nie pamiętam jaką ale prostą, może BX10 http://obrazki.elektroda.pl/8891697600_1...
impuls minusowy
Przetnij ten kabelek a będziesz miał odpowiedź.
Każdy uniwersalny,zamek centralny ma sterowany impulsami masy,z czego jedna przez rezystor.
Jeżeli masz w samochodzie centralny zamek to można je uaktywniać poprzez impuls z centralnego zamka, tak samo dezaktywować. Nie ma możliwości podłączenia syrenki pod to powiadomienie. Pełni ono jedynie funkcję informacyjną.
Zimne luty w kasecie kierowcy.
Jeśli auto posiada funkcję komfort i domyka szyby z kluczyka, to przy prawidłowym podłączeniu do centralnego zamka, powinien domykać szyby, oczywiście trzeba ustawić tą opcję w alarmie, (wydłużyć impuls zamykania). czy zamek centralny zamyka i otwiera?
Biało/zielony - zamykanie, Biało/niebieski - otwieranie, Połączenie przekaźników sterujących z rys."B" Twojej instrukcji (sterowanie impulsami masy).
Centralny zamek jest sterowany impulsami masy. Zamykanie - zielony Otwieranie - brązowo/czerwony Przewody znajdziesz w wiązce centralnego zamka drzwi kierowcy w słupku "A".
Załóż bezpiecznik 15A. Centralny zamek w impulsie (zamykanie lub otwieranie) pobiera nawet kilkanaście amperów. Pozdrawiam.
Sprawdź te przewody: czarno-zielony masa powinna otwierać, czarno-pomarańczowy masa powinna zamykać, ewentualnie czarno-niebieski zamykanie z ryglowaniem, czarno-biały otwieranie po zaryglowaniu. Wszystkie te przewody (cienkie) znajdziesz na słupku A, wychodzą z drzwi kierowcy.
Rozwiązano, wszystko działa jak należy, zamykam.
Spróbuj wlutować się bezpośrednio w przekaźniki modułu zamka, wcześniej sprawdź czy zadziałają, podając masę przez probówkę na ich styki. Powinno chodzić bez problemów na dwóch masach jednosekundowych.
Nie zamyka za pierwszym impulsem zamek centralny jak go zresetować
Tak sterowanie impulsami masy
Dzięki za podpowiedź. Alarm podłączony, wstawiłem MASTER-a o uciągu 4kg i centralny działa.
Centralny zamek sterujesz impulsami plus 12V (+) Zamknij - szaro/czerwony otwórz - szaro/czarny Podłączenie do wiązki wychodzącej z drzwi kierowcy (czarne, 6-pinowe złącze).
https://poszukaj.elektroda.pl/szukaj,sch... W tym samochodzie nie sterujesz impulsami na zamknij/otwórz, tylko bezpośrednio silniczkiem w kasecie zamka.
Honda Jazz 2001 - 2004 Centralny zamek jest sterowany impulsami masy. Zamykanie - biało/zielony Otwieranie - biało/granatowy Przewody znajdziesz w szarym 14-pinowym złączu sterownika zamka po stronie kierowcy. Honda Jazz 2004 - 2008 Centralny zamek jest sterowany impulsami masy. Zamykanie - biało/czarny Otwieranie - żółty Przewody znajdziesz w zielonym...
Możesz to zrobić np. tak jak na rysunku. Czas ok. 10 sekund. Możesz zmienić czas rezystorem 100k i podłaczonym przy nim kondensatorem 100µ. http://obrazki.elektroda.net/22_11766694...
W oryginale - centralny zamek pneumatyczny. Sterowanie impulsami [+]. Pompka znajduje się w prawym nadkolu od strony bagażnika. Najprawdopodobniej zalana wodą.
Więc zdejmij tapicerkę kierowcy odłącz siłownik i zobacz czy wtedy zadziała z pilota.Siłownik w przypadku zamka fabrycznego steruje poprzez podanie jak tez zabranie masy natomiast przy module można wysterować impulsami masy.
Niewiele drozej od przekaznikow wyniesie Cie zakup sterownika centralnego zamka. Wybiez sobie tak zwany uniwersalny gdzie bedziesz sobie mogl sam skonfigurowac polaczenie przekaznikow i ustawienia czasu centralnego zamka. pozdr.
Przejrzyj przewody w przelotkach
W tej sytuacji należy sprawdzić, czy jest wysyłany impuls ze sterownika.
fabryczna funkcjonalność blokowania centralnego zamka po przekroczeniu 10 km/h. W takim razie można to osiągnąć w banalny sposób. Wystarczy przekaźnik bistabilny (z zatrzaskiem czyli pamięcią). Cewkę przekaźnika (PK) podłączasz bezpośrednio pod zasilanie siłownika centralnego zamka. Impuls otwierający drzwi, spowoduje przełączenie styków PK i załączanie...
W zasadzie mógłbyś zamontować pod deską. Wtedy ciągniesz dwa przewody do silnika szyby lewych przednich drzwi, a resztę wyłapujesz w wiązce z nich idącej. Moduł najlepiej sterować ze sterownika centralnego zamka. Zamykanie - impuls masy przy ze sterownika przy zamykaniu zamka, blokowanie - impuls masy ze sterownika zamka przy otwieraniu. Nawet producent...
Zamykanie na brązowo-czerwonym otwieranie na brązowo-białym ryglowanie to drugi impuls odciąć 15 czyli plus po stacyjce
Witam Nie mogę znaleźć przewodu do otwierania centralnego zamka impulsem masy(autoalarm).Czy muszę zastosować dodatkowy siłownik? Inne sugestie mile widziane. Pozdrawiam
brązowo/szary-sterowanie masą Ten sam do którego podłączyłeś impuls "zamknij" centralny zamek. Wydłuż tylko impuls do ok.25s i szybki domknięte.
Połączenie przekaźnika od przełącznika świateł do przekaźnika zamka centralnego coś da? Tak. Musisz 'wyciągnąć' impuls który załącza centralny zamek i podać go na dodatkowy przekaźnik. Z dodatkowego przekaźnika, zasilasz krótkim impulsem oświetlenie.
Sterowanie odbywa się przez podawanie impulsów masy.
Domykanie jest na tym kablu co zamykanie zamka (17 pin w sterowniku) tylko dłuższy impuls (ok.20sek)
Ja wiem że można tak zrobić rozważałem tą opcje ale wybrałem opcje z nową centralką i moje pytanie jest tylko i wyłącznie jaki impuls + czy - idzie na otwieranie, zamykanie drzwi z centralki. Za większość porad dziękuje. Przecież wszystko masz w pdf, który wysłałem.
najprędzej będzie to wina pompki a dokładnie elektroniki w niej, zimne luty itp. sprawdź czy pompka pracuje za każdym razem w momencie gdy dostaje impuls zamknięcia lub otwarcia.
To alarm decyduje o zamykaniu drzwi w tym przypadku, alarm jest połączonu dwoma kabelkami z centralnym - w twoim przypadku jest to sterowanie minusem - impulsem minusa. Pisał juz ktoś wcześniej, że brązowy i biały to sterowanie c.z
Tracę już nadzieję raczej prosta usterka do zdiagnozowania. 1. Jeżeli impuls 12 V dochodzi do siłownika zamka, to siłownik albo mechanicznie zablokowany zamek. 2. Impuls, nie dochodzi. Wina złączek lub przewodów!
Normalnie w nowszych rozwiązaniach podaję się dłuższy impuls na przewód zamykający. To właśnie robi ten zielony kabelek. Musisz sprawdzić czy pojawia się minus tam na tych kabelkach pompki przy zamykaniu ręcznym zamka.
Dotknij do masy na 0,5s przewodem niebieskim lub zielonym (przy zamkniętych drzwiach). Centralny zamek powinien się zamknąć lub otworzyć. Wykorzystujesz wtedy sterownik zamka centralnego. Maxicara konfigurujesz na sterowanie impulsami masy - schemat 1. Możesz podpiąć nowy sterownik Maxicar bezpośrednio pod siłownik drzwi - schemat 4. Jednak wymaga to...
W Twoim samochodzie zostały prawdopodobnie zainstalowane dwie centralki. 1. odpowiada za centralny zamek - jest sterowana impulsami masy, z zamka drzwi i alarmu (biały i brązowy przewód) 2. centralka alarmu - odpowiada za funkcje ochrony i jednocześnie steruje impulsami masy centralką nr 1 odpowiedzialną za centralny zamek. Rozłącz oba obwody (dwa przewody...
Spróbuj kluczykiem przekręć i przytrzymaj - otwieranie i zamykanie też. Jeżeli po zamknięciu/otwarciu po sekundzie zaczną zamykać/otwierać się okna, to masz za długi ustawiony impuls centralnego zamka. Niektóre samochody mają tylko zamykanie, co się wykorzystuje do domykania okien. A niektóre mają też i otwieranie - tu już różnie. Czasem centralka ma...
Fiat Doblo, modele od 2003 do 2007 Sterowanie centralnym zamkiem impulsami masy. Zamykanie - biało/brązowy pin: 34 Otwieranie - błękitno/niebieski pin: 24 Kable znajdziesz w czarnym 40'pinowym złączu skrzynki bezpiecznikowej
dotykam niebieskiego kabelka(9V) to wzbudza się centralny zamek. Z tego samego niebieskiego otwiera się i zamyka. Do tego przewodu podłączasz sterowanie "masą" zarówno otwórz jak i zamknij. Sterowanie naprzemienne na jednym przewodzie. Sterownik zamka konfigurujesz na sterowanie impulsami masy (0,5s) ... i nie kombinuj więcej, bo szkoda samochodu.
Przekaźnik możesz zastosować najtańszy.Alarm podaje krótki impuls.
Przeniosłem z: Schematu/instrukcji...
I naprawde nikt nie wie jak to zrobicx zeby wydluzyc ten impuls ????
Podstawowe pytanie, jakie auto? Większość nowych samochodów ma krańcówki drzwi w zamkach i przy otwarciu zamka centralnego krańcówka podaje impuls do oświetlenia wnętrza automatycznie (rozbraja rearming). SEO to świetny wybór, swego czasu zamontowałem ich wiele i wszystkie chodzą bez błędnie (a jeżeli jak już opisywałem masz krańcówke w zamku to każdy...
Impuls poniżej 0.5s na zamknij, powinien tylko zamknąć zamki. Dłuższy impuls zamyka zamki i domyka elektryczne szyby. Podobnie z otwieraniem. Twój sterownik może podawać zbyt długi impuls na "zamknij"
a który rocznik
Kupiłem sterownik centralnego zamka i jest problem ponieważ nie działa tak jak powinien. Centralny zamek jest sterowany masą i działa w taki sposób że po podaniu impulsu masy otwiera tylko drzwi od kierowcy więc trzeba zapodać 2 impuls i wtedy dopiero otwiera się reszta drzwi (tak w samochodzie oryginalnie działa centralny zamek). I teraz problem jest...
Przy krótkim impulsie nie uszkodzi się, to ich normalna praca.
Teoretycznie to jest w komplecie mały sterownik czasowy który podaje impuls na siłownik,ma określony czas.
Wlasnie wtedy nie otworza sie wszystkie zamki bo niema sterownika i sygnalu z drzwi centralny reaguje tylko na impuls z alarmu
Tak, można założyć radiowy, uniwersalny sterownik centralnego zamka. Zamontujesz go tak, aby wysterować impulsami masy przewody biały i brązowy dochodzące do sterownika na zdjęciu w pierwszym poście. Wtedy nadal będzie działać opcja otwierania wszystkich drzwi kluczem w zamku drzwi kierowcy. Jeżeli ta funkcja jest zbędna, to możesz zastąpić centralkę...
po przekreceniu kluczyka w drziach nie reaguje centralny. I nie bedzie reagowac. Kluczyk w modelu 639 sluzy tylko do otwierania awaryjnego. Mam pytanie nie moge zlokalizowac bezpiecznikow w kabienie szukalem wszedzie ale nie moge znalezc Pod siedzeniem pasazera - tam gdzie akumulator Czy jest mozliwe zeby byl osobny bezpiecznik od tylnich drzwi? Nie...
Coś mi się zdaje że na zamknij masz brązowy z czerwonym,na otwórz brązowy z białym,brązowy to masa. Motor to będą jakieś dwa czarne jeden chyba z niebieskim a drugi z żóltym paskiem. Na nich bedzie miał tylko wtedy napięcie jesli na sterowanie podasz mase - to bedzie krótki impuls. Sprawdż najpierw siłowniki podłącz pod jakiś zasilacz.
Golf III ma sterowanie centralnym zamim dwuprzewodowe +, przewód szary zamykanie, przewód zielony otwieranie.Jeżeli masz magicara to nie trzeba dodatkowych przekaźników ponieważ ma on wbudowane. Należy tylko zaprogramować impuls do zamykania na 3,5 s. Przewody wychodzą w wiązce z drzwi kierowcy.
czyli nie da się w tym modelu zmienic czasu impulsu centralnego zamka?
Na słupku drzwi kierowcy biała wtyczka przewód żółto-niebieski (przedostatni). Zamykanie impuls masy, otwieranie impuls masy szeregowo przez opornik 180om.
Dla wszelkiego spokoju kup najprostszy uniwersalny sterownik zamka centralnego np.ST-11 i masz problem z głowy( pozwala na wyzwalanie stanem, impulsem zrówno dodatnim jak i ujemnym) A jeśli nie to dołóż po jednym BC 639/640 na każde wyjście z centralki, diody gaszące do cewek i też będzie OK.
Tranzystor jak najbardziej może być BC237. Co do rezystorów to na prawdę nie mam pojęcia, to też zależy od tego czym (w jakim stopniu) będzie obciążony kolektor. Musisz poeksperymentować z wartościami R ;)
Z tego co pamiętam, to jest tam sterowanie dwoma plusami, więc nie wedle schematu do zamka pneumatycznego, tylko dwa plusy, impuls na jeden otwiera, na drugi zamyka.
Przy zamykaniu pojawi się na jednym z przewodów na 1 sek. impuls (-), przy otwieraniu pojawi się taki sam ipuls na drugim przewodzie. A więc miernik podłączony do plusa jedną końcówką a drugą do wyjścia na centralny zamek podczas zamykania i otwierania pokaże przez chwilę napięcie. Sprawdź na którym jest ipuls zamykania a na którym otwierania i odpowiednio...
Dobrze myślisz. Dodam tylko, że w zależności gdzie podasz impuls masy, na wyjściu ma zmienić się biegunowość.
Witam, mam pytanie co do centralnego zamka, przeczytałem wszystkie posty aczkolwiek są one dla mnie nie wystarczające. Na jednym przewodzie jest sterowanie - czerwono-żółtym, czy jeżeli przetnę ten przewód w dowolnym miejscu "skręcę" i zaizoluje ten który przeciąłem razem z przewodem od sterownika zakupionego w sklepie a następnie podłącze przewód od...
Otóż- przemyślałem sprawę (nie znam się na elektronice samochodowej) - anakonda ma dwa przewody do sterowania centralnym zamkiem tak opisane na schemacie - 8-impuls masowy-otwórz zamek centralny (0V) i 9-impuls masowy-zamknij zamek centralny (0V). Dwa przewody zamka drzwi po stronie kierowcy - szary i zielony - sterują zamykaniem i otwieraniem. I teraz...
Możesz spróbować z przekaźnikiem i kondensatorem. Albo tez z 555 jako generator monostabilny + przekaźnik.
Jeszcze prosciej - tranzystor polowy + przekaznik 2 obwodowy. Pod jeden podpinasz podtrzymanie pod drugi obwod obwod do rozlaczenia. Caly uklad resetujesz np. impulsem od centralnego zamka tzn. klijet zamknie drzwi centralnym to i ukladzik sie rozlaczy i trzeba go ponownie rozbrajac. Koszt miesci sie (w moim przypadku zerowy bo czesci z rozbiorek) w...
Dokładałem centralny zamek z pilota W dokładanej centralce nastąpiła usterka i wydłużył się impuls "otwórz". Efekt taki jak byś przekręcił klucz (otwórz) w drzwiach i przytrzymał w tym położeniu.
o ile pamiętam w monterej podpinałem sie impulsem - jak we wszystkich oplach (brąz/czerw i brąz/biały). Prawdopodobnie zjarałeś ścierzke w module centrala, szukaj jej na prawym przednim słupku na dole.
Chce kupic caly zestaw zeby móc normlanie otworzyc auto z pilota Centralny zamek sterowany impulsami masy: zielony przewód (poz. N ° 5) do blokowania zielony przewód (poz. N ° 4) do odblokowania w białym złączu w okolicy lewego progu imo z pompy O tym nie będziemy dyskutować - regulamin nie mam pojecia jak wyglada i gdzie sie znajduje centralka centralnego...
Sterowanie impulsami [+] Przewody wiązki wchodzącej do drzwi kierowcy. Otwieranie - szaro/czarny Zamykanie - szaro/czerwony
Żółto/czerwony i biało/czarny Przewody znajdziesz w szarym, 24-pin złączu. Sterowanie impulsami masy
Chodzi o to aby w tym przewodzie od sterownika lampki zastosować jakiś układ elektroniczny (przekaźnik lub inne propozycje) dzięki któremu ciągły sygnał masy zamienić na około trzysekundowy impuls.
Chyba musisz mieć jakąś uniwersalną centralkę co poda impuls otwarcia/zamknięcia zamków. Kiedy wymieniałem u siebie a miałem też taką wersję Actual to kupiłem dedykowany centralny zamek tzn cztery kasety z silniczkami i w tym zestawie była centralka oraz dwa piloty. Ładnie to pracowało a też musiałem kasety wymieniać . Jak już miałem boczki pozdejmowane...
Witam w aucie jest dołożona centralka z pilotem do zamka niewłaściwie podłączona do fabrycznego central zamka jaka powinna być wartość opornika do otwierania centralnego zamka ? w golfie 4 z 2000r Pamiętam kiedyś montowałem centralny zamek dodatkowy do pasata i tam było zamykanie impuls do masy a otwieranie impuls do masy przez opornik o określonej...
Przewód brązowo/czerwony zamykanie, brązowo/biały otwieranie. Przewody te znajdują się w wiązce wychodzącej z drzwi kierowcy. Bierzesz miernik i sprawdzasz kiedy pojawia się impuls masy na przewodzie np. czerwonym. Jeżeli przy zamykaniu to podpinasz go do brązowo/czerwonego. Jeżeli przy otwieraniu to do brązowo/białego.
Nie napisałeś który rok, ale naogół 3 sekundowy. Po 95 roku bywał również "comfort" czyli 30 sek. na zamknięcie.
Tak, ale nie w przypadku centralki Cyklop C2 Potrzebujesz najzwyklejszy sterownik zamka, sterowany dwoma przewodami z impulsami masy.
ja kiedyś miałem mondeo z 97r i tak mi się działo to poiedział mi mechnik że dostawał dodatkowy impus prądu z zamka rozebrał i coś tam się zwierało czasem i dostawał ten impuls
w oryginalnym sterowniku sterowanie zamkiem jest plusem Nie W Astra G, oryginalny centralny zamek jest sterowany impulsami masy. a w sterowniku uniwersalnym minusem W sterowniku uniwersalnym można styki przekaźników konfigurować w dowolny sposób..., schematy: A,B,C,D,E, https://obrazki.elektroda.pl/9968920000_... Uniwersalny sterownik...
Witam niewiem gdzie podpiąć sterowanie z centralnego zamka mam impuls masy załąnczający i imp. masy wyłanczający na dwóch przewodach wychodzących z alarmu jak to zgrać z centralnym zamkiem?
Wiem że może to głupie pytanie ale , jak odstroiłeś radioodbiornik od stacji? Normalnie - ustawiam taką częstotliwość na której nie odbiera żadnej stacji radiowej. Czy przy emisji fal radiowych przez pilot pojawia się jakieś napięcie na centralce? Tak - pojawia się napięcie (lub masa) sterująca siłownikami zamków. Niekiedy (zwłaszcza w IR) odbiornik...
Witam Mam problem. Mam sterownik na pilota do centralnefo zamka w samochodzie. Sterownik podaje impuls napiecia ktory otwiera lub zamyka centralny zamek. Wszystko dzialaloby OK, gdyby nie czas przesylania impulsu przez sterownik. Fabrycznie jest on ustawiony na 0.7s. W tym czasie silowniki sie zamykaja i od razu otwieraja. Jednym slowem napiecie podawanie...
Zobacz przewody w przelotce drzwi albo coś w pompce.Trzeba najpierw sprawdzić drzwi i czy idzie impuls na pompkę.
Lewy słupek . Kolorystyka przewodów żółty z czrnym paskiem i biały z czarnym paskiem . Impuls plusa nie mniej niż 3,5 s. Powodzenia .
mam problem w seacie toledo .95 nie działa centralny zamek - z kluczyka jest wysyłany impuls (na poczerwień) odbiornik jest w lusterku wewnętrznym ( baterie w kluczyku działają ) co zrobić żeby centralny działał? kupiłem drugie takie lusterko ale jak je podpiołem to też nie działa - trzeba to jakoś zakodować ????? może ktoś kto się zna na tym coś mi...
Siłowniki są elektryczne, sterowanie można podpiąć na włączniku centralnego lewych drzwi kierowcy lub przy module komfortu. Sterowanie jest masą na jednym przewodzie, jeden impuls sama masa, drugi masa przez rezystor ok 0,5 - 1 kohm.
Więc tu masz opis podłączenia alarmu do Vectry: http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtop... Domykanie szyb podłącz przez diode do przewodu zamykającego centralny zamek i ustaw wydłużony impuls masy w centralce i po kłopocie :D Pozdrawiam
Chciałbyś do QX5 dopisać oryginalny klucz Opla - to się nie uda ! Jest stosowany inny algorytm szyfrowania informacji. Częstotliwość pracy to nie wszystko. Właśnie dlatego są produkowane alarmy bezpilotowe, sterowane odpowiednimi impulsami centralnego zamka sterowanego fabrycznym pilotem. W Katowicach usługa frezowania i programowania klucza do samochodów...
Tak naprawdę to alarmy współpracujące z oryginalnym pilotem centralnego zamka są sterowane impulsami tegoż zamka + i - przy otwieraniu i zamykaniu. Wystarczy podnieść patyczek blokady drzwi i alarm już jes wyłączony.
Czy usterka występuje zarówno przy zamykaniu/otwieraniu manualnie z kluczyka jak i przy zamykaniu/otwieraniu z pilota w oryginalnym kluczyku? Jeżeli w kluczyku nie masz pilota to obstawiałbym styk na bębenku zamka na drzwiach podający impuls sterujący pompę.
Wiązka fabrycznego przycisku zamknij/otwórz. Błękitne 12-pinowe złącze, pin 3, brązowy przewód. Otwieranie i Zamykanie na tym samym przewodzie. Sterowanie impulsami masy.
W sumie to można usunąć jeden tranzystor ale drugi musi być PNP niekoniecznie BC557 może być inny PNP.Można jakieś tranzystory z demontażu zastosować . Jeżeli do domykania szyb rzeczywiście wystarczy przedłużyć impuls z zamka centralnego to można zastosować układ 555 z twojego schematu lub drugi 40106 . Jeszcze interesuje mnie czy w silniku lusterek...
Moduł ma po 3 przewody do otwierania i zamykania "Skonfigurowałeś" do sterowania impulsami masy ?
chodzi mi o wmiare jakis prosty ukladzik zasialny 12V ze jak zapodam krotki impuls(centralny zamek) to on zalaczy przekaznik i rozlaczy go po 5 , 10 sekundach wielkie dzieki za wszekla pomoc
Zgadza się masz rozregulowany siłownik centralny i następuje przeskok o jeden impuls, trzeba wyregulować ten siłownik.
Panie montażysto alarmu. Mylisz pan przewody wykonawcze ze sterującymi!!!!! Na sterujących siłownikami faktycznie na przemian pojawia się plus z masą. Ale to jest osobny obwód. Ciebie interesują przewody sterujące. A tam są tylko impulsy masy. I do tych sterujących się wpinasz. Zresztą zobacz po opisie jaka jest obciążalność tych wyjść z alarmu: 0,5...
Dałem do wyboru bramkę z zatrzaskiem..... Poza tym są przekaźnki bistabilne zatrzaskowe (dwie cewki) sterowane impulsem ,cena ok 3,5 PLN Pozdrowienia
Potrzebujesz sterownik , który ma wyprowadzone wyjścia styków roboczych przekaźników. Jeżeli Twój sterownik ma dwa wyjścia sterujące impulsami "masy", to konieczne są dwa dodatkowe przekaźniki. Zamykasz podając masę przez styk NO a otwierasz przecinając przewód stykami NC.
impuls zamek centralny impuls zamek impuls otwierać drzwi centralny zamek
nierówne obroty silnika astra bezpiecznik termiczny schemat elektrozaczep brzeczy
amica instrukcja mascott schemat
Wybrzuszona bateria litowo-jonowa w wyłączonym telefonie – ryzyko eksplozji Samsung, Apple Renault Laguna 2 UCH (BSI) – funkcje, objawy uszkodzeń, diagnostyka