Witam, Proszę o doczytanie do końca (niestety długo bo chcę opisać dokładnie), a amatorów o powstrzymanie się od komentarzy. Chcę to naprawić dobrze, bo jest to auto zadbane, od nowości w rodzinie. Posiadam pojazd Opel Kadett E z silnikiem C16NZ i automatyczną skrzynią biegów, przebieg oryginalny około 120 000 km. W silniku jest zalany olej syntetyczny...
(at)E8600 Przedstawiłeś swoją niewiedzę w temacie. Cylinder jest żeliwny a nie aluminiowy z powłoką nicasilową, a to jest widoczne na zdjęciach. Metalowe uszczelki pod głowicą stosuje się także w silnikach motocyklowych z aluminiowym cylindrem, jednak z punktu widzenia serwisowania jest to rozwiązanie upierdliwe. Dobre jest w silnikach 4T gdzie zakładasz...
Witam. Chyba się skuszę na wymiane uszczelniaczy zaworowych w moim Pikusiu. Szukam info jaki przyrząd kupic. Generalnie - jest kilka rodzajów od 40 do 150 PLN. Na zdjęciach opcje jakie rozważam. Ja jestem nastawiony na na koło 140 PLN, przyrząd z rączką, obrazek nr 1. Uszczelniacze wymieniane bez zdejmowania głowicy. Auto dymi, kompresja jest, uszczelka...
Na ciepłym silniku mierzyłem.Oleju silnik nie bierze ani grama od wymiany do wymiany. Olej leje motul 5w40. Wydaje się że chyba przyrząd jest zepsuty.Przeciez jakbym nie miał kompresji to silnik albo by nie domagał albo zamulał, a tu nic chodzi elegancko.
Kupiłem własnie przyrząd do mierzenia ciśnienia sprężania w silnikach wysokoprężnych. Jako adapter służy dołączony do kompletu wtryskiwacz. I tak się zastanawiam. Czy jest to pewny pomiar gdy mierzymy przez wtryskiwacz?.
Nie da się. Nie da się określić prądu pobieranego przez rozrusznik. Umówmy się że mówimy o silnikach benzynowych o pojemności 1000cm³. Prąd rozruchowy będzie zależał od stopnia "zużycia" danego silnika (panewki, pierścienie, kompresja itd itp) a przede wszystkim od gęstości oleju (czyt: temperatury ). Na przykład: mierząc baaardzo starego golfa...
Co jakiś czas są kolejne przeboje, nie chcę tworzyć historii autka.. Większość rzeczy ogarnięta samodzielnie, czasem z pomocą. Niestety do mechaników daleko, dojazd czasochłonny i kłopotliwy. Usługi kosztują, czasem są trafiane diagnozy, czasem niestety nie. Mniejsza z tym. Co jakiś czas dzieją się takie dziwne rzeczy.Po dodaniu gazu muł, spadek obrotów...
Prędzej lipny pomiar. Pierwsze to przepustnice na 100% otwarcia, silnik rozgrzany, akumulator i rozrusznik w pełnej sprawności no i przyrząd pomiarowy z zaworkiem zwrotnym, sprawnym manometrem cienkimi rurkami i szczelne połączenie z głowicą. A co z silnikami diesla ?? Jak nic o danym silniku nie wiesz to mnożysz stopień sprężania razy 0.21. Patrz litaratura...
Tą chińszczyznę można sobie wsadzić w (...) i sprawdzić czy jest ciśnienie. Tyle jest to warte. To jest wskaźnik a nie miernik. Radzę zaopatrzyć się w przyrząd polskiej produkcji Zasadnicza różnica polega na miejscu zamontowania zaworu zwrotnego. W chińczykach znajduje się on przy manometrze przez co pomiar jest obarczony błędem wynikającym z pojemności...
Taki wentylek to wystrzeli jak nabój przy ciśnieniu które panuje w silniku spalinowym. Nie wystrzeli. Ja w roku 1975, pierwszy swój przyrząd do pomiaru ciśnienia sprężania wykonałem właśnie w oparciu o cały wentyl z dętki samochodu ciężarowego, do tego manometr i metalową końcówkę świecy. Przyrządem tym posługiwałem się chyba z 25 lat, dopóki nie kupiłem...
Skusiłem się i zrobiłem z tym olejem i efekt jest taki I efekt jest taki, że dodatkowo masz do wymiany przyrząd do pomiaru kompresji. Jeżeli nie masz przyrządu do pomiaru szczelności można to zrobić w prosty sposób. Dorób na tokarce imitację wtryskiwacza albo świecy żarowej z przejściem na kompresor. Ustaw dany cylinder w górnym martwym punkcie. Podłącz...
Na konektorach do wtryskiwaczy. A więc napięcie z ECU. Multimetrem. Nie mam przyrządu do sprawdzenia kompresji.
U mnie do jesieni to pługa nie zobaczy ;) spróbuje jeszcze zamontować świece żarową w dolocie, jakieś 10 cm od zaworu ssącego. Jak pomoże to nie będę szukał narazie problemu. No chyba że wyłapie od kogoś przyrząd do mierzenia kompresji.
No to zajebiście.. Przypomnę, że silnik przyjechał z Italii, u nas nie latał w aucie. A miało być tak pięknie.. Czyli ktoś już nieźle kombinował z tym silnikiem. Dobra, to jakiś plan działania muszę mieć.. Bo zaczynam ruszać wszystko i zaraz się okaże, że wszystko rozregulowane. Czyli może i się przyczyna znajdzie, ale jak już: 1. głowicę zrobiłem -...
Ruszałem wtyczkami bez zmian , dziwne jest to że zalewa ten pierwszy cylinder moim zdaniem powinno odłączyć wtryskiwacz, czekam jeszcze na przyrząd do kompresji sprawdzę jeszcze kompresje ale ten błąd mówi sam za siebie że coś z elektryką jest nie halo . Dodano po 2 Zauważyłem że podczas kręcenia rozrusznikiem iskra jest na pierwszym cylindrze, no nic...
Może zapłon jest przestawiony w wyniku uszkodzonego klina koła zamachowego. Przy okazji sprawdź przyrządem kompresję silnika. Czy silnik jest zalewany paliwem a jeśli tak, to sprawdź, czy pływak nie jest dziurawy. Gaźnik do regulacji.
Możesz sprawdzić, czy klin nie jest ścięty na wale, w wyniku czego mógł się przestawić zapłon. Spróbuj wyregulować gaźnik, pewnie "za uboga mieszanka" (mało paliwa a zbyt dużo powietrza). Sprawdź przyrządem kompresję w cylindrze.
Witam. Może mi ktoś pomoże? Po wymianie rozrządu w mojej Lagunie (pękł pasek), były wymieniane zawory, rozrząd ustawiony przyrządami. Chcemy odpalić a reakcja jest taka, jakby silnik nie miał kompresji. Kręci jakoś tak dziwnie lekko jakby właśnie był pęknięty pasek. Mechanik twierdzi, że dopóki nie odpali nie można sprawdzać ciśnienia na cylindrach,...
Nie przypominam sobie żeby odłączał pompę paliwową. Tak robiłem tą próbę i nic nie wykazała...Pod koniec już podłączyliśmy przyrząd do pomiaru pod sprężarkę , bo już zwątpiliśmy w prawidłowość wskazań przyrządu. Zastanawiam się czy czasem nie zlać tego oleju co ostatnio go zalałem i od tego czasu zaczęły się te problemy...Może jego lejność jest większa...
:arrow: Dykus A jakie parametry mieszacza diodowego można zmierzyć oscyloskopem?! Bo pooglądać przebiegi to rozumiem, ale by mierzyć... jedynie wyobrażam sobie pomiar kompresji sygnału (ale mocno zafałszowany) i izolację, ale do tego nie potrzeba oglądać przebiegu (czyt. mieć oscyloskopu). Ano jednak można i to w dodatku całkiem dokładnie, tylko trzeba...
Prosiłbym jeszcze o sugestie czym się kierować w rozmowie z mechanikiem? Gość jest na swoim i na pewno będzie więcej wiedział na temat niż ja więc chciałbym mieć jakieś podstawy np. czy na pewno da się wymienić w tym silniku uszczelniacze bez zdejmowania głowicy, czy sprawdzenie kompresji mogłoby wyeliminować zużyte pierścionki? Pozdrawiam Ja sobie...
A jakby pójść tym tropem: Zastanawia mnie że silnik trak lekko się kręci... spokojnie dłonią bez większego wysiłku mogę kręcić. Bo wiadomo, że bez ciśnienia mieszanka nie dostanie zapłonu Nie bardzo mam jak sprawdzić kompresję. A nie da rady np wykręcić świecę, i spróbować zamknąć wylot palcem? Jeśli kompresja będzie w miarę ok to na pewno nie utrzymasz...
WO 2010066025 20100617 Magazynowania energii ELECTROCHEiVlICAL I ABSOLUTORIUM Wynalazek dotyczy urządzenia i sposobu magazynowania energii elektrochemicznych i absolutorium. Tło wynalazku Najważniejsze znane techniki związanych z przedmiotem wynalazku jest przedstawiony w patentach US 5124012 (Berleyev) wydane 23 czerwca 1992 i 7033478 (Harde) wydane...
Przed wojną robiło się takie patenty, ale zalewało się naftą a nie benzyną. W ogóle źle się do tego zabrałeś. Najpierw powinieneś zrobić pomiar kompresji, potem pomiar szczelności specjalnym przyrządem. A przy przebiegu 500 tyś. km, jak tyle już rozebrałeś to powinieneś przynajmniej wymienić pierścienie, panewki, zawory, prowadnice itp.
Tak to taki środek w sprayu. Test przeprowadzasz aby wykluczyć problem iskry a potwierdzić kłopoty z zasilaniem paliwem. Co do mierzenia kompresji to zrobi to każdy mechanik posiadający odpowiedni przyrząd.
Dziś dopiero miałem czas wziąć się dalej za składanie. Poskładałem cały silnik, kompresja niby jest na poziomie 10,2 bara aczkolwiek nie wiem czy nie zawyżona, ponieważ przy składaniu silnika nie żałowałem oleju (wszystko smarowałem tanim olejem 2T). Do w miarę nowego silnika trochę brakuje. Zostało mi jeszcze sprawdzić szczelność silnika, czekam na...
Odkręć kolektor i sprawdź który to wali dymem. Roboty wiele nie ma. Do mierzenia kompresji trzeba mieć przyrząd. Powinni mieć w warsztatach.
Witam. Kupiłem golfa z uszkodzonym silnikiem. W aucie wymieszal się płyn z olejem w zbiorniku i przewodach ogrom mazi. Nie chodził na drugi cylinder był brak kompresji. Auto rozebrane do zera tłoki głowica itd. Okazało się że tłok pekniety głowica wywalona. Więc nowy tłok głowica do regeneracji nowe śruby nowe uszczelki. Wyplukany cały układ nowa chłodnica....
Kompresja będzie mierzona w weekend jak załatwię przyrząd. Tymczasem dołączam zdjęcia z ustawień sterownika gazu STAG 300 ISA2 wtryski OMVL Reg Fast, może tu jest coś pokopane przez poprzedniego właściciela?
No jak to co ma to do rzeczy?! Ja się nie znam, ja wiem, że jak siadam do auta i depne w gaz a ono idzie i nie buczy i nie dymi i ciągnie na niskich obrotach, to jest OK. Kompresji nie mierzyłem, nie mam przyrządu. Nie bardzo rozumiem, co chciałeś mi przekazać.
Paliwo lane było z olejem w proporcji zgodnie z instrukcją kosy. Kompresji nie ma jak zmierzyć, nie mam przyrządu. Kosa po zalaniu tłoka paliwem też nie pali. Czy można jeszcze jakoś sprawdzić bez rozbierania silnika?
Po wielkich problemach rozmontowałem silnik na części. Aby nie uszkodzić tłoka zrobiłem specjalny przyrząd do jego wyciśnięcia. Niestety cylinder (inne podzespoły, pierścienie, zawory, śruby) jest tak skorodowany że bez szlifowania, wkładania tulei nie uda się uzyskać kompresji. Są dwa ślady po nitach na zbiorniku do chłodzenia. Prawdopodobnie tam była...
Postanowiłem odgrzać temat. Po rocznej przerwie z powodu podłamki zakasałem rękawy i działam. Podmieniłem pompę wtryskową na wymontowaną ze sprawnego nie kopcącego samochodu, dzięki uprzejmości fachowca od wtrysków który dał mi instrukcję serwisową do tego silnika OM621 ustaliłem że byłem w błędzie z interpretacją o ustawieniu wyprzedzenia zapłonu na...
Po tym nagłym zablokowani silnika w ogóle nie mogłem ruszyć łańcucha i w domu okazało się, tak jak mówisz, że łańcuch przeskoczył na zębatce. Nie wydaje się być zepsuta. Czy to możliwe, iż coś głębiej w silniku się zepsuło? Nie daje mi spokoju to, że gdy świeca nie jest przykręcona, tłok pracuje, aż miło posłuchać. Odkręciłem głowicę i wszystko na...
żeby sprawdzić co jest warty silnik nie odkręca się korka wlewu ale raczej wyciąga bagnet-nie chlapie olej i można zobaczyć jaki gaz się wydostaje- jeżeli jest to znaczne dymienie na niebiesko to znaczy,że silnik ma przedmuchy z cylindrów i bierze olej. Kompresję w tym silniku najlepiej sprawdzić specjalnym przyrządem-wykręca się świece żarowe i podłącza...
z tego co wiem to 45,25 lub więcej nie mam przyrządu.Tłok ma napis 45,22 ale luz minimalnie większy od wymaganego.ma 2 setki to 2 a nie 3,5 itd.Poza tym cylinder tylko honowany i nie polerowany.Powierzchnia tłoka też ma się dotrzeć. Powiem jakie mam doświadczenie.Kiedyś robiłem silnik z Jawki 50 i trafił mi się cylinder po szlifie z tłokiem który nie...
Pomiar kompresji muszę u kogoś zrobić... nie mam przyrządu... ;-( test tym bardziej. Zaraz pójdę do garażu i fotnę te świece raz jeszcze jak wyglądają po dobie. Leżą na stole nie ruszane.
Dysze w gazniku testowane 85 i 90.Rozrząd jest dobrze ustawiony.Kompresja na poziomie 11bar,mierzona chinskim przyrządem.Silnik nie wejdzie na obroty,dodam że moc silnika spadała już wczesniej,ale jeszcze te 30-50km jechał w porywach.Jak zamontuje głowice dam znać.Filtr powietrza nowy,ale tu wymienie jak pisałem całosć. Aktualizacja 19.09.2017 Nowa...
Kompresji nie sprawdzałem nie mam przyrządu.Cylinder bez zarysowań jak czyściłem gniazda zaworów .Zapłon wczoraj lekko przestawiłem ,tj.przerwe na platynkach wydaje mi się nieco lepiej -przynajmniej świeca jest mniej czarna i nie strzeliło ani raz z tłumika.Może to zawory tylko nie wiem jak to sprawdzić jest to dolnozaworowy silnik?
Witam. W dieselkach siedzę już dość sporo lat i takie objawy jak opisuje autor, wskazują na ; 1. za małą kompresję. 2. ewentualnie, lejące końcówki wstryskiwaczy, przy małych obrotach, bo 'nie dymi'. 3. zły olej, zbyt gęsty przy niższych tempreaturach, szczególnie jak jest wyziębnięty silnik, rano. 4. rozrusznik w złym stanie, tulejki do wymiany. 5....
Witam szanowne grono. Ostatnio postanowiłem sprawdzić mój agregat pod kątem kompresji na tłoku. W książce pisze że sprawny silnik powinien mieć ciśnienie 6-6,5kg/cm2, natomiast ciśnienie 5kg/cm2 kwalifikuje silnik do remontu. Do celi kontroli zakupiłem tani przyrząd na portalu aukcyjnym Jak wiadomo, te tanie mierniki nie posiadają zaworka zwrotnego...
No cóż były w nim widoczne zdarcia w jego dolnej części ale był dobry w miejscu zakładania pierscienia. Mechanior pierścień dopasował w ten sposób , że włożył go samego w dolną cześć cylindra i patrzył na szczelinę, nie była duża. Obejrzał też cylinder i mówił ,że jak trochę więcej oleju będzie się lalo do paliwa to będzie chu lala ale tak nie jest....
Bardzo dobry tekst o hercach, przeplocie i ostrości. Witajcie, Od długiego czasu zaglądam na to forum i nie raz widziałem/czytałem jak niezrozumiałe są dla wielu techniki wyświetlania obrazu. Czasem miałem ochotę usiąść, zebrać wszystko razem i napisać coś konkretnie. Jednak nigdy nie znalazłem dość czasu i siły by to uczynić. Rozumiem, że to wszystko...
musisz mieć przyrząd do sprawdzania kompresji ale taki do diesla bo diesel ma dużo wyższą kompresje od benzyny. Wykręcasz wszystkie wtryski i pokolei w w miejsce po wtryskach wkręcasz ten przyżąd i kręcisz rozrusznikiem koło 10sek kiedy przestanie już nabijac ciśnienie odczytujesz wskazania dla każdego cylindra po kolei.Ważne mieć dobry akumulator i...
Niby nic. Ale jesteś kulturalny więc Ci odpowiem. Patrzyłeś na ten 4 cylinder? Musiałeś, w końcu głowica zwalona. Co tam widziałeś? Nic nie widziałem i nie czułem. Palcem objechałem cylinder dookoła gładziutki jak pupcia niemowlaka. Żadnego progu, tys, nawet nagaru. Normalny cylinder. Przed włożeniem tłoka namotałem na patyk dość grubą ilość waty,...
A jaka kompresja po tej naprawie? kompresje sprawdzę u drugiego mechanika bo ten nie posiada przyrządu i dziś wyeliminował że to wina kompa( na sercu rany- się goją) jutro reszta opisu.
napisz czy sprawdzane na stanowisku czy podczas jazdy? i na jaki kolor dymi? lub słaba kompresja wtryski i pompa były robione w boschu i mam do nich zaufanie bo to co do tej pory zdiagnozowałem to po naprawie u nich żadnego fuckup`u nie było, a dym jak to dym czarny i to mocny jak cholera, nie widać koloru auta jadąc za samochodem. co do kompresji...
Witam! Na wstępie dane auta: Fiat Panda 1993r. 999 Fire na monowtrysku IAW 6F.SH Przebieg 50tys. km od nowości. Przy przebiegu 30tys. założona instalacja LPG II gen Landirenzo LC-01. Samochód jak to zwykle bywa przed montażem LPG był niemal jak nowy. LPG założone w celu wiadomym. Serwisowany u Fiata i w "gazowni" którą naprawdę z czystym sercem mogę...
Przed zmierzeniem kompresji aplikujesz trochę oleju silnikowego do cylindra np strzykawką. Jeśli wynik sprężania się poprawi świadczy to o uszkodzeniu pierścieni a nie głowicy. Jak masz przyrząd do pomiaru kompresji to tak, możesz to sam wykonać.
A któż to wie jaka jest kompresja, może nie brak ale słaba. Trzeba wykluczyć wszystko. W tych kijankach często łuszczy się zbiornik paliwa, oblepia sitko na smoku, ale tam zaglądałeś. Klapę gasząca sprawdziłeś na pewno, nie jest zamknięta. Po wymianie filtra paliwa sprawdziłeś stary na obecność opiłków? Najważniejsze to gdy wykluczysz wszystkie niuanse...
Komputer nie pokazuje żadnych błędów. Odpowietrzanie układu w tym wypadku nie ma żadnego sensu, gdyż samo kręcenie daje wrażenie braku kompresji. Elektronika została spięta na pewno 100% ok. Zainteresowała mnie wypowiedź kolegi "napompowały się hydropopychacze", co więc teraz zrobić w tym wypadku? Trzeba wszystko rozbierać od nowa? Na forum znalazłem...
To ja dopowiem że jak już o spójności homodynki to warto wiedzieć jak ważna jest dynamika toru tzn. zakres min.-maks. sygnału w którym może zmieścić się on na poszczególnych stopniach. A te z kolei są ze sobą przez to że tak powiem "kompatybilne". Z natury jest tak że nie ma trudności od strony słabych sygnałow (bo głównie na tym skupiamy się budując...
1. Akumulator trzyma prąd? Ma pojemność? Nie ma tendencji do samorozładowywania się? Do jakiego poziomu spada na nim napięcie podczas rozruchu? 2. Z rozrusznika nożnego odpala od razu? 3. Czy podlanie paliwa do gardzieli gaźnika przyspiesza odpalanie? 4. Czy były przeprowadzane jakieś naprawy/wymiany/czegoś brakuje? 5. Ile wynosi kompresja? Hmm o ile...
Witajcie, Ford Galaxy vr6 150 kw. Mam problem z wypadającym zapłonem na 4 cylindrze. Pozamieniałem cewki i świece i dalej to samo. Wymieniłem też wtryskiwacz i dalej bez zmian. W końcu pożyczyłem przyrząd do pomiaru kompresji i okazało się, że jest 6 atmosfer, czyli gubi ciśnienie. Wlałem trochę oleju i zrobiłem pomiar jeszcze raz i nie złapał kompresji,...
Czy po bezskutecznym uruchamianiu silnika świeca jest mokra, czy sucha, bo jeśli sucha, to usterka wynika z braku paliwa. Czym badałeś ciśnienie w cylindrze tj. manometrem, czy tylko palcem. Jeśli przyrząd pomiarowy wykaże za małe ciśnienie, (chyba poniżej 6 bar) to silnik może z trudem odpalać. W takim przypadku czeka Cię remont silnika. Przed podjęciem...
Briggs&Stratton 12,5HP MODEL: 286707 TYPE: 0420-01 CODE: 9402094D Jak w temacie. Czy posiada regulację luzu zaworowego oraz odprężnik. Bardzo proszę kogoś, kto ma dostęp do takich danych o podanie właściwych parametrów regulacyjnych dla tego silnika. Silnik bardzo słabo kręci (nie odpala) iska jest, paliwo podaje, aku i rozrusznik ok. Po wykręceniu...
Witam, Planuję zakup auta. Jako jeden z kryteriów wyboru przyjąłem możliwie jak najlepszą kondycję silnika. Mam do dyspozycji przyrząd diagnostyczny PMS100. Jedną z jego funkcji jest pomiar kompresji względnej. Pomiar polega na podłączeniu przewodów miernika do zacisków akumulatora i uruchomieniu rozrusznika przez ok. 6s, przy nie aktywnej pompie paliwowej....
- według instrukcji na pierwszej licząc od góry. Zaś dolna kreska oznacza 0 stopni - brak wyprzedzenia. to już w międzyczasie doczytałem i tak też już jest ustawione, niemniej silnik nie chodzi :( - przy wolnych obrotach faktycznie tak może być, jednak wtedy będzie miał duże spalanie, będzie się przegrzewał oraz nie będzie osiągał mocy. ale będzie...
Kompresja nie była sprawdzana żadnym przyrządem, natomiast po obserwacji cylindra, tłoka, pierścieni, głowicy oraz po zamontowaniu nowej uszczelki i ręcznym obrotem silnika zakładam, że na 90 procent jest kompresja. Bynajmniej wystarczającą do odpalenia silnika. Gdybym się pomylił to nie będę w niego inwestował. Na chwilę obecną powiem, że zaworek pływakowy...
Pytanie, czy przyrząd którym mierzysz jest kalibrowany chociaż fabrycznie i pokazuje wiarygodne wyniki. Jeśli nie jest to tylko wskaźnik warsztatowy. Cytując "W przypadku silników benzynowych prawidłowa kompresja powinna wynosić od 7 do 9 barów, dla diesli zaś od 14 do 23. Przyjęło się, iż różnica pomiędzy poszczególnymi cylindrami może wynosić maksymalnie...
A co to za odbiornik? Stare odbiorniki domowe i inne proste "radyjka" posiadają antenę ferrytową, którą wykorzystują do odbioru na falach długich. W takim wypdaku nie masz szans zmierzyć poprawnie parametrów odbiornika. Odbiorniki radiokomunikacyjne posiadają wejście antenowe (dla anteny zewnętrznej). Przyrządy? Dwa generatory sygnałowe (lub więcej:),...
Jak jest ciepło to Diesle palą nawet z niską kompresją a jak zimno to lipa straszna. Kolega "rezystors" pisał o przestawieniu punktu wtrysku, powiem szczerze że to się ustawia przy pomocy przyrządów i wcale nie jest takie proste. Ja w tym silniku nie ustawiałem ale koleś to robił i słyszałem jak mięsem rzucał :) . Ale i tak łatwiej zmierzyć ciśnienie...
Witam Troche mało informacji, ale rozumiem, że fiesta jest starszej daty, klasyczny diesel. Przyczyna ciężkiego palenia tych silników jest zazwyczaj jedna - zły kąt wtrysku. Silniki te sa na to bardzo czułe. Jeżeli chodzi o regulacje to są dwa warianty, zależne od pompy. W tych silnikach były montowane dwie pompy wtryskowe: promieniowa LUCAS/ROTODIESEL...
Witam, Moze sie myle ale tak powinno byc : Uo=R*Jes(e Tylku Ube zastrzałkowane jest zgodnie z zasadami strzałkowanie, czyli zacisk jest + a masa 0, zatem nie powinno byc raczej minusa, bo jest zgodność co do napięć (ich kierunku) Prawda. Znak minus powinien być przed całym wyrażeniem na Uo po prawej stronie znaku równości. Dla jasności sprawy zacytuję...
dlatego sie go pytam czy jak gorący to gorzej kopie czy lepiej. mówi tak samo. chociaż to może byc odczucie subiektywne... najlepiej kompresje zmierzyć przyrządem i wszystko jasne.
Tak, zgadza się. K56 to typ nadwozia. Miałem problem znależć dość obszerny opis tego silnika i jego budowy, ale znalazłem w książce "Renault Megane 1999-2002". Jest tam opis silnika F4P 720, a mój to F4P 760, ale nie widzę jakiś różnic jak na razie. Co do mierzenia kompresorem to podarowałem sobie i zmierzyłem starym przyrządem do mierzenia kompresji...
Witam. Od dłuższego czasu borykam się z pewnym odbierającym przyjemność z jazdy problemem w mojej Astrze, co się dzieje: - szarpie podczas ruszania - przy niższych obrotach podczas puszczania sprzęgła, - dusi się podczas ruszania na zimnym silniku - jakby tracił wtedy moc, obroty spadają na chwilkę po czym wszystko wraca do normy, przy ruszaniu z wyższych...
kolego to jest autko z 93r też tak uważam że coś jest odłączone od serwa ale nie wiem gdzie się podłącza przewód podciśnienia, chyba go nie ma. kompresji nie sprawdziłem nie dysponuje takim przyrządem, świece mają kolor odpowiedni jak w książce napraw, są suche. świece sprawdziłem następująco wykręciłem z nie działającego cylindra 4 i wkręciłem do cylindra...
Witam. mam taki zgryz mianowicie ok 6 miesięcy temu robiłem rozrząd w puncie 1 z silnikiem 1.2 16v wszystko było pieknie ładnie do mementu gdy ok 3 tygodnie temu zadzwonił do mnie chlopaczek i powiedzial ze jest problem bo auto kręci a niechce mu zapalic. Zaproponowal czy nie zaglądnął bym do tego co się stalo. przyciągneli autko do mnie i odrazy na...
Witam. Problem ma się następująco. Znajomy jechał skuterem, który według niego zaczął mulic i zgasł. Później, odpalił jeszcze na chwile i już więcej nie odpalił. Było to jeszcze przed zima. Gaźnik wyczyszczony, świeca dobra (sprawdzane na kilku), filtr ok (stożek), dostaje paliwo. Dodam ze jest w nim założony cylinder 70 który sam zakładałem, odpalał...
Ta pierwsza to wygląda jakby mokra od wody była. Sprawdź lepiej tą kompresję. Najtańszy przyrząd do tego celu (made in china) kosztuje około 15-20 zł.
Dlatego też pytam tutaj , czy ktoś ma doświadczenie z tego typu silnikami - głowicami. Wizualnie wałki rozrządu mają taki sam wygląd. Krzywki są identyczne i na oko są tak samo rozmieszczone na osi wałka ale zmierzyć i uchwycić różnicę 5° w fazie rozrządu raczej w domowych warunkach się nie da. Głowica z 1,4 pochodzi z dobrego silnika , obecny samochód...
A jeszcze zapytam, duży ma przebieg ten samochód? A kompresje, wykręcasz świece, przystawiasz w jej miejsce przyrząd do mierzenia stopnia sprężania i kręcisz rozrusznikiem. Notujesz wyniki z każdego cylindra, ale sam pewnie tego nie zrobisz.
w C-330 nie ma większego problemu z wyciągnięciem tulei cylindrowych (zazwyczaj nie ma problemu bo spotkałem się raz z przypadkiem gdzie tuleja była tak zakamieniona i zapieczona w bloku że popękała i połupała się na kawałki przy wyciąganiu ale to miałem tylko jeden taki przypadek). Zrobić sobie prosty przyrząd : od dołu krążek z grubej blachy z otworem...
Powiedz w jaki sposób stwierdziłeś ze to kompresja. Remont silnika w tej Astrze jest nieopłacalny. Jedziesz do pompiarza, wykreca wtryski i kręcąc rozrusznikiem mierzy ciśnienie na przyrządzie - dostajesz kartkę z wykresem graficznym z każdego cylindra. Przy takich problemach trzeba mierzyć na zimnym silniku - w końcu to zimny nie chce odpalić, a nie...
Aktualnie szukam kogoś kto ma przyrząd do zmierzenia kompresji bo wybierać się do miasta to ciężko jest jeździć. Rozrząd był wymieniany z pół roku temu zanim kupiłem te autko;/ i było ok. Dodam ze raz mi na mieście zgasł i nie mogłem odpalić z godzinę sprawdzałem każdą świece iskra była paliwo dostawał bo śmierdziało a później normalnie bez problemu...
Dolot szczelny, kompresja - ok (sprawdzona przyrządem). Fazy rorządu ok. Powtarzam - po lekkim dodaniu gazu i odpuszczeniu obroty prawidłowe.
Dziś męczyliśmy go z 30min i nic. Samostart nawet nie pomaga. Zmieniliśmy wtryski 5min temu i tylko to pozostaje do oglądniecia. W przeciwieństwie do stanu przed zmianą zaworów autko się już nie blokuje ani nic nie stuka wszystko idealnie poustawiane a dalej klapa. Pobawimy zapewne się jeszcze z rozrządem i pozostaje zmierzyć kompresję :( Niestety nikt...
A jak sprawdzić tą kompresje? Innej świecy jeszcze nie sprawdzałem, ale sprubuję. Przyrządem ze wskaźnikiem wkładanym zamiast świecy, najprostszy do kupienia za kilkanaście zł. Każdy poważny mechanik dysponuje.
Dokładnie tak wkłada sie taki przyrząd w miejsce świecy i kręci sie starterem nie kopką jak kompresja jest powyżej 8 to ujdzie optymalnie to jest 9 a jak jest mniej niż 8 to jest źle. Sprawdź gaźnik. Skuter jest zamulony czy przyspiesza normalnie ?
Kolego czym sprawdzałeś kompresję, sprawdź ją odpowiednim przyrządem (pojazd chyba już letni , z dużym przebiegiem). W przypadku wątpliwości dot. ciśnienia w cylindrze, po odkręceniu rury wydechowej sprawdź stan tłoka i cylindra, może silnik został częściowo zatarty. Nie piszesz nic o ssaniu elektrycznym tj. czy jest sprawne. Metodę sprawdzenia opisano...
Koledzy, jakie "kolory" i "megapiksele"? To nie jest "cyfrówka" tylko przyrząd naukowy. Ważniejsza od ilości MPx jest zdolność rozdzielcza (zależna głównie od optyki) która jest rzędu 0,000 024", co faktycznie odpowiada mniej-więcej średnicy (nie długości jak jest w artykule!) włosa z odległości 1000km. Takiej ilości matryc użyto nie po to żeby robić...
Haallloooo....?? Czy to koniec pomocy...? Co się dalej okazało.... Pogrzebałe w szpargałach i znalazłem fabrycznie nową głowicę do 1,0 Fire. Prawie kompletną bo z zaworami ! Ale... Głowa ta leżała sobie w wydawałoby się suchej piwnicy, jednak nieco delikatnego rudego pyłku wokół gniazd zaworów wydechowych się zgromadziło... Czemu tylko wydechowych..?...
Kolego z tego co piszesz widzę że nie poradzisz sam sobie z tym problemem, proponuję jechać do jakiegoś dobrego warsztatu, tam ci sprawdzą ciśnienie (kompresje ) na cylindrach i wtedy wyjdzie czy to zawory czy coś innego. Pomiar jest prosty i nie drogi coś około 40zł Sam tego nie sprawdzisz bo trzeba mieć przyrząd do pomiaru. Jeśli chodzi o zawory to...
Witam. Wczoraj właściciel przyprowadził mi je z powrotem. Pod pokrywą zaworów zauważyłem roztrzaskaną szklankę (z dziurą w środku), na 1 zaworze wylotowym (w sumie jest 5 na każdy cylinder 3 ssące i dwa wydechowe). Szklanka była jakby unieruchomiona, ale trochę kombinacji śrubokrętem i lekko młoteczkiem i wyskoczyła. Po zdjęciu głowicy jakby wszystko...
Filmik dużo w temacie ukazuje. Dlatego jak ktoś śmiga po mieście i mówię, żeby zalał 0w30, to nie... 15w40, bo tańszy :) Co do Twojego audi - próba kompresji to jakieś 30 do 60 zł. Trzeba wykręcić wszystkie świece, odpiąć pompę paliwa (lub przekaźnik/bezpiecznik) i kręcić rozrusznikiem. Silnik musi być dobrze rozgrzany. W benzynowym silniku norma to...
Przy odpowiednio dobranej wartości - owszem. Lecz wątpię, by szczególnie się nad nim rozwodzono. Daje się go i tyle. W radiu/TV z wbudowanym głośnikiem wiadomo z góy jak rośnie wraz czestotliwością impedancja głośnika. W niektórych przypadkach upodabniano go do obwodu Zobla - patrz: odbiornik Rumba. Po prostu praktyka wykazała że rezystor w szeregu...
Używałeś blokad do rozrządu? Sprawdź kompresję na obu głowicach, u znajomego na jednej było więcej tzn na jednej po 13 a na drugiej po 14, okazało się że przestawiony na jednym wałku o ząbek, jakiś przyrząd trzeba było stosować do ustawiania napinaczy podobno ale to tylko słyszałem więc do znawców pytanie:)
Jestem mechanikiem i potwierdzam że w przypadku diesli, problem palenia na zimnym silniku polega na zapowietrzeniu się układu paliwowego po nocy ( miałem przypadek zawieszonego zaworu zwrotnego w pompie 1,9 TDI Octavi- paliwo cofało się do przelewu i trzeba było długo kręcić zanim załapał). Warto rano popatrzeć na pęcherzyk powietrza w przezroczystej...
Podałem do 60stopni ponieważ do takiej temp. go rozgrzewałem i nadal kopcił , ale zostawmy to, skupmy się na konkretach. Wiem że powinienem sprawdzić kompresje ,ale jak już pisałem wcześnie, akurat nikt w okolicy nie miał , lub miał uszkodzony przyrząd , a szkoda bo wiem że dużo by mi to powiedziało , auto jest beż świec żarowych i przy prawie zerowych...
Witam Żonka ma leciwego Hyundaia 1.5 12V 1995r. Auto nagle w zasadzie się zepsuło pod koniec zimy. Wygląda to tak że jak wyjadę to po 100-200 metrach na chwilę jakby nie dostawało paliwa "przymula" wydaje mi się że jak puszczę gaz i leciutko dodaję szarpnie i rusza dalej ... za kolejne np 500metrow to samo. Auto odpala bez problemu, ma moc taką jak...
Witam Żonka ma leciwego Hyundaia 1.5 12V 1995r. Auto nagle w zasadzie się zepsuło pod koniec zimy. Wygląda to tak że jak wyjadę to po 100-200 metrach na chwilę jakby nie dostawało paliwa "przymula" wydaje mi się że jak puszczę gaz i leciutko dodaję szarpnie i rusza dalej ... za kolejne np 500metrow to samo. Auto odpala bez problemu, ma moc taką jak...
Witam. Posiadam piłę spalinową "KSO 5200". Tak jest to typowy chińczyk... Pilarka dostała potężne "baty" i została zatarta. Wymieniłem cylinder i wstawiłem nowy tłok. Po tej operacji piła odpaliła, zabrałem się do cięcia. Były to cienkie deski jako iż piła po remoncie na dotarciu. Po około 5 min cięcia piła zgasła. Po ponownym uruchomieniu odpaliła...
no wartości nie mam jak zmierzyć, niestety brak przyrządu, ale co na nowym cylindrze była by zła kompresja?
Witam Szanownych pasjonatów motoryzacji Otworzyłem temat by pomóc tym, którzy mają problemy przy naprawie samochodów z silnikami crdi, oraz by zorientować się czy na forum udzielają się profesjonalni mechanicy. Opisałem skrótowo problem, który miałem przy naprawie samochodu Hyundai i czekałem mądrej podpowiedzi. Poświęciłem na to kilkadziesiąt pkt i...
Ciśnienie kompresji mierz przyrządem z zaworkiem zwrotnym i ma by na poziomie 12 bar lub więcej.
Czyli nic nie zrobiłeś. Na tą chwilę wiesz tylko , że na świecach masz napięcie. Nowe też bywają niesprawne. Powinieneś przed założeniem sprawdzić je. Na tą chwilę to możesz bez wykręcania miernikiem cęgowym sprawdzić czy pobiera prąd i jakiej wartości. Czy tym programem sprawdzisz? Nie wiem nie używałem go, na pewno podgląd prędkości obrotowej powinien...
kompresja jest taka jak podaje producent. sprężanie jest 35 a producent podaje 33 to jakie ciśnienie podaje producent Heniu...... ...bo twoje znacznie mniej to mówi tylko o twojej wiedzy a raczej jej brak,,,,,,żegnam pana Widzisz same głupoty nieścisłości brak wiedzy i opomiarowania silnika. A wystarczy tylko zajrzeć do książki tej, lub tej. Albo zadzwonić...
Do filtra powietrza jest podłączona odma, to nią wycieka olej, na tyle jednak mocno, że cały filtr zalewa, przepraszam za brak precyzji. Kompresja jest na pewno, nie wiem, czy prawidłowa, bo nie mam przyrządu pomiarowego, ale słychać, że spręża, bez świecy kręci wyraźnie lżej Świeca w porządku, nowa. Luzów nie mierzyłem, bo mi wcięło szczelinomierz,...
:arrow: SQLmaster #49 - Myślisz według pojęć mechaniki Newtona, a pojęcia OTW są inne - chyba nie dotarło do ciebie, że orbita to tylko rzut trajektorii, rezultat kompresji jednego wymiaru (i to tego, w którym odległości są największe) - trajektoria jest "prostą", ale jej rzut w przestrzeni zakrzywionej na ogół prostą nie jest. Ciężko to sobie wyobrazić,...
Jakiego koloru jest świeca ( elektrody) , jakie jest ciśnienie paliwa oraz powietrza ze sprężarki?Jaka kompresja na tłoku? Di tech to śliski temat , bez przyrządów diagnostycznych ciężko będzie cokolwiek zdziałać
Motorbike.Pytasz i już Ci odpowiadam-każdy silnik ma inne opory wewnętrzne,inną kompresje i regulacje gażnika i zapłonu.Nawet jak będziesz miał dwa nowe silniki S38 i w obu podniesiesz przepustnice o tą samą wartość to obroty silników nie będą identyczne,zawsze będzie jakaś rozbieżność.Motorbike weżmy pod uwage starsze motocykle z Japonii i nie tylko,gdzie...
(-) Na Op-Comie widzę teraz że ciśnienie się ładnie buduje przy kręceniu (z 2 do ponad 30 MPa gdzie oczekiwana wartosc to 30) - ale powoli spada. Którędy może uciekać - nie wiem. (Czujnika na railu nie udało mi się wykręcić) Po za tym on powinien zaskakiwać nawet gdyby cisnienie uciekało - zgadza się? Przy kręceniu widzę obroty na poziomie 150-200rpm...
Co do paska to kolega miał racje że należy go wymienić ale czy ci przeskoczył to nie jestem pewien odepnij kabel od cewki zapłonowej odkręć świece i spróbuj przy czy mać palec tam gdzie była świeca czy wyczuwasz kompresje bo na pewno nie masz przyrządu do pomiaru ciśnienia na cylindrach ? Dodano po 3 Zapomniałem ktoś musi ci zakręcić rozrusznikiem ....
(at)micho.no1 Wiadomo że dedykowanym przyrządem, a o samoróbkach do mierzenia kompresji to pierwsze słyszę. :D Model i typ silnika postaram się jeszcze dziś sprawdzić ale pamiętam że był to B&S 13 KM. Z tłumika nie było żadnej niebieskiej chmury.
Chyba najpierw zakupię więc uszczelkę pod gaźnik, rurkę impulsową i łącznik gaźnika, bo do tego jest łatwy dostęp. Wszystkie te elementy wyglądają na sfatygowane już samym wiekiem. Warto kupować to oryginalne w serwisie, czy wystarczy z dowolnego sklepu ? Niby te łączniki to kawałki gumowych rurek, ale jakby się miały rozpaść po roku to już bym wolał...
Głowica (ile razy) była planowana ? Szkoda że nie zwróciłeś uwagi na dokładność znaków. Bo ja też nie, tylko ustawiłem wstępnie na znaki i zdejmowałem pasek. Miałem podobnie, tylko zmieniałem głowicę, bo pierwsza pękła przy zaworach. Ty coś z blokiem miałeś ? Ja mam silnik z dwoma wałkami, prawie opel, tyle że 1,6 16V daewoo. Dół ok, góra na mijance...
Witam. Auto tak jak w temacie. Silnik 899SPI na wtrysku. Niestety pali olej. Około 0,9l/1000km. Kompresja wręcz książkowa. Moc w normie. Kopci na wysokich obrotach oraz z samego rana chwilę po odpaleniu na siwo. Podczas jazdy nie kopci. Gdy postoi 20minut i go odpalę też wyprodukuje małą chmurkę. Diagnoza- Uszczelniacze zaworowe. Chcę je wymienić. Chcę...
Witam. Założyłem wątek ponieważ mam problem z samochodem . Marka samochodu to Vw Lt35 rocznik 1986 silnik 2.4D . Problem jest taki ,że samochod w czasie jazdy zgasł i już nie chciał zapalić . Gdy ściągnełem go do domu to próbowałem go odpalić psikająć plaka do dolotu powietrza ale wogóle nie dał znaku , że ma chęć odpalić . Patrzałem też czy pompa wtryskowa...
to możesz rozbierać już górę, głowice;p Uwielbiam takie posty, ciekaw tylko jestem kiedy ludzie się nauczą korzystać z narzędzi, które nie są drogie a koszt diagnozy obniżają do minimum. Tzw. próby olejowe to robiło się za komuny w polonezach. Pierwsze co to test kompresji na zimno, potem to już tylko coś takiego: lub Trzeba tylko przejściówkę do diesla...
To może ja powiem jak to wygląda "dalej w ojczyźnie" w obrębie mniejszych miejscowości jeżeli chodzi o montaż na własną rękę. Idzie się na przyzakładowy sklep co wysyła ludzi na montaż i słucha się ich. Najczęściej to oni wiedzą doskonale co i jak na obszarze, który muszą znać. Jak nie, to idzie się jeszcze raz, wymienia to czy tamto wg. zaleceń (można...
Napisałeś że ciągnik kupiłeś niedawno i nie znasz jego historii napraw i remontów, czy to jest Twój pierwszy ciągnik z tego modelu ( znaczy 330)? Czy zaprzęgałeś go już do pracy? Czy tylko grzebiesz przy nim? Z filmiku widać i słychać że pracuje jak typowa C330 ( znaczy dupy nie urywa ). To jest przestarzała konstrukcja silnika ( z prawie 2000cm3 wyciąga...
Oceny jakości i poprawności działania dowolnego urządzenia można dokonać tylko i wyłącznie wtedy gdy: 1. Zna się dokładnie zasadę jego działania (obecnie trzeba znać i hardware i software), 2. "Organoleptycznie" doświadczyło się pracy wielu, ale mających tą samą funkcję, różnych urządzeń. 3. Posiada się wystarczające umiejętności aby, mając schemat,...
Ale co to jest nie do poradzenia sobie? Gdzie poległeś? Trzeba by było ustalić jakie rdzenie do merkurego dawano. W serwisówce do merkurego na szybko przejrzanej nie widzę takiej informacji. W Tosce 303 gdzie wstawiono GFE-105 wg serwisówki wkręcali już rdzenie z materiału U11. Nie wiem (bo nie sprawdzałem) czy Zodiak - czyli pierwowzór Toski też miał...
Witam, Kolego na początek musimy zapanować nad chaosem ;) Po kolei metodycznie nie na oślep i po trochu bo potem to będzie trzeba chirurga nie mechanika. 1. Takie objawy może dawać : a) zła regulacja składu mieszanki - trudne do określenia domowym sposobem b) lewe powietrze - bierzesz auto star, Plak inny spray łatwo palny i psikasz po gaźniku na odpalonym...
Gaźnik do przeglądu tj. udrożnić dysze, sprawdzić stan pływaka (czy nie dziurawy) i wyregulować na ciepłym silniku. Kompresja w silniku jest istotna i należy ją sprawdzać przyrządem z manometrem a nie palcem.
Przyrząd do pomiaru kompresji musiałbym kupić ale kompletnie nie wiem jaki i za ile, pożyczyć nie mam gdzie Na allegro są dostępne zestawy do pomiaru ciśnienia w silnikach diesla. Mają zazwyczaj 17 lub więcej różnych elementów a cena oscyluje w granicach 90-130zł za jeden takowy komplet. Myślę, że powinno się dać którąś końcówek dopasować do twojego...
Na silniku będę pierwszy raz robić, przyrząd ten dokręcany do jakiejś śruby w głowicy i długie ramię z końcówkami do nacisku na podkładkę sprężyny. Ustawię tłok w górze i przewodem do pomiaru kompresji chcę podłączyć kompresor. Myślę że to dobry pomysł ale jeżeli jest jakaś inna metoda to poproszę o poradę.
Silnik po remoncie, kompresja jest cały czas. Na gorącym silniku ile wynosi ? Niewiem ile dokładnie wynosi bo nie mam przyrządu do mierzenia ale czuć na kopce że jest, niestety po kilku kopnieciach świeca jest zalana. Jak się otworzy przepustnice na ful to odezwie się i albo zbierze na obroty, ale tylko czasem, albo zgaśnie.
A gdyby tak wymusić sposobem aby na wejście wzmacniacza poszedł sygnał który np. trafia tam w 75% wartości ? Zrobić sobie jakiś próg aby nie dawało się go przesterować ? Wiem że w kompie można po prostu pilnować poziomu, ale mi chodzi o zmniejszenie sygnału za pomocą elektroniki. Nie stosuję obecnie przedwzmacniacza, mam bezpośrednio pod komputer podpięty...
Kompresja jest na każdym cylindry w 14,14 9 i 14 chyba 7 bodajże oprócz tego nie sprawdzałem i nie mam tego przyrządu Napisz to jeszcze raz bo teraz wygląda to tak jakby to auto miało 5 cylindrów. Skoro nie masz przyrządu to jak sprawdzałeś? Chodziło o te że ma 14.7 ,a że nie ma przyrządu chodziło o oscyloskop .
Na oryginalnym gaźniku jest to samo. Hmm nie mam przyrządu do mierzenia kompresji
A co z tym kołem magnesowym? Piszesz, że kupiłeś nowe które ma przesunięty klin w stosunku do oryginalnego. W końcu które założyłeś, bo na tym 'przesuniętym' to nie będzie chodzić. Sprawdzałeś w ogóle jakość iskry, tzn bez świecy na ile mm przeskakuje? Na oko trochę słabsza nic nie znaczy, choć daje sygnał bo to sprawdzić. Jak już tak walczysz, to...
Kompresji nie zmierzył bo jakiś przyrząd mu nie działał więc możliwe że nawet świec nie mógł wykręcić
Tak działa rozrusznik. Jak byś sprawdzał oscyloskopem z próbkowaniem w milisekundach to wyszłoby nawet więcej ale tylko krótką chwile (jako pik prądu przed ruszeniem wirnika ). Są nawet przyrządy do badania czy kompresja równa na podstawie wykresu prądu rozruchu.
Mógł przeskoczyć , pokręć za wał korbowy kluczem i będziesz coś wiedział . Najlepiej było by zmierzyć kompresję przyrządem (manometrem) .
Na latające wskazówki też nie mam recepty, bo u mnie to nie wystąpiło, bez schematów, to trochę szukanie igły w stogu siana. Ja w takich przypadkach idę do serwisu. Nakrętkę w serwisie (ASO) też na pewno będą mieli, ale na pewno będzie dużo kosztowała i na takie coś decydowałbym się gdyby ona była pęknięta, a tego pęknięcia nie dało się uszczelnić....
Tak miałem zrobić, ale na obecną chwilę nie mam przyrządu, ale będzie, ? tylko jaka kompresja w tym silniku jest odpowiednia? ? Ale właśnie go odpaliłem po ciężkich bojach. Ustawiłem jeszcze raz luz zaworowy, nie jak to słyszałem od innych, że tłok w gmp i oba razem. Tylko jak kolega podpowiedział, a z lat fiatów i maluchów pamiętałem, że wydech osobno...
Motorek jeździ jednak kompresja była ok winny był przyrząd miernikopodobny