Tak ! To jest taka czarna plastikowa skrzynka na wysokości kolan. tam są dwie kostki : biała prostokątna i szara kwadratowa. Ja u siebie sprawdziłem te grube czerwone kable przy białej kostce. na wszystkich miałem stały plus więc lipa. Szukając dalej przelutowałem wszystkie luty w UCH i dalej było nic z tego. W końcu zdjąłem zbiornik wyrównawczy pod...
Witam Mam problem z awaryjkami w renault trafić 1.9 dci 80km nie działają światła awaryjne. Próbowałam znaleźć cokolwiek ale nic. Migacze są ale awaryjek nie ma. Czy ktoś miał podobny problem? Dziękuję za odpowiedź.
bezpiecznik od awaryjnych jest pod wyłącznikiem [zintegrowany]poświęc chwile czasu rozkręc plastiki i zobaczysz może sie poprostu zacina tylio 4 wkręty
Wyciągaj po kolei żarówki to wkońcu trafisz na której brak masy.
Witam Mam identyczny przypadek w traficu awaryjne mrugają na zapłonie i bez zapłonu po odpięciu przycisku awaryjnych brak reakcji przełącznika kierunków tez brak Bsi suche, dodatkowego alarmu brak. Ktoś z poprzednich wpisów doszedł do ładu z tym problemem ?
Błędy zapisane mogą być-nie stanowi-jeżeli został poprawnie naprawiony.Kolega naprawia jak w lotto "na chybił trafił"
Witam, z uwagi iż trafił do mnie uszkodzony ww. moduł chciałbym prosić o pomoc w identyfikacji uszkodzonego elementu na płytce (oznaczonego jako V1, na elemencie brak jakichkolwiek nadruków). Szukałem w schematu w Google lecz nic nie trafiłem. https://obrazki.elektroda.pl/1101405700_...
Mam nadzieję że trafiłem w dobre miejsce na forum. Sprawa dotyczy Renault Clio 2001 rok, 1.4 16v, automat. Problem ze skrzynią. Wchodziła w tryb awaryjny - tak myślę. Podczas jazdy coś jakby uderzenie, potem tylko dwa biegi. Po wymianie elektrozaworów problem zniknął ale na jakiś czas. Teraz podczas równej jazdy 70 km/h, nagle sru... i tak jakby schodził...
Zamykam temat. Przyczyną przechodzenia w tryb awaryjny była nie drożna rureczka przy EGR łącząca kolektor z czujnikiem ciśnienia doładowania.
Dziękuję za podpowiedź , najpierw zdiagnozowano czujnik cisnienia wydechu P0471 został on wymieniony na oryginalny i auto zaczęło odpalać i "jeździć" 20km do serwisu bez problemu po ok 30km wyskakuje błąd i wchodzi w tryb awaryjny . Prawie wcale nie reaguje na pedal gazu. Po zgaszeniu i poczekaniu 5-10min odpala i jedzie dalej . Nie mam pojęcia co może...
Ok, super jak będziesz coś wiedział dawaj znać będę wdzięczny. Zawsze jak rano go odpalam i próbuje ruszyć to się dusi i nie ma siły ruszyć, mam wrażenie ze tak jakby coś go trzymało od dołu. Jak złapie temperatury to jest lepiej ale. Godzi tak jakby w trybie awaryjnym. Pozdrawiam.
ja bym nie kupował takiego auta.Szkoda kasy.Więcej potem dołożysz do tego niż to warte.Drogie auto i awaryjne.Za te pieniadze wolałbym kupić passata albo inne niemieckie.Wiesz renault to awaryjne auta z tego co slyszalem nie tak jak peugeot ale tez sie lubi coś zepsuć.jednak niemieckie auto to niemieckie.miałem forda escorta zrobilem nim 70 tys i dalej...
Witam chciałbym dołączyć się do tematu.Posiadam renault trafic 2002 1.9.Dzis podłączyłem przyczepkę z kiepska końcówka i najpierw przestały działać kierunkowskazy a jak zgasiłem auto już nie odpaliło.Gdy przekręcę stacyjkę immo mryga deska się podświetla ale nie wyświetlają żadne kontrolki zegar od kilometrów i zegarka też nie działa.Swiatla awaryjne...
Dzięki za te informacje...w najbliższym czasie zajmę się tym na powarzniej,poprostu podjade do fachowców ktoś musi w końcu trafić na to co jest problemem...W tej chwili jeżdzę w trybie awaryjnym na zdjętej kostce od czujnika ciśnienia doładowania bo wtedy najleprzy efekt:)
który czujnik odpowiada za odcięcie turbiny jak auto przejdzie w tryb awaryjny ? Czujnik jest tylko jeden, widoczny na zdjęciu w drugim poście. ta "gruszka przy turbinie " nie wiem jak to fachowo się nazywa , czy ta część też ulega często awari ? może się zacinać ? Aktuator, rzadko się uszkadza, może się zatrzeć ośka od klapy upustowej w turbinie.
Legendarny Volkswagen jest już tylko... legendą. Renault niby awaryjne, ale zależy jak się trafi. Opel też potrafi być wredny (często). A teraz napiszę coś, co dla wielu może wydać się śmieszne. Otóż kiedyś telewizor musiał być Sony. No, Panasonic uszedł w tłoku. Ale broń Boże Samsung, czy Goldstar (obecnie LG)! A dzisiaj? Dzisiaj jest na odwrót. Pora...
Renault Scenic 1 z 1,6 i LPG. Zalety to buda nie gnije, części tanie i wszędzie dostępne. Wyjątek stosunkowo drogie tylne tarcze, bo są z łożyskami od razu. A zalety to 10l LPG po mieście (Łodzi), nie gnije jak wspomniałem a w tym budżecie to niestety ale to jest najważniejsze, wygodny do wsiadania i wysiadania dla starszych osób. Teściowa nie narzeka...
Dziękuję za odpowiedź. Na razie będę próbował z tym, który mam, bo z tym, który podpowiedziałeś, mam tu problem z dostępnością (jestem w Australii), acz będę miał na uwadze na przyszłość. On będzie sam się wzbudzał i generował te 210A w trybie awaryjnym? Zależy mi na amperażu, bo ma trafić do auta z wyciągarką. Pozostanie problem świecącej kontrolki?...
Działają normalnie awaryjne jak auto zgaszone?
Ale co ty chcesz w ogóle zrobić? Zamknąć szybę czy co ? Czy to jest w lagunie czy na zewnątrz? Postawa zasilane,potem podajesz na któryś pin masę przez żarówę, bez can powinno szybę teoretycznie zamknąć . podnieść szybę ale auto nie ma już silnika i wszystko odłączone bo laweciarz musiał coś zrobić i opuścił a później po odłączeniu wszystkiego zapomnieli...
Mam nadzieję że trafiłem w dobre miejsce na forum. Sprawa dotyczy Renault Clio 2001 rok, 1.4 16v, automat. Problem ze skrzynią. Wchodziła w tryb awaryjny - tak myślę. Podczas jazdy coś jakby uderzenie, potem tylko dwa biegi. Po wymianie elektrozaworów problem zniknął ale na jakiś czas. Teraz podczas równej jazdy 70 km/h, nagle sru... i tak jakby schodził...
Może kupić jakiś osobowy wymontować tylne siedzenia i używać jako dostawcze ? np. Lanosa? Można też poszukać jakiegoś renault kangoo. Kto wie może uda się trafić jeszcze jeżdżący egzemplarz. Wątpię jednak żeby był dobrze zachowany. Raczej zmęczony życiem. Ja celował bym w benzynę ze słabym silnikiem. Mniejsze koszty ewentualnych napraw i szansa na mniejszy...
Jurek 55 u mnie nie ma czujnika sprzęgła czujnik biegów owszem jutro zostawię go mechanikowi i wszystkie patenty podeśle ktoś mi podsunął znowu że może być uszkodzony akumulator po tym jak 12godzin stał na awaryjnych w końcu wszystkie cuda zaczęły się od tego dzięki Panowie będę sprawdzać dalej.obym w końcu trafiła przyczynę .a to z tym lutowaniem kabelka...
Procedura jest przy pomocy pin stacyjki i przycisku zamka centralnego jak przycisk nie reaguje to albo nie masz zasilania na module obok skrzynki bezpiecznikowej albo moduł sam w sobie jest trafiony ile razy wymieniałem taki moduł nie trzeba było go kodować tylko kupujesz używkę i wkładasz pin zostaje bez zmian jak potrzbujesz pin lub inne info to na...
Renaul Trafic 2,5 DCI , od pewnego czasu borykam się z błędem DF198 obwód czujnika pedału gazu ścieżka 2 . Gdy podczas jazdy zapali się kontrolka świec , auto traci moc, nie reaguje na pedał gazu a po chwili zapala się na czerwono check i stop auto wchodzi w tryb awaryjny (podnosi obroty do 1800 aby kontynuować jazdę) po chwili kontrolki gasną i wszystko...
Zakup sprężyn jakiejkolwiek firmy, wiąże się z zakupem zamienników, bo oryginalne nowe, są praktycznie już niedostępne. Tak, że możesz wymienić kilka kompletów, nim trafisz na takie, jakich oczekujesz, czyli prawie jak oryginalne. :-) Co było ze starymi (złamane, pęknięte, wypracowane, mocno skorodowane?) że zdecydowałeś o wymianie? Akurat przednie...
Dziękuje bardzo za odpowiedź. Mam to zastosować w samochodzie renault bo mam walnięty moduł UCH. Jest wysterowanie tylko na awaryjne a nie ma kierunków z do modułu dochodzi masa sterująca lewym i prawym kierunkiem a także masa idąca z przełącznika awaryjnych a wychodzi + 12 V na 2 przewody idące do żarówek od kierunków. Muszę zastosować takie rozwiązanie...
Witam, od niedawno w aucie występuje problem: auto gaśnie podczas postoju np. na światłach, jeżeli nie gaśnie widać, że obroty się zmieniają o +/- 100-200 obrotów. Dodatkowo podczas jazdy auto samo wskakuje na około 2200 obrotów i przestaje reagować na pedał gazu. Auto było podpinane pod komputer, pokazało błąd przepustnicy i sondy lambda. Clio trafiło...
Po pierwsze, kolega nie zrozumiał chyba. Przecież Jasno i wyraźnie napisałem "Jedyne co robię to na bieżąco naprawiam części, te które eksploatują się po przez normalną pracę samochodu. " Czy elektronika się eksploatuje, wyrabia, bądź kończy? Nie sądzę. Chodzi mi o końcówki, paski itp. Jeżeli chodzi o awaryjność? To naprawdę ciesz się kolego że trafiłeś...
Witam jaka oporność na zimnym silniku tego zaworu powinna być albo jak go sprawdzić czy jest dobry?jest to zawór od chłodnicy spalin przed zaworem egr ,czy objawem jego uszkodzenia może być przełączenie w tryb awaryjny silnika co powoduje spadek mocy i dopiero jego ponowne uruchomienie przywraca moc zarówno na zimnym jak i lekko ciepłym silniku?na gorącym...
Witam. Problem rozwiązany z podciśnieniem w zbiorniku. Sprawcą był zawór napowietrzający umieszczony zaraz przy wlewie paliwa. Dla zainteresowanych podam, że konsekwencją podciśnienia w zbiorniku paliwa było zasysanie powietrza w przewody paliwowe co powodowało błąd p0089 (błąd regulatora ciśnienia). Objawy były takie, że przy energicznym dodaniu "gazu"...
BMW i Renault może się okazać miną po zakupie. Renault stworzone do bicia kilometrów tanie i mała pojemność. BMW no cóż nie każdy umie to obsługiwać możesz trafić na upalany samochód lub nie prawidłowo eksploatowany i wtedy tylko będziesz ładował kasę i ładował. Kup BMW e39 2.0 w benzynie ;D
Witam wszystkich, mam mały problem otóż ponad 3 tygodnie temu kupiłem samochód renault megane 98 rocznik i ostatnio zauważyłem ze drzwi się same otwierają np idę do sklepu zamykam go z pilota wracam z sklepu a on jest otwarty. Podczas jazdy czasami one same się otwierają albo zamykają, dodam że trafiała mi się sytuacja jak zaczęły światła "awaryjne"...
Jeśli wydostaje się na zewnatrz parownika to jest on rozszczelniony,naprawa lub wymiana.Jesli wydostaje sie z parownika do przewodu zasilającego silnik po włączeniu zapłonu w pozycji benzyna do naprawy lub wymiany.Jesli w pozycji gaz to normalne przy elektronicznym parowniku,podaje przez kilka sekund dawkę gazu automatycznie.Sytuacja dotyczy instalacji...
Gazowanie 12-to letniego samochodu mija się z celem. Ja bym się kłócił. Renault ma znowuż zbyt awaryjny silnik, po za tym nie "lubi" LPG. Tu też U nas w "Polskiej krainie" każdy silnik zbiera opinie które wystawiane są przez ludzi którzy o te silniki nie dbają. Dlaczego na rynku są samochody przyprowadzone z zachodu z przebiegami często 300-350tys.km...
Witam chciałbym się dowiedzieć co sądzicie o tym autku Renault Megane II 1.9 Dci 120 km Hatchback. Ostatnio nosze się z zamiare kupienia auta. Akurat posiadam do 13500zł niestety prędko więcej nie będe miał a więc wychodze z pytaniem czy uda sie kupić do tej kwoty to auto??( oglądająć allegro i otomoto znalazlem w miare dużo tych autek do takiej ceny)...
Witam ! Od razu zastrzegam że nie jestem jakimś suuper expertem ale..... kiedyś miałem podobny problem z samochodem tyle tylko że był to fiat punto - objawy podobne - szarpanie i okropny apetyt na paliwo. Powodem okazała się struta sonda lambda - objawy są takie że komputer raz ją przyjmował a zaraz potem odrzucał przechodząc na pracę w stanie awaryjnym....
Witam Wydaje mi się że jakieś pierdoły piszecie i jakieś zasłyszane bajki . Piszecie że skrzynie automatyczne są bardzo awaryjne , fakt i owszem ale nikt z Was nie napisał dlaczego ? Kolego co prawda nie mam jeszcze auta( dopiero 16 lat) ale opowiem Ci historie mojego Taty gdy pierwszy i ostatni raz skusił się na automat. Przy wymianie oleju okazało...
Podłączyłem dzisiaj przepływomierz i z samochodem jest wszystko ok. Oprócz przepłyki, która była odłączona wyskoczył błąd DF120 Engine speed sensor signal, Speed signal interference, tooth broken on the flywheel, engine speed sensor internal fault Witam ponownie Problem z odpalenie powrócił. Trafic w tamtym tygodniu wszedł w tryb awaryjny, po podpięciu...
Sam prowadzę warsztat i wiem jak czasami trudno diagnozować usterki, ale mi klienci płacą za naprawę samochodu a nie za naprawianie.... Kiedyś miałem podobny problem z traficiem i tam sterownik abs wykluczyłem zamieniając przy sterowniku miejscami kable czyli stronę lewą z prawą. Okazało się, że trzepnięta była wiązka na belce silnika.... najprawdopodobniej...
Witam. Mam trafica 2012r i problem z szybko migającymi kierunkami, na awaryjnych jest ok. Wtyczka i mikrostyk w gniezdzie przyczepy sprawdzone( rozlączyłem nie wiem czy dobrze zrobiłem, chociaż zwierałem i rozwierałem przewody na mikrostyku i bez efektu) żarówki wszystkie dobre , przełącznik też sprawdziłem , a po wysterowaniu z komputera też szybko...
Witam, zakupiłem "w ciemno" Trafica rok.2002. Problem w tym że akumulator padł a zamek od kierowcy jest uszkodzony "wywalony". Przekręca się o 360stopni. Sprawdzałem dwoma kluczykami chodź ma to zapewne żadne znaczenie. Tyłem nie da się wejść gdyż jest tam paka(otwarta). Kluczyk sprawdzałem w zakładzie zajmującym się pilotami, sygnał jest więc to zapewne...
Rewelacyjny samochód pod względem komfortu, jazdy, ciągnięcia przyczepy Dynamika wystarczająca, jeżdżę innym 400KM i tym 190KM i wiele razy wybieram landa na trasę bo fajnie się jedzie. Co do awarii, łapał mi czeki i wpadał w tryb awaryjny Mechanik mi powiedział ze mam tylko tankować dobre paliwo i faktycznie już nie tankuje na tanich stacjach Wlalem...
Ktoś wyżej pisał o Sceniku-NIGDY bym tego nie kupił nawet za 1zł,auto awaryjne i jazda nim to tak jakby ktoś mnie zamknął do puszki z sardynkami ! Nie ma aut bezawaryjnych. Czy to będzie coś z grupy PSA, czy VAG czy japończyk. Można trafić na królową lawet i jeździć bez problemów, albo kupić 1.9 tdi nie do zajechania i po pół roku remontować silnik....
Tak KME. Zdaje sobie sprawę, ze sam tego nie naprawię. Chciałbym po prostu mieć jakiś trop. Każdy mechanik sugeruje coś innego i każdy co innego naprawi. Tylko szkoda mi kasy na naprawianie dobrych rzeczy i liczenie, że może akurat uda się trafić w problem. P.S Dziś też był strzał, tylko jechałem bez gazu znaczy na benzynie. Co do wchodzenia skrzyni...
Witam wszystkich, od jakiegoś czasu szukam auta dla żony. Głównie skupiłem się na grupie VW. Niestety nic do tej pory nie udało się znaleźć. Albo auto zdezelowane, albo jakiś nieuczciwy sprzedawca. Co brałem pod uwagę: 1. Skoda Fabia 2, 1.4 16V 2. VW Polo 4 FL, 1.4 16V 3. Ibiza 3, 1.4 16V, 4. Leon, Altea, Golf 5 - ale tu już drożej Niestety jak już...
Niestety przykra wiadomość. Sterownik jest nieczuły na twoje działnia i to nie wiadomo na razie dlaczego. Faktycznie pierwsze kroki do immobilizera ale nic nie pisałeś, że kluczyki nie są oryginalne. Istnieje prcedura wyłączenia immobilizera lub uruchamiania awaryjnego (potrzebny kod immobilizera). Ale to raczej dla znających zagadnienie. I jeszcze...
Nie jestem właścicielem Laguny, nie mam też uprzedzenia do tej marki. Niestety jeżdżąc po Śląsku, jeśli widzę jakieś auto jadące na lawecie i nie jest rozbite ani na zachodnich numerach to bardzo często jest to właśnie Laguna II. Te auta może nie są ją jakoś wybitnie awaryjne mechanicznie ale ich elektronika potrafi je skutecznie unieruchomić. Niewątpliwym...
Radio dokładnie nazywa się Renault Tuner List jest fabrycznym wyposażeniem Renault Grand Scenic 2004 i ma na boku oznaczenie " Model no: RENRDW133-10 " Wczoraj przyjechał do mnie z odsieczą szwagier, który zna się na elektryce samochodowej i jeszcze raz posprawdzał całą instalację przyłączenia radia. Wszystko jest tak jak być powinno. Jest zasilanie...
80% trafiaja sie same dogryzania i obrażania a nie o to chodzi. Dodaj do tego nazewnictwo elementów które nie występują w samochodzie, silniczki krokowe, przepustnice, pompowtryskiwacze itd... Jeden z drugim napisze o przepustnicy, a trzeci linki do niej będzie szukać, teraz rozumiesz o co mi chodzi? Temat uważam za rozwiązany. Zamykam.
Nikt nie wspomniał o Renault Clio II. Ogólnie auto dobre i mało awaryjne (1.2 8V 98r.) Nic się nie psuje ale wymiana głupiej żaróweczki od podświetlenia prędkościomierza czy kontrolek wymaga wyjęcia całej przedniej konsoli.
Witam! w UCH słychac kliknięcie i auto nie odpala, nie dziła centralny zamek , awaryjne! co może rozłączać UCH, czy samo się uszkodziło?
Witam, Na początek zaznaczę, że choć z szeroko pojętym serwisem i diagnostyką mam pewne doświadczenia, to nie prowadzę żadnego warsztatu. Mam niewielką firmę z kilkoma pojazdami, i tam gdzie mechanik nie daje rady, tam ja ingeruję. Przeważnie się udaje ;-) Ale do rzeczy. Pojazd to VIVARO 1,9 rocznik 2004 , dość awaryjny, ale taka jego uroda. Ostatnio...
deka87, Kropka to auto średnio awaryjne - nie powiem, że bezobsługowe, bo bym kłamał. Ale zazwyczaj, gdy coś się psuje kosztuje grosze, większość napraw robię sam. Jak coś wymaga kanału i podnośnika to oddaję do mechanika. Mam takiego już dwa lata, z 1995 roku z silnikiem 1.2 MPI 73KM w LPG, bardzo sprawnie buja tę budę do 100tki (12s.), zainwestowałem...
Witam W życiu nie myślałem, że będę zdezorientowany i pytał o rady na forum (zazwyczaj ja znajomym i na różnych forach pomagałem). Moja eksploatacja potencjalnego nabytku: Otóż miałem w tym miesiącu wypadek i moje auto nadaje się do kasacji, a że urodziło mi się dziecko oraz codziennie samochodem muszę jeździć (praca 15km w obie strony, szkolenia 40km...
Witam wszystkich obserwatorów tematu. Turbina w samochodzie nie została wymieniona na nową ponieważ się rozchodziła :D. Klient odebrał samochód z odłączonym czujnikiem ciśnienia doładowania bo ( bo wtedy to jakoś jeździło) i zrobił w ten sposób około 1500 km. Zajechał z tym jeszcze do innego warsztatu że nie ma mocy itd . i tam podłączyli mu z powrotem...
napiszę jeszcze raz auto jeżdzi normalnie poza tym że czasem zapala się check engine w różnych porach dnia i nocy a także oróznych porach sam gaśnie , czytane clipem zmienne fazy rozrządu nie aktywne czytane kts 650 wywala bład P340 bąd regulacji zmiennych faz rozrządu, niezgodnośc żębów lub niezgodność ze wazględu na spalanie. Wiązki były przeswietlane...
Witam. Doszło do tego że jestem zmuszony kupić auto, bo posiadane kończy żywot, a auto koniecznie potrzebne. Nie dysponuje wysokim budżetem, ale muszę coś kupić, zawsze mi się podobały renówki Sceniki i w niedalekiej odległości trafiłem na takie ogłoszenie. https://www.otomoto.pl/oferta/renault-sc...
Na wstępie dam ci taką radę lepiej kupić samochód który będzie starszy a w dobrym stanie niż porywać się na samochody który jest młodszy a za cenę jak ten starszy dla zrozumienia lepiej kupić (dałeś przykład ze bmw się podobają) zadbane e36 za 12tyś niż rozgruchotane e46 za 12 tys Co do marki modelu to polecał bym ci Audi 80 rdza go nie bierze awaryjne...
Jakby był to wtryskiwacz to ECU wyłączyło by od razu jednostkę, silniki renault/nissan TO nie traktor ze będzie bez jednego cylindra działał. Komp wykrywa poważną usterkę i wyłącza silnik. W tych silnikach to rury powietrza nie zapniesz od intercoolera i silnik nie odpali. Opór na piezo to ok 180kOhma. Opór pomiędzy obudową wtrysku ( odpnij rurkę doprowadzającą...
Witam serdecznie mam nadzieje ze tym razem dobrze trafilem :-) Chcialbym pomoc ojcu z naprawa jego skrzyni w C5 sedan 2001 HDI. loklny mechanik wymienil przeplywomierz - ja nie jestem ekspertem ale to smieszne chyba w tym przypadku. Ojciec opisuje problem nastepujaco ''Często, ale nie zawsze przy prędkości 30 km lub 70 km a jak się uda przekroczyć tą...
Witam, może ktoś pomoże. Auto kupione przez mojego klienta, poprzedni właściciel po pęknięciu paska zrobił naprawę głowicy. Podczas jazdy kilkaset km po zakupie w pewnym momencie zamiast drugiego biegu został włożony czwarty i auto zostało "przyduszone" i przeszło w tryb awaryjny. Po krótkim postoju kontynuacja jazdy ale problem powracał. Trafiło do...
Te wszystkie Movano, Trafic`i itp maja jedną wadę: nie wiadomo kto tam co wyprodukował. Ile z tego to renault, ile to opel (a może fiat), a ile zbieranina z resztek po Masterach i innych osobówkach. Silniki DCI Renaulta np w przyp. 1.9 są bardzo oszczędne ale bardzo awaryjne i drogie w obsłudze. U nas dużo Trafic`ów lata na busach to mają po równo zwolenników...
trafi renault renault trafi wtrysk renault trafi
programator zmywarki bosch podświetlenie łącznika citizen swift
klimatyzator przenosny mikrokomputer cobra1
Wolf CGG-2, CGB-2, CGW-2 błąd 015 – awaria czujnika temperatury spalin lub zewnętrznej Steinhof hak – brak świateł pozycyjnych i obrysowych po zwarciu, reszta działa