może byc i tak a może i dziurka w intercoolerze i w kolektorze
wrzuć jeszcze zdjęcie z pod maski jak są odwierty w kolektorze ssacym
witam ,moim zdaniem to jedyny sposób to znaleźć jakiś otwór na łączeniu silnika ze skrzynią i zablokować śrubokrętem koło zamachowe ,to jest sprawdzone na innych markach i niezawodne, odpisz jak dadsz rade, Picu
Kolektor ssący nie ma tam kanału chłodzącego.
Szukaj nieszczelności w kolektorze po podciśnieniu widać że jest dziura .
Odkopię troszkę temat, czy dmuchanie z wlewu oleju to spory powód do niepokoju? auto to Megane 1 1.4 16V silnik K4J, mechanik czyścił kolektor dolotowy i mówi, że był bardzo zabrudzony olejem, rzucił hasło, że silnika ma spore przedmuchy i faktycznie dmucha powietrze zarówno z wlewu oleju jak i z bagnetu. Ale gdzieś czytałem, że to normalne zjawisko,...
Primo wymiana 6 uszczelek kolektora i przepustnicy.
Najprawdopodobniej będzie uszkodzony lub nie taki czujnik ciśnienia w kolektorze ssącym, miałem podobny przypadek w twingo
Jeszcze od czerwca męczysz bułę z tym rozrządem????
Przecież listwa z wtryskami wchodzi w kolektor a nie w głowicę. Pomiędzy kolektorem a głowicą powinno być uszczelnienie. Jak montujesz listwę na kolektorze to każdy wtryskiwacz ma oring który uszczelnia go od spodu w kolektorze ssącym.
Sprawa rozwiązana. Po plakowaniu działa poprawnie silnik. Uszczelki w kolektorze wymienione
Nie ma opcji oparów z kolektora tam jest podciśnienie. Ma wyciek paliwa raczej.
Df 012 napiecie zasilania czujnika nr 2: – czujnik temperatury powietrza, – potencjometr pedału ścieżka 2, – czujnik ciśnienia czynnika chłodniczego, – czujnik ciśnienia w kolektorze dolotowym. To wiem.
Nieszczelność między przepustnicą a głowicą, np pęknięty przewód od podciśnienia, uszkodzone uszczelnienie między przepustnicą a kolektorem, ewentualnie brak/uszkodzony oring na przewodzie podciśnienia wchodzącym w przepustnicę. pozdr
Sprawdz sobie czy nie jest dziurawy wezyk od czujnika cisnienia w kolektorze ssacym. Czujnik ten jest podpiety za pomoca gumowego wezyka z kolektorem ssacym i jest zamocowany na przegrodzie silnika. Jesli dostaje lewe powietrze to szaleje i zaswieca sie kontrolka wtrysku. Pozdrawiam.
Ja właśnie rozwiązałem problem u siebie w Renault Clio 2 (2001) 1.4 16V ze skrzynią DP0. Objawy : - szarpanie przy zmianie biegów na zimnym - późna redukcja z 2 na 1 przy zatrzymywaniu na światłach - zmiany biegów w górę i w dół w nie odpowiednim czasie Przyczyna : - silnik łapał lewe powietrze w okolicy przepustnicy, co powodowało że komputer skrzyni...
A skąd. Pewnie zaklinowała się przepustnica ( np zatarta linka) albo dura w kolektorze ssącym.
Nie bardzo. Jako tranzystor wykonawczy w nadajniku prędkościomierza siedzi smdziak o prądzie kolektora 100mA
Pomiędzy regulator ciśnienia wstaw wakuometr i powiedz jakie jest podciśnienie w kolektorze ssącym.ok.
Przyszła odwilż problem sam zniknął. Dzięki
W kolektorze wylotowym jest wkręcona.
a co to może być bo na forum czytałem że to silniczek krokowy bądź uszczelki pod kolektorem dolotowym
To się sprawdza, czy jest napięcie na bezpieczniku ALIM UCH.
Może ssie lewe powietrze pod kolektorem ssącym.Sprawdz też zaworek przy pochłaniaczu par paliwa .tzn.zacisnij przewód idący od zaworka do kolektora ssącego.
W Megane II uszkodzony elektrycznie EGR wywala błąd na desce. Skoro czyściłeś EGR to należało też wyczyścić intercooler i kolektor dolotowy. Konieczna diagnoza Clipem.
nieszczelny kolektor ssący,lub przewód serwa.
Koszt samej używanej turbiny to 500-1000zł. A gdzie reszta (kolektory, sterowanie turbiny intercooler)?
sprawdż szczelność połączenia kolektora z czujnikiem podciśnienia
są dwie jedna biała i czarna i tak samo na cewkach, a samych cewek nie ma możliwości zamiany miejscami ,inaczej nie pasują .
Jak w temacie kupie kolektor wydechowy do Renault Megane 96r. pojemnosc 1.6
uszczelki pod kolektorem dolotowym do wymiany - łapie fałszywe powietrze.
Może być zaworek na przewodzie od kolektora do serwa.
Na ostatnim obrazie możemy zobaczyć silnik z kolejno zaznaczonymi: 1.Czerwona podwójna strzałka - kolektor dolotowy (plastikowy) 2 Żółta podwójna strzałka - przepustnica 3.Zielona podwójna strzałka - obudowa filtra ( ślepa kiszka) 4.Niebieska linia - miejsca diagnostyki uszkodzonych uszczelek ( patrz dalej opis)
o ile dobrze pamiętam to uszkodzony był czujnik ciśnienia w kolektorze ssącym
Sorry, że tak długo wymieniłem czujnik ciśnienia w kolektorze ssącym i na razie jest cisza.
schyl się pod auto a druga osoba niech przytka koniec tłumika, może ujrzysz gdzieś nieszczelność, bulgotanie na nią właśnie wskazuje, być może w okolicach kolektora wydechowego bądź złączki elastycznej.
świece wymienione a kabe wymieniał poprzedni własciciel miesiac temu ale chyba nie WM nie znam sie zreszta po czym to sprawdzic czy WM Dodano po 53 ale czy zalezało by to od kabli jak jest zimny jest ok a jak temperatura wzrasta wtedy zaczyna się szczelanie w kolektor
Witam ponownie Niestety nikt z was nie mial racji:). Problem tkwił w tym, ze katalizator byl zapchany a także kolektor był pekniety. pozdrawiam
Błędy sprawdzałem na komputerze programem i nie ma, a czujniki poprzekładałem z dobrego silnika. Wszystkie cztery uszczelki na kolektorze ssącym wymieniłem na oryginalne, plus ta małym wężyku 1 małą, właśnie na tym nim nie było żadnych obejm i mnie to dziwi..
Co do czujnika temp. to 39'C pokazuje gdy jest zarejestrowane uszkodzenie czujnika. Z reguly przy takich dolegliwosciach trzeba szukac 'lewego' powietrza, sprawdz cisnienie w kolektorze odczytywane z MAP.
znaczy filtr paliwa na poczatek i przewod gumowy miedzy kolektorem ssacym i map sensorem umieszczony przy grodzi silnika po stronie kierowcy. Cisnienie jak wyzej napisane rowniez silnik krokowy wykrec i wyczysc na poczatek znajduje sie zaraz za rura dolotowa z filtra na kolektorze ssacym.
Oringi na kolektorze masz już wyklepane i twarde.Nowe orginalne założyłeś.?
Sprawdź czy nie jest pęknięty wężyk od czujnika ciśnienia kolektora ssącego(czujnik przymocowany jest na ścianie grodziowej)
Sprawdzałeś pod względem szczelności kolektor (map , evap , przewód serwa itd.) ?
Witam.Ja wyczysciłem zawór egr i na jakiś czas pomaga ,musisz go wymontować i wyczyścić.Jest to dość prosta czynność .zawór jest na kolektorze ,na pewno go znajdziesz .
Sprawdź szczelność kolektora ssącego czy nie zaciąga lewego powietrza ciśnienie paliwa.
Ciśnienie paliwa w porządku, Czujnik ciśnienia w kolektorze dolotowym ok, silniczek krokowy ok. W takim razie ile dokładnie wynosi ciśnienie przed i za listwą oraz jakie wartości podaje czujnik w kolektorze? Silniczek mnie nie interesuje.
Witam . Mam problem z moim renault megane II . Otóż przy odpalaniu a także podczas jazdy auto dymi i to nawet mocno . Sprawdzałem już turbinę na temat której już wypowiedziało się kilku fachowców i ona sama jest dobra . A więc co może być przyczyną tego że samochód tak mocno kopci ??? Dodam też ze w kolektorze ssacym pojawił się olej .:D
Jeśli czuć spalinami, to nie demontuj od razu kolektora tylko przyjrzyj się od spodu połączeniu elastycznemu pomiędzy elementami wydechu.
Faktem jest że w przypadku zatarcia popychaczy hydraulicznych silnik klepie jak czołg. Popychacze wypełnione są olejem silnikowym i w przypadku zatarcia nie kasują luzu zaworowego. Jakim olejem zalałeś silnik. Jeżeli pełny sysntetyk (rzadszy) radziłbym przejść na półsyntetyk (gęściejszy). No chyba że zatarte są już na amen. Co do falowania to radziłbym...
Kolego jackyz, do kolektora podlać?żeby wszedl na wyższe obroty? % też jakaś opcja ;)
Witam Sprawdź uszczelki pod kolektorem dolotowym. Opis poniżej http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic16...
Jeśli jest terkot podczas ruszania to przyjrzałbym się układowi wydechowemu w okolicach plecionki. Weź kumpla ze sobą, odpal auto i zatkaj ręką wylot tłumika i zobaczy czy się wytworzy cisnienie. Jeśli nie to poproś kumpla o zatkanie rury, idź do przodu i obsłuchaj połączenie między kolektorem i rurą szczególnie w okolicach plecionki czyli połączenia...
odkręcałem kolektor wydechowy żeby sprawdzić czy odezwie się lecz to też nie poskutkowało
moze i tak ja to bynajmniej tak zawsze zwalem,,,,, ale jest to przykrecone na torxa na aluminiowym kolektorze ,,,i kolega powinien sam sobie z tym poradzic,
Jest dziura w kolektorze trzeba ją znaleźć. Albo regulator b.j. nie pracuje,albo rozrząd źle.
Posprawdzaj jeszcze węże podciśnieniowe od kolektora ssącego może któryś sparciał/przetarł się i ciągnie lewe powietrze..
Falują obroty Renault Megane 1 1.4 16v 1999rok Witam proszę o pomoc w sprawie falujących obrotów w tym pojedzie rano po całej nocy 2000tys obrotów spadają dopiero po 10 minutach a jak się wyjedzie to zaczynają faowac w granicach od 1000 do 2500 Rzeczy wykienione: Silniczek krokowy Świece Cewki Termostat Czujnik temperatury Czujnik ciśnienia w kolektorze...
Jedź gdzieś na diagnostykę i podłącz clipa a nie jakieś wynalazki które często wprowadzają w błąd.jesli chodzi o nieszczelnośc to na ucho a najlepiej jakiś zmywacz w spray i jazda po kolei po kolektorze z przodu z tyłu itp.
Poszukaj pęknięcia pomiędzy przepustnicą a kolektorem dolotowym, ewentualnie sprawdź uszczelki przy wtryskiwaczach. Wygląda jak gdyby dostawał fałszywe powietrze.
uszkodzona jest uszczelka pod głowicą za kolektorem wydechowym wydostaje się olej z pod uszczelki głowicy z kanału olejowego na smarowanie głowicy norma w tych silnikach
Na benzynie czy na gazie się tak dzieje? Przewód między czujnikiem podciśnienia a kolektorem cały? Masy sprawdzone? Zasilanie rozrusznika? Luzy zaworowe? Kompresja?
Jeśli chodzi o kopcenie to sprawdzałem na postoju, nic nie kopci. Najlepiej sprawdza się to jak samochód jest obciążony (czyli podczas jazdy). Wystarczy wyjechać na drogę, zwolnć do około 5km/h i gwałtownie dodać gazu. Jeżeli kopcił to będzie to widać w lusterku. W ASO podpinali pod tester powiedzieli ze jest 40% spadek mocy, i przyczyną jest rura...
Jakie masz podciśnienie w kolektorze ssącym ? odkąd pamiętam powodem zamieszania w obrotach w tym silniku zawsze była nieszczelność na oringach przepustnicy .
po około minucie zaczyna chodzić na trzy garki i tak jest aż do zagrania się do 90 stopni. Sprawdzałeś na komputerze czy wypadają zapłony na którymś cylindrze czy silnik nie równo chodzi a tobie się wydaje że chodzi na 3 cylindry? Jeśli faktycznie na którymś cylindrze wypadają zapłony to na nim się skup (świeca , cewka , kabel , wtryskiwacz , wiązka...
Tak, możliwe, że gaz w nocy gromadzi się w kolektorze dolotowym, stąd długie kręcenie przy pierwszym rozruchu. Powszechna usterka aut z LPG.
Ja bym pomierzyła podciśnienie w kolektorze. Skoro faluje to widocznie jest za mąae i automatycznie obroty chcą być za duże.
Nie rozumiem kolegi KAROL1138. Głupoty bym pisał gdybym nie jeździł tym autem 10 lat. A poza tym sam go naprawiałem i tak było. Zresztą podmiana na nieoryginalny silnik krokowy spowodowała że o 10 procent zaczął więcej palić. Pytanie czy kolega KAROL1138 ma taki samochodzik albo może jeździł nim 10 lat a może jest mechanikiem RENAULT :D? Dodano po 1...
Kolego-rozrząd. Sprawdź rozrząd. I ciśnienie w kolektorze ssącym, np. wakuometrem urzywanym dawniej do silników gaźnikowych. Jeśli nie chcesz-Twoja sprawa, jeśli chcesz rady-sprawdź te dwie rzeczy w wymienionej kolejności. Odnośnie rezystancji cewek_nie sygnalizujesz w swoim poście objawów towarzyszących, charakterystycznych dla układu zapłonowego,...
Witam, w moim: Renault Megane II 1.4 2005 rocznik w benzynie, dopiero przy 3000 obrotów widać że chce mu się jechać, ale strasznie zamula do tych 3000, przy 2500 tak samo słaby jak przy 2000. Co jest grane ? Wiem że to tylko 1.4 silnik ale bez przesady żeby był tak słaby. Ja osobiście wymieniłem tylko świece i wyczyściłem dość mocno zanieczyszczony...
W Świdnicy wymienili czujnik temperatury, uszczelki pod kolektorem, uszczelki na przepustnicy jednak nic to nie pomogło, nie ma żadnych błędów ani żadne wartości nie odbiegają od normy, pomimo tego obstawiają przepustnice. Podobno cały kolektor dolotowy był zaolejony, to już chyba kres sensu inwestowania w to auto
Pomocy! Mam renault megane 2 1.9 dci 120 km z padniętym silnikiem kupiłem silnik z aledro który był opisany w ogłoszeniu jako f9q ale jest to f8t plus taki że dci moje pytanie jest takie czy będzie pasował ten silnik do mojej skrzyni (6 biegów) czy będę pasowały kolektory i jakie jeszcze mogą być problemy?
Miałem Lagune I z 1999r z sinikiem 1.6 16V ,była tam jedna sonda lambda umieszczona za katalizatorem ,tylko że tam były dwa katalizatory ,jeden zintegrowany z kolektorem wydechowym i na końcu tego była wkręcona sonda lambda,drugi katalizator był dalej w tunelu. Więc może oto chodzi w tej instrukcji. Tylko że ten kolektor lubił pękać na zgięciach ,i...
Renault Megane 1.6 16 V rok 2005 Mam problem z falowaniem obrotów, może ktoś pomoże. Została wymieniona przepustnica na nową oryginalną, jest zaadoptowana. Wymieniony kompletny rozrząd wraz z fazatorem i kołem pasowym. Wymieniony kanister oparów, zawór odpowietrzenia par paliwa, czujnik ciśnienia kolektora ssącego. Sody lambda obydwie też wymienione,...
Ogólnie duże spalanie ok, ciśnienie w kolektorze to jeden podstawowych parametrów dla wyliczenia dawki paliwa, ale nie ma to nic wspólnego ze spalaniem benzyny przy jeździe na LPG.
No to co się czaisz? Odkręć rurkę zapakuj mu blaszkę i jazda. Tam nie ma takiego egra jak jest w scenicu/megane. Jest połączenie kolektorów tą badziewną rurką z opaską. Czkam na zaślepkę, albo zaspawam rurke od środka.
Głowica, kolektor ssący (jeżeli jest podgrzewany cieczą chłodzącą) lub obudowa termostatu. Rezystancja czujnika 2-3kΩ przy 20°C.
1.6 benzyna 55kW, 75KM pierwsze słyszę, ale spoko... chyba ze K7M 720 ale to rzadko Rzut oka na małą kostkę po prawej stronie jak otworzysz klapę, bliżej podszybia http://imageshack.us/photo/my-images/84/... w niej siedzi zielona kostka. Sprzwdz szczelność przewodu który idzie od niej do kolektora ssącego. Check się zapala?
Proponuję podjechać na diagnozę bo bez tego to szukanie igły w stogu siana. Może to turbina, zawór strujący, nieszczelność w kolektorach, ciśnienie paliwa, a najprawdopodobniej przepływka. Dodano po 5 Proponuję podjechać na diagnozę bo bez tego to szukanie igły w stogu siana. Może to turbina, zawór sterujący, nieszczelność w kolektorach, ciśnienie paliwa,...
nieszczelności na uszczelce kolektora dolotowego (4 gumowe uszczelki), bądź oringu przepustnicy. Bardzo uprzejmie Ci kolega napisał, czego jeszcze chcesz? Ma namalować?
miałem też podobny problem z obrotami w mojej megi, jeżdziłem po mechanikach ale ilu doradców to dwa razy tyle rad, po kolei eliminowałem je i w końcu znalazłem !!!! Była to sonda , u mnie jest jedna przed katalizatorem, była tak zalepiona że podawała błędne odczyty do komputera. Umyłem ją i cyka. Sprawdż także czy kolektor dolotowy nie łapie lewego...
Nie trzeba wyciągać półosi. Najlepiej jest z kanału, ale z podnośnika też można. Wyciągałem rozrusznik osobiście 2 razy, mając tylko podnośnik + kobyłkę do dyspozycji i 2 wykładziny ze środka aby się na nich położyć ;) 1. Odpinamy klemę minus z akumulatora 2. Zdejmujemy dolot powietrza. Można bez ściągania, ale będzie łatwiej. 3. Luzujemy śruby rozrusznika...
Ja bym sprawdził czy kataliator nie blokuje, czyli popuścić wydech na łączeniu kolektora z tłumnikiem, jeśli nic to nie da trzeba zmierzyć sprężanie i ciśnienie paliwa.
W 1.6 bedzie 66mm i to jest srednica kolnierza pod filtr - srednica klapki przepustnicy jest 55mm. Sam mam 1.6 16V BCB i z takiego silnika mozesz szukac lub opcja tania i dzialajaca (kilka osob z for VAG juz uzywa) to przepustnica z Renault Megane 3 1.6 16V - pasuje plug&play na kolektor i filtr, trza zaslepic krociec podcisnienia w niej .Oprocz tego...
Hej, mnie to wygłąda na zapchany katalizator.... Dodano po 4 ja bym poluzował kolektor tak aby byla przerwa okolo 0,5cm i zobaczył czy chodzi normalnie, jezeli tak, to katalizator jest do wycięcia. daj znać czy pomogło
Odpowietrzaj na zgaszonym, i musi być dobrze. Odpal auto, zdejmij z kolektora ten przewód i zatkaj palcem kolektor, sprawdź czy zasysa paluszek. Jak auto pracuje? Lewego powietrza nie zaciąga na uszczelce za przepustnicą?
Co do lokalizacji stuku masz pewność.Czy czasem stuk nie pochodzi z układu wydechowego.(kolektor,początkowe fragmenty wydechu).Takie przypadki się zdarzają.Jedno jest pewne,coś się nagrzewa.pozdrawiam Janusz.
Dzięki za rady ale w silniku 1,4 8v nie ma przepustnicy tylko monowtrysk, który został podmieniany z innego samochodu, więc mycie przepustnicy i silnika krokowego nie może mieć tu miejsca. Przewody ciśnienia sprawdzałem, szczelność przy wtrysku i kolektorze ssącym również. Proszę o rady dotyczące tego silnika a nie innych!
Witam. Posiadam Renault Megane Coupe 1996r silnik 1.6 8v f7m 90km Silnik już swoje przejechał i chcę wymienić go na 2.0 16v f7r 150 km Pytanie: Jak wygląda sprawa z wymianą tego silnika, czy wiązki też trzeba mieć od tego 2.0? jak kolektory ?> skrzynia ? gdzieś czytałem że pasuje od tego 1.6 czy to prawda?
Witam forumowiczów. Od pewnego czasu borykam się z problemem, którego nie potrafię do końca rozgryźć. Samochód: Renault Megane 1.4 16V 2000r. Problem jaki dotknął to auto to: 1) falujące obroty na biegu jałowym, średnio +/-80 obr/min. Zachowanie niemal identyczne jak na filmie poniżej: https://www.youtube.com/watch?v=rjBul0mI... 2) Auto straciło na...
Witam, od dłuższego czasu w mojej Megane mam problem z obrotami , auto na luzie trzyma 1500/2000 tyś obrotów , ta sama sytuacja jest w trakcie jazdy , po którymś zgaszeniu i odpaleniu na nowo jest w porządku ale tylko na chwilę. Mechanik stwierdził że to przepustnica ale niestety bez żadnego sprawdzenia po prostu strzał w ciemno . Nie chcę w ciemno...
Uszkodzi, bo przy tak bezsensownym połączeniu rezytorów podasz mu na bramkę 14 V. Dwa rezystory 10k szeregowo pomiędzy kolektor npn i +12, a z pomiędzy nich podłącz się do bramki PMOS.
<<INSTALACJA LPG>> Kilka dni temu "gazownik" zamontował mi w Renault Megane (2000 r., 16V, plastykowy kolektor ssący) włoską instalację LPG firmy "Zavoli" (z sekwencyjnym wtryskiem gazu). Pierwsze odczucia są jak najbardziej pozytywne (nie odczuwam spadku mocy, kultura pracy silnika również nie uległa pogorszeniu, nie śmierdzi w żadnym wypadku...
Ok dzięki a ciśnienie w kolektorze ssącym nie jest za duże? Tu jeszcze z poprzednich dni daje Ogólnie czasami na zimnym się dławił i przerywa podczas jazdy na którymś wykresie pokazuje jakby za dużą dawkę paliwa 1239408 1239413 1239407 1239409 1239410 1239411 1239412
nic nie bylo robione - auto przywiezione z Francji odkrecilem katalizator aby wykluczyc zapchanie bez katalizatora - tosamo turbo lekko sie obraca, kolektor ssacy szczelny moim zdanie wszystko wskazuje na pompe , a moze czujnik we wtryskiwaczu ?
możesz wyczyścić egr wraz z kolektorem ssącym ,możesz sprawdzić szczelność układu dolotowego ( od turbo do ssącego ) ,możesz też pojechać na clipa , powodzenia
U mnie było podobnie, jak zimny silnik to na pierwszych światłach gasł sinik, obroty falowały. Jak silnik się rozgrzał to wszystko było ok. Usterka zdiagnozowana. Silnik brał lewe powietrze u mnie pomogła wymiana uszczelki kolektora ssącego. (wcześniej robione były: silnik krokowy, regulacja zaworów, czyszczenie przepustnicy, sprawdzenie czujników i...
Dzieki za odpowiedzi :D . cena nowego oryginalnego i zamiennika jest 200zl...150 ,a patrzac na garazowa :idea: jakosc wykonania oryginalu :!: ,jest zdecydowanie za wysoka :| ....z tego co wyczytalem podaje on napiecie proporcjonalne do roznicy cisnien panujacych w kolektorze i na wtryskiwaczach ,czyli nie mozna go wypiac i zastapic stalym napieciem...
Nie wiem jak w 2.0 ale u mnie nie w 1.6 uszczelki pod kolektorem dolotowym puściły a jak wziąłem uszczelkę od przepustnicy to się skruszyła w rękach. Stan uszczelek sprawdza się sprayem np do czyszczenia świec przy włączonym silniku. Jeśli pryśniesz na przepustnice lub wokół uszczelek a samochód przygaśnie lub zgaśnie. No to możesz wymieniać. Zestaw...
sprawc wezyk od kolektora ssacego do czujnika cisnienia bezwzglednego ma on o ile pamietam zielony konektor powinien sie znajdowac po prawej stronie sciany oddzielajacej komore silnika od kabiny
renault megane uszczelka kolektor renault megane wymiana kolektor megane kolektor
prowadnica piła stołowy monter elektronik wskaznik spalania
Jak zresetować Key Ecologic RK-2006 SPGM do ustawień fabrycznych? Czerwona dioda zmienia się na zieloną i miga - przyczyny