W grupie psa i zapewne nie tylko w motorach 1.9d były przekaźnika świec, które brały sygnał z czujnika temp płynu. https://obrazki.elektroda.pl/8597240200_... Zdj zaporzyczone z sieci. O to mi chodzi. Sygnał temp bierzesz z czujnika temp płynu.
To co cyka to pierwszy lub drugi stopień grzania płynu świecami w kolektorze ssacym. Sprawdź te złącza. Obciążenie alternatora odczytać można za pomocą VCDS.
Witam mam problem mam wytwornice dymu beamz s700 jb i przestała puszczać dym tylko leje się płyn ale grzałka działa bo płyn jest gorący. Na pilocie zawsze świecila zielona albo czerwona dioda a teraz świeca obie. Co mogło się stać
Świeca mokra od płynu wygląda całkiem inaczej niż świeca zalana paliwem. Świeca z cylindra, do którego dostaję się płyn chłodniczy jest wręcz bardzo czysta, wygląda jak nowa. Takie przypuszczenia sprawdza się bardzo łatwo, wykręcając daną świecę na zimnym silniku, odpinając zasilanie wtryskiwaczy. Kręci się rozrusznikiem uważając jednocześnie żeby nie...
To pod pompką, to olej z wodą, a nie z paliwem. Silnik nie traci płynu? Jak wyglądają świece?
sprawdź przewód który idzie do silnika ten który jest przed skrzynią biegów w osłonie .:D
Może to Ci w czymś pomoże (K25 - przekaźnik czasowy świec żarowych). Sprawdź jeszcze czujnik temperatury płynu chłodzącego. Po wypięciu wtyczki z niego świece powinny grzać cały czas.
Mało płynu chłodniczego albo zapowietrzony układ.
Odepnij czujnik temperatury płynu i sprawdź czy będzie ok.
Jeżeli płyn idzie do cylindrów to na świecach jest biały nalot. Miałem tak daaaawno temu w kredensie.
Nie ubywa Ci czasem płynu chłodniczego?
znalazłem ten schemat powinno być tak według twojego rysunku to 6-według schematu pusty 5-regulacja silnika 3-przekaźnik płynu chłodzącego-duża moc grzewcza 2-przekaźnik płynu chłodzącego-mała moc grzewcza 1-przekaźnik silnika pompy chłodzącej paliwo 4-przekaźnik sterowania silnika według mnie powinieneś mieć pod spodem jeszcze cztery bezpieczniki tj:od...
A powinny być takie miękkie jak po dłuższym postoju. Dymienie może być lekkie (nie mówie o takim widocznym w tylnim lusterku) - w końcu gdzieś musi iść płyn. A świece suche? Choć ja ostatnio robiłem UPG w astrze F ale nie grzał mi się nic a nic więcej niż zwykle choć ciśnienie było konkretne i zawór na zbiorniku płynu syczał. Oczywiście płynu ubywało,...
Co niby ma byc źle z pompą wody? Gdyby była niesprawna, silnik nadmiernie by sie grzał z powodu słabego obiegu płynu. Świece powinny byc na krućcu na głowicy z którego idzie płyn do nagrzewnicy.
Witam Mam problem z takim seatem. Mianowicie nie steruje on świecami podgrzewania płynu. Świece i przekaźniki sprawne. zasilanie wszędzie jest. Czujnik temperatury sprawdzony też jest wporządku. Mam pytanie odnośnie kodowania komputera czy w tym silniku świece powinny być zakodowane do sterownika?? Mam kodowanie 00002, czy to jest prawidłowe?? nie wiem...
Czy to na pewno przekaźnik świec żarowych, a nie świec podgrzewających płyn ? Trzeba podpiąć stosowne urządzenie diagnostyczne, zobaczyć jaką temp widzi sterownik i zrobić output test
chce wymienić świece która jest odpowiedzialna za spalanie paliwa w moim przypadku ropy Coś strasznie namieszałeś. Ogólnie są dwa dogrzewacze: - elektryczny. W rurze w której przepływa płyn chłodzący są zamontowane typowe świece (żarowe) które dosyć szybko podnoszą temperaturę płynu chłodzącego . Jak silnik jest szybko zagrzany - to zużycie paliwa...
Nagrzewnica ma mieć stały pełny przepływ płynu. Nie ma tu żadnych zawórów otwierających/zamykających. Te świece to grzałki nurkowe, można bez nich żyć, mają za zadanie rozgrzać płyn chłodzący w zimie.
Nie musi być to wina pompki sprawdz czujnik płomienia,czujnik temp. płynu .pompe płynu ,świece i włuknine.
Wypnij kostkę czujnika temp. płynu i sprawdź czas grzania świec. Powinno być 45-90sekund.
Wymieniłem uszczelki pod głowicą . Nie mogę odpalić jak odkręcam świece jest zalana płynem . Wyczyściłem świece to odpali i od razu gaśnie i tak cały czas . Z góry dziękuje .
Spuść płyn, wydłub starą zaślepkę ( pełna improwizacja : przebić śrubokrętem i na wagę wyciągać itp.) , wyczyścić otwór i zabić nową.
Witam. Proszę bardzo.
To jest błąd grzałek nurnikowych podgrzewających płyn chłodzący
No nie możliwe, by mechanicy podpięli świece żarowe w cylidrach pod sterownik świec grzania płynu. To właśnie grzanie płynu uruchamia się po odpaleniu i uzyskaniu przez instalacje pewnego napięcia (czyli gdy alternator zacznie pracować) to po to by nie obciążać do rozruchu akumulatora, silnik jest czas podgrzac po udanym starcie. No i te objawy to tak...
Witam ponownie po 2 latach. Problem rozwiązany. Płyn w kanale świecy zapłonowej to pierwszy objaw pękającej głowicy. Wyszło po 30 tyś km.
Mam jeszcze taki pomysł, tylko umiejętności brak: Załączanie przyciskiem (tylko włączanie, wyłącznik automatyczny przy osiągnięciu odpowiedniej temperatury). Wmontowanie w układ czujnika temperatury. Skoro podgrzewacz jest na powrocie z nagrzewnicy to czujnik umieścić na przewodzie zasilającym nagrzewnicę. Po załączeniu grzania płynu świece będą działały...
Odłącz czujnik temp płynu i spróbuj odpalić, jak odpali to wiesz co jest przyczyną
Witam! Mam problem z grzaniem świec żarowych w VW Touran 1.9 TDI, 105KM, 2003r. Świece i czujnik temperatury płynu chłodniczego były wymienione lecz świece nadal nie grzeją. Czy jest możliwość sprawdzenia czy jest napięcie na przewodach do tych świec? Czy może być uszkodzony przekaźnik do świec jeśli tak to gdzie on się znajduje? Pozdrawiam k10210.
Podniosłeś chociaż maskę? Sprawdziłeś poziom oleju? Płynu chłodzącego? Świece? Migająca kontrolka silnika zwykle sygnalizuje poważną awarię wymagającą jak najszybszego zatrzymania samochodu i wyłączenia silnika... masz najprawdopodobniej uszkodzony układ zapłonowy i wypadają zapłony. Jazda w takim stanie grozi zniszczeniem katalizatora (o ile już do...
I właśnie od tego jest ten czas nakładania się faz benzyna LPG. Po załączeniu LPG sterownik stag otrzymuje sygnał by odłączyć wtryskiwacz ale kiedy odłączy ? - po czasie opóźnienia jaki mu zadasz w programie
Wymiana płynów.
Witam. Mam taki problem . Ostatnio robiłem remont katanki. I teraz po zalaniu katanki płynem zauważyłem że ucieka mi płyn na świece . Pytanie jest takie . Którędy ? Uszczelka pod głowicą nowa . Pompa szczelna . Proszę o pomoc .
Płyn nie ma innej drogi,uszkodzona uszczelka lub pęknięta głowica. 2 świece mokre?płyn czy ropa?
Witam, problem polega na tym, że podświetlenia zegarów jak i deski rozdzielczej nie ma. Kontrolki świateł, płynów, świec, komputer pokładowy i radio działają prawidłowo.
Prawie podobnie miałem w moim CC - przepuszczała uszczelka pod głowicą powolutku ubywało płynu chłodzącego i zalewało płynem świecę.
Chciałem zapytać po jakim przebiegu trzeba wymieniać: 1. Olej w silniku 2. Świece 3. Płyn w chłodnicy 4. Rozrząd
Witam Problemem jest odpalenie zimnego silnika 1.9 SDI, jak postoi kilka godzin. Trzeba długo kręcić. Po zdjęciu kabla od czujnika temp. płynu, świece grzeją długo i odpala od strzała. Sprawdziłem świece, wymieniłem czujnik temp. płynu i nic.
Witam ponownie po wielu perypetiach znalazłem ECU pasujące do mojego paska świece podgrzewania płynu chłodzącego działają. Moje pytanie czy powinny grzać zaraz po przekręceniu stacyjki czy dopiero po uruchomieniu silnika następnie kiedy mają się wyłączyć bo u mnie silnik osiąga tem. 90C i świeca grzeje dalej . Wiem że ECU pobiera sygnał z przepływomierza...
Nie jedną świece wymieniałem. Nie jedną urwaną przez klienta i takie tam... Płynu ubywa to sprawdź czy nie na połączeniu obudowy termostatu z głowicą.
a to na pewno jest olej czy płyn na świecy??? Bo jeżeli jest płyn to mogła uszczelka pod głowicą puścić, ale żeby ocenić to trzeba sprawdzić??
Mam takie "głupie" pytanie. Czy to jest przekaźnik świec żarowych, czy podgrzewaczy płynu chłodniczego. Bo wydaje mi się, że Toledo pk od świeczek miał w środku.
Nie wiem co to był za sprzęt co miał mój majster, ale wyglądało to jak duży miernik i nic tam nie pokazało a problem jest.Sprawdziłem ilość płynu,świece, kable nowe.
witam kolegów !!! uszkodzony jest napewno moduł po cewkami... a przyczyna jest bardzo prosta i oczywista .Jest to typowa usterka w poldkach. Mianowicie na grodzi jest zaworek do regulacji ciepło/zimno, i jak tylo z niego cieknie płyn chłodniczy (a zawsze cieknie) to płyn spadając gromadzi się w niszy czwartej świecy zapłonowej i powoduje przebicie iskry...
Mam parę pytań odnośnie podłączenia podgrzewacza płynu chłodzącego taki na 4 świece żarowe ma to służyć do podgrzania płynu chłodzącego w celu szybszego przełączenia się samochodu na LPG. http://obrazki.elektroda.net/1_122050500... Przy mierzeniu na akumulatorze częściowo rozładowanym (11V) wychodzi, że jedna świeca pobiera 10A niestety przekaźnik...
Raczej dotarło, że VW to szajs, jeśli chodzi o wymiany płynów, świec itd. to zawsze pilnowałem tego jak oka w głowie, a tu taka niespodzianka. Brak słów :cry:
Witam A czasem płynu chłodzącego nie ubywa bo na biało kopci jak spala płyn chłodzący. A te świece czarne to wszystkie ? Pozdrawiam
Stwierdzenie strzelił alternator to trochę ogólne. Co konkretnie padło. Uklad prostowniczy, uzwojenie? Od zwarć i nadmiernego poboru prądu w instalacji są bezpieczniki. Powinny zadziałać w pierwszej kolejności. Może przewód plusowy od alternatora ma gdzieś przetartą izolację. Czy auto posiadało i posiada osłonę od spodu silnika? Na próbę można odłączyć...
Te przewody przykręcone są do świec żarowych podgrzewacza płynu. Odkręcić i oczyścić. będzie dobrze. Dodano po 1 Przy okazji dokręcić cybant, bo to jest nalot z odparowanego płynu chłodzącego, nie żadne zasiarczenie.
Witam kolegów ja miałem taki sam problem,wyciągłem licznik i dokładnie go wymyłem to znaczy całą płytke i wymieniłem kondesatory na nowe bo to właśnie one często się wylewają i robią zwarcia na lutach,potrafi to też przeżreć ścieżke na płytce .Pozdrawiam Kuba
Kontrolka jak gaśnie to znaczy że świece są dostatecznie gorące i można dokonac uruchomienia i właśnie o to chodzi w tym wszystkim, wiadomo, że po jej zgaśnięciu następuje faza dogrzewania silnika (nie informowana już kierowcy świeceniem tej kontrolki) ale im niższa temperatura płynu chłodzącego tym kontrolka świec żarowych dłużej świeci po przekręceniu...
Panowie mam dodatkowy podgrzewacz płynu na 3 świecach żarowych lecz niestety w grupie 16 VAG w 3 bloku mam tylko dwa zera 00 czyli brak załączenia w/w podgrzewacza. Dziś jest u mnie na minusie (-1 c) i układ się nie załącza. Gdzie i jakie są prekaźniki odpowiedzialne za ten podgrzewacz?
Jaki by nie miał to ma 3 świece żarowe do grzania płynu. Do sprawdzenia świece i sterowanie. A skąd wiesz że termostat sprawny ?
Po zdjęciu głowicy radziłbym przyjrzeć się samej głowicy, ostatnio robiłem 2.2 benzyne na łańcuchu (nie wiem jaki ten silnik) i głowica była pęknięta do świecy!!!! Płyn wypływał koło świecy na zewnątrz.
Potrzebuje pomocy skąd jest podłączona masa do w/w pinu. Sterownik silnika jak potrzebuje zagrzać świece steruje tym przekaźnikiem wystawiając masę. Zależnie od temperatury płynu jaką widzi sterownik silnika.
a jazda na 2 świecach będzie bezpieczna?
Ten dym musi się z czegoś tworzyć. Ze spalonego płynu chłodniczego, albo z oleju. Z płynu są to kłęby tłustej pary, po przyłożeniu ręki do wydechu i przegazowaniu na dłoni pozostaje taki tłusty nalot o charakterystycznym słodkawym zapachu. Olej to spaliny gryzące. Jeżeli tester nie zmienia koloru i płynu nie ubywa to może rzeczywiście turbo trochę rzuca...
Podgrzewacz płynu chłodzącego - widać że masz uszkodzoną jedna lub dwie świece w podgrzewaczu. Ten obwód który pokazuje 'zwarcie' akurat jest sprawny :)
Blokada odblokowuje kierownicę?
Kolego, ja nie twierdzę, że żużel na świecach to objaw zdrowego silnika. Zawsze na świecach osadza się nalot, lecz jeśli któryś cylinder będzie zasysał ciecz chłodzącą to cała komora spalania będzie czysta i lśniąca (dosłownie). Świeca również.
przy jakiej temp. sprawdzałeś, czy na świece podawany jest prąd ? sprawdź na vagu jaka jest temp. powietrza ... jeżeli będzie mniejsza od 5 st. to wtedy sprawdź napięcie na świecach jest to bezpiecznik od systemu 3 świec żarowych i podgrzewania płynu chłodniczego na króćcu wody i przekaźnik j359 i j325 ... Warunki zalaczenia tych swiec : - silnik pracuje...
Nie wierz w takie bajki, że silnik zagrzeje się do temperatury roboczej z tymi świecami po przejechaniu 3 km a zwłaszcza w zimie kiedy temperatura spada znacznie poniżej zera. Te świece działają (poza opisanymi przez Ciebie warunkami) jak włączysz nadmuch ciepłego powietrza na przednią szybę na jeden z 4 możliwych zakresów dmuchawy bo tylko w takim...
Po pierwsze, bez sensu na trzech przekaźnikach. Wystarczy jeden odpowiedni. A powinno być na dwóch, wtedy masz możliwość załączenia dowolnej ilości świec, w zależności od potrzeb. Druga sprawa, to miejsce montażu, musi bezwzględnie zapewniać pełne zanurzenie świec, nawet jeśli płynu będzie z 1 - 2 cm poniżej minimum. Oczywiście nie wspominam o włączeniu...
Są ślady płynu na świecy? Jak z krzywkami?
Musisz sprawdzić poziom płynu w układzie chłodzenia.:?: Sprawdzić należy czujnik w zbiorniczku płynu :?:
Czym się różni świeca z 1 cylindra względem pozostałych?? Barwa, przerwa?? Miałem taki problem z samochodem, gdy płyn chłodniczy dostawał się przez uwaloną uszczelkę pod głowicą do cylindra.
Cóż, mechanik też twierdzi że silnik krokowy (jest na pewno, bo był wymieniany w zeszłym roku). Wymienione na nowe: - czujnik temperatury płynu - świece Wg mechanika, jak go ręcznie "przytrzymywali" to pracował. Też stwierdził że to może być problem z powietrzem. Pozdrawiam, i na razie szukam faktury na ten silniczek. Zastanawia mnie dlaczego później...
Padła chyba uszczelka pod głowicą, ponieważ ubywa mi płynu a jak patrzyłem to nie ma żadnej kałuży pod samochodem. Samochód kopci od przedwczoraj czyli jak przestał palić na jedną świecę. Ale płyn chłodzący mógłby zalewać świecę?
Znam rewelacyjny sposób na szybkie podgrzanie płynu chłodniczego i zaraz po starcie silnika w mrozny poranek mamy ciepełko w kabinie. Chetnie się podzielę, może niektórzy wiedzą o co chodzi. Rozwiązanie opiera się na świecach żarowych.
vw golf 3 dogrzewanie płynu nie działa świece sprawne
Płyn to DA1 ,najlepszy odrdzewiacz na świece.
A jaki to samochód?
Generalnie tak, ponieważ płyn zalewa świece gdy silnik jest zgaszony, po odpaleniu pomału sobie wypompuje płyn w wydech a od temperatury świeca się wysuszy i znowu działa! Na tym cylindrze mogły też się uszkodzić pierścienie dlatego pali olej, wykręć świece i zobaczysz która jest czarna a które ładnie wypalone (ceglane)
Do autora - przygotuj sobie jakieś małe żaróweczki 1-5W z przewodami, podłącz pod świece grzania komory spalania i płynu oraz masa z akumulatora lub silnika. Woltomierz podłącz na klemy akumulatora. Uruchom silnik i obserwuj. Wyniki obserwacji przedstaw osobom które próbują ci pomóc, bo zdalnie inaczej tego nie da się zrobić. Jak to przerasta twoje...
Mam problem z grzaniem świec żarowych do przekaźnika prąd dochodzi jednak od niego nie idzie na świece.Dodam że przekaźnik kupiłem nowy jednak to nic nie pomogło.Może miał ktoś podobną usterkę.Jeszcze pytanko który z bezpieczników odpowiedzialny jest za świece żarowe?.Dzisiaj odpiąłem czujnik temp. płynu, kontrolka świec długo się paliła ale na świecach...
Chodzi oczywiście o skrzynie biegów. Otwórz maskę i spójrz z prawej strony w dół, powinna być tan kostka elektryczna (z takim drutem zabezpieczającym) naciśnij go i zdejmij kostkę. Nie wiem jak konkretnie w twoim autku, ale coś podobnego masz przy zbiorniczku płynu hamulcowego czy wtrysku.
Czujniki położenia wału i temperatury płynu chłodniczego do sprawdzenia.
Zaprowadź ten samochód do mechanka, bo z twoją wiedzą to go zepsujesz a ne naprawsz. Te "trzy jednopinowe czujniki" to są świece do podgrzewania płynu chłodzącego.
Czy kojarzycie który z czujników odpowiada za przesłanie informacji ze, temperatura została osiągnięta i świece można przestać zasilać czasem grzania świec steruje ECU, sygnał jest pobierany z czujnika temperatury płynu i im wyższa temperatura płynu tym krótszy czas to sterownik decyduje o czasie ich grzania.
137 to właściwie sterownik silnika, może bardziej pompy wtryskowej. To on uruchamia 102 podając masę na 85 lub 86. W 102 sygnał t to temperatura płynu chłodzącego. Dla testu zagnij nóżkę t i przekaźnik świec żarowych powinien awaryjnie uruchamiać świece przez 30 sekund po każdym zapłonie.
Spróbuj 01...
Witam, t5 2.5 tdi 130 km axd nie zalacza swiec zarowych, idzie zasilanie na przekaznik 12v, słaba masa na przekazniku 9v, sprawdzane przy temp 12 st. C na zimnym silniku. Przy jakiej temp powinny się już załączać swiece z rana? Czy winny może być czujnik temp płynu chłodzącego?
Ile realnie silnik ma przejechane. Jak nim jeździsz? Ubywa ci płynu chłodniczego?
Może być problem z przekaźnikiem do świec żarowych, albo (kiedyś taki miałem przypadek) czujnik temperatury płynu chłodzącego.
(at)jadi0122 Jak przegrzałeś silnik to się dowiesz po wykręceniu świec, czy czasem uszczelka pod głowicą nie poszła? Płyn ci ubywa albo kopci na biało?
Czujnik może być na pompie pod zbiorniczkiem płynu.
Mam Seata Toledo z silnikiem 1.8i o oznaczeniu RP.Mam problem z świecącymi kontrolkami ciśnienia oleju i płynu chłodzącego(świecą obie potem gasną i znowu po czasie się zaświecają).Z góry dziękuje. W tym dziale nie zajmujemy się naprawami.
Ta jasne. Nawet nie wiem czy moduł ESP ma w ogóle info o poziomie płynu. A co dopiero info o jakości płynu.
Z podgrzewaniem świec żarowych w silniku TDI jest tak, że świece są załączane gdy temperatura płynu chłodzącego spadnie poniżej 5*C, wtedy są świece grzane 12 V a następnie odbywa się ich dogrzewanie bodajże 5 V przez okres około 2 minut - u siebie wtedy słyszę przełączenie przekaźnika nr 103. Kontrolka gaśnie np. po 3 sekundach ale jest to tylko sygnał...
Z tego co zrozumiałem, to masz płyn wokół ceramiki świecy. Przerywał, przez ten płyn. Na razie podaruj sobie uszczelkę. Wysusz i obserwuj co się będzie działo. Może ktoś w jakiś cudowny sposób przez przypadek zalewając płyn rozchlapał go. Może jakiś wąż puszcza i powoli sączy płyn w to miejsce. Niezbyt często spotyka się pęknięcia w tym miejscu powodujące...
Wlej plukankę liqui moly przejedz się z 2-3km, zlej stary olej ,wlej 10w40. Filtr oczywiście. Pasek rozrzadu plus filtr powietrza. Świece zaplonowe dobre są denso do lpg. Płyn hamulcowy dot4 kazdy byle świeży.
Czarna sonda pomiarowa do masy a czerwoną wsadź do kapturka i zmierz czy podaje napięcia na zakresie DC oczywiście . A żeby sprawdzić oporność ustaw miernik na pomiar Ω i czarna sonda do masy a czerwona do świecy .
Witam.Jeżdżę z tym samym silnikiem w skodzie Felici.Jest to normalna sprawa.Od chwili załączania silnika świece pracują dokładnie 3 minuty czy silnik zimny czy ciepły dopiero gdy płyn osiągnie 70 °C wtedy nie pracują.Po tym czasie gasną.Sprawdzałem w VW Transporter ,Lublin jest tak samo. Ze świecami jest różnie jak kupiłem firmy Febi to na rok teraz...
Witam,na silniku jest zamocowany czujnik temperatury płynu od przekaznika świec żarowych i być może on coś świruje.
Najpierw sprawdź świece ,sprawdź też czy grzeją wystarczająco długo,bo w starszych tdi był problem ze zbyt późnym załączaniem świec ,zdejmij wtyczkę z czujnika temp płynu i zobacz jak wtedy będzie odpalać,wtryski trochę kosztują ale można chyba jednak zmieniać same końcówki,nie masz żadnego ssania to nie ta liga.
Zawsze przed zamontowaniem nowego termostatu, gotuję go we wrzątku, tak by uzyskał pełne otwarcie. Nie wiem czym to jest spowodowane, ale dopiero wtedy zaczyna działać prawidłowo. Otwiera się wtedy zdecydowanie przy swojej nominalnej temperaturze. Jak go porządnie nie wygrzeje, to uchyla się minimalnie przy 70°C i efekty jak wyżej.
Odepnij kabel od czujnika cisnienia oleju i sprawdź czy swieci dalej. Mam wrażenie ze słaba masa silnika ugotowala masy mniejszej kategorii np ecu i instrumenty.
Czujnik jest między świecami 2 a 3 cylindra
Swieca może pracowac w wodzie ale tylko częścią roboczą a nie cała. Cała zanurzona skoroduje, juz próbowałem w podgrzewaczu płynu spryskiwaczy.
Tak nic nie zrobisz oprócz ogniska. Jedynie wstawić oryginalny grzejnik w obieg np. od VW. https://obrazki.elektroda.pl/4698521300_... lub świecami płyn https://obrazki.elektroda.pl/9350383500_...
świeca płyn świeca grzać płyn bezpiecznik świeca płyn
schemat matrix hasło biosie laptop toshiba excel format komórki
dobre żelazko zawór mieszający grawitacyjny
Jak odzyskać hasło do poczty WP? Chrysler Voyager 2.8 CRD – wentylator chłodnicy klimatyzacji nie uruchamia się