Brakuje zielonego kabelka. Pociągnij go z cewki. Cewka ma dwa rzędy, zmostkowane pionowo. W jednym rzędzie masz +12 po stacyjce, w drugim zaś - sygnały masy wyzwalające iskrę. Tam musisz zapiąć wspomniany zielony kabelek
Zgadza sie część ciągników ,zwlaszcza starszych sygnal do obrotomierza pobierala z alternatora(ale np. sterownik skrzyni biegów pobieral juz sygnał z czujnika obrotow) Nie znam tego Ferdka ,zerknąłem tylko do serwisowki a tam stoi że z czujnika obrotow. Niestety jestem w drodze i nie mam czasy szukac dalej.Sensor jest albo z przzodu przy kole pasowym...
Obrotomierz pobiera impulsy ze sterownika silnika. Przewody: niebieski i szaro-niebieski.
Kolejna bzdura w wykonaniu tego uzytkownika. Nie z altermatora, a ten model jest juz na DDE i impulsy obrotomierza generuje m. innymi czujnik położenia wału.
"W" - to impulsy do obrotomierza. To tak dla dopełnienia całości.
Być może nie na połączenia obrotomierza z modułem zapłonowym. To moduł właśnie generuje impulsy do obrotomierza.
Impulsy na obrotomierz brane są z cewki zapłonowej ( zielony przewód).Pozdrawiam.
A po co chcesz kombinować? Na schemacie jest albo czujnik w.n w postaci kilku zwojów na przewodzie do świecy lub podłączasz się do wejścia cewki zapłonowej (miedzy moduł i cewkę). I jest to najlepsze rozwiązanie. W zapłonie jest jakaś cewka i ukłąd magnetyczny i musiałbyś dorabiać dodatkowy klucz, który formowałby impulsy do obrotomierza. A te impulsy...
licznik jest elektryczny, często pada wiązka przy wtyczce od impulsatora, czujnik obrotomierza zależy od wersji, czujnik z boku skrzyni przy kole zamachowym albo przy pompie wtryskowej mechaniczny czujnik generujący impulsy.
Wyciąg z Polskiej wersji dokumentacji atmegi16 (znajdziesz bez problemu odniesienie do 32): ICES1 - Wybór zbocza zdarzenia na pinie ICP1. Bit ten służy do określenia rodzaju zbocza, które będzie interpretowane jako zdarzenie Input Capture na pinie ICP1. ICES1 = 0 - oznacza wybór zbocza opadającego, ICES1= 1 to zbocze narastające. Tutaj masz obrotomierz...
Witam mam prosbe jaki kolor kabelka i gdzie go znalesc ktury podaje impulsy do obrotomierz .A4 .95 benzyna 1.8
witam bedzie działał normalnie przerabialem to juz
Witam. Tranzystor jako [url=http://e-fizyka.eu/podrecznik/18-po... Pozdrawiam
A tak zaznaczyłem bo to różnie może być. Wystarczy, że ma jakiś francuski nastawnik na pompie i już czujnik potrzebny.
A po co tak ? Przyzwoite impulsy zaplonu wystepuja na PRZEWODZIE GASZACYM , zwieranym stacyjka do masy w kazdym zaplonie CDI. Możesz śmiało podłączyć tam bezpośrednio obrotomierz ...ok. 80V pp, zrób sobie dzielnik i komparator, by czysty prostokąt uzyskać.
Witam, Szukasz na slepo najwyrazniej. Zacznij od danych obrotomierza (jakie impulsy, jakie napiecie, ilosc impulsow na obrot walu). Czujnik walu odpada - kilkadziesiat impulsow na obrot i nie wiadomo dokladnie ile. Czujnik walka - moze? Trzy impulsy na obrot walka. Czy obrotomierz znosi 1.5 impulsow na obrot? Pozdrawiam, Georges
nie ma osobnego czujnika do obrotomierza, zbiera impulsy z cewki, zielony kablek jest od tego. Nie ma impulsartora w liczniku, jest na samej skrzyni, na reduktorku
Widzę 3 kontrolki (N, R, LAMPA) - to już 3 sygnały; czwarty - to zasilanie obrotomierza (najprawdopodobniej), piąty - sygnał dla obrotomierza. Szósty - mogłaby to być masa, ale chyba jest brana z obudowy. Trzeba woltomierzem sprawdzić napięcia na pinach (i ich zmiany - na kontrolkach powinno się pojawiać napięcie i znikać w zależności od ustawień świateł...
Wejście przerzutnika CMOS wymaga powtórzenia tych wszystkich zabezpieczeń, które istnieją na wejściu obrotomierza. Napięcie na wejściu przerzutnika nie powinno być wyższe, niż o 0,7V ponad "+" zasilania przerzutnika, i nie powinno być bardziej ujemne, niż 0,7V poniżej "-" zasilania. Napięcie wyjściowe z przerzutnika powinno być wystarczające dla poprawnej...
impulsy obrotomierza wchodza na 6 pin Dodano po 3 impulsy obrotomierza wchodza na 6 pin o ile to jest ten typ zegarow
spróbuj podłaczyć na wejscie obrotomierza wyjscie z wentylatora - to z informacją na temat obrotów, tam są własnie impulsy :).
robilem cos takiego i tez poszedlem drogą licznika i timera. Timer odmierzał kwanty czasu, a licznik przerwania INT0. Dodatkowo wykorzystałem sobie jakieś przełączniki DIP do zmiany szerokości okienka czasowego w których liczone są impulsy.
Nie bardzo. Obrotomierz w dieslu dostaje impulsy z dodatkowego wyjścia z alternatora. Inny będzie współczynnik impulsy/obrót. Poszukaj oryginału, na pewnym portalu aukcyjnym bywa tego sporo. V.
Pierwszy wynik z google: http://www.datasheetcatalog.net/de/datas...
Czy wie ktoś na którym pinie są impulsy obrotomierza, podgrzanie motki nic nie dało, nie ma problemów z zegarkiem i wszystko działa bez zarzutu oprócz obrotomierza-bardzo pilne.
Tak, będziesz mógł. Jeśli chcesz liczyć w czasie (a nie chcesz) to mierzony przebieg doprowadzasz do wejścia zegarowego timera, w efekcie każdy impuls powoduje zwiększenie wartości licznika o jeden. Skoro chcesz mierzyć szerokość impulsu to wykorzystujesz wejście ICP timera - timer taktujesz z maksymalną częstotliwością, z kolei impulsy z obrotomierza...
Jaki procesor tam jest? W XF jest tak: Procesor jest CDVL-1302. Ten sam występuje pod symbolem CDVL-2105. Układ całkujący impulsy od obrotomierza, i 3 wejścia analogowe 0-5V. W sumie jest 4 wejścia analogowe. Przy czym czujnik paliwa jest tak fajnie zrobiony, że jest podciągnięty przez rezystor do 5V. Sygnały z czujników idą bezpośrednio w procesor...
Założenie obrotomierza od innego motocykla nie jest większym problemem, prócz konieczności dopasowania mocowania oraz podłączenia. Obrotomierze zazwyczaj pobierają impulsy z jednej z dwóch cewek zapłonowych, jednak w przypadku nowszych motocykli sygnał może być pobierany z modułu zapłonowego lub ECU.
A no tak mogłem od razu podać, jest to 4 sów, Honda cbr f4, obrotomierz wyskalowany do 15,500 tyś obrotów na minutę, zegary wskazówki sterowane elektronicznie żadnych linek czyli sygnał obrotomierza elektroniczny.
czerwony plus zielony impulsy z cewki brązowy masa
Jeżeli masz jedną cewkę zapłonową to: 1 - zielono-brązowy (wysterowanie cewki dla 1 i 4 cylindra) 2 - czarno-fioletowy (plus po stacyjce) 3 - zielono-żółty (wysterowanie cewki dla 2 i 3 cylindra) 4 - brązowy (masa) Sygnały których potrzebujesz masz na piniach cewki: 1 i 3. Podpinasz się pod który chcesz.
na który port podajesz impulsy ?
Nie na pełnym tylko na pełnmym:D Pozdrawiam.
Impulsy obrotomierza transmituje do deski sterownik silnika.
Sprawdzić zasilanie. Sprawdzić impulsy z cewki/modułu. Sprawdzić obrotomierz na zewnętrznym generatorze (można zrobić nawet z transformatora - przy 50 Hz daje to 3 tysiące obrotów na minutę).
Witam Tak małe obroty mierzy się mierząc okres obrotu i przeliczając to na obroty, metoda którą proponujesz nie sprawdza się zupełnie bo jest niedokładna. Przewrotnie powiem że najlepiej byłoby to mierzyć analogowo jak w starych obrotomierzach, całkować by wyeliminować krótkotrwałe zmiany i wyświetlać przy pomocy ADC z Atmegi. Piotr
wymyśliłem by zrobić sterowanie przepustnicą w silniku czterosuwowym na gaźniku wykorzystując do tego troszkę elektroniki i serwo. Silnik w kosiarce/traktorku - obecnie sterowanie przepustnicą wygląda tak że koło magnesowe wytwarza ruch powietrza - który odpycha plasikową łopatkę - a ta zamyka przepustnicę. Jako że uległa uszkodzeniu chciał bym to zmodyfikować...
Przycisk s1 wykonuje to: [syntax=c]SIGNAL (SIG_INT1) { cli(); conv_segmen(10); _delay_ms(500); kalibrasi++; if (kalibrasi == 6) kalibrasi=1; eeprom_write_byte((uint8_t*)10, kalibrasi); // zapis do eeprom jakiejś ta m wartości sei(); }[/syntax]Dość nie ładnie napisany kod zero wcięć aż nie chce się czytać bo to męka... Masz podciągnięte wejście rezystorem...
Myślę, że wystarczy 1 opornik - w zależności od polaryzacji impulsów do masy, albo do +zasilania; pojemność 10nF to dużo za dużo, może właściwa byłaby np. 100pF; stała czasowa nie powinna przekraczać 1ms, czyli np. 100pF i 10M - ale może dobrze działać (i lepiej odrzucać zakłócenia) ze znacznie mniejszą (np. 100pF, 1M - stała czasowa 100us). Można również...
Tak , z tego dorobionego stopnia tranzystorowego podajesz impulsy na obrotomierz.
Ma dużo. Jeżeli deska zobaczy że spracował czujnik ciśnienia oleju, a nie zobaczy że pracuje alternator, czyli tak jakby silnik stał uzna to za stan abnormalny i zazwyczaj zapala kontrolkę oleju. I nie należy się sugerować tym, że impulsy obrotomierza bierze z całkiem innego źródła. Urwany/ugnity przewód DF i DFM (niebieski i czerwony)to bardzo częsta...
Dokładnie tak jak piszesz do cewki tam gdzie przechodzą impulsy.
Ten przekaźnik działa tak: po pojawieniu się 15 (+po stacyjce) włącza pompę na 3 sekundy, po pojawieniu się 50 (rozrusznik) pompa pracuje, później, po odpaleniu podtrzymują go impulsy idące do obrotomierza, to ten sygnał do zegarów
Niestety niejestem elektronikiem ale przerabiali obrotki z 125p do malucha .Trzeba na układzie obrotka coś zmienić żeby czytał inne impulsy.
Silnik beznzynowy, wiem że można go skalibrować potencjometrem i że po podaniu impulsu np 100Hz będzie on pokazywał jakąś wartość. Nie wiem ską i jak podać te impulsy.
Sprubuje zlokalizować ten kabel i prześledzić go. Czy on idzie do kostki w liczniku? jeżeli tak to jaki kolor ma, łatwiej będzie mi znaleść. A może ktoś wie jakie napięcie na nim występuje czy są to impulsy...
chodzi o impulsy z przerywacza przed cewką zapłonową.
Witam! Mam problem z napisaniem ,a raczej wymyśleniem programu który pełnił by funkcję obrotomierza.Impuls podawany by był na wejscie rs232. Ale jak zrealizować zlicznie? Trzeba by mieć jakiś timer do odniesienia się. Aby policzyć ile było impulsów w czasie... Ma ktos jakiś pomysł? Zamykam. - arnoldziq
Piszecie,a sami nie wiecie o czym. Tam jest kompaktowy Valeo rodziny A14N. Kontrolkę wygasza sam regulator. W HDI impulsy obrotomierza z alternatora? Ejże!
kolego czyli w tym modelu opla impulsy do obrotomierza idą ze sterownika
"15" na pinie 3 oraz sygnal obrotow na pinie 7 (ten co do obrotomierza, zielony kabelek) Modul zobaczy impulsy, to zgasi lampke i rozpocznie prace
tak, ale nie pod pomarańczowy, na nim jest plus, impulsy to ten drugi, zdaje się biały z czarnym paskiem
To teraz troszkę mi namieszałeś, ATmega 16 ma ICP1 przy nóżce Timera 1, ja odmierzam impulsy 2-ch sygnałów... Co do sposobu zliczania impulsów za pomocą T0/T1 to po co używać 3 timer do odmierzania okresu czasu. Przecież okres jest odmierzany na przemian. Gdy T1 zlicza impulsy obrotomierza to T0 odlicza okres, po tym okresie T0 zaczyna zliczać impulsy...
W każdym silniku benzynowym impulsy obrotomierza brane są z układu zapłonowego ew. czujnika położenia wału, a w dieslu albo z czujnika położenia wału albo ze specjalnego dodatkowego wyjścia w alternatorze. Jak jest w tych konkretnie silnikach to może ktoś inny się wypowię. Pozdrawiam.
Jaka jest maksymalna odległość Halla od magnesu aby móc zliczać impulsy?
Witam. Tak jak w temacie, w silniku mam cztery cewki, a oryginalny obrotomierz podłączony był pod osobne wyprowadzenie z modułu, z którego dostaje wszystkie cztery impulsy. Obrotomierz który chcę podłączyć jest od silnika w którym są w prawdzie cztery cylindry ale za to dwie podwójne cewki, w efekcie czego, obrotomierz pokazuje mi dwa razy większe obroty....
Zależy mi na jakimś prostym rozwiązaniu. Z doświadczeń na karcie dźwiękowej wynika, że współczynnik wypełnienia impulsów może być między 20 a 80 %. Licznik poprawnie zachowuje się przy sygnale sinusoidalnym, prostokątnym i trójkątnym. Może zna ktoś jakiś patent ? :)
Czyli impulsy z cewki zaplonowej
Czy ten obrotomierz jest mechaniczny ? bo jeśli elektroniczny to uważam iż, należ podłączyć trzy przewody. 1 - zasilanie (+) 2 - masa (-) 3 - impulsy Dodano po 2 Czy ten obrotomierz jest mechaniczny ? bo jeśli elektroniczny to uważam iż, należ podłączyć trzy przewody. 1 - zasilanie (+) 2 - masa (-) 3 - impulsy
Gdzie jest czujnik od obrotomierza, Uzwojenie stojana alternatora podaje impulsy do obrotomierza. sprawdź przewody przy alternatorze.
Co sie tyczy wskazań temperatury, obrotów i prędkości - to sygnały te są brane z ECU. Brak wskazań może wskazywać na uszkodzenie elektroniki. A co ty za głupoty wypisujesz. Jedynie impulsy obrotomierza deska ma ze sterownika silnika.
Jak w temacie jak pompa wtryskowa generuje impulsy dla obrotomierza. Mały sterownik EDC w bezpiecznikach, 1,9 Diesel. Czujnik z boku pompy.
Włąśnie skąd bierze impulsy obrotomierz w Golfie 3 TDI (silnik ALE jakby co) ?? Ostatnio od jakiegoś czasu wariowała wskazówka, za namową warsztatu wyciągnąłem licznik i przelutowałem, po przelutowaniu nie było żadnej poprawy, aż dzisiaj totalnie zgłupiał i na wolnych obrotach zaczął pokazywać coś około zera, a przy przyspieszaniu dochodzi do 3krpm...
kolego emeryt2 impulsy obrotomierza bralem spod sterownika.Ciekawi mnie to co napisales na temat tego kondesatora jednak nie wiem do konca o co z tym chodzi.Teraz wlasnie sie dowiedzialem ze mozna jeszcze wziasc impuls spod alternatora trzeba sie podobno pod diode wlutowac .Co o tym sadzicie?
Albo źle ten obrotomierz podłączyłeś albo był uszkodzony bo na stałe napięcie na wejściu nie powinien zareagować, tylko na impulsy .
Na żadnym przekaźniku nie ma sygnału prędkości samochodu, przekaźniki służą do załączania odbiorników dużej mocy, a nie przekazywania sygnałów cyfrowych. P.S. Choć jako ciekawostkę mogę dodać, że w Puncie na cewce głównego przekaźnika zasilania były impulsy sterujące dla obrotomierza (taki mały "hack" twórców ECM, bo zabrakło pinów).
Obrotomierz Mera poltik z fiata 125p też będzie pracować (2 impulsy na obrót)
Sygnał obrotomierza generowany jest na przewodzie masującym cewkę przekaźnika pompy paliwa, jest tam ciąg impulsów o częstotliwości zaleznej od obrotów (ale przekaźnik pracuje poprawnie bo ma swoją określoną bezwładność). Amplituda ich może być za mała aby wysterować ten obrotomierz wprost, dlatego trzeba by było usunąć z jego wnętrza dzielnik napięciowy....
Nie mam pojęcia skąd bierze ten licznik impulsy do obrotomierza, jakbym wiedział, albo znalazł to nie zakładałbym tematu. Nie wiem, pomoże ktoś tym forum czy jest ono dla jaj? Widziałem takie tematy tu sprzed 20 lat z tym samym problemem, na które nikt nie odpowiedział. Wspomoże ktoś chociaż pinoutem tych kostek? Który kabel prowadzi do obrotomierza,...
Autor dotąd nie określił czy ECU wysyła impulsy do obrotomierza. Nie za bardzo rozumiem ? Jak to sprawdzić ?
Impulsy na obrotomierz idą z alternatora chyba bezpośrednio,nie jestem pewien.
W czterocylindrowym silniku powinny być 2 impulsy na obrót wału. W 8-cylindrowym - 4 impulsy. Potrzebny jest [url=http://www.elektroda.pl/rtvforum/vi... częstotliwości. No chyba, że teraz silniki generują zupełnie inne ilości impulsów.
Pierwsza sprawa to sprawdzić czy na desce są impulsy dla obrotomierza (wystarczy dioda LED i rezystor) a druga, sprawdzić sam obrotomierz.
Może być tak ,że impulsy tylko powodują podanie napięcia stałego do licznika.Spróbuj włączyć stacyjkę i podać impulsy z generatora.
Skoro masz linkę na prędkościomierz to z definicji jest to odrębny układ. Skąd pomiar bierze obrotomierz? To proste - zlicza "impulsy" zapłonu. ;)
Schematu raczej nie znajdziedz ,ale jeżeli masz cały licznik to można dojść gdzie włączyć plus ,minus a gdzie impulsy.
Na elektrodzie było wiele tematów z tym związane. Poszukaj komputer spalania na atmedze. Obrotomierz też jest dostępny kwestia tylko ustalenia w jaki sposób auto podaje impulsy do obrotomierza.
Wygląda na awarię modułu bezpośredniego zapłonu,zobacz oscyloskopem czy leca impulsy na obrotomierz,przebieg prostokątny o amplitudzie 5V
Co to da , jeżeli da tam cewkę przekaźnika ? Nie zapomnij o diodzie na cewce przekaźnika. Na powyższym schemacie wejście - minusowy punkt cewki zapł , to jakie tam są impulsy?
A kolega byl uprzejmy wziąc do ręki oscyloskop i sprawdzić czy impulsy na obrotomierz sa poprawne i powtarzalne?
właśnie bardziej interesuje mnie podłaczenie obrotka tak jak w alternatorze diesla czyli przed mostkiem prostowniczym zrobić wyprowadzenie impulsów....czy można bezpośrednio pod te wyprowadzenie podłączyć obrotomierz??czy potrzebne jest jeszcze jakieś urządzenie np zliczające impulsy??? Pozdrawiam!
Takie sterowanie jak proponujesz na pewno było by dobre ,ale myślę że skomplikowane w wykonaniu... a gdyby wykorzystać impulsy obrotomierza i zwiększać ciśnienie wraz z zwiększeniem obrotów, ale wtedy max moc będzie tylko przy max obrotach... a chodzi mi głównie o zwiększenie momentu przy niższych obrotach. A co do tekstu od Roli to czytałem już to...
szukaj uszkodzenia przy alternatorze z niego idą impulsy do obrotomierza, moze kończą się szczotki albo jakis brak kontaktu.
Kolego, impulsy do obrotomierza formuje sterownik silnika, wiec weźmiesz sobie schemat, znajdziesz odpowiedni kabel i oscyloskopem sprawdzisz czy one są. Jak są, to wyjmiesz obrotomierz i sprawdzisz czy ma zailanie, i tym samym oscyloskopem sprawdzisz czy wogóle żyje procek ( impulsy na kwarcu) i omomierzem sprawdzisz ustrój zegarowy. Teraz pomogłem?
Jak umiesz myśleć to: impulsy obrotomierza trzeba uformować tak aby wszystkie były tej samej szerokości, wygładzić na filtrze tak aby otrzymać napięcie zmieniające się w zależności od obrotów, to napięcie porównać z jakimś wzorcowym regulowanym - jeśli będzie większe to ma załączać tranzystor, który z kolei będzie załączać np. przekaźnik. Silnik rozkręcamy...
obrotomierz wskazówkowy działa w ten sposób że impulsy z przerywacza podawane sa na filtr filtrujący zakłócenia , następnie odfiltrowane impulsy wyzwalają monowibrator , dający na wyjsciu po każdym impulsie zapłonowym jeden impuls o stałym czasie trwania ( czyli im szybciej kręci się silnik tym impulsy następują częściej po sobie , przerwa pomiędzy...
Hm jak się nie mylę to silniki TD impulsy do obrotomierza biorą z alternatora, a sterownie pompa jest mechaniczne za pomocą linki.
Cewka , modół , masy, stan ciągłość przewodów podłączeniowych.( spróbuj ustalić gdzie giną impulsy na obrotomierz.)
Licznik ma wkręcony w skrzynię impulsator. Pewnie obrotomierz powinien brać impulsy z cewki zapłonowej.
Na końcu pompy wtryskowej jest taka okrągła puszka-talerzyk z dwupinową wtyczką. Musi tam być podłączony układ regulacji wolnych obrotów biorący impulsy z czujnika przy kole zamachowym i to właśnie on generuje impulsy dla obrotomierza.
kolega pisal ze wymienil przewody wn. i paski . czyli to benzyna nie diesel.czyli impulsy do obrotomierza raczej z cewki wn.mysle ze slaba masa lub urwany przewod masowy przy alternatorze
Komputer raczej nie rejestruje błędów związanych z samym obrotomierzem. Dobrze byloby sprawdzić najpierw połączenia wszystkich przewodów z modułu zapłonowego oraz dostać się pod tablicę i sprawdzić czy są impulsy na obrotomierz
To jest typowy Lucas , pin 6/7 masz z fazy stojana impuls na obrotomierz, prąd przemienny. Aux to plus pod kondensator,można pominąć.
Silnik ma 1,6 bezyna z gazem.Nie trzeba bedzie robic zadnych przerobek?Rozumiem ze impulsy do obrotomierza sa brane z komputera ale czy sa one doprowadzone rownierz do zegarow bez obrotomierza?
czujnik obrotomierza jest zamontowany w obudowie sprzęgła po lewej stronie przy łapce od sprzęgła lub w starszej wersji pobiera impulsy z czujnika mechanicznego przy pompie wtryskowej i tyle. żadnych innych żrudeł
Nie będzie szalał, impulsy do obrotomierza formuje EDIS, dodatkowo ma zabezpieczenie przed generacją przypadkowych iskier. Powiem prawdę że to jest mądrze, jak na forda zrobione.
Może byc też problem z alternatorem, lub połączeń ,bo zniego idą impulsy na obrotomierz,a ich brak spowoduje też zaświecanie kontrolki oleju.
Co to znaczy "bezpośrednio" , próba na stole , impulsy z generatorka?
Skoro sygnał ma być podawany na INT1 (PD3) to chyba tu jest problem bo podłączony jest tu wyświetlacz No ale jak to? Mówisz tak ja by wyświetlacz podłączył tam się sam. A przecież to Ty go chyba podłączyłeś. Wina więc nie w wyświetlaczu a w tym kto go podłącza :D No i druga sprawa. Nie bardzo rozumiem dlaczego chcesz podłączać sygnał do INT1, skoro...
Luz na aparacie zapłonowym,typowe w tym modelu,doskonale to widać podczas oscyloskopowej kontroli przebiegów w układzie zapłonowym. :arrow: Ignacy-w c16nz impulsy na obrotomierz idą z cewki,kostka w poblizu niej z zielonym kablem.
impulsy cewki obrotomierza impulsy wtryskiwacza impulsy elektryczne
silnik zamiast przyspieszać zwalnia zjawisko naskórkowości samoczynny restart biosu
kluczyk kodowanie kluczyk kodowanie
Dell Precision M6800 – samoczynna zmiana godziny, reset czasu, wymiana baterii CMOS Izolator pompy paliwa Fiat 126p – gdzie kupić, wymiary, zamienniki, sklepy Allegro, TomCzesci