Odłącz wtyczkę sterującą z alternatora, i sprawdz jakie sa naciecia na klemach po uruchomieniu silnika. Z opisu wygląda na to że ze jest za wysokie ladowanie - jak kable się grzeją jakie jest napięcie na klemach akumulatora? Być może uszkodzone sterowanie alternatorem.
Może za niska temp tylko aplikacja jest źle przetłumaczona ? Akumulatory nie lubią niskich temp. Choć przy ok -1 jeszczenie nie powinny robić cudów. No jest jeszcze jedna możliwość coś sie zepsuło, zamokło, zamarzło.
na moje to uszkodzenie nie ma nic wspolnego ze zbyt wysokim ladowanie do sprawdzenia uklad zapłonowy, zasilanie paliwem i cisnienie sprezania, szczelnosc kolektora dolotowego
Z pamięci piszę, czarny na światła, zwiera do masy przez cewkę w magnecie. Czerwony to ładowanie. Pomiary robisz z akumulatorem!
GMLAN -single wire CAN czyli w alternatorze masz zabudowane moduły regulacji i komunikacji. Skoro napięcie prawidłowe to może prąd ładowania jest za mały i zapala kontrolkę. Nie podstawiałeś widzę akumulatora, na pałę napisałeś że to nic nie daje bo zobaczyłeś naklejkę że nowy, a specjalnie dałem linka na jakie gówno można trafić. Przy mocno zasiarczonym...
A post nr3? Skoro nie ma tam regulatora napięcia, to powinno ustalać się ono w dopuszczalnym zakresie około 6 - 8V podczas pracy. Głównym elementem odpowiadającym za balans napięcie będzie tutaj akumulator. Jazda bez niego na pewno doprowadzi do nadmiernego wzrostu napięcia. Napięcie też powinny ograniczać odbiorniki, w tym przypadku żarówki. Dziwią...
co może być przyczyną tak wysokiego napięcia ładowania? Tylko regulator, lub słaba bateria w mierniku.
Chociaż wątpię bo on ma za małą pojemność więc chyba jest tylko filtrem .... Ten kondestor słyży właśnie jako taki filtr. Może niemasz "dobrej" masy na alternatorze. Kiedyś co prawda nie samochodzie, ale problem miałem podobny na akumulatorku było 18 i nawet rosło. Przyczyną tego był brak masy przy regulatorze napięcia. U siebie masz regulator razem...
Tak na włączonym. Zapnij woltomierz i obserwuj co się dzieje. Ten trymerem jest wieloobrotowy. Więc zapamiętaj w którą kręcisz i ile. By wrzucić do początkowych ustawień gdyby to nie był ten.
Nie opracowali żadnej nowej technologii ogniw Li-pol, to celowa zagrywka producenta abyś za rok kupił nową baterię, albo nowy telefon. Planowane postarzanie produktu.
problem w tym ze zaraz po przyjezdzie on jest prawie tak samo gorący jak na postoju, roznica jest ok 10C, a dodam ze nie jezdze jak emeryt, bardzo czesto obroty powyzej 3500 i jak stane to jest tak gorący ze nie idzie go dotknąc, ale zlapalem kontakt z jednym z kupujących z tamtej aukcji i on ma nieco inne problemy z tym alternatorem, ma za wysokie...
Zacytuje tu fragment z pewnego forum "Posiadam prostownik typu Romstan model BP 12/15. Niestety, prostownik ten ma spalony transformator, ale mimo to chciałbym go odratować. Czytałem na internecie opinie od użytkowników i elektroników o tym sprzęcie i z tego, co wyczytałem, to regulacja prądu po stronie pierwotnej niekorzystnie wpływa na pracę transformatora,...
Chyba że jest wymieniony albo alternator albo regulator.P http://obrazki.elektroda.net/3_120386222...
Mam pytanie poniewaz zalozylem do ursusa 912 alternator i regulator napiecia z fiata i jest problem poniewaz na wysokich obrotach jest zbyt wysokie ladowanie zmienialem regulatory na inne to znaczy ten sam model tylko rozne sztuki ale nadal problem wystepuje wydaje mi sie ze regulatory byly sprawne poniewaz po podlaczaniu stykow wystepowalo iskrzenie...
Tylko mostek jak napisał Motronic do wymiany cały, regulator 14.7V wskazuje na dobry.P
Ta corsa ma pod consolą po stronie pasażera przekaźnik od ładowania. Ma on oczywiście połączenie w alternatorem. Schematu nie posiadam, nie naprawiałem w takim aucie takiej usterki. Pozdr.
Czemu za dużo? Tyle ma być - przy pracy buforowej ma nie przekraczać 13,9V/akumulator - tym bardziej że napięcia ładowania to tam się chyba nie kalibruje w żaden sposób.
Jakiś czas temu miałem identyczny przypadek! Mazda 626 2,0D alternator Mitsubishi. Ładowanie było do 18V, kontrolka ładowania nie świeciła wcale. Przyczyną był ugnity przewód od kontrolki (jakieś 20cm od alternatora) Po zlutowaniu kabla wszystko wróciło do normy. Jeśli masz taki sam alternator to dochodzą do niego 2 cienkie kable. Do wyjścia R(S) dochodzi...
Zapomnij o puszkach! Weź regulator do 9d. Nie wiem skąd to głupie rozróżnienie. Z resztą przerobienie prostownika na 9d to tylko dołożenie trzech diod za 60gr i wywalenie tego idiotycznego przekaźnika lampki ładowania + minimalne zmiany w instalacji. Wg. mnie trzeba i tak to zrobić. Jawa ma całkiem fajny alternator, ale osprzęt do niego oraz instalacja...
Softem. Komus sie nie wgral do konca :)
Popraw temat bo chodzi zapewne o model GT540. Serwisówka pod tym linkiem http://www.cpkb.org/wiki/LG_GT540_Optimu...
regulator lub diody albo wszystko razem:)
Masz możliwość zmierzenia prądu poboru, są gotowe pendrive'y do pomiaru ale można i samemu zrobić przejściówkę do pomiaru pobieranego prądu z jakiegoś urajanego sygnałowo kabla USB gdzie ładowanie jeszcze jest sprawne? Przżczyna może tkwić właśnie w zbyt wysokim prądzie rozładowania skoro piszesz, że ladowanie sprawne bo przecież zabezpieczenie temperaturowe...
Sprawdz ladowanie na wysokich
Witam, jakim miernikiem Kolega dokonał pomiaru napięcia?
miernikiem mozesz spr ladowanie pamietaj by sprawdzac przy roznych obrotach
Mam problem ze swoim sprzetam.Jezeli odlacze wszsytkie kable od pradnicy i podlacze miernik to okazuje sie ze na wysokich obrotach ladowanie nie przekracza 2V!!!!Przeciesz to nie jest normalne!!Czego to moze byc wina??co jest nie tak??prosze na kolanach o pomoc bo ten motocykl mnie zabije!!Glowie sie nad tym juz duuuzo czasu i nie moge tego pojac!
Zaglądałem do książki serwisowej i potwierdzam. kody usterek 0105-tps 0110-mat 0115-sygnal cts 0120-tps 0130-sonda 0201-wtrysk 1 0202-wtrysk 2 0203-wtrysk 3 0320-opto w aparacie 0340-opto aparatu 0440-cewka pochlaniacza oparow 0500-blad vss 0505-problem iacv 0560-wysokie ladowanie 0601-blad ecm 1100-korekcja a/f 1110-adaptacja korekcji a/f 1500-termistor...
ten drugi (cieńki) to wzbudzenie najczesciej jak sie rozbira alternator to zmienia sie szczotki i lozyska koszt w zaleznosci od typu altrnatora 30-100pln sprawdz odrazu diody bo zaduze ladowanie czasami je spali a po co 2 razy rozbierac?
Z reguly za odpowiednie ladowanie odpowiedzialny jest regulator napiecia i na jego usterke bym postawil. Pozdrawiam.
Dziękuję za wyczerpujące odpowiedzi. Doładuję go do pełna, założę do ''ciapaja'' i nie będę się więcej przejmował.
Za wysokie napięcie ładowania. Powinno być max 14,4 V.
jak masz 15,2V na odpalonym a 12,8V na S to..............?
Temat z 4 lat.
A dlaczego zaraz baterię chcesz wyrzucić do kosza? BQ20z45 jeśli nie ma wysokiej liczby ładowań (CC) nie musi być resetowany. Wystarczy aby ogniwa były sprawne i można wykonać kalibrację i bateria będzie sprawna.
zamówiłem te dwa rezystory, wymienię je i przelutuję płytkę, wtedy zobaczę co z tego wyjdzie, narazie dzięki za podpowiedź
Zbyt duże napięcie na ładowaniu akumulatora, proponuję odesłać centralę do autoryzowanego serwisu a nie eksperymentować samemu.
ładowarka powinna mieć około 5V, jeżeli napięcie jest za wysokie procesor po prostu odłączy.
To nie jest wina diod, i problem tkwi w samym alternatorze.
Jak mówisz całkiem się rozładował , teraz by przywrócić minimalne napięcie będzie pobierał najwyższy prąd ładowania. Masz woltomierz by sprawdzić czy rośnie napięcie w trakcie ładowania ?
Wystarczy że jest kondensator na wejściu. Wtedy przez ułamek sekundy płynie wysoki prąd ładowania tego kondensatora. Dla bezpiecznika T (zwłocznego ) to nie problem ,ale dla F (szybkiego ) taki chwilowe przekroczenie powoduje wyzwolenie/przepalanie bezpiecznika.
Samochodową cewką wysokiego napięcia.
Wymienillem na sprawny port usb, ale bez zmian: Ladowanie wstrzymane. Temperatura baterii za wysoka. temperatura dalej stala 80C Macie jakies rady? Pozdrawiam
Wygląda na to że regulator napięcia coś fiksuje warto by go zmienić, sprawdź też szczotki mogą być wytarte i efekt będzie również taki
Może zadam dziwne pytanie, ale czy ten akumulator jest w pełni sprawny.
Nie wiem czy ten Ford ma już tak zwane inteligentne ładowanie ale na to wygląda. Może być tak jak Andrzej sugeruje że komputer nie ma informacji o napięciu na akumulatorze i dlatego wali na niego maksymalne napięcie aby go szybko naładować.
Witam Mam pytanie co ma wspulnego obrotomierz z ładowaniem ? W aucie stracilem ladowanie i przestal dzialac obrotomierz, na wysokich obrotach obrotomierz zalapywal i czasem terz zalapywalo ladowanie. Co jest szczotki na alternatorze ? VW t4 93r 2,4L
Hej, częstą usterką dającą takie objawy jak opisałeś, jest uszkodzenie kabli przy zacisku przykręcanym do D+ alternatora. Pęknięcie, zaśniedzenie itp. Często końcówka ta jest fabrycznie zalana (zabezpieczona) gumą i właśnie pod tą gumą jest problem. Powodzenia.
Witam! Sprawdz sobie miernikiem ladowanie w taki sposob: plusik miernika do plusika akumulatora, a minusik raz do kasty, a drugi raz do silnika. Jesli pomiary beda sie roznic, tzn. na silniku bedziesz mial wiecej to albo przeczysc miejsce laczenia sie silnika z kasta pojazdu (no i kasta, a klema)albo pociagnij drugiego druta dosc grubego pomiedzy silnik,...
A do tego chińskiego XH-M604 można bezpośrednio dać panele i akumulator bez regulatora? No raczej nie, bo ... Panele Ci ciągle będą dawać powyżej napięcia akumulatora :)
Witam. Peugeot 508 2.0 Hdi 140KM 2012r bez start-stop. Szukałem informacji w wielu miejscach, niestety tego czego potrzebuję nie znalazłem. Chodzi mi o ustawienia w Lexi odpowiednich wartości odnośnie ładowania akumulatora. Problem w tym że mam napięcie ładowania w granicach 14,8V do 15V. Pomiary robione multimetrem jak i tanim, wiadomo skąd testerem...
Witam, Sprawa dotyczy Volvo S40 1.6 D z 2005 roku , przy podgladzie parametrow bierzacych zaciekawilo mnie ladowanie alternatora: 14,7 V - 14,87 V . Czy nie jest troche za wysokie?
Witam. Posiadam prostownik BK120615 i podczas ładowania akumulatorów pod koniec ładowania zauważam niepokojące napięcia. Zdjęcie prostownika (ściągnięte z neta :P ) http://obrazki.elektroda.net/50_12776433... Mianowicie owy prostownik ma regulacje na której ustawia się jaki akumulator ładujemy (czyli np. akumulator 12V 44Ah ma pozycje 5-niech...
Witajcie Po wymianie regulatora napięcia (założony oryginalny) po około 2.000 km zapaliła się kontrolka ładowania, która o dziwo gaśnie powyżej 2 tys. obrotów. Gaśnie ale ładowania ciągle nie ma. Miał ktoś taki przypadek? Rozbierać alternator?
sprawdzilem ladowanie i na obrotach wysokich ma kolo 14 a na wolnych ma 12.5 i podobno jakas dioda sie spalila w alternatorze... i czy jak mam bardzo slabe ladowanie to moge miec problemy z odpaleniem go rano?? i ile kosztuje taka wymiana??
Sprawdź napięcie na akumulatorkach w czsie ładowania oraz nie mniej ważny prąd ładowania, nadmierne nagrzewanie powodowane jest przekroczeniem tych parametrów i prowadzi do ich uszkodzenia a nawet wybuchu. Napięcie z zasilacza 9 V jest za wysokie do ładowania akumulatorków 2,4V.
Na baterii system wstaje w sposób "ociężały", A na baterii ma ustawioną wysoką wydajność?
Witam. Udało się Koledze rozwiązać ten problem? Pozdrawiam.
Problem w tym że on nie rozłącza go nawet powyżej tych 55V, tylko ładuje (najwiecej co dopuscilem to prawie do 60V ) , dziwi mnie fakt że żelówki bez problemu rozłącza, a na tych samochodowych nie. co do ładowarki, owszem podsyłam nawet link do sklepu, tylko nie wiele to chyba da, typowa chinska no-name ( http://eladowarki.com/23-48v-3a-kwasowo-...
Odpalanie z kiepskiej rozruchówki ewntualnie zbyt wysokie napięcie ładowania lub jak pisał emeryt odwrotne podłączenie . Proponuje sprawdzić jeszcze gnd i zasilanie aku- altek komp. Dioda zabezpieczająca ale i przepięciówka (chyba około 18 V) pozdrawiam
Witam. Mam problem z ładowaniem w MZ TS 125. Kupiłem ją z tradycyjnym regulatorem, ale już wtedy nie miała ładowania, a styki były wyłamane. Wymieniłem regulator na elektroniczny. Usunąłem rezystor wzbudzenia, jak sugerowało większość postów na ten temat. Regulator spalił się szybko. Potem spalił się też drugi, więc za namową znajomego przelutowałem...
problem w tym ze ladowanie jest na poziomie 14.7v Za wysokie ładowanie.
ok sprawdze tylka jakie powinni byc ladowanie i gdzie znajde ten silniczek krokowy?
Ok rozumiem. Czyli najprostsze rozwiązanie to zamontować nawet na stałe żarówkę w prostowniku jak ją dobiorę wcześniej i po problemie? A próby należy dokonać na naładowanym sprawnym aku czy na rozładowanym?
Zacząłem rozłączać wszystkie kostki łączeniowe, psikać ContactSprayem i ładowanie przy włączonych światłach oscyluje w okolicach 14,8V (było 15,5V). Wymieniłem też bezpiecznik na większy ale to nic nie pomogło. Te 14,8V to nie jest tak źle może aku nie będzie się gotował. Połączyłem B z IG i rzeczywiście ładowanie przy włączonych światłach spadło do...
Ten typ instalacji nie wymaga regulatora napięcia. Napięcie oraz prąd ładowania akumulatora jest ograniczone grubością drutu nawojowego i ilością zwojów cewki pracującej na ładowaniu. Wymiana prostownika selenowego na diodę lub diody znacznie poprawia stan ładowania akumulatora, z tego względu iż sprawność diody w układzie ładowania jest znacznie wyższa...
Apple (telefony i tablety) ma wbudowaną w system blokadę. Kiedy będzie zbyt gorący na ekranie wyświetli się odpowiednia informacja. Zdarzyło mi się, gdy jeden i drugi leżał na ostrym słońcu. Ale nigdy podczas pracy czy ładowania.
Po włączeniu do prądu ładowarki nie włącza się żadna dioda a powinna zielona. Po włożeniu akumulatora zapala się wtedy zielona dioda, a wg instrukcji powinna się zapalić czerwona a zielona zgasnąć. Dopiero po naładowaniu wg instrukcji czerwona gaśnie a zielona zapala. A tutaj zielona ciągle świeci jak jest włożony akumulator. Po wyciągnięciu żadna dioda...
też stawiam na regulator, ja tak uwaliłem regulator w moim Volviaczku v70, lepiej nie myć chemią w okolicy alternatora. wymieniłem regulator i jest OK, w zasadzie kupiłem cały używany alternator bo był tańszy niż sam regulator i przełożyłem regulator bez wyciągania alternatora :) u Ciebie to się raczej nie uda bo on tam jest z tyłu pod kolektorem ssącym,...
Ladowanie jest ok 14.2
Jakie jest napięcie przy odpalonym aucie na akumulatorze ? Jeśli ponad 15V to regulator uszkodzony.
Akumulatory w motocyklu jak najbardziej można naładować ładowarką 6V. Do ładowania akumulatora z samochodu musi być wyższe napięcie, bo tam bateria ładuje się do 14.5V. Zasilacz 15V ma zbyt wysokie napięcie do ładowania akumulatora żelowego. Kolega powinien szukać takiego o napięciu 13,8 - 14,5V.
Kazdy mechaniczny regulator mozna wyregulowac po przez naciaganie lub zwalnianie naciagu sprezyny.Lepszym rozwiazaniem jest zastosowanie regulatora elektronicznego, ktory sie nie rozreguluje od wstrzasow i jest bardzo stabilny w ladowaniu.Nalezy sprawdzic, czy powodem nie jest brak lub zle polaczenie masy miedzy silnikiem, alternatorem, a karoseria...
Ja mam alternator.Podłączenie też musi być dobre,bo na wysokich obrotach chodzi z odłączonym akumulatorem.Chyba że są jakieś akcje typu plus na masę czy coś takiego,nie znam się na tym.Więc obstawiacie na regulator ??No nic najlepiej zrobić podmiankę(reglera).
Schemat tej płytki jest na elektrodzie, poszukaj. Ja robiłem ją z tego schematu i działa.
No to chyba wiem: Przeciążyłeś lub podłączyleś duże napięcie (np samoindukcja cewki) do portu USB. Płyta główna nie wytrzymała, a w jednym przypadku uszkodzileś nawet zasilacz.
Jezeli alt tak dobrze laduje a na aku juz nie to musi gubic prad dziec po drodze ja stwawialbym na mase pewnie zasniedziala i nie laczy dobrze. latwo to sprawdzic porowac nowy kabel od silnika do minusa aku i wtedy spr ladowanie,
Witam.mam problem z primerą 2,0d 93.na wolnych obrotach silnika żarza sie kontrolki od smarowania i ładowania.po lekkim dodaniu gazu gasną.co to może być?czyżby pompa olejowa.zaznaczam ze niedawno wymieniłem olej z filtrem.
Daj ogłoszenie w dziale Ogłoszenia Elektronika z opisem Zlecę , podaj lokalizację i możliwe okolice .
spróbuj ją naładować z zasilacza Odradzam. Udzielanie złych porad będzie zgłaszane do moderatora. Jeżeli chcesz naładować baterię bez telefonu, to musisz się zaopatrzyć w odpowiednią ładowarkę, która nie zniszczy baterii zbyt wysokim prądem ładowania i w sposób kontrolowany ją naładuje. Zmierz najpierw jej napięcie.
Diody sprawne ?
Prąd max ogranicza również napięcie. Im wyższe, tym wyższy prąd ładowania -> krótszy czas. Czyli prawo Ohma. Czas ładowania zależy również do pojemności kondensatora - im większa, tym czas ładowania dłuższy. Tutaj masz opisane na temat rezystancji szeregowej kondensatora http://www.bryk.pl/teksty/studia/pozosta...
To zerknij jeszcze czy nie masz przestawionego rozrządu, jak przestawi się o jeden ząbek to efekt będzie podobny 3000- 3500tys obr max. Napisałem że w trybie awaryjnym ponieważ jeśli komputer w aucie wywali błąd np czujnik położenia wału to przełączy się na tryb awaryjny,czyli będzie chodził ale na pół gwizdka żeby można było chociażby do mechanika...
Temat do zamknięcia... Na kostce co wchodzi do alternatora na jednym pinie nie było napięcia co powodowało ze ładowanie było za duże przyczyna: jeden z kabelków dochodzących do alternatora tak zaśniedział ze aż się przerwał.
Witam Lampa jak na foto, wersja "bogatsza", z inteligentną ładowarką itd. http://obrazki.elektroda.pl/6668275400_1... Awarii uległa właśnie wewnętrzna ładowarka, prawdopodobnie w skutek podłączenia pod zbyt wysokie napięcie. Efektem tego był zupełny brak ładowania. Zlokalizowałem uszkodzony tranzystor końcowy i stabilizator nap. dla samej...
Poczytaj [url=http://www.elektroda.pl/rtvforum/to... Najprawdopodobniej zepsułeś ogniwa w akumulatorze.
Przerwa na diodzie daje podobny efekt ale jednocześnie pali się kontrolka ładowania, natomiast w tym przypadku wina regulatora.P http://obrazki.elektroda.net/28_12310939... Taki masz w swoim alternatorze.P
Napięcie ładowania może wahać się od od 13V do 15,8V Dopiero powyżej tej wartości jest uznawany jako usterka obwodu ładowania. Tak to sobie Renault wymyślił :D Renault mógł tak sobie wymyślić, ale zalecenia producentów akumulatorów są zupełnie inne i to ich moim zdaniem powinno się trzymać. Faktem jest, że długotrwałe działanie napięcia ok. 15,8V zwłaszcza...
witam w pracy mamy taki prostownik firmy midtronic i w kuncowej fazie szybkiego ladowania napiecie siega 16v prostownik z pelna automatyka specjalny do akumulatorow ford
W mojej lancii napięcie na ciepłym silniku wynosi 13.6-13.8V i działa. Akumulator 4 lata, da się pograć muzyką kilka godzin i zapali... Nie cuduj.
Zawór mieszający wstaw w obwód centralnego ogrzewania. Umożliwi to obniżenie temperatury na grzejnikach w okresie przejściowym (wiosna, jesień) przy zachowaniu wyższej temperatury na ładowaniu zasobnika.
Trudno uwierzyć że to wszystko jest dobre a nadal przepala ten tranzystor. Może za wysokie napięcie ładowania ale to już jest zgadywanie.Skoro wszystko sprawdzone to albo popełniono błąd przy sprawdzaniu albo jest to jedyn z tych "trudnych" przypadków. Zweryfikowanie tego na odległość bedzie ciężkie. Można zmierzyć prąd płynący przez wentylator na maxymalnych...
Rozkręć, zobacz, na jakich elementach, układach jest zbudowany prostownik. Wtedy będzie można dalej gdybać. Dokładanie przetwornic podwyższających/obniżających prawdopodobnie nie poprawi funkcji prostownika, o ile w ogóle będzie możliwe. Napięcie ładowania 14,2 V jest jak najbardziej prawidłowe. Pozostawienie na dłuższy czas podłączonego prostownika...
Archeologia........
Regulator napięcia - nie szczotki....
http://files.shrak-mobile.com/schem/noki... zapewne należało by zacząć od sprawdzenia bezpiecznika
Jakiej firmy te ogniwa? TAB? Może załącznik pomoże. Martwił bym się przy ogniwach trakcyjnych raczej o napięcie ładowania (zbyt małe) niż zbyt wysokim prądem.
Witam Dziś rano siadł mi aku i auto nie odpaliło po podgrzaniu świec, zakreciło tylko raz. Teraz (po jakiejś godzinie jazdy) napięcie na komputerze wynosi 28.8-29.2 nieraz pokaże na sekundę 29.4. Zawsze było 28.6-28.8 czy napięcie jest dobre? Czy napięcie może być wyższe jeśli aku były wyladowane? Dodam że zauważyłem że 2 korki na aku od strony masy...
Zmieniałem jakiś miesiąc temu To 14,7 to nie zbyt dużo
Ja bym raczej określił 13,8V jako napięcie graniczne powyżej którego potrzebna jest kontrola czasu ładowania i/lub temperatury. Specyfikacje typowych akumulatorów podają 2,3V celę x 6 = 13,8V jako maksymalne napięcie ładowania stałym napięciem w temperaturze pokojowej. Przeważnie też jest podawany współczynnik temperaturowy np: ± 3,0 mV/°C/celę....
wysokie ladowanie akumulatora wysokie ladowanie alternatora ladowanie citroen
panel kinco podłoga samochód ściemniacz zaprogramować
przenośnik rolkowy pralka candy viper12a
Jak sprawdzić piny wyjściowe sterownika hulajnogi? Symbol "L" na płycie indukcyjnej - jak odblokować?