W takim razie ma ktoś poprawny ?Chciałbym go podłączyć bez kontrolki ładowania.
Zawsze można dostawić przekaźnik i będzie kontrolka ładowania.
Alternator chyba od 126p bo ma regulator APE. Nie przyjacielu jest to alternator od FSO 125 lub Polonez Najpierw sprawdź te zardzewiałe śrubki na regulatorzę bo pod jedną jest masa regulatora potem wymień regulator i ne zapomni zerknąć na szczotki
To mierzyłeś to ładowanie czy jest? Może świeci bo nie ma ładowania po prostu.
Przecież sprawa prosta oryginalnie alternator 6-cio diodowy kontrolka wyłączna przekaźnikiem ładowania i wszystko. A chcesz 9-cio diodowy wyłączać kontrolkę przekaźnikiem też nie masz problemu.P
Witam. Kontrolka ładowania jest podłączona w różnych punktach w zależności co jest źródłem ładowania (prądnica, alternator 6-cio diodowy lub 9-cio diodowy)
Przewód zdjęty ze styku L i przyłożony do masy powinien zaświecić lampkę. Czyli na wyjściu L ma być masa, kontrolka powinna wtedy świecić. Jeśli alternator ładuje, mniejsza się różnica potencjałów i kontrolka gaśnie.
To masz alternator produkcji DDR z IFY ,lub Mulitkara.W tych alternatorach regulatory mogły się tak zachowywać jak pamiętam,przy naładowanym akumulatorze.
tak stało się to po wymianie stacyjki Pomyliłeś przewody,a właściwie w nieodpowiedni styk włączyłeś przewód od kontrolki ładowania.
Prawidłowe napięcie ładowania powinno mieścić się w granicach 13,8 a 14,4 V. U Ciebie występuje znaczna odchyłka w napięciu ładowania - prawdopodobnie winny jest regulator ładowania. Nie masz możliwości podmienić regulatora na inny egzemplarz?
Witam Na D+ podłącz kontrolkę ładowania.
[syntax=cpp-qt]Gdy wypinam regulator od alternatora kontrolka nie gaśnie.[/syntax] Czy ja dobrze czytam? Zatem w jaki sposób wpływa na to którakolwiek dioda alternatora? [syntax=cpp]Ale gdy wkładam kluczyk od oleju sie świeci a od ładowania gaśnie. [/syntax] Chyba jednak należy szukać i wyciągać wnioski.
Od plusa stacyjki przez kontrolkę ładowania-żaróweczkę.
Panowie, alternator ma swoje zalety. Prąd ładowania od razu się nie pojawia, tylko po chwili jak alternator się wzbudzi. Kolejną ważną kwestią, o której nikt nie wspomniał to prędkość obrotowa alternatora na jałowych obrotach silnika. Często widziałem założone koła pasowe z prądnic, co z kolei nie przekładało się na prędkość altka do poprawnej wydajności....
a czy mogę jakoś sprawdzić czy kontrolka przygasa podpinając kabel od alternatora z 15 bezpośrednio do kontrolki omijając regulator ?
Mam pytanie, czy powodem nie gaśnięcia kontrolki ładowania w Ursusie 1012 TURBO może być alternator czy co??
Witam . Czy jak włączysz kluczyk ,to jakaś kontrolka gaśnie?.
Wklejcie mi kilka zdjęć samego mechanizmu przełącznika - nie mogę znaleźć w sieci, rozebrany widziałem ostatnio w wojsku. Romuś, wzajemne rozładowanie baterii to albo brak wyłącznika "masy", albo źle podłączony ten przełącznik - przypadkiem po rozłączeniu akumulatorów nie żarzyła się lekko kontrolka ładowania?
Miałem coś takiego,robi się przerwa na obwodzie ładowania sprawdż wszyskie połączenia może są zśniedziałe.
W układzie z przekaznikem kontrolki ładowania mruganie to normalna sprawa.
Witam. D- to po prostu masa, DF to wzbudzenie a na D+ masz kontrolkę ładowania, natomiast regulator jest pewnie zespolony ze szczotkami.
Na 100%nie jesteś pewny że alternator jest 6-cio diodowy ,lepiej to sprawdzić ,co jest bardzo łatwe bez rozbierania alternatora.Jeżeli wówczas okaże się że na wyjściu z konektorem jest około7V (środek gwiazdy).Gdy będzie 12-14V to jest 9-cio diodowy.Wtedy można myśleć czy trzeba zastosować przekaźnik kontrolki ładowania.
Witam wszystkich Mam pytanie jakim miernikiem wychodzi robisz pomiar?Jeżeli cyfrowym to bywa że pokazują czasem bzdury ,zwłaszcza gdy sprawdzamy ładowanie.Lepiej porównać miernikiem wychyłowym .Napięcie na zacisku R jak i głównym prądowym powinno być jednakowe.Gdy na R wyższe jak na głównym, uszkodzone diody mostka prostowniczego ,gdy na R mniejsze...
Dlaczego bezpiecznik się przepala? Masz po prostu zwarcie do masy, bądź za duże obciążenie na danym obwodzie. Czy może być powiązany z ładowaczem czołowym - bardzo prawdopodobne - najpewniej z tego obwodu jest wzięte zasilanie do 3 sekcji. Brak kontrolki ładowania to brak początkowego wzbudzenia i teoretycznie braku ładowania, natomiast alternator potrafi...
Jako że nie mamy typu alternatora podam na oko: B- - minus na aku (powinien mieć także z obudowy) B+ - plus na aku W - kontrolka ładowania wejścia na wsówki - obrotomierz. Powinno wystarczyć podłączenie B+ i kontrolki ładowania. Mogę się jednak mylić, gdyż nie mam dokładniejszych danych.
Dzięki wszystkim za pomoc,przydała się alternator ładuje
Golf 1 i 2 (były różnie montowane) Czarna kosteczka - kondensator, niekonieczny tutaj. Duża śruba M8 - kabel prądowy do akumulatora. Mała śrubka M6 - kontrolka ładowania. Regulator jest wewnątrz wbudowany, nie trzeba nic.
A jak ma gasnąć skoro podłączyłeś ją na stałe pod plus i minus? Jeden koniec żarówki ma iść do plusa po stacyjce a drugi koniec żarówki do styku D+ w alternatorze lub regulatorze napięcia zależnie od tego jaki masz tam alternator. Po odpaleniu ciągnika na styku D+ zamiast "masy" pojawia Ci się napięcie zasilana dlatego kontrolka gaśnie. W twoim przypadku...
Czy bez tego przewodu do kontrolki w liczniku powinno być ładowanie?
30- plus aku 1- kontrolka ładowania 2- plus po stacyjce
A przychodzi do oprawki żarówki ładowania +12V po przekręceniu kluczyka???
Witam mam problem z ursusem 360 3p Co chwile pada akumulator a jest akumulator nowy alternator też i stacyjka. I jeszcze czasami świeci się kontrolka od ładowania jak może być inna przyczyna że cały czas sie rozładowywóje akumulator Pozdrawiam.
Opornik wpinamy równolegle do kontrolki, tak, że rezystancje nie zsumują się.
Do elektr.sa może masz walnięte diody wzbudzenia i stąd lekkie przyświecanie kontrolki ładowania.
No to jedziemy z koksem 30 na altku z prądowym rozrusznika, 67 na altku z 67 na regulatorze regulator 15 z kontrolką ładowania i musisz uważać gdyż jak się spali kontrolka brak ładowania , to jest naj proztrzy sposób.lub z regulatora pod przekaźnik kontrolki ładowania(trzeba wstawisz własny zbudowany obwód, schemat znajdziesz w schematach proste).
Myślę ze sprawa jest prosta, ważne ze alternator ładuje. :D
Do sedna: przewód łączący alternator z akumulatorami (połączenie na rozruszniku) dajesz minimum 6 mm2, oczka zaciskasz odpowiednie. Przewód kontrolki ładowania też załóż nowy. Przekrój 1.5 mm2. Wywal tą całą plątaninie, przeciągnij ten przewód od kontrolki i tyle.
Kontrolka ładowania.
Odłącz kabel "wzbudzenia" od alternatora dotknij masy wtedy kontrolka ma świecić, jeżeli tak jest oddaj badziew na reklamację.
Czyli mogę na mase ; alternator puścić inny kabel i na silnik ? gdzie dokładnie wychodzi kabel masowy od alternatora? bo u mnie wchodzi w wiązkę ( kabel do kontrolki , kabel do rozrusznika)
Regulator do wymiany. Co jeszcze to zobaczysz po wymianie regulatora.
Bo przewód D+ do póki nie zacznie działać alternator jest przewodem masowym tak? Dlatego świeci kontrolka po przekręceniu zapłonu bo ma + że stacyjki po odpaleniu tam powinno wychodzić z niego napiecie? Żarówka traci masę i gasnie dobrze to rozumiem? Dodano po 17 Bo z D+ nie wychodzi żadne napięcie.
Po sprawdzeniu okazało się ze prądnica się skonczyła założyłem alternator i ładuje elegancko dziękuje wszystkim za pomoc ;)
Jak masz sprawną stacyjkę,to pod stacyjkę .Jak masz na stacyjkę tylko rozrusznik ,bez napięcia (po kluczyku) na kierunkowskazy, kontrolkę ładowania , kontrolkę oleju.
https://obrazki.elektroda.pl/2515780300_... IG - zapłon (ignitron). L - lampka ładowania (charging lamp). S - stan naładowania akumulatora, pomiar N - wyjście obrotomierza (point central). ****************************************... gruby - wiadomo gdzie IG - plus po stacyjce L - chyba jasne S - zostawiasz N - zostawiasz...
hej.Wymieniłem zepsuty alternator w Fergusonie 255(ursus) na używany ale sprawnyi wszystko bylo ok do czasu kiedy zapaliła sie kontrolka ładowania na całym zakresie obrotów. Od czego mam zacząć poszukiwania przyczyny tej usterki? Za pomoc b. dziekuję.
Całkiem realne jest to,że rozrusznik będzie wymagał gruntownego przeglądu i stawiam na wymianę elektromagnesu a kontrolka ładowania zaświecić się musiała.
No właśnie.Jaki miałeś zamontowany poprzedni alternator?.Jeżeli był to Fiatowski ,to był o 6-cio diodowy , i kontrolka ładowania była przez przekaźnik.Przekaźnik kontrolki ładowania powinien być pod deską obok oryginalnego regulatora napięcia.
Jęśli ten alternator jest szescio diodowy to do podłączenia kontrolki ładowania bedzie potrzebny dodatkowo przekaźnik
Właśnie aku ładuję Na którym przewodzie na tym od kontrolki?
To zmień majstra. Jak zachowuje się kontrolka ładowania? I jeszcze jedno, alternatora nie wolno uruchamiać bez dołączonego akumulatora.
Wyjście ładujące to ten grubszy przewód, który idzie do rozrusznika. Sprawdź kontrolkę ładowania akumulatora.
Tu masz przykładowy schemat z prądnicą Dodano po 4 Po kluczyku jest zasilany jest bezpiecznik w skrzynce bezpieczników, kontrolka ładowania i wyłącznik grzania świec oraz pozycja rozrusznik.
Akumulator sprawny i naładowany? kontrolka ładowania i oleju zapala się po włączeniu stacyjki?
W niektórych alternarorach np. w T-25 (starsze wersje), przy osiągnięciu przez traktor prawie pełnych obrotów, "mrugała" kontrolka ładowania.
Regulatory nie są 6 albo 9 diodowe.Ilość diód ma znaczenie dla układu kontrolki ładowania.Przy 6 diodach potrzebny jest przekaźnik kontrolki ładowania.
Dokładnie, stacyjka lub ew. bezpiecznik główny. Oświetlenie główne i klakson są zasilane przed stacyjką, natomiast kierunkowskazy i światła stop po stacyjce. Ładowania też nie będzie, gdyż często alternatory samowzbudne potrzebują jednak "wspomagania" poprzez świecenie kontrolki ładowania. Stacyjkę lepiej kupić oryginał LSN.
Najlepiej będzie zdemontować regulator napięcia [stary] , wiązkę od regulatora do prądnicy usunąć , pozostałe końcówki po izolować . Pomiędzy [ nowy ] alternator a rozrusznik dołożyć nowy grubszy przewód i powinno być ok , oczywiście jeżeli to będzie alternator z regulatorem napięcia . Może wystąpić problem z kontrolką ładowania [ sposób podłączenia]...
Jeżeli przewodem ładowania nazywasz przewód podający prąd wzbudzenia z regulatora napięcia to ma prawo zaiskrzyć, jeżeli natomiast jest to przewód od kontrolki ładowania to nie powinno iskrzyć.
To regulator do alternator 6-coidiodowego i przekaźnik kontrolki ładowania. Bez tego przekaźnika kontrolka zapalałaby się wtedy jak alternator zacząłby ładować. Podłącz to tak jak ci przesłałem na rysunku
Kontrolka nie chce zgasnąć
Przekaźnik nie jest odpowiedzialny w tym układzie za ładowanie tylko za sygnalizację ładowania. Podejrzewam że poprzedni spalił się bo też "wariował" i nie wytrzymał. Problem albo z alternatorem lub jak kolega podaje regulatora, dla sprawdzenia alternatora odłącz przewody od regulatora i podłącz je do żarówki 12V/45W i zmierz ładowanie zaczynając od...
Podłączenie alternatora zależy od tego czy alternator jest 6 czy 9 diodowy.Rownież regulator napięcia zależy od typu alternatora.W 9 diodowym alternatorze wstępne wzbudzenie następuje porzez przepływ prądu poprzez kontrolkę ładowania, natomiast w 6 diodowym jest wymuszane po załączeniu + zasilania na regulator napięcia.
(at)rubensdb Nie zapomnij o diodzie ! Inaczej regulator będzie ,,głupiał". Dioda dowolna. Oryginalnie jest ona wbudowana w tablice wskazników. ok, ale to chodzi o diodę, czyli tą kontrolkę ładowania?
Najtańszy golf 4 ,passat B5 ,skoda octavia 1 , ibiza 3 , polo , fabia 1 coś z Opla można by zastosować (Astra G , Signum Vectra C) . Wystarczy zmienić kółka na pasek 19mm. Dorobić lub zmodyfikować uchwyt (tak by kółko było w osi). Najprostsze w montażu są te z opla. Tzn obudowy te same praktycznie. Tylko w tych z VAG jest wzbudzenie na dwuliniowej wtyczce...
Zwróć uwagę na sposób podłączenia kontrolki ładowania .Prąd przepływający przez żarówkę( 0,1-0,2A) służy do inicjacji ładowania . Po przyłożeniu przewodu do masy kontrolka powinna świecić przy włączonej stacyjce .
Tak jak kolega pisze wcześniej ,obecne alternatory posiadają zacisk do podłączenia kontrolki ładowania bez względu czy są 6-cio czy 9-cio diodowe.Jężeli chodzi Tobie o kontrolkę ładowania.
Tak jak w temacie posiadam dany alternator, oraz regulator niestety nie wiem jak go podłaczyć aby alternator ładował i nie świeciiła kontrolka od ładowania. prosze o szybką pomoc
Witam.Najpierw sprawdz gdzie masz minus podłączony.Są dwie wersje :plus na mase i minus na mase.Musi być minus na mase.Do śruby plus z aku a do wsuwki kontrolkę ładowania.
Sprawdź czy jest elektrolit. Wątpię by był zamontowany fabrycznie alternator wzbudzany prądem z akumulatora (6 diodowy) a tylko taki ma regulator napięcia z oznaczeniem 15. Prześlij zdjęcie alternatora i regulatora. Może to być alternator z fiata 125p wtedy do kontrolki ładowania potrzebny jest specjalny przekaźnik.
Jaką jest moc kontrolki ładowania. Przy jakich obrotach gaśnie?
Ależ lenistwo :cry: . Proszę, dziesiątki tego wszędzie https://obrazki.elektroda.pl/3789264200_... Kontrolka ładowania włączona pomiedzy zacisk 16 i (-) po zapłonie, bo o ile pamiętam, ten traktor ma + na masie.
Znam reakcje i podejście wielu użytkowników ciągników URSUS. Spodziewałem się marnego stanu urządzenia ale taka jego praca. Jednak pomimo mało budującego wyglądu ten sprzęt może działać z grubsza jak zamierzał wytwórca. Pomimo sporej ilości zanieczyszczeń skłaniam się do potwierdzenia iż jest to urządzenie dziewięciodiodowe zmodyfikowane przez wyeliminowanie...
Kolego kkknc wiem że jesteś niemal wyrocznią ale za dużo miałem w rękach trójwskaźników z ursusów z wytopionymi oprawami kontrolek ładowania właśnie przez niewłaściwe żarówki żeby określać to jako bzdurę. Bzdurą nie było też to ile trzeba było starań żeby ten wskaźnik przywrócić do pracy.
Właśnie wymieniam instalację w C 360. Kontrolki to ładowanie , olej , kierunki , światła długie . NO i oczywiście podświetlenie . Kolorów nie podaję bo spotkałemsię z różnymi w zależności kto wiązkę robił . ALe to nie problem dlatego że wszystko jest na wierzchu. Powodzenia.P.S Prędkościomierza nie ma .
Ja bym wolał sprawdzić co jest w starym nie tak i go naprawić. I jeszcze jedno takie małe pytanko oczywiście kontrolka od ładowania zapala się po włożeniu kluczyka?
Masa jest przykręcona na widocznej na zdjeciu śrubie, co do klem akumulatora, sprawdzę je, ale i tak musze odeslac alternator na gwarancje To nie c330, chyba ktoś namieszał. Na tej śrubie gdzie przychodzi przewód z żółto-zieloną izolacją w c360 jest wyjście + 12V na akumulator a masa na obudowie. Jak jest odwrotnie to nie dziw się że altek pada. W...
Witam, mam alternator a124 6-diodowy i elektroniczny regulator, wszystko podłączone według podanego wyżej schematu i niestety problem, mam ciągle napięcie 12,8 które się nie zmienia, tak jakby altek nie ładował, napięcie na obwodzie wzbudzenia rośnie z 1,4 do 3 V na wysokich obrotach, przed założeniem rozebrałem altka i sprawdziłem ciągłość wszystkich...
Zdejmij kabel ze szczotek który idzie do kontrolki i dotknij do masy ,kluczyk na zapłon i kontrolka powinna świecić jeżeli tak to alternator do naprawy
I nikt nie napisał, że jest alternator z regulatorem wewnętrznym i jest wariant z regulatorem zewnętrznym. Alternator z regulatorem wewnętrznym łączy się z akumulatorem i kontrolką ładowania. To jest najprostsze rozwiązanie. Regulator prądnicy należy odłączyć od instalacji.
Nieprawidłowe. Powinna zgasnąć tuż po zapaleniu silnika - przekroczeniu ok 500obr/min i zapalić się dopiero po jego zgaszeniu lub spadku obrotów poniżej 500obr/min. Wartość obrotów zależy od przekładni pasowej. Przydał by się pomiar napięcia ładowania.
Kontrolki świateł, kierunków i ładowania powinny być w tym trójkątnym zegarze (bo zakładam, że takim właśnie masz) - wystarczy podpiąć kabelki do właściwych żarówek. Brakuje tylko kontrolki ciśnienia oleju (bo w tym trójkatnym jest zegar ciśnienia) - taką kontrolkę można łatwo dorobić. Reszta w zasadzie jest ta sama co w 360.
Założyłem nową stacyjkę gdyż stara się rozleciała. Niestety jest taki problem , że mimo wyjęcia kluczyka stacyjka załącza lampki kontrolne . ładowania i oleju.Wyciągam kluczyk i kontrolki gasną a gdy przychodzę rano to kontrolki się świecą.
No więctak alternator sprawdziłem od łozysk , stojna, wirnika po szczotki, diody oraz przyłacza -induktorem mierzyłem cewki stojana oraz wirnik. brak przebic i jest zachowana wartosc. Dzisiaj niestety nie miałem czasu by przeglądnąc kable. Wiec tak - kabel z styku 30 alternatora idzie prewodem 4mm2 do amperomierza ,z amperomierza jest przyłączony do...
-światła (pozycja z tyłu, mijania i drogowe) zapalają się gdy zgaśnie kontrolka ładowania czyli po 1600 obr, Masz prądnice czy alternator?
Gdzie podłączyłeś kontrolkę? Zrób zdjęcie tylnej pokrywy, jakie ma oznaczenia.
To jest chyba kontrolka ładowania akumulatora. Lamka ciśnienie oleju i powietrza zdejmij wsuwki z czujnika i zwieraj do masy zobaczysz efekt.
Kontrolka ładowania musi być podłączona do + po przekręceniu stacyjki , a drugi przewód z kontrolki do zacisku do zacisku 15 regulatora i diod wzbudzenia alternatora - jak kolega zauważył zacisk obok szczotek .
Witam W moim ursusie C 330 przestał ładować alternator. Wcześniej kontrolka ładowania po przekręceniu kluczyka (przed odpaleniem) czasami się zapalała a czasami nie. Po zdjęciu kabelka z zacisku D+ i zwarciu do obudowy alternatora kontrolka prawidłowo się zapala na niepracującym silniku. Wychodzi na to, że brak jest masy na zacisku D+. Co może być powodem...
Witam . Mile widziane zdjęcia deski rozdzielczej ,czy są dołożone jako dodatkowe kontrolki .Pytanie w jakich okolicznościach świeci lewa kontrolka?, czy mowa o lewej i prawej kontrolce z okrągłym wskaźniku?.Jeżeli tak to ; -lewa jest od ciśnienia oleju -prawa to kontrolka ładowania. Jeśli są to dodatkowe kontrolki (jaki kolor),musisz zlokalizować do...
akurat w c330 wskażniki nie mają z prądem nic wspólnego (poza kontrolką ładowania) wszystko bedzie OK - zastanawia mnie w dalszym ciągu rozrusznik - jak on zareaguję bo nie kojarzę jak jest "upiety" (obstawiam ze równolegle uzwojenia stojana i wirnika)?
Myślę że nie trafna ,gdyż gdy włączone światła (obciążenie alternatora wzrasta ,napięcie delikatnie spada), regulator inaczej się zachowuje,co objawia się tym że kontrolka przestaje migać.Alternator jest samowbudny ,więc jak się wzbudzi przez kontrolkę i wewnętrzny magnetyzm szczątkowy ,to mimo że odłączysz kontrolkę to i tak będzie ładował.
Obecnie można kupić gotowe alternatory przeznaczone pod oryginalne mocowania w c 330 i c 360, w cenie poniżej 200 zł. sprawują się dość dobrze. A z tym ładowaniem z niskich obrotów masz na myśli to , że po odpaleniu kontrolka świeci a dopiero po przegazowaniu gaśnie ? A później już normalnie ładuje na wolnych ?
Witam. Mam pytanie czy prądnica może zmienić swoją biegunowość? chciałem sprawdzić prądnicę czy działa podłączyłem ją pod prostownik zwierając zaciski 16 i 18 i podłączyłem do nich + a na masę -. Nie wiem jak było wcześniej ale z tego co wiem co w ursus 4011 na masie jest "-", a po zamontowaniu prądnicy "-" jest na dodatniej szczotce. podczas uruchomienia...
Witam. Ten alternator ma już regulator napięcia na szczotko-trzymaczu. Podłącz jedynie zasilanie od rozrusznika, stałe zasilanie do zacisku B+, kontrolkę ładowania do zacisku D+. Zacisk (-) akumulatora koniecznie na blok silnika.
Śruba M8 plus akumulatora ( najczęściej podłącza się do śruby plusowej na rozruszniku),śruba M5 do kontrolki ładowania i to wszystko temat opisywany wielokrotnie.
Dokładnie, inaczej by się aku rozładował, zapomniałem. Ten trzeci zacisk to najprawdopodobniej wyjście na kontrolkę ładowania - pojawia się na nim +12V gdy alternator ładuje.
Zasilanie po kluczyku do zacisku (15) regulatora ,zacisk (67) podłącz do szczotko-trzymacza.Oczywiście regulator (jego obudowa)przykręcona do masy.Zamiast kontrolki ładowania można podłączyć Amperomierz ,lub Woltomierz z maszyn rolniczych,dostępny na internecie ,lub typowy wskaźnik ładowania na diodach.
http://obrazki.elektroda.pl/1711387800_1... 1- Kierunkowskazy 2- Światła drogowe 3- Spadek ciśnienia powietrza 4- Ładowanie 5- Ciśnienie oleju 6- Powinno by gniazdo 12V A tych poza deska rozdzielczą koło guzika w oryginale nie ma w ogóle. http://obrazki.elektroda.pl/7026159100_1... http://obrazki.elektroda.pl/4002751400_1...
Elektroniczny(kostka) czy bimetalowy(cyinder)? Przerywacz musi być na 3x21W + 5W +2W(kontrolka) Może tez być przetarty przewód a bezpiecznik masz z gwoździa w takim razie. Jeszcze bym sprawdził napięcie ładowania!
ursus kontrolka ładowania ursus świeci kontrolka ładowania ładowania ursus
indukcyjność łuku strumienica zamiast katalizatora wygłuszanie pomieszczeń
polonez abimex parkside robot koszący
Sterowanie prędkością obrotową silnika jednofazowego Chłodzenie tunera Wiwa - jak zapobiec przegrzewaniu?