Są jak najbardziej wymienialne, typowe naciąganie na kasę, kup silnik więcej zapłacisz :)
Pewnie w silniczku kończą się szczotki/komutator, ruszy jak się ustawi w odpowiedniej pozycji
No i paliwo przepływa przez szczotki komutator, a gdyby popłynęła woda.......
Sprawdź szczotki i komutator a przy okazji łożyska
NIech będzie,że to usterka mechaniczna,ale bardzo wątpię w szansę naprawienia komutatora.Jeśli już to wymiana na nowy,ale to bardzo skomplikowana naprawa. Oczywiście,ten jeden (czy tylko) drucik można polutować.
Witam, ja bym zapytał czy szczotki są "urywane" czy ścierane? 10-20s to czas pracy "szlifierki". Obejrzyj komutator, jak wygląda powierzchnia, jakie to szczotki, czy masz luk elektryczny na komutatorze itd. Pozdrawiam
Raczej uszkodzenie silnika jest powodem takiego zachowania. Stawiam na wytarte lub zaśniedziałe szczotki, komutator. Wzrost rezystancji styku szczotek z komutatorem ogranicza prąd rozruchowy, oraz fałszuje pracę układu stabilizacji obrotów, przez niedostateczną wartość siły przeciwelektromotorycznej.
Do sprawdzenia silnik: szczotki, komutator i tacho. Warto ustalić na słuch co w danym etapie dzieje się w pralce? Może to być również winna pompa
Najczęściej, przyczyną braku pracy szlifierki jest uszkodzenie kabla tuż przy wejściu do obudowy, spowodowane jest to częstym zmienianiem pozycji maszyny co w konsekwencji powoduje łamanie się kabla zasilającego. Drugą ważną przyczyną mogą być podwieszone szczotki komutatora lub zadziałało zabezpieczenie na nich (wysunięte zabezpieczenia na sprężynkach,...
To w takim razie jak działają prądnice prądu stałego? Podobnie jak silniki prądu stałego - muszą mieć komutator i szczotki. Układ komutator - szczotki działa jako mechaniczny prostownik prądu. http://www.auto-wiedza.pl/pradnice-samoc...
Sprawdź szczotki i komutator. Po prostu otwórz silnik i zobacz czy szczotki nie są zużyte, bo prawdopodobnie są...
To normalne z prądnicą, że na wolnych obrotach prąd pobierany jest z akumulatora. Nie masz zwykłego amperomierza? Światło mijania było włączone? Upewnij się, że prądnica jest w stanie oddać 45W (szczotki, komutator, regulator) i że z tych watów będzie kilka na ładowanie baterii, a pozostałe na światło i zapłon.
Zużyte szczotki lub komutator albo przerwa w wirniku. Sprawdź najpierw szczotki.
Zamówię zamiennik wg. nr jw., cena 72zł. ale i tak podejmę wyzwanie naprawy, tym bardziej po takiej mapie drogowej , będzie na zapas jakby co. Fura ma już 17 lat zapewne szczotki, komutator ostatkiem sił... W 60jarek lubi zagłębić temat i rozwiązać zagadkę.
Pisk przy wymiarze oporu między lamelek komutatora jeszcze nie gwarancja zdatności do użytku wirnika, ponieważ przyczyną iskrzenia między komutatorem i szczotkami nie oberwane uzwojenie a zwarcie między zwojowe.W sprawnym silniku iskrzenie odbywa się w miejscu kontaktu szczotki z komutatorem, a przy zwarciu zwojów - iskrzenie wokół komutatora. Należy...
Nawijając cewkę ręcznie,czy maszynowo, nie ma to specjalnego znaczenia.Jeśli natomiast chodzi, o to, czy wirnik jest dobry -zwaliłeś winę na stojan, to nie ma takiej pewności,bo większość uszkodzeń silników komutatorowych to wina wirnika(często zwarcie zwojowe, nie zawsze widoczne, na pierwszy rzut oka),a objawia się,to wzrostem prądu. Odbija się to...
zobacz jeszcze jak wyglądają szczotki i komutator ,no i panewki .Jak nie ma luzów na panewkach, a szczotki są w miarę ,to umyj komutator ,wyczyść całosć, nasmaruj i ma chodzić.
Jeśli "ponownie" spaliły Ci się szczotki to zwróć uwagę na komutator. Szczotki nie powinny się "palić".
Jeśli nie pomoże to napisz. http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic81...
Masz rację z wyjęciem silnika. Po tylu latach należą mu się nowe szczotki. Komutator przetrzyj papierem ściernym o ziarnistości 600 (używają przy lakierowaniu samochodów i prawie każdy warsztat da ci odrobinę). Wytrzyj później dokładnie szmatką komutator, "wrzuci" troszkę smaru na łożyska. Wydaje mi się, że do silnika można dostać się od spodu.
Co się skończyło w silniku, szczotki, komutator czy spalone uzwojenie? Uzwojenie można przewinąć, szczotki wymienić, a komutator też da się naprawić. Popatrz na forach modelarskich.
Po wymianie szczotek należało dotrzeć szczotki i komutator, jeżeli nie zostało to wykonane to mogło uszkodzić programator.
Wydrzyj wentylator i sprawdz w jakim stanie sa szczotki i komutator, albo sie przyjaral albo wpadly Ci jakies liscie i inne syfy.
Wymień WSZYSTKIE kondensatory elektrolityczne w centralce ( nie gwarantuję że pomoże ale w większości przypadków pomaga) . A przy okazji rozbiórki obejrzyj szczotki oraz komutator w silniku.
Uszkodzenie obwód alternatora tj. szczotki/regulator, komutator, sam wirnik lub brak masy na alternatorze.
Do sprawdzenia silnik - szczotki, wirnik (komutator), do sprawdzenia i wyczyszczenia układ hydrostatu.
Sprawdź zasilanie rozrusznika. Może naderwana masa (-), może (+). Wiem że w tym modelu wadliwy był też alternator; pękająca obudowa, zwarcie cewek, walnięta dioda. Miałem parę przypadków gdzie przy nowym aku auto nie paliło przy zerowych temp. .Powód złe zasil. rozrusznika, szczotki, komutator itp. Pzdr.
Szczotki i komutator tylko przełączają napięcie na kolejne sekcje wirnika.
Wyczyść komutator i szczotki. I zobacz czy są rowki/uszczerbienia na komutatorze
To dziwne. Takie układy zamyka się w zwykłym łączniku beż żadnych dławików. Sprawdź szczotki oraz komutator w tej wiertarce.
Silniczek koleżanko silniczek, szczotki do wymiany, komutator do dotarcia
Na górny zacisk 7 i 8 podpinam wyjście z prądnicy ( faza i N), na zaciski F2 i F1 podpinam analogicznie F2 i F1 z zacisków na tabliczce czyli F2( A2/D2) i F1, To ma szansę zadziałać jeżeli wirnik będzie miał na tyle magnetyzmu szczątkowego, że wygeneruje napięcie minimalne potrzebne do pracy regulatora. co z pozostałymi zaciskami A1 i D1? Czy one zostają...
Zaciąga łukiem między szczotkotrzymaczami. Wymienić szczotki, wyczyścić komutator pumeksem na błysk. Jak będzie o samo to silnik złom.
Kupię szczotki komutatora do odkurzacza ZELMER orion max typ 2500.0.F.17 ST.
I czemu komutator trzeba dotrzeć ? Dociera się nie tyle komutator co szczotki do komutatora. Bo jak są nowe to nie dolegają całą powierzchnią i przez to jest gorsze połączenie, mniejsza moc, bardziej iskrzy i się grzeje. A to że przy okazji szlifuje się powierzchnię komutatora to dodatkowy plus. Opisane jest co nieco tu: http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic18...
Po jego oczyszczeniu silnik pracuje już prawidłowo. Występuje tylko delikatne iskrzenie między szczotkami a komutatorem, które dość znacznie zwiększa się powyżej 1000 obr/min Z tego wynika, że szczotki dobrze współpracują z komutatorem. Można by oczyścić jedynie przerwy(zagłębienia) między wycinkami komutatora, czymś ostrym, np.końcem noża, a następnie...
Szczotki sprawdziłeś? Komutator też trzeba obejrzeć. Nic nie napisałeś na ten temat to ciężko coś stwierdzić. Kto wie może się wirnik spalił ale podałeś za mało informacji.
Komutator i szczotki na pionowej osi. Komutator jak sama nazwa wskazuje - przełącza. https://pl.wikipedia.org/wiki/Komutacja Tu nie trzeba niczego przełączać. Koledze zapewne chodzi o dwa pierścienie i ślizgające się po nich szczotki. Tyle że to nie jest komutator.
Szczotki do wymiany, komutator wystarczy przeczyścić pumeksem (opis na elektrodzie).
Co tam... szczotki silnika się skończyły. Serio. Takie filmiki w realu już dawno temu przerabiałem. Silnik zrywa po niedostatecznym kontakcie szczotki/szczotek z komutatorem. Ot, zagwozdka dla niektórych... :)
Witam. Szczotki do wymiany. Komutator wyczyścić.
Silniki wysokoobrotowe w pralkach wyposażone są w szczotki klejone. Szczotka taka jest tak skonstruowana że w środku jej przekroju wzdłużnego jest wklejona przekładka izolacyjna.Taka konstrukcja szczotki współpracującej z komutatorem silnika pozwala na wygaszanie łuku elektrycznego powstającego przy opuszczaniu przez szczotkę kolejnych wycinków komutatora....
wizualnie >>>wymontuj silnik ,odkręć szczotki,wyczyść komutator>>>>>a najlepiej jak nie będziesz mógł to zanieś do zakładu gdzie naprawiają silniki>>>tam sprawdzą
Zależy jakie szczotki założy. Bo sądząc po wyglądzie komutatora nowe skończą się po tygodniu.
Jak realnie wymagał dużej mocy a dokładniej momentu obrotowego mógł być to silnik szeregowy bez magnesów trwałych. Zastosowanie 3 biegów sprawia, że wcale nie musiał być to silnik ogromnej mocy zapewne był to zwykły silnik DC na magnesach jedynie mógł mieć 4 szczotki zasilające komutator. Współczesne silniki BLDC tej wielkości dopiero są mocne.
Kup nowy wentylator i nie kombinuj, jak skończyły się szczotki to i pewnie komutator ma dość
Jeśli problemem jest brak ładowania jak w tytule to zerknij na alternator jak wyglądają szczotki, komutator.
Komutator pełni rolę prostownika mechanicznego. Pierścienie na wirniku tego efektu nie uzyskają. (HE HE ). Rowek o głębokości 1 mm dyskwalifikuje urządzenie. Należy wymienić wirnik lub komutator.
Szczotki i komutator wyczyściłem. Szczotki będą jeszcze długo służyć. Dziś zaś rozmawiałem z jednym z konstruktorów polskiego wybieraka krzyżowego :D . Jeśli będzie zainteresowanie, to w wolnym czasie przekonwertuję otrzymany materiał na postać elektroniczną.
witaj , a takie pytanko czy jest to silnik komutatorowy czy indukcyjny krotko zwarty bo jezeli masz ten pierwszy to mozesz sobie szukac kondensatora i tak go nie znajdziesz bo go poprostu nie ma , sprawdz czy nie zawiesily sie szczotki na komutatorze czesto podczas transportu takie rzeczy sie przytrafiaja
Coś skopałeś z tymi szczotkami. Wyciągnij silnik jeszcze raz, włącz poza układem pralki i pumeksem dotrzyj szczotki do komutatora. Przyjrzyj się jak pracuje silnik (iskrzenie, zwalnianie obr, etc). Instrukcję jak to zrobić masz wyróżnioną na niebiesko.
Elektronika, wirnik, szczotki, komutator.
Jeśli umieścisz na obudowie, podasz 40A na silnik którego znamionowy prąd to 20A będziesz pędził z 40-50km/h to czujnik owiewany powietrzem pokaże niewiele a szczotki i komutator pójdą z dymem. lepiej wybebeszyć ten czujnik z tej rurki i wsadzić gdzieś w środek.
Spróbuj zobaczyć bez podłączania do sieci elektrycznej czy napęd stawia duży opór, Czy coś mu przeszkadza w wykonywaniu ruchu obrotowego. Jeśli tak to usuń przyczynę. Jak często używałeś do tej pory tego robota, czy szczotki od komutatora te czarne nie zdarły się.
Rorwki komutatora były nacinane To wymień szczotki, bo te stare tylko bokiem dotykają zapewne do komutatora.
Powodem hałasu jest silnik. Luzy na łożyskach ? Jakie ma łożyska ślizgowe czy kulkowe ? Z dostaniem jego samego może być problem Po tym co podane Na silniku pisze 1060604 3m4131646 nie wiele można znaleść. O ale widzę , że kolega (at)Kolobos już ma - super , nie ma to jak zbiorowe myślenie :) Ale mimo to proponuję : 1. Rozebrać go choć te konstrukcje...
Tak to ten trzeci rysunek. Powiem Ci więcej.. prostownik komutatorowy wynalazł Pollak Karol - polski wynalazca. W maszynie prądu stałego chodzi o to aby zwrot strumienia magnetycznego wzbudnicy był stały względem zwrotu strumienia twornika. Gdy zmienia się polaryzacja napięcia zasilającego we wzbudnicy zmienia się też kierunek pola magnetycznego przez...
Jak aku nie ma mocy rozruchowej to i automat bendiksa nie wysunie odpowiednio oraz wirnik nie będzie w stanie dokonać mocnego obrotu, Kwestia w jakim stanie sam rozrusznik (wirnik i komutator + szczotki, stojan, tulejki czy łożyska)--- obecnie opłaci się kupić nowy niż regenerować.
Jeżeli spalony to trzeba przewinąć uzwojenie ale widzę że szczotki wypaliły też komutator. Lepiej poszukać innego bo ciężko będzie go uratować.
Na pierwszy ogień komutatorowy - obroty w odkurzaczach to zazwyczaj kilka tysięcy obrotów,podczas cięcia gwizd jak nie wiem co [zrobiłem z takiego szlifierkę]. Zanieczyszczenia [bez filtrowania powietrza chłodzącego] zjedzą szczotki i komutator w zastraszającym tempie.Jedyny plus przełożenie obrotów na moc . delikatna oś i łożyska. A silnik od pralki...
Coś zrobiłem źle? Kupiłeś kiepskie szczotki. Włóż nazad stare i zobacz jak będzie pracować. Wirniki się przetacza u tokarza a szczotki węglowe możesz mieć nieodpowiednie. Setki tych motorów narobiłem i ngdy nie trzeba było toczyć komutatora.
Na zużycie komutatora ma duży wpływ dobór szczotek- ich twardość, ścieralność i poślizg (są np takie, które zawierają dużo miedzi). Jednak ma też wpływ w jakich warunkach pracuje silnik (obroty w jedną stronę czy w obie, poślizg znamionowy - też można inaczej dobrać/ zamontować szczotki).
Od szczotki do wirnika idzie przez komutator więc połączenie jest przez styk: szczotka - blaszka komutatora i dalej uzwojenie wirnika- druga szczotka-kabel drugiej cewki- cewka-wyjście z drugiej cewki... styk wyłącznika pozdro Slawek
Pomierzyłeś rezystancję lameli komutatora? Łożyska w jakim są stanie? Sprężyny dociskowe szczotek są ok? Szczotki luźno pracują w szczotkotrzymaczu? Polerowałeś komutator?
Silniki asynchroniczne i synchroniczne nie mają komutatora. Mogą mieć pierścienie i szczotki ale nie komutator. Może to jest silnik komutatorowy 3-fazowy. Ten silnik nie można zasilać z falownika. Obroty nie zmieniają się wraz z częstotliwością, można tylko uszkodzić falownik. Taki silnik można zasilić z autotransformatora 3-fazowego lub 3-fazowego...
Witam dopasuj profil szczotek do krzywizny komutatora, najłatwiej to wykonać owijając kawałek drobnoziarnistego papieru na komutator pod szczotki i delikatnie obracać wirnikiem (wystarczy kilka ruchów).
Nr 4 i 5. Wymiana szczotek i konieczne przeczyszczenie komutatora. Szczotki kupisz w w sklepach lub na alledrogo podając typ praleczki oraz najlepiej ich wymiary, sama przy odrobinie spokoju to możesz wymienić. Przed założeniem nowych koniecznie trzeba doprowadzić komutator do porządku. Pozdrawiam i powodzenia.
Przeczysciłem szczotki (...) ale iskry z komutatora dalej się pojawiały. A nie są za krótkie te szczotki?
Szczotki kontaktują z komutatorem? Zdjęcia co prawda niezbyt ostre, ale widzę że dużo osadów jest w działkach międzywycinkowych, usuń je ostrą igłą.
a probowales go podlaczyc tak jak pisalem? ciekawe co to za warsztat jak nie umija alternatora sprawdzic... co do starego altka to moglo byc tak ze zwyczajnie pasek sie slizgal i to bylo wina badz szczotki z komutatorem wirnika sie skonczyly i trzeba bylo wymienic... sproboj sam to zrobic :)
Czy zakupiłeś wirnik taki sam jak ten uszkodzony ?Z twojego opisu wynika że nie masz przejścia z jednej szczotki na komutator a właściwie ze szczotko-trzymacza do uzwojenia stojana.Podłącz omomierz na szczotko-trzymacze ( jeden przewód do jednego ,drugi do drugiego , oczywiście wirnik ma być zamontowany) i kręcąc wirnikiem sprawdzaj przejście.
Zanim przylutujesz nowe szczotki sprawdź czy warto je montować.Ostatnio tak robią te komutatory że z końcem szczotek kończy się również komutator.
Odglos wydaje sie dochodzic z okolic silnika ale nie jestem pewien Macie jakies pomysly ? Czy to moga byc zle zamontowane szczotki ? Mogą być ale nie muszą, może jest to po prostu odgłos mocno dociskanych nowych szczotek do komutatora. Stare szczotki jak były jak "ogryzki" nie miały prawie żadnego docisku do komutatora nie wydawały takich dźwięków,...
Sprawdź komutator i jego szczotki.
Jedna warstwa jest twardsza, a druga bardziej miękka. Taki połączenie daje lepszy styk do komutatora, mniejsze iskrzenie. Założenie innej szczotki, może powodować silne iskrzenie, nadmierne grzanie, wytarcie komutatora w szybkim czasie, czyli uszkodzenie silnika i / lub elektroniki.
Jakie to silniki? Prądu stałego, asynchroniczne? Generalnie w silniku może zepsuć się kilka rzeczy od "leżenia". Jeśli w wilgoci - to narażona jest izolacja uzwojeń (która może tego nie wytrzymać i przebić), oraz szczotki i komutator (w przypadku maszyn prądu stałego). Najlepiej jeśli silnik przechowywany jest w "suchym i chłodnym" miejscu.
Kolego po wymianie stojana i wirnika ,po poprawnym połączeniu całości należy koniecznie dotrzeć szczotki do komutatora przy obniżonym napięciu i obrotach .Docieranie powinno trochę potrwać /nie kilka sekund tylko dłużej/ . Przy wyjmowaniu szczotek należy je oznaczyć by ponownie ich wkładać w dokładnie ten sam szczotkotrzymacz i ich nie odwracać . Przy...
Szczotki do wymiany a komutator do wyczyszczenia.
W takim razie pewnie rozrusznik zapewne komutator i szczotki. Ewentualnie słaba masa rozrusznika lub przekaźnik rozrusznika.
Przeczyść lamele na komutatorze silnika , sprawdź szczotki,
Spróbuj jeszcze dotrzeć te szczotki, niech pracuje przynajmniej godzinę na zmniejszonych obrotach, bądź dotrzyj szczotki czyszcząc kumutator odizolowanym od siebie kamyczkiem lub pumeksem. Pumeks zbliżasz do szczotki i czyścisz powierzchnię komutatora na całej powierzchni przylegania szczotki. Chyba za bardzo nie poplątałem. pzdr
Masz rację, bo może sprężynka uszkodziła komutator?
Nie zapomnij doszlifować szczotek do obwodu komutatora to bardzo ważne.Pozdrawiam.
Witam Najprawdopodobniej zwichrowałeś ośkę lub przesunołeś ją względem wirnika i komutatora (szczotki). Jest to tak pracyzyjnie wykonany silniczek, że tylko jego wymiana.
Powodem może być blokowanie się szczotki w szczotkotrzymaczu. Należało by wyjąć szczotkę i przedmuchać powietrzem albo przeczyścić wszystko małym pędzelkiem. Na okrągłym kształcie o średnicy komutatora doszlifować szczotkę, żeby przylegała całą powierzchnią do komutatora. Sprawdzić czy szczotka luźno się przesuwa.
Szczotki się kończą i ewentualnie komutator.
Szczotki silnika do sprawdzenia i stan komutatora.
Wygląda na to, że Twój problem nie skończy się na uzupełnieniu brakującego czwartego przekaźnika. Znajdziesz go w google pod hasłm kluczowym- "Winch Solenoid Relay". Rewersja obrotów silnika szeregowego DC wymaga zmiany kierunku prądu w jednym z uzwojeń. W tym celu, szeregowe uzwojenie wzbudzenia (F1÷F2), jest odpowiednio przełączane (repolaryzowane)...
Rozkręć silnik ,wyczyść szczotki węglowe, komutator wirnika, turbine pod wodą, i przedewszystkim wymień łożyska. Dodano po 3 Śrube odkręcisz łapiąc obiema dłońmi w rękawiczkach za biały plastik podobny do turbiny , oraz za aluminiową turbine sciskając je jakby do siebie, przyda się pomoc kogoś kto będzie odkręcał śrube.
Witam - powierzchnia styku szczotki z komutatorem powinna być gładka ( dolegająca do powierzchni komutatora ) . Proszę wypróbować inne szczotki - przykładowo ; http://narzedzia-katowice.pl/produkt/668...
Można lekko zetrzeć,będzie lepiej przylegać do komutatora.
To prawda ,może być tanio ale jak już kupisz go to lepiej go rozkręć i sprawdz jak wygląda w srodku ,jak wygladaja szczotki ,wirnik ,komutator ,zwróc uwage na to czy przewody nie są już czarne lub brunatne bo może być już rozrusznik przegrzany i bezie ci szwankował :idea::cry: ,a tego chyba już nie chcesz :idea::D
Na wszystkich zdjęciach jakie spotkałem występowały śruby tzw. prawe, jednak są one dość deficytowe Niektóre silniki komutatorowe prądu stałego "nie lubią" długotrwałej pracy w przeciwnym kierunku ze względu na szybsze zużycie szczotek i iskrzenie pomiędzy komutatorem a szczotkami. Trzeba by zerknąć czy szczotki są ustawione neutralnie względem osi...
Będzie pozornie pracował normalnie .Zużyją się szybko szczotki lub uszkodzi się komutator tz wypali się działka na komutatorze
Na obniżonym napięciu np. prostownika samochodowego docierasz szczotki, delikatnie szlifując komutator wirnika przed szczotką którą chcesz dotrzeć kamykiem lub białym pumeksem. Drobiny ścierającego się kamyka dostają się od szczotkę przyspieszając jej dotarcie.
Witam!po 1)sprawdzić długość szczotek-jeśli zbyt krótkie wymienić na oryginalne lub dobre zamienniki 2)Jeśli szczotki upalone a dość długie wziąć papier na płótnie gramatura220 i doszlifować docinając papier na prawie całej szerokości komutatora zgodnie z obrotami silnika czyli zgodnie ze wskazówkami zegarka3)sprawdzić czy na komutatorze są nacięcia...
Wspomniałeś o komutatorze, prawdopodobnie to prądniczka prądu stałego zasilająca uzwojenie wzbudzenia, tam szukaj prawdopodobnej usterki. To 12V to podawałeś bezpośrednio na pierścienie od uzwojenia wzbudzenia czy na szczotki komutatora?
Mogą być zatarte tulejki-łożyska w dodatku wirnik może być zaklinowany poprzez opiłki stojana . Więc rozrusznika jak nie rozbierzesz tak się nie dowiesz w czym problem, a tu można wyliczać: -Stojan -Wirnik -Szczotki, komutator -Tuleje, łożyska -Automat Przy okazji sprawdzisz wieniec i bendiks
Dla mnie są to objawy kończących się szczotek silnika i jak dalej będziesz próbował prać to wykończysz silnik ( konkretnie komutator). Szczotki są prawdopodobnie krótkie i się zawieszają stąd te działanie i nie działanie. Wymontować silnik sprawdzić bo nowy silnik to właściwie prawie nowa pralka.
Ile przepracowała ta pompka od nowości ?? Zobacz na szczotki i komutator.
komutator szczotki sprawdzenie komutator szczotki szczotki komutator szlifierka
ustawić aplikacja domyślny error philips zablokować sterownik
polonez instrukcja odwrotnie klemy
Cewka zapłonowa Briggs & Stratton - prawidłowy montaż Przepalony bezpiecznik a gwarancja - co warto wiedzieć?