przewód fioletowo-pomarańczowy w progu to pompa paliwa do odcięcia.
Będzie to typowe odcięcie zasilania na pompę po załączenie się alarmu.
ten typ tak ma . blokada w tym alarmie jest spoczynkowo zwarta.niestety
Chyba znalazłeś syrenkę alarmu pod maską. centralka jest gdzieś w środku żeby wilgoci nie dostała. Ale po nitce do kłębka, więc jeżeli masz syrenkę to kabelki od niej idą do centralki :) Nie widzę nigdzie w necie schematu do takiego alarmu, więc musisz wyjąć centralkę i może na niej jest jakieś oznaczenie. Ściągniesz schemat to może odłączy się tylko...
Możesz dołożyć diodę LED na zasilanie tejże centralki (dodatkowo, nie ucinając rzecz jasna głównego przewodu +12V). Kiedy jest centralka to świeci, kiedy jej nie ma to analogicznie. Kiedy zakładam centralki to ściągam deskę rozdzielczą, wkładam cały moduł, podłączam i nie ma bata aby ktoś ją wyrwał. Nie wspomniałeś jaki to samochód więc dajemy ogólne...
te dwa u góry czarne to odcięcie zapłonu
Załóż Multiblocka lub KD 2006 albo KD 3000. Tnij przewód czarny (gruby) pin 3 niebieskie złącze 8 pinowe skrzynka złącz w komorze silnika strona pasażera lub gruba wiązka za sterownikiem nad nogami pasażera.
Osobiście montuję tylko proximę zk 24V-kilkadziesiąt sztuk założonych. A actros jest prosty jak budowa cepa. Wszystkie wiązki na wierzchu, kolory zlokalizujesz probówką w 5 minut. W tych starszych mercedesach odcinam rozrusznik i jako drugi obwód w proximie plusa po stacyjce.
Witam . Około miesiąca temu kupiłem skode felicie z zamontowanym autoalarmem jednak nie wiem czy alarm był oryginalny czy też dokładany . Sprzedająca dołożyła mi jednego pilota którego niestety zgubiłem i ostrzegała mnie że po odpięciu akumulatora będę miał problemy z odpaleniem bo alarm wariuje. Dwa dni temu pojechałem autem i zostawiłem je na parkingu...
Z pierwszego postu wynika, że alarm masz już podłączony. Odcięcie zapłonu i podpięcie sterownika już opisałem.
Juz sobie poradzilem, ale dzieki za checi :) Dla potomnych :) : przekaznik byl osobno, jednak jesli wyjmie sie ten alarm to trzeba zewrzec styk 7 z ostatnim - normalnie w alarmie sa one polaczone i trzeba to zasymulowac. Dzieki temu mozna spokojnie wyrzucic alarm dog15 i wstawic swoj Juz sie balem ze nie odpale tego auta do swiat, jeszcze raz dzieki...
Witam Jak w temacie mam Roverka 420 TDi z 97r i chcę w nim zrobić odcięcie zapłonu. Rozkminialem na kartce jak to mogłoby wygladać, ale nie wiem czy zadziała czy nie schrzani mi instalacji, czy dobre i gdzie dokłądnie wpiać? Kondensator chę dobrać na podtrzymanie cewki stycznika na jakieś 15-20 sekund A te kółka na schematach to to co jest uruchamiane...
Alarm bez odcięcia to jak wizyta w agencji bez konsumpcji.No ale jak tam chcesz :roll:
to zalezy w ktorym miejscu odcina najprosciej bedzie znalesc to miejsce i ominac alarm Moze pomoga cos schematy montowania alarmow z elektrody
No to albo dalej coś zasilaniem albo jakiś alarm odcina jakiś obwód. Najlepiej jak nie chce odpalić to diagnostyka komputerem które moduły się komunikują a które nie (brak zasilania). Albo od razu szukać puszki od alarmu i ją wyciąć (obwód odcięcia zapłonu od alarmu zewrzeć na stałe - typowo dwa grube czarne przewody lub dołożony przekaźnik).
Witam serdecznie Panowie ma może ktoś schemat tego alarmu, poszło na PW
Najpewniej masz dodatkowe odcięcie zapłonu tu pompy paliwa. Szukaj alarmu itp.
Nie, masz zewrzeć ze sobą te 2 czarne kable, to jest odcięcie zapłonu, potem wystarczy tylko wypiąć wtyczkę z centralki i po alarmie
witam,usterka naprawiona pęknięta ścieżka.Zamykam temat dzięki.Pozdrawiam tadek134
Trzeba lecieć po kablach i patrzeć co może być jeszcze.
Sprawdź odcięcie zapłonu w alarmie.
ta czarna puszka to sterownik od gazu musisz odpiąć zasilanie centralki od alarmu i zmostkować odcięcie zapłonu najlepiej dowiedz się co to za alarm wtedy można dokładnie napisać co zrobić
Rozrusznik, kostka stacyjki, odcięcie zapłonu dodatkowe (alarm) przy pomocy sprawdź czy na kwadratową wtyczkę rozrusznik dochodzi prąd że stacyjki (50).
Rafael trochę pojechałeś po bandzie. Norberts miał rację ze zwrócił ci uwagę sam byłem zainteresowany tym tematem i znalazłem w starych postach to co chciałem. Zanim coś napiszesz na forum to pomyśl. Trochę własnej inicjatywy i nie będziesz krytykowany. mam nadzieję ,że potraktujesz to jako konstruktywną krytykę.
Albo odcięcie zapłonu lub alarm?
Odcięcie zapłonu w alarm za licznikiem.
Sprawdź wyjście na rozrusznik ze stacyjki jak tam będzie wszystko w porządku to sprawdź ten alarm (odcięcie zapłonu).
A może prościej było by podłączyć się pod sterowanie przekaźnia odcięcia zapłonu (blokady)?? Wszak najcześciej w alarmach przecież pojawia się sterowanie dopiero po zadziałaniu alarmu !?
dla pewnosci podłącz przez przekaznik odpowiedniej mocy
Sprawdź przede wszystkim czemu nie odpala tzn sprawdź czy jest iskra i czy jest paliwo. Może padła pompa paliwa, może coś z iskra a może alarm. Alarm to na ogół czarna plastikowa puszka wielkości powiedzmy że średnio dwóch pączek papierosów z przewodami kolorowymi i szeroką płaska wtyczka, może być w okolicach nad nogami kierowcy bądź za zegarami.
Będziesz miał tylko odcięcie pompy. Musisz dołożyć do zapłonu 2 przekaźnik i cewkę przekaźnika podłączeć równolegle do pierwszego. O jaką rurkę ci chodzi?
fabryczny alarm nie ma syreny tyko klakson a znajduje się za wącznikiem świateł i jest bezpilotowy
Dzięki za pomoc ale to jednak było odcięcie zapłonu przez alarm o którym nawet właściciel nie wiedział że go posiada jeżdżąc nią ponad pół roku. Prawdopodobnie zadziałał po odłączeniu akumulatora.
Powinno pasować.
Z tego co pamiętam to w golfie IV te wyłączniki są w mechnizmach zamka musisz czukać przewodu w przepustach do dzwi
Mercedes X166 GL500 2013 silnik benzynowy V8 Czy ma ktoś jakąś instrukcję montażu alarmu, itp.. , ze wskazaniem bezpiecznego miejsca "odcięcia" zapłonu ?
Dokładnie taki. Zdemontuj centralkę alarmu. Przywróć instalację samochodu do stanu fabrycznego (odcięcie zapłonu)... ... i testuj. Jeżeli wszystko zacznie działać prawidłowo, to wina leży po stronie dołożonego alarmu.
Sygnał ze stacyjki wykorzystywany jest do: -odcięcia zapłonu -programowania centralki alarmowej -wyzwalanie alarmu (sytuacja alarmowa) -zamykanie centralnego zamka po załączeniu stacyjki. Podłącz do przewodu na którym pojawia się +12 po przekręceniu kluczyka. UWAGA nie może znikać podczas rozruchu silnika.
Jeśli nie są to oryginalne siłowniki i moduł to najprawdopodoniej będzie to zwykłe standardowe sterowanie 2Xmasa. Jeśli jednak jest to oryginalny zamek to oba przewody z alarmu podłącz pod jeden przewód sterowania (np. kabel ze złącza drzwi kierowcy). Impuls "zamknij" podłącz normalnie, a "otwórz" podłącz do tego samego przewodu przez wspomniany opornik....
ja miałem parę takich przypadków i winą było odcięcie zapłonu (alarm wypalone styki na przekaźniku) więc zanim zaczniesz coś wymieniać zlokalizuj centralkę alarmu i sprawdż odcięcie .
Czy w samochodzie zamontowano jakieś dodatkowe odcięcie zapłonu, alarm, immo itp... ?
witam potrzebuję pomocy jestem za granicą we Francji, padł mi doszczętnie akumulator i od tego momentu nie mam iskry na świecach, w samochodzie jest alarm proxima ale wykluczyłem odcięcie zapłonu przez alarm bo zwarłem 2 przewody odpowiedzialne za zapłon. Samochód paliłem z górki na pycha. mój meil: lukas1086(at)interia.pl proszę o pomoc z góry dzięki
Są tam dwie "puszki" (zdjęcie) Czujniki autoalarmu ze zdjęcia, wskazują na to, że "głębiej" znajduje się centralka autoalarmu, która może realizować odcięcie zapłonu.
Możliwe przyczyny:uszkodzony czujnik wału korbowego,cewka zapłonowa,główny przekaźnik,uszkodzenie instalacji,uszkodzony sterownik,odcięcie zapłonu przez alarm...
Witam! Samochód to Cinquecento 700, alarm - Skorpion 2000 A. Samochód pożyczyłem na święta dziewczynie i skończyło się na jego holowaniu, gdyż nie chce odpalić, także na zapych. W chwili obecnej nie działa centralny zamek, pilotami nie można zamykać/otwierać drzwi. Niemożność odpalenia wynika prawdopodobnie z odcięcia zapłonu, które jest sterowane centralką...
W czerwonej ramce masz fragment schematu odcięcia zapłonu w alarmach firmy Silicon. https://obrazki.elektroda.pl/5988176500_...
Sprawdź, czy masa na żółtym kablu pojawia się po wzbudzeniu alarmu czyli w trakcie cyklu alarmowania. No właśnie nie pojawia się nawet jak alarm jest wzbudzony. Najbardziej chodzi mi o potwierdzenie od fachowców, ze odcięcia zapłonu w alarmach działają tak, jak się tego spodziewam, czyli alarm rozbrojony-masa na przewodzie, alarm uzbrojony-brak masy.
Alarm, to stary Prestige APS xxx. Szukaj centralki oraz zewnętrznego przekaźnika odcięcia zapłonu i usuń wszystko, przywracając instalację samochodu do stanu fabrycznego.
Masz jakiś alarm z antynapadem. On jest przyczyną problemów. Musisz wywalić odcięcie zapłonu realizowane przez ten alarm.
Kupiłem alarm, który ma odcięcie zapłonu i mam pytanie jaki prąd płynie przez ostatni przewód w stacyjce tzn. przez zapłon bo alarm na odcięciu ma prąd max 15A. (auto Opel Calibra).
poszukałbym jakiegoś odcięcia zapłonu/alarmu.
Szukaj zewnętrznego przekaźnika realizującego odcięcie zapłonu. Może być wszędzie. Zamieść lepsze zdjęcia centralki alarmu - szczególnie od strony złącza przewodów.
Trochę zamało jak na przekaźnik, najprawdopodobniej sterowanie idzie z komputera silnika,powinno się dać to sprawdzić multimetrem .Czy nie masz przypadkiem zamontowanego alarmu ?,jeżeli tak to odcięcie zapłonu z alarmu powodować takie objawy.Gdy nie masz tego co piszę to winny może być komputer.
Anakonda posiada wyjście na blokadę, a konkretnie są to 2 grubsze czarne kable wypuszczone poza kostkami prosto od przekaźnika. Co do immo to opel jeżeli nie "łapie" kluczyka to po przekręceniu zapłonu na desce rozdzielczej miga check (pomarańczowa kontrolka z symbolem silnika). Pozdrawiam.
Ok wszystko jasne. Czyli w zasadzie liczy się ukrycie tego przycisku, ale z regułu jest on w miare dostępny ze wzgledu właśnie na serwis itp. Mysle właśnie o alarmie, ale dochodzę do wniosku, że lepiej go jeszcze "doubezpieczyć" jakąś blokadą i odcięciem zapłonu. Pozdrawiam
Dobrze, czytaj daleko odcięty plus po stacyjce powinien sie sprawdzić, można kombinować z plusem po stacyjce kompa, można zasilanie cewek odciąć. W tym modelu nie powinno być kłopotów z kompem. IMMOBILISATION POINT 2 Inertial switch Cut both the BLACK/ORANGE wires in the wiring harness coming out of the relay marked “EFI” of the relay group...
szarpie na tych obrotach-100% nastawnik,a najlepiej zadzwon 692012639 z tym alarmem pomoge,odcinasz czarny ze stacyjki i auto gasnie i niema błedow
sprawdź czy we właściwym miejscu podpiołeś acc jakie to auto i co odciąłeś?
szukałem ale nie mogę nic znaleźć . Mam lagune 1 i założyłem sobie autoalarm . wszystko mam podłączone oprócz odcięcia zapłonu (tzw immo). mogłbym to założyć na przewód rozrusznika ale auto na popych i tak zapali tak więc zależy mi na odcięciu zapłonu gdyż alarm posiada funkcje zdalnego odcięcia. I mam do was prośbę czy ktoś wie gdzie muszę wpiąć przekaźnik...
odcięcie zapłonu -alarm coś świruje
podlaczalem sie do peugeota nie raz !!!!
Laserline posiada możliwość wyłączenia wszystkich funkcji za pośrednictwem kluczyka (Compact) stacyjka znajduje się na obudowie alarmu .Wystarczy go wyłączyć i sprawdzić czy zjawisko nadal występuje jeśli tak to przyczyny należy szukać poza alarmem.
Witam podłącze się do tematu - niedawno również instalowałem taki alarm - wszystko działa bez zarzutu poza jednym : czy obwód odcięcia zapłonu w alarmie może być podłączony do do obwodu blokady rozrusznika ? Instalacja została wykonana wg zaleceń producenta - ciekawi mnie czy nie da się obejść tego odcięcia(odpalając np na pych - skrzynia manualna)...
A może blokada na kartę np. KD2006 będzie pomocna . :D http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic13...
Stan immo, zasilania na ECU, jakieś alarmy, odcięcia zapłonu?
mam problem z podłączeniem zdalnego odcięcia zapłonu ( z alarmu ) Udało mi się podłączyć zdalne odpalanie, ale nie wiem jak się uporać ze zdalnym gaszeniem pojazdu. w moto nie ma stacyjki cały czas jest zapłon podłączony, wystarczy nacisnąć guzik od startera i odpala... Bawił się ktoś z tym ?? nie wiem czy musze zrobić jakiś wyłącznik mechaniczy zapłonu...
wytnij i załataj.
To sprawdź rozrusznik na krótko (luz, zaciągnięty ręczny, włączony zapłon) Alarm miał odcięcie rozrusznika? Pozdrawiam. Alarm miał odcięcie zapłonu ...
Nie wiem jak wy ale jak robię odcięcie zapłonu do alarmu to tne zasilanie sterownika i na ukryty włącznik/przekaźnik. Jak się ma czas i postara to przewody od odcięcia można tak poprowadzić że nie zauważysz tak łatwo, a jak na odpierdol to zrobisz to nawet Steve Wonder to zobaczy, a złodziej w sekunde. Może ktoś zrobił odcicie na sterownik temu ci nie...
Czy zamontowane jest jakieś odcięcie zapłonu, jakiś nieoryginalny alarm?
Powyższy sposób nic nie da, bo nie wyeliminuje odcięcia lub innej blokady zapłonu.
Przy próbach na płytce testowej wychodzi mi R1 19K i R2 1K żeby wyłączyć BC547B. Docelowo będzie to smd, więc inny tranzystor może wymagać innych rezystancji. Z tym mosfetem to może być dobry pomysł. Na pewno będzie problem z Q2 żeby uciągnął 4 kierunkowskazy, syrenę, przekaźnik klaksonu i odcięcia zapłonu oraz sam alarm. Wykorzystanie radiatora odpada.
Odetnij czarny, tylko za miejscem podpięcia stacyjki z alarmu i będzie dobrze.
Witam! Kupiłem wczoraj Koleosa i przymierzam się do jego zabezpieczenia. Samochód wyposażony jest w system "wolne ręce" więc nie chciałbym stracić tego dobrodziejstwa po instalacji alarmu. Rozważam instalację alarmu bezpilotowego, współpracującego z systemem "wolne ręce" oraz oddzielnie immobilisera z ukrytym przyciskiem, ewentualnie z obsługą dedykowanych...
Najpewniej alarm odciął zapłon. Najczęściej puszka z alarmem jest za licznikiem. Należy usunąć ten alarm i zmontować odcięcie zapłonu.
Pisząc "przesunąć odcięcie zapłonu" masz na myśli odcięcie zapłonu w związku z zakładaniem alarmu, czy zwiększenie liczby obrotów silnika przy którym ECU odcina zapłon (tuning)? M.
mam ten sam problem,na desce rozdzielczej wszysko swieci rozrusznik dziala jednak niechce odpali niewiem jaka moze byc tego przyczyna czyz by bylo odciecie zaplonu jednbak nikt niegrzebał nic przy nim,mam tez taką akce ghdy jade samochode na stałych obrotak potrafi mi zgasnąc i przez dl;uga chwile nie odpalic mam vw golf III 1.4 93 rok pomózcie jesli...
witam jaki kabel trzeba przeciąć w VW Vento, aby móc podłączyć alarm i było odcięcie zapłonu lub odcięcie pompy paliwa. Proszę bardzo o odpowiedź.
Brak prądu na wtryskiwaczy czyli bsm lub dodatkowy alarm odcięcie zapłonu
Witam Mam pytanie, w audi a6 c6 2.0tdi rok 2005 gdzie można się wpiąć z odcięciem zapłonu, oczywiście aby uniknąć błedów ?? i jeszcze jedno pytanie, w aucie jest jakiś alarm fabryczny, w drzwiach kierowcy blisko zamka sa 2 przyciski jeden z nich pokazuje jakby dzialanie alarmu na przechył auta a drugi to nie wiem, ale czujek ultradzwiekowych to wogole...
Usuń to urządzenie z drugiego zdjęcia . Najlepiej po przewodach odnaleźć po kolei plus, minus, kierunkowskazy , czujniki drzwiowe, syrenę no i oczywiście odcięcie zapłonu bezpośrednio z alarmu ew na zewnętrznym przekaźniku.
Ze stacyjki. Sprawdź 16 pinową szara na dziewiątce - tam dochodzi +15 do skrzynki. Jak nie ma to poszukaj może jakiegoś dokładanego odcięcia zapłonu, alarmu itp??
alarmu brak dopisanego czyli alarm nie odciął zapłonu. Gdyby był oryginalny, był by połączony z BSI i aktywowany w nim. Alarm dokładany nie oryginalny, nie będzie widoczny w ECU/BSI.
Prawdopodobnie tak jak napisałeś musisz na nowo synchronizować piloty z alarmem a w jaki sposób to zrobić musisz poszukać na necie instrukcji do swojego alarmu najlepiej spisz dane z centraliki alarmu i później google. tylko jedna kwestia nie daje mi spokoju jeszcze nie spotkałem się z tym żeby poprzez odłączenie aku centralka się zresetowała i nie...
witam Mam problem z podłączeniem odcięcia zapłonu. Ponieważ montowałem alarm 6 miesięcy temu i nie podłączyłem przekaźnika odcięcia. Kiedy zebrałem się do podłączenia okazało się że wyrzuciłem schemat i a zostały mi trzy przewody niebieski, żółty i pomarańczowy. nie mam pojęcia jak to sprawdzić . Proszę o pomoc dodam że jest to alarm track pro. Popraw...
Witam Wszystkich serdecznie; mam problem jak w temacie, ale nie chcę kodować kluczyka ani odblokowywać immo kodem, bo nie mam ani drugiego kluczyka ani kodu, ani możliwości ich zdobycia (brak kasy na serwis) Chcę poprostu ominąć fabryczny immo mechanicznie, czyli go zdezaktywować usunąć lub cokolwiek byle nie działał z kluczyka, załozyć alarm i zrobć...
Miałeś blokade przez alarm , musisz szukać po kablach z alarmu który przewód idzie do przekażnika odcięcia zapłonu lub pompy i zmostkować tą blokade, czyli jak to było fabrycznie zrobione w samochodzie. Najszęściej kolor przewodu do przekażnika jest pomarańczowy lub niebiesko-pomarańczowy.
Skoro teraz silnik możesz uruchomić , pomimo aktywnego alarmu, to po odpięciu centrali też powinien pracować. Być może nie masz zrealizowanego odcięcia zapłonu.
Nie otwierał i nie zamykał z pilota Jaki pilot - fabryczny czy domontowany? na module jest skrzynka od alarmu Jakiej marki alarm? Pilotowy czy bezpilotowy? Zaznaczę że po próbach z pilotem wyskakuje czek i epc. Czyli błąd po próbach uruchomienia bez rozbrojonego alarmu z "rozciętym" jakimś przewodem odcięcia zapłonu. Tyle autor musi wyjaśnić. ...a...
Tak to jest odcięcie zapłonu. Idź po przewodach, znajdź przekaźnik i przywróć instalację w samochodzie do stanu fabrycznego.
Co oznacza bardzo delikatna operacja instalacji?Do alarmu can jest instrukcja zwykle i jest też on zaprogramowany pod dane auto.Jedyny problem to może być odcięcie zapłonu,tak aby nie generowało błędu.
Witam. Założyłem alarm do GOLFA II 91 r. 1,6 benzyna. Alarm to Super Forteca. Wszystko działa OK. otwiera i zamyka centralny wszystko GIT, ale… nie wiem pod co podłączyć odcięcie zapłonu. Widać na zdjęciu schematu wychodzą po prawej 2 kable (czarny gruby), jeden dochodzi do wyjścia styków przekaźnika a drugi do blokady zapłonu. Podłączał ktoś...
Dodatkowo zainstalowany pilotowy sterownik centralnego zamka nie będzie kolidował z wcześniej zamontowanym alarmem. Jednak jeżeli alarm jest uszkodzony, rozważ jego usunięcie. Zawsze istnieje niebezpieczeństwo przypadkowego odcięcia zapłonu w najmniej oczekiwanym momencie. Przede wszystkim jest to możliwe zimą - przy rozładowaniu akumulatora.
Co do rozładowywania akumulatora. Przełączyłem zasilanie centralki gazowej na stacyjkę bo na postoju "żarła " kilkadziesiąt mA zamiast kilku. Wyrzuciłem przekażnik odcięcia zapłonu w alarmie. Wymieniłem akumulator na nowy bo poprzedni po 2 latach notorycznego rozładowywania się padł. teraz aku wytrzymuje co najmniej tydzień , bo dłużej samochód nie...
Pokaż ten pilot bo w golfie były baterie ale większe niż 1620. Coś mi tu pachnie nieoryginalnym pilotem i alarmem dodatkowym odcięciem zapłonu.
Specjalnym kluczykiem to wyłączyłeś tylko syrenkę, istnieje duże prawdopodobieństwo ,że faktycznie wina leży po stronie centralki alarmu(jeżeli posiada funkcję odcięcia zapłonu). Lub uszkodzona może być kostka elektryczna stacyjki(daje podobny objaw).
Nie masz zasilania na sterowniki silnika lub sam ECU uszkodzony. Szukaj alarmów, odcięcie zapłonu lub podobnych.
możesz do tego wykorzystać jeszcze przekaźniki dwucewkowe, taki przekaźnik nie pobiera prądu w stanie załączenia a tylko w momencie przełączania styków i jest ciężki do zlokalizowania dzięki tym cechom
Chyba nic z tego nie będzie. Próbowałem na wszelkie możliwe sposoby i wpinanie się w instalację "różowym" i "szarym" nie daje najmniejszego efektu. Niezależnie od trybu alarmu w jakim się znajduje to i tak nie przepuszcza sygnału napięcia. Chyba w tym alarmie i tym motocyklu nie ma możliwości zrobienia odcięcia zapłonu za pośrednictwem alarmu :(
Jak zgaśnie sprawdź czy zasilana jest cewka, jeśli nie to sprawdź te odcięcie zapłonu o którym piszesz, ewentualnie tymczasowo je usuń i zobacz co się będzie działo. Problem w tym ze juz teraz wogóle nie moge go zapalić, jak pisałem cewka na uzwojeniu wtórnym i pierwotnym jest OK a co do odcięcia zapłonu przez alarm to jest mały problem bo nie wiem...
odcięcie zapłonu przez przekaźnik odcięcie zapłonu alarm odcięcie
pralki blomberg ustawić mikser gąbka chłodząca
syrena ultradźwiękowa energetyka studia
Ilość czynnika R134a w suszarce Miele T1 Jak zgrać film z kamery Panasonic NV-GS180 na komputer?