Tak.
Wyjaśnię dla zamknięcia tematu. Ustawienie wału korbowego „na kołek” w kole zamachowym to rzeczywiste 20°/4.5 mm przed GMP. To dlatego, iż dla ułatwienia obsługi i wyeliminowania pomyłek przewidziano ustawianie początku wtrysku przy ustawieniu dźwigni gazu na dawkę rozruchową (pełen „gaz”). Tłoczek sekcji pompy wtryskowej posiada...
Witam Po 10 cyfrowym numerze pompy sprawdź w dokumentacji jaki ma być kąt wtrysku. Ustaw silnik w górnym martwym punkcie na 1 cylindrze. Znak na kole pompy oraz na kole zamachowym. Wkręć czujnik do pompy. Napręż go do 4 mm [czujnik 10mm] lub 2 mm [czujnik 3mm] Wycofaj silnikiem w lewo do momentu kiedy na czujniku przestanie opadać wskazówka. Wyzeruj...
Witam Pana KomendantPojazdow . Widzę że popełnił Pan ten sam błąd ,który swego czasu i ja popełniłem. Całe szczęście że miałem kolegę , który zajmował się tego rodzaju już traktorami. Tak jak Pan, tak i ja wymieniałem simering wału silnika .Wszystko pięknie złożyłem było cacy i sporo mi to poszło. Przyszedł czas aby odpalić . Chechlam ,chechlam mówiąc...
003 drugie okienko ma byc 3.2
Podaj numer podwozia to wyślę ci instrukcje.
(at)bearq To jak wiemy jak nie robić, to jaką procedurę kolega uważa za najlepszą. Ewentualnie jak zrobić to w sposób uproszczony?
1. Jest to silnik z Peugeota 505 2. Kąta wtrysku nie ustawisz, jest bardzo skąplikowany . Pod plastykowym dekielkiem z boku pompy jest śruba, po wykręceniu w obudowie jest pierścień a na wałku znak. Trzeba te znaki zgrać z silnikiem. Zdejmujesz dekiel zaworów, ustawiasz na górny martwy punkt oraz znak w pompie wtryskowej. 4 cylinder. Teraz odpinasz...
Tak.
Początek i dawka są regulowane poprzez sterownik PSG16 lub PSG5 , zależy czy masz wbudowany sterownik z pompą czy osobny. tam leży przyczyna zazwyczaj. Musisz sprawdzić sygnał z czujnika obrotu w pompie na jego podstawie sterownik określa położenie wałka pompy i przestawiacza wtrysku.
To silnik PD. A więc lektura poniższego linku powinna rozwiać wątpliwości. Dotyczy co prawda silnika 1,9 ale chodzi o budowę silnika a to to samo tylko ciachnięty jeden garnek. Miłej lektury. http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=3... Silnik montowany był w Lupo i chyba w Polo w audikach siedział 1,4
dla pomp Lucas jedna literatura podaje że trzpień ma mieć fi 7 mm i długość 95,5 mm. http://obrazki.elektroda.pl/8563668100_1...
Sprawdź wodziki, ale moim zdaniem będziesz miał podrobiony wałek sprzęgłowy I stopnia, do tego pewnie koło przesuwne co się na nim zazębia. Mogę się mylić. Najlepiej jak być zapodał jakieś zdjęcia po ściągnięciu dekla ze skrzyni. :D
Tak, tą wartosć mozna zmodyfikować
W ciągnikach początek wtrysku ustawia się przechylając pompę w stronę silnika lub przeciwną.
Tak ma być. Oczywiście ustawiasz początek wtrysku na pompie wtryskowej.
Pompa od czegoś innego, przy czym nie wiadomo od czego. Może jeszcze zmienione nastawy pod 360. Tak strzelając - jeśli to pompa od zetora, to sprawdź początek wtrysku z dźwignią "gazu" nie na max, a trochę mniej niż w połowie. Może się okazać, że jest za wczesny a nie za późny. A w ogóle, jeśli za rozrząd i resztę dajesz głowę, a podejrzana pompa, to...
Witam. Man problem z autem Man 343 z EDC. Po wymontowaniu pompy wtryskowej (regeneracja) nie została zablokowana. Potrzebuję ile stopni powinno być na kole zamochowym. Jak to teraz poprawnie ustawić. Nr silnika D2865 LF21 Z góry dziękuję.
Fangrof Piła ps. już wiem, gdzie popełniłem błąd
kąt początku wtrysku do sprawdzenia na początek oraz świece, filtr paliwa, przewody przelewowe wtrysków
Na przewód pierwszego wtryskiwacza montujesz szklaną kapilarę. Kręcąc wolno wałem korbowym, obserwujesz poziom paliwa w kapilarze. Drgnięcie jego ku górze, oznacza początek tłoczenia przez pompę!
silnik taki jak w 255 a roku nie potrafie podać ale wiem że bardzo stary, śmiem twierdzić że to jest silnik z pierwszych serii produkcji
13adam13 Wszystko ładnie pięknie tylko....... http://obrazki.elektroda.pl/4592324900_1...
Nie . Ustaw gmp i wtedy zrób początek wtrysku i będzie oki
Musisz pokręcić pompą żeby się odpowietrzyła no i dźwignia gazu na rozruch.
Witam Ten czujnik właśnie po to jest aby sterownik widział początek wtrysku, bez niego się nie da.
Na korpusie pompy odszukaj znak pomiędzy dwiema czwórkami ten Cię interesuje.Ząb pompy ustaw jak należy ,natomiast koło zamachowe ustaw na 1-3*przed ZZ.Trzeba by oczywiście skorygować początek wtrysku czujnikem zegarowym.Wartość w tym położeniu koła zamachowego powinna wynosić 1mm.Miłej pracy.
co z rozrzadem? błedy w silniku i błedy na pompie sprawdz?
Pierścienie muszą się ułożyć (dotrzeć) w rowkach tłoka, inaczej puszczają kompresję. Sprawdź kręcąc silnikiem przy pomocy korby — musisz za każdym razem (suw sprężania) mieć efekt cofania się wału korbowego pod wpływem kompresji. Jeśli jest opór na kompresję, ale wał nie odbija z powrotem, to znaczy że nie jest idealnie szczelny. NIE DOCIERAJ SILNIKA...
Kąt wtrysku 25+1 stopni przed GMP, ciśnienie wtrysku 18,6-0,8, luz na zaworach 0,25 +/-0,05. Kąt ustawiasz standardowo, z tym że na pompie wtryskowej nie dajesz 'pełnego gazu' a co najwyżej w połowie. Przy pełnym gazie załącza się dawka rozruchowa i opóźnia kąt wtrysku na ok 10-12 stopni, co może być mylące dla kogoś, kto o tym nie wie. Taka różnica...
Przyśpieszyć początek wtrysku
Powinny być 3 kreski chyba, że ostatnia wypadła w docisku. Wykręć wtryskiwacz z pierwszej głowicy. Przez otwór w głowicy włóż drut i wyznacz GMP tłoka. Czy zgadza się z fabrycznym znakiem. Od prawidłowego znaku GMP miękką metrówka odznacz 7cm(tyle samo ile jest między GMP a 3 kreskami) i to będzie twój znak początku kąta tłoczenia. W jakim stanie było...
Tak, masz znaki do ustawienia początku wtrysku. Przez okienko sprzęgła powinno być wszystko widać. Tylko wiąże się to z odkreceniem skrzynki akumulatora.
Sprawdź ustawienie początku wtrysku i sprawdź też ciśnienie sprężania.
GMP to 0, kreska służy do ustawiania początku wtrysku (pompy)
witam . mam taki problem z EDC. przy przekręceniu stacyjki nie pali się EDC i auto nie chcę odpalić. rozłańczałem klemy i nic. dopiero jak go pociągam jakieś 5 km to odpala. jakiś czas spokój i znów to samo. czasami jest tak ze pobawię się stacyjką i odpali a czasami nie . pomocy ...
Kolego jaki zapłon , to dizel jeśli już to początek wtrysku .
http://obrazki.elektroda.pl/8403014300_1... Dla ułatwienia wstawiam foto, żeby dla wszystkich było jasne o czym mowa ;) Początek tłoczenia jest zapisany jako mapa charakterystyk w funkcji prędkości obrotowej silnika oraz dawki paliwa jako miary obciążenia silnika. Współczynnikami korygującymi są temperatura silnika i zasysanego powietrza...
Witam, poradziłes sobie kolego z tym problemem?bo mam identyczna sytuację i nie wiem co jest grane. Rozrzad zrobiony jak zalecają wszystko nowe, koło śruba podkąłdka diamentowa i nadal to samo.... Proszę bardzo o informacje jak zakonczyleś temat. Pozdrawiam.
Za wczesny w tryk paliwa -głośna praca silnika ,grzeje się,ciężko przyśpiesza,pali nadmiernie ,brak mocy, (może pęknąć wał korbowy,zgiąć się może korbowód albo może wydmuchnąć uszczelkę pod głowicą).Przyczyną w/w szkód jest wzrost ciśnienia na tłoku przed osiągnięciem GMP. Za późny w trysk paliwa -pracuje cicho (jak benzyniak),przeważnie ciężko odpala...
podkładając podkładki pod pompę wtryskową opóźniasz zapłon, odejmując- przyspieszasz Na kole zamachowym powinna być skala. Początek wtrysku na 12 stopni
Za wczesny początek wtrysku=cofka jak to ująłeś=przestawiony rozrząd...
Spokojnie Pawełku będę u ciebie w sobotę z kolegą to Ci ustawi
Nie zapominajmy też o filtrze powietrza, a początek wtrysku ustawiony dobrze, "luz zaworowy"?
http://obrazki.elektroda.net/42_12139624... na zdjęciu pompa lucas i zaworek początku wtrysku
Wg moich informacji wartość nastawcza początku wtrysku dla tego silnika wynosi od 0 do 1 przed OT
Wtrysk pilotujacy nie służy do ustalania dawki. A określenie Początku wtrysku, za czym idzie zapłonu. Nie możesz ich zamienić miejscami.
pionty post od gury to mi wystarczy - pionty post od gury świetnie, a co z piątym postem od góry ?
Autko carisma, silnik 1,9TD, 1998r., przebieg 161000km. Od kilku dni po porannym odpaleniu silnik poszarpuje a z tyłu wydostaje się chmura niebieskiego dymu. Byłem na odczycie błędów z komputera i wyszło: "błąd w obwodzie: układ regulacji początku wtrysku". W opisie miejsce zainstalowania czujnka - pompa paliwowa. Auto mam 3 miesiące, przejechałem nim...
dziękuję za odp coś będę kombinował mam jeszcze jedno pytanie czy wałek rozrządu w c 330 różni się czymś od wałka z c 328
Tak da się ,nr. pinów te same (10 pinowa i 7 pinowa). W 3 pinowej zawór początku wtrysku i zawór odcinający paliwo -dojdziesz po przewodach.
możesz rozwinąć?
Trzeba ustawić wał korbowy -15 stopni przed GMP, wałek rozrządu ustawić na znakach koła i stopki, wykręcić napinacz łańcucha (z tyłu silnika), następnie ustawić i zblokować pompę wtryskową (należy odkręcić śrubę 17mm zaślepiającą znajduje się z przodu pompy po prawej stronie, jest to najwyższy punkt na wykorbieniu pompy taka płetewka pozioma należy...
dałem rade wiec nie aktualne, była za mała dawka paliwa ustawiona na pompie i uwalona przepływka, po samym odpieciu zrobił sie przecinak, a sterownik jakis nie kumaty bo nawet po odpieciu nie wywala błedu kontrolka diagnostyczna. z góry dzieki za podpowiedz
W dieslu nie ustawia się zapłonu!!! Żeby ustawić dobrze początek wtrysku trzeba mieć blokady rozrządu : [url=http://www.elektroniczna.pl/sklep,6... Jakie są objawy???
jeśli silniczek AEF i pompa lucasa to otwór jest dokladnie w "pionie" pompy a że pompa jest pochylona to w silniku coś koło zegarowej godziny 1:30, w kole zębatym rozrządu jak nie ma otworu średnicy koło 6 mm to znaczy ze ktoś zdejmował koło i źle założył bo w kole jest wyżłobienie i to wyżłobienie uwidacznia kawałek koła pompy z otworem do blokowania...
Powyżej +5°C temperatury cieczy chłodzącej świece nie grzeją. Tak jak kolega "adam7009" napisał powodem jest raczej kąt wtrysku - za póżny . Po założeniu głowicy i paska rozrządu trzeba sprawdzić kąt wtrysku. Nie radze przestawiać " o jeden ząb " wału korbowego bo będzie głowica znowu do remontu !!! Można spróbować ustawić kąt wtrysku ale tu jest pytanie...
uszkodzony wtrysk sterujący (zależy jeszcze jak, czy np. leje czy elektryczne uszkodzenie) powoduje w mniejszym lub większym stopniu błąd doregulowania faktycznego początku wtrysku, to nigdy nie pomaga ani w osiągach ani w ekonomii.
Late z ang późno tak jak pisał kolega wczesniej A wtrysk strujący w tym silniku nie jest potrzebny do prawidłowej pracy jest tylko do informacji o wyprzedzeniu (ustawienia początku wtrysku)
Tak zrobiłem , użyłem rurki własnej roboty, tylko ustawiłem pierwszą krople na 23st i mówisz że to za wczesny wtrysk , dlatego zapytałem czy wiesz przy ilu powinna spadać żeby trafić w czas ? Ustawiasz początek wtrysku , czyli w momencie kiedy sekcja ZACZYNA podawać paliwo powinno być 23 st.
Odpali, ale nie będzie ustalał początku wtrysku. Który jest ustalany na podstawie obrotów wału i wtrysku pilotującego. Jeżeli nie ruszaliście sprzęgła to niema możliwości uszkodzić czujnika obrotów wału, no bo jak?
Blok 000 pozycja druga to będzie początek wtrysku, 45-55 to wartość prawidłowa. Ustaw spowrotem na znaki, poluzuj pasek na górnej rolce a dolną go naciągnij i automatycznie koło pompy ci przejdzie do przodu i masz przyśpieszony. Jak chcesz opóźnić to na odwrót. Można też regulowć kołem na wałku.
Witam jak w tytule potrzebna wartość początku tłoczenia dla 1.9d ustawianej czujnikiem zegarowym.
Na VAG błąd 550 - regulacja początku wtrysku. Proszę o pomoc. Jeżeli wiesz co reguluje kąt wtrysku to masz rozwiązanie.
Ja w omedze 2.0 DTI miałem takie wartości Przepływomierz powietrza,407.7 mg/suw Sensor barometru,0.97 bar żądanie ciśnienia ładowania,1.85 bar Ciśniemnie ładowania,0.98 bar Temperatura powietrza wlotowego,24 °C Temperatura cieczy chłodzącej,82 °C Temperatura oleju silnika,81 °C Temperatura paliwa,40 °C Przełącznik 1 hamulców,Nieaktywny Przełącznik 2...
Witam napotkałem na taki przypadek iż w aucie tym pojawił się błąd 550 autko jest z 97r Wiadomo że chodzi o początek wtrysku i tym tropem poszedłem.Po sprawdzeniu ustawienia pompy wtrysku, rozrządu wszystko jest ok,wyprzedzenie55 na zegarze.PO podłączeniu vaga w basig seting grupa 00 pokazuje w drugim polu 185 powinno być około 60 przy temperaturze...
Blacha kreci sie razem z wałkiem rozrządu, wałkiem kręcisz tą sróbą na 18tke Niebiesko-biały dym to przez to, że jest zła synchronizacja, czyli zły kąt początku wtrysku
powodem jest uszkodzony sterownik pompy wtryskowej. 504-750-152 postaram sie pomóc
Spróbuj na początek podmienić wtrysk z czujnikiem wzniosu iglicy bo to na jego podstawie jest czytany kąt wyprzedzenia wtrysku.
Znaki na kole zamachowym na razie cię nie interesują. Pompę da się włożyć tylko w jeden sposób - "podwójny ząbek" na kółku zębatym pompy ma wejść w swoje miejsce na sprzęgiełku w korpusie sprężarki (ten co widać na zdjęciu). Musi wejść bez użycia siły. To wszystko. Znaki na kole zamachowym dopiero przydają się przy ustawianiu punktu początku wtrysku.
Powinny być nawiercone dwa otworki , jeden GMP, drugi początek wtrysku
u mnie jest okolo 1,2 stopnia
Witam mam następujący problem, przypuszczam ze mam źle ustawiony początek wtrysku(T4 2,5 TDI) chciał bym to sprawdzić posiadam vag com wersja 2,6 pod dos ale nie wiem jakie komendy tam wpisać żeby odczytać no i jaki powinien być ustawiony ten początek na 2,5 TDI ???
Nie ma takiej możliwości że to wina czujnika. Dawka paliwa jest wzbogacana z czujnika tylko podczas rozruchu, następnie po odpaleniu dawka sterowana jest już tylko strategią utrzymania pożądanych wolnych obrotów przez sterownik silnika. Temperatura silnika ma głownie wpływ na stopień wyprzedzenia początku tłoczenia i początku wtrysku. Podaj też wartość...
Wymień hydropopychacze. Wszystkie nie na któryś cylineder tylko wszystkie. Olej poprzedni właściciel wymieniał ale nie wiesz jaki to olej ani typ ani producent?... Wymień olej. Rozrząd w tym aucie jest prosty na markera zrobisz grunt to odpowiednio napiąć rolkę i ustawić później kąt początku wtrysku z komputerem.
Mam pytanie czy ktoś ustawiał początek wtrysku pompy jakie paremetry powinna mieć ,wiem że miały starsze modele około 4,5 stopnia ale te nowsze trudno powiedzieć u mnie jest między 1.9 a 2.0 stopnie i błąd jest od poczatku wtrysku chyba wartość max nie osiągnięta.
Witam. Mam problem z uruchomieniem zimnego silnika w Fordzie Courier 1.8D ENDURA. Ciężko odpala od czasu jego nabycia (2 lata). Rozrząd sprawdzony na blokady, jest ok. przestawialiśmy kąt wtrysku (+/-) i nic na zewnątrz -13 nie odpalił. Po 4h w garażu ok 0C odpalił. Wszystkie świece nowe- grzeją. Sprawdziłem ciśnienie sprężania 27,27,27,27 bar. Jakie...
Kodować trzeba. Podłącz urządzenie diagnostyczne i na początek solidna diagnoza. Wtryski wymieniałeś z jakiego powodu?
pompa o tych samych numerach Dodano po 5 zobacz pw
A jakie wartości powinno wskazywać i mierzyć na ciepłym czy zimnym sliniku.
Witam, jak w temacie jak ustawić początek wtrysku w silniku deustz fahr f4l912, przy kombajnie Claas comet , mianowicie od którego tłoka należy zacząć, na bloku silnika jest numeracja od strony hedera od strony prawej dol lewej 1 do 4 natomiast patrząc z góry na głowicę numeracja jest odwrotnie czyli od 4 do 1, i tutaj pojawia się pytanie którj numeracji...
Miałem auto z takim silnikiem,pompa wtryskowa rozdzielaczowa,kąt początku wtrysku to bodajże 12 stopni przed GMP ,można go ustawić tylko z pomocą czujnika zegarowego. :D Dodano po 1 A tak wogóle to o się dzieje,jakie objawy :?:
ustawiałem cały rozrząd i początek wtrysku z filmem ,, Retro Traktor ''
Cewka ma 116 om A jaki komputer to odczyta chyba tylko DRB III, którego nikt niema
Czemu nic nie piszesz o błędu początku wtrysku? Co z czujnikiem temperatury paliwa? Albo zapytam inaczej, w sterowniku silnika grzebane było. Dodano po 58 Ja poproszę dynamiczne 008 011. Wtryski nie są pierwszej młodości, silnik chyba już tez. Kompresje patrzyłeś?
Witam wszystkich. Pytanie dotyczy jak ustawić początek wtrysku w VW CADDY 1.9 SDI ? Robi się to za pomocą komputera czy ręcznie. Silnik jest sterowany elektronicznie. Nie ma linki gazu. Oznaczenie silnika AEY auto z roku 1996. Z góry dziękuję i pozdrawiam wszystkich.
Okienko z lewej strony obudowy sprzęgła. Odkręć pokrywkę a na lewej ściance będzie nabita kreska. Ustaw silnik tak by na pierwszym cylindrze był początek wtrysku paliwa. Jeśli jest dobrze ustawione to naprzeciw tego znaku na kole zamachowym będą dwa lub trzy. jeśli są dwa to musisz się zmieścić pomiędzy. To granica tolerancji. Jeśli trzy to trzeba by...
Kanał 000 w Basic Settings, nastawy podstawowe czy jakoś tak. Kanał 4 pokazuje parametry dynamicznego wyprzedzenia wtrysku. Kurcze Nasic Settings to chyba jest w VAG COM. W tym moim programie POLSKI VAG nic takiego nie widze. Czy taki tempy jestem? Prosze mnie naprawić. A czy ktoś wie gdzie moge vag com ściągnąć?
Próbuj ustawić na 0.8 i napisz co się będzie działo. A jak nie to wal do mnie do Białego i ustawimy :P
ciśnienie na tłokach w przedziale 27,5 do 28,2 więc chyba dobre
Witam. Mam problem z klucha. mianowicie zaczęła mi gasnąć jak stoje na światłach, jak jedzie to jest taki objaw jakby chciała zgasnąc ale dostaje znowu paliwo i jedzie dalej. Po podłaczeniu KTS-a mówi on że nie widać początku wtrysku, coś z elektrycznym zaworem początku wtrysku. Wie któs może gdzie ten zaworek się znajduje dokładnie i czy moge go przeczyscic...
Witam wszystkich mam problem z laguna 1.9 DTi ma jakies zagrania. Kilka dni temu zaczeła szarpać i niedało sie nią jechać zapaliłem ja i po 10sekundach gasła podjechałem do stacji diagnostycznej podpieli ją pod kompa i wyskoczył jeden błąd y początek wtrysku czy coś takiego kod 3311 usuneli ten błąd i chodziła jakiś tydzień teraz znowu zaczyna szarpać...
Luzujesz pół obrotu nakrętkę przewodu na wtrysku i w czasie kręcenia przy odpowietrzonej pompie paliwo tryska co najmniej na pól metra , jeżeli tylko moczy to coś z pompą . Do regulacji początku wtrysku musisz wyposażyć się w czujnik zegarowy z odpowiednim adapterem i regulować zgodnie z kodem silnika i numerami pompy , tak ustawione musi dobrze pracować...
Jak się rozgrzeje to zmienia kąt początku wtrysku.
teraz chcę ją ustawić,na razie jest zamontowana (na ucho ustawiłem) ale chcę podjechać ,żeby był dobrze ustawiony początek wtrysku jak ma być.
Musisz określic punkt statyczny tej pompy z tyłu tam gdzie masz przykrecane przewody wykręcasz srube w srodku i wkrecasz czujnik zegarowy pozdrawiam
to się dokupuje, docina czy oddać też do serwisu pomp? Jak nie dokupisz to dorób z gambitu AF-OIL. Co prawda będziesz musiał pewnie kupić arkusz ale przyda Ci się na pewno a materiał jest na tyle dobry że spokojnie możesz składać bez doszczelnienia silikonem. Przy okazji - pompę wtryskową jak wyjmowałem to oczywiście zaznaczyłem na korpusie przecinakiem...
Widzę Góral że oblatałes się ze stroną autocentrum którą kiedyś ci poleciłem. Jak tam już twój Golfik tdi?? Czy zrobiłeś już ten interfejs?? No i czy cena paliwka cię nie szokuje?? a niektórzy próbują redbula zalać do autka 8O
Taki sam kąt wtrysku był poł rok temu, cały czas i nic się nie działo. Bzdury piszesz, nie ma takiej opcji że kąt początku wtrysku wynosi 19-21 stopni, nawet pod pełnym obciążeniem nie powinien przekroczyć 15 stopni. Dodano po 27 Czujnik położenia wału korbowego wymieniony. Używka czy nowy? jak nowy rozumiem że oryginał?
W silnikach dieslowskich początek wtrysku paliwa jest zazwyczaj wcześniejszy zanim tłok osiągnie GMP. Wyprzedzenie uzależnione jest od konstrukcji silnika i określane jest przeważnie jako kąt wyprzedzenia wtrysku. W silniku zetora, ten kąt wynosi 18 stopni. Początek wtrysku ustawia się na kapilarę na pierwszej sekcji pompy wtryskowej i na znaki na kole...
ustawiać początek wtrysk regulacja początek wtrysk mercedes początek wtrysk
elektroniczne sterowanie piekarnika spawarka normy źródło stałoprądowe
siemens eq500 elektryka renault
Amica DFM62D7TOqID – kody H1-H14, zawieszanie, wymiana programatora, cykl Eco Futuri 3 – odłączenie dźwiękowego sygnalizatora kierunkowskazów LED w skuterze elektrycznym