napięcie odniesienia (zółty z kabeloczkiem) napięcie z jednej z faz do wygaszania kontrolki ładowania(niebieski)
Miałoby to sens tylko w jednym wypadku: 126 ma dużą odległość alternator-akumulator i cała reszta instalacji, z czego wynikają spore straty napięcia, i gdyby Kolega zamierzał poingerować w wysokość podawanego napięcia. Wówczas owszem, regulator od Poloneza - ale mechaniczny z możliwością regulacji. To rozwiązanie zaś nie ma najmniejszego sensu: oba...
Brak masy,Sprawdz polaczenia do masy No i uzwojenie wirnika oczywiście.pozdr. I regulator napięcia
Buduję sobie samochodzik "rurowca" mam silnik od Poloneza. Problem mam z podłączeniem regulatora napięcia, pudełeczko ma zaciski "15" i "67" powiedzcie co pod nie podłączyć.
Witam. Wie ktoś jak poprawnie podłączyć regulator napięcia od poloneza (9d) do MZ etz 250? w regulatorze są wejścia 15 i 67: 67 podpinam pod wzbudzenie, czyli Df na alternatorze..? 15 pod 61 na prostowniku z przewodem od kontrolki razem..? D- na alternatorze, do obudowy regulatora przymocowanej do ramy MZ? i ten gruby kabel idący od D+ na prostowniku(...
Może być też koniec szczotek lub regulatora w alternatorze, bądź za słabo napięty pasek klinowy.
Z sześciodiodowego nie nadaje się do dziewięciodiodowego. Niemniej można próbować uruchamiać ten alternator z regulatorem od innego alternatora. Jeśli jedna ze szczotek jest umasowiona, to działać będzie regulator napięcia z poloneza. Mechaniczny lub elektroniczny. Schematy i obrazki podłączeń są ogólnodostępne, choćby w grafikach google. Regulator,...
Sprawdź regulator napięcia
Do wymiany regulator napięcia.
Cześć.Powinien pasować one mają zbliżone parametry.
Podmień regulator napięcia.
Przeniosłem z: Schematu/instrukcji...
Czy moze to być spowodowane niesprawnym regulatorem napięcia Zdecydowanie nie ! Regulator napięcia nie jest powodem zwarć i przerw w obwodach oświetleniowych .
Jeśli już zrobiłeś auto to tak dla informacji ci powiem że to nie było żadne zwarcie tylko walnięty regulator napięcia.
Ja Ci tylko powiem jak rozpoznać ile masz diod w alternatorze. Alternatorze, więc jeśli nasz dziewięć to na zacisk regulatora o nr.15 idzie prąd przez kontrolkę (prawdopodobnie na ten zacisk idą dwa kable). Jeśli sześć to jest zastosowany przekaźnik sterujący kontrolką (w tym przypadku nawet jak masz słabe ładowanie kontrolka gaśnie) w sześciu diodach...
Pasek był dobrze naciągniety, konkretnych wartości nie pamiętam , bo pomiarów dokonywałem juz kilka miesięcy temu. W weekend będę w domu to pomierze ponownie. Ale bardziej chodziło mi o odpowiedź : "nie da się" , albo "wystarczy wymienic np. stabilizator, czy cos innego".
No i na co Tobie interfejs? Kup nowa pompę, wymień filtr paliwa i tyle. Sądzisz że jakikolwiek "fejsik" jak kula magiczna wskaże bezpośrednio usterkę? Tak samo ze światłami - fejsik nie pokaże uszkodzenia regulatora napięcia.
Witam, posiadam Alternator Paris Rhone A 13M 12V 28A z oddzielnym regulatorem napięcia AYB 2110 jest on zamontowany w kombajnie zbożowym przy silniku Perkins A 248. Problem w tym, że padł regulator napięcia (widoczna wypalona dziura w obudowie), znalazłem zamiennik widoczny na zdjęciu oraz widok oryginalnego regulatora. Na alternatorze znajdują się...
Spóbuj delkatnie rozwiercic i przegwintowac, a śrubki muszą byc bo stanowią połączenie miedzy regulatorem a obudową alternatora.
czy starszy regulator napięcia w polonezie to taka czarna skrzyneczka wielkości ok 7cm na 5cm?
obserwuje pulsowanie żarówek(małe skoki napięcia) przy wyższych obr stabilizuje się sprawdziłem wszystko diody ok podmieniałem wirnik stojan trzy regulatory w tym jeden od poloneza dajacy napięci 14,4 to samo Druga sprawa to ciekawy przypadek kiedy akumulator sie naladuje dosc dobrze na obr około 700 co jakis czas mugnie kontrolka ładowania ale tylko...
Aby dostać się do diod musisz go rozpołowić. Alternator 9diodowy nowego typu jak wyżej napisane ten kabel który podłączony jest do masy to kabel od mostka wzbudzenia a te dwa kable to końce (uzwojenia wzbudzenia) najprościej kupić orginalny regulator napięcia, da się także podłączyć regulator od poloneza.
A czasami jest to wina regulatora napięcia. Pozdrawiam.
Najlepiej wymontuj stary na wzór i pokaż w sklepie. A jesteś pewien że to regulator jakie objawy.P
jak w temacie szukam schematu . regulator bardzo popularny stosowany m. in. w fiatach polonezach itd.
Regulator napięcia - nie szczotki....
Witam a żarówki czasem ci się też nie palą, sprawdz jakie masz napięcie ładowania, może regulator napięcia poleciał.
i napewno będzie dobrze? nieuszkodze alternatora? szkoda by było bo to nowy alternator. regulator też jest nowy niedawno kupiłem ale sie zatarły łozyska mysle ze niebędzie problemu z przymocowaniem regulatora
Pojemność aku to nie wszystko, liczy się także prąd uderzeniowy. W cc rozrusznik ma 0,8kW a w Polonezie 1,5kW. Prądy rozruchu są zdecydowanie różne. Jeśli woda gotuje się przy rozruchu, a rozrusznik nie wydaje niepokojących dźwięków to obstawiałbym na za mały (ew. uszkodzony) aku. Istnieje opcja, że rozrusznik zatarty jest na tulejkach ale wtedy nie...
Poszukuję schematu instalacji elektrycznej Cóś mi się sknociło i nie mam ładowania, wcze sniej elektryk "przerabiał" alternator po uszkodzeniu regulatora napięcia. Po "przerobieniu" i założeniu regulatora napięcia od poloneza ładowanie było, ale cały czas świeciła kontrolka brak ładowania. W tej chwili świeci, ale ładowania faktycznie nie ma :) Pozdrawiam
Bardzo dziękuje koledze za pomoc. Ja już prawie 4 miesiące się męczę z tym ładowaniem. U mnie pewien znajomy teraz opracował jeden system ładowania. Też mam podłączony mostek Groetza, ale dodatkowo do obniżenia napięcia podłączyliśmy regulator napięcia z poloneza. Ponieważ prądnica jaką daje motor, daje bardzo duże napięcie i prawdopodobnie spowoduje...
To już było na forum, nie szukasz, a to źle!!!!
Więc postanowione: Samochód pójdzie do mechanika, tam mu powiem co "podejrzewam" dzięki waszej pomocy. Tylko jeszcze jedna sprawa mnie nurtuje, jeśli odpowietrzacz od aku wystrzelił, to pewnie dużo wody wyparowało z elektrolitu, teraz jest problem jak jej dolać, akumulator to Centra Futura i jest w instrukcji jak byk, że w przypadku otworzenia go traci...
możesz problem rozwiązać przerabiając instalację, to znaczy: wmontuj dodatkowe 4 diody w alternator wzorem alternatorów 9-ciodiodowych poloneza , wyrzuć regulator napięcia , wyprowadż przewody ze szczotki i z dodatkowych diod na zewnątrz, zastosuj regulator napięcia od poloneza 9-ciodiodowego. Niestety musisz jeszcze podciągnąć przewód do kabiny, wymontować...
panowie potrzebuję pomocy. Zdobyłem regulator napięcia z poloneza, ale coś jest z nim nie tak, bo gdy podłączyłem go to napięcie przepuszcza takie jak dostaje, a powinno być 14.4 V no ale nie jest. zatem co może byc uszkodzone, że nie działa tak jak powinien?? poniżej foto jak to wygląda. prosze o rade.
Alternator był rozbierany z powodu zużycia szczotek, więc przy okazji sprawdziłem wszystkie diody miernikiem i są sprawne. Regulator napięcia też nowy.
Witam. Jakieś dwa tyg. temu zamontowałem do mz regulator napięcia od poloneza bo z oryginalnym regulatorem na włączonych światłach motor po 5 min już gasł. Z regulatorem od poloneza napięcie dochodziło max. 14vi było ok. Pojeździłem około 2 tyg. po czym motor zaczął przerywać na wysokich obrotach. Chciałem sprawdzić jakie jest napięcie na akumulatorze...
Powiedz tylko czy masz jakikolwiek regulator (od innego auta) a jak nie to jakki chciałbyś wykożystać.(od 126 jest najtańszy ok. 20 zł). Dodano po 10 prey zasilaniu gdy jedna szczotka jest do masy zstosuj regler od fiata125-poloneza
Do regulatora masz przykręcone masy, alternator samowzbudny, regulator dziewięciodiodowy.P
Zamontowany nowy alternator z regulatorem
dlaczego regulator od poloneza
Regulator napięcia lub kontrolka ładowania spalona.
Kolego mam takie alternatory o oznaczeniu A124F2 -14V44-A53 i A124F-14V44-A53A i z pewnością są to alternatory 9 diodowe.Były i są montowane, nowy typ Żuka,ciągnik Ferguson,Polonez.
jak nie działał regulator napięcia ten od poloneza , to musisz sprawdzić omomierzem diody prostowniczego , kiedyś miałem jedną z diód uszkodzoną w ładzie samarze , ładowanie zachowywało się podobnie . Jeszcze jedno jest 6 czy 9 diód w tym alternatorze.
Niestety ten typ tak ma. Zrób tak, jak pisze oooandrzej, migotanie świateł szczególnie widoczne na wolnych obrotach zdarza sie w tych autach jeśli jest gdzieś słabe połaczenie.Podobno to wina zbyt wolnej pracy regulatora. Ja mam u siebie założony regulator napięcia od Poloneza z Jezpolu na błotniku (działa od 6 lat "oryginalne" to coraz większy szajs)...
Witam Projekt praktyczny i ciekawy, zastanawiam się tylko w jakim celu budować regulator napięcia, skoro już w polonezach z 1993 roku montowano alternator z wbudowanym elektronicznym regulatorem napiecia. Może w USA jescze do tego nie doszli.
Ja sądzę, że problem nie w regulatorze.
Alternator jest sześciodidoowy. Ale regulator napięcia jest już do niego dopasowany. Przewodu ~ nie izolujesz, a po prostu odkręcasz od zacisku na alternatorze. Zostaje niewykorzystany. Nie wiem, który jest dolny, który górny. Ja lecę po oznaczeniach. Swoją drogą, to te alternatory można przerobić na dziewięciodiodowe i zastosować regulator napięcia...
Miałem podobny przypadek - akumulator gazował i ubytek elektrolitu (wody). Tyle że w polonezie. Regulator napięcia był w porządku. Na jednej diodzie wzbudzenia była przerwa.
Fachman no nie przesadzaj bo na przykład elektroniczne regulatory napięcia do poloneza (ERNA,Jezpol) w latach 80i 90 były pod maską i nic im wilgoć nie szkodziła.Obudowa wcale nie hermetyczna.Dalej-moduł zapłonowy w favoritce-prawie płytka na wierzchu.I mógłbym tu przytoczyć całą masę przykładów.Ale po co?A centralki od gazu to po prostu masówa,włoszczyzna...
... na przykład od poloneza caro.
Witam!! Mam problem z napięciem ładowania,które znacznie wykracza poza granice ogólnie przyjęte, tj. sięga 17,5V. Temat dotyczy motocykla Yamaha XJ600. Z tego co wiem, siedzi tam alternator samowzbudny. Czy i co można zaradzić na taka usterkę? Czy da rade zastosować regulator napięcia np. z poloneza,czy czegoś podobnego? Dysponuje schematem instalacji...
A alternator prawidłowo ładuje? Być może któraś z diód... lub regulator napięcia. Może w tym kierunku.
kolego w polonezie na bank to wina regulatora i nie potrzeba gdybać więcej
Jak miernik piszczy pomiędzy konektorami alternatora, to raz, że masz 6 a nie 9 diodowy i ten regulator nie zadziała, a dwa, masz przebitą/ zwartą którąś diodę -
Mistrzu, sprawa jest prosta-obłażą z izolacji pręty uzwojenia wirnika pod pieścieniami ślizgowymi. Siłą odśrodkowa robi takie heca jak są-teraz zalezy który zwiera z osią wirnika, jeżeli ten "od dołu " to całe wzbudzenie leci z pominięciem regulatora napięcia. Sprawa znana w polonezach jak i CC. Naprawa łatwa, nie trzeba do tego ściągać pierścieni.
Ok. W niedziele Gosc przywiezie mi sterownik. Przełoże pamięć i wymienię regulator napięcia. Zobaczymy czy bedzie hulac
Najprostszym rozwiązaniem jest dołożenie do mostka prostowniczego 3-ch diod wzbudzenia co rozwiąże problem kontrolki i zależnie od zastosowania szczotkotrzymacza / szczotki odizolowane-regulator z malucha, jedna szczotka zwarta do masy-regulator fiat, żuk polonez/.P
Mam problem z ładowaniem akumulatora ciągle świeci się kontrolka, gaśnie jak przekrocze 3 tyśące obrotów. Co to może być ? słyszalem że może to być regulator napięcia, proszę o pomoc
Alternatory mogą być też od VW na pasek "13" - czyli np. Golfa 2. Podłączanie jest jeszcze prostsze, bo mają regulatory napięcia już wbudowane - w Polonezach nie każdy to ma.
Ja bym postawił bardziej na szczotki tak jak wojtek. W moim polonezie (1,6 gli rok 97 ) po 120000 km miałem podobnie po pewnym czasie to juz mi się nawet kontrolka od ładowania świeciła. Wykręciłem szczotki i okazało się że są zjechane. Wymieniłem i dalej śmiga. Tylko że wymieniłem razem z regulatorem bo chyba od 96 roku to szczotki są razem z regulatorem...
Albo za duże obroty alternatora ale to jest mało prawdopodobne albo regulator napięcia do ustawienia/wymiany.
Potrzebuję podłączyć w Polonezie alternator z Opla Omegi(Denso- wbudowany regulator napięcia - Zaciski: "D+" i "-"). W polonezie mam regulator osobno, na błotniku. Z regulatora wychodzą następujące przewody: Z Zacisku 67 szary -> do alternatora zacisk 67 Z Zacisku 15 czerwony -> do alternatora Z zacisku 15 czarno-fioletowy -> do kabiny dodatkowo, do...
Najprostszym rozwiązaniem będzie zamontowanie alternatora A-124 od FSO Polonez i regulatora napięcia RA2/12V DE. Podoła twojemu sprzętowi grającemu i aku naładuje.
No niestety objaw wskazuje na regulator, chyba że regulator ma słaba masę
Witam Może jako jedyny, napiszę coś NA TEMAT i przepraszam przedmówców ;) [url=http://www.elektroda.pl/rtvforum/to... na dole strony. Po drugie, wyszukiwarka 'nie boli' ! Pozdrawiam
Jeżeli masz alternator fabrycznie zabudowany w widlaku i obroty alternatora są właściwe i ich wysokość jest zgodna z założeniami konstruktora a współpracował on z regulatorem mechanicznym to w ww regulatorze są nadpalone styki.Należy zdjąć puszkę z regulatora,oczyścić współpracujące ze sobą styki bardzo drobnym papierem ściernym a następnie przepolerować...
Da się zrobić bardzo wiele rzeczy. Ale: 1. W wsk masz inne napięcie zasilania. I do tego niestabilne (brak regulatora napięcia). 2. W polonezie zapłon występuje co 180 stopni OWK (obrotu wału korbowego), a wsk co 360 (jeden pełny obrót). 3. Twoja wiedza chyba na prawdę jest mała, skoro nawet oznaczenia na obrotomierzu źle interpretujesz. Tam jest: +12V,...
Od kierunków sie zaczyna . Kiedyś w maluchu trzeba było odpowiednio wczesniej właczyc kierunek bo bimetal działał z opóżnieniem przy hamowaniu i na swiatłach. Sprawdż ładowanie i regulator napięcia ( zasniedziałe lub nadpalone styki)
zmierzyliśmy napięcie i miało ono wartość prawie 17 V! Okazało się, że regulator padł zupełnie. Raz w Polonezie GLI padł mi regulator napięcia, dając 16,9V na akumulator (a przy wyższych obrotach na pewno więcej). Objawy - podczas jazdy, po puszczeniu gazu komputer utrzymywał przez chwilę podwyższone obroty silnika (ok. 2500rpm) no i radio Sony przestało...
Czy może posiada ktoś schemat obwodu ładowania akumulatora do trabanta. Przerobiłem instalację na 12V. Alternator i regulator napięcia wziąłem z poloneza, ale niestety umieszczony jest on w takim miejscu że zalewa go woda pomimo zastosowania osłon. Alternator w takich warunkach pracy nie działa zbyt długo i siada. Czy macie może jakieś fotki oryginalnego...
polonez!!! sprawdzone przez masę osób
Pierścień nie jest jeszcze taki zły ale po przetoczeniu niewiele go zostanie bo i tak trzeba będzie go stoczyć do najmniejszego wymiaru. Co do pierścieni ślizgowych to są dostępne na popularnym serwisie aukcyjnym jako pierścień ślizgowy do Bosch/Iskra. Mają tam dwa wymiary, większe (32 mm) do alternatorów starego typu z zewnętrznym regulatorem napięcia...
Witam! Nie chce chodzić bez tego? Jeśli tak, to albo rozrkręć alternator, albo zainwestuj 20zl i zastosuj od poloneza.
Mam problem z podświetleniem zegarów w Polonezie, kiedy wcisnę pedał hamulca to zegary i wszystkie kontrolki mi przygasają. Wymieniłem regulator napięcia, ale to nic nie dało. Proszę o pomoc.
No to i ja wtrącę swoje trzy grosze na ten temat, bo też mam Toyotę tyle że corollę. U mnie na zimnym alternatorze, uzyskuję napięcie ładowania 14,4 V, ale w miarę jak się alternator nagrzewa, to napięcie ładowania stopniowo spada do wartości 13,8-13,9 V (mierzone na biegunach akumulatora). Pomiar był robiony na wolnych obrotach, przy otwartej pokrywie...
Krótko: alternator do naprawy
Lepiej przerobić na regulator z 126p/Polonez.O oczku za 0,50PLN nie wspomnę.
Stare rozwiązania to właśnie Polonez/wewnętrzny regulator ustalający napięcie alternatora/. W nowszych rozwiązaniach komputer steruje napięciem w zależności od stanu akumulatora, szybsze doładowanie/rozruchy, zima/ lub obniżenie ładowania /temperatura/.Alaska i Afryka różne napięcia w instalacji samochodu.
tak więc już mam 12 v z prądnicy . SPOSÓB - plusową szczotkę przez większą diodę podłaczamy do plus aku . plus po stacyjce podłączamy do wzbudzenia ALE w szeregu OD STRONY STACYJKI wstawiamy regulator napięcia starszego typu fiat , polonez i następnie dodatkowo rezystor dużej mocy taki aby w momencie gdy regulator przepuszcza pełne 12V { przy niepracującym...
zamontowałem alternator od poloneza i śmiga do dziś...
To wszystko wygląda skąplikowanie ale wszystko jest bardzo proste. Alternator normalny poza braku szczotek. Zbudowany tak samo jak inne. Diody tylko są oddzielnie i regulator, który daje sie zastąpić elektronicznym od poloneza. Pozdrawiam.
Spokojnie możesz przerabiać na alternator . Sam kiedyś montowałem alternator w miejsce prądnicy ale było to w kombajnie niemieckim . Jak zastosujesz alternator z regulatorem napięcia to pracy masz mało . Ja montowałem alternator z POLONEZA i obok regulator elektroniczny . Pozdrawiam
Witam. Ostatnio padł mi regulator napięcia w mojej jawie, posiadam regulator z poloneza widaczny na fotce niżej i tu moje pytanie jak go podłączyć. Na dole jest orginalny schemat. Prosze kogoś by przerobił mi ten schemat pod regulator z poloneza. http://obrazki.elektroda.net/97_12288546... http://obrazki.elektroda.net/30_12288555... Czekam na...
Polonez z silnikiem Rovera ma alternator produkcji Lucas (Magneti Marelli).Nie myl z Polskim Elmotem
prądnica jest sprawna sprawdziłem zgodnie z rada sebek1987 oraz zdzisław111 dzięki za pomoc przyczyną problemów okazał sie regulator napięcia w c330 jest + na masę zamierzam wstawić arternator od poloneza caro wbudowany regulator napięcia w tym celu zamierzam bez zbędnych przeróbek na przewodach (:) jeszcze fabryczne ) zamierzam poprostu odwrócić akumulatory...
Witam. Też mam problem z alternatorem-atu plus 1999\2000r.-napięcie ładowania ok. 20V gotuje akumulator. Czy tam się coś zmienia (diody...?) czy cały do wymiany. Z góry dzięki.Pozdrawiam. Kup i wymień regulator napięcia np.: 14,4V
Mam regulator napiecia 12v z którego sa dwa wyjscia z opisem: 1) "15D+ 2) 67 wzbudzenie jak podłaczyc do tego akumulator i pradnice ,lup alternator Jestam kompletnie zielony a musze podłaczyc prady do motocykla (regulator jest samchodowy chyba od poloneza) Dzieki za pomoc :):D
Wygląda jednak na to, że nie było ładowania akumulatora. Jazda odbywała się "na akumulatorze". Napięcie spadało do granicy poprawnego działania obrotomierza i następnie układu zapłonowego. Proponuję sprawdzić regulator napięcia alternatora (w szczególności długość szczotek).
Mają w Cargo, ale jak pisałem cena ponad 230. No i dopiero na środę. Zastanawiam się, czy nie zrobić opcji wlutowanie diod wzbudzenia+regulator od malucha\poloneza. Jak klient się zgodzi to tak zrobię.
Procedura wykręcenia szczotkotrzymacza trwa 0,5 minuty, oględziny 3 sekundy. To powinno być zrobione w pierwszej kolejności. Samo pisanie postów nic nie załatwi, dopóki nie sprawdzisz tego, co napisałem. Co do kontrolki, to powinna zapalać się przy włączeniu zapłonu. Szczotkotrzymacz ok. 5 PLN regulator napięcia ok. 20PLN Sprawdź czy nie zsunęły sie...
Alternator 9-diodowy samowzbudzający . Regulator napięcia elektroniczny na obudowie alternatora .
Zamiast silniczka alternator np.polonez.Niska cena, posiada regulator napięcia jednak potrzebuje obrotów od 1500 do 20000.Wydajność max 60A; 14,2V ,proste podłączenie z akumulatorem.Moim zdaniem to najtańsze i najprostsze rozwiązanie.
Wymień regulator napięcia, a Twoje problemy znikną. Miałem to samo.
Włącz amperomierz i wyciągaj po kolei bezpieczniki ustalisz na którym obwodzie masz pobór. Co do żarówki ładowania do może być przerwa w obwodzie , lub konieczność wymiany regulatora napięcia z uwagi na zużycie szczotek.
REGULATOR NAPIĘCIA!! I przy okazji szczotki. Koniecznie sprawdź miernikiem napięcie. Regulator kosztuje 30 zł i łatwo go wymienic, a szczotki to grosze..
Tak, jest to alternator od poloneza z integrowanym regulatorem napięcia. Patrząc na pierwsze zdjęcie gdzie ukazany jest tył alternatora jest zacisk śrubowy oznaczony B+ a pod nim złącze konektorowe męskie czyli tzw "wsuwka". Do śruby oznaczonej B+ podłączasz plus z rozrusznika (lub akumulatora) najlepiej przewodem nie mniejszym niż 6mm2 a do tzw wsuwki...
Ja bym dodatkowo sprawdził regulator napięcia na alternatorze, nie robota a może akurat pomoże.
zaglądnij przy przekaźniku od kontrolki ładowania - a co jest przy tym przekazniku?. a moze jakis schemat albo link do schematu takiego rozwiazania. alternator 6 diodowy z regulatorem od poloneza?
Cześć, <E>, pisze z drugiego konta, bo tamto mi zablokowali przez ~taką jedną~. Musisz znaleźć wyprowadzenie szczotek dołaczyć do zacisku 67 klasycznego regulatora np z Poloneza, zacisk 15 regulatora dajesz na plus po stacyjce.
polonez napiąć regulator polonez regulator napięcia polonez
ekspres ariete aquamatic candy inwerter naprawa
radio mercedes comand magazyn energi
Resetowanie ustawień napędu bramy Nice Alto 100 Zrywanie paska klinowego przy uruchamianiu silnika: przyczyny i diagnostyka