Jeśli jesteś pewny ze drugi siłownik jest sprawny, i wszystkie bezpieczniki są całe, szukaj uszkodzenia w okablowaniu. Sprawdź czy siłownik klapy jest poprawnie zasilany.
Radio już może być uszkodzone. Pamięć zasilana z 30 reszta z 15. Nie napisałeś jakie radio? Jeśli nie używane i jest ciepłe to procesor uszkodzony i będzie wykańczał aku.
Sprawdź czy dochodzi napięcie do żarówki. Jeżeli nie to trzeba sprawdzać gdzie ginie napiecie. Jeżeli sa to reflektory podwójne to napięcie na żarówki idzie z bezpieczników, na bezpieczniki napięcie idzie z wyłącznika świateł (ponieważ obu świateł nie ma to przypuszczam, że w tym miejscu nie ma napiecia). Ponieważ światła drogowe działają to zasilanie...
kybernetes, wszystko ok tylko, że temat ("Skoda Fabia SDI zasilana ON i H20") dotyczy silnika diesla, w którym nie ma problemu ze spalaniem stukowym.
Kup separator antenowy i radio będzie odbierać jak powinno. W samochodach VW AUDI SEAT SKODA antena jest zasilana z radia, fabryczne radio jest do tego przystosowane, ale jak wymienisz radio na inne, to trzeba zastosować separator antenowy. To samo miałem w swojej Skodzie.
Octavia 1 czy 2? W obu przypadkach zasilanie brane jest z dużego, 40 lub 50 amperowego bezpiecznika, zasilanego wprost z akumulatora. Natomiast zasilanie cewki przekaźnika z osobnego bezpiecznika, który z kolei zasilany jest przekaźnikiem głównym.
Masz zwarcie na 5v na obwodzie nr 1
Świece mają z 10 tyś. Wymieniam regularne. Jak jest ciepło to odpala w miarę dobrze. I jak mówiłem generalnie zawsze odpala tylko zaczęła długo kręcić po dłuższych przerwach na mrozie To jeszcze napięcie na akumulatorze sprawdź i przeczyść klemy, złącza do rozrusznika, przewodu masy. Może do akumlulatora dochodzi a elektronika jest niepewnie zasilana.
Obawiam się, że to, o czym piszesz, czyli z kabla 12 v po przekręceniu stacyjki czyli pozycja ON i kabel to zapłonowy to to samo Do poprawnego działania alarm potrzebuje STAŁE 12V i ZAŁĄCZANE PO STACYJCE 12V. Oba napięcia do odnalezienia w ciągu minuty w aucie za pomocą żarówki. Jeśli jednak nie potrafisz ich znaleźć, to mam duże obawy o całość wykonanej...
W bardzo prosty sposób można sprawdzić działanie wentylatora. Należy odłączyć wtyczkę przewodów przy czujniku (włączniku) wkręconym w chłodnicę i przy pomocy krótkiego przewodu zewrzeć konektory ( oczywiście po sprawdzeniu zasilania - wg. przepisu p. dufka . Sprawny wentylator uruchomi się natychmiast - oznacza to, że uszkodzony jest czujnik. Jeżeli...
A czy tam nie było sondy 5 przewodowej ? To jest ta przed czy po katalizatorze. Wyciągnięcie bezpiecznika to jeszcze żaden test bo obydwie grzałki są zasilane z niego.
Przekaźniki bywają NC i NO. Albo oba typy styków w jednym przekaźniku. Po prostu odwróć logikę myślenia o przekaźniku i problem masz z głowy ;) Styki NC, i przekaźnik NIE zasilany zwiera.
Sprawdź czy czerwony i żółty z radia wchodzą w oddzielne przewody w instalacji samochodu. Prawdopodobnie fabrycznie jest zasilane że stałego plusa tylko.
Bezpiecznik może być na przewodzie + Idż po przewodzie lub podciąg nowe zasilanie
Jeszcze bym sprawdził napiecie multimetrem na bezpiecznikach głównych. Wg rozpiski 1 jest od alternatora 200a i 5 jest do bordnetz 80a. Może tam jest spadek. Ewentualnie jeszcze wpiąć się do zapalniczki lub obd i tam skontrolować zasilanie.
Jak tam jest czujnik halla w aparacie to nim bym sie zainteresował oczywiscie zaraz po spradzeniu czy moduł jest zasilany 12v
ale ty zmierzyłeś SEM Zmierzyłem testerem baterii, a nie klasycznym woltomierzem. Ten tester ma pewne obciążenie, zresztą jest zasilany z testowanego ogniwa.
Zasada działania rejestratora jest taka, że kiedy włączysz zasilanie i będzie zasilanie w zapalniczce (pomijając Skody, gdzie zasilanie jest zawsze), włącza się rejestrator i zaczyna nagrywanie podczas jazdy, a kiedy wyłączasz auto, rejestrator też się wyłącza. Jest to po to, żeby nie nagrywał Ci wtedy, kiedy nie trzeba, jak auto nigdzie nie jedzie....
WITAM-mam pytanie,w jaki sposób zasilany jest wzmacniacz antenowy. Słyszałem że potrzebny jest specjalny adapter. Jak inaczej można to zrobić ?
Dzień Dobry. Czytam posty dotyczące kogeneracji i mam prośbę. Posiadam jednostkę kogeneracyjną firmy Tedom wyprodukowaną w Czechach. Silnik Skody zasila gaz ziemny. Jednostka nie posiada rozrusznika elektrycznego, do rozruchu wykorzystywany jest generator. Jednostka pracowała kilkanaście lat aż potrzebny był remont silnika. Potem stała kilka lat. Remont...
Woda rozkłada się już od ok. 700-800°C, co było obszerniej omawiane w temacie [url=http://www.elektroda.pl/rtvforum/to... Fabia SDI zasilana ON i H20. To tak dla ścisłości. Natomiast należy raz na zawsze zapomnieć o tym aby za pomocą jakiegoś nie wymagającego nakładów energii procesu uzyskać przyrost energii, jak to sugerujesz. przeczyłoby...
ja ze swej strony uzupelnie: takie rozwiazanie wystepuje w wiekszosci spotykanych na rynku produktow VAG-a, czyli (oprocz VW i audi): skoda felicia (to co opisal teodor + model pasywny - nie zawiera nic poza kilkoma elementami pasywnimi -dopasowanie)? skoda fabia - prawie wylacznie zasilane przez separator - innych nie spotkalem skoda octavia - starsze...
Witam serdecznie. Podłącz w szereg amperomierz i zmierz pobór prądu. Jak jest powyżej 0,1 A to wyciągaj bezpieczniki po kolei aż spadnie. Zauważ po wyjęciu, którego bezpiecznika spadł pobór prądu i zainteresuj się odbiornikami z niego zasilanymi. Mogę podpowiedzieć , że syrenka od autoalarmu jak ma własne zasilanie( po zdjęciu klemy wyje) może nieźle...
Nie wiem jak to jest w tej chwili przerobione, z twojego opisu nie wiele da sie wywnioskować, ale sprawdź sobie bo w feli często światła przerywaja jak nie kontaktuje styk na żółtym kabelku przy rozruszniku, bo przez ten kabel jest zasilany przekaźnik zacisku X.
Te kontrolki nie mają przekaźników. Są zasilane z plusa po stacyjce, a załączane masami. Sprawdź, czy auto nie dostaje zasilania non stop. Bo jeśli te kontrolki się palą, to możliwe, że cały samochód jest "aktywny". Masz opis: http://www.skodaczesci.pl/porady/skoda/F...
Trundo powiedzieć czy wina po stronie softu. Trzeba by sprawdzić czy kość eeprom jest zasilana i zachodzi wymiana informacji. Od zwarcia mogła się wysypać pamięć lub uszkodzić jakiś stabilizator, od którego jest zasilana. Trzeba zrobić pomiary, jak wyjdą w miarę dobrze to jak wyżej podmiana softu na próbę, po wcześniejszym zgraniu oryginalnego.
Zgadza się. Cienki żółty kabelek przy rozruszniku. Lubi sie tam ułamać. Dość częsta przypadłość w feliciach. A pyrkocze dlatego że ten kabelek zasila cewkę przekaźnika obwodu X, przez który zasilane są międzyinnymi światła.
Sprawdź zasilane silniczka potem silniczek. Jak wejdziesz VCDS to znajdziesz układach el... Epc co go boli.
Masz podpięte zasilanie do pinu SAFE?
Schemat pasuje tylko brak kolejnej strony. Pin 1 włącznika zasilany jest po bezpieczniku nr. 2 (10 A), bezpieczniki z lewej strony deski.
Włącznik rzuca parametry masowe do modułu bordnetz a ten załącza odpowiednie oświetlenie. Bordnetz jest konfigurowalny ale całą instalację do dziennych trzeba zrobić w oryginale. Niestety ale minęły już czasy prostego załączania odbiorników w aucie przez podanie +12 i działa, teraz to trochę bardziej skomplikowane
tak poczytaj o antenach w seat , vw , skoda , audi . Są tamanteny aktywne ze wzmacniaczem przy bacie i zasilane przez przewód antenowy
Sprawdz sobie przekaznik zasilający..
Są to typowe kostki DIN, brązowa to dwa głośniki z przodu (powinno być około 4 om), zaś czarna to zasilanie (+ stały, +po stacyjce ,masa). Prawie każde radio z złączem DIN powinno pasować. Trzeba jeszcze sprawdzić czy antena jest zasilana kablem antenowym. Jeżeli tak trzeba dokupić separator napięcia.
No, zasilanie kuchenki gazowej(+) :D
Witam. Mam taki problem ze skoda octavia 2, 1.9 TDI, 2005 rok. mianowicie czasem zapali, raz na 5 razy. Kontrolki się zapalają, rozrusznik kreci. W Silniku błędów brak, w sterownikach pobocznych błąd komunikacji z sterownikiem silnika. Gdy nie chce zapalić sterownika silnika interfejs nie widzi. Przekaźniki pod maską podmienione bezpieczniki sprawdzone...
Sam załączyłeś schemat montażu w pierwszym poście , więc ulecz się sam według własnej recepty :D Ma być jak na schemacie , wystarczy abyś rozciął właściwe przewody zasilające wtrysk.
Zasilany podciśnieniem , w silniku z turbo odpada .
Po zgłaszaniu silnika zasilanie przestaje działać
Wstaw zdjęcie tego radia i kostki zasilającej.
Sprawdź czy przepływomierz oraz map sensor mają masę i zasilanie
A sprawdź kolego czy na wejściu antenowym jak odłączysz anteną nie pojawia się napięcie 5-9V i jeśli tak to czy ono nie znika jak podłączysz antenę. Ze schematu podobnego radia Skoda Verona wynika że wzmacniacz może być zasilany przez kabel antenowy, podobnie jak antena tv ze wzmacniaczem. SławeK
Po włączeniu zapłonu pojawia się napis SAFE i za chwilę można wpisać kod.radio działa. Po wyłączeniu zapłonu i ponownym włączeniu trzeba za każdym razem wpisywać kod. Zasilana 2*+ na stałe. Może ktoś coś doradzić ?.
Kolejna potencjalna przyczyna - ZTCW w niektórych wersjach VW i Skody zasilanie wzmacniacza odbywa się bezpośrednio z oryginalnego radia przez kabel antenowy, wymiana radia na "zwykłe" wymusza dodanie zasilacza wzmacniacza między radiem a kablem antenowym.
28,12 lewy przód 15,16 prawy przód 13,14 lewy tył 30,31 prawy tyl Tak wychodzi z opisu pinów,złacze 42 pinowe. Czujniki indukcyjne nie są zasilane. Jak nie ma błędu obwodu to raczej zła odległość od koronki. Choć nie wykluczone uszkodzenie ECU. Są błędy czy nie?
Są to oznaczena zaciskąw samochodowych nie rozumesz po tym widze że mało masz wspulnego z elektryką i elektromechanika samochodową:) 30- stały plus z akumulatora 31- masa 15-plus po przekręceniu stacyjki
Mnie zastanawia zachowanie prawidłowej biegunowości gdy urządzenie zasilane powinno być napięciem zmiennym.
Silnik asynchroniczny klatkowy nie nadaje sie do napędu pojazdu. Niby dlaczego? Kolejne śmiałe, błędne stwierdzenie. Może już wystarczy? Dwa skrajne wózki wyposażone są w dwa trójfazowe, asynchroniczne silniki zasilane przez chłodzone powietrzem falowniki IGBT, a środkowy jest toczny. Żeby nie było niedomówień, tramwaje to takie pojazdy szynowe.
Wymiana. Sprawdź czy w ogóle idzie zakręcić ręką śmigłem każdy z wentylatorów. Sprawdzić na krótko czy wentylatory działają - podać na nie zasilanie z akumulatora. Na chłodnicy masz 3 pinowy przełącznik termiczny - sprawdzić czy jest tam zasilanie (plus na czerwonym grubym przewodzie) i czy startują wentylatory gdy to zasilanie zepniesz z pozostałymi...
masz na myśli przewód na powrocie z magla czy przy maglu zasilający?
12V nie podłączasz. Przejściówka zasila się z portu USB. Używasz txd i rxd i gnd. Łączysz zawsze txd modułu z rxd staga i txd modułu z rxd staga. Masa z masą. Zasilanie 5V.
spróbuj zastosować separator . Obecnie wszystkie skody mają zasilanie przez kabel,ale nie pamiętam od kiedy.
Czyli jeśli dobrze rozumiem - jeśli przywrócę kostki do oryginalnej postaci -> podłącze linie CANBUS+, CANBUS-, zasilanie z Terminal 30, Masa Terminal 31 to: 1) Wzbudzanie / usypianie radia będzie działać po sygnale z CAN 2) Funkcje CarInfo w radiu (poziom paliwa, obroty, etc.) również bedą wyświetlane z CAN 3) Po podpięciu kamery cofania do AV_IN...
to Octawie miały 1.2?? grzałka jest zasilana z tego samego przekaźnika co pompa i wtryski tylko po nim ma jeszcze swój bezpiecznik chyba nr 43
Olej w układzie wspomagania kierownicy w tym modelu nie ma nic wspólnego z rozruchem silnika, gdyż pompa oleju jest zasilana silnikiem elektrycznym,a on działa dopiero po odpaleniu silnika-kolego Cowboy.
witam z tego co wymierzylem to w skodzie Felicji znajduje sie przedwzmacniacz antenowy tylko podejżewam ze nie jest zasilany stąd problem z anteną na kablu od miernika lepiej działa radio niż na kablu antenowym
A czy przypadkiem gniazdo zapalniczki nie ma stałego zasilania jak w innych modelach Skody?
Podepnę odpowiedź, może komuś się przyda. Sam szukałem, nie znalazłem... sprawa dotyczy nowego Superba, gniazda też są na stałe zasilane, ale bezpiecznik można przesunąć o jedną pozycję i wtedy jest po stacyjce. Bardzo się zdziwiłem, bo instrukcja milczy, na schemacie nawet nie ma, a "na żywo" bezpiecznik od stacyjki wygląda tak, że jego "przegrodka"...
Potrzebuję pomocy, jak idzie kabel, który zasila pompę paliwa w Skodzie Felicji 1.3 MPI 1999 r. Chodzi mi z, której kostki bezpieczników wychodzi zasilanie do pompy, bo przerabiam instalację i odciąłem o jeden kabel za dużo i muszę zrobić nowy i szukam, skąd mam go wziąć. Z góry dziękuję😀
Tam przełacznik stopu zasilany jest z dwóch bezpieczników i jest na jednym obwodzie z pedałem sprzęgła i jest diagnozowalny przez sterownik. Uwalenie jednego obwodu jest sygnalizowane.
diody dobrze wlutowane Sprawdź miernikiem, czy na dobrze wlutowanych diodach jest zasilanie ?
https://obrazki.elektroda.pl/6228352200_... Sucho w tym filtrze. Przechyliłem do góry nogami i nawet kropelka nie wyleciała. Wstępnie zasilanie pompy jest (słychać jak jest zasilana) ale miernikiem jutro będę mógł sprawdzić tak jak i jakimś vagiem. Nawiązując do pierwszej wypowiedzi, rozumiem że zalać filtr paliwa do pełna i pokręcić...
a nie pytaj:) juz firma zlikwidowana. Nawet nie ma do kogo iśc gadac. Dzis juz wpiołem się z przekaźnikiem w sam kabel od pompy. no masz racje bartek_j rzeczywiscie na benzynie obwód sie zamknie . trzeba dac 2 przekaźniki. Bartek_j poprawiłem schemat teraz juz chyba jest dobrze prawda? oto shemat: http://awalknek.nysa.3play.pl/emulator2.... P1 P2 P3...
Sprawdziłeś zasilanie ?
To urządzenie komunikuje się przez lin musisz sprawdzić błędy w aucie czy nie ma jakiś problemów na lini o ile wcześniej sprawdziłeś zasilanie
Hahaha, to ja dziękuję za taką pomoc, ktoś na forum skody pisał żeby zasilanie na zamek podać
Witam, to moze trzeba sie zastanowic nad 'korektorem oktanowym', jesli silnik sie tak bardzo przegrzewa ? Podejrzewam - ze ta Skoda ma plaskie tloki i byla fabrycznie na benzyne '76 - 78/max 80 Oktan' i tylko na takim paliwie miala katalogowa moc silnika / prawidlowa prace [ krotki cykl spalania / na granicy stukowego ], bo kazdy silnik benzynowy -...
Jest zasilany zawór odcięcia paliwa na pompie, instalacja jest odpowietrzona, zobacz czy paliwo wraca z pompy?
Masz zapowietrzoną nagrzewnicę. Odpowietrza się w ten sposób: zsuń wąż który ma specjalny otworek do odpowietrzania z nagrzewnicy tak aby przez ten otworek mogło wyjść powietrze uruchom silnik dodaj gazu aby uzyskać przez chwilę min 2000 obr wówczas wyjdzie powietrze i zacznie lać się płyn przez ten otworek, nasuń z powrotem wąż, powinno być ok. Nagrzewnica...
W różnych autach są różne rozwiązania i różne połączenia, czasem jest nawet tak (dwie cewki - wciągająca i podtrzymująca, jedna zasilana szeregowo z rozrusznikiem druga bezpośrednio): http://obrazki.elektroda.pl/1379349000_1... czasem tak (jedna cewka wciągająca, zasilana bezpośrednio): http://obrazki.elektroda.pl/8785738300_1...
zrob zwykle odciecie na dwoch przekaznikach zasilane po zaplonie i to ci nie wydoi aku a i samochod bedzie jako tako zabezp
Z tego co wyczytałem na forum reduktor powinien być wpięty równolegle z układem nagrzewnicy.W mojej Skodzie zasilanie reduktora podpięte jest pod wejście cieczy z termostatu do nagrzewnicy a odejście pod wąż ze zbiorniczka wyrównawczego.Stąd reduktor cały czas niedogrzany.Myślę to zmienić podpinając się pod wąż który wychodzi z nagrzewnicy.Tyko powiedzcie...
Nie, zasilane są zawsze. Natomiast przy niewiarygodnym wskazaniu z któregoś system się dezaktywuje, i wyłącza. Powiem prawdę, że te czujniki lepiej sprawdzać...uchem.
Witam potrzebuje wymienić przewód zasilający do pompy wspomagania TRW. Kupiłem kabel flry-b 6mm2 czy taki będzie odpowiedni nie będzie za mały przekrój kabla ? Z góry dziękuję za odpowiedź.
Ano do spalin. To w niebieskim kółku to chłodnica spalin, w zielonym przepustnica obejściowa a czerwone kółko to egr właściwy. Jest tam zwykły silnik z przekładnią zasilany pwm oraz czujnik położenia. Najczęściej pada mechanicznie, zarasta sadzą, koksem, koroduje od agresywnych składników spalin. Chłodnica zmniejsza obciążenie cieplne i pozwala wepchnąć...
Kontrolkę wpinasz w pin przerywacza. Na obciążeniu 3x21W przerywacz zasila kontrolkę.
Problem z głównym przekaźnikiem zasilającym. Jak dobrze pamiętam nr 109.
Wyjście tego bezpiecznika to pin23 w 40 stykowym złączu pod skrzynką bezp.
W mojej skodzie wyprowadziłem zasilanie osobnym przewodem i podłączyłem na stałe pod zasilanie lampki oświetlenia bagażnika. Jak narazie nie powoduje to widocznego rozładowania aku...
Nypel nie dokręcony i ośliwiło całe turbo. Nypel jest na przewodzie zasilającym.
D+ -D+ DF -M D- -masa B+ -zasilanie z akumulatora
No to trzeba sprawdzić czy sygnały docierają do sterownika i czy czujniki położenia mają zasilanie.
Sprawdzałeś zasilanie?
Co da taka zwora? Z tego co się zorientowałem to gateway jest zasilany na stałe, niestety znalezienie odpowiedniego flasha jest nie możliwe, w Erwin nie ma tego wsadu do sterownika. Zostaje mi wymiana gateway
Ściemniacz jest zasilany z osobnego styku obrotowego włącznika świateł. O ile dobrze pamiętam styk 58g, kabel szary z niebieskim paskiem.
Sprawdzałeś stan przewodów w gumowej harmonijce u góry klapy? Bardzo często w rezultacie otwierania/zamykania klapy, w tym miejscu pęka izolacja żył i przewody przełamują się. Z powodu zwarć do masy masz choinkę w światłach oraz brak prawidłowego działania wycieraczki (przerwany jeden z przewodów zasilających silniczka wycieraczki).
Sprawdź masy i przewody zasilające.
W klapce bezpieczników i przekazników dosyć często pojawia się zwarcie na przwodzie sterującym przekaźnika sterującego wszystkimi urządzeniami zasilanymi "po stacyjce". Trzeba spradzić, czy nie 'strzela" przy włączonym zapłonie i czy nie jest gorący. Pozdrawiam
Jak sprawdzałeś zasilanie?
Jak ma alternatorze masz ponizej 14v a kontrolka gasnie to alternator do wyjecia
Ten z drugiej nogi prawdopodobnie łączy się jeszcze z paroma takimi i wchodzjh na większy bezpiecznik pod maską. Można sprawdzić który go zasila
Stałe zasilanie +12 V
Skoda Fabia 1,2 nie ma przekaźnika do włączenia świateł ? Włączenie świateł takie jak w MALUCHU ? Przecież instalacje wysoko prądowe, w samochodach steruje się instalacją nisko pradowa poprzez właśnie PRZEKAŹNIKI !! A no nie ma. Od golfa 1 do 4 nie ma. Podobnie polo czytaj fabia nie ma. Cały prąd przez włącznik i manetkę. Ogólnie się sprawdza. Elementy...
Po wyjęciu pompowtryskiwaczy sprawdźcie glowice czy nie ma za dużych wzerow. A co do uszczelnień. Pompowtryskiwacz zasilany jest dołem, przy końcówce, na górze jest powrót i tam wyrabia się głowica. tamtędy olej napędowy idzie w olej i układ się zapowietrza.
zapewne wyskoczyły lub poluzowały sie plastikowe tryby w centralnym, czeka Cię wymiana całego siłownika, w drzwiach przednich jest to master. Wymiana jest prosta, wystarczy odpiać przewody i i wyjąć siłownik z mocowań. Możesz też przed demontazem sprawdzić zasilanie podczas pracy centralnego.
Żadnych dziwactw nie widzę w rozpisce Iluminate to nic innego jak podświetlanie. Można je zaświecić jeszcze przed włączeniem radia. Brake to informacja o zaciągnięciu hamulca ręcznego W dużej ilości ta funkcja nie pozwala na odtwarzanie video podczas jazdy, ale nie sadze że mogło by odpowiadać za otwarcie ekranu. Zostają jeszcze 2 przewody Can i 2 przewody...
W schemacie do tego silnika, ale z Felicii 1.6 stale napiecie z akumulatora do sterownika idzie na pin 21 przez bezpiecznik F1 10A iwec w tym obwodzie nalezaloby sie wpiac z przekaznikiem.Musialbys poszukac jak jest to w Octavii , ktory bezpiecznik jest odpowiedzialny za stale zasilanie sterownika silnika.
Cześć! Nie wiem jaki masz zmontowany system gazowy w swoim autku ale "norma" mówi że pojazd zasilany gazem może go palić nawet do 20-25%, co i tak przekłada się na oszczędności przy eksploatacji pojazdu.
Zmierz napięcie ładowania, czy nie za wysokie Zmierz czy ci nie znika zasilanie czujnika
Mam problem z drzwiami pasażera ani od zewnątrz ani od wewnątrz nie da radę odtworzyć kompa podłączylem i pokazuje słabe napięcie zasilające więc może ktoś pomoże jaki jest kabel zasilający do zamka skoda superb 2
skoda fabia zasilana uklady zasilana fabia zasilana
technics głośniki wysokotonowe gramofon bambino przydźwięk stacja ładować akumulator
subaru outback crafter schemat
Lodówka Samsung RSH5PTPN zaszrania się - przyczyny i rozwiązania Jak ograniczyć zakłócenia w krótkofalarstwie?