Zrób najpierw diagnostykę modułu klimatronika, podgląd parametrów, a pozniej wymieniaj. A sam czujnik zmienisz bez spuszczania czynnika. Jest pod nim zawór.
Do demontażu kolektor ssący, sprawdzenie nalotu w kanale ssącym w głowicy i na zaworach dolotowych.
Żadne prowadnice .Samoregulatory podpierają zawory.
Zaczal bym od wymiany oringow na zaworze rozprężny. I wtedy sprawdzać nosem
Próbowałeś podgrzać , wyczyścić zawór N75 ?
wtedy czeka mnie wymiana pompy. Wymień sam zawór.
Witam. Czy można zamienić zawór N75 z N18 i analogicznie podpiąć? Dodam, że na Vag nie pokazuję żadnej informacji o zaworze.
16686- wypadanie zapłonów, cylinder 2 Nagar na zaworach jest?
Jest tam niezależnie od tego czy silnik pracuje czy jest włączony zapłon 5 volt. Dodano po 1 ok, rozumiem, źle cię zrozumiałem sorka. Nie ma dzisiaj testera, muszę pożyczyć, więc to dopiero w tygodniu będę mógł sprawdzić. 5v jest na czujnik ciśnienia. Na zawór jest PWM.
Witam . Mam pytanie do czego służy i za co odpowiada zawór EGR w skodzie octavii.Pytam dlatego że zauważyłem że w\w zawór w mojej skodzie jest zabrudzony w ojeju. Czy to coś poważnego?Proszę o pomoc.
Cześć, Jeśli sprawdziłeś działanie sztangi to może problemem jest tzw zawór N75?
Brak przepływu spalin przez EGR. Zatkane przewody EGR luz zaślepione. Niesprawny zawór EGR.
To co to za zawory przy wlewie paliwa ?
Jest nieszczelność w kolektorze ssącym. Kto ci dał spec od samochodów? Nieszczelność w kolektorze dolotowym to podwyższony bieg jałowy, ale możesz nie mieć uszczelki pod kolektorem a ono i tak osiągnie swoją wartość. To podciśnienie jakie jest to (zakładam, że mierzone wakumetrem) to zła praca układu rozrządu, za uboga mieszanka, zatkany wydech bądź...
Dla mnie to i na handel się nie nadaje w takiej postaci. Widać że trzonek zaworu dosłownie wbił się w tłok zabierając/przepychając materiał. Czy by to działało czy nie to by wyszło po złożeniu.Sprężanie by było.Zniekształcona komora spalania na pewno miała by wpływ na spalanie mieszanki. Dlatego napisałem teoretycznie. Tak czy tak żeby było dobrze...
Zazwyczaj jest po 1080mbar, u Ciebie ledwie dochodzi do 1020mbar. No przy obecnych anomaliach pogodowych wszystko jest możliwe. Niemniej filtr powietrza wypadało by sprawdzić lub zawór EGR
No dobrze a co z zasilaniem na tym zaworze? Tam szukaj co ginie.
tam jest zawór nie musisz ściągać czynnika...
z tego co pamiętam w tdi nie ma potrzeby ani możliwości adaptacji ( brak immo w pompie) w starym 1,9 d np felicja trzeba było. Poczytałem troszkę i podejrzewam przekaźnik 109 ( chyba właśnie ten tyka ) Zobaczę rano podając napięcie bezpośrednio na zawór pompy
nie mam narzazie dostępu do komputera podjadę w sobotę na diagnozę , dodam że był wymieniony jeszcze przepływomierz i zawór zwrotny turbiny
A JAKI MASZ KOD SILNIKA ?
W etce nie ma nic takiego. Mierzyles fizycznie ciśnienie? Zacznij od podmiany czujnika ciśnienia oleju.
Tak,12v po zapłonie . Nie wiem który bezpiecznik dokładnie ale raczej pod maską. Wiele ich tam nie ma więc się nie narobisz. :D
Błąd przeładownia wiec zanim cos wymienisz zobacz jak zachowują się kierownice lub zawór upustowy. Podaj kod silnika
Temat niejednokrotnie poruszany na forum śprawdz przepływomież zawór sterujacy turbiną i recyrkulacji
Jeśli chodzi o ten zaworek wkładany w filtr na spinkę to nie jest zawór zwrotny tylko zawór służący do ogrzewania paliwa, czyli jak zimno ciepłe paliwo wracające z pompy trafia do filtra jak ciepło wraca do baku żeby się schłodzić. Dołóż zwykły zawór zwrotny na zasilaniu.
Zaburzony przepływ ciepła ciśnienia czynnika chłodniczego. Czy na postoju włączają się wentylator chłodnicy? Może być to zawór rozprężny lub zapchany osuszacz klimatyzacji.
W pompie oleju jest zaworek upustowy(miałem to u siebie zaworek się zaciął i zawory opadły)Raczej pompa oleju do wymiany.
Zawór EGR do kontroli czy nie zacięty, jak za mało tlenu dostaje to może kopcić.
Zawór regulacji vgt popularnie zwany gruszką przy turbosprężarce.
hmm no to teraz ja już nic nie wiem, czy mam wymeniac zawór N 109 czy..........:(:(:(....................
Witam Mam Skode Octavie 99r 1.6 AKL benzyna. Od pewnego czasu zmagam się z problemem , braku mocy szarpania nie równej pracy ,niekiedy nawet bardzo powolnej reakcji na pedał gazu . Komputer pokazał : Czujnik prędkości obrotowej silnika-G28 brak sygnału(interesujące dla czego w ogóle nie łapie sygnału) Po odpięciu wtyczki samochód tam samo pracuje ....
Jak zaszumiał rozrząd, to masz po zaworach. Zaholuj auto do mechanika - przed ponowną próbą uruchomienia silnika.
Na razie założyłem nowy zawór podgrzewacza. Zobaczymy co sie będzie działo
Możesz zrobić tak, jeździć tylko na benzynie i podmienić wtryskiwacze benzynowe miejscami, np 1 z 3. Jak będzie wtedy wypadało na 1 to wtryskiwacz pada, a jak nadal na 3 to najprawdopodobniej głowica do roboty. Podpalone zawory. Możesz zmierzyć kompresję dla pewności.
Witam mam problem ze skodą octavia 1 1.6 ben sr 74 kw 1998 rok zapala sie kontrolka oleju przy 1500 obr na jałowym jest ok powyżej gaśnie czujnik wymieniony pompa oleju nowa nie wiem jaki kolor czujnika powinien byc bo kupiłem ja z niemiec jest czarny ktoś pomoże może jakiś zawór jest przy filtrze oleju
Jeśli jesteś pewien akumulatora i alternatora, to rzeczywiście sprawdź "zasilanie" alternatora właśnie tymi kabelkami. Zbadaj te przewody na przerwanie i sprawdź, czy we wtyczce zasilającej nie są skorodowane piny. Kiedyś podczas jazdy miałem taką usterkę w Passacie a ponieważ wówczas już jeździło się na światłach mijania, więc akumulatora "osłabł"...
Raczej nie jest to zawór nagrzewnicy(podejrzewam że go raczej nie ma!). Jego funkcję spełnia przepustnica powietrza która kieruje je przez nagrzewnicę lub bezpośrednio do otworów nawiewu. Przepustnica jest zablokowana lub uszkodzony jest mechanizm regulacji jej położenia. Zespół odpowiedzialny za regulację temperatury i skierowanie powietrza do odpowiednich...
Zawór rozprężny do sprawdzenia. Ale jak wyżej brak ci sprzętu.
W ramach uzupełnienia - rok prod. 2001, silnik oleju nie bierze, świece są nowe. W ramach diagnozy dolałem specjalnego płynu do paliwa aby przepalić nagar na zaworach - nie ma różnicy po zabiegu, w trakcie pojawiał się błąd mieszanki paliwa.
Przykro czytać. Po ponownej nauce pisowni, załóż przewód podciśnieniowy na zawór upustowy turbiny lub wtyczkę na N75
przebieg 100 procent pewny, olej(co 10-12tys) z hipermarketu więc wydaje mi się że nie kombinowany , autko smigało do tej pory bez zarzutów, z logami problem będzie bo ja się na tym nie znam, chętnie bym oddał w dobre ręce, ale obecnie przebywam za granicą i nie znam tutaj rzetelnego fachowca, mam tylko kabel i tego polskiego vaga do sprawdzania błędów...
Odpowiedzi masz w temacie, zawór, podciśnienia, gruszka, albo zapieczona geometria.
Po dodaniu gazu dalej stoi wskazówka w miejscu Dodano po 1 A jak ten zawór rozpręzny można sprawdzić ?
Przewód dotykał tylko do gumki w metalowej obudowie serwa, ale nie był wciśnięty i podciśnienie uciekało bokiem, a z racji tego, że przewód idący od pompy tandemowej ma zamontowany zawór jednokierunkowy, to turbo i EGR działały prawidłowo.
Odłączyłem ten zaworek n239 i nadal to samo czyli przy około 3000 tys. obrotów dławi się i kopci na czarno a gdy odpuszczę gaz to zaczyna szarpać silnikiem na wolnych lecz po chwili normują się obroty i jest ok.Co do logów nie mam możliwości ponieważ uwaliłem fejsik (klon) egr wymieniony na inny plus czyszczenie Dodano po 8 Dodam jeszcze że gdy trzymam...
każdy mechanik będzie miał tutaj inną tezę ;)
Mam pytanie jaką oporność powinien mieć zawór regulacyjny spężarki N 280
Zawór był podmieniony. Przeczytaj jeszcze raz ostatni mój post,silnik zimny ale sam czujnik podgrzewamy.
Krzywy zawór podwiesza się w prowadnicy, hydropopychacz likwiduje luz i dalej wiesz co robić.
Kolega miał pasata z silnikiem 1,8T 20V jak wracał z NIemiec to 12 km od domu odpadło koło od walu korbowego. To koło trzyma się do wału na malutkim kliniku. Tylko 2 zawory były proste. Silnik poszedł na złom.
Niestety ten zawór regulacyjny jest niedostępny osobno (w serwisie). Można go przełożyć z innej sprężarki, tylko trzeba odessać czynnik.
Odświeżam temat, otóż mam problem przy gaszeniu silnika strasznie telepie całą budą (ibiza tdi ASV 110KM) podobno ten zawór jest odpowiedzialny za to ? czy bardziej klapa się nie domyka? Pozdr
znalazłem przyczyne to uszczelka pod głowica była nieszczelna ijeden zawór wydechowy podpalony zobaczymy po wymianie i naprawie...jestem dobrej mysli...
Po pierwsze, to pewnie powypalane zawory. A po drugie to rozrząd, konkretnie jeden taki przykry (bo drogi) element w nim.
Witam, skoda octavia II 1.9 TDI BXE, co 50-100km podczas jazdy szarpie silnikiem i pojawiają się błędy: P3103- przepustnica; P1664-zawory pompowtrysiwaczy; Przepustnica była uszkodzona (spaliło również bezpiecznik) do tego wymieniłem wiązkę w głowicy na oryginał, ale po krótkim czasie te same objawy i błędy. Co może być ?
Instalacja ma 3 miesiące, jest sprawdzona pod każdym względem (dobry fachowiec). Zastanawiam się, czy po prostu sterownik auta sam w sobie nie jest uszkodzony. Aha, a gdyby zawór wydechowy był uszkodzony to kompresja nie byłaby prawidłowa, prawda?
Nie ma czegoś takiego jak cofanie się paliwa -sam kombinowałem z zaworami na przewody to bzdurne rozwiązanie. Podstawą sprawdzenia jest sprawność akumulatora -najpierw sprawdzamy go. Na leniwca wystarczy podjechać do sklepu gdzie sprzedają akumulatory, sprawdzą za darmo. najlepiej sprawdzić u dwóch sprzedawców bo może któryś sprzedawca cię naciągnąć...
Witam . Jaki masz problem podłączyć auto pod komputer?.Prawdopodobnie jest przeładowanie turbiny,lecz to łatwo sprawdzić .Turbina ze stałą geometrią posiada zawór upustowy (może się mylę),to sprawdź,dodatkowo wężyki podciśnienia.
Chyba już nie robią rozrządów bezkolizyjnych.. Poza tym mówisz o technice FSI 16 zaworowej więc ciężo żeby był bezkolizyjny zawory są pod kątem wtrysk prostopadle do osi cylindra.. Ale niech się wypowiedzą specjaliści.
Podrążę dalej temat. Zanim pojadę nabić układ, chciałbym mieć pewność, czy czujnik ciśnienia 3 piny i zawór sterujący sprężarką mają poprawne zasilanie. Można to sprawdzić na pinach? Polecicie jakiś VCDS z kablem który działa na Win11?
Znalazłem historie napraw poprzedniego użytkownika. 60 000 KM temu była zalecana wymiana kół faz rozrządu (z tego co mi wiadomo nie zrobiono tego), natomiast 5 000 KM później był czyszczony zawór zmiennych faz rozrządu. Po weekendzie będzie sprawdzany stan rozrządu oraz zaworu...
Olej taki bo były wycieki i mechanik powiedział że to załatwi sprawę Ale coś nie bardzo. A teraz chyba raczej nie zmienia z powrotem na tamten bo tak nie można. Wymieniłem pompę tandem, wtryski sprawdzone i są ok (wymienione uszczelki), wałek ok, świece grzeją, drugie świece też działają, zawór egr nowy, nowy czujnik temperatury, i dalej to samo
Witam.U mnie był podobny problem ale to benzyna 1,8 20V .Winna była pompa oleju(zbyt duże ciśnienie i zawory opadły na szczęście nie na tyle by uszkodzić tłoki lub odwrotnie)
Witam Wszystkich forumowiczów , posiadam Skodę Octavię 2 , z silnikiem 1.9 tdi. przez 2 lata jeździłem bez nabitej klimatyzacji , nie włanczałem jej nawet , ale w końcu nabiłem klimatyzację . podczas jazdy samochodzik stracił mi moc ;/ tak jak by na 2 garach chodził miał problem się rozpędzić do 90-100 km...... zastanawiałem się czy to może coś z filtra...
Rzeźba jest przepiękna... Zawór N75 w silniku 1Z jest połączony z wylotem turbiny i steruje zaworem upustowym za pomocą nadciśnienia, tu jest podpięty do podciśnienia wytwarzanego przez wakupompę Żeby to wszystko normalnie działało trzeba by wymienić sterownik, zawór i spiąć to wszystko do kupy tak jak ma być
ja proponuje wyjąc zaworek sterowania turbiną n75 podłącz go na zewnątrz pod akumulator sprzwdz czy pracuje bedzie słychac takie klikniecia i masz tam trzy krućce opisane zapewne jest to zawór z biała główka tak wiec dmuchnij w jeden z białych na podłączonym jeżeli przepuści to zawór do wymiany ale sprawdz jeszcze kierownice turbiny czy chodza
Do wymiany osuszacz, zawór rozprężny, skraplacz, reszta do płukania. Nie trzeba sprężarki rozbierać, wystarczy ją przechylić i wylać trochę oleju.
Dzień dobry. Mam Octavie 2 ze sprężarka Zexel 1K0 820 803N. Oczywiście niska wydajność chłodzenia, z kratek 12-14 stopni. W zeszłym roku wymieniony skraplacz( dziurawy) nie wiem jak długo auto jeździło na pustym układzie, w tym roku zrobiona obsługa, miesiąc temu jako tako to działało, teraz chodzi jeszcze gorzej. Ciśnienie HP 9, LP 4 bary. Sprężarka...
Od 2800 masz zawór N75 zasterowany na 94% a ciśnienie prawie 1,5 bara. Dmucha na maxa mimo zamknięcia.
Wg mnie - akumulator słabo kręci. W wyniku dużego obciążenia (pracą rozrusznika) w tym samym czasie, nie otwiera się zawór el. na pompie i nie podaje paliwa. Naładuj akumulator lub zmień na inny.
Zawory na szczelność sprawdzone to pewnie Glowica była ściągnięta bo inaczej się nie da a popychacze po co?
Brak paliwa, tym bardziej jeśli faluje obrotami. To prosty silnik - za moc w sumie dopowiadają tam dwie rzeczy - zawór sterujący turbiną i czujnik ciśnienia w rurze nad pompą wtryskową. No i zamknięty szczelnie EGR.
Znalazł się winowajca problemów, uszkodzony króciec w obudowie filtra paliwa, w układ szło nie filtrowane paliwo, zapychając sitka i zawory. Zmieniłem obudowę filtra paliwa i oddałem zaworek na pompie, zawór i czujnik na listwie do czyszczenia w myjce ultradźwiękowej + wyczyściłem cały układ paliwowy i pomogło.
sam sobie odpowiem...nie wiem dlaczego ale padły jeszcze wtryskiwacze....prawdopodobnie, zawory przelewowe, nie poradziły sobie z powstałym przy 140 km/h ciśnieniu, podczas gwałtownego zgaśnięcia silnika, spowodowanego zerwaniem rozrządu...
Jest to druga pompa air Szkoda że nie dziesiąta. Dosłownie jest to pompa powietrza wtórnego, pompująca przez zawór powietrze do układu wydechowego, w celu rozrzedzenia spalin i "dotlenienia" katalizatora zaraz po rozruchu zimnego silnika.
możesz np. z zasilacza 12 v podłączyć sie pod każdy zawór z osobna i go sztucznie wysterować sprawdzenie polega na tym że słuchasz czy dany zawór "klika" jeśli jest opór cewki mieżony omomierzem a zawór milczy wychodzi na to że jest zacięty.
Jaka instalacja gazowa ? Jeżeli to nie jest sekwencyjna to zrób tak: Zakręć zawór gazu na butli i jeździj jakiś czas tylko na benzynie. Jeżeli będzie poprawa to znaczy się, że elektrozawór od gazu przepuszcza i po prostu zimny silnik zalewa.
U041600 - Elektroniczny program stabilizacji (Sygnał niezrozumiały)P167E00 - System start/stop (Przekroczenie czasu rozruchu)P229500 - Zawór regulacji ciśnienia paliwa 2 (Zwarcie do masy)U042800 - Czujnik kąta skrętu koła kierownicy (Sygnał niezrozumiały) Sądzę kolego że błędy pierwszy / drugi i czwarty wystąpiły przy okazji bo silnik zgasł właśnie...
Zawory w silniku masz pod kątem 90° względem tłoków, czyli rozrząd kolizyjny. Oprócz pogiętych zaworów możesz mieć szklanki uszkodzone - jak będziesz rozbierał to sprawdź.
masz rację , czyli lepiej jedmak wymienić ten zawór bo dziś max jakie wycisnąłem to 130km/h i turbina wskoczyła w tryb awaryjny , z góry dziękuje i pozdrawiam
sprawdź czy nie zacina się klapa na dolocie ta która przy gaszeniu odcina powietrze coby bardzo silnikiem ni telepało i czy po przekręceniu kluczyka masz zasilanie na zaworze odcinającym za co odpowiada przekaźnik 109 ale jak nawet na samostarcie nie idzie to moze być wina tej klapki
Jest to zawór odpowietrzenia zbiornika paliwa.To"cykanie"jest normalne.Komputer taktuje zawór z częstotliwością ok.90 cykli na minutę.Podaje do układu ssącego opary ze zbiornika paliwa.Pozdrawiam.Robert
więc tak, katalizator został dziś usunięty, ale nie zmieniło to nic. A i mam jeszcze pytanie, czy zawór egr ma na to wpływ i czy u mnie z nim wszystko jest ok? bo jest od dołu zaolejony.
Tyle że on uważa że na zaworze ma być 12V i przez to nie działa reszta i winy szuka w sterowniku klimatyzacji. Mądrej głowie dość po słowie :) Przeczytaj cały temat.
Do wymiany zawór EGR, jak się dobrze przyjrzysz, to pod okrągłym "deklem" zaworu gdzie przychodzi podciśnienie, masz takie dwa otworki po przeciwnych stronach, i kapie stamtąd na rurkę którą pokazałeś na zdjęciu :)
Nieszczelny układ podciśnień. Nie działa zawór zamkniętego obiegu powietrza. Prawdopodobnie zakłócenia w działaniu zaworu sterującego turbiną lub uszkodzona gruszka od turbo, potrzebujesz mechanika z Vagiem i wiedzą.
Zawór ma trzy króćce. ATM- do filtra powietrza VAC- do rezerwuaru czy też akumulatora podciśnienia. OUT- wyjście do regulacji komponentu (turbosprężarka , egr, czy inne).
Witam proszę o pomoc przy instalacji alarmu w skodzie octavia z 2003r TDI, który przewód najlepiej odciąć do zabezpieczenia, tak aby nie wyskakiwały błędy w komputerze ( bo odcięcie na zaworze paliwa jest trochę kiepskie) Może macie jakieś sugestie lub sprawdzone sposoby
Jaki silnik? Jak na PD to: na 99.9% problem leży w kostkach od pompo wtryskiwaczy w głowicy lub wiązce silnika, lub uszkodzenie samego pompowtryskiwacza, po podłączeniu pod "komputer" wystkoczy błąd "Zawór pompowtryskiwacza cylinder "X" przerwa w obwodzie lub granica regulacji przekroczona. Na początek trzeba podkręcić plastikowy dekiel głowicy i poprawić...
Jeśli pompa sprawna, to należało by jeszcze sprawdzić zawór na listwie, nie mylić z czujnikiem ciśnienia, bo na listwie są dwa elementy, jeden pomiarowy a drugi regulacyjny, masz tam układ boscha z pompą CP4.1 gdzie jest regulacja po stronie niskiego ciśnienia, a na szynie masz zawór który powinien podczas gaszenia auta, lub przekroczenia maksymalnego...
Witam, proszę o radę. Od tygodnia jestem nowym właścicielem skody octavia 1, 6 MPI silnik BGU 75 KW. Dzisiaj po gruntownym wymyciu samochodu na myjce- myjni po uruchomieniu wyświetlił się sygnał... Chek... cym to możne być spowodowane ? Dodatkowo zauważyłem szybkie nagrzewanie się silnika, czy jest normalne aby przy tak niskiej temperaturze zewnętrznej...
Witam, dzięki wszystkim za udział i chęć pomocy. Już dawno poradziłem sobie z problemem, niestety dopiero teraz pisze jak. Jak się okazało zawór zwrotny jaki kupiłem był felerny. Tania podróbka która sprawiła mi wiele problemów. Zawór przepuszczał powietrze, paliwo z wężyka cofało się do baku. Po dłuższym postoju (noc), silnik nie odpalał. Wymieniłem...
ARL nie ma znaków tylko blokady i kółko rozrządu jest pływające. Dodano po 13 Wiazka silnika w ARL I BXE się różni. BXE ma np wspólną skrzynkę do sterowania podcieniem ARL ma osobne zawory. W BXE sterowanie zaworem gaszenia jest poplątane na pinach sterownika z zaworem egr. ARL ma też inne pompowtryski niż bxe czy asz. Sterownik jest z ARL i wiązka...
Odpal auto niech pochodzi chwilę.Potem odłącz zawór od serwa.Ma być zassany do serwa i po wyciągnięciu będziesz słyszał taki syk.Po prostu w serwie ma być podciśnienie.Tylko uważaj przy podważaniu bo plastik łatwo urwać.
I jeszcze jedno jak ta świeca z tą sprężynką czy tulejką jest uszczelniana? Podkładka uszczelniająca świecy opiera się na tulejce. To gwint między tulejką i głowicą uszczelnia się nagarem z przedmuchów? Tak to wygląda na foto. Dodano po 28 Patrzcie taka pierdoła a jakie mogą być skutki? Głowica gorzej odbiera ciepło od świecy, ta się przegrzewa, cylinder...
A wryskiwacz sterujący ok filtr paliwa ok? koło zębate na wale ok? zawór n108 ok?turbo nie przeładowuje?przepływka ok?podciśnienia ok?to na razie tyle.Jak coś sprawdzisz lub zrobisz porządną diagnostyke spróbujemy pomóc.
Z tego co pamiętam to z głównego przewodu podciśnienia /pompa- serwo/ przy zaworze zwrotnym podpięte są dwa przewody. Główny przewód SERWO-POMPA ma tylko jedno wyjście pod które podłączony jest wężyk zasilający cały układ podciśnienia.
Witam. Odczytałem błąd 17965. Rozruszałem zawór N75 (przy turbinie) ale od czasu do czasu znów ten błąd sie pojawia i silnik przechodzi w tryb pracy awaryjnej. Co jeszcze może być przyczyną???
Te błędy dotyczą sondy przed katalizatorem. Sprawdz regulator ciśnienia, zawór z węglem aktywnym, przewody podciśnieniowe ewentualnie wtryskiwacze.Również czy wydech i układ ssący są szczelne. Jeben błąd mówi o zbyt bogatej a drugi o ubogiej mieszance
zawora skoda zawora skoda fabia zawora ciśnienie skoda
jupiter zelmer silnik wałka laserowej wężownica beretta
transformator 2x12v czarnej listy
Wieża Philips FW730C - Samoistne otwieranie szuflady na płyty Błąd F81 w kotle Brotje PWHC24 - przyczyny i diagnostyka