Tak, musi być dobry kont wyprzedzenia zapłonu, dobre ciśnienie paliwa, dobry wtrysk rozruchowy, i dobrze ustawiona dawka paliwa.
W rozwiązaniu problemu pomógł mi mechanik. Specjalista od mercedesów. Problemem była zbyt duża dawka paliwa.
Jak już odpali to przy gwałtownym dodaniu gazu dławi się, a przy delikatnym naciskaniu płynnie obroty wzrastają objaw typowy dla problemów z dawka paliwa.
Za duża dawka paliwa trzeba zmniejszyć. Jak? to już inny temat ;)
ZObacz czy w tym czasie dawka paliwa rośnie czy spada. Raczej zrób test przelewu wtryskiwaczy.
Jest po regeneracji i wtryski. Do zwiększenia dawki paliwa trzeba wyjąć pompę?
A początek tłoczenia jak jest sterowany? Dodano po 5 Dawka paliwa w zależności od doładowania? Kroplówka była?
oki dzis po pracy sparwdze szczelnosc i stan tych wezy napisze o efektach a tak wogole dawka paliwa na pompie jest ustawiana komputerowo czy mozna to zrobic recznie
Witam , Mam mercedesa 3.0 tdi , spalanie w cyklu mieszanym to ok. 15L - 100km. czy jest to normalne czy moze na pompie ( jesli wogole sie tak da) jest ustawiona duza dawka paliwa ? Czy mozna jakos zmniejszyc jego spalanie ?
Masa powietrza bieg jałowy 450 - max obciążenie 690 Ciśnienie zasysania bieg jałowy 994 - max obciążenie 990 Ciśnienie paliwa bieg jałowy 250- max obciążenie 700 Dawka wtrysku : bieg jałowy 7.3 - max obciążenie 11 - (dawka jest za mała) Nastawnik zaworu egr jednak nie chodzi. Zawór jest cały czas zamknięty, czy to mogło spowodować, że auto nie chce...
Dawkę wytwarza sekcja tłocząca i jest niezmienna jeśli chodzi o start, a problem z uruchomieniem to nie jest wina samej pompy ale i kompresji, wtryskiwaczy, paliwa itp.
Odkopię temat, ostatnio nabyłem drogą kupna :) i trochę potestowałem póki co na Volvo FL i kilku osobówkach. W Volvo FL (EURO5) dało się dostać do sterownika hamulców (sprawdzenie ciśnienia podawanego na każde koło, poziom zużycia klocków), sterowanie zawieszeniem pneumatycznym (odczyt ciśnień, kalibracja wysokości po wymianie czujnika, testowanie)....
Problem rozwiązany, winne były wtryski, które "lały" i generowały mi błąd. Szybki test i wymiana pomogły :) Dodam jeszcze, że mieliśmy Actrosa, który nie miał żadnych błędów w systemie, ale ne miał też kompletnie mocy. W tym przypadku problemem była zbyt mała dawka maksymalna wtryskiwanego paliwa. Tutaj również wymiana wtrysków pomogła. Temat zamykam,...
Zobacz czy na pompie nie masz takiego małego amortyzatorka ,na dźwigni gazu miedzy pompą a głowicą . On jest odpowiedzialny za liniowe przesuwanie tej dźwigni.Jeśli jest pusty to dźwignia przesuwa się tak jak pedał gazu =za szybko =za duża dawka paliwa = kangury przy ruszaniu . Mala rzecz a cieszy ... Pozdro
Znalazłem nieszczelność w zaworach sterujących EGR. Oprócz tego ustawiłem wolne obroty i linkę do skrzyni ustawiłem z lekkim luzem. Ustawiłem też jakieś ciśnienie oleju w skrzyni biegów na 2,9 bara, zgodnie z manualem. Pominąłem też uszkodzony zawór, przez który ciśnienie z kolektora dolotowego idzie na ALDA. Ciśnienie doładowania wynosiło 10 psi. Efekt...
Bo ECU wpada w tryb awaryjny i sobie uśrednia dawki , nie reaguje dynamicznie na zmiany , przez to będzie dużo palił bo jest zwiększona dawka paliwa , coś koło tego , mi się wydaje że tak na pałę szkoda wydawać kasę na części, bo pierwsze trzeba sprawdzić jakie parametry ECU widzi, pierwsze myślałem że ktoś z mapy powyrzucał błędy żeby nie świeciły...
niestety nie posiadam tej zabawki. Czy czujnikiem zegarowym da się jakoś ustawić dawkę paliwa?
Ten "rechot" to nieprawidłowo rozpylona dawka paliwa z wtryskiwacza (zbyt wąska struga). kto pamięta golfa jedynkę i implementowane z niego końcówki wtrysku do mercedesów W115/W123 ten rozpoznaje. Powodowało to zbyt gwałtowne spalanie i w konsekwencji szybkie zużycie panewek korbowych i w następstwie obrócenie jednej z połówek panewki co powodowało...
Sonda generalnie jest jednym z czujników odpowiadających za dawkę paliwa
To jest pompa do wersji z turbodoładowaniem. Wskazany element to siłownik ciśnieniowy korygujący dawkę paliwa zależnie od wartości ciśnienia w dolocie silnika.
Wypalanie zostaje uruchamiane przez sterownik okresowo - to nie jest tak, że powinno się wypalać cały czas. W momencie uruchomienia procedury zostaje zwiększona dawka wtryskiwanego paliwa, załączają się świece żarowe i zmniejsza się ilość dostarczanego do cylindrów powietrza. Takie wypalanie trwa ok. 10- 20 minut. Zapamiętany błąd z niskiego ciśnienia...
Witam. Mam problem z moją kaczką musze cały czas jej cisnąć i przeciągać na biegach żeby jechać chociaż 80km/h. Silnik po remoncie, zapłon ustawiony, nowe końcówki wtryskiwaczy, dymku nie puści nigdy więc pozostaje tylko zwiększyć dawke paliwa. Czy ktoś może juz to przerabiał i podzieli sie wiedzą. Z tego co znalazłem to z tyłu pompy pod deklem są 3...
Jest wężyk podciśnienia na przepustnicy. Jutro sprawdzę czy otwór w przepustnicy jest drożny. Nie orientujesz się czy w przepustnicy jest jakiś potencjometr (czy coś w tym stylu), który w zależności od wychylenia klapki przepustnicy reguluje dawką paliwa?
Jak kopci na czarno to jest niespalane całkowicie paliwo, daje wtedy na czarno sadzą.Filtr powietrza sprawdzałeś? cyt książkowy Czarny dym powstaje wskutek niezupełnego spalania paliwa, w wyniku czego wydzielają się cząstki węgla (sadzy). Świadczy to, że w spalaniu bierze udział zbyt mała ilość tlenu, gdyż albo dostarczana dawka paliwa jest zbyt duża...
p1223 Distribution shaft position sensor or Fuel Rack Position Sensor. Na 99% masz przytarty zaworek regulujący dawkę paliwa na pompie.
Do sprawdzenia pompa paliwa, jest w zbiorniku, może poprzednik zatarł ją jeżdząc oszczędnie na pustym zbiorniku, a może padł przekaźnik od pompy. To że strzela ci w filtr powietrza, to dlatego, że dawka gazu jest żle ustawiona, czasami przy instalacji mieszalnikowej czyli bez wtrysku gazu wstawia się w filtr powietrza takie klapki, tzw antystrzały,...
Są pompy smarowane paliwem są zalewane osobno olejem silnikowym (np c360 ). Ale to jest smarowanie wałka, krzywek, rolek jadących po krzywkach a sam tłoczek jest zawsze smarowany paliwem. Smarowanie olejem nie zanika przy zerowej dawce ale także smarowanie tłoczka paliwem nie zanika - tłoczek zawsze zaciąga pełna dawkę paliwa a dawka zależy od tego...
Jeśli wtryskiwacz przelewa dawkę na sów pracy to dzieje się tak za każdym razem, sterownik nie jest w stanie sprawdzić jak się zachowuje wtryskiwacz i na pewno z tego powodu nie wyświetli się żaden błąd(błąd pojawia się jeśli sterownik wykryje uszkodzenie cewki co uniemożliwia mu podanie paliwa do cylindra. Może jedynie przeliczyć dawkę i odpowiednio...
Witam, mam mercedesa 190D z silnikiem 2,5 diesel (oczywiście 5 cylindrów). Auto kopci mi dokładnie tak, jak przy niewłaściwym spalaniu (niebieski gryzący dym) i nierówno pracuje. Diagnoza mechanika - lejące wtryski. Wtryski wymieniłem (razem z filtrem), jednak poprawy nie ma (choć stare wtryski faktycznie wyglądały bardzo ciężko). Co prawda auto nabrało...
Tak czytam i oczom nie wierzę. Toż u nas mamy Case-a IH z 1985 z silnikiem d239 (3,9 dm3) seryjnie 72KM. Obecnie ponad 8000 mth. Przy około 7000 mth dołożona turbosprężarka pompująca 1 bar i podkręcona dawka paliwa. Silnik jest nominalny. Żadnych stuków, zero dymu, nie ubywa oleju, odpala w każdy mróz. Sam silnik jest cichutki (może zasługa świetnie...
W iveco masz 2 tryby wypalania filtra zaleznie od tego jak bardzo zapchany jest filtr. Z reguly jesli zapali sie kontrolka i klient przyjedzie od razu to wystarczy wypalic filtr na warsztacie, wymienic olej i po temacie. Jak klient gania autez z palaca sie kontrolka dlugi czas to filtr potrafi sie zapchac dosc konkretnie tak, ze nawet slychac ze cos...
zepsuty czujnik dawki paliwa w liswie cdi od strony podszybia
Sprawdziłbym ustawienie rozrządu, albo w pompie jest źle ustawione ograniczenie dawki paliwa. Mając drugą pompę spróbowałbym zrobić podmianę.
Witam wszystkich, witajcie. Prowadząc ożywioną dyskusję ze "zdunvw" i za jego namową, chciałem dorzucić coś od siebie do tego tematu, bo sądzę, że może to pomóc, tym którzy już opadają z sił😉. Ja ze swoim problemem walczyłem od wakacji, aż do teraz. To jakieś 7 miesięcy i bynajmniej po tym okresie stwierdzam, że dobrych fachowców od MB, to szukać...
Sory , ze odpowiadam tak pozno , za brak polskich znakow rowniez. Silnik dostal pompe wtryskowa od W140 w ktorej dawka paliwa sterowana jest mechanicznie, caly pic polegal tylko na przerzuceniu sekcji tloczacych u pompiarza . Silnik w sumie bez elektroniki i chodzi jak zegarek. Chwilowo musialem odlozyc silnik na bocznice ale wracam do tematu. I ponownie...
Tekst ten znalazłem w necie i nie jestem jego autorem. Najczęstsze usterki dotyczą pracy silnika na pełnym obciążeniu Jest to oczywiste, ponieważ dla świadomego właściciela, silnik stanowi serce, kręgosłup i wszystko razem wzięte, a do niego poprzyczepiano jedynie jakieś blachy, siedzenia i jeszcze kierownicę. Jeżeli silnik zawodzi, to żeby nie wiem...
http://www.ruddies.business.t-online.de/... Instrukcja regulacji gaźnika 175cdt.
Mysle nad tym czujnikiem temp.spalin sa one odłaczone moze powinny byc jednak podłaczone. Na chłopski rozum jezeli sa odłaczone to cały czas daje duza dawke ropy bo mysli ze jest zimny. Dobrze rozumujesz, ale nie do końca... Czujnik temperatury pod autem, czyli w okolicach "bywszego" DPF, nie steruje bezpośrednio wtryskiem paliwa, jak się wydaje, tylko...
Dawki paliwa na dobrym poziomie są ? Najlepiej komputer podpiąć i zdiagnozować
a więc morze to być oznaka kończących sie uszczelniaczy zaworowych.
Wydaje mi się że silnik nie był w stanie spalić dawki paliwa przez chipa ale jako że nie odpowiednia mieszanka paliwa
widze tu prawdziwych znawców . wiec mam pytanie jak wyliczyc dawkie Dodano po 2 1. Pomiar oczekiwanego obciążenia na podstawie położenia pedału gazu pozwala na określenie zapotrzebowania na ładunek (powietrze i paliwo). System usiłuje wymusić masę powietrza odpowiednią do położenia gazu. 2. Pomiar masy docierającego powietrza, jakie udało się wymusić...
Spróbuj wyczyścić regulator dawki paliwa ten co jest przy pompie wysokiego ciśnienia najprawdopodobniej jest zabrudzony.
Tyle to sam wiem, pytam o te klapy wirowe. I czy ktoś zna inne przypadki przez co jeszcze samochód może tyle więcej palić. Dodano po 57 Dawkę paliwa na zimnym silniku komputer pokazuje 13 mm3 na skok
Dzięki za zainteresowanie. wygląda jakby próbował regenerować. co pokazuje DAS w parametrach DPF ? jaka dawka wtedy kiedy tak dymi ? jaka historia choroby (czy było ok, czy auto kupione z usterką) ? DPF po wymuszonym czyszczeniu i z tego co mi wiadomo nie załącza trybu. Historia? No cóż, jak zwykle nie znana, nowy nabytek, auto przejechało na kołach...
zalewa na zimnym, ciepły silnika jeszcze nie był. Jak sprawdzić ciśnienie na wtryskach. Pompa paliwa jest ok bo zmieniałem na inne i było to samo. Pierwsza pompa to była od mercedesa 4 bar a później oryginalna opla 3 bar i tak samo sie dzieje. Co sprawdzać?
mi wyskakuja głupoty jak diagnozuje błąd P 2203 TO PISZE MI zewnetrzny regulator dawki paliwa ... ale to jak sprawdzam silnik ... sugerujesz ze wszystkie błędy sa od Chamulców?
Witam serdecznie Jeśli ma ktoś jakieś informacje bardzo proszę o pomoc. Mam Mercedesa VIto w639 2009 r. Wymieniłem wtryskiwacze po regeneracji i silnik bardzo nierówno pracuje tak jakby któryś cylinder dostawał spóżnioną dawkę paliwa. Obroty w trakcie jazdy nie mogą wzrosnąć powyżej 3200 obr/min przy tym jeszcze bardzo kopci na czarno. Pozdrawiam
Kolego manta , autor tematu zamontował wtryski od zupełnie innego silnika , a Ty jesteś zdziwiony że to wytknąłem? Od np. BMW do Mercedesa też będą pasowały jeżeli przełożysz razem z pompą?
Ok! Sprawdzę to w czasie jazdy. Pisaleś coś o dawkach paliwa , jest możliwość sprawdzenia tego z kompa pokładowego? Jeśli tak to pod jakim kodem to sprawdzić? Zrobiłem z czujnikiem od abs( był oddalony od koła ) . Teraz komputer nie wyświetla zadnych błędów.
nie no bez przesady, zdaję sobie sprawę, że tak się nie robi z wtryskami, ale czy to faktycznie ma bezpośredni wpływ na takie objawy??? W dodatku on jest na 4 cylindrze a komp wskazuje na 3 cylinder. Wcześniej na lejących wtryskach podobnie chodził podobny obłoczek puszczał (ale 4szt. o jednakowym numerze)Dół silnika jest po remoncie, i sprężanie ma...
dzieki gerii za wyczerpujaca wypowiedz. teraz moge diabla za rogi chwycic :D to jest akurat 132 KM wiec KAT Dodano po 6 czy przy zdjetej wtyczce regulsator ustawiony jest na duzą dawkę czy malą? przy zdjetej wtyczce nadal leje paliwo.
Iluż to ja znam "mehanikuf"którzy twierdzą że w dieslu jest przepustnica, nie mylić z klapą gaszącą. w starych mercedesach była przepustnica wykorzystywana do zmian podciśnienia, które poruszało membraną w pompie wtryskowej, do której była zamocowana listwa regulująca dawkę paliwa.
Sprężania nie mierzyłem, ale oleju nie bierze to chyba raczej w normie. Co do dawki paliwa to ja nic nie przestawiałem, może poprzedni właściciel nudy miał i przestawił.
Następnym razem dostaniesz blokadę pisania na tydzień za takie info :D W tym układzie kłania się szczelność i jeszcze raz szczelność, łącznie z uszczelnieniami silnika. Sprawdź czy klapa spiętrzająca nie zacina się, szczelność kalosza, działanie zaworu termicznego. Masz dwie pompy paliwa? Pompa paliwa jest jedna, jest sonda lambda. Po uruchomieniu...
To jest koska od wtryskiwacza rozruchowego, przewód idzie do przekaźnika silnika (nie bezpośrednio do sterownika silnika!), jak jest zimno, sterownik w momencie rozruchu podaje dodatkową dawkę paliwa poza wtryskiem mechanicznym. Jeśli masz tam podłączenie gazu, mechaniczne to musisz usunąć i wstawić wtryskiwacz rozruchowy. Jeśli mówisz o podłączeniu...
A powiedz mi jedno, bo ja to taki trochę głupiutki jestem i wiele spraw nie rozumem- Ty sądziłeś, że ktoś ci zregeneruje potencjometr ramienia klapy spiętrzającej? Jak, ołówkiem kopiowym odtworzy wytartą ścieżkę? A pomijając to- jak sobie go zamontujesz? Bo tam są eliptyczne otwory dlatego, aby go prawidłowo skalibrować (napięcie na slizgaczu przy takim,...
EDC Eletronic Diesel Conttrol Elektroniczna regulacja silników ZS Ogólna nazwa elektronicznych systemów sterujących stosowanych w silnikach wysokoprężnych. W systemach tych regulowane są za pośrednictwem siłowników i zaworów elektromagnetycznych następujące parametry: początek tłoczenia paliwa, wielkość dawki paliwa czas trwania wtrysku, ciśnienie wtrysku....
W tej pompie nie ma żadnego czujnika położenia wałka. od poprzedników, czyli czysto mechanicznych pomp różni ja jedynie elektryczne sterowanie dawką paliwa i zawór stop z czujnikiem temperatury. Rozszczelniłeś cos pewnie. Jak nie podcisnienia to może węże paliwowe.
Miałem Golfa III 93r. 1.6 z instalacja gazową i kolega namówił mnie na magnetyzery. Kupiłem tzw. podróby z allegro za 60 zł (te firmowe były dla mnie za drogie, koszt na tamte czasy to jakies 300 zł). Magnetyzery zalożyłem na wiosnę i normalne, że spalanie spadło bo zrobiło się cieplej. Po przejechaniu kilkuset kilometrów miałem problem z wyregulowaniem...
Problem jest z dawką paliwa i pewnie z kątem zapłonu, podłączyć pod kompa jak się da i sprawdzić ile dostaje paliwa. Prawdopodobnie rozbiegały mu się adaptacje.
Nie jestem fachowcem w tej dziedzinie, ale skoro świeci ASR, to znaczy że komputer otrzymuje informację o różnicy prędkości poszczególnych kół, w związku z czym ogranicza dawkę paliwa. sprawdził bym połączenia czujników ABS. Zima, woda, sól, może jeden z kabelków naderwany na słabym styku indukuje sygnał.
Twoje vito ma zwykłą mechaniczną pompę wtryskową bez żadnego kompa ! Każdy doświadczony mechanik od diesli podniesie Ci moc regulując dawkę paliw - sam tak kiedyś zrobiłem w swoim vitku i (subiektywnie) zyskał 10-20% mocy i lepiej się "zbierał" już od niskich obrotów .
obroty reguluje się także śrubą z tyłu pompy. Nie obroty lecz dawkę, przy czym zmieniają się obroty 3 pin to jest czujnik temperatury Immo jeżeli jest to jest przykręcone do pompy na zasilaniu paliwa.
Jeżeli słychać pracę pompki paliwa to należy sprawdzić czy podaje ona paliwo do palinka tz. odłączyć przewód paliwowy przy agregacie i powinno sobie sikać małymi dawkami . Jeżeli podaje paliwo , słychać pracujący wentylator wewnątrz modułu i nie dymi to może to być uszkodzenie świecy żarowej . Jeżeli dymi i nie startuje płomień to do wymiany jest cały...
Ja mam sam problem innego typu ale u mnie w firmie w starym poldku zamontowano kable i rurki tak chusteczkowo że że skręt koła (końcowki drążków kierownicz. czy coś w tym stylu)dociskały któryś z przewodów. Ale to tylko sugestia aby podnieść maskę i sprawdzić wszystkie przewody gumowe prowadzące do parownika i elektryczne. Dodano po 6 A druga odpowiedź...
Odczytaj parametry w czasie rzeczywistym, nikt nigdy rzetelnie nie podpowie na takie zapytania bez podania podstawowych pomiarów motoru. Odczytaj dawki paliwa, masy powietrza zimnego na jałowym i przy przyspieszaniu jak i na zimnym motorze tak i na rozgrzanym, jakaś historia autka też by pomogła, wtedy pomożemy 😉
Witam.mam też kłopot z przepływomierzem.Gdy jest podłączony skaczą mi obroty góra duł,góra duł.Odłączyłem go całkiem i obroty chodzą normalnie,nic się nie dzieje z silnikiem.Przepływomierz służy do podawania odpowiedniej dawki paliwa i powietrza.Mój pali tyle samo po odłączeniu.Więc nie wymieniam go i tak sobie jeżdżę już czwarty miesiąc.
Witam mój Mietek od jakiego czasu po odpaleniu zaraz gaśnie,gdy od razu przytrzymam mu wysokie obroty przez 5sek nie z gasnie. Podczas jazdy np. Od świateł jeśli ruszę i wł 2 bieg zaczyna go szarpać jak by nie dostawał wystarczającej dawki paliwa ... ktoś coś pomoże . Dodam że kiedyś brakło mi paliwa i musiałem go od powietrzyc. Wymieniłem filtr paliwa...
Znaczny moment obrotowy tego diessla sugeruje możliwość użycia prądnicy 30 - 35 KW Bzdury, przy 1500rpm z tego silnika na wale jest do dyspozycji 50kW. I przy takich obrotach ten silnik powinien pracować jeżeli to ma być ekonomiczne w użytkowaniu. Ale i tak lepszy był by silnik z bezpośrednim wtryskiem. Po za tym trzeba wykonać regulator prędkości...
Zastanowiłem sie dla Ciebie a teraz Ty mi powiedz co w tym widzisz nie sensownego? Nie zastanowiłeś się, brniesz dalej w bzdurę. Kiepski akumulator bez problemu zapali zimnego diesla, a z ciepłym będzie miał problemy? Przecież na odwrót powinno być. Ciepły diesel lżej pali. Problem zaczynają się wtedy, kiedy sterownik zmniejsza dawkę rozruchową, widząc...
........diagnoza wszystkich pompa do wymiany - ja juz mam doktorat z tej pompy :) usterka naprawiona - koszt robocizny 0, koszt części 0 , koszt wiedzy 500zł. czas naprawy jak się wie co - 5 minut podpowiem - ze to fakycznie usterka pompy - ale zeby ją "zlikwidowac" - pompy mozna nie dotykać :) a i kazdy pompiarz bedzie wymieniał pompe - i fakt to...
Jak zgasić silnik Mercedes OM 605 z pompą mechaniczną odpalony na stole? A jak to było zrobione w samochodzie? Pompy mechaniczne w zasadzie miały następujące systemy gaszenia: - dźwignia gazu przez ustawienie dawki paliwa na 0 - tak miał kiedyś np URSUS C330 - miał tak zwany "ręczny gaz" i trzeba było dźwignię ustawić na minimalne obroty aby silnik...
Diagnoza komputerowa była. Pompa miała dwa błędy jakieś czujniki teraz nie pamiętam muszę ją znaleźć. Lecz myślę że to wtryski. Dodano po 3 Byłem na diagnozie i się przeraziłem może ktoś mi powiedzieć na czym polegają błędy : 1.Zawór odcinający dopływ paliwa - nieprawidłowe działanie 2.Czujnik tłoczka rozdzielającego pompy wtryskowej - nieprawidłowy...
Mam podobny problem z odpalaniem na zimnym gdy temp.spada nizej niż 4st.C (na+).Wtryski są nowe.Po uruchomieniu silnik przez kilka sekund nie moze wejść na obroty - brakuje mu paliwa. Ręcznie pompką paliwową (tez nowa) nie mozna odpowietrzyć pompy oraz w zwiazku z tym usłyszeć zaworu pompy wtryskowej.W układzie jest powietrze.Wymieniłem przewody , uszczelki...
No tak. Sprzężenie zwrotne jest potrzebne. Nawet to wzrokowo mózgowo nożne. Fajne stwierdzenie. Znacznie gorzej Gdy cały czas wychodzi z tłumika czarna kita dymu. Ale wracając do tematu. To męmbrana w pąpie wtryskowej. Może slużyć do regulacji maksymalnej dawki paliwa. Ale były też pąpy wtryskowe z pneumatycznym regulatorem wolnych obrotów.np; stare...
dawka paliwa mercedes dawka paliwa mercedes dawka
pompa pęknięty volvo silnika schemat reverb
pralka samsung ecobubble połączenie tabletów telefonem
Jak naprawić błąd silikon eartung w urządzeniach Ilość oleju w sprężarce rotacyjnej klimatyzatora 3,5kW