Siłownik tzw. hamulca górskiego.
Tylko EGR działa wolnych obrotach i do średnich obciążeń. Wtedy masz przymkniętą przepustnicę (prawie zamkniętą) i podciśnienie w dolocie. Świeżego powietrza jest mało. Powoduje to to że cylinder wypełnia się gazem (spalinami) który nie powoduje spalania paliwa a nawet dopala to co zostało w spalinach. Silnik ma mniejsze opory (przy suwie ssania) bo...
Może przez odpowietrzanie, pojezdzij nim i zobacz wtedy czy bedzie tam mokro
Witam Kol wasall wymieniłeś pierścienie bez tulej , jak byli wypracowane tego nie wiemy , natomiast aby pierścienie się dotarli to niestety trzeba jakiś czas nim pośmigać , często dzieje się tak nawet po zamontowaniu nowego zestawu że przez długi czas leje się z kolektora wydechowego [niby to niedopalone paliwo ]. Tak że tymczasem spokojnie aż się trochę...
Do sprawdzenia kompresja w poszczególnych cylindrach, prawdopodobnie pęknięte albo zapieczone pierścienie ( w najgorszym przypadku wypalony tłok )
Na zdjęciu nie masz podanego czasu wtrysku.Podjedź i zrób analizę spalin.
Nie trzeba wyciągać. Wystarczy odkręcić śrubkę (jeśli się da), zastosować większe podkładki (pod osłoną i nad nią) i gotowe. Wiem, że tam kolektor wydechowy jest od strony przegrody i dostęp jest fatalny. Miałem podobną sytuację w Nissan Micra i śrubka się nie chciała wykręcić, więc tą osłonę po prostu przyspawałem migomatem, bo wiedziałem, że i tak...
Zobacz czy taki: http://moto.allegro.pl/item549568364_kol... http://moto.allegro.pl/item563014052_kol... http://moto.allegro.pl/item566094480_kol... http://moto.allegro.pl/item568489052_kol... http://moto.allegro.pl/item559801677_vw_...
Nieszczelne prowadnica(e) zaworów.
Płaszczyznę głowicy zawsze można sprawdzić, jeżeli oddasz głowicę do zakładu który zajmuje się regeneracją to Ci sprawdzą płaszczyznę. Orientacyjnie głowicę możesz sprawdzić kładąc ją na szybie. Jeżeli trzeba to planuj - nie daj się skusić na grubsze uszczelki i inne półśrodki - koszt planowania nie jest jakiś zawrotny. Jak już będziesz miał wyjętą...
Jakby coś to pisz postaramy się pomóc. Pozdrawiam. Dodano po 14 Wysłałem ci małą instrukcję na pw.
witam ,moim zdaniem to jedyny sposób to znaleźć jakiś otwór na łączeniu silnika ze skrzynią i zablokować śrubokrętem koło zamachowe ,to jest sprawdzone na innych markach i niezawodne, odpisz jak dadsz rade, Picu
Jestem szczęśliwym posiadaczem SC900. Problem ze spalaniem pojawia się także w momencie kiedy przewody gumowe podciśnienia z korpusu przepustnicy do czujnika MAP oraz do ODMY parcieją i zaczynają puszczać powietrze. Zaraz będą głosy co ma przewód odmy do spalania. Nie jestem wstanie wytłumaczyć ale dopiero w momencie kiedy na przewodzie ODMY zrobiłem...
Palnikiem grzejesz śrubę, pośrednio głowicę. Najlepiej byłoby palnikiem acetylenowym lub propanowo-tlenowym z małą dyszą.Chodzi o to, aby uzyskać dużą moc cieplną na małej powierzchni.
Hmm... ja wychodze z zalozenia klijent nasz pan niech sam decyduje ,ale najpierw bym wstawial nowy z gwarancja fabryczna a potem uzywke , dla swietego spokoju ale czy ten nowy nie peknie szybciej niz ten wygrzany to nie wiadomo .
Kody migowe,wtyczka 4-pinowa,podobna jak np do stacyjki w polonezie
Oznaczenie kolektora z katalizatorem do BBZ to 036 253 052 DX do BBY to 036 253 052 FX. Poza różnicami w numerach to nie wiem czym się różnią bo w katalogach są stosowane zamiennie także wymiarowo powinien pasować.
Sugerujesz lewe powietrze? Tak, weź plaka i psikaj jak będzie normlanie chodzić to tam jest nieszczelność.
Szukać innego rozrusznika . Do tego kolektora wydechowego rozrusznik elektromagnes miał z boku nie tak jak u Ciebie - u góry
Nieszczelność w dolocie,pęknięta szpilka kolektora wydechowego, uszczelka kolektora wydechowego.
Witam serdecznie, odgrzeję temat bo mam troszkę podobny problem , a nie będę zaśmiecał forum nowym tematem . Otóż od zauważyłem wyciek oleju z pod kolektora na czwartej głowicy ,od zbiornika paliwa. Zastanawiam sie czy faktycznie poszły pierścienie skoro ciągnik wogulę nie dymi a olej tryska aż tym otworkiem w kolektorze wydechowym jak pochodzi dłużej...
Sprawdź okablowanie do przepływomierza i w okolicach pasków i kolektora wydechowego, może mechanik jak składał to zostawił kable byle jak i albo przetarły je paski albo stopił kolektor wydechowy.
Kolektor wydechowy?
To i może Alfa romeo 156 2.4 16v gdzie trzeba do wymiany filtra oleju odkręcić katalizator od kolektora wydechowego.
Najprościej wpiąć się pod fabryczny czujnik temperatury zamontowanym w głowicy silnika nad kolektorem wydechowym.
Jest blacha nad kolektorem wydechowym. Wejdz na allegro i podziwiaj silniki.
Sprawdź drożności wtrysku w kolektorze wydechowym.
Pod kolektorem wydechowym przykręcony do bloku.
Wszystko wskazuje na znacznie opóźniony zapłon - kolektor wydechowy robi się wiśniowy, gdyż spalanie przesuwa się na wydech. Moc czy moment idzie w wydech... :pub:
kolektor wydechowy to zapomnij, za gorący
Kup puszkę zmywacza do hamulcy i umyj to na zimnym silniku. Potem posyp mąką ziemniaczaną jak wyschnie zmywacz. Będzie widać dokładnie skad ciecze olej.
Sptrawdz te wężyki podcisnieniowe, tak mądrze to zrobili ze potrafi się zasklepic przy duzym podcisnieniu bo zaworki umiescili centralnie nad kolektorem wydechowym i ta guma z wezykow robi sie lepka
Zdejmij kolektor wydechowy. Równie dobrze uszczelniacze trzonków zawodowych.
Jeśli chodzi o wyjęcie kolektorów wydechowych w silniku 12-zaworowym bez wyjmowania silnika to żaden problem, robiłem to wiele razy. Mogę natomiast zapewnić, ż widuję wiele Xm-ów V6 z pękniętym jednym lub oboma kolektorami wydechowymi i poza efektami dźwiękowymi wszystko działa normalnie.
Czy ktoś wie jak z dostępem do wszystkich śrub by odkręcić kolektor wydechowy- i co jeszcze muszę zdemontować by uszczelkę zdemontować i założyć. Samochód mało jeździ ale czy może być coś wypalone w głowicy??
Witam Co do sprawdzenia szczelności kolektora ssącego to chyba bezpiecznie użyć benzyny, pędzelek i smarować podejrzane miejsca kolektora. Poza tym sprawdź kolektor wydechowy.
Pod kolektorem wydechowym musisz wjechac przedluzka. Tutaj w ok 3min pokazane jest jak: https://www.youtube.com/watch?v=b5Clbdw-...
Kolektor wydechowy masz szczelny?
Na początek zdemontuj głowicę :) Najgorzej będzie odkręcić kolektor wydechowy :(
Chyba się nie zrozumieliśmy.... Dziękuję Ci za Twoją opinię i radę - aczkolwiek ona nic nie wnosi nowego do mojej sprawy. Liczyłem na osoby, (które nie w teorii ale w praktyce) miały podobny przypadek. Do rozwiązania sprawy tym bardziej nic nie wnosi informacja o Twoim wykształceniu...ani użalanie się na sobą ( bo nie wiem czy chwalisz jakim jesteś...
Jest w głowicy z lewej strony przy kolektorze wydechowym drugiego cylindra.Jak go nie ma , to ktoś wkręcił śrube , żeby woda nie leciała. :|
Czyli agregat gazowy w zimie?. Trzeba pomyśleć o odebraniu energii cieplnej z silnika agregatu do ogrzewania. Czyli chłodzony cieczą+wymiennik na kolektorze wydechowym. Zmniejszy to koszty paliwa.
pod warunkiem że śruby się odkręcą ale przesmarować wd ze dwa dni przed rozkręcaniem Nawet na to nie licz! Między śrubą i nakrętką nie ma miejsca, by dostał się tam preparat penetrujący! Możesz popsikać jedynie zewnątrz.
Odpal zimny silnik i po chwili sprawdź na kolektorze wydechowym na którym cylindrze jest zimniejszy.
Odkręć kolektor wydechowy, odpal i przygazuj , będziesz widział jaki dym idzie z poszczególnych cylindrów. Problem może być z jednym cylindrem.
Otworz maske silnika i szukaj urzadzen z napisem WEBASTO lub innych urzadzen wlaczonych w obieg ogrzewania . Moze to wyciek oleju lub plynu chlodniczego na rozgrzany kolektor wydechowy .
Brakuje zasilania. Gdzieś w komorze silnika masz bezpiecznik, który zapewne zzieleniał. Ewentualnie kontroler sondy - ten komputerek gazowy leży na kolektorze wydechowym.
Na allegro masz przewody za około 150 zł .W VB najczęściej rozszczelnia się przewód elastyczny przy kolektorze wydechowym ja osobiście przykręcam kawałek blachy miedzy przewodem a kolektorem.
W kolektorze wydechowym nie ma co się popsuć. Kawał żelastwa, rurki tylko. Za to dalej robi się ciekawie...
Chyba cos pomyliłeś przecież tam jest tylko jedna sonda w kolektorze wydechowym taka z jednym kabelkiem nowa kosztyje ok 110pln. powodzenia
A co jeśli płyn przedostaje się na razie w małych ilościach do komory spalania, to też może być wina oringów na tulejach lub uszczelki pod głowicą? Czy to problem raczej z tuleją?
Możesz odkręcić kolektor wydechowy i opuścić do dołu cały wydech wtedy bez problemu ściągniesz dziurawą miskę olejową
Bez ściągnięcia głowicy to jedynie sprawdzenie czy krzywki na wałku są ok, i odkręcenie kolektora wydechowego.
Czyli nauczka na przyszłość- tłumik musi mieć klapkę żeby nie nalało wody. Do rozebrania kolektor ssący z filtrem. Sprawdzić dziurkę w kolektorze wydechowym do spływu wody. Na tłoki dać oleju i obracać bez wtrysków. Założyć i odpowietrzyć wtryski.
Silnik sw400 bez turbo po kapitalnym remoncie po czwartej motogodzinę docierania puszcza olej na kolektor wydechowy. Czy to normalne, czy coś siadło, a może wtryski nie tak ustawione. W pierwszych godzinach podczas docierania jak najbardziej może się pojawić olej w kolektorze, docieraj i obserwuj. Nie muszę chyba przypominać o szczelnym układzie dolotowym...
Rura doprowadzająca ciepłe powietrze do filtra powietrza i łapak na kolektor wydechowy i po problemie. Pozdro PUFAN
Czujnik powinien być na obudowie konwertera powyżej obudowy mechanizmu różnicowego. Nieco poniżej łącznika tylnego kolektora wydechowego.
Na kolektorze wydechowym masz przykręcony zawór do którego idzie gruby wąż z pompy powietrza wtórnego. Gdy auto jest zimne to sterownik silnika włącza pompę by katalizator szybciej się nagrzał. Oprócz włączenia pompy powinien również zostać wysterowany zawór. Zazwyczaj ten zawór sterowany jest przez podciśnienie z elektrozaworu. Problem u ciebie może...
szukaj kolektora wydechowego pod nazwa Delfin jak nie to rura w rure plaszcz wodny i pompa zaburtowa podlaczona do obiegu przez tlumik mozesz to owinac wata i sreberkiem grubym. a nawet chyba na statkach byly na agregatach c330
Tak to normalne, pod maską jest zawsze ciepłej. A i żeby było jasne, powietrze nie grzeje się od prędkości (prędkość nawet wychładza), ale od kolektora wydechowego, samego bloki silnika. Skoro na dworze mamy temperaturę jaką mamy, a silnik i wydech generują kilkaset stopni to bilans temperatury zawsze będzie wyższy, niz temperatura otoczenia.
Sprawdź osłonę katalizatora,osłonę kolektora wydechowego i blachę na skrzyni biegów,która zasłania koło zamachowe.
Na początek wymień odmę jeśli to nie pomoże to czeka cię spory wydatek.
Nie wiem na 100% czy to jest problemem bo wróżbitą nie jestem. Klapka jest przy chłodniczce spalin. Jak się oberwie poleci rurką/bypasem do kolektora wydechowego i na turbinę. Wtedy turbina do roboty. Ta klapka jest sterowania gruszką i podciśnieniem.
To tzw. suszarka czyli pompa wtórnego powietrza (secondary air injection pump). Pompuje świeże powietrze do kolektora wydechowego przy zimnym silniku.
Robiłeś coś, że chcesz ustawiać początek tloczenia? Po montażu musisz ustawić temperaturę spalin. Dla każdego cylindra z osobna. W kolektorze wydechowym masz od dołu śrubki M6 wykręcasz i wkładasz sondę. Kręcisz delikatnie pompką i zwiekszasz-zmiejszasz dawkę. Z kątem jest trochę więcej zabawy
Szarpanie raczej nie będzie z powodu turbiny. Jak jest zmienna geometria to wtedy właśnie są kierownice w turbinie (czyli to to samo). Wcześniej było tak że byłą klapka w kolektorze wydechowym która regulowała dopływ spalin do turbiny.
To może być nie sprawny wtryskiwacz. Sprawdź czy kolektor wydechowy na tym garnku nie jest wyraźnie najgorętszy po uruchomieniu motoru. Kontorla ustawienia zaworów i pompowtryskiwacza, oraz, czy mosttki na zaworach są na swoich miejscach.
Masz tu link http://www.spryciarze.pl/zobacz/jak-uzys... może sam coś wykombinujesz moja propozycja przeczepić ogniwo do kolektora wydechowego w końcu jest gorący.
tak jak wyżej.. odkręć kolektor wydechowy lub samą turbinę (nie wiem jak tam jest) oraz rozepni dolot w najbliższym możliwym punkcie głowicy i wtedy próbuj :) ale skoro walił z plaka to podejrzewam że wydech może stać
A chociażby taka, trzeba tylko dobrać średnice, jest tego w sklepach od groma. http://kolektor.net.pl/galeria/?uszczelk...
Ten wąż przechodzi obok kolektora wydechowego w odległości około 10cm od osłony termicznej. Więc załóż długi wąż na tyle aby go swobodnie puścić w stronę kolektora ssącego i z powrotem po prawej stronie komory silnikowej aby nie był narażony na wysokie temperatury.
Na pewno nie jest to wyciek pomiędzy głowicą a cylindrem, bo tam nie ma oleju. Jak tam jest nieszczelność to ucieka kompresja, nawet widać spaliny. Wynika z tego, że wyciek masz z kolektora wydechowego. Odkręć kolektor i zobaczysz czy nie ma mokrego od oleju kolektora i kanału wydechowego w głowicy. Albo ciapie przez prowadnicę zaworowa albo pierścionki...
Witam ,W vito 639 czujnik jest nad kolektorem wydechowym a to nie jest najlepsza lokalizacja dla niego i często ulegają uszkodzeniu ,wtedy tnie moc przy 3 tyś obrotów jednocześnie nie wypala DPFa .Wymieniasz na nowy i jak troszeczkę pojeździsz to można podejrzeć częstotliwość wypalania ,jeśli mieści się w granicy 500 km to nic nie ruszasz
Pompa dodatkowego powietrza wydaje dźwięki podobne do odkurzacza ale bez przesady, jeśli ta hałasuje to pewnie łopatki połamane. Sprawdź czy rurka od tej pompy do kolektora wydechowego nie spadła czy też nie jest połamana.
https://youtu.be/jXfGh_ud5FY
Nie działo się tak czasem w Mack a nie Dxi?Niech sprawdzi co to za substancja.Ciekawe ile to ma przelatane bo może już uszczelniacze zaworów nie trzymają i spływa przez noc w cylindry.
Tak to niestety bywa coraz częściej . Parę tygodni temu chciałem dać do wyprostowania lekko wygiętą alufelgę od wewnętrznej strony (wyszło przy wymianie opon) , opona już była zdjęta spec najpierw wycenił to na 50zł a za chwilę stwierdził że akurat jest szczyt wymian opon , napełniania klimatyzacji i ma klientów zapisanych na miesiąc do przodu, a taką...
To powiedz tym pseudo-mechanikom że na łączeniu silnika ze skrzynią biegów w okolicach kolektora wydechowego jest czujnik położenia wału i że tam we wtyczce zapanowała wiosna-zrobiło się zielono.
Jeśli juz taka jest sytuacja to proponuje owinąć kabelek taką specjalną tkaniną odporną na temperature(zapomniałem jak sie nazywa) którą owija sie kolektory wydechowe w samochodach !!!
Ja chłodnice wymontowuje i polewam elektrolitem czeka 10 minut i spłukuje wodom wszystkie zabrudzenia organiczne są zjedzone przez kwas i chłodnica jest czysta. Ale zacznij od termostatu bo mniej roboty , termostat znajduje się nad kompresorem przy kolektorze wydechowym w silniku d12
Witam To nie para tylko spaliny , A ten element to jest kolektor wydechowy. Podjedź gdzieś gdzie spawają tłumiki , tam powinni coś z tym zaradzić (pospawać). Naprawa nie powinna być droga. W najgorszym wypadku wymiana na drugi używany szczelny. Pozdrawiam
Rozumiem że gwinty są w turbinie Są dwie śruby i dwie szpilki w kolektorze wydechowym z tyłu turbiny a na nich nakrętki. To ,że jakieś mocowanie się zerwie no może tak się zdarzyć , dlatego trzeba to robić na ciepło bo jest spora szansa ,że się uda bez problemów.
Najważniejsze wprowadzone zmiany to: - przeniesienie regulatora ciśnienia paliwa do baku (brak przewodu powrotnego), - elektroniczne sterowanie przepustnicą, - zmiana tłoków i kolektora dolotowego, - zintegrowanie katalizatora z kolektorem wydechowym i dodanie drugiej sondy lambda, - wymieniono czujnik podciśnienia na model montowany bezpośrednio na...
wstawienie strumienicy łuskowej ale czy to coś da ? Jedynie poprawi Ci samopoczucie że coś robiłeś. Przerabiając wydech czy dolot co jest nierozłączne, poczytaj o falowości przepływu , kolektorach wydechowych,ograniczeniu oporu przepływu w układzie dolotowym.
Kolego chyba pomyliło ci się z kolektorem wydechowym (wylotowym) Bo tak da się zrobić, i nawet niektórzy mówią że coś pomaga. Wymiana kolektora dolotowego (ssącego) wiązała by się z "przestawieniem całego auta". Bo z jednopunktowego wtrysku musiał byś zrobić wielopunkt. Kolektor ssący od GSI nie pasuje do głowicy od GLI czy GLE, inny układ śrób mocujących.
Nie wolno żadnych rurek wystawić na zewnątrz,powietrze za przepustnicą zostało zmierzone za kolektorem wydechowym będzie go brakować . Komputer żle wysterowuje silnik.Wymień separator oleju. Otrzymujesz różne rady kogo tu słuchać ?Były od fachowców ale były też od takich co nie mają zielonego pojęcia o sterowaniu pracą silnika.Tacy ostatni są najbardziej...
Zapchany wydech spowoduje zwrot części spalin do cylindrów. W związku z tym pogorszy się jakość spalania. Silnik wyrzuci część niespalonej mieszanki w kolektor wydechowy. Pierwsza sonda stanie na bogatej mieszance. Jak kat nie ogarnie to druga- diagnostyczna pokaże niesprawność katalizatora...
zgadza się wszystkie sondy są w kolektorze wydechowym ale one nie mają za zadanie sprawdzania stanu ani obecności katalizatora tylko badają zawartość tlenu w spalinach!!! jak nie ma katalizatora to spaliny swobodniej i szybciej przelatują do tłumików więc sonda może wskazywać troszkę inne wskazania ...
Teoretycznie powinien wystarczyć taki silikon, ale jeszcze nie widziałem tego w działaniu. Natomiast wspomniany cement tworzy trwałą powierzchnię o kolorze i strukturze podobnej do betonu... i można nim łatać wydech na całej długości. Zdarzyło mi się odkuwać taki cement z kolektora wydechowego i katalizatora - istna skała. Polecam. Stosowanie, nie odkuwanie.
Dokładnie jak kolega , popromienny , pisze też uwarzam że główną przyczyną w pierwszej kolejności jest zapłon , / musi tam być jakaś regulacja / stopień sprężania łatwo sprawdzić , a tak przy okazji kiedyś wymieniałem pasek rozrządu w hondzie ustawione idealnie na znaki po odpaleniu dostała takiego kopa jakby była po niezłym tuningu i dobrze że test...
Właściwie nie wiadomo co było przyczyną. Klient zabrał auto, nie chciał wchodzić w koszty. Temat zamykam.
Do kolegi wysłałem PW. Na bloku silnika powinna być przynitowana tabliczka, po stronie kolektora wydechowego z wybitym numerem silnika. OK 1995 roku zaczęli wybijać numery bezpośrednio na bloku.
Przedewszystkim, wkładają mikser, po usunięciu którego raczej na pewno trzeba wymienić uszczelkę między przepustnicą a kolektorem. Mikser jest właśnie w tym miejscu. Często też blokują termostat powietrza (taka klapa, które przełącza czy powietrze do przepustnicy idzie z głównego wlotu czy z wlotu nad kolektorem wydechowym).
Spróbuję jutro narzynką Jak chcesz narzynką zrobić gwint wewnętrzny w otworze? Narzynka służy do gwintowania śrub, do gwintu w otworze to tylko gwintownik... Narzynka: http://obrazki.elektroda.pl/6180650300_1... Gwintownik: http://obrazki.elektroda.pl/9629102300_1...
Silnik łapie na dwa gary czy puka na jednym? mogłeś to wywnioskować po kolektorze wydechowym. Najlepiej odpal bez kolektora i patrz który garczek tak dymi. Wykręcić ten wtrysk, wkrec go na przewód cisnieniowy i kręci rozrusznikiem- zobaczysz czy padnie pyli. Biały dym to nie spalony olej napędowy wymieszany z powietrzem. Ja stawiam na kompresje, zaplon....
Jak nie ma bardzo progów Hmm a jak to ocenić ? Wg mojego rozeznania to ma nieduże progi ... ale to wg mnie :) Odnośnie pierścieni na tłoki - czy wystarczy wymienić na nominał czy jednak na inne, większe (o ile występują)? Z panewkami ta sama kwestia, nie wiadomo czy nominał czy inny rozmiar.
nie wiem jak jest w 1.3, ale w 1.4 powód takiego gaśnięcia twki w puszce rezonatora powietrza (czyli ogólnie trop z wlotem powietrza do filtra jest dobry). ten mechnizm to jest taka klapka która decyduje czy pobierać powietrze z wlotu pod maską czy znad kolektora wydechowego
Cała wiązkę silnika musisz kupić i komputer. Do tego pompa paliwa. Przyda Ci się również schemat instalacji danego samochodu aby wiedzieć gdzie podać zasilanie z akumulatora i stacyjki. Przyda się również kolektor wydechowy bo tam masz sondę lambda.
Witam, mam na warsztacie iveco daily z 2006r. Z opowieści kierowcy wynika, że podczas jazdy coś strzeliło i nagle kopci na biało. Po wyjęciu Turbiny i zawiezieniu jej na RG okazała się nieszczelna. Tylko zastanawia mnie fakt ze na 3 cylindrach wyloty do kolektora są suche a na 4 jest mokro. I teraz czy jest możliwe żeby turbina cofnęła olej do kolektora...
jpna100 no jutro to będę rozkręcał, ale zdało by się kupić uszczelki, tylko nie wiem jakie czy sprzedawca będzie wiedział. Jak piszesz ,że szpilki to pewnie na jednej mam gwint zwalony, bo nie idzie jest wkręcić obraca się. Nie akurat m-ką orałem, 30tka dziadka stała w garażu. Ja osobiście wole m-kę. :D Olej to tak lekko pryskał jak orałem bo pewnie...
mercedes kolektor wydechowy scania kolektor wydechowy nieszczelny kolektor wydechowy
adaptacje sterowników edc15 peugeot kasety streamer
ciągnik przygasają światła podłączyć mixer wzmacniacz
TELPOD PR-195.666 100 kΩ 25 W - Rezystor drutowy Usunięcie podkowy z pieca: instrukcje i porady