Jaki silnik, który roczmik? Jeśli są dwie powójne cewki, to wymień cewke zapłonową.
Mógł, gdyż jest to główny przekaźnik zasilający, dający napięcie na wtryskiwacze, ECU (sterownik silnika), czujnik tlenu, pompę paliwa, i jeszcze kilka elementów, ale jeśli na ECU nie da napięcia to moduł zapłonowy połączony z ECU nie wygeneruje iskry na cewce zapłonowej.
(at)robokop Dokładnie, moduł który jest pod cewką. Szybki sposób sprawdzenia: -Zdjąć przewód idący z cewki do kopułki -Włożyć w niego świece -Odpiąć trzypinowy wtyk czujnika halla na aparacie zapłonowym -do środkowego pinu włożyć kawałek miedzianego drutu -Włączyć zapłon -Dotykać drucikiem do masy Na świecy jest iskra - winny czujnik halla w aparacie...
Bartek!Jeśli masz skończone gimnazjum, powinieneś zrozumieć działanie dodatkowej przerwy.Wysokie napięcie nie pojawia się natychmiast a narasta w pewnym czasie.Jeżeli cewka jest obciążona tylko samą świecą to przeskok iskry następuje wcześniej zanim jeszcze napięcie osiągnie maksymalny szczyt.Dodatkowa przerwa w obwodzie powoduje,że napięcie osiąga...
Odepnij wtyk z aparatu, na środkowy podaj masę z próbówki i zobacz czy masz iskrę.
To jest tzw. wzmacniacz iskry - sterowany impulsami z czujnika indukcyjnego aparatu zapłonowego, jednocześnie oprócz wzmacniania tych impulsów formuje je do prawidłowego wyzwolenia iskry w cewce.
Kolego tutaj masz pięknie opisane jak coś takiego zrobić http://www.myzlab.qs.pl/hv/solid/index.p... .Pozdrawiam.
Przebicie w cewce spowodowało uszkodzenie modułu.
Zasilanie na aparacie i cewce jest? przypadkiem nie zainika podczas uruchomiena rozrusznika. Czujnik w aparacie indukuje impuls ?
Zobacz cz monowtrysk podaje paliwo jak kręcisz,jak tak to aparat i instalacja ok. Jeśli nie ma tylko iskry może być brak zasilania na cewce(przewód czarny) lub kluczowania (moduł).
Jak ustawić tą cewkę nie mam iskry ???
Warunki przeskoku iskry pogarszają się proporcjonalnie do wzrostu ciśnienia [powietrze jest izolatorem,więcej powietrza to większy izolator proste] paliwo musi się od tej iskry zapalić dlatego napięcie na cewce zapłonowej dochodzi do 30KV prąd ok80A.Problem jest z zapłonem ubogich mieszanek 50\1 a w samochodach współczesnych wynosi 14,2\1 jest to proporcja...
MoniTOX Simsony nie miały, nawet w ostatnich wersjach z włoskimi zapłonami, czujnika Halla! To było w ETZ. Simson ma cewkę impulsatora. adrian_bak1 Procedura sprawdzania jak w każdym zapłonie CDI. Rezystancje i napięcia na cewce ładującej i impulsatora oraz kontrola masy. Jak masz możliwość podmień moduł zapłonowy lub zrób sobie nowy. Jest banalnie...
Szukam schematu do w/w auta ( Oldsmobil ) brak iskry na cewce zapłonowej nie ma zasilania 12V
Czyli rozumiem, że bez mechanicznego przerywacza, inaczej nie uda mi się wytworzyć iskry w cewce zapłonowej.
Witam. W jaki sposób można zainicjować przeskok iskry na cewce zapłonowej nie podłączając jej do sterownika (komputera), chcę sprawdzić na sucho. Cewka 3 pionowa zasilanie między pinem 1 a 3, 5volt środkowy - pin sygnałowy. Nie wiem jaki sygnał podaje komputer na pin środkowy cewki. Proszę o podpowiedź 1144149
Sygnał ma być masa, a tranzystor chyba uwalony.
Jadąc moim autkiem wyprzedzałem do odcięcia zapłonu(6200obr/mni)po tym fakcie autko zgasło.Na miejscu stwierdziłem brak iskry na cewce zapłonowej,którą to cewkę wymieniłem na nową i moduł zapłonowy też,lecz jak iskrę wcięło tak dalej jej nie ma. Proszę o pomoc.
pierwsze co sprawdziłem wszystkie całe(te w puszce bo o innych nie wiem)a prad na cewke jednak dopływa
a napięcie na cewce masz?
Masz uszkodzony moduł zapłonowy (ten pod cewką)
Koledzy mam pytanko mam poldka na boschu i padła mi cewka bo 1 i 3 ma iskre,a 2 i 4 ma iskrę ale przez chwilę,a mam cewkę od abimexu,dało by radę przerobić takie coś????
Witam. Sprawdź sobie czy masz plusa na cewce zapłonowej. Jeśli nie ma to sprawdz gdzie go odcina.
Przecież tam jest zapłon typu DC-CDI, napięcia na cewce zapłonowej nie zobaczysz. Zwróć uwagę na zachowanie kontrolki immobilizera, czy prawidłowo czyta kluczyk. Sprawdź rezystancję impulsatora. Podłącz inną cewkę WN. Jeśli wszystko inne wygląda ok, to pozostaje uszkodzenie modułu zapłonowego.
To jest układ zapłonowy z tzw. iskrą traconą, jedna cewka obsługuje cylindry 1-4, druga 2-3, w momencie gdy przykładowo w 1 cylindrze następuje zapłon mieszanki, iskra skacze również w 4, gdzie kończy się suw wydechu
witam mam problem z safrane mianowicie brak iskry na cewce zapłonowej. pompa paliwa podaje paliwo, immo gaśnie. po podłączeniu clipa błąd czujnika położenia przepustnicy, wymieniłem go i to samo. macie jakieś pomysły na tą usterkę??
Samo sprawdzenie rezystancji omomierzem nie powie o sprawności cewki WN. Konieczne jest dodatkowo pomierzenie indukcyjności uzwojeń, co pomoże określić czy uzwojenie nie ma zwarć międzyzwojowych. Mogą pojawić się jeszcze wewnętrzne przebicia, a to wymaga podłączenia cewki w normalny układ pracy. Cewka pracuje w zapłonie iskrownikowym, bateryjnym czy...
Sprawdź zasilanie na. cewce probówka. podczas kręcenia rozrusznika. Styk +B. .Odstęp czystych styków przerywacza na 0,45mm. Jeśli nie będzie iskry to może być cewka zapłonowa uszkodzona. Ustawienia punktu zapłonu to krok drugi.
No a kondensator też powinien być nowy. No i odpowiednia przerwa na przerywaczu powinna być. Tak jak podaje instrukcja. Początek rozwarcia styków przerywacza według instrukcji.
Witam moim zdaniem problem jest z iskrą czujnik halla w rozdzielaczu zapłonu bądź cewka zapłonowa - w mojej astrze objawy były podobne. Niestety, ale w tych modelach w aparacie nie było czujnika halla tylko cewka indukcyjna, która faktycznie potrafi zgnić, wtedy nie ma iskry na cewce zapłonowej.
Wez moduł zapłonowy z Digifanta, poloneza gaźnikowego czy innego prostego i sobie zmontuj układ i zobacz jak daje iskrę.
kolego moduł zapłonowy na scianie grodziowej sie klania.
Ja osobiście obstawiałbym moduł na cewce zapłonowej - tez mi padł podczas jazdy :(
Brak iskry, uszkodzona cewka zapłonowa bądź czujnik położenia wału.
Chyba raczej moduł zapłonowy lub jego podzespoły (czujniki), itp.
Na innej świecy próbowałeś? Przy quadach przy kierownicy jest guzik do gaszenia co odcina przepływ w instalacji i iskry wtedy jest brak i następuje gaszenie. Sprawdź czy tam wszystko dobrze
A z skąd pewność że uszkodzony jest moduł zapłonowy a nie cewka zapłonowa . Po zamianie połączeń na cewce można to łatwo zdiagnozować . Jeżeli iskra będzie tylko na tym samym cylindrze to obstawiam uszkodzenie cewki .
No to skoro na serwisówce masz mieć opór 460-560 Ohm a na nowym masz 260Ohm to już masz rozjazd na dzień dobry. Nowy stator nie trzyma parametrów. Często impulsator można kupić odrębnie i nie trzeba wymieniać całego statora. Dlatego fajnie jakbyś po prostu ściągnął do jakiejś lokalnej hurtowni/sklepu sam impulsator i przed zakupem dokonał pomiaru. A...
musi miec jeszcze kondensator bo wtedy bedzie problem z iskrą
Tak iskra z cewki zapłonowej bo z niej wychodzi ok 10-30kV
Czyli 1 na cewce to czerwony a 2 to zielony przewód? tak powinna byc iskra, a z czego ta cewka?
Moduł kolego ;) To typowe w tych autach :) Moduł jest w aparacie zapłonowym (wewnętrzny) lub przy cewce zapłonowej (zewnętrzny). Zależy jaki masz układ zapłonowy. I często jest tak,że wali moduł i nie podaje sygnału na wtrysk i możesz miec wszystkie iskry świata,a i tak nie pojedziesz :D Pozdr.
Widzę że słabo "czaisz" o co chodzi z ta diagnostyką. Skakanie iskier po cewce jest raczej średnio normalne, aczkolwiek możliwe, ponadto w ten sposób nie wolno sprawdzać iskry, jest możliwość uszkodzenia modułu zapłonowego - rzecz droga i nieosiągalna . Żeby nie przeciągać - masz ewidentnie usterkę w samym aparacie zapłonowym, spróbuj pożyczyć i podstawić...
Mam te piny to kostka, która wchodzi do cewki??
Na cewce powinien pojawiać się przebieg napięcia zmiennego. To działa mniej więcej tak: Podawane jest napięcie ze sterownika na cewkę wymuszające przepływ prądu, po odcięciu napięcia cewka stara się podtrzymać prąd płynący w cewce indukując sem o znacznej wartości liczony w kV. Jeżeli cały czas by było napięcie, albo cały czas by go nie było to cewka...
Witam mam problem z audi B4 2.0 1992 r z odpaleniem. wczoraj zostawiłem auto na noc na dworze i juz dzisiaj nie odpaliło sprawdziłem brak iskry na swiecy i cewce zapłonowej ... co to moze byc za przyczyna. Pozdrawiam
w desce bezpiecznikowej są bezpieczniki pod osłonką z napisem motor sprawdż je,sprawdż też czujnik hala podając masę przerywając przy włączonym zapłonie na środkowy pin w kostce na aparacie zapłonowym
Z ciekawości zmierzyłem napięcie na cewce zasilającej CDI przewód czarno-czerwony wyszło mniej więcej 70V używając startera nożnego, ale był to zipp 50ccm który ma tą samą budowę układu zapłonowego.
Stawiam na moduł a nie znam sposobu sprawdzenia go w warunkach "domowych" ze względu na specyficzną budowę :( (nie to co na czujniku Halla gdzie jest to banalnie proste :) ) . jak masz możliwość podmiany aparatu zapłonowego w celu sprawdzenia (np. od kolegi) to to najprostszy sposób. Ale na początek sprawdź dokładnie bezpieczniki oraz czy na cewce zapłonowej...
- głowica nie była demontowana - zdejmowane były wałki rozrządu i wymieniony pasek rozrządu - ustawienia według znaków - odłączany był akumulator - iskry brak na cewce zapłonowej - czujniki przekładane były z identycznego silnika i nie była sprawdzana ich wartość - jeżeli są dobre w sprawnym silniku?
Bezpiecznik aparatu zapłonowego spradziłeś?
Nie gdy kręcę rozrusznikiem napięcia na cewce nie ma.
Gdybyś ułatwił określenie modelu silnika o co prosiłem na wstępie z dużym prawdopodobieństwem udałoby się znaleźć ustawienia wyjściowe aparatu zapłonowego. Tego się nie reguluje tylko ustawia zgodnie z wytycznymi producenta. Jest to o tyle istotne że w silnikach do łodzi w takim samym stopniu obroty reguluje się otwieraniem przepustnicy jak i z miana...
Iskra w układzie z cewkami dwubiegunowymi nie jest tracona w dosłownym tego słowa znaczeniu. Zgodnie z podstawami elektrotechniki, aby przeskoczyła iskra i popłynął prąd, musi zostać zamknięty obwód elektryczny, a ten zamyka się przed obie świece zapłonowe. Tyle że na tej która jest pomiędzy suwem sprężania a pracy w wyniku przeskoku iskry dochodzi...
Kolego przepnij cewki i zobacz czy brak iskry podąża za cewką.
nie czepiał bym się immo skoro kontrolka gaśnie rozumiem że napięcie na cewce zapłonowej w chwili rozruchu, sygnał sterowania cewką i sygnał czujnika położenia wału korbowego sprawdzone...
Podłączyłem czerwony kabelek do B+ na cewce a czarny do 1 i brak iskry.
WSK i temu podobne pojazdy.......
Masz kiepską masę na moduł.
to możesz mi coś doradzić w tej sprawie?? A w jakiej? Bo jak ustaliliśmy, napięcie jest. Czego natomiast nie ma, jakie są objawy? Nie ma iskry? Dodano po 1 Kolega zajrzy na swe "PW" :wink:
Jedna na dwa, nasadzona jest wprost na świecy i krótki przewód łączy z drugą świecą. Nie .... w korpusie cewki są dwa gniazda na kabel do dwóch różnych cylindrów
Witam, Posiadam, Opla Kadett'a 1.2 z inst. gazową. Ostatnio miałem problemy z odpalaniem auta, kupiłem nowy akumulator, wszystko było OK, lecz po jakimś czasie zauważyłem, że auto nagrzane potrafi zgasnąć, oraz nie trzyma obrotów na biegu jałowym, aż wreszcie gaśnie. Sprawdziłem iskrę na cewce zapłonowej.....BRAK. Jednocześnie zauważyłem, że cewka zapłonowa...
jest to zaplon opla EZF-i czyli on nie posiada czujnika halla sterowanie jest zintegrowane w module. rowniez nie posiada modulu pod cewka inaczej nazywa sie to wzmacniacz sygnalu czy jakos tak.a czy to ozliwe zeby wszystkie kable odrazu szlak trafil ????
Witam Panowie na chwilę obecną zmieniłem przewód wysokiego napięcia i iskry brak. Na dniach będę sprawdzał cewkę - wg rysunku. Mam kolejne pytanie, czy połączenie słabe cewki zapłonowej z przewodem może powodować zanik iskry ? Połączenie polega na wsunięciu przewodu do cewki na głębokość ok.6/7mm, w cewce jest czpień na który nachodzi przewód. Mam wrażenie,...
Dobra Panowie, może być jakaś inna przyczyna braku iskry oprócz modułu w aparacie zapłonowym i cewce?
Witam Cewki zapłonowe stosowane w różnych instalacjach zapłonowych w różnych pojazdach mają różną oporność czynną i przekładnię. Najmniejszą oporność czynną mają cewki zapłonowe stosowane w tranzystorowych układach zapłonowych stosowanych w samochodach osobowych np: FSO Polonez 1500. Możesz założyć na próbę inną cewkę zapłonową zamiast oryginalnej....
Jedyny przewòd ktòry podłączony jest do cewki/modułu zapłonowego w tych silnikach jest od gaszenia, realizowane jest to przez połączenie do masy, po wyłączeniu stacyjki albo poprzez system bezpieczenstwa czyli krańćòwek. W każdym razie; odłącz ten przewòd od cewki zapłonowej i wtedy sprawdź czy masz iskrę, Pozdrawiam
Czyściłem platynki, ustawiłem 0,4mm. Nic nie ma, nawet palcem dotykam kabla świecy bez odzywu. Czy masz napięcie na cewce zapłonowej?
Objawy przy pomiarze oporności, które kolega opisał, wskazują na uszkodzenie cewki. Zwiększony opór cewki pierwotnej (NN), powoduje, że przez nią płynie mniejszy prąd i wytwarza mniejsze pole magnetyczne i to powoduje, że na cewce wtórnej (WN), wytwarzane jest za niskie napięcie, konieczne do przeskoku iskry w warunkach panujących w cylindrze (ciśnienie)....
A na styku nr 15 cewki zapłonowej masz dobre napięcie, podłącz tam żarówkę 12V21W jeden styk do masy, kolejny do 15 na cewce, po przekręceniu zapłonu żarówa ma się świecić pełnym światłem. Jeszcze sprawdź czy masz impulsy na styku nr 7 ECU z komputera z odłączoną cewką całkowicie, można LED`em.
To na zdjęciu to nie cewka zapłonowa ,lecz aparat zapłonowy. cewka będzie tam skąd dochodzi środkowy przewód do aparatu. Zobacz czy przy cewce masz nie oberwane dwa cienkie kable. Ewentualnie aparat do rozebrania i wyczyszczenia. Nie pisz bzdur ! to jest DIS, dwie podwójne cewki wn we wspólnej obudowie
Ok, dziękuję za odpowiedź, a o cewce zapłonowej możesz coś napisać? Znasz się na cewkach? Dziękuję Ci za pomoc.
Jutro będę sprawdzał. Odłączę alternator na chwilę. Jak trzaski będą dalej to bedę szukał. Możliwe że na cewce zapłonowej iskra przeskakuje nie tak jak trzeba. Jutro dam znać czy coś znalazłem.
przewody sprawdzane, lecz nie ma napięcia na cewce z modułu
Jedno co mnie dziwi: na cewce zapłonowej jest plus i minus, a na oby dwóch kablach jest +. Paliwo leci tylko iskry nie ma. Pozdrawiam forumowiczów. Proszę o rady Spróbuj zapuszczać i mierz czy jest plus i minus.
"15" na cewce bez bezpiecznika.Kontrolką do środkowego styku wtyczki na aparacie zapłonowym, przy włączonym zapłonie ma być iskra pompa paliwa ma się załączać.Sprawdż.
Witam. Mam problem z układem zapłonowym. Od pewnego czasu jak jest wilgoć (odwilż) wszystko pod maską jest wilgotne i jak rano zapalę samochód, to na cewce zapłonowej podczas dodawania gazu, między fajkami cewek widać mocne iskry. W tym aucie są dwie cewki po dwie fajki każda. Jak auto się zagrzeje i wszystko wyschnie, to jedzie super bez żadnych problemów....
Możesz mieć przebicie na cewce zapłonowej.
Witam. U mnie pojawia się iskra tylko raz na początku kręcenia? Ktoś coś doradzi? 🤔
Witam Posiadam Thalie z 2003 roku z silnikiem K7J. Samochód pracował bezawaryjnie od 3 lat jak go kupiłem. stan licznika 122000km. Niestety wczoraj zawiódł i nie odpalił, choć zawsze za pierwszym razem odpalał i nie było żadnych oznak, że coś się dzieje. Akumulator, świece (nowe) są Ok. Filtry w miarę nowe. Nie potrafię określić stanu cewki zapłonowej...
możesz też zwierać środkowy pin kostki aparatu do masy i wtedy powinna skakać iskra (sprawdzaj na przewodie z cewki zapłonowej)
Witam . Padł mi akumulator podłączyłem drugi z zewnątrz aby wspomóc . Niestety zamiast + z zew. podłączyć na + podłączyłem na - . Poszedł dym z instalacji . Po rozebraniu okazało się że 2 przewody straciły izolacje te biegnące 2 masy od akumulatora do komputera . Wymieniłem na nowe . inne przewody zabezpieczone . Niestety jest coś uszkodzone - Nie ma...
Witam. Potrzebuje pomocy w określeniu usterki w chińskim opryskiwaczu spalinowym. Zapłon oparty na cewce zapłonowej która wytwarza 0-30V AC, koło zamachowe aluminiowe z odpowiednio zatopionymi magnesami. Napięcie z cewki zapłonowej o wartości 0-30V AC zależne od siły pociągnięcia za sznurek przekazywane jest na cewkę WN (taka jak w skuterach 2t/4t)...
Przewiń cewkę. Połączenia tak jak w Simsonie/Jawce 50. Znajdź sobie schematy i łącz. Cewka zewnetrzna musi mieć jedno wyprowadzenie połączone z masą! Popatrz na schematy.
Te wyniki pomiarów nam się nie przydadzą, poza tym są wykonane nieprawidłowo. Zmierz rezystancję cewki zasilającej oraz impulsatora. Miernik ustawiony na 2000 lub 2k gdzie masz zakres "Ω", jedna końcówka miernika do masy silnika, druga do przewodu z cewki lub impulsatora, przy odłączonych przewodach statora od instalacji. Poza tym sprawdź czy stacyjka...
Ale iskry nie ma w cewce, także chyba to bedzie kondensator.. Można zamienic kondensator na moduł zapłonowy z fiata 125p? jest mozliwosc?
Oczywiście że jest - w przypadku uszkodzenia hallotronu nie będzie iskry na cewce
Hej. Co myślicie o zmianie układu zapłonowego o pojedynczej cewce na elektroniczny ze wzmocnioną iskrą? Jeep grand Cherokee 4.0 6cylindrow. Najbardziej mi zależy na dużo mocniejszej iskrze, około 42000 do 45000V
Witam, Jeśli masz silnik benzynowy 1.4.To jak otworzysz maskę. Po prawej stronie na prawym poszyciu błotnika /blisko leflektora/ znajdziesz moduł odpowiedzialny za podawanie iskry na cewkę zapłonową oraz przekażnik pompy paliwa. Jest on zespolony. Tak więc trudno go rozebrać!. Jedynie zamienić i sprawdzić czy on nie jest przyczyną wspomnianej awarii....
rocznik,typ silnika
Napisałem Ci wcześniej, przede wszystkim odłącz przewody przy cewce od wyłącznika zapłonu podczas próby, sprawdź odległość cewki od magnesów na kole max 0,3mm. Jeśli dalej nie będzie iskry to cewka do wymiany.
Muszę Cię zmartwić, albo pocieszyć Na pierwotnym powinno być 0,5 Ω do 1Ω, wtórne 4,7kΩ do 6kΩ A poniżej rysunek z podanymi indukcjami. http://obrazki.elektroda.net/34_12434183... Jak nie ma iskry to może masz przebicie w cewce, lub rezystor w fajce walnięty. Albo banalna sprawa to brak masy!
Dzis samochód stanął mi na drodze. Okazało się że nie ma iskry na cewce WN. Podejrzewam moduł w aparacie zapłonowym, cewka w aparacie jest ok, 800 om. Wykręciłem aparat i kręcąc go wtrysk podaje paliwo a iskry nie ma. Czy można jakimś domowym sposobem sprawdzić ten moduł ? Gdy podam bezpośrednio minus na cewkę, iskra jest.
Na popych bydlaka :D . Istnieje jeszcze możliwość przestawienia się czopu wału korbowego w przeciwwadze. Sprawdź Ty ten GPZ + iskrę raz jeszcze. Druga sprawa - częsciowe przebicie nawet w nowej cewce zapłonowej, też się to zdarza.
Rezystor r12 na wejściu zasilania z cewki alternatora. Czyli chodzi o układ rezystor r12 dojdę d6 i tyrystor scr2 ? Dioda zapewne jest na 5v Ale nie mogę znaleźć co to za tyrystor oznaczony kodem 09 cb Dodano po 2 https://obrazki.elektroda.pl/4758626200_...
witam. mam vw qolfa 1,6 z gazem i wymienione mozliwie wszystko co by moglo wpływać na brak iskry i dalej jej brak .Proszę o pomoc ps.zauwazylem brak(+) na cewce zapłonowej i hallu
Sprawdz czy cewka w aparacie zapłonowym ma przejście. Często łamie się przewód od aparatu do modółu zapłonowego przy cewce aparatu
Dlatego jeden koniec uzwojenia wtórnego jest masowany na obudowę cewki,gdyż drugi koniec uzwojenia podawany jest przewodem wysokiego napięcia na świecę. Nic nie jest "masowane". Wszystkie wyprowadzenia cewki są izolowane od obudowy. Cewka z zupełnie izolowanym uzwojeniem WN ma po prostu dwa wyprowadzenia na kabel WN. Obwód prądu iskry zamyka między...
Jaka przyczyna, że Golf 3 nie ma iskry, cewka zapłonowa wymienieniona i czujnik hala też jest dobry, a iskry brak, proszę o pomoc!
podpinam kondensator pod zacisk 1 na cewce Nie do końca..., Kondensator, który masz koło cewki, to kondensator przeciwzakłóceniowy, ma za zadanie tłumić zakłócenia pochodzące z układu zapłonowego, tak aby nie były słyszalne w radiu na falach średnich i krótkich (AM), dziś już chyba nikt nie używa w samochodzie takich zakresów, więc ten kondensator...
napięcia cewce zapłonowej generator cewce zapłonowej przebicie cewce zapłonowej
toyota yaris uszczelki zamek reset buczeć filtr powietrza
alarm hulajnoga ekspres delonghi problemy
Klawiatura piszczy po podłączeniu do prądu - przyczyny i rozwiązania Brak świateł mijania w Opel Insignia - przyczyny i rozwiązania