mieć prawidłowe wartości? Czy wymiana akumulatora na nowy może zmniejszyć obciążenie alternatora, a co za tym idzie ten świst? Wojtek(KeFir), Dziękuję CI za opinie - rolki są nowe,...
L-kontrolka do plusa i tylko to trzeba podłączyć, DF to obciążenie alternatora sygnał wyjściowy do ECU tego nie musisz podłączać
Nie rozumiem o co chodzi z tym 1400W. Napisałem tak - alternator ma moc 2400W. Przyjmując sprawność alternatora 50% oraz 90% sprawność przekładni wychodzi, że aby uzyskać moc elektryczną 2,4kW musisz odebrać z turbiny moc ok. 5kW. Hamowanie realizuje się na wiele różnych sposobów - może być dodatkowym hamulcem, może być elektryczne, możesz przestawiać...
Teoretycznie ECU zwiększa obciążenie alternatora i przy wypaleniu DPf temperatura paliwa ma jakiś wpływ. Żarówkę na próbę zamiast podgrzewacza?
Akumulator służy do zasilania odbiorników wówczas kiedy nie pracuje prądnica/alternator a nie do ładowania. Tak więc to właśnie alternator musi pokryć zapotrzebowanie na moc pobieraną oraz utrzymanie w dobrym stanie akumulatora. Z pewnością alternator utrzyma akumulator w dobrym stanie i pozostaje pytanie jakie obciążenie można podłączyć dla właściwej...
06061947 nie bierz mnie pod włos dobrze wiesz jakie są prawa fizyki , już nie jeden alternator przerobiłeś . Ale mimo wszystko odpowiem bo pytanie dotyczy konkretnego zagadnienia " Czyli wychodzi, że moc wzbudzenia jest poniżej 1Wata, czy dobrze zrozumiałem ???? " . Tak moc wzbudzania jest poniżej 1W . Tylko co przez to rozumiemy : uzyskanie napięcia...
Tak, będzie wielokrotnością. Dodano po 27 Moc rzeczywista jest taka, jakie będzie obciążenie. Alternator ma coś takiego jak regulator napięcia, który dąży do tego, aby na wyjściu panowało określone napięcie (w przypadku alternatorów samochodowych jest to ok 14.5V). Teraz alternator jest obciążany elektrycznie czyli jest z niego czerpana moc. Napięcie...
Opisz jak sprawdzałeś zasilania, jakie obciążenie dałeś? Odłącz alternator, podłącz prostownik, ustaw napięcie powyżej 12,8V, uruchom samochód zobacz jakie napięcie widzisz na wspomaganiu. Jeśli działa, znaczy, że alternator masz uszkodzony bo sieje śmieciem.
Zgodzę się z kolegą, tylko chyba troszkę się nie zrozumieliśmy, pewnie ja źle wytłumaczyłem za co przepraszam z góry, chodzi mi nie o obciążenie alternatora by uzyskać ową moc, lecz o dołożenie modułu, np: silnik elektryczny 230V przerobiony na prądnice 230V gdzie na wirniku miał by magnesy neodymowe, i tu dokładniej temat rozwinę by coś takiego skonstruować...
Pomysł fajny ale mało wydajny :) chodzi o to że alternator powinien kręcić się 3000obr/min żeby był optymalnie wydajny a dochodzi do tego obciążenie jakie wytworzy alternator przy obciążeniu akumulatorem silnik samochodu ma siłe kręcic ten alternator a ty jak zrobisz przełożenia z dużego na małe to myśle że obciążenie na nogi będzie tak silne że nie...
Tak to prawda. Tylko co to jest za czujnik halla? Hallotrony... Czemu trzy wyprowadzenia ma? Tak pokazuje google grafika... I ten schemat jest moja baza do budowy... Zamiast tyrystora zastosuje tranzystora bdp495 takie znalazlem na luzie. Dwa i analiza napięciowa czy nie spali bramkę bazę... Typ npn... Chciałem spróbować możliwości moje po udarze mózgu...
niestety nie wiem jakie było obciąszenie, gdy mechanik dał bardzo duże obciążenie (tak mówił) to alternator prawie całkowicie sie zatrzymywał Dodano po 1 Mam takie pytanie, czy mogę podłączyć bezpośrednio kabel plusowy od akumulatora do alternatora ? Dodano po 4 Mam takie pytanie, czy mogę podłączyć bezpośrednio kabel plusowy od akumulatora do alternatora...
Witam !! Jeżeli chodzi o alternatory samochodowe coś podobnego robiłem z kumplem dawno temu . Zrobione to było tak - silnik o regulowanych obrotach napędzał alternator . Oczywiście w układzie " rzeczywistym " - tzn . podpięty regler i akumulator . Dokonywaliśmy pomiaru napięcia i prądu ładowania . To była wersja pierwsza - była i druga . W drugiej nie...
Witam! Moc 5kW jest do uzyskania przy średnicy śmigła ok. 6m i prędkości wiatru 10m/sek. Takie wiatry bywają rzadko, dla Polski średnia to ok. 4m/sek (patrz tu: http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic27... ), przy których z tego wiatraka osiągniesz 15 razy mniej mocy (zależność z trzecią potęgą od prędkości wiatru). Może wpierw, "tytułem ćwiczenia"...
A jaką moc ma alternator??? Policz jakie jest obciążenie w samochodzie i zobaczysz że są sytuację gdy alternator ma moc mniejszą niż włączone odbiorniki, a na wolnych obrotach regulator cudów nie zrobi.
witam, spotkało mnie ciekawe zaskoczenie, tzn. padły mi łożyska w moim starym alternatorze i uszkodził się wirnik - rozpadł się na dwie części :( no ale wymieniłem stary wirnik alternatora (60A) na wirnik z innego 45A-mperowego alternatora i złożyłem wszystko do kupy tzn. stojan z oryginalnego 60A -mperowego alternatora z wirnikiem 45A, no i teoretycznie...
alternator jest do regeneracji i tyle, prawidłowe ładowanie an wolnych obrotach to minumum 13,8-13,9 i nie ważne jakie dasz obciążenie po to właśnie jest regulator napięcia bo alternator wytwarza dużo wyższy prąd a regulator odpowiada za to żeby nie przekraczał tych 14,4-14,5 i nie spadał poniżej 13,8 - 13,9
Witam, Zawsze kiedy jest zwiększona wilgotność powietrza, np rano, późnym wieczorem lub kiedy pada/padało a silnik jest zimny ( uruchamiana po dłuższym postoju, np nocy ) piszczy mi pasek osprzętu. Różnie kiedy wchodzi na obroty lub na wolnych. Kiedy jest ciemno a zaczyna piszczeć zauważyłem że światła przygasają jakby zanikło ładowanie a nawet kiedy...
Właśnie tutaj utknołem i się zastanawiam jakie obciążenie dać 0,43 kW to 430W h4 ma 55W X3 =165W a potrzeba by 500W obciążyć... Problem też z ustaleniem czy uzwojenie jest w gwiazdę czy w trójkąt da się to jakoś sprawdzić... oczywiscie tabliczki znamionowej nie ma ani dokumentacji. Silnik elektryczny ciężko podłączyć by było ale można precyzyjnie obroty...
Nie można oczekiwać, że alternator da powiedzmy nominalne 70A, jeśli nie ma poboru prądu: co taki "Ciapek" pobiera? Jedynie uzupełnianie akumulatora po rozruchu. We Fabii wyniki są większe, bo i elektryka samochodów jest rozbudowana. Kontrolny pomiar wydajności musiałby Kolega przeprowadzić podłączając obciążenie takie, by alternator mógł się "wykazać"....
Witam. Alternator uległ uszkodzeniu? i nie ładuje, tzn. ładuje tylko na wolnych obrotach -kontrolka "braku ładowania" NIE świeci, ale jak tylko troszkę depnę na pedał gazu, to zaczyna świecić -akumulator mi padł podczas jazdy na światłach... Odpiąłem akumulator przy uruchomionym silniku na wolnych obrotach i chodził normalnie, po czym troszkę przygazowałem...
Witam. Mam problem z Volvo FH12 420. Chodzi o to ze auto na czasy słabnie i po diagnostyce zauważyłem ze parametr obciążenia silnika spada z 100% na ok 80%. Z tego powodu pytanie. Z jakich czujników EDC oblicza obciążenie silnika? Oto czujniki jakie występują: Czujnik hala wału Czujnik hala wałka rozrządu Czujnik doładowania Czujnik ciśnienia atm Czujnik...
Witam. Taka sytuacja: Alternator zwarty (zamiast obciążenia kawał drutu,czyli maksymalne obciążenie). Czy po zasileniu uzwojenia wzbudzenia z osobnego źródła (odłaczone oryginalne diody, napięcie 14V podane na szczotki wirnika), alternator ma jakiś początkowy moment rozruchowy? Tzn. chodzi mi o to, czy stawia opór (powiedzmy gdy by go kręcić ręką),...
Z silnika komutatorowego można zrobić prądnicę ale jej sprawność nie będzie wielka Jeżeli wirnik prądnicy będzie kręcił się z podobną prędkością gdy pracował jako wirnik silnika to nie będzie tak źle. Dlatego pytałem czym prądnica będzie napędzana. Napędzana będzie jako turbina wiatrowa bądź magnetyczna Turbina magnetyczna? Jak to działa? W przypadku...
Czesc! Czy alternator powinien caly czas trzymac 14-14.4V czy po naladowaniu regulator powinien zmniejszyc napiecie na ponizej 14V ? Jak to powinno dzialac ? W tym momencie testowalem dwa rozne alternatory, kazdy z nich jak pracuje z czasem obniza napiecie. W skrajnym przypadku w trasie po paru godzinach jazdy mam 13.3 na alternatorze Valeo 180 A. Tak...
Mam trzy niesprawne alternatory które podobno zle ładowały Rozłozyłam je i sprawdziłam diody przy napięciu 12V izolacje stojana i wirnika przy napięciu 220V I wszystko niby jest w porządku Ktoś mi powiedział ze to musi być regulator napięcia A czy może być tak ze dopiero pod obciążeniem jest jakieś przebicie? A tak wogóle to regulator napięcia można...
Witam. Wyczytalem gdzies ze jest to sygnal obciazenia alternatora, ktory idzie do komputera i w zaleznosci od niego steruje praca silnika (zmniejsza, zwieksza obroty). Gdzies takze wyczytalem ze komputer zmniejsza obciazenie silnika praca alternatora, przez co moze on przez okreslony czas ladowac z mniejszym napieciem w okolicach 13V. Nie moge nigdzie...
Trafiła do mnie kolejna walnięta maszyna budowlana. Tym razem nie ma ładowania. Silnik sw 400, osprzęt elektryczny chyba typowy.Typu alternatora nie moge doczytać, bo go już "fachowcy" zdarli, a dane na obudowie nawet młotkiem zatłukli (ręce opadają). Regulator mechaniczny typu chyba W9 (wibite na pokrywie regulatora). Objawy sa takie: brak ładowania,...
Witam! Mam takie pytanie: Ile wytrzyma akumulator, alternator, przy obciążeniu 30A ciągle w czasie jazdy po mieście? Czy szybciej będzie się zużywał? Czy nie okaże się że po pół roku akumulator jest do wymiany i nie można odpalić samochodu?
ładuje a kontrolka świeci coraz jaśniej. o co chodzi? proszę o jaknajszybszą pomoc :(
Jak wytłumaczyć zwiększony prąd obciążenia tuż po wzbudzeniu alternatora przy niskich obrotach? Dlaczego tak sie dzieje ? zamieszczam wykres gdzie dokladnie to widac https://obrazki.elektroda.pl/9115038000_...
No to zwiększ naciąg tego paska. Przy nieobciążonym alternatorze nie ma prawa się ślizgać (przy obciążonym zresztą też). Prawidłowo napięty pasek powinien ugiąć się maksymalnie 10 mm pod naciskiem palca (naciąg paska należy sprawdzać w połowie odległości między kołami pasowymi).
Tak, zużycie paliwa jest uzależnione od obciążenia. Podobnie jak w aucie, przy jeździe na światłach spalanie nieco wzrasta (większe obciążenie alternatora), co było jednym z argumentów przemawiającym przeciwko jeździe na światłach mijania przez całą dobę.
Witajcie ponownie, Niestety poprzedni temat zamknąłem bo myślałem , że już wszystko ok. http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic11... Niestety. Ładowanie na wolnych obrotach ok, ale podczas zwiększania obrotów rośnie do ~17 V przy 4,5-5 tys obr. Pod obciążeniem jest w miarę ok. Czyli włączone wszystkie odbiorniki. Po odłączeniu kostki z alternatora...
Ja mam gorzej gdyż nie mam żadnej wiedzy o mechanice tego typu niż wygooglana czy nabyta nie drogą uczelnianą/szkolną. Pytanie... Ponoć alternator przy obciążeniu łapie opór. Co to za opór? Mechaniczny? Jakieś hamulce czy coś? Czy obciążeniem nazywamy tu zwyczajne ładowanie czegokolwiek (akumulatora) czy też pobieranie większej mocy, niż jest w stanie...
Witam Kolegów! Mam taki problem: alternator (z zewn. reg. nap.) przyjmuje napięcie w zakresie 12,7 .. 14,0 V. Jaka moze być przyczyna tak niskiego U ? Moim zdaniem alternator ma zbyt małe obroty i należało by założyć mniejsze koło pasowe.
W Polonezie Caro GLE 1.6 MR 93 wymieniłem szczotki alternatora ,regulator napięcia oraz łożyska. Ponadto pierścienie ślizgowe zostały przetoczone. Przy maksymalnym obciążeniu tj załączonych wszystkich odbiornikach napięcie ładowania wynosi 12,5 do 12,7 wolta przy prędkości obrotowej silnika ok 3 tys. Czy to trochę nie za niskie napięcie ? , natomiast...
jakie ładowanie powinien mieć alternator z włączonymi światłami i bez włączonych i czy ładowanie sprawdza sie normalnie na akumulatorze czy bezpośrednio na alternatorze
Alternator po remoncie (wymiana regulatora ze szczotkami, pierścień, łożyska) na maszynie pokazywał 14,5V. Po zamontowaniu w samochodzie miernik pokazuje zaraz po uruchomieniu 14V, po włączeniu świateł napięcie spada do 13,7V, dalej naciskam stop, włączam przeciwmgielne i nawiew to napięcie spada do 12V. Jaka może być przyczyna? Czy jak dam dodatkowy...
Witam, chciałbym podłączyć przetwornicę 12/230v 2000w do akumulatora samochodu o pojemności 115 Ah i mam pytanie czy alternator (przy włączanym silniku) da rade ładować akumulator w tym czasie? Pozdrawiam,
Chyba jednak przekładnie. Obroty bez obciążenia wyniosły by 2000/min i jest to mało i tak. Włączając obciążenie obroty by spadły i spadły by zależnie od tego jakie by to było obciążenie. Należy pamiętać, że alternator musi mieć na stałe podłączony akumulator i nawet naładowany trochę obciąża. W pierwszej chwili dodatkowe obciążenie brało by energie...
Witam mam problem z elektronika w audi bledy jakie sa to: Sterownik silnika blad 18107 / P1699 / 005785 - Szyna danych układu napędowego: brak wiadomości z elektroniki kierownicy Brak komunikacji przerywany Elektronika blad 01326 - Modul sterujacy wielofunkcyjnej kierownicy (J453) 49-10 - Brak komunikacji - przerywana Modul komfortu blad 00466 - Modul...
To co cyka to pierwszy lub drugi stopień grzania płynu świecami w kolektorze ssacym. Sprawdź te złącza. Obciążenie alternatora odczytać można za pomocą VCDS.
Witam szanowne grono. Zacznę szczegółowo od początku moich problemów. Pacjent: Laguna 2 Grandtour 1,6 16v 107km, 2001r. Około miesiąc temu zaczęły się problemy z alternatorem. Na zimnym silniku po odpaleniu ładowanie wynosiło 14,4v, jednakże gdy tylko stawałem gdzieś na chwilę (przykładowo do sklepu) i ponownie odpalałem na ciepłym silniku, alternator...
obciążenie alternator alternator ładować obciążenie jakie obciążenie alternatora
tranzystor bc857b rozdzielić kabel domofon schemat elektra
zmywarka whirpool mruga start bateria parkside
iVMS-4200 nie uruchamia podglądu zdalnego - diagnostyka Wentylator pokojowy włącza się z opóźnieniem - przyczyny i rozwiązania