Witalski ! Tu był temat wałkowany o opóźnieniu załączania przekaźnika . chyba o to Ci chodziło http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic45...
Czułość wyszukiwania automatycznego . Największa Dis1.
Zacznij od przeczytania instrukcji obsługi, jeśli nie masz to Kenwood na swoich stronach sporo udostępnia. Czasem jest to ustawiane np położeniem bezpiecznika lub jakimś ukrytym przełącznikiem. Zwykle ale nie wszystkie auta mają na stacyjce położenie ACC pomiędzy wyłączonym a zapłonem, specjalnie do słuchania radia. SławeK
Ja bym zaczął od poprawnego podłączenia obu zasilań a potem poczytał instrukcję obsługi. Sony zwykle miało coś takiego, ukryty przełącznik z pozycjami do logiki zapłonu tak że po włączeniu kluczyka pojawia się zegar jak radio jest wyłączone a jak było włączone przed zabraniem drugiego plusa to się powinno włączyć ale ta logika jest zwykle trochę uboższa...
Witam To radio z Blaupunktem ma wspólny tylko napis na panelu a w środku to 100% medion, tewion jednym słowem CHINA, wiem bo miałem przyjemnośc ostatnio takie badziewie rozkręcac i obstawiam że logika zapłonu w tym modelu kończy się na włączaniu po przekręceniu zapłonu pełnej logiki zapłonu na tym na pewno nie uzyskasz
Jeśli masa jest wspólna dla obu akumulatorów to nie ma problemu. Gorzej jak minus akumulatora "hotelowego" jest odłączany od masy pojazdu przez jakiś separator, wtedy może być problem.
Logika zapłonu to przypuszczam że działa ;) bo jak wyłączysz kluczyk na grającym to się wyłącza , a po przekręceniu z powrotem włącza A jeśli chodzi o włączenie bez kluczyka to raczej nie ma takiej funkcji ;) [przeczytaj w instrukcji obsługi] Jedyne co możesz zrobić to podać dwa stałe plusy na pamięć i ACC [ale wtedy nie będzie żadnej logiki zapłonu...
A w takim razie gdzie na jaki pin ma iść 12v że stacyjki po jej załączeniu Nigdzie,to radio nie ma analogowej logiki zapłonu.
Tak. Bezpiecznik 10A. Jego położenie to forma dostosowania do logiki zapłonu.
Jeśli w aucie jest prawidłowo podłączone i nie ma włączonego zapłonu (kluczyka) to tak ma być. Jest to po to zrobione żeby Ci radio nie rozładowało akumulatora jak zapomnisz je wyłączyć (logika zapłonu). SławeK
Chińskie radia (Sony, Pioneer itp) nie mają logiki zapłonu więc nie możesz oczekiwać takiego zachowania jak ma radio fabryczne.
Odpowiedź brzmi nie można tak podłączyć , bo mikroprocesor nie ma przewidzianej takiej logiki zapłonu. Oczywiście zrobienie takiego dodatkowego układu układu jest wykonalne - ale nie jest to bardzo proste.
Z tego co opisujesz to akurat logika zapłonu działa . Szukaj przerwy przy impulsatorze (ostatnio miałem taki przypadek)lub nie działa część odpowiedzialna za włączanie i wyłączanie radia.
To nie jest żadna usterka. W Punto 1 nie ma w kostce ISO +12V załączanego przez stacyjkę. Na obydwu pinach jest tak jak piszesz cały czas napięcie. Jeżeli bardzo Ci zależy to możesz podprowadzić sobie ze skrzynki bezpieczników przewód lub bezpośrednio ze stacyjki.
Sony nie ma takiej funkcji jak orginalne oplowskie wiec zostaje podłączenie albo z zapłonem albo bez wzgledu na zapłon.Jak chcesz miec inaczej to kup blaupunkta one maja tak jak chcesz
Do radia nie jest przypięty plus po stacyjce, logika zapłonu jest relizowana poprzez szynę can, plus po stacyjce musisz wziąć spod bezpieczników, czsami można spod zapalniczki.
Złącze ISO w Oplu jest zgodne ze standardem, jedynie ma zamienione 12V po stacyjce i podtrzymanie. Jest tylko jedno małe ale - zasadniczo w Oplu głównym zasilaniem jest to stałe 12V (które w innych radiach jest tylko do podtrzymania pamięci), a z kolei 12V po stacyjce w Oplu jest tylko sygnałem informacyjnym dla układu logiki zapłonu w radiu, podczas...
Podłączone jest wg. tego schematu http://elektron.pol.lublin.pl/users/djlj... Niestety nie działa razem z zapłonem tylko muszę osobno włączać i wyłączać.
Wniosek ? Różnica w kablach, nie można podłączać kostek różnych aut mimo że mechanicznie pasują, trzeba zrozumieć po co są w nich poszczególne przewody i czym się różnią. Wystarczy jak odłączysz jeden i sprawdzisz czy zasilania są na włąściwych miejscach by nie gubił pamięci i działała logika zapłonu. SławeK
Niektóre radia są tak zaawansowane, wbrew pozorom, że nawet kolejność podłączania plusów jest dla nich ważna. A analizując płytkę drukowaną mocno się zdziwisz, na końcówce mocy jest druk trzywarstwowy! A ono tylko wygląda prosto. SławeK
Od kierowcy tylko. Jest dużo ale nikt nie napisał jakie mogły być skutki tego podłączenia więc co się mogło zepsuć jakiś moduł czy coś...?
Jak ktoś podłącza radio tak samo niechlujnie jak pisze to można wnioskować że ma podobną wiedzę na temat elektroniki i ortografii. W tym radiu żródła zasilania są dwa, jedno podtrzymujące pamięć radia a drugie do działania logiki zapołonu, oba muszą być podłączone do właściwych styków w radiu i musi być do kompletu prawidłowo ustawiony ukryty przełącznik...
jest to fabrycznie montowane radio daewo ,chyba że po wymontowaniu go będzie można wyczytać coś więcej (typ,model),na razie tyle tylko wiem
Przy prawidłowym podłączeniu plusów logika zapłonu tak działa że radio wyłączone kluczykiem po ponownym włączeniu kluczyka się włączy a wyłączone najpierw wyłącznikiem a potem wyjętym kluczyku nie włączy się z kluczkiem, pamięta jak było wyłączone. Czytam i wnioskuję że masz problem z instalacją stacyjki... "nasi tu byli...". To proste obwody ale trochę...
No to szkoda.
Czerwony to ma być ACC lub zasilanie po stacyjce (terminal 15), natomiast żółty to jest podtrzymanie (czyli stałe zasilanie). Dodatkowo producent przestrzega, że podłączenie czerwonego do "stałego 12V" będzie powodowało wyładowywanie akumulatora. Niestety w przeciwieństwie do Oplowskiego radia, główne zasilanie idzie tu czerwonym przewodem, a żółty...
1. jest standardowe ISO ale nie działa tak jakbym chciał... czyli aby radio zał/wył się ze stacyjką ale była możliwość właczania również bez kluczyka. 2. no włąsnie to jest pytanie - ma czy nie ma? 3. szkoda... dziękuję za szybki odzew :)
heh moja pomylka w tekscie :arrow: mialo byc tak: Zolty przewod z kostki ISO na stale jest podlaczony do aku, a czerwony pod stacyjke taki maly blad :D
żółty to stałoprądowy, czerwony to załączanie stacyjką, więc podłączasz czerwony do żółtego. taka kombinacja daje to że radio działa niezależnie od kluczyka, czy on jest czy nie. Jeśli chcesz żeby wyłączało radio razem z kluczykiem, to miernikiem znajdź w aucie stałoprądowy i stacyjkę w kostce auta i sprawdź czy zgadza się z kolorami co podałem. Polecam...
Witam. Czy radio blaupunkt BERMUDA MP 36 http://www.allegro.pl/item102746060_blau... posiada taką funkcję jak logika zapłonu (radio sie wyłacza stacyjką a można uruchomić go potem bez kluczyka w niej) ???
dzieki za odpowiedz :) wszystko sie zgadza, tylko jak podlacze dwa plusy na stalew to nie moge radia wylaczyc, pokazuje sie zegar i koniec :(
W moim golfie (Variant z końca 98 roku) wymieniłem firmowe radio - Alpha CC na Pioneera DEH-4700. Mam tylko teraz dwa pytania: 1. W jaki sposób prawidłowo podłączyć zasialanie - o ile się nie mylę w kostce zamienione są zasilanie ACC z podtrzymaniem. Pioneer dodaje stosowną przejściówkę z możliwością zamiany, jadnak nawet po zmianie radio nie działa...
Na allegro wpisz "iso Nissan" i za 5,99zł masz kłopot z głowy. Fajnie by było mieć tak samo Tego nie przeskoczysz, bo tylko oryginalne radia tak potrafią . Nowoczesne radia nie mają tzw. "logiki zapłonu" . Dodano po 3 edit Ta Twoja kostka na fotce wygląda jednak na już przejściówkę "Iso (lub Nissan)" > "konkretne radio" , czyli sięgnij głębiej w kokpit,...
Nie zrobisz tak . Tylko fabryczne radia i jakieś tam antyczne Blaupunkty i Philipsy miały taką opcję , a te nowe radia już działają albo "po kluczyku" albo "na stałe" .
Witam Czy jest możliwość podłączenia tego radia do samochodu w taki sposób aby działało tylko gdy przekręcę kluczyk? Pozdrawiam.
Chodzi mi po głowie obwód funckjonalnie podobny jak logika zapłonu (ignition logic) w Baupunktach. Nie tylko w Blaupunktach, na pewno w jeszcze Grundigach i chyba w Sony. W oryginalnym układzie potrzebne są 2 "zasilania": ACC lub IGN i BAT. Różnica między ACC a IGN jest taka, że IGN znika po wyłączeniu zapłonu a ACC dopiero po wyjęciu kluczyka (czyli...
Myślę, że to wyjaśni wątpliwości - jak ten kolega nie zajmuje się radiami samochodowymi, to może o tym nie wiedzieć, więc pokaż mu to oraz instrukcję od radia. http://obrazki.elektroda.net/24_11774902... To oczywiście jest widok wtyczki ISO idącej do radia od strony styków wtyczki (od przodu). Podłączenie "Opel" dotyczy radioodbiorników samochodowych...
No i bez CAN-busa będzie się odbiornik wyłączał co godzinę, brak podświetlenia, Gali i logiki zapłonu. Jakie radio było fabrycznie w tym Audi? Pzdr. N.
dzięki kolego za pomoc tak też zrobie a ten kabelek REM to jest ten kabelek od logiki zapłonu tzn. napięci idzie po przekręceniu stacyjki czy żle myśle Ten przewód (rem), podłącza się z jednej strony do wzm. do wyj.REM, a od strony radia do wyjścia np. rem. lub np. power ant. Na przewodzie tym pojawia się napięcie w chwili włączenia radia, to napięcie...
Nie da się tak podpiąć . Poczytaj o "logice zapłonu" , bo tylko radia oryginalne i stare Blaupunkty takie rzeczy potrafią .
Można zmostkować. Poczytaj sobie o logice zapłonu. SławeK
Nie da się tak.
Godzinę ....... Pod warunkiem, że przy włączeniu uwzględnisz AS .... i logikę zapłonu .... Jarek
Serwis odczyta kod z numeru karoserii jeśli radio było zamontowane fabrycznie i nie będzie tego wyjmował. Trzeba umieć operować wyjmakami żeby je wyjąć choć na razie nie widzę potrzeby. Owszem, pasują inne radia, czasem może być mały problem z plusami choć ten model jak pamiętam ma standardowo. Szyby jeśli jeszcze masz oryginalne to lepiej zostaw to...
Nie da się, radio musi mień t.z.w logikę zapłonu czyli móc pracować tylko z jednym zasilaniem, większość radyjek uniwersalnych tego nie ma, tym bardziej tych chińskich wydumek.
A czy nie ma możliwości przerobienia radia? Logika zapłonu to taka mądra rzecz...
Praktycznie prawie wszystkie radia japońskie i chińskie są tak zrobione [brak takiej funkcji]. A z tzw. logiką zapłonu od lat radia produkują firmy europejskie.
Witam! Naczytałem się wiele na temat "logiki zapłonu". Chciałbym aby tak funkcja działała w moim radiu.Do wyboru mam kabelek:+ po stacyjce o raz +na stałe do podtrzymania pamięci.Wykorzystałem wszystkie możliwości podpięcia radia i nic-logiki zapłonu nie uzyskałe.Radio gra mi w 2 wariantach: 1.tylko kiedy kluczyk jest w stacyjce 2.po wyjęciu kluczyka...
Witam Jak wspomiał adrian logikę zapłonu ze stacyjki mostkujesz do zasilania radia i już będziesz miał czły czas włączone radyjko. POZDR Grzegorz:D
Nie przeczytałem wszystkich postów więc sorki jeśli zrobię zamieszanie, ale takie podłączenie jakie (chyba zrobiłeś) nie jest poprawne. Jak przekręcasz kluczyk czy radio ci się władcza samo? Bo powinno się samo uruchamiać na dobrą sprawę, a przy wyłączeniu zapłonu i wyciągnięciu klucza powinno się samo gasić. Ale mimo tego że samo się zgasiło to kiedy...
Poprawnie ten mechanizm działa tak: zanik plusa po stacyjce powoduje wyłączenie radia. W zależności od konstrukcji stacyjki napięcie ACC zanika bądź po przekręceniu w pozycję 0 lub dopiero po wyjęciu kluczyka ze stacyjki. Jeśli włączymy radio gałką, to możemy je wyłączyć i włączyć stacyjką. Jeśli wyłączymy radio gałką to tylko gałką możemy je włączyć....
Albo podłącz plus ACC przez stacyjkę prawidłowo a plus podtrzymujący pamięć do stałego plusa. Możesz też w większości radii przełączyć logikę zapłonu małym przełącznikiem ukrytym w szczelinie w blasze, tylko po przełączeniu odłącz na chwilę zasilanie. SławeK
Niestety nie, nadal nie reaguje ani na +12V na pinie od podświetlenia, ani od logiki zapłonu.
Witam. Przeczytałem ostatnio na stronie www.studio24.prv.pl o logice zapłonu, czyli o tym ze radio gra na postoju bez zapłonu i jednocześnie włącza je i wyłącza przekręcenie kluczyka w stacyjce. Chciałbym do fiata punto I podłączyć radio pioneer keh 2510 i nie wiem, co wpływa na to ze logika zapłonu w jednym samochodzie jest a w innym nie tzn. konkretnie...
Tak też nie da rady, logika zapłonu i podświetlenie również idą po CAN. Musi być radio i wyświetlacz od przedlifta inaczej kicha.
Poszukuje radia z logiką zapłonu. Raczej nie interesują mnie zabytki, ale coś nowszego z USB. Nie tak, że wchodzę proszę żeby mi ktoś podpowiedział ale sam nie mogę znaleźć google nie reaguje prawie na frazę logika zapłonu. Przejrzałem też specyfikację nowych Blaupunkt oraz Sony i nigdzie nie występuje taka cecha. Albo po prostu żadne z nich tego nie...
Wszystko jest w porządku. Normalne zachowanie prawidłowo podłączonego radia nieposiadającego logiki zapłonu.
Witam, mam pytanie odnośnie ww. radia. Zakupiłem od znajomego radio jak w temacie i ponieważ w moim punto nie ma szyny CAN, nie została ona podłączona, a więc nie mam też logiki zapłonu. Moje pytanie brzmi czy modyfikując któreś ze złączy w kostce radia jestem w stanie zrobić ręcznie logikę zapłonu w tym radiu? Opis złącza radia znajdziecie na tej stronie...
jeśli dzieje sie tak przy wyłączonym zapłonie to jest to prawidłowe tak działa logika zapłonu
Rozwiązanie typowe dla np. Grundigów, stały plus podtrzymuje pamięć i zasila tuner oraz końcówkę mocy, plus po stacyjce to tylko sterownie "logiką zapłonu", zazwyczaj przez przekaźnik lub tranzystor. Jak masz schemat to go daj... pewnie padło sterowanie odłączaniem zasilania dla wzmacniacza. Po podłączeniu radia do zasilania należy przycisnąć RESET...
Pewnie działa logika zapłonu spowodowana brakiem drugiego plusa zasilania.
jak podłączyć żeby radio wyłączało się wraz z wyjęciem kluczyka ze stacyjki, ale oczywiście żeby była możliwość włączenia radia bez kluczyka Nie da się. Albo radio zależne od kluczyka, albo całkowicie niezależne. Tylko wybrane modele radioodbiorników mają taką funkcję, że można je załączyć bez kluczyka, najczęściej na godzinę. O kostce ISO i logice...
Podaj 2 plusy zasilania (przekręć stacyjkę). LOGI - to logika zapłonu. Dodano po 25 Podaj 2 plusy zasilania (przekręć stacyjkę). LOGI - to logika zapłonu.
Po czym tak sadzisz? na obudowie jest nr fiata Bo w temacie który podałem, też są nr Fiata. A tak wygląda moje radio które jak opisywałem w tamtym temacie zachowuje się identycznie czyli brak logiki zapłonu a kupione w salonie z oplem combo.
niestety kolego widzę tylko opis kostek A i B, a w tych sprinterkach logika zapłonu, ILL, sterownie przy kierownicy leci juz cyfrowo. Czekam dalej na podpowiedzi :) Dzięki!
tak, wpisać w wyszukiwarkę hasło "logika zapłonu"
no to albo uszkodzone cos w radiu albo nie masz podłączonej logiki zapłonu czyli plusa po stacyjce ale stawiam na to drugie pzdr
podłącz poprawnie i radyjko będzie działać jak trzeba ,przecież radyjka blaupunkta posiadają logikę zapłonu ,poszukaj info co to jest logika zapłonu i nie czytaj bzdur co piszą: dariusz dubinski2 i apap
To nazywa się "logika zapłonu" i nie da się tak podpiąć tego radia.
Tak jak masz opisane dwa stałe "+" , a trzeci to S /po stacyjce jeśli chcesz aby działała logika zapłonu lub też na stałe/ i oczywiście "-" ;)
Hasła do poszukiwań: - kostka ISO, - logika zapłonu. Wszystko jest na forum.
Jak usuniesz usterkę to opisz dla potomnych co było . Ja miałem ten sam przypadek ale sobie darowałem, bo w aucie działa logika zapłonu . Pzdr
To jest funkcja logiki zapłonu. Sprawdź czy w menu nie masz IGNI LOGIC.
Czy działa Wam logika zapłonu? Czy można wyłączyć tylko sprawdzanie CANCHECK, ale żeby CAN później działał? Z moim komputerem radio nie chce się dogadać i nie przechodzi testu CANCHECK. Radio gada z licznikiem (po włączeniu wyświetla na nim FM1, działa regulacja podświetlenia..) Moje radio to Blaupunkt 169 CD/MP3 2.86 EDIT: Po wyłączeniu cancheck działa...
A napewno jest dobrze podłączone, logika zapłonu działa i kod nie jest wyłączony ? SławeK
Inna automatyka,przez co inne sterowanie i logika zapłonu. Prościej i taniej, będzie wymienić ten hydrogenerator.
Gdzieś tu na forum był zaprezentowany schemacik zewnętrznego układu logiki zapłonu ale raczej w naprawach. Idea to przerzutnik pamiętający moment wyłączenia. Pzdr. N.
Jak działa logika zapłonu to nie będzie się wyłączało.Co do podświetlania potrzebny jest inny wyświetlacz i będzie się podświetlać.Co do temperatury powinna działać ponieważ piny od czujnika są w tym samym miejscu (mogę się mylić bo piszę z pamięci brak dostępu do schematów). Kiedyś robiłem taki przeszczep ale z douczeniem jak być powinno i działa to...
Czyżby karta nie łączyła albo nie masz jednego plusa i po godzinie się wyłącza (logika zapłonu).
Jak się wyłącza kluczkiem a nie chcesz tego to nic nie rźnij tylko włącz kluczyk, wyłącz radio, trzymają 1 i 3 włącz radio - zabeczy i wyłączy się logika zapłonu.
Car200 nie posiada funkcji logiki zapłonu i nie można jej ustawić jak w innych modelach opla pozd.
Z tym ostępowaniem od standardu to nie jest tak. Jest standard zwykły i logic (logika zapłonu). Ale radio jest podłączane jak klasyczne na iso.
Rozladowanie baterii niczym sie nie rozni od przycisku reset (jest to wszak podanie stanu niskiego na uklady logiczne urzadzenia..) A cos to za stwora ta "logika zapłonu"? On taki kumaty jest? ;P A nie prosciej napisac ze to uklad zabezpieczajacy elektronike przed zbyt duzymi skokami napiecia mogacymi uszkodzic elektronike, powstajacymi podczas uruchamiania...
Miernik w łapę, opis kostki ISO ściągnąć stąd lub ze strony STUDIO24 i do dzieła! A masa jest poprawna? Mostkowanie przewodów to sprawa logiki zapłonu. O niej też poczytasz, czy tu, czy na wspomnianej stronie. Zamykam, bo temat wtórny.
Dzieje się tak głównie w VW i Audi - trzeba czytać co producent umieścił w FAQ. Swoją drogą po godzinie radio ma się nagle wyłączyć - do tego służy logika zapłonu (IGN ON w MENU EXPERT).
Trzeba ciągnąć ACC do radia bo oryginał miał logikę zapłonu z cana
Owszem, można , wystarczy oba te plusy połączyć razem od strony radia i do stałego plusa w aucie ale nie jest to zalecane gdyż poważni producenci radii robią coś takigo co nazywamy logiką zapłonu (widać to badziewie tego nie ma) i może rozładowywać akumulator a drugie to radio nie każde radio powinno grać bez kluczyka, te radia które wymagają dwóch...
Choćby na studio24.prv.pl Tam są obszerne i genialne materiały na temat kostki ISO, logiki zapłonu, masa rozpisek... polecam odwiedzić
To podłączenie nazywa się logika zapłonu i chińskie radia (pioneer, sony itp. ) tego nie mają. Ktoś już próbował to na forum rozwiązać wystarczy użyć szukaj.
Tak? Przeczytaj #1 ze zrozumieniem. Wiesz co znaczy zwrot ,,do prawidłowego działania,,?Jeśli autor sam włącza radio i sam go musi wyłączać to nie działa ono prawidłowo bo do działania logiki zapłonu potrzebne jest właśnie podłączenie zasilania do czerwonego kabla, pomijam tu problem z zasilaniem ACC do radia którego w tym Punto nie ma a które bez...
Jeszcze gorzej jak radio wymaga kodu to po takim zabiegu mogą być kłopoty. Najlepszym rozwiązaniem jest układ logiki zapłonu wbudowany w radiu.
Niestety ale chońskie badziewia nie mają pełnej logiki zapłonu, one mają do wszystkiego pasować i sprzedawać się. SławeK
Akurat kiedys też zastanawiałem się nad tym problemem z dokładnie tym samym modelem. Szkoda go przerabiać byle jak, schematu nie uświadczysz nigdzie. Teoretycznie jest to możliwe ale nie chciało mi się aż tak go psuć, kupiłem BE2210 i po problemie. Jest jeszcze jeden pomysł, zastosować przetwornicę od laptopa, taką by nie siała zakłóceniami ale wtedy...
A ja od logiki zapłonu. To znacznie częsciej leciało w philach - niestety bez schematu nie ruszysz.
Przepraszam ale nie zgodzę się z tym. Osobiście posiadam blaupunkt (nie pamiętam modelu) z 2008 roku wcześniej miałem blaupunkt san diego i "logika zapłonu" działała, jak i na tym modelu działa poprawnie - właśnie tak jak chce autor postu wykonać ze swoim pioneerem.
A nie wystarczy sprawdzić, czy radio ma obsługę "logiki zapłonu"? [url=http://elektron.pol.lublin.pl/users...
To radio nie ma takiej opcji [logiki zapłonu] - prosto zrobić się tego nie uda , a kombinacje nic nie dadzą co prawda radia nie spalisz ale rozładujesz akumulator.
...sony ma jeszcze z tylu przelacznik zasilania w zaleznosci od wyprowadzen w samochodzie Chyba kolega miał ostatni kontakt z radiami Sony jakieś 10 lat temu... Polecam wrzucić w wyszukiwarkę hasło "Logika zapłonu".
Ja się na tym nie znam ale myślę, że jak radio się wyłącza co regularny czas to działa logika zapłonu - czyli brakuje jednego plusa.
Kostka ISO ...rozpis , logika zapłonu . Użyj "SZUKAJ" wpisujęc te 2 hasła bo pojawia się średnio raz w tygodniu.
logika zapłonu blaupunkt logika zapłonu radio logika zapłonu zrobić
usterki płyta gazowa doblo czujnika instalacja aluminiowa miedziana
eltax atomic kable modus głośników
Skrzynie biegów z dłuższymi przełożeniami do Fiata Ducato 2,5D 1988 Fałszywy komunikat o zhakowaniu telefonu - co robić?