A"propos Panowie Przekazuję na prośbę Znajomego czytającego Elektrodę, ale bez konta (loginu) Starszego Pana, użytkownika elektryka /EV takie zapytanie/ tekst poniżej. Moglibyście zmierzyć się i objaśnić dokładnie, a zarazem łopatologicznie, językiem prostym (przystępnym) zasadę działania tzw rekuperacji (odzyskiwania energii w trakcie hamowania) w...
Perpetum mobile nie istnieje, wiec jeżeli pobierasz jakąś moc, coś musi jej dostarczać. Jako ciekawostkę podam, że np. elektryczne modele RC samochodów nie maja dodatkowych hamulców. Hamowanie odbywa się poprzez zwieranie uzwojeń silnika napędowego. Podobnie niektóre elektryczne pojazdy szynowe stosują hamowanie silnikiem oddając dodatkowo energie do...
Problem został rozwiązany, okazało się, że hamowanie telmą nie działało ponieważ upaliło przewód masowy przy telmie. Co do przycisku na desce, to okazuje się, że nie we wszystkich wersjach jest on wykorzystywany. Temat w zasadzie można zamknąć, aczkolwiek gdyby ktoś miał namiar na schematy elektryczne do tego Jelcza, to pewnie nie jednemu by się przydał.
Jeśli te wyłączniki są przystosowane do pracy bezpośrednio z silnikami i działają krzyżowo, to powinny pasować. Sam schemat w tej postaci błędny. Dlaczego silniki są na stałe podłączone do stałego plusa? To ma być podłączone "na krzyż", czyli w układ mostka H. Wyłączniki szyb dodatkowo jeszcze po puszczeniu zwierają oba wyjścia do masy, co daje dodatkowe...
Przypadki S6 i S7 mogą różnić się wirującą masą i jej bezwładnością. S6 to może być np. piła tarczowa. Załączasz i momentalnie tarcza osiąga maksymalne obroty, ale chodzi bez obciążenia. Przykładasz cięty element, bzzzzz... praca z obciążeniem (cięcie), element przecięty, to znów bez obciążenia, potem kolejny element, bzzzzz.... przecięte i znowu bez...
Sterowanie silnika możesz zrobić na przekaźnikach samochodowych przełącznych. Mają one złącza 85 i 86 do cewki, oraz 30 - styk ruchomy 87 - styk zwierny 87a - styk rozwierny. Na jeden silnik potrzebujesz dwóch takich przekaźników. Do styków 30 pary przekaźników podłączasz silnik, do styków 87a podłączasz masę (zwierasz te wyjścia obu przekaźników i...
Rozwiązanie podałem na rysunku, przerabiałem tak elektryczne pojazdy i działają do dziś bez większych problemów. Na załączniku jest najprostszą wersją przekażnikową która działa najlepiej i bezawaryjnie ale mam też wersję elektroniczną i jeszcze wersję elektroniczną z regulacją siły hamowania. Myślę że ten schemat powinien rozwiązać problem. http://obrazki.elektroda.pl/3545856100_1...
Hamulce w samochodzie żyją własnym życiem, a życie mają bogate! Zaczęło się od tego, że przy cofaniu autko się turlało popiskując lekko i czasem czuć, że któreś kółko złapie. Do przodu turlanie czy jazda przechodzi bez efektów. Ponieważ się kończy gwarancja na elementy typowo samochodowe (na baterię trakcyjną, silnik, przekładnię, elektrykę HV jest...
Tematem tego artykułu jest przegląd kilku pojazdów elektrycznych, które przykuwają uwagę, więc postanowiłem podzielić się nimi z czytelnikami tego forum. Wydają się najbardziej zaawansowane technologicznie i pasują do samodzielnej budowy pojazdów zasilanych energią słoneczną, nawet jeśli nie ma przyrządów ani pomocników, a prace spawalnicze i tokarskie...
Unijni urzędnicy prześcigają się w wymyślaniu coraz to nowych norm emisji dwutlenku węgla i cząstek stałych, a producenci niemal stają na głowie, by je spełnić. Poszerzenie ofert o pojazdy hybrydowe i elektryczne to połowiczny sukces, bowiem każdy pokonany kilometr owocuje emisją pyłów i mikroplastiku z opon. Czym cięższe auto, tym większe zanieczyszczenie,...
Chyba pozostaje zrobić symulację w FEMM, gdzie trzeba zasymulować pole magnetyczne, podać właściwości materiału oraz określić z jaką częstotliwością się zmienia pole magnetyczne. Inna opcja to przeszukać jakieś stare książki o maszynach elektrycznych (może Antoniego Plamitzera?) gdzie transformatory czy silniki elektryczne są robione z wielu warstw,...
Możesz zwiększyć podciśnienie w serwie montując elektryczną pompkę podciśnieniową. Widziałem taką w amerykańskiej wersji Audi Avant założoną przez producenta. Widzę, że takie elektryczne pompki próżniowe są w sprzedaży.
Może dorobią odzysk energii przez hamowanie cewkami i będą wszędzie pisać, jakie to super rozwiązanie 1% energii się odzyskuje. Jak samochód hamuje, to wysyła info do systemu i przełącza cewki na odzysk energii....
Moim zdaniem masz uszkodzony styk przekaźnika hamującego ( zwiera on bieguny silnika i wywołuje hamowanie elektryczne ) .
Main data Parameter Value Title Clio IV BHMG Flame red VIN VF15R0G0H50936437 Model Clio IV Model type BHMG Date of manufacture 06 2014 Vehicle fabrication number R358587 Equipment level EA2 Additional to equipment level SAN913 Additional to Limited Edition SAN513 Paint code OV460 Seat trim Velour Interior trim HARM01 Country of application of technical...
Są cięższe - przez to szybciej zużywają się opony klocki i tarcze. Opony możliwe szybczej. Co do układu hamulcowego - to dużo mniej. Przez hamowanie silnikiem i rekuperacją. Dodano po 14 Możny by jeszcze porównać straty przesyłu do stacji ładowania ze zużyciem paliwa przez cysternę dowożącą paliwo. Nie ma sensu. Liczymy straty od ładowania czyli w...
Sterownik wycieraczki tylnej szyby. W samochodzie Skoda Octavia (kombi) przestała działać wycieraczka tylnej szyby. Uszkodzeniu uległ moduł sterujący silnika wycieraczki, znajdujący się wewnątrz obudowy przekładni. Silnik, przekładnia, moduł sterujący konstrukcyjnie stanowią jeden podzespół, i producent nie przewiduje jego naprawy. Koszt nowego zespołu...
Co do bezpieczeństwa to raczej chodzi mi o moc sporą moc + wagę w przypadku najechania np. na drugie dziecko lub na nogę. Co do prędkości to jest to mała prędkość, a hamowanie albo zrobię tranzystorem z regulacją pod pedał, albo na stałe tym opornikiem 2.2 ohma. Hamowanie elektryczne powinno służyć tylko spowalnianiu o ile sama przekładnia i dyferencjał...
Tak sobie trochę obserwuje ostatnie trendy i wydaje mi się iż samochody spalinowe w obecnym kształcie jednak znikną. Sposob komplikacji ich napędów osiąga poziom krytyczny. Jest bardzo złożony, wymaga złożonych czynności serwisowych a przy tym mimo wszystko potencjalnie awaryjny. Samochody elektryczne mają niezaprzeczalne zalety - proste i trwałe elementy...
Przy dużych suwnicach połączenie wózków było właśnie przez elektryczne sprzężenie wirników natomiast ja spotykałem się z suwnicami mniejszymi gdzie sterowanie odbywało się na stojanie opornicami i 5 biegów podnoszenia było trzema biegami opuszczania, pierwsze dwa to było faktyczna zmiana obrotów a 3 hamowanie przeciwnymi obrotami.
Witam, dziś w końcu znalazłem czas by przyjrzeć się zabawce dokładniej. Za szarpniecie przy puszczeniu "gazu" odpowiada stawiany opór przez silniczek. Także myślę, że hamowanie elektryczne jest wykluczone. edit: dodatkowo chińczyk też próbował złagodzić hamowanie, ponieważ po zaniku sygnału prąd jest podawany jeszcze przez 2 s, ale w formie przeskoku...
To nie jest enkoder. Jest to hamulec blokujący, ale to w Twoim przypadku nieistotne gdyż nie posiadasz tych elementów. Wynika, że posiadasz "gołego" BK1200 a nie BK1200P lub E. Nie sprawdzisz hamulca i sprzęgła ciernego, gdyż w tym modelu ich nie ma. Mój przedmówca wspominał o sprzęgle, ale chodziło mu zapewne o system odblokowania awaryjnego (które...
Witam! Mając chwilę czasu dorobiłem do mojego migomatu dławik w obwodzie silnika podajnika - powinien trochę ustabilizować płynność obrotów zwłaszcza przy małych posuwach oraz dorobilem hamulec na szpuli drutu - zdjęcia w załączeniu - regulacja poprzez sprężynę siły hamowania. Aby maksymalnie uzyskać efekt hamowania postaram się zrobić jeszcze hamowanie...
Trzeba wziąć 2 półmostki i zrobić pełny mostek (czyli trzeba 2 scalaki dla pełnego sterowania). Sterujemy z dwóch bitów. Jak jedno wejście jest H to mamy jeden kierunek, jak drugie to drugi. Jeżeli na obu są H lub L to mamy hamowanie elektryczne (zwieramy silnik).
Możliwość hamowania - czyli co konkretnie? Pytam, bo z tego co mi wiadomo to silniki indukcyjne też można hamować i to na wiele sposobów. Wszystkie silniki elektryczne można hamować metodami elektrycznymi. Pomijam hamowanie mechaniczne, które też bywa stosowane. Tu pierwszy z brzegu artykuł na temat hamowania silników indukcyjnych: https://www.utrzymanieruchu.pl/hamowanie...
Do Jarkon2. Myślę, że zgodnie z zasadą zachowania pędu lepiej byłoby w pędniku nie stosować dużych mas. Właściwie powinno się sterować ich wielkością, na przykład poprzez prędkość przedmiotowego równania (po jego przekształceniu). Czyli jakaś masa (elementu efektywnego oczywiście), większa od 0 musiałaby być (mnożenie przez zero jest " nie wydajne")....
Tam nie ma żadnego hamulca. Hamowanie jest elektryczne odwrotnym podłączeniem jednego uzwojenia (a więc i nie ma możliwości pracy z załączonym hamulcem, bo uzwojenia nie da się jednocześnie podłączyć w jedną i drugą stronę).
Dzień dobry. W ciągu ostatnich dni podjąłem decyzję o zbudowaniu dodatkowej baterii do hulajnogi Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2. Cały etap budowy przeszedł pomyślnie. Przygotowałem odpowiednie złącza tak, aby połączyć równolegle baterię z tą oryginalną. W teorii wszystko miało pójść gładko. Niestety ostatni etap, a więc połączenie elektryczne do hulajnogi...
Pewna (ale nie tania -jakiś LG do kilowata to okolice 500-700 zł) alternatywa to zastosowanie falownika. Falowniki mają wbudowane hamowanie silnika prądem stałym, do tego zyskasz miękki start i stop. Pozostaje ustalić moc silnika, dobrać falownik i z lekka przerobić sterowanie (wyciągnąć ze sterownika sygnał kierunku dla wbudowanego stycznika). Tak...
Ależ da się to zrobić. Wystarczy poza rozpędzaniem mieć też elektryczne hamowanie silnika. Tylko koszt takiego sterownika to będzie raczej za dużo dla autora tematu.
nie dramatyzował bym :), obecnie używam dwóch solarów 5W (po jednym na 20000 mAh power bank) i jestem w stanie wytrwać do trzech dni bez ładowania z sieci Jak dla mnie to byłoby sporo. 10-15 W elektrycznej mocy to jakieś 25 W "na nogach". Jak pisałem przy długotrwałej jeździe masz 50 W "na nogach". Czyli będziesz musiał zwiększyć wysiłek o połowę....
Poszukuję schematu układu, który spowoduje powolny (1-2 sekundowy) rozruch silnika prądu stałego 12V (pobór prądu około 1A) i analogicznie podczas zatrzymania (wyłączania). Może ktoś ma jakiś adres strony z tym problemem, lub jakiś pomysł to bardzo proszę.
Jak odepnę przewody pneumatyczne i elektryczne wieje delikatnie z niego. Jeśli chodzi o hamowanie to nic się nie dzieje, to znaczy hamuje normalnie.Jeśli chodzi o to blokowanie to wymieniłem zawór parkująco-luzujący i przez cały ten okres było ok.
Witam, Mam pewien problem. W jaki sposób jest tracona energia silnika podczas hamowania prądem stałym? W niektórych opracowaniach można przeczytać, że cała energia jest wytracana w postaci ciepła na silniku. Wg innych jest przekazywana do obwodu pośredniego falownika i trzeba wtedy zastosować rezystor hamowania. Domyślam się, że drugie stwierdzenie...
Ten zawór będzie koło europy/osuszacza. I do niego dochodzą tylko 2 przewody elektryczne i odpowiada za awaryjne hamowanie osi napędowej jak zawiedzie elektronika
Podajniki drutu w których wykorzystuje się motory od wycieraczek 12 lub 24 V są standardem w urzadzeniach spawalniczych. Kwestią jest sterowanie, które wykonuje się na wiele sposobów. W urządzeniach podających drut silnik musi być odizolowany od reszty urządzenia, nie stosuje się zmiany kierunku posuwu bo nie ma takiej potrzeby. Stosuje sie tylko hamowanie...
Witam ! Muszę zatrzymać gwałtownie silnik i myślę o silniku 3f z hamulcem, ale... cena. Silnik 3f kosztuje 230 pln, a ten sam z hamulcem to koszt 700 pln. Nie wiem, dlaczego to jest takie drogie? Czy jestem w stanie zrobić coś, żeby zwykły silnik również hamował znacznie szybciej niż tylko przez odłączenie zasilania. Dzięki za wskazówki Pawel
Problem nie leży w "braku" diod ponieważ te tranzystory mocy mają fabrycznie właczone diody równolegle do złącz dren-źródło (tak wynika z kart katalogowych). Przyczyną wg mnie jest ten układ, który ma zabezpieczać przed włączeniem obu tranzystorów w jednej gałęzi. Zahamowany silnik ma bardzo małą rezystancję co powoduje, że napięcia na przekątnej mostka...
Układ z rys. B to zwykły hamulec bez odzysku energii, wszystko wytraca się w PMOS i opornościach doprowadzeń. Im mniejsza oporność zwierająca silnik tym silniejsze hamowanie. Tranzystor PMOS może być włączony na stałe aż do zatrzymania lub impulsami (PWM) w przypadku łagodnego hamowania. Cała energia wydzieli się w PMOS, konieczne jest więc dobre chłodzenie!...
Kuzyn kupił Makitę 12V, model to chyba 6271DWAETC, razem z całą skrzynką (osprzęt w postaci bitów, wierteł, pierdół - nadal są w sprzedaży) i bez najmniejszych problemów przepracowała na budowie domu wkręcając, wykręcając wkręty o długościach nawet 8 cm. Byłem zaskoczony jej wydajnością i sprawnością. Jak na niewielkie, lekkie i poręczne urządzenie...
Witam Dziękuję za odpowiedzi. Przyjrzałem się sposobowi użytkowania samochodu: Rano jazda 35km do pracy. Potem auto stoi 8 godzin. Po południu jedzie 20 minut do sklepu. Stoi na czas robienia zakupów powiedzmy 20 minut. Nastepnie jedzie 35km do domu i dalej stoi do rana. Ewentualnie jakieś drobne podjazdy tu czy tam w najbliższej okolicy. Dodatkowo...
czy jak podepnę to drugie koło z silnikiem z przodu to hulajnoga będzie szybciej jechać Owszem, ale potrzebny Ci drugi sterownik a i zasięg zmaleje. Poza tym zwiększy się trudność w prowadzeniu tego pojazdu.
Tak oczywiście falownik będzie miał możliwość zwrotu energii. Co do drugiego, to czy w przypadku napędzania wentylatora nie jest to oczywiste? Pytam, bo nie wiem. Może inaczej: kiedy konkretnie falownik może zwracać energię? Czy tylko podczas hamowania silnika, czy podczas zmniejszania obrotów też? Bo może po prostu nie ma takiego pojęcia (chodzi mi...
Wydaje mi się, że przyszłościowe rozwiązanie (które już teraz technicznie istnieje) to ogniwa paliwowe na wodór. Wodór można produkować przez elektrolizę, można go magazynować, a potem - w miarę potrzeby - używać albo do napędu pojazdów (ogniwa paliwowe + silniki elektryczne -> hamowanie z odzyskiem energii), albo do oświetlenia lub ogrzewania domów....
:arrow: kybernetes - duże silniki elektryczne mają sprawność około 99%, te do samochodów chyba nieco powyżej 90%. Kolega pisze o sprawności szczytowej osiąganej przy optymalnych ustalonych warunkach pracy, czyli o ideale. Silniki przemysłowe pracują właśnie w takich warunkach lub w pobliżu. W EV wygląda to nieco inaczej. Np. wykres sprawności silnika...
Tak jak napisał kolega wyżej. Przy takim samym tarciu kołowy czy gąsienicowy będzie jechał prosto. Szpera jest po to by wymusić napęd na obie osie za pomocą blokady układu różnicowego. Zwykle z bagna wyjeżdżasz na wprost. Układ mechaniczny przeniesienia napędu ma pewne ograniczenia dlatego we współczesnych pojazdach gąsienicowych sięga się coraz częściej...
Hamowanie to zupełnie inna kwestia. Niektórzy robią oddzielny hamulec, a inni dobierając tak moc turbiny, aby była nieco mniejsza niż maksymalna ciągła moc alternatora. Oczywiście oddzielny hamulec jest lepszym, ale bardziej skomplikowanym rozwiązaniem. Natomiast - co to za różnica czy generatorem będzie alternator czy prądnica. Przecież gdy zwiększymy...
panowie, samochody na wodór to mrzonka... http://szczesniak.pl/node/7 największe koncerny nie dały sobie rady ze stworzeniem taniego hydrogen car dodam od siebie że najtańszym sposobem uzyskania wodoru, jest wytworzenie go z metanu. tak więc już lepiej zrobić samochód ma CNG niż wodór. przede wszystkim, Wodór nie jest źródłem energii a jedynie jej nośnikiem,...
Multiplikatory wędkarskie mają takie hamulce, nie ogarniam tylko jak to działa W w/w urządzeniach, wykorzystano hamowanie dynamiczne w efekcie oddziaływania dwóch pól magnetyczych, pochodzącego od magnesów trwałych i pola wytworzonego przez prądy wirowe indukowane w metalowej tarczy wirującej blisko tych magnesów trwałych. Do wykonania tarczy, stosuje...
Poszukuję projektanta-ów do współpracy w wykonaniu prototypu falownika oraz układów dodatkowych wymagania: -nietypowe zródło zasilania - baterie trakcyjne 48-96-192V DC 700-750Ah -moc silnika 4-7,5 kW do max 22kW (obecnie wykonany jest falownik na 7,5kW przez znaną Łódzką f-mę ) - zwrot energi do baterii - elektryczne hamowanie pojazdu polem magnetycznym...
Witam, potrzebuje pomocy do szkoły na pracownie elektryczne a mianowicie jak w temacie informacji o silniku pierścieniowym. Z 16 pytań musze wybrać 3 i dokładnie omówić nauczycielowi. Wybrałem cztery które wydają się być najłatwiejsze: - przeciążalność silnika - zalety silnika pierścieniowego - co to jest wirujące pole magnetyczne i jak ono powstaje...
Witam Mysle ze skopiowanie napedu stosowanego we wspomnianych przez kolege dzwiach "marketowych" ma najwiekszy sens. Te w ktorych kiedys grzebalem oparte byly na gumowym pasku zembatym (jedno skrzydlo do gorego drugie do dolnego paska - dzieki temu jada oba na jednym napedzie) i napedzane za pomoca silnika pradu stalego z przekladnia podobnego do sinika...
Nie napisałeś, ile masz miejsca na cewkę, a to jest najważniejszy parametr - przydałoby się choć z kilka cm2. Skoro rdzeń ma być na prąd zmienny, to mam nadzieję, że jest z oddzielnych blaszek? Bo inaczej to przede wszystkim w nim wytworzą się prądy wirowe - i to takie, że go stopią. Tarczę też możesz stopić w ten sposób. Nawet jak zasilisz elektromagnes...
hamowanie elektryczne silnika hamowanie bramy hamowanie wybiegiem
rezystancja cewki elektrozawór zmywarki instrukcja obsługa drukarka canon pixma magnetowid naprawa windy
złoto różne sposoby odzyskiwania kabel brake radio
Programowanie stacji radiowych w Harman Kardon AVR65 RDS Peugeot 207: Ustawienia godziny i języka z nieoryginalnym radiem