Plus na grzałkę jest na pinie 4. Powinien być po przekręceniu stacyjki. Sterownik załącza podgrzewanie sondy podając masę z pinu B32. Jeśli instalacja jest ok to masz uszkodzony stopień końcowy sterowania w sterowniku silnika.
Wymieniaj MAP sensor. Miałem taki sam temat kilka dni temu.
Zapali, miga lampka silnika, 5 razy dodajesz gazu tak aby silnik miał więcej niż 4000 obrotów.
Ewentualnie uwalony emulator w komputerze lpg. Ale pisał że po odpięciu sterownika silnika zwarcie znika.
Cześć ! Jesteś niesprawiedliwy - a co sugerowałem kilka postów wyżej ??? :D Rzadko cewki wejdą w błąd - a mieszają równo . W kilku Fiatach ( nie wiem czemu ) to cewki wbijały błąd mapa.
Trochę to faktyczne dziwne z rezystorem w tym miejscu. Zwyczajowo to CAN jest bocznikowany rezystorem na końcu magistrali. Może to ten rezystorek ci swankuje co wpływa na sterownik silnika? A sprawdź jeszczeczy auto niema założonego alarmu na CAN-e miałe dziwny przypadek w grane punto a sprawcą był alarm.
Witam Problem z Fiatem Punto 1.2 z 2000r Auto normalnie odpala i jeździ lecz miga kontrolka usterki silnika i zapisany jest błąd U1600, gdzie szukać przyczyny? między połączeniem sterownika silnika a skrzynką bezpieczników? Pozdrawiam
Przekaźniki są w obudowie silnika.
Może nie chiński, a bułgarski - Multi ECU Scan (do Punto EVO potrzebujesz wersji zarejestrowanej), do tego interfejs STN1110 lub OBDLink SX. Od biedy może być też ELM327, ale V1.5 mają źle zateriminowaną linię CAN i w FIATach wywalają całą komunikację po CAN po ich podpięciu do OBD. W sumie wystarczy usunąć 1 rezystor i działa. Potrzebna jest też przejściówka...
Kolego mówimy o złączu sterownika silnika. Masz na schemacie zaznaczone kolory kabli, już po tym możesz zidentyfikować wszystko. Zobacz, w tej kasecie też masz podpisne piny. Nawet na zdjęciu widać. Obudowa, wewnątrz gniazd ma cyferki, to rzędami numeracja pinów. Oczywiście liczysz z pustymi polami. 1 ----- 5 6 ----- 10 Tak to przykładowo wygląda. I...
uszkodzony sterownik silnika, to standard.
Na pewno nie robi się kalibracji,przyczyna musi byc inna.Ostatnio miałem punto po lifcie z błędem silnika to centralka była uszkodzona.
Problem rozwiazany. Wadliwy okazal sie czujnik polozenia walka rozrzadu. Po jego wymianie silnik zaczal pracowac normalnie.
Przy każdym zdjęciu pokrywy nowa uszczelka. Niestety ona lubi cieknąć, można nieco spiłować "stopki" pokrywy zaworów, żeby mocniej docisnąć uszczelkę, chyba że nie cieknie Ci spod pokrywy zaworów tylko z uchwytu cewek... tam jest oring w miejscu po rozdzielaczu zapłonu.
Błąd P1320
Jakby siadły przekaźniki wywaliło by błąd silnika wspomagania?
Licznik żeby padł to raczej musiał być potraktowany bosterem lub rozruchem z innego samochodu.Wystarczy połączyć się z zegarami i wykonać test wskażników i wszystko bedzie jasne:)W moim przypadku to na przestrzeni 15lat grzebania przy Punciakach wymieniłem może ze dwie sztuki.
W Fiacie punto 2 2006 rok nie działa wspomaganie, fiatecuscan pokazuje błąd (c1005 czujniki poz.mom.obr.walu silnika) można to jakoś naprawić? może ktoś się spotkał z takim błędem.
Witam. Punto początkowo nie odpalał na rozgrzanym silniku, teraz nie chce odpalić na zimnym. Sprawdzony na komputerze. Błąd p0235. Czy ten czujnik może mieć jakiś wpływ na uruchomienie silnika? Czy przyczyny szukać gdzieś indziej?
Blokada paliwa to NIE immo tylko FPS, blokada pochodzi z układu SRS/Airbag. W instrukcji obsługi jest opisana procedura jej tymczasowej dezaktywacji (przy pomocy dźwigni kierunkowskazów). Wygląda na błąd komunikacji z modułem SRS lub zapisane Crash Data w tym module i/lub sterowniku silnika. Trzeba podpiąć pod komputer i wykasować błędy oraz ew. wymienić...
Instalacja do sprawdzenia w komorze silnika tam też masz połączenia can
Błąd wtrysku nie ma nic wspólnego z czujnikami O².
wyskoczyła kontrolka samochód z kluczem co to może być Brak zgody na rozruch - błąd immobilizera.
Można bawić się w różnego rodzaju emulatory.
Witam, jeśli sterownik padnięty to OK i nie masz co zawracać sobie głowy moją uwagą. Ale jeśli nie sprawdź pin 17 i 34 - tylko nie na wypiętej wtyczce z ECU (bo pisałeś na początku że masy sprawdziłeś - chyba dobrze zrozumiałem?), tylko podczas pracy silnika czy przypadkiem masa nie zanika na którymś z nich i nie pojawia się tam +12V.
Gutmann megamacs 55, błąd w odczycie silnika i w OBD.
Zobacz jakie ciśnienie widzi na mapsensor. Przy zerowym ciśnieniu ten Stag zapali kontrolkę na awaryjnym odpaleniu a silnik będzie będzie pracował na benzynie. Do sprawdzenia instalacja - jak przekręcisz na zapłon to pamięta ustawienie z ostatniego gaszenia silnika. Warunki które ma na pewno to temperatura, obroty i ciśnienie gazu (tylko tu wywali błąd...
Dziękuję wszystkim za pomoc. Diagnoza uszkodzony sterownik silnika.
Wspomaganie działa, nie działa ESP. Jedyny błąd to brak kalibracji. Kalibracji nie przechodzi, niespełnione warunki. Ale jakie? W parametrach nie pokazuje tylko kąta skrętu. Podłączam drugi nowy czujnik kąta skrętu, też nie przechodzi kalibracji, ale za to nie działa wspomaganie. W parametrach to samo. Nowy czujnik też niesprawny? Podłączam MES. Chyba...
Okazało się, że uwalony był sterownik silnika.
OK przyznaje mój błąd źleskojarzyłem fakt sorki
Czujnik2 pinowy -komp Czujnik 1 pinowy -licznik 1 nic nie ma do 2
Witam. Mam taki problem. Fiat Punto 1,1 55KM 1995r od pewnego czasu świeci się błąd (wtrysk) a silnik ma odcięcie przy 4000 obr. Wtrysk był zmieniany ale bez rezultatu. Silnik odpala normalnie i pracuje normalnie do 4tyś obr. Punto bez LPG.
O sterowniku silnika. Nie zarejestruje przerwy , bo nie ma zasilania. Za to inne sterowniki np ABS, BSI mogą mieć błąd komunikacji ze sterownikiem silnika.
Błąd komunikacji NCM - NBC czyli na linii sterownik silnika-sterownik nadwozia (body komputer). Nie szarp wiązkami - polej je wodą... zwłaszcza tą w podszybiu. To samo mi się czasem robi w Grande Punto po deszczu, tyle że są tylko błędy CAN i auto jeździ normalnie, tylko zegary i radio "umierają".
Zrobił się ciepło i problem się nasilił, do tej pory wspomaganie wyłączało sie sporadycznie tak od 2 dni potrafi wyłączyc sie co kilka minut zawsze przy skręcie w lewo, kolejny serwis : błąd chwilowy - czujnik położenia wału silnika wspomagania ??? tylko dla czego błąd CHWILOWY !!!!! ach te punto fajny samochód ale takie coś potrafi napsuć nerwy.
Dzisiaj zrobiłem (wreszcie) analizę spalin. Wszystko w porządku. Błąd pojawił się jeszcze raz na krótko po tym, jak zrobiłem w/w naprawę w styczniu, do teraz po skasowaniu już się nie pojawił, auto spala na trasie czasem jedynie 4,9 l/100 km, za to w mieście przez zimę wypijał 9-10 l / 100km, teraz zaczyna schodzić do ok 8l/100km. Tak więc podsumowując,...
Może głupie pytanie, ale tak żeby mieć pewność - kontrolka błędu silnika Ci przypadkiem nie miga?
Problem w tym że na komputerze nie wykazuje żadnego błędu !
Odczytałem błąd komputerem z programem do tego auta i silnika . Jeszcze sprawdzę katalizator dzięki bardzo za poradę .
zmierz opornosc przewodow , wtryskiwacz- ECU oraz zasilajacy czyli + jesli masz gaz to odlacz emulator wyrysku do sprawdzenia obwodu .. mialem podobny blad w sc900 okazalo sie ze byla slaba masa wiazki wtrysku na silniku
Odgrzebuję temat. Co prawda problem z komunikatem "Kupon nieważny" pojawił się w Pandzie 1.3JTD 2010r. Komunikat pojawił się podczas jazdy. Po wyłączeniu silnika nie można było odpalić. Rozrusznik kręcił, brak zapłonu. Komunikat był poparty przerywanym sygnałem dźwiękowym. Diagnoza: Pandy 1,3JTD z roczników ok. 2010 - 2012 miały zabezpieczenie przed...
podepnij do kompa wina może być np walnięty czujnik temperatury płynu komputer dostaje zły sygnał i na rozgrzanym silniku zalewa świece ale najlepiej najpierw podpiąć a później myśleć co było powodem tego błędu
Na pracującym silniku , Twój diagnosta na pewno wie co to jest.
Witam Ja bym sie przyjrzał sterownikowi silnika
Zamontuj ponownie stare "body" i sprawdź czy możesz uruchomić silnik.
Chyba się okazało, że pompa jednak jest oryginalna, numery po vin i ten odczytany interfejsem się zgadza. Ale w międzyczasie przyszła mi inna (która była następcą obecnej) z Grande Punto ale tym samym silnikiem i po podmianie nic to nie zmieniło. Orientuje się ktoś tutaj w tych Fiatowskich konfiguracjach, sterownikach, elektronikach itp?
Mam problem z Fiatem Punto 2 2004. Silnik nie równo pracuje, ale po jakimś czasie po odpaleniu. Na zimnym silniku jest wszystko w najlepszym porządku dopiero po rozgrzaniu się obroty skaczą. Punto jest w gazie i zarówno na benzynie i gazie silnik zachowuje się dokładnie tak samo. W silniku została wyczyszczona przepustnica i wymieniony został silnik...
Podłącz się pod kompa, odczytaj błąd jaki jest.
Jaki silnik? Płynu chłodniczego nie ubywa? Sprawdź czy podczas problemów z odpalaniem jest iskra na wszystkich cylindrach, bo cewki potrafią się uszkodizć w taki sposób, że po rozgrzaniu znika iskra. Ciśnienie sprężania sprawdzone? Jeżeli to 1.2 8V to potrafią bardzo szybko pierścienie polecieć. Kody błędów były czytane? Uszkadzają się i naprawiają...
Pierwszy pomiar minimalnie za bogata mieszanka, drugi minimalnie za uboga (w granicy błędu pomiarowego). Ale generalnie jak na tak prymitywny system sterowania dawką paliwa jest całkiem dobrze. Rozumiem, że po wymianie wydechu auto jeździ ok?
Zgasł w czasie jazdy czy nie odpala po tym remoncie?
Witam Błędy odnoszą się do bosha (kts)- także jak masz kogoś z tym dziadem ... to :) pozdrawiam
Próbowałeś odpalać awaryjnie na gazie? Kompresja była zmierzona? Piszesz że nie ma błędu a kontrolka od silnika świeci.
Podjedź i odczytaj ten błąd.
podaj jakiś kod silnika jakiś rok,oczekujesz pomocy a nieoferujesz minimum...
Zacznij sprawdzanie od bezpieczników, jak to nie pomoże sprawdź kostki połączeniowe, mogą być zaśnieżone. Rozłączyć oczyścić i złączyć. Sprawdź czy niema przetartego przewodu. Pozdrawiam Miro.Nasz Jak napisałem sprawdzić bezpieczniki, które znajdują się pod maska i nad nogami w kabinie. Kostki w układzie abs, zasilania oraz czujniki. ABS oblicza na...
Znalazłem przyczynę. Uszkodzona jest cewka zapłonowa tak że nie daje iskry na 1 cylinder. Tylko na kompie nie mam żadnego błędu a chyba powinien być?
sprawdzczy czy siec can widzi wspomaganie jako wezel aktywny . moze konfigoracja {osiowanie }pomoze
W tym przedziale wiekowym nie liczy się tak bardzo rocznik co stan i znana historia pojazdu. Czy remontować czy kupić nikt Ci nie podpowie. Twoje pieniądze, Twoje decyzje i ewentualne błędu tez Twoje.
Z początku komputer pokazywał błąd od czujnika wału, ale po ustawieniu rozrządu znikł.
Typowa usterka to rzeczywiście błąd sterowania cewki ale iskra jest i na LPG II chodzi normalnie, za to na benzynie i przy LPG IV generacji ECU odcina wtrysk na cylindrach, na których w/g niego brakuje iskry. Niemniej P0301 to tylko wypadanie zapłonu na I cylindrze, ale piszesz że taki błąd pojawił się kiedyś... a co się pojawia teraz, po tym jak zaświeci...
Czy błąd da się wykasować na zgaszonym silniku? Czy pojawia się dopiero po odpaleniu silnika?
nie pamiętam jego nazwy - ale to jest ten czujnik u góry, przykręcany na dwie śrubki. Przed jego wymianą wyskakiwał błąd - coś z położeniem "krzywki" tego czujnika.
Witam.Testowałem ostatnio Grande Punto 1.3 Multijet EcuScanem.Wyrzuca błąd P0110 - błąd czujnika temperatury powietrza przepływomierza -przerwa/zwarcie do +V baterii/sporadyczny.Nie zapala się kontrolka awarii silnika.Jedynym objawem pewnej niesprawności jest trochę gorszy rozruch silnika na ciepłym niż na zimnym. Podstawienie innego przepływomierza...
Witam od parę lat posiadam grande punto 1.4 b który ma problemy z odpaleniem na zimnym tak jak by mu paliwo odcięło wymieniłem pierw pompę paliwa na używana bez zmian zakupilem 2 nową dalej to samo ;/ wymienilem swiece kable map sensor czujnik temperatury..wtryski wraz zlistwą,czujnik położenia wałka oraz wału takrze dalej beż zmian brak błędów;( sądy...
musu byc gorący silnik i dobrze trzeba dusic
Z przekazu żony, która pojechała do diagnosty wychodzi na to, że wyskakuje błąd 3 wtrysku. Po usunięciu usterki dam znać czy to wystarczyło. Jeżeli masz żelowy sterownik (IAW 59F) wtrysku może to być jego wewnętrzne uszkodzenie programu
pisalem ze wskazania beda sie wydawaly dobre komputer nie bedzie wskazywal jego usterki a obroty beda chodzic ,,, nie pomylilem sie potencjometr jest wymienny , kilka juz wymienilem ze wzgledu na chodzace wolne obroty podejzewam ze pewna seria potencjometrow miala niewlasciwy kat zamocowania , i pomimo tego ze sa dobre powoduja zla prace silnika
jeśli szara to napewno verona 2 omowa ale bez programu i autokalibracji sam nie jesteś wstanie zrobić.Tylko zostaje jechać do zakładu specjalizującego się tą instalacją.Niewiem dlaczego masz problemy ja zakładam tę instalację tylko na valteku i żadnych reklamacji nie mam,może gdzie zakładali popełnili jakiś błąd w ustawieniach.
To samo PCB i ta sama przypadłość. Różnią się tylko SW, HW jest praktyczne to samo. Generalnie problem jest z magistralą CAN sterownik silnika->reszta. Zresztą będzie błąd odnośnie komunikacji NCM-NFR
Mam nadzieję, ze mój post pomoże następnym. Miałem identyczny problem w Grande Punto 1,4 8V, falujące obroty, zapalająca się kontrolka silnika błąd P0101 i wtedy brak reakcji pedału gazu. Podmieniłem z innego auta przepustnice, oba czujniki ciśnienia i oczywiście bez zmian. Okazało się że w problem jest w sterowniku. Sterowniki od 1,6 i 1,4 lubią się...
Zczytaj błędy będzie wiadomo, pewnie błąd cewki więc komputer do wymiany ! Mam takie kompy z odnowionym immo !
Obwód sterujący fabrycznego przekaźnika jest objęty kontrolą sterownika silnika , jego przerywanie (rozłanczanie) jest wychwytywane jako błąd.
co tu rozwijać! we wtyczce do komputera sterującego silnikiem rozcinasz przewód nr 18 (są oznaczone na krawędziach i licząc szukasz) i pod oba końce podłączasz przewody które połączysz ze stykami przekaźnika które na stałe są zwarte aby przewód miał nadal przejście tyle ze przez przekaźnik! a zasilanie cewki tego przekaźnika podłączasz następująco!...
Teraz wogole wyszło tak że jak aku mi padnie włączę zapłon mogę włączyć i wyłączyć City i błąd się usuwa wlaczam silnik nie mogę włączyć i wyłączyć City ....
Błąd powrócił, miałem kiedyś Fiata Punto i też zapalały się stringi od wspomagania, ale tam naprawa chwilowa polegała na zgaszeniu i ponownym uruchomieniu silnika samochodu na jakiś czas. Głównie psuło się, gdy było wilgotno na dworze. Były zimne luty albo przekaźniki do wymiany, nie wiem jak jest w Pandzie, prawdopodobnie tak jak kolega wyżej napisał,...
Moje Punto miało tak samo - dłuższe przytrzymanie kierownicy w skrajnej pozycji owocowało zapaleniem "stringów" i wyłączeniem wspomagania - pomagało zgaszenie silnika i ponowne odpalenie. Żadne błędy nie wyskakiwały - podejrzewałem przegrzewanie silnika wspomagania. Może ten typ tak ma? ;) Wymiana czujnika skrętu to grubsza sprawa - z tego co pamiętam...
Odczytaj jakie błędy są teraz... ale jakbym miał strzelać to obstawiam uszkodzenie cewki, który to błąd w tym aucie wskazuje niestety raczej na "koniec" ECU.
Tutaj masz opis całej diagnostyki silnika. Co prawda w Cinquecento, ale po Swapie na jednostkę z punto. http://cinquecentotuning.eu/diagnostyka....
prócz kluczy jeszcze ster silnika musisz wyczyścić.
Diagnostyka - jeśli jest błąd cewki to na 90% masz typową usterkę - ECU do wymiany lub naprawy.
niestety chyba masz racje. jedyne co sam mogę zrobić to porównać parametry z danymi w książce ale jeżeli jakiś parametr jest inny to nie wiadomo czy to błąd danego elementu czy jest on wywołany przez coś zupełni innego
Sprawa dosyć prosta wymień świece na nowe i przesuń wszystkie cewki o 1 cylinder każda. Zobaczysz czy błąd pójdzie za cewką czy zostanie na cylindrze. ZMierz też kompresje. Jaki masz kod silnika? Dodano po 52 gdyż mechanicy moi radzą: Nie jezdzij do takich bo g.... z tego wyjdzie e90 to nie punto czy megana. Dodano po 54 A nie doczytałem że 2008 więc...
Trzeba zdiagnozować usterkę w warunkach drogowych, jak się check zapali, musi być jakiś błąd. No i to nie 1,4 V8 ale 1,4 8V, subtelna różnica. Jedna głowica, mniej szukania problemów :)
Witam mam tylko jedno pytanie czy bezpiecznik F17 w komorze silnika odpowiada za ECU i czy po wyjęciu go zrestartuje komputer ? ( w celu by wykasować błąd na chwilę ) Dziękuje
Szkoda, że nie zapisałeś "jakiegoś" błędu - mógłby sporo wyjaśnić. Czy przypadkiem nie dotyczył czujnika położenia wału?
Witam. Mam problem, nie działa mi wspomaganie. Jestem trochę amatorem ale opiszę problem. Straciłem wspomaganie, pierwsza myśl - silniczek. Odkręciłem i sprawdziłem napięcie dochodzące na stykach: 3,7V na aku 13,7V. Czy nie za mało na wspomaganiu? Podłączyłem też silniczek na krótko do aku i nie zakręcił choć nie jestem pewien czy powinienem. Podłączyłem...
kolego o ile dobrze pamiętam.uruchom silnik naciśnij gaz do dechyn aż silnik przekroczy 6000 obr.puśc gaz obroty spadną i znów gaz w dechę.i tak 3 razy.za trzecim razem jak obroty spadną gasisz silnik .i już kontrolka nie powinna świecić.pozdrawiam
Jak to co masz sprawdzić? -Przebieg na B1S1 -czas wtrysku -podciśnienie MAP -przeliczeniowe obciążenie silnika -pozycję integratora Jakie mają ich wartości nie podaję, bo je pewnie znasz. No i bez analizatora ani rusz...
Czy to silnik 1.2? Miałem identyczny przypadek, wymieniłem świece i kable WN i problem ustąpił. Prawdopodobnie strona WN układu zapłonowego powoduje zakłócenia w pracy sterownika silnika. Tylko kup porządne świece takie jak mają być do tego samochodu. Awaryjna procedura przy rozkodowanym kluczyku. To nie będzie wina immo bo immobilizer nigdy nie zgasi...
Montowałem wczoraj alarm do punto2'03 1.2 8v z prostszą elektroniką-brak zamka centralnego,szyb el,wspomagania,mechaniczne krańcówki,jestem 100% pewny o prawidłowym wpięciu się[kilkanaście takich punto już zrobionych],nie nakłuwałem się w nic ,bo nie mam takiej potrzeby,odcięta pompa paliwa w progu, nic nie odpinałem , po montażu zauważyłem błąd silnika,examiner...
Do odpalenia na zimnym silniku i tak sygnał sondy jest zbędny . Jej sygnał jest pomijany do czasu nagrzania sondy (i silnika) by weszła w pętlę zamkniętą ze sterownikiem Widzę że masz elma . Ściągnij darmową wersję miltiecuscan. Też połączysz się z silnikiem a program bardziej dedykowany do fiatów. I Może jakiś błąd będzie w pamięci
Mam takie stare już auto jak Fiat Idea 2005r., 1.4 16V (technicznie bliźniak Punto), w sumie już u mnie na dożywocie jako awaryjny samochód jak główne auto zawiedzie. Od zawsze zapalała się okresowo kontrolka silnika + brzęczyk + komunikat na komputerze związana z sondami lambda, w sumie mocno wkurzające. Kiedyś nawet próbowałem coś z tym zrobić, sondy...
Witam, od pewnego czasu mam problem z notorycznie wyskakującym błędem. Turbina chodzi jak trzeba , oba czujniki zostały wymienione , jednak błąd czujnika A ciśnienia turbosprężarki pojawia się po przejechaniu kilku kilometrów od skasowania , już trzeci mechanik próbuje rozwiązać problem , jednak bez skutku , czy ktoś miał podobną sytuacje ? Silnik 1,3...
mroganie oznacza błąd krytyczny, tzn bardzo mocno wpływający na zanieczyszczenie środowiska (w/g eobd/obd2) do warsztatu nalezy nim podjechac
Punto 2 rok 2002 silnik 1.2 8V Witam Od jakiegoś czasu zapala się kontrolka silnika, komputer pokazał błąd P1325 (czujnik spalania stukowego). Wymieniłem, co prawda na używany i stale to samo. Jak skasuję błąd to po jakimś czasie to samo. Jak sprawdzić czy faktycznie jest uszkodzony czyjnik, czy w przewodach do jakich jest podłączony powinien dochodzić...
No niestety znów to samo ,czyli to nie czujnik obrotów wału ......tylko ze teraz zaraz po zgaśnięciu odpalił na raz już nie wiem co jest . Jak znów podepnę komputer to błędu nie będzie pewno u diagnosty no bo auto pali .
Witam. Dzisiaj rano żona odpalając samochód stwierdziła że silnik pracuje nierówno i dymi na biało. Faktycznie jak przyjechałem z pracy żadnej poprawy nie było. Stwierdziłem że świece są do wymiany, bo od nowości nie były wymieniane. Po wymianie silnik pracuje już równo ale jeszcze dymi i dziwnie "pachnie". Myślę że to nie spalone paliwo. A i jeszcze...
Zrób zbiornik zastępczy z butelki 5L odpal dobrze odpowietrz układ wtryskowy i zobacz czy następnego dnia będzie problem. Wtedy wykluczymy zapowietrzanie się układu paliwowego. Z tego co słyszałem to błąd pojawia się również przy zapowietrzonym układzie paliwowym.
błąd punto grande punto błąd punto błąd cewki
antena monitoring wycieraczek renault scenic wymiana pompa oleju
philips senseo pralka zmienia candy
Jak wymienić szczotki w silniku odkurzacza centralnego? Ustawianie zegara: pojazdy, urządzenia mobilne, komputery